Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Batteritid i kulde

Batteritid i kulde #2724642 23/11/2022 08:08
I
Ivar k Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
Hei,
Jeg syklet en tur i skogen igår, nydelig føre forresten. Jeg hadde 2 lykter med hhv. 8Ah og 4Ah batterier. Etter ca. en halv time forsvant sterkeste modus på lyktene og indikatoren på lyktene lyste oransje, skiftet til rødt på lykten på hodet senere. Hadde bare nest sterkeste modus resten av turen som var ca 70 min. Antar det ikke er fordi lyktene ble for varme?..(-1 grader), men at batteriene ble kalde. Oppgitt brukstid på full styrke er 4t og 2t med disse batteriene. Skjønner at effekten på batterier reduseres i kulde, men ikke så mye??, eller gjør den det? Da jeg kom hjem og batteriene hadde fått romtemperatur igjen var det full effekt på lyktene og batteriindikatorene viste at minst 80% og 60% av kapasiteten var igjen i batteriene. Det store batteriet er mindre enn et år gammelt og det minste er nytt. Kan det være feil på batteriene, eller taper de så mye effekt i kulde, eller kan det være andre ting ??

Hva er deres erfaring rundt dette ?
Takk for input

- Ivar
Re: Batteritid i kulde [Re: Ivar k] #2724645 23/11/2022 08:23
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Ja, er ganske sikker på at kulde utgjør så mye, dessverre.
Har ei lykt fra Tryg Polaris(bikeshop) der maks-tida er nede i 15-20minutter i -5 grader... mot 1.5timer på reklamen. Skal prøve å isolere batteriet bedre.
Rammemontert.

Har ei MagicShine-lykt som virker bedre i kulde, men det batteriet ligger også i sekk.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Batteritid i kulde [Re: Ivar k] #2724648 23/11/2022 08:33
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det kommer helt an på kvaliteten på cellene, der en del ikke klarer å levere nok strøm når de er for kalde. Det er helt naturlig og normalt, men varierer med typen celler. Pass i det minste på at de er varme før du drar ut, så de holder seg varme en stund. Merker selv at hvis jeg har hatt pendlerlykta stående på sykkelen i boden over natta, så er det rødt med en gang hvis jeg kjører på full styrke.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Batteritid i kulde [Re: Ivar k] #2724649 23/11/2022 08:38
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Generelt på vinteren så kjører jeg med en lykt av og den andre på laveste hele veien opp til toppen/stiene. Deretter kjører jeg begge på lavt helt til jeg kommer til nedkjøringer. Også kjører jeg de ned igjen på transport/bortover/oppover. Da holder de til en 2-3 timers tur helt fint.

Det sagt så har jeg slitne lykter som selv på sitt beste ikke akkurat var Lupine ICON_SMILE

Re: Batteritid i kulde [Re: Ndreas] #2724651 23/11/2022 08:43
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Ndreas
Generelt på vinteren så kjører jeg med en lykt av og den andre på laveste hele veien opp til toppen/stiene. Deretter kjører jeg begge på lavt helt til jeg kommer til nedkjøringer. Også kjører jeg de ned igjen på transport/bortover/oppover. Da holder de til en 2-3 timers tur helt fint.

Det sagt så har jeg slitne lykter som selv på sitt beste ikke akkurat var Lupine ICON_SMILE

Det er sånn jeg også kjører, lav styrke til jeg MÅ ha det.
Merker også at "nest høyeste" styrke på billig-lykta fra Tryg holder i massevis, greier å holde såpass høy fart eller kjøre så bratt som jeg er passe ukomfortabel med å kræsje :-D

Men, dette er årsak til at jeg spurte TrondVidar spesifikt og erfaring rundt batteritid på Outbound som ikke har eksterne batteri(i en annen tråd)
Og han svarte jo at varmen fra lykta nok er med å holde batteriene varme... :-)

Også forventer jeg at lykter til 4-5-6-7x prisen på mine holder lenger... :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Batteritid i kulde [Re: Ivar k] #2724666 23/11/2022 10:54
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L
Akkurat dette må være en god grunn til å gå for alt-i-ett lykter, feks Outbound og Exposure.
Ref: https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2723882#Post2723882

-Magnus
Re: Batteritid i kulde [Re: langen] #2724674 23/11/2022 11:56
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: langen
Akkurat dette må være en god grunn til å gå for alt-i-ett lykter, feks Outbound og Exposure.
Ref: https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2723882#Post2723882

Nettopp.
Og jeg har fått kjempelyst på :-D

Og færre ledninger og slutt på dårlig feste for batterier.

Løser ikke alt og er sikkert ikke beste på alt, men godt nok på MYE, virker det som.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Batteritid i kulde [Re: Ivar k] #2724675 23/11/2022 12:31
I
Ivar k Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
Takk for input og erfaringer.
Synd jeg nettopp har kjøpt lykt og batteri, for alt-i-ett lykt ble plutselig veldig interessant. Får legge hjelmbatteriet tilbake i sekken el.l. Har vært innom tanken på å ha batteriet i en drikkeflaske, fordi jeg synes at å feste batteri med stropper til rammen er for klønete, så nå skal jeg prøve å isolere en drikkeflaske å ha batteriet oppi.

Ivar

- Ivar
Re: Batteritid i kulde [Re: langen] #2724679 23/11/2022 15:42
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: langen

Det handler vel først og fremst om at man har god kvalitet på batteriene. Jeg er gjerne ute 1,5 til 2 timer med min Lupine rigg og kan ikke si at jeg merker noe vesentlig til kulda på den tiden ift. lyktetid, en sjelden gang drar jeg det opp mot tre timer også og selv det får jeg til om det så er godt under null grader. Dette på lykter som har passert fem år.

Et argument mot integrerte lykter er at når batteriet blir slitt (og det gjør det), så må man ofte bytte hele lykta. Jeg har selv hatt en Exposure-lykt tidligere og synes også det var noe herk å få det til og sitte stabilt på styret.

Lars-Erik
Re: Batteritid i kulde [Re: Ugla] #2724682 23/11/2022 15:48
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ugla

Det handler vel først og fremst om at man har god kvalitet på batteriene. Jeg er gjerne ute 1,5 til 2 timer med min Lupine rigg og kan ikke si at jeg merker noe vesentlig til kulda på den tiden ift. lyktetid, en sjelden gang drar jeg det opp mot tre timer også og selv det får jeg til om det så er godt under null grader. Dette på lykter som har passert fem år.

Jeg har samme opplevelse med mine Hope lykter. Så lenge jeg husker å lade de opp har jeg aldri rekkeviddeangst på lyktebatteriet.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Batteritid i kulde [Re: Ivar k] #2724743 25/11/2022 12:12
I
Ivar k Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
Jeg har Gemini lykter og batterier. Trodde det var ok kvalietet ? Cellene er type 21700, men det er vel forskjellig produksjonkvaliteter på de forskjellige typene også ?

Lupine sier at man må forvente et tap på ca 30 % ved -20 C og at man bør starte med varme batterier og isolere de på tur, som allerede nevnt.

Jeg fant en gullfarget dunpose til mobiltelefon på Black week - salg, så nå det blir en skikkelig jålete batterivarmer :-)

- Ivar

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå