Du har sikkert funnet ut av alt selv, men siden jeg uansett begynte å kikke på sykkelen i går:
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122616&filename=Giant Revolt Advanced.jpg)
Om du ser på Bike Insights, får du visuelt bekreftet nettopp forholdene du peker på selv. Jeg sammenliknet for ordens skyld din Revolt Advanced (hvit) i M med nye Revolt Advanced (svart) i både ML (
lenke) og M (
lenke). Begge i Short.
I ny ML får du, som du skriver, 30 mm høyere rammehøyde/stack og 10 mm lengre rammelengde/reach. Forskjellen i lengde nulles ut ved at sykkelen er designet rundt kortere styrefremspring/stem og kommer originalt med 10 mm kortere fremspring. Du kan selvsagt velge lengre fremspring, om du vil sitte mer utstrakt mot det som kan bli en høyere front. Må også nevnes at seterøret er lengre, noe som gir tilsvarende kortere setepinne.
I ny M får du 14 mm høyere rammehøyde og fortsatt 6 mm lengre rammelengde,
Eneste formål med å bytte til ny sykkel i ML hva gjelder sittestilling, må være å kunne løfte fronten ytterligere i forhold til hva du har i dag. Forutsatt at du vil ha høyere front enn du klarer å få til på din sykkel i M.
Merk at valg av styre med kortere reach, lavere drop og evt. rise/høyere stack, også vil kunne gi deg en mer oppreist sittestilling.
Som du har sett, er du med 176-177 cm midt i Giant anbefaling for Revolt i M, og i nedre del av anbefalingen for ML. Med nærmere 180 cm, har jeg selv valgt M i både TCR og TCX.
Alt i alt synes forskjellene i rammehøyde og -lengde å være en beskjeden grunn til å investere i ny sykkel

***
Hva gjelder forskjeller som påvirker kjøreegenskaper og bruk, er det litt mer å hente, men ikke så mye.
Giant har valgt å kombinere lengre overrør med krappere styrevinkel. Ettersom fremløp/fork rake ikke er endret, får sykkelen kortere slep/trail. Det vil medføre litt kjappere styring, trolig med tanke på rask manøvrering på rufsete underlag når farten ikke er høy.
Det kortere fremspringet vil i tillegg gjøre styringen enda et lite hakk kjappere. Men merk at guru James Huang i utmerket omtale i
CyclingTips, mener at man med fordel kan velge noe lengre fremspring for å få noe mer stabile egenskaper ved lav fart. Anbefaler å lese denne, om du seriøst vurderer ny Revolt.
Dekklaringen er økt fra tidligere 45 mm opptil hele 53 mm (!) i 700c. Om man velger brede dekk, vil styreegenskapene bli noe mindre kjappe ettersom slep/trail øker med dekkbredde.
For økt dekklaring, har man altså nå justerbar kjedestagslengde (Long eller Short). Om man velger Short, får man like lange kjedestag som forrige modell. Om man velger Long, får man 10 mm lengre kjedestag og noe lengre akselavstand, som bidrar til stabilitet. Om man skulle sette sykkelen opp med sidevesker, reduseres også faren for hæloverlapp.
Og ny sykkel har noe lavere krank, som også bidrar til stabilitet.
Ramme og setepinne skal også gi noe mer vibrasjonsdemping for økt komfort.
Verdt å merke seg at det nå er mulig å bruke ikke bare Giants merkespesifikke D-formede setepinne, men også rund 30,9 mm pinne. Det er gjort primært for at man skal kunne sette på heve/senkepinne.
Og som forventet, enda flere festepunkter - på underrør, overrør og gaffel - for bikepacking.
Alt i alt synes nye Revolt Advanced å være allsidig og fleksibel, men i forhold til forgjengeren finjustert mot noe grovere sykling.
Om du hyppigst bruker sykkelen med smale dekk, og ikke på det aller groveste underlaget, ser jeg ikke det helt store poenget med å bytte til ny modell av hensyn til kjøreegenskaper. Flere festepunkter vet du selv best om du trenger
