Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Alpene om sommeren med kids?

Alpene om sommeren med kids? #2730273 17/03/2023 13:27
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Noen som kan anbefale et bra sted (eller utgangspunkt) for en sykkel- og turglad småbarnsfamilie? Null erfaring med Alpene sommerstid og langt mindre med barn. Takknemlig for alle innspill!

Re: Alpene om sommeren med kids? [Re: mob] #2730481 21/03/2023 18:51
Anders A-R Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har siktet meg inn mot Livigno. Ikke vært der før, men basert på det jeg har sett og lest kan det se ut som potensiale for både store og små!

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Alpene om sommeren med kids? [Re: mob] #2730523 22/03/2023 11:27
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer
Livigno, Leukerbad, hele Dolomittene, Aosta-dalen, Davos osv osv. Livigno er en av to tax-free-stater i EU, og er således et forholdsvis rimelig sted for lommeboka. Bare synd det ligger såpass langt fra nærmeste flyplass (3-4t kjøring). CHF gir lite valuta for penga om dagen, så Sveits bør kanskje være nederst på lista i øyeblikket.

Løvsteika
Re: Alpene om sommeren med kids? [Re: mob] #2730524 22/03/2023 12:12
Arne_And Offline
More than words
More than words
Vi var en tur i Dolomittene i fjor. Mine barn sykler ikke sti, men vi hadde veldig fine gåturer i fjellene. Fjellene er helt fantastiske. En ting det er greit å være klar over er at det er ganske dyrt å være turist i det området, og sikkert enda dyrere i år med svak kronekurs.

Re: Alpene om sommeren med kids? [Re: mob] #2730532 22/03/2023 15:41
Anders A-R Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dolomittene er det over 10 år siden jeg var i, men jeg husker kostnadsnivået som "norsk", spesielt i Cortina (ikke overraskende.)
Men stiene var fine og ganske oversiktlige. En kapabel 10-12 åring fostret opp på regnværsdager og glatte norske røtter burde nok kunne klare seg greit der.
(Løst basert på opplevelsen da jeg og sambo var der, den lokale uteleiesjappa var svært pessimistisk da han trodde vi var kontinentale grusbankere. Da vi kom innom dagen etter (for å utvide sykkelleie) så fikk vi plutselig en haug med lokale tips, etter å ha forklart hvilke stier vi hadde vært på.)

Hvor store/små barn snakker vi om her?

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Alpene om sommeren med kids? [Re: mob] #2730555 23/03/2023 08:08
K
Kortbeint Offline
Medlem
Medlem
K
Vi drog nedover mot østerike for nokre år sidan når ungane var 6 og 8 år med telt i bilen og reiste uten nokon klar plan. Blir ofte slik med oss, eg lid av uttalt planlegginsvegring... På eit tidpunkt i turen var vi ved inngangen til Ötztal og der kom vi over ei brosjyre for "Ötztal Inside Summer Card". For 135ero for voksne og 81euro for barn kan ein i 7 dagar ta alt av gondolar i dalen (15 i talet fordelt på mange forskjellige plassar), tilgang til to badeland, inkludert eit veldig fancy, bilmuseum, falkeshow, Ötzi-museum, minigolf, leikeland, klatrepark, alt av kollektivtransport, ein dag inkludet sykkelleige (som kan oppgraderast til utforsykkel i Sölden) og veldig mykje meir og da altså uten å betale noko meir for kvar aktivitet.

https://www.oetztal.com/oetztal-inside/inside-cards/oetztal-inside-summer-card.html

Anbefaler 10-dagers varianten, for det vart kanksje litt vel hektisk å prøve å rekke over alt på berre ei veke...

Etter å ha brukt omtrent tilsvarande for ein tur for familien opp gondolen til Zugspitze tidligare i ferien, så framstod dette som ein superdeal og det var det.Her var det samme sum for ei veke :-) Vi gjekk stort sett på fjelltur med utgangspunkt i gondolar kvar dag, typisk opp til ei eller anna hütte eller ein topp, med nokre kvildagar i mellom. På dei fleste av gondolanlegga er det veldig forsegjorte leikeplassar, miniklatrepark, trampoliner etc som er gratis å bruke. Det var gull for motivasjonen for dei små og braut opp litt mellom all gåinga. Trur det hadde fungert for mykje eldre barn også, fordi dei er heilt rå på leikeanlegg der nede.

Vi budde fast heile veka i fjelltelt på under ein trivelig granlund på Langenfeldt camping omtrent midt i dalføre og det var eit bra utgangspunkt for tur.

Kostnadsnivå:
Ja, det kostar å dra på ferie. Men med å sove i telt, lage dei fleste måltida på primus, kjøre ned med eigen bil og finne gode deals som nevnte Ötztal card så treng det ikkje bli så dyrt. Det er bedre å dra på tur ofte og lenge, enn å bruke mykje pengar sjelden og kort og så klage over at det er for dyrt å dra på ordentlig ferie... Ungane elskar campingplass, og dei til vanlig altfor skjermavhengige trolla sprett ut av soveposen etter å ha lest litt donaldpocket og finn på noko, speler ball, leikeplass, utforskar, før vi i det heile er i gang med frokosten. Terskelen blir så mykje større når dei våknar innendørs. Då er tonen meir "Må vi gjøre noe i dag også, vi gjorde jo noe i går....". Men det gjeld å finne dei riktige campingplassane som er litt koslige og kkje berre overdådige parkeringplassar store vogner og campingbilar. Anbefalar veldig den i Langenfeldt.

Redigert av Kortbeint; 23/03/2023 08:19.
Re: Alpene om sommeren med kids? [Re: mob] #2730559 23/03/2023 08:49
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Nå vet jeg ikke hvor sykkelkyndig dine barn og livspartner er, men jeg vil alltid anbefale Sør Tyrol: Bozen, Meran, Stelvio osv. Her kan du velge mellom alpine og eksponerte turer og veldig fint utbygget nettverk av sykkelveier i dalene. Sykkelinfrastrukturen er bedre i Nord-Italia og Sveits enn i Østerrike.

Ötztal er greit nok, men all gøyal sykling er ulovlig utenfor sykkelparken, dette er generelt et problem i Østerrike. Sykkelparken i Sölden er ikke bedre enn Hafjell. Jeg var sist i Sölden i 2021.

Ut på tur!

Re: Alpene om sommeren med kids? [Re: Arne_And] #2730592 23/03/2023 19:19
Anders A-R Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Arne_And
Mine barn sykler ikke sti

Noen ting er bare helt utilgivelig. Regner med du er krystallklar i testamentet på dette. ICON_LAUGH

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå