Friluftsloven vs lysløypa
|
Re: Friluftsloven vs lysløypa
[Re: Laxeluz]
06/07/2007 13:25
|
kmidd
Avhengig
|
Avhengig
Komlene er jo ikkje gode meir når dei heiter "raspeballe" og smaker søtt... Eh, ett fett om du kaller det komler eller raspeballer, men å ødelegge poteter på den måten burde vært ulovlig.
|
|
|
[Re: kmidd]
06/07/2007 13:54
|
btm
Besatt
|
Besatt
Ødelegge mat nei, det er da riktig så godt  Og komle/raspeball er absolutt å foretrekke med saltkjøtt og kålrabistappe, og med kulturmelk til. Vet at sørlendinger bruker tyttebærsyltetøy og sukker til komla,har aldri skjønt det... Men her var det tross alt snakk om blodpølse, og det er jo noe helt annet... Men sirup og bacon, hmm, kanskje, søtt, salt og syrlig er jo bra 
btm
|
|
|
06/07/2007 15:26
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Kva i all verden er greia med austlendingar og søt mat? På vestlandet et me komler med bacon og salt kjøt. Her på austlandet er det raspeballer med sukker og sirup som er tingen. Men kva i alle dagar skal det vera godt for? Komlene er jo ikkje gode meir når dei heiter "raspeballe" og smaker søtt... Var ikke klar over at folk på østlandet spiste potetball, men søte-baller høres ikke bra ut. Etter min mening er salt lammekjøtt, flesk (ikke bacon), eventuelt svinemår og pølser, samt rabbe er normalt tilbehør til potetball.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
06/07/2007 21:42
|
Laxeluz
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
|
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Eg var heller ikkje klar over fenomenet "søte-baller" før eg begynte på folkehøgskule. Der vart me servert denne makabre matretten ein gong. Og ikkje nok med at dei har sukker og sirup på, det er i tillegg sukker i potetblandinga, slik at det smaker søtt uansett kva du prøver på. Den einaste redninga var usunne mengder med salt.
Andreas Tveit
|
|
|
06/07/2007 21:55
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Eg var heller ikkje klar over fenomenet "søte-baller" før eg begynte på folkehøgskule. Der vart me servert denne makabre matretten ein gong. Og ikkje nok med at dei har sukker og sirup på, det er i tillegg sukker i potetblandinga, slik at det smaker søtt uansett kva du prøver på. Den einaste redninga var usunne mengder med salt. *ugh* Høres ekkelt ut.
|
|
|
[Re: Oystein L]
09/07/2007 12:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
Norsk organisasjon for terrengsykling (NOTS) har blitt oversendt en dialog mellom Sarpsborg sykleklubb og kommunen angående sykling i lysløypetraséene i utmarka rundt byen. NOTS har følgende kommentarer: Sykkelklubben har helt rett i at Friluftslovens paragraf gir dem full adgang til å sykle langs stier og veier i utmark "når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet". Sarpsborg kommune har derfor etter vår oppfatning ingen rett til å forby sykling langs veier eller stier i utmark uten at dette stadfestes av fylkesmannen. Friluftsloven definerer IKKE unntak for veier og stier som er bygget for spesielle formål, og vi reagerer på at kommunen bruker sin egen oppfatning av lovens intensjon som argument for handlinger som lovteksten ikke gir anledning til. Videre reagerer vi på at kommunen tar seg den frihet å bruke som argument syklistens intensjon for å bevege seg rundt i naturen på sykkel og således sette seg til dommer over hvilke naturopplevelser som er gangbare, og hvilke som ikke er det. Som en sidekommentar finner NOTS det ironisk at man ønsker å forby sykling som idrett, med den begrunnelse at lysløypene er et idrettsanlegg. Da Friluftsloven etter vår oppfatning ikke gir den enkelte grunneier anledning til skjønnsmessig å sette lovens tekst til side, anmoder vi om at sykling forbudt-skiltene fjernes øyeblikkelig, og at et eventuelt forbud innføres gjennom korrekt saksgang hos Fylkesmannen i Østfold. I så fall vil vil selvsagt kontre kommunens anmodning med uttalelser fra vår side. Etter vår erfaring bør kommunen, dersom den ønsker å gå denne veien, legge ned betydelige ressurser i solid underbyggelse av sine argumenter med statistikk, fotografiske illustrasjoner og ellers alt som kan fremskaffes av rasjonelle argumenter. Dersom kommunen ikke følger vårt pålegg om å fjerne skiltene, vil vi varsle Fylkesmannen i Østfold om at kommunen etter vår oppfatning bryter friluftsloven. Dagens ulovlige forbud skaper antakelig flere konflikter enn de løser da de gir ikke-syklister inntrykk av at de har enerett på bruk av traséene. Som et alternativ til forbud, ønsker NOTS å diskutere holdningskampanjer slik vi blant annet har gjort i samarbeid med politiet og Friluftsetaten i Oslo kommune, der vi to år på rad har informert terrengsyklister gjennom kampanjen "Tråkk med huet". De involverte i denne sammenheng er enige om at denne typen arbeid har langt større effekt enn et forbud som forvaltningsmyndighetene uansett ikke har ressurser til å håndheve. Holdningskampanjer rettet mot syklister konsentrerer seg i første rekke om å skape forståelser av hva som er "bærekraftig adferd" på sykkel, inkludert hvordan man opptrer i møte med fotgjengere, på hvilke tider av døgnet man bør sykle for å begrense mulighetene for konflikter, og andre måter å sikre fredelig sameksistens mellom syklister og andre brukergrupper. Vi har også god erfaring med informasjonsskilter som anmoder syklister om å ta hensyn til andre brukere av marka. Dersom man kan få langrennsracere og småbarnsfamilier til å leve side om side vinsterstid uten å innføre forbud mot ski som idrett eller ski som friluftsliv, bør dette på samme måte la seg gjøre for utmarksaktiviteter om sommeren. Med min oppfatning av østfoldinger som et særdels omgjengelig folkeferd, ser jeg ingen grunn til at det vi har fått til andre steder i landet, ikke skal kunne la seg gjennomføre her. Vi imøteser en konstruktiv dialog om syklisters tilgang til lysløypetraséene i Sarpsborg. Med hilsen Geir Kjosavik Nestleder, Norsk organisasjon for terrengsykling
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
09/07/2007 13:12
|
chris_f
Entusiast
|
Entusiast
Svært bra skrevet, GeirK!
