Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel!

Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! #576136 04/07/2008 15:59
Kajen Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg har nesten bestemt meg for å kjøpe fulldempet sykkel. Har titta litt rundt, men det er en jungel med valg for en stakkars jente.

Er helt fersk på stisykkling og har for tiden en lettvekter av en hardtail som allerede har begynnt å stønne litt!
Jeg har blitt anbefalt en Canyon Nerve AM 6,0 som et godt alternativ i min pris klasse. Ok pris og masse bra utstyr, blir jeg fortalt.

Men har dere sykkelfantaster noen andre forslag? erfaringer med kjøp av Canyon osv.?

Setter stor pris på alle innspill!

Ny sesong nye muligheter!

Re: Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! [Re: Kajen] #576147 04/07/2008 16:42
haavardhun Offline
Veteran
Veteran
Har selv handlet på canyon, gikk helt fint det, men tar litt tid før du får sykkelen. Men jeg vil absoulutt annbefale å handle derfra. Jeg hadde aldri fåt en så bra sykkel for den prisen her i norge.

Redigert av haavardhun; 04/07/2008 16:43.

grove sykler og mørk musikk
Re: Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! [Re: haavardhun] #576151 04/07/2008 17:10
Kajen Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Ok så flott!

Men hadde du prøvd mange sykkler først? Jeg er nemlig litt usikker på størrelsen! Er 182cm sø er litt usikker om jeg skal velge M eller L.

Hvor lang tid ca tok det etter bestilling?

Re: Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! [Re: Kajen] #576154 04/07/2008 17:28
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Jeg kjøpte racer fra Canyon, og er toppfornøyd. Det tok ca 4 uker, tror jeg, men det avhenger selvsagt av modell og hva de har ferdig. Service og selve sykkelen var tipp-topp. Alt var perfekt skrudd sammen og justert, og detaljer som gjennomsiktige klistremerker på ramma og gummihylser på slanger er sånt som varmer. Fikk forresten bruksanvisninger og papirer på ALT, prima tysk grundighet.

Du kan jo bruke konfiguratorprogrammet på websidene til Canyon, eller ringe/eposte litt med dem for å få tips? Ellers er det vel noen Canyon-eiere her på forumet som kanskje kan overtales til litt testing.

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! [Re: Christian] #576158 04/07/2008 17:45
Kajen Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hehe å spørre om å teste sykklen er nesten som å spørre om å røre ved de mer private deler....

Men takk for bra tips! Kjenner jeg føler meg litt tryggere men tanken på å kjøpe alt over nett.

Men service og justeringshjelp og sånn, kan du ta det hvor som helst hvor de kan sykkel???

Re: Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! [Re: Kajen] #576168 04/07/2008 18:37
Laban Offline
Veteran
Veteran
Jeg hadde så og si ingen problemer med mitt Canyon kjøp nå i vår. Ting tar selvfølgelig litt tid, men det kan jeg leve med. Raske svar både på telefon og mail.

Når det gjelder størrelse er dette noe som altid vil være en risiko når man bestiller fra nett. Men du kan jo prøve andre sykler med tilsvarende geometri for å få en pekepinn.

Hjelp med reprasjoner og justeringer får men stort sett hjelp med på sykkelbutikker/verksted

"You should never underestimate the predictability of stupidity."
Re: Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! [Re: Laban] #576350 05/07/2008 17:37
Basse Offline
Fersking
Fersking
Hvordan fungerer egentlig prisingen fra Canyon?

Mener å ha lest at de trekker fra 19% tysk moms (og så legger Norge AS på 25% selvfølgelig), men jeg bestilte min sykkel igår, og på ordrebekreftelsen står det vitterlig den fulle prisen som står på Canyon.com...

Blir prisen på invoice annerledes, eller tas disse 19% med i de 25% moms som kommer her til lands?

Eller har jeg rett og slett misforstått hele greia og kjøpt en sykkel til et par tusen mer enn budsjett?

chillipics@youtube.com

Re: Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! [Re: Basse] #576358 05/07/2008 18:00
satyv Offline
Avhengig
Avhengig
De trekker fra 19% på prisen de oppgir på hjemmesiden først, så betaler du 25% Norsk moms. Så du har ikke gått på en smell ICON_SMILE

Lykke til med ny sykkel og velkommen til forumet!

"I never apologize. I'm sorry, but that's just the way I am."

Homer Simpson

Re: Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! [Re: satyv] #576409 05/07/2008 19:52
Fair Dinkum Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Løp og kjøp Kajen!

Har hatt min Canyon Nerve ES 7.0 i tre uker, og jeg er stooorforøyd!

Masse knall utstyr, en samkjørt demperpakke, og overraskende lett kilomessig og spesielt følelsesmessig.

Du kommer neppe til å angre.

Og hvis noen sier at "joda, sikkert grei den, litt tunge hjul men..." så bare ignorèr. Det funker det som står på, Sun Ringlé felger og nav. Jeg veier nesten 100 kg, og har kjørt Sun før på en bud-sykkel, så de tåler bruk!

Vegard

Member of Hilltop Hoods Appreciation Society.
Heaps Good

Sic Vis Pacem Para Bellum!

AltaBike Singlespeed (1st Edition)
Linda McCartney ProTeam Principia
Canyon Nerve ES 7.0
Re: Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! [Re: Fair Dinkum] #576457 05/07/2008 21:28
Kajen Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takk for info gutter!!

Nå har jeg lest litt artikkler fra blader og innlegg fra folk som har kjøpt i andre land oxo. Føler meg mer og mer overbevist ::

Hadde jo egentlig tenkt å vente til neste sesong, men siden min gary fisher wahoo nærmest takket for seg idag, kjenner jeg behovet for no ordentelig (sykkel)metall mellom bena! ICON_BLUSH

Må jo si at selv om jeg er superfersk på stisykkling og jente som ikke skjønner mye av alle disse dingseduttene, er Canyon nerve am 6,0 er en sykkel jeg må tørke litt sikkel fra munnvikene av... hehe ICON_WINK

Re: Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! [Re: Kajen] #576480 06/07/2008 06:54
Super V Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg kjøpte en Nerve AM 9.0 i vår. Super-fornøyd med sykkelen, men som mange andre sier; det tar tid. Sørg for å bestille med ekstra girører og be om at bakskifteren legges ved løst og ikke montert i girøret. Cagen på min hadde gått forbi stoppen og falt av.

Marcus

"Just don't ever wear armwarmers with a sleeveless jersey. That's just wrong." BSNYC
Re: Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! [Re: Super V] #576487 06/07/2008 07:41
Terskel Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Super V
Sørg for å bestille med ekstra girører og be om at bakskifteren legges ved løst og ikke montert i girøret. Cagen på min hadde gått forbi stoppen og falt av.

Støtter SuperV. Det går hardt for seg under transporten. På min sykkel var girøret revet av, men hadde heldigvis bestillt ekstra. Dessuten var transportesken full av rifter og hull, og en hurtigkobling var borte. Har fått erstatning fra posten, men svært ergelig. Canyon skryter av transporteskene sine, men de er egentlig ganske tynne. Cannondale sine esker f.eks. er mye sterkere. Tross noen problemer hadde jeg gått for Canyon igjen.

Øyvind
Re: Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! [Re: Super V] #576490 06/07/2008 07:50
Kajen Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
.. bakskifteren legges ved løst og ikke montert i girøret. Cagen på min hadde gått forbi stoppen og falt av.

Ok bra tips, selv om jeg ikke skjønner hva du snakker om!? ICON_WINK Må nok uannsett ha hjelp til monteringen når jeg evt får sykkelen!

Re: Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! [Re: Kajen] #576903 07/07/2008 10:54
Lyn-Peder Offline
Toppturist
Toppturist
Sitat: Kajen

Men hadde du prøvd mange sykkler først? Jeg er nemlig litt usikker på størrelsen! Er 182cm sø er litt usikker om jeg skal velge M eller L.

Litt hjelp på veien til valg av størrelse:

Om du skal bruke sykkelen til leking på sti, liker det når stien blir litt teknisk, og derfor vil ha en leken og letthåndterlig sykkel: Velg medium, dvs så liten ramme som du "får plass i"!
Dersom du skal sykle endel grus, vei, ritt el ville jeg gått for størrelse large - den er nok litt lettere å sette opp for optimalt tråkk.

Begrunnelse/erfaringer:
Er selv 187cm på strømpelesten, og har en Nerve i str M. Liker teknisk lek opp og ned, og setter stor pris på letthåndterligheten denne kompakte sykkelen gir. Måtte bytte setepinne fra den på 35 cm som fulgte med (kjøpte pent brukt sykkel), til en på 42 cm, det er mer enn høyt nok til forholdsvis langbeinte meg. Om du bruker Canyons "perfect position system" når du handler, setter de opp sykkelen med rett styrestem og setepinne passende til deg/ de målene/preferansene du oppgir/har.
Lykke til med sykkelkjøp!

Mvh Håvard, storfornøyd Canyon-eier

...vil gjøre sine feil selv!
Fjørå Singletrack Camp
Re: Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! [Re: Lyn-Peder] #577011 07/07/2008 14:25
Kajen Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Ja, har kommet fram til størrelse M jeg også. Leker på sti og elsker nedover kjøring, så jeg har merket på den sykklen jeg har nå at den er litt stor. Setter ned setet ganske mye i tekniske partier.

Er nesten 90 % sikker nå på canyon nå!!

Re: Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! [Re: Kajen] #577263 07/07/2008 23:55
T
Tøfflus Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
T

Hadde bestemt meg for en am 6.0 jeg og. Ringte inn for å bestille så var de utsolgt for hele serien i M\L og de skulle ikke produsere flere. TYPISK! Mulig de skulle lansere en lingnede modell om ca en uke, så får vente i spenning.

Re: Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! [Re: Super V] #577266 08/07/2008 00:13
KamAxel Offline
Ringrev
Ringrev
Er Nerve AM en sykkel man kan ta med i heis i tillegg til på sti? Eller blir den for spe til heisbruk? Jeg ser på Nerve AM og Nerve ES, og det er definitivt mye sykkel for pengene, uansett hvilken modell man velger.

Jeg skal bruke min mest på sti, men lurer på om jeg gjør mye galt hvis jeg velger en ES med Pike 454 gaffel med 20 mm aksling. Vil det bli unødvendig tungt/grovt for sti og for pinglete til heisbasert sykling?

Jeg hadde min aller første dag i heis nå i helga, og leide sykkel som jeg følte var for tung og uhåndterlig (Giant Glory DH). Jeg tror jeg hadde hatt det mer moro med en lettere sykkel. Mulig det bare er en vanesak, men jeg har uansett ikke planer om å investere i ren DH-sykkel.

-Amund-

Ja til mykere trær, og måtte sykkeltyver brenne! [Linket bilde fra freesmileys.org]
Re: Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! [Re: Tøfflus] #577269 08/07/2008 05:11
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: Tøfflus

Hadde bestemt meg for en am 6.0 jeg og. Ringte inn for å bestille så var de utsolgt for hele serien i M\L og de skulle ikke produsere flere. TYPISK! Mulig de skulle lansere en lingnede modell om ca en uke, så får vente i spenning.

Om 2-3 uker kommer Midseason-Bikes, der Canyon skraper sammen det de har igjen av rammer og komponenter, setter det sammen til sykler og selger dette til en kurant pris. Hvilket vil si at man altså ikke nødvendigvis får spec´en slik den er beskrevet for en bestemt ES/AM-modell.

Martin

Re: Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! [Re: Super V] #579452 14/07/2008 09:15
F
fustler Offline
Fersking
Fersking
F
Jeg kjøpte en Nerve AM 9.0 i vår. Super-fornøyd med sykkelen, men som mange andre sier; det tar tid. Sørg for å bestille med ekstra girører og be om at bakskifteren legges ved løst og ikke montert i girøret. Cagen på min hadde gått forbi stoppen og falt av.

På vei til å kjøpe en NERVE AM 5.0:

Hvor finner jeg ekstra girører på websiden til canyon. Kan bare finne sykkelflasker, sko og pedaler og slikt på accessories.

Skriver jeg inn på "notes" på "personal data" at jeg gjerne vil at bakskifteren skal legges løst ved?

Re: Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! [Re: KamAxel] #579459 14/07/2008 09:28
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Quote:
Jeg skal bruke min mest på sti, men lurer på om jeg gjør mye galt hvis jeg velger en ES med Pike 454 gaffel med 20 mm aksling. Vil det bli unødvendig tungt/grovt for sti og for pinglete til heisbasert sykling?

Nei, en ES klarer den spagaten bra.

Gaute
Re: Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! [Re: fustler] #579474 14/07/2008 10:11
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: fustler
Hvor finner jeg ekstra girører på websiden til canyon. Kan bare finne sykkelflasker, sko og pedaler og slikt på accessories.

Bare be om å få levert sykkelen med ekstra girører.
Du kan forøvrig også (mot et gebyr på €20) be om å få montert en annen stemlengde, dersom det skulle være aktuelt ...

Quote:
Skriver jeg inn på "notes" på "personal data" at jeg gjerne vil at bakskifteren skal legges løst ved?

