Temposykkel vs vanlig racer m tempobøyle
|
Temposykkel vs vanlig racer m tempobøyle
02/05/2010 20:40
|
HeavyDude
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hvor mye er det ca å vinne på å investere i en dedikert temposykkel, kontra Ikea-varianten med tempobøyle på en ok racersykkel ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
Re: Temposykkel vs vanlig racer m tempobøyle
[Re: HeavyDude]
02/05/2010 21:35
|
kjull
Besatt
|
Besatt
Finnes ikke fasitsvar på det. Kommer an på hvor godt du sitter (aerodynamisk sett) på en ikeavariant kontra en temposykkelvariant. Sittestillingen er det som skiller mest. En aerodynamisk godt designet ramme vil dog gi merkbart mindre drag enn en std. racer - så lenge det er snakk om bra fart iallefall.
|
|
|
[Re: ]
03/05/2010 04:27
|
Flex
Veteran
|
Veteran
For ca en uke siden så jeg en side hvor folk hadde testet tidsforskjellen ved ulike oppsett (racer, racer m/tempobøyle, racer m/tempobøyle + tempohjelm, fullt tempooppsett etc.). Husker ikke hvor det var, men mener jeg fant linken her inne et sted. Edit: Fant den
Redigert av Flex; 03/05/2010 04:42.
|
|
|
03/05/2010 04:56
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Jeg har fått meg min første temposykkel i år, etter ti år på vanlig racer. Jeg kan ikke si så mye om målinger osv, men det er helt klart et psykologisk aspekt for meg her - når jeg tar fram temposykkelen tenker jeg fart, aero, høy kadens osv - jeg er i aggressiv tempomodus. Tar jeg fram raceren, så er det langtur og mer avslappet holding som gjelder. Ikke noe stort argument, men psyken har tross alt en del å si...
Skulle jeg brukt raceren min til dette, ville jeg jo synes det var et styr å skru tempostyret av og på (det kan jo ikke brukes i vanlig løp), spesielt når det er tilpasset og justert perfekt - da har du ikke lyst til å skru på det.
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
[Re: Erlend L]
03/05/2010 08:54
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Som en av de tidlige innleggene forklarer, det kommer hovedsakelig ann på hvor god stilling du får på raceren. Får du 100% stilling på den, er besparelsen på selve rammen svært liten. (Hjul og hjelm betyr en del).
|
|
|
[Re: alfred]
03/05/2010 08:58
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Det kan jo være verdt å nevne at en vanlig racer med relativt kort rake på gaffelen vil være ganske ustabil med så mye vekt langt fram. Å drive og flytte seg fram og tilbake til girhendlene gjør ikke dette bedre.
|
|
|
[Re: ]
04/05/2010 18:31
|
HeavyDude
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Joda, men med to sykkelfantaster i familien, begynner sykkel- og utstyrslystene å merkes på bankkontoen
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
04/05/2010 19:21
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Joda, men med to sykkelfantaster i familien, begynner sykkel- og utstyrslystene å merkes på bankkontoen Jeg vil si minimum 30 sek på mila, potensielt oppimot et minutt. Avhengig av hvor aero du klarer å bli med bøyler på racer. Mesteparten av gevinsten hentes helt klart fra sittestilling, men styre og gearing bidrar en del og ramma bidrar også selvfølgelig en del. Dette er definitvt ikke først og fremst en psykologisk effekt for mosjonister, faktisk vil de tidsmessig spare mer en de som sykler raskere (selv om det spares mer watt når det går fortere (prosentmessig) så det kommer eventuelt i tillegg. Det er mange lister over pris/aero på nettet og såvidt jeg husker går den noe slik: 1. Bøyler 2. Tempohjelm 3. Tempodress 4. Temporamme 5. Platehjul og høyprofil foran Det er dessverre så enkelt at hvis du vil ha noen sjans i temporitt må du ha temposykkel. Hvis du ikke har noen ambisjoner i temporitt er det bortkastede penger. Slenger du med innimellom for morro skyld klarer man seg fint med bøyler.
|
|
|
[Re: sigmund1]
04/05/2010 19:31
|
HeavyDude
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg vil si minimum 30 sek på mila, potensielt oppimot et minutt. Det er mange lister over pris/aero på nettet og såvidt jeg husker går den noe slik: 1. Bøyler 2. Tempohjelm 3. Tempodress 4. Temporamme 5. Platehjul og høyprofil foran
Det er dessverre så enkelt at hvis du vil ha noen sjans i temporitt må du ha temposykkel. Hvis du ikke har noen ambisjoner i temporitt er det bortkastede penger. Slenger du med innimellom for morro skyld klarer man seg fint med bøyler.
Så hvis man har bøyle, tempohjelm, tempodress, platehjul bak og høyprofil foran, men bruker vanlig racer-ramme, så vil man fremdeles tape 30 sek/mila ? Eller ?
|
|
|
04/05/2010 19:41
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Listen er vel over hvor mye aerodynamikk man får per krone investert... Høyprofil/plate tror jeg er nummer to etter bøyle på ren aerogevinst. Hjelm tre, dress fire kanskje. Ramme løsrevet fra det som har med sittestilling å gjøre tror jeg umulig kan utgjøre mye.
|
|
|
04/05/2010 19:53
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Joda, men med to sykkelfantaster i familien, begynner sykkel- og utstyrslystene å merkes på bankkontoen Jeg vil si minimum 30 sek på mila, potensielt oppimot et minutt. Avhengig av hvor aero du klarer å bli med bøyler på racer. Mesteparten av gevinsten hentes helt klart fra sittestilling, men styre og gearing bidrar en del og ramma bidrar også selvfølgelig en del. Dette er definitvt ikke først og fremst en psykologisk effekt for mosjonister, faktisk vil de tidsmessig spare mer en de som sykler raskere (selv om det spares mer watt når det går fortere (prosentmessig) så det kommer eventuelt i tillegg. Det er mange lister over pris/aero på nettet og såvidt jeg husker går den noe slik: 1. Bøyler 2. Tempohjelm 3. Tempodress 4. Temporamme 5. Platehjul og høyprofil foran Det er dessverre så enkelt at hvis du vil ha noen sjans i temporitt må du ha temposykkel. Hvis du ikke har noen ambisjoner i temporitt er det bortkastede penger. Slenger du med innimellom for morro skyld klarer man seg fint med bøyler. 30-60sek på mila på ei ramme? Merkelig da, i triathlon-verden har en de senere år sett en klar overgang fra landeveissykler m/aerohjul & clip-on til rene temposykler. 30-60sek utgjør 9-18minutter på de 180 km sykkeletappen varer. Verken når vi ser på vinnertidene blandt proffene, eller på oss enkeltutøvere har vi sett noen merkbar bedring i tidene etter overgang til temporammme.
|
|
|
[Re: alfred]
05/05/2010 09:41
|
AllanHov
Avhengig
|
Avhengig
Enig med Alfred!
Om du finner en god/aerodynamisk stilling me clip-on så taper du nok veldig lite. Jeg tipper mindre en 10 sek per mil. Utfordingen er vel gjerne å finne en god stilling med clip-on da jeg føler det kan bli litt mye superman (dvs armene for langt frem). Hvis du får en god stilling med clip-on ville jeg definitiv gått for det hvis du har andre ting å bruke pengene dine på. Temposykkel gir nok ikke mye "bang for the buck".
Her i UK hvor både Triathlon og TT nærmest er folkesport er det utrolig mange som sykler med clip-on. Jeg vil si at over 10 % av alle syklister bruker det. Nær Southampton hvor jeg bor holdes det TT to ganger i uken der folk stiller med alt fra hybrid-sykler til de mer hardcore med temposykler og fullt aeroutstyr.
En jeg kjenner har syklet den ene løypen som er 16 km både med 100 % aeroutstyr (temposykkel, platehjul, tempohjelm, tempodress) og med vanlig racer uten clip-on eller noe annet aeroutstyr. Det taper han rundt 30 sek på. Nå er han ikke veldig rask men snittfarten er 40 km/t i en lett kupert løype. Derfor tror jeg tapet hadde vært mindre en 10 sek per mil med en racer med clip-on og god sittestilling.
|
|
|
[Re: AllanHov]
05/05/2010 10:29
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Poenget et at det er ekstrmet vanskelig å få en like bra tempostilling på sykkel med bøyler som på en temporamme dedikert til optimal aero stilling. Ramma i seg selv gir helt sikkert ikke 30 sek, men spørsmålet var ikke hvor mye sparer man på aeroramme profil kontra runde rør men hvor mye sparer man typsik på tempohoj mot racer med bøyler.
Da står jeg på at, etter at du har satt på alt annet aeroutstyr, vil temporamme (hvorav mye skyldes sittestilling og gearing) spare min 30 sek på mila, og hvis du har en komfesykkel (som jeg, altså Roubaix) med høyt styrerør oppimot minuttet.
En annen sak er at hvis du kjøper en racerramme hvor du leter etter en geometri som gir deg en mest mulig aerostilling så blir det kanskje ikke mer enn 10 sek på mila, men da må du jo uansett kjøpe en sykkel til.
|
|
|
05/05/2010 10:57
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Hvorfor skal giring på temposykkel spare så mye? Det er dessverre ikke mange som heter Fabian her. Å tråkke ut en 50 eller 53-11 er ikke fort gjort.
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
05/05/2010 10:59
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg tror også det er vanskelig å få fullt utbytte av en temporammes sittestilling, hvis man ikke klarer å hente ut tilsvarende lav stilling på en vanlig racer. Hvis man trenger høyt styre på den vanlige raceren for å få skikkelig med watt ned i pedalene, vil man ikke automatisk klare å sitte kjempe-aerodynamisk på en temporamme.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
05/05/2010 11:04
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Men det er mange som ikke sitter kjempelavt som sykler fort likevel. Som så mye annet er sittestilling på tempo et kompromiss. Denne gangen mellom mulighetene til å få en aereodynamisk gunstigst mulig sittestilling og muligheten til å opppnå maksimal effekt.
Jeg har lest om flere eksempler på ryttere som ha blitt justert opp og fått mye bedre resultater enn tidligere. Lurer på ikke en av dem var Sastre, men det er jeg ikke sikker på.
Uansett er det ikke sittestillingen som lager farten.
LarsB
|
|
|
05/05/2010 11:06
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det er helt sant flere av Saxo-rytterne gikk opp i front etter at de havna på Specialized og fikk hjelp av Andy Pruit og hans menn.
Nettopp derfor tror jeg ikke det er en sånn magisk sammenheng mellom effektiv sittestilling og temposykkel. Jeg stivner for eksempel i låra veldig fort hvis jeg sitter for langt frem på sykkelen.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
05/05/2010 11:32
|
Kaffelars
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror også det er vanskelig å få fullt utbytte av en temporammes sittestilling, hvis man ikke klarer å hente ut tilsvarende lav stilling på en vanlig racer. Hvis man trenger høyt styre på den vanlige raceren for å få skikkelig med watt ned i pedalene, vil man ikke automatisk klare å sitte kjempe-aerodynamisk på en temporamme.
Jeg stivner for eksempel i låra veldig fort hvis jeg sitter for langt frem på sykkelen. Poenget er jo at en TS (temposykkel) har brattere setevinkel enn en RS, og at man får nesten identisk sittestilling, bare mer foroverlent/aerodynamisk (flatere rygg), se på Cancellara. Lar du mannen "henge fast" i pedalene og tilter hele gubben 4-5 grader frem, vel så har du tempostillingen hans. Nesten helt uendret sittestilling, egentlig, samme vinkler i hofte og skulder. Men det er vel sannsynligvis dette du også mener. Trykket mot setet kommer riktignok lenger frem og kan være ukomfortabelt. Men det er til å leve med i relativt sett korte t-etapper. 18 mil er en annen historie, puh... At lårene stivner dersom du setter deg frem på setet, har sannsynligvis større sammenheng med at vinklene i hofta har endret seg, enn det faktum at setet trykker et annet sted i skrevet.
|
|
|
05/05/2010 12:08
|
Kruser
Ringrev
|
Ringrev
Hvorfor skal giring på temposykkel spare så mye? Det er dessverre ikke mange som heter Fabian her. Å tråkke ut en 50 eller 53-11 er ikke fort gjort.
LarsB Poenget er vel å kunne gire uten å skifte stilling. Med bøyle på vanlig racer må du skifte stilling for å gire, og det taper du både luftmotstand og rytme på.
|
|
|
[Re: Kruser]
05/05/2010 12:38
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Det tror jeg du har helt rett i. Jeg tenkte ikke på det på den måten.
LarsB
|
|
|
[Re: Kaffelars]
05/05/2010 13:05
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
[ Poenget er jo at en TS (temposykkel) har brattere setevinkel enn en RS, og at man får nesten identisk sittestilling, bare mer foroverlent/aerodynamisk (flatere rygg), se på Cancellara. Lar du mannen "henge fast" i pedalene og tilter hele gubben 4-5 grader frem, vel så har du tempostillingen hans. Nesten helt uendret sittestilling, egentlig, samme vinkler i hofte og skulder. Men det er vel sannsynligvis dette du også mener. Trykket mot setet kommer riktignok lenger frem og kan være ukomfortabelt. Men det er til å leve med i relativt sett korte t-etapper. 18 mil er en annen historie, puh...
At lårene stivner dersom du setter deg frem på setet, har sannsynligvis større sammenheng med at vinklene i hofta har endret seg, enn det faktum at setet trykker et annet sted i skrevet. Det var dette jeg mente ja. Når jeg flytter setet frem, opp og ned i front på landeveissykkelen og smeller på bøyle så blir posisjonen min i forhold til pedalene anderledes enn lårene er vant til. Det er jo mulig å etterape vinklene til en temposykkel på en vanlig racer ved å snu setepinnen osv. Men for å komme lavt og langt frem kreves uansett et minimum av fleksibilitet i lår, rumpe og rygg som også kan brukes til samme nytte på den vanlige raceren.
|
|
|
[Re: Kruser]
05/05/2010 13:19
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
LarsB Poenget er vel å kunne gire uten å skifte stilling. Med bøyle på vanlig racer må du skifte stilling for å gire, og det taper du både luftmotstand og rytme på. Det var det jeg mente! I det siste har jeg testet en del med wattmåler på tempostilling og vanlig stilling. Jeg er stiv som en stokk og var veldig bekymret for at jeg ville miste veldig mye watt i tempostilling, særlig hvis jeg gikk aggresivt ut, det gjør jeg heldigvis ikke, det største problmet er å klare å se framover uten å få alt for vondt i nakken.
|
|
|
|
|