|
|
|
09/07/2007 13:16
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Som vanlig har du ordet i din makt. Godt skrevet.
|
|
|
[Re: tmork]
09/07/2007 18:59
|
Knut L
Ringrev
|
Ringrev
Dette var jammen meg profft skrevet. Samme stil som dommen i en NOKAS sak ellerno. Dønn seriøst. Men så er det jo også en seriøs sak. Gldere meg til å se et svar på dette. Kan vel vanskelig bli annet en et nederlag for kommunen.
Knut
Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy Jobber med Trek sykler
|
|
|
[Re: Knut L]
09/07/2007 19:07
|
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Var lenge usikker på om jeg skulle lage en sak av dette, men slik NOTS (og vi selv) har lagt det frem kan det ikke være til særlig skade for forkoldet mellom klubb og kommune.
Hva utfallet til slutt blir vil vi som nevnt orientere om her
|
|
|
09/07/2007 19:45
|
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Fint svar.
Du gjør en topp innsats for oss terrengsyklister, Geir. Det gjør dere alle i NOTS! Virkelig rett mann på rett sted. Moro.
/Are Nicolai
|
|
|
[Re: nicolai]
10/07/2007 15:57
|
simeno
Entusiast
|
Entusiast
Flott skrevet. Hvis dette ikke er sendt ennå så ville jeg rettet på feilen i denne setningen:
I så fall vil vil selvsagt kontre kommunens anmodning med uttalelser fra vår side.
|
|
|
10/07/2007 17:02
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dersom kommunen ikke følger vårt pålegg om å fjerne skiltene,
Er ikke anmodning, ev. oppfordring et bedre ord enn "pålegg" her? NOTS har vel neppe myndighet til å pålegge kommunen noe som helst, eller er det jeg som har feil oppfatning av hva pålegg betyr?
|
|
|
[Re: -Jan]
10/07/2007 18:34
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I sakens anledning så har jeg et spørsmål. Er det noen som vet om det er ulovlig å fjerne disse ulovlige skiltene selv (hvis man informerer om hvor disse skiltene er fraktet)?
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: supernalle]
10/07/2007 19:01
|
kmidd
Avhengig
|
Avhengig
Selve skiltene er vel ikke ulovlige, selv om de gir feil informasjon? Dersom skiltene er lovlig satt opp (at kommunen har fått lov av grunneier) skal det vel litt til for at andre lovlig kan fjerne dem?
|
|
|
10/07/2007 19:15
|
Knut L
Ringrev
|
Ringrev
Sett opp nytt skilt under med at det feilinfo på skiltet over. 
Knut
Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy Jobber med Trek sykler
|
|
|
[Re: Knut L]
10/07/2007 19:22
|
kmidd
Avhengig
|
Avhengig
Eller ignorer dem. Kanskje ikke like morsomt, men mindre stres.
|
|
|
10/07/2007 19:30
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
b Selve skiltene er vel ikke ulovlige, selv om de gir feil informasjon? Dersom skiltene er lovlig satt opp (at kommunen har fått lov av grunneier) skal det vel litt til for at andre lovlig kan fjerne dem? Skilter som forfekter et forbud som er ulovlig må kunne sies å være satt opp ulovlig.
|
|
|
[Re: -Jan]
10/07/2007 19:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er ikke anmodning, ev. oppfordring et bedre ord enn "pålegg" her? NOTS har vel neppe myndighet til å pålegge kommunen noe som helst, eller er det jeg som har feil oppfatning av hva pålegg betyr?
Du har helt rett. Jeg så ikke den.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Oystein L]
16/07/2007 18:35
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Klubben (og jeg) er uansett ikke tjent med at dette utvikler seg til en form for konflikt
Har nå fått assistanse av NOTS og GeirK, så får vi se hvordan dette ender. Utfallet kan jeg gjerne presentere her
Dette lot jeg være å starte en krangel om for et år eller to siden, fordi at Sarpsborg Sykleklubb (dennis) var i, eller ville komme i en mer vennlig dialog med kommunen om dette. Håper det fører frem! Jeg er glad for at NOTS også engasjerer seg i saken, for begrunnelsen til kommunen for å forby sykling er bare tull. ...og lovstridig.
|
|
|
[Re: Stein]
02/08/2007 09:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Da har vi strammet grepet litt her. Sarpsborg kommune mener fremdeles at de med sine spekulasjoner omkring friluftslovens intensjon kan definere lysløypene ut av lovens juridistiksjon.
Jeg har svart dem i passe krasse ordelag og sammenlignet dem med hytteiere som tar seg til rette i strandsonen, samt etterspurt mer informasjon om konfliktenes omfang og hvorfor kommunen mener at et forbud er den beste løsningen på problemene.
Ikke et pip så langt.
Friluftslovs-eksperten hos Fylkesmannen i Østfold, Vidar Asheim er på ferie frem til uke 33, og da får han en telefon fra meg.
|
|
|
02/08/2007 09:26
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Overrasker meg dessverre ikke at de gjør seg vrange, og dessuten er de sikkert redde for de gamle grinebiterene i "Lysløypekomitéen". Jeg har klokkertro på at du når frem til slutt. Godt jobbet! Virkelig! Takk for at du gidder!
|
|
|
[Re: Stein]
02/08/2007 10:18
|
cpc
Entusiast
|
Entusiast
Og da hadde jeg også meldt meg inn i NOTS. Dere gjør en flott jobb!
|
|
|
[Re: cpc]
15/08/2007 07:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Da har jeg fått bekreftet av fylkesmannen at kommunen IKKE har anledning til å forby sykling i lysløypa uten at forbudet stadfestes av fylkesmannen med høringsrunde og det som skal til. Jeg har tenkt å sende anmodning til kommunen om UMIDDELBART å fjerne skilt om sykkelforbud. Alternativt sier syklistene i Sarpsborg seg villig til å hjelpe kommunen med å samle inn disse og levere dem hos kommuneadministrasjonen dersom kommunen ikke har ressurser til å gjøre dette med det samme.
OK, eller skal jeg stryke "tilbudet"?
|
|
|
15/08/2007 08:01
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg skal egenhendig ta ned det ene skiltet hvis det må til. Jeg vet i alle fall kun om ett skilt, ved lysløypa. Mulig det er flere andre steder? Dennis?
Og: Fremdeles utrolig bra jobba! Mange takk igjen!
|
|
|
15/08/2007 08:02
|
esp
Veteran
|
Veteran
Bra jobba NOTS!
Be fylkesmannen sende brev til kommuna om kva den rette lovforståelsen er. Eg syns det er naturlig at fylkesmannen ber kommuna om å fjerne skilta, gjerne med ein tidsfrist. NOTS kan sjølvsagt ta initiativet til at dette skjer. Gi beskjed om at brev i saka skal sendes i kopi til NOTS og at breva merkast med dette. Eg syns tilbudet om skiltfjerning er litt hoverande og kan droppast.
|
|
|
[Re: esp]
15/08/2007 08:05
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tror det blir en lang prosess å få Fylkesmannen til å skrive til kommunen da jeg tror dette havner nokså langt nede på prioriteringslista.
Jeg tar kontakt med kommunen og ber dem fjerne skiltene, så ser vi hva som skjer.
|
|
|
15/08/2007 08:05
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Og: Dette er en gyllen anledning til å få den andre artikkelen ang. terrengsykling på trykk i avisa. For uten grundig allmenn opplysning om at (det ulovlige) sykkelforbudet oppheves, med en tilhørende anmodning til syklistene om å følge stivettreglene og loven når de sykler der, vil dette skape MYE gnissninger. Grinebiterene i lysløypekomiteen kommer f.eks. til å sette seg HELT på bakbeina.
|
|
|
15/08/2007 08:35
|
esp
Veteran
|
Veteran
Tror det blir en lang prosess å få Fylkesmannen til å skrive til kommunen da jeg tror dette havner nokså langt nede på prioriteringslista.
Jeg tar kontakt med kommunen og ber dem fjerne skiltene, så ser vi hva som skjer. Dersom skiltinga har vore ei sak hos fylkesmannen, avsluttast den truleg med brev til kommuna. Kopi av eit slikt brev ville også kunne vere greit i forbindelse med eit innlegg i avisa. Dersom skiltinga berre har vore behandla som ein forespørsel om lovforståing, er eg einig i at det kan bli litt mykje arbeid å få dei til å skrive eit brev.
|
|
|
15/08/2007 09:21
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Godt jobba, som vanlig.