Jepp.

Martin

Re: Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! [Re: fustler] #579478 14/07/2008 10:14
Terskel Offline
Entusiast
Entusiast
Av en eller annen merkelig grunn finner du girører under tilbehør på de tyske sidene. Men jeg skrev bare i merknadrubrikken at jeg ønsket å kjøpe ekstra girører, og de kom da med sykkelen.

Øyvind
Re: Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! [Re: Terskel] #579572 14/07/2008 14:18
Basse Offline
Fersking
Fersking
14.20 euro + moms pr stykk!

chillipics@youtube.com

Re: Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! [Re: Terskel] #579627 14/07/2008 18:56
Geir Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Terskel
Sørg for å bestille med ekstra girører og be om at bakskifteren legges ved løst og ikke montert i girøret. Cagen på min hadde gått forbi stoppen og falt av.

Støtter SuperV. Det går hardt for seg under transporten. På min sykkel var girøret revet av, men hadde heldigvis bestillt ekstra. Dessuten var transportesken full av rifter og hull, og en hurtigkobling var borte. Har fått erstatning fra posten, men svært ergelig. Canyon skryter av transporteskene sine, men de er egentlig ganske tynne. Cannondale sine esker f.eks. er mye sterkere. Tross noen problemer hadde jeg gått for Canyon igjen.

Da har det skjedd noe med transporten i løpet av et år. Jeg fikk min Canyon for et år siden. Pappesken jeg fikk sykkelen i da var av den harde fine typen, og sykkelen var hel uten skader inni. Pussig...

Geir
Re: Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! [Re: Geir] #579703 14/07/2008 21:37
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Geir
Sitat: Terskel

Da har det skjedd noe med transporten i løpet av et år. Jeg fikk min Canyon for et år siden. Pappesken jeg fikk sykkelen i da var av den harde fine typen, og sykkelen var hel uten skader inni. Pussig...

Jeg kjøpte også en Canyon i fjor. Jeg synes ikke esken var mer enn akkurat hva som trengtes. Typisk engangseske. Esken som min Knolly kom i derimot. Oj, oj, oj. Det var solide saker det.

Re: Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! [Re: M@rtin] #579947 15/07/2008 14:46
F
fustler Offline
Fersking
Fersking
F
Sitat: M@rtin
Sitat: Tøfflus

Om 2-3 uker kommer Midseason-Bikes, der Canyon skraper sammen det de har igjen av rammer og komponenter, setter det sammen til sykler og selger dette til en kurant pris. Hvilket vil si at man altså ikke nødvendigvis får spec´en slik den er beskrevet for en bestemt ES/AM-modell.

Martin

Jeg fikk nå vite pr. mail at den AM 5.0 som jeg bestilte ikke var i produksjon lenger(som jeg kanskje kunne lest ut av tøfflus kommentar). Det jeg fikk vite var at de har planer om å lage midseason versjoner av XC, AM og Grand Canyon.

Fikk nå vite at de planlegger å sende ut det første newslettere med midseason-tilbud om 2 uker, men har ingen anelse om leveringstid.

Redigert av fustler; 15/07/2008 14:53. Rediger grunn: ny info
Re: Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! [Re: fustler] #580094 15/07/2008 20:52
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sørg for at du er registrert (Hotline) som interessert i Midseason-tilbudene, dersom du peiler deg inn på én av modellene.

De blir billigere, men du må kunne leve med kombinasjoner slik som X.0 bak og LX foran ...

Martin

Re: Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! [Re: M@rtin] #584938 30/07/2008 08:00
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Ser man på www.canyon.de under Nerve ES/AM og XC, finner man nå såkalte special editions - det er midseason-tilbudene.

Se på spec-listene. Demper-modellene er 2009 (med bl.a. 15mm-standard).
X1900 er et nytt hjulpar fra DT, vekt 1900gr.

Martin

Re: Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! [Re: M@rtin] #585277 30/07/2008 20:25
Kajen Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Er du sikker??
Faen jeg kan ikke tysk!!

Re: Erfaringer med kjøp av Canyon sykkel! [Re: Kajen] #585367 31/07/2008 07:06
Super V Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
babelfish og google kan oversette hele nettsider, om enn noe krøkkete og tidvis morsomme direkteoversettelser. Uansett vil du skjønne essensen av det som står der.

Marcus

"Just don't ever wear armwarmers with a sleeveless jersey. That's just wrong." BSNYC
Side 1 av 3 1 2 3

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå