Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjul til CX 27,5

Hjul til CX 27,5 #2730500 22/03/2023 07:38
I
Inreds Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
I
Hei!

Jeg jakter ekstra hjulsett til min CX.
Har lyst å tste ut 27,5 med 50mm dekk.

Har sett på disse fra Hunt.
https://www.sykkelkomponenter.no/products/masonxhunt-4season-disc-hjulsett

Noen som har andre gode forsalg i samme prisklasse?

Re: Hjul til CX 27,5 [Re: Inreds] #2730529 22/03/2023 15:15
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Så vidt jeg kan se, lenker du til hjulsett i 700c.

Jeg antar at du mener Mason x Hunt 650b Adventure Sports Disc.

Med bredere felg, er det også mer velegnet for så brede dekk som du nevner.

Hunt har godt ord på seg og mange fornøyde brukere på forumet, også undertegnede ICON_SMILE

Det nevnte 650b-hjulsettet har fått ros i test bl.a. hos Road.cc.

Selv vår alles kjære Russ Roca har rullet på det.

Både forhandler Sykkelkomponenter og nettbutikken til Hunt er pålitelige og lett å ha med å gjøre.

Du vil se at det er noen forskjeller i valg av komponenter blant Hunts modeller. For å si noe fornuftig om det, må vi nesten vite mer om tiltenkt bruk - helårs, uværs, tungt lastet osv ICON_SMILE

Re: Hjul til CX 27,5 [Re: Inreds] #2730535 22/03/2023 19:15
I
Inreds Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
I
Ja, det var feil, skulle være 650b.

Jeg har en Rondo Ruut CF2 som jeg digger å sykle på, også på stier, men der kommer originaloppsettet litt til kort.
Tanken er å sette på tilsvarende kassett som jeg allerede har og bruke identisk oppsett på kjede og kassett. I dag står det på en SRAMXG1150 10-42 11 SPEED.

Og bruken, ja, jeg liker som nevnt å sykle både fine flytstier, cruxe litt oppover, surre rundt i skogen, men også ta lengre strekk på grusveiene i Nordmarka.

Nå blir dette spørsmålet for litt størren enn inngangen til denne tråden, men valget står egentlig mellom å kjøpe et ekstra hjulsett til min Rondo eller å kjøpe en HT som sykkel nummer 2 for bruk på stier. Fulldemper er utelukket, trenger noe som gir meg hurtig tilgang til skogen med småbarn og lite tid...

Re: Hjul til CX 27,5 [Re: Inreds] #2730548 23/03/2023 06:59
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Inreds
Nå blir dette spørsmålet for litt større enn inngangen til denne tråden, men valget står egentlig mellom å kjøpe et ekstra hjulsett til min Rondo eller å kjøpe en HT som sykkel nummer 2 for bruk på stier.

Oj, ja, det var et større spørsmål.

For et par år siden ville forumet ha eksplodert av noe slikt.

Får se hva som skjer nå.

Re: Hjul til CX 27,5 [Re: Inreds] #2730551 23/03/2023 07:15
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Nå blir dette spørsmålet for litt størren enn inngangen til denne tråden, men valget står egentlig mellom å kjøpe et ekstra hjulsett til min Rondo eller å kjøpe en HT som sykkel nummer 2 for bruk på stier. Fulldemper er utelukket, trenger noe som gir meg hurtig tilgang til skogen med småbarn og lite tid...

Jeg får prøve meg da. En stiorientert halvdemper vil selvfølgelig gi en helt annen opplevelse enn en cx. En hardtail er i utgangspunktet mye billigere enn en fulldemper, men du sparer neppe noe tid på å sykle med en ht vs en kvikk fulldemper med passe raske dekk til marka.

Re: Hjul til CX 27,5 [Re: Inreds] #2730558 23/03/2023 08:34
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Når det nevnes flytstier på gravel tenker jeg relativt fine stier uten mye grov stein. Da kan 650b hjul med litt grove dekk hjelpe endel. Utfordringen er nok at et smalt bukkestyre gir en nervøs følelsene når det blir humpete, men det er jo gjerne litt av spenningen og ikke minst god teknikktrening.

Fartsfølelsen på Ruut på sti, kontra fulldemper(finnes raske fulldempere), er natt og dag. På fulldemper kan en kjøre hardt og raskt, ned bratte steinete partier, uten at det føles spesielt risikabelt ut. På Ruut føles flytstier ala den langs Skjersjøelva(om den ikke er grodd igjen) vågalt ut siden alle ujevnheter føles, men gøy er det. Ruut ned fra f.eks. Kamphaug blir for kronglete for min del, på min Ruut AL, selv om endel av partiene flyter finfint.

Hunt-hjulene Sepeda nevner virker fine, uten at jeg vet noe mer enn at Hunt lager gode hjul.

Redigert av Andreas83; 23/03/2023 08:37.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Hjul til CX 27,5 [Re: Inreds] #2730590 23/03/2023 18:42
I
Inreds Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
I
Takk for svar!

Som nevnt er det stort sett oppover, bortover og noe nedover på god flytsti som jeg syntes er gøy på Ruut. Håper det blir enda morsommere med 650b og breie dekk, og at jeg slipper hjulretting og stramming av løse eiker etter hver tur….

Synes det er rått å kunne koble grusveier og ruter ved å sykle enkelte stier i marka, da blir mulighetene mange!

Hvis dere har tips til dekk over 50mm tas dette imot med takk! Leste at jeg kunne kjøre opp til 2.2 dekk på 27,5 felg.

Re: Hjul til CX 27,5 [Re: Inreds] #2730635 24/03/2023 11:28
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Hvis dere har tips til dekk over 50mm tas dette imot med takk! Leste at jeg kunne kjøre opp til 2.2 dekk på 27,5 felg.

Det er som kjent godt utvalg i terrengdekk i 2,25", men det kan bli å tøye grensene for Ruut CF og risikere subb. Også enkelte anerkjente i 2,1" som f.eks. Schwalbe Rocket Ron. Du vil få bedre svar om mer rendyrkede terreng/stidekk på terrengdelen av forumet.

Blant de groveste gravel-dekkene har du f.eks. Schwalbe G-One Ultrabite 2,0"/50 mm eller Teravail Rutland 2,1"/54 mm. Du har også dekk som WTB Sendero 47 mm, men det er bare noen få millimeter bredere enn du reelt får plass til på 700c, så jeg ser ikke helt poenget.

For variert underlag fra landevei til terreng på 650b, ville jeg selv sett på René Herse Umtanum Ridge 2,2"/55 mm.

Testet i Road.cc på samme hjulsett Mason x Hunt Adventure Sport 650b som nevnt over ICON_SMILE

Dessverre tenderer dekket å være litt smalere enn oppgitt (målt til 52 mm på nevnte felg med 25 mm indre bredde), men på den annen side er litt klaring mellom dekk og rammesett en god ting

Kommer i forskjellige versjoner med ulik grad av punkteringsbeskyttelse.

Usikker på om det er tilgjengelig i Norge, men verdt å slite litt for å få tak i. Har god erfaring med Just Pedal i Nederland.

Selv har jeg Hurricane Ridge 42 mm i solid Endurance-versjon. Blåses opp til 44 mm på Hunt 4 Season Gravel Disc X-Wide med samme indre felgbredde på 25 mm som Adventure Sport 650b.

Som jeg rapporterte her, har jeg glede av dekket særlig i gjørmete vårløsning, i nysnø og på avstikkere på sti. Store deler av året er det for grovt for mitt bruk, men kom til sin rett på røffe veier på Island.

Dekket er så allsidig på 700c at jeg ikke føler behov for bredere 650b/27,5". Det samme mistenker jeg kan være tilfellet for deg.

Ikke si det til noen, men etter flere år utelukkende på bukkestyre, må jeg innrømme at jeg noen ganger savner terrengsykkel. Så om du er glad i sti, og de lokale forholdene er egnet for slikt, ville jeg ikke uten videre slått det fra meg ICON_SMILE

Re: Hjul til CX 27,5 [Re: Sepeda] #2730709 25/03/2023 22:45
I
Inreds Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
I
For en jobb Sepeda! Takk, her var det mange godbiter! Skal oppdatere hva jeg endte opp med.

Redigert av Inreds; 25/03/2023 22:47.

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå