Smartruller og nøyaktighet på wattmåling
|
Re: Smartruller og nøyaktighet på wattmåling
[Re: oyvinsr]
24/05/2023 08:09
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Ja, tenker jeg kan kjøre dobbelt på rulla, det koster meg ikke så mye. Tenker også jeg kan prøve en «factory spindown» en dag, og se om det hjelper. Og så se om det frister med en statisk test. Jeg har 3 kjøkkenvekter som alle er innafor 1 gram ved 2kg, så det burde kunne gi ganske greie resultat når jeg finner noe jeg kan bruke som faktisk vekt.
Har du ikke kjørt factoy spindown på rulla har du i alle fall ett punkt å forbedre. Jeg tror to kilo er alt for lett for en statisk test. Jeg husker ikke hva som var anbefalt hos Powertap og Stages når jeg puslet med det. Men tigangen er omtrent det jeg brukte. I tillegg må du finne ut nøyaktig hvor på pedalen Assioma vil ha en sånn vekt. Her er forresten min erfaringstråd om pusling med statisk kalibrering. Kan du får noen tips Rainman - sammenligning av effektmålereps. Jeg er ganske stolt over hva jeg lagde av glattede grafer i Excel ut fra .gpx filer for snart ti år siden. Gøy, men uten en klar fasit. LarsB
Redigert av larsb; 24/05/2023 08:12.
|
|
|
[Re: Jamez]
24/05/2023 08:35
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Har du ikke kjørt factoy spindown på rulla har du i alle fall ett punkt å forbedre. Jeg tror to kilo er alt for lett for en statisk test. Jeg husker ikke hva som var anbefalt hos Powertap og Stages når jeg puslet med det. Men tigangen er omtrent det jeg brukte. I tillegg må du finne ut nøyaktig hvor på pedalen Assioma vil ha en sånn vekt.
Ja, det må være mellom 8 og 25kg, hvis jeg husker rett, og nøyaktighet bedre enn 0.5%. Men jeg har ikke kjøkkenvekt som tar mer enn 5kg, så jeg må finne noe som kan veies individuelt og til sammen havner rundt 10kg, tenker jeg. Så det var mer en kommentar til "gravitasjon på Bjølsen". Jeg tenker at så lenge jeg har 3 kjøkkenvekter fra ulike produsenter som måler massen innenfor 0,05% repeterbart, så bør strekklappen i pedalen måle massen til å være omtrent den samme. I tillegg må du finne ut nøyaktig hvor på pedalen Assioma vil ha en sånn vekt.
De vil ha vekta sentrert over akslingen på pedalen.
|
|
|
24/05/2023 08:56
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Stages spesifiserte 5 cm ut fra armen som målepunktet så jeg når jeg leste gjennom den gamle tråden min.
LarsB
|
|
|
24/05/2023 11:51
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Inspirert av LarsB sin nerding så ble det litt nerding her også: Teori 1: Jeg festa pedalene med ukjent moment(ta det rolig, jeg har flere fagbrev og ingeniørutdannelse, så jeg har lov). Dette kan muligens påvirke målingene, selv om jeg ikke tror spenningen pga. forspenn i pedalakslingen vil virke av noen betydning så langt inn som der målingen skjer, så tenker jeg at det kan være verdt å teste med litt mer nøyaktig moment. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=123514&filename=boltespenning.jpg) Den påvirkningen som skjer i boltehodet i illustrasjon viser litt det jeg tenker på. Teori nr. 2 er at jeg har brukt to skiver på venstre pedal, og bare en skive på høyre pedal. Dette basert på tips fra en bikefit tidligere i år. Men basert på litt nerding nå, så kommer jeg frem til at det vil utgjøre en spenningsforskjell. Litt usikker på akkurat hvor og hvordan deformasjon/spenning måles i pedalene, men tenker dette kan ha betydning. Garmin sier at jeg har hatt[V/H]: 47/53, 48/52 og 49/51 fordeling på mine turer med pedalene så langt. Teorien min tilsier egentlig at det burde vært motsatt, tror jeg. Men enkelt å fjerne skiver og se om jeg merker forskjell.
Redigert av oyvinsr; 24/05/2023 11:52. Rediger grunn: Endret format på bildet.
|
|
|
25/05/2023 07:18
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Nå er vel egentlig tiden med krav til pinlig nøyaktighet i montering av pedaler over. Om jeg ikke husker feil, og gjør jeg det så tar jeg gjerne kritikk, så sier DC Rainmaker i sin særdeles grundige test av pedalene at det nå bare skal være å skru dem fast og sikre at de sitter godt.
Blir spennende å høre om du falsifiserer teoriene etter mer nerding. (dette er mer gøy enn de som sier "jeg har lest på nettet at de gir for mye/forlite watt i forhold til det jeg føler selv")
LarsB
|
|
|
[Re: oyvinsr]
25/05/2023 19:34
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Inspirert av LarsB sin nerding så ble det litt nerding her også: Teori 1: Jeg festa pedalene med ukjent moment(ta det rolig, jeg har flere fagbrev og ingeniørutdannelse, så jeg har lov). Dette kan muligens påvirke målingene, selv om jeg ikke tror spenningen pga. forspenn i pedalakslingen vil virke av noen betydning så langt inn som der målingen skjer, så tenker jeg at det kan være verdt å teste med litt mer nøyaktig moment. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=123514&filename=boltespenning.jpg) Den påvirkningen som skjer i boltehodet i illustrasjon viser litt det jeg tenker på. Teori nr. 2 er at jeg har brukt to skiver på venstre pedal, og bare en skive på høyre pedal. Dette basert på tips fra en bikefit tidligere i år. Men basert på litt nerding nå, så kommer jeg frem til at det vil utgjøre en spenningsforskjell. Litt usikker på akkurat hvor og hvordan deformasjon/spenning måles i pedalene, men tenker dette kan ha betydning. Garmin sier at jeg har hatt[V/H]: 47/53, 48/52 og 49/51 fordeling på mine turer med pedalene så langt. Teorien min tilsier egentlig at det burde vært motsatt, tror jeg. Men enkelt å fjerne skiver og se om jeg merker forskjell. Du hadde etter hva jeg forstår 2 skiver på den siden du tråkket minst watt. Ingeniørmessig tenker jeg at du får en større deformasjon pga større kraftarm på siden du tråkker minst. Sykkelmessig mener jeg at differensen er så liten at grunnen til at du tråkket minst på venstre bein er sannsynligvis at du er litt sterkere i høyre bein enn i venstre bein
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
|
|