Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hva er i ditt reparasjonskit for lange turer?

Hva er i ditt reparasjonskit for lange turer? #2734371 25/05/2023 14:24
esv Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Så, hva har folket med seg av reparasjons og vedlikeholdsting på lange turer? Tenker da eksempelvis på turer over 3-4 dager hvor det ikke er flust av gode sykkelbutikker? Tar du med deg en kjøkkenvask og litt til eller har du bare med kryssede fingre?

Kan begynne med min egen liste for en 3 ukers tur (for en tubeless sykkel og en med slange)
Pumpe
multiverktøy
Mini-leatherman (med liten tang)
kjedelåser og verktøy
to ekstra slanger
Guffe
tubeless repair kit
gir og bremsewire
litt elteip
litt gafferteip
ekstra bremsepads
girøre
Noen ymse små bolter
"olje" med fille
3-4 strips
nål og tråd
batteri til pedaler (som er vanskelig å få tak i)
14mm nøkkel til pedaler...
En co2 patron med overgang
En bil-> presta overgang
Klistrelapper til liggeunderlag

[Linket bilde fra detour.dothtm.net]

Tror vekta havnet på ca 1122 gram, inklusive en dårlig apidura downtube bag.
Tror jeg ønsker å kutte ned før neste tur...

Hva har dere med og hvorfor?

Re: Hva er i ditt reparasjonskit for lange turer? [Re: esv] #2734415 26/05/2023 07:18
E
EmilZipp Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Flott liste, virkelig en fin guide selv for de av oss som ikke får stukket av i tre uker ;-(

Mulig du har en egen oversikt over remedier knyttet til helse men jeg har med leppepomade (jeg sliter med lepper som blir veldig såre), solkrem, immodium (til dårlig mage), paracet og et lite "skadekit" med litt diverse (kastet ut div fra den pakken jeg har). På tre uker bør du absolutt ha tilgang til å barbere ben ;-)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Hva er i ditt reparasjonskit for lange turer? [Re: esv] #2734426 26/05/2023 09:02
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Artig tråd, så her kommer mitt oppsett:

Til meg
Øverst fra venstre:
Førstehjelp/med kit
Hygiene
Myggolje, fløyte, tråd og klype (tørke tøy)
Klut/håndkle (Brukes til å tørke meg og event dugg i teltet)

Til sykkel
Slange
Pumpe
Fille og voks til kjede
Strikk, strips, engangshansker
Lappesaker + div skruer/mutter/ventil/ventilovergang/kjedelås
Eikenøkkel + div nøkler i dimensjoner til min sykkel
Dekkspak

Totalt 983gr.

Ikke med på bildet nedenfor:
Lepomade og liten Victorinox lommekniv

[Linket bilde]

Redigert av saktetur; 26/05/2023 18:42. Rediger grunn: Glemte vekt
Re: Hva er i ditt reparasjonskit for lange turer? [Re: esv] #2734430 26/05/2023 09:27
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
+1 for artig tråd.

Åpenbart forskjell på hva man velger å ta med for 2-3-4 dager i siviliserte strøk, og 2-3-4 uker i villmarken ICON_SMILE

To ting som (jeg tror) ikke er nevnt spesifikt:

- Ventilverktøy og ventilkjerne. For å skru av og på ventilkjerne ved påfyll av guffe ved behov, og i tilfelle man ved påfyll i pøsregn i stummende mørke i skauen med en bjørn luskende bak seg skulle miste en ventilkjerne. Ventilverktøy kommer løst, som del av hette på enkelte slangeløse ventiler, eller i multiverktøy. Jeg har det på pumpen.

- Dekkbit. For innvendig lapping av dekk med større flenger/hull der plugging eller alminnelig lapping ikke fungerer og slange vil bule ut. Gjerne bruke samme lim som i dekk-lappesettet til trådstarter. Et mer solid alternativ til nødløsninger som beskrevet av Alpers ICON_SMILE

For øvrig:

At vi ikke allerede har fått kjeftet huden full av landeveisfolket, antar jeg skyldes at dette blandeveisforumet er et isolert univers for eventyrsyklister der ingen andre svinger innom.

Men merker meg Emils betimelige poeng om nødvendig utstyr for å barbere leggene underveis. Det får vi ta som en bro eller et kompromiss mellom racer-forumet og dette.

Re: Hva er i ditt reparasjonskit for lange turer? [Re: Sepeda] #2734444 26/05/2023 12:28
esv Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Bra innspill!

Enig, med turer over 3-4 dager mente jeg egentlig lengre enn. Men når det sagt, så foregår jo strengt tatt de fleste turene vi (?) bedriver i siviliserte strøk uten at det nødvendigvis gjør det noe enklere å skaffe det riktige girøret, bremseklossene, eiken, eller skifteren man trenger. Om man ferdes langt østover i europa, og på de andre kontinentene, stiller det seg kanskje annerledes, og man bør kanskje se for seg å klare seg selv i enda større grad.

Ventilverktøy bør være med om man kjører tubeless eller bruker lezyne-pumper, ja.
Dekkbit har jeg droppet da jeg har tenkt at jeg klarer å mcgyvere meg til nærmeste "sportsbutikk" og får tak i ett eller annet slags dekk, spørsmålet blir vel hvor langt det er dit.

Kroppsvedlikehold hadde jeg ikke med, da må det legges til
* tannbørste og minitannkrem
* assos chamois krem og repair-krem
* liten beholder med vaskemiddel til bibs
* sårrens, plaster (pluss tape fra repair kitet) og smertestillende
* engangshøvel og bartekam
* våtservietter, dopapir, litt såpe og klut (som håndkle)
* solkrem

Av ting jeg vurderer å sløyfe for turer i norge fra kitet mitt er
* vaiere - ikke fullstendig kritisk, ryker sjelden og heller ikke veldig vanskelig å få tak i (første sportsbutikk)
* cleat - ikke fullstendig kritisk, ryker svært sjelden og heller ikke veldig vanskelig å få tak i (første eller neste deretter sportsbutikk)
* en slange - sjeldent man dobbeltpunkterer, og i de tilfellene får man lappe
* co2 patron - heller bruke overgang på nærmeste bensinstasjon om man mister tettingen så mye at man ikke klarer å pumpe opp igjen
* guffe - ryker det så ryker det, og da får kona ta til takke med slange derfra... eek

Re: Hva er i ditt reparasjonskit for lange turer? [Re: esv] #2734446 26/05/2023 12:33
E
EmilZipp Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sepeda, når jeg ser andelen spreke Rapha-jålebukker på grus er det noe som forteller meg at svært mange kommer fra landevei fremfor terreng, løping eller ostepop i sofakroken. For at jålegjengen skal føle seg velkommen i grusavdelingen må vi innimellom gi de et litt glanset bilde av kultur på grus :-)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Hva er i ditt reparasjonskit for lange turer? [Re: esv] #2734620 29/05/2023 16:16
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Et par kompress, litt gasbind, sårrensservietter, sårsalve og div. vanntette plaster/kompress er fin lettvekt-kombo. Er man først i bakken på sykkel, holder det ofte ikke med et lite plaster. Gjerne lett tilgjengelig.

Pyrisept har en fin sprayflaske, men altfor stor på 100ml. Skulle hatt en liten reiseutgave av den på 10-20ml.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Hva er i ditt reparasjonskit for lange turer? [Re: Andreas83] #2734658 30/05/2023 05:29
esv Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Andreas83
Et par kompress, litt gasbind, sårrensservietter, sårsalve og div. vanntette plaster/kompress er fin lettvekt-kombo. Er man først i bakken på sykkel, holder det ofte ikke med et lite plaster. Gjerne lett tilgjengelig.
Enig!
Sitat: Andreas83

Pyrisept har en fin sprayflaske, men altfor stor på 100ml. Skulle hatt en liten reiseutgave av den på 10-20ml.
Ja, dette er jo en generell irriterende ting. For min del gjelder dette også chamois krem, repair krem, solkrem, fett, Rock'n'Roll, såpe osv osv. Har blitt til at man samler ymse små plastbeholdere som en annen tulling, og at man aldri helt vet hva som er på før man prøver! Assos chamois krem, solkrem og tannkrem ser ganske likt ut. Assos repair krem og vanlig fett til sykkelen ser ganske likt ut 😄

Re: Hva er i ditt reparasjonskit for lange turer? [Re: esv] #2735100 I går 19:00
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Har tilbrakt deler av dagen dypt inne i Brandenburgs mørke skoger.

Der lærte jeg enda en gang det jeg godt vet, men noen ganger glemmer:

Du pakker ikke bare for deg selv.

På et øde strekk traff jeg Thomas, motløs og ulykkelig med et røket kjede i hendene.

Gleden var umåtelig stor da jeg kunne trylle frem multiverktøy med kjedekutter og en kjedelås. Det viser seg at 11-delt kjedelås går på 10-delt kjede når det må.

Det viste seg også at Thomas hadde vært 19 ganger i Norge og det var 9 år siden han hadde kjøpt seg sykkel og aldri tenkt på å bytte kjede.

Nå er Thomas min venn for livet. Om jeg noen gang møter motbør, er det bare å ringe Thomas.

Og så håper jeg at mitt eget kjede ikke ryker før jeg finner en åpen sykkelbutikk. Har aldri skjedd før, så nå skjer det helt sikkert.

Moralen er:

Kjedelås er med for å deles ut til dem som aldri bytter kjede.

Slange er med for å deles ut til dem som punkterer med slange.

Guffe er med for å deles ut til dem som punkterer på slangeløst oppsett.

Pumpe er med for å hjelpe begge de to sistnevnte. Derfor er CO2-patroner alene usosialt. Med mindre du har flere.

Og plaster er med for dem som er mindre forsiktig enn du selv.

Bare du er forberedt, har du på dermed mye mer glede av alt du bringer med deg. Solidaritet blant syklister kommer foran alt annet.

Dessuten vet vi jo at alle her inne tar vare på syklene sine, vedlikeholder dem med omsorg og kjærlighet, pleier eller bytter kjede regelmessig, velger dekk med omhu, er nøye med oppsettet, og kan sykle. Vi trenger jo ikke noe av det vi tar med og deler ut ICON_SMILE

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå