Birken 2019
|
Re: Birken 2019
[Re: tommyr]
06/09/2019 12:41
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Vi er nødt til å respektere ambulanser og frivillige, tror på ingen måte de gjør det for "å rope ulv". Om vi gubber taper 5 sekunder i en nedoverbakke og heller kjører litt "safere", så er det egentlig helt greit.
Enig, har aldri tenkt at sirener og blålys betyr noe annet enn at noen er skadet og det er nødvendig. Da flyttes mitt fokus ihvertfall på å gi beskjed bakover, sørge for at det ikke skjer nye ulykker i den lille nervøsiteten som oppstår i gruppa, gi en tanke til den forulykkede og prøve å ikke skape eller havne i ulykker selv resten av rittet.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
[Re: sls]
06/09/2019 17:25
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Jeg startet i pulje 5, og snakket etter rittet med en lege som startet i samme pulje. Han passerte ned mot Djuposet litt etter meg, han stoppet for å hjelpe en bevisstløs kar på toppen av bakken. Legen anslo at han var bevisstløs i ca 15 minutter før han kom til seg selv igjen. Han klarte da å oppgi navn og fødselsdato, så det virket som det gikk noenlunde bra med han. Regner med at det er denne karen som lå i ambulansen når du kom.
Den samme legen stoppet også ned mot Kvarstad, der var det en som hadde kløvd underleppa helt ned til haka.
Vi er nødt til å respektere ambulanser og frivillige, tror på ingen måte de gjør det for "å rope ulv". Om vi gubber taper 5 sekunder i en nedoverbakke og heller kjører litt "safere", så er det egentlig helt greit.
Den bevisstløse karen er vel Hekta-MTB. Jammen lenge å være borte. Må ha vært en skikkelig smell Den skadde var meg, og smellen var ganske kraftig. Minnet er helt borte fra krasjen ca. 09:20 og frem til jeg satt i ambulansen (usikker på tidspunktet). Kan ikke huske å ha snakket med legen som spurte om fødselsdato osv. Kan ikke huske noe fra selve hendelsen, vil gjerne ha hjelp hvis noen så noe. Det som kan ha skjedd var at jeg svinget utenom en rytter og gikk deretter rett i bakken mot venstre. Styret er helt knust i enden og venstre arm er brukket i tillegg til brist i venstre ribbein. Hjelmen er sprukket på venstre side og ansiktet har fått en smell mest på venstre og litt på høyre side. Det som er litt spesielt er at jeg tror fallet skjedde uten forvarsel. Ble så kjørt til Hamar sykehus for traumeskan vha CT og deretter til ortopedisk på Elverum. Og til slutt Taxi tilbake til hytta vi hadde leid på Hafjell. Hele greia tok ca 8 timer. Alt gikk bra, men hukommelsen fra hendelsen er borte og skulle gjerne husket noe mer. At vi har ambulanser lett tilgjengelig i ritt tror jeg nok man skal være veldig glad for 
|
|
|
[Re: erik e]
06/09/2019 18:27
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Det er veldig enkelt å forholde seg til ulykker.
Er du førstemann på ulykkesstedet så stopper du opp og hjelper til, i ytterste konsekvens kan du redde ett liv. Hvilket det faktisk er eksempler på i Birken. Møter du ambulanse eller blir varslet om ambulanse viser du hensyn og senker om nødvendig hastigheten og det samme gjør du hvis noen får legehjelp langs med løypa.
De som ikke evner såpass bør strengt tatt holde seg hjemme.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: cljensen]
06/09/2019 18:41
|
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
Jeg kom i pulje 10. Da stod det en ambulanse med blålys på toppen av bakken før nedkjøring til djuposet. Set stood en vakt å viftet med rødt flagg ved ambulanse og jeg senket farten siden jeg da ventet at det var hinder ( evt skadet person ) i sykkelbanen. Men da jeg kom nedover var det ingen ting og helt fine forhold. Jeg synes det er litt unødvendig å «misbruke» slike faresignaler. Blir litt å «rope ulv». Er det fordi du kom 2 minutter bak merketiden at denne oppbremsingen var så bitter? At halvgamle og halvfeite gubbemosjonister lar seg irritere over frivillige som redder liv og helse i sykkelritt er jo ganske utrolig... Ta deg sammen, neste gang kan det hende det er du som ligger der og kunne trenge litt hjelp.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
06/09/2019 19:45
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Sjekk passeringene ved Skramstad og finn ut hvem som passerte samtidig som deg. Ta kontakt og spør de. 
|
|
|
[Re: Asterix]
06/09/2019 19:55
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Blir også provosert over slike utsagn om "ulv ulv" når Hekta-MTB forteller om uhellet og skadene sine. Det er dessverre altfor mange som anser det viktigere å klare målet sitt enn helsa til sine medsyklister. Det er skremmende. Får folk hjelp ved løypa er det greit å sykle videre, men er man usikker på om hjelpen er tilstrekkelig skal man stoppe. Svigerbroen min var involvert i en skikkelig krasj, hvor han slapp unna selv, men puljekameraten regelrett blei kjørt i bakken av en raskere gruppe bakfra som kom på begge sider av dem på Sjøsetervegen. Han stoppet hjalp til før han syklet videre. Mannen som krasjet kom seg og til mål, dog blodig og forslått. SB har syklet Birken 14 ganger og mange andre ritt men var i år smått rystet etter målgang over oppførselen til enkelte medsyklister. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men alle vi som mener vi er relativt fornuftige selv i en konkurransesetting må ta ansvar å oppdra de medsyklistene vi møter som ikke forstår disse prinsippene.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
06/09/2019 20:01
|
Velte_Petter
Entusiast
|
Entusiast
Jeg startet i pulje 5, og snakket etter rittet med en lege som startet i samme pulje. Han passerte ned mot Djuposet litt etter meg, han stoppet for å hjelpe en bevisstløs kar på toppen av bakken. Legen anslo at han var bevisstløs i ca 15 minutter før han kom til seg selv igjen. Han klarte da å oppgi navn og fødselsdato, så det virket som det gikk noenlunde bra med han. Regner med at det er denne karen som lå i ambulansen når du kom.
Den samme legen stoppet også ned mot Kvarstad, der var det en som hadde kløvd underleppa helt ned til haka.
Den bevisstløse karen er vel Hekta-MTB. Jammen lenge å være borte. Må ha vært en skikkelig smell Den skadde var meg, og smellen var ganske kraftig. Minnet er helt borte fra krasjen ca. 09:20 og frem til jeg satt i ambulansen (usikker på tidspunktet). Kan ikke huske å ha snakket med legen som spurte om fødselsdato osv. Kan ikke huske noe fra selve hendelsen, vil gjerne ha hjelp hvis noen så noe. Det som kan ha skjedd var at jeg svinget utenom en rytter og gikk deretter rett i bakken mot venstre. Styret er helt knust i enden og venstre arm er brukket i tillegg til brist i venstre ribbein. Hjelmen er sprukket på venstre side og ansiktet har fått en smell mest på venstre og litt på høyre side. Det som er litt spesielt er at jeg tror fallet skjedde uten forvarsel. Ble så kjørt til Hamar sykehus for traumeskan vha CT og deretter til ortopedisk på Elverum. Og til slutt Taxi tilbake til hytta vi hadde leid på Hafjell. Hele greia tok ca 8 timer. Alt gikk bra, men hukommelsen fra hendelsen er borte og skulle gjerne husket noe mer. At vi har ambulanser lett tilgjengelig i ritt tror jeg nok man skal være veldig glad for Godt å høre at det etter forholdene gikk bra med deg. Vi kom rett bak og styrte kontrollert forbi flaggveivere. Helsepersonell var allerede på plass og i full sving. Var også en firhjuling på vei mot Rena ned bakkene øst for Kvarstad, noen km etter at vi kom ut av singeltracken der. På vei vekk fra han med leppa som lå på grusveien noen km lenger vest. Men det var helsepersonell og folk med flagg der og.. Var litt diskusjon på hva som hadde skjedd med ham på den breie "motorveien". Håper det gikk bra med ham og. I tillegg var det plenty folk med mindre uhell og punkteringer. Bedre å ta det piano i kritiske partier. Og om man er litt pingle ned så gi heller andre plass til å kjøre forbi. Ned mot Djuposet vil det uansett samle seg i gåpartiet, så ingen grunn til å hisse seg opp over verken helsepersonell eller annet
Redigert av Velte_Petter; 06/09/2019 20:12.
|
|
|
|
|