Cannondale knirk er et kjent problem for mange og sikkert diskutert opp og i mente. men..........
Supersix hi-mod 2020 mod. med Hollowgram knøt systembar og stem. Er 99% sikkert på at kneppingen kommer fra stem eller styret. Ja, jeg vet at kneppelyder kan komme fra mange steder, men denne gang er jeg nesten sikker på det kommer fra styret. Ved å legge press over styret/hantlene, kommer det små kneppelyder. Gjerne ikke med en gang på turene, men etter noen km. Når jeg står og trør fremprovoseres knepping noe ytterligere. Kan også fremprovoseres ved å presse over hendlene på en side av gangen. Har sett etter sprekker og dunket på alt med mynt for å se/høre etter brudd. Alt av skruer er rengjort, fettet opp og skrudd med riktig moment. Alle kontaktflater er rengjort. Styrelagre byttet.
Jepp, gjennomgående akslinger er rengjort og fettet opp. Har dog ikke fett på den side uten gjenger, så det kan jeg prøve.
Har lest på et annet forum på facebook at noen har opplevd at styrelageret "vandrer" ørlite i selve rammen. Kan ved første øyekast ikke se slik ut hos meg.
Hadde dette på en sykkel (Cannondale, tilfeldigvis) hvor ekspansjonsbolten i gaffelrøret ikke var sentrert der stemmet griper om den. Mao. strammet stemmet mot et hult karbonrør, som ga knirking ved sideveis belastning.
Ville ellers sjekket at preload på top cap er riktig/stram nok.
Kan dessverre ikke hjelpe deg, men jeg sir deg bare en ting, hvis du noensinne kommer til Danmark, så for guds skyld ikke si at din cykel laver kneppelyder
Tråden i linken er til min egne gamle tråd hvor jeg slet en god stund før jeg fant synderen på min gamle Supersix. Det er svært mange tips der, og også løsningen på mitt problem ble til slutt funnet. På min Supersix, denne med felgbremser, var det spideren, altså Cannondales ‘låsering’ til drevene, som var synderen. Den lagde kneppe- og knakelyder likt det jeg før hadde blitt utsatt for og identifisert til krank- og styrelagerlyder.
Jeg kastet bort utrolig mye tid og penger på å finne knirken (på min R900) før jeg traff med det trikset. Og det har virket på mange Cannondale etterpå.