Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

2022 Giant Revolt Advanced, erfaringer og oppgr.

2022 Giant Revolt Advanced, erfaringer og oppgr. #2718011 26/08/2022 10:25
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 1,050
K
kid Offline OP
Rollminister
OP Offline
Rollminister
K
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 1,050
Lurer på om jeg skal selge min 2020 Revolt i str M og ev gå for en L i 2022. Litt på grensen størrelses messig...
Jeg er 176-177. med normale proposjoner. Reach er bare 10mm lengre og den kommer med 80 stem i forhold til 90 som jeg har nå.
Wheelbase er 5 mm kortere i Short(denne modellen har flipchip) posisjon Det er vel stack og standover som blir en del større. Seterør er 10 mm kortere, så blir den samme komforten med flex i setepinnen. Effektiv toptube er 25mm lengre...

Denne skal brukes til alt. Landevei, bike packing, grus og pendling. Har kjørt mye med 32mm Continental GP i det siste skal sies. Så har vært et fokus på landevei tur og sykling. 2020 har passet meg godt, komfortabel. Eneste at det har føltes litt kort når man bruker dropsn...

https://geometrygeeks.bike/compare/giant-revolt-1-2020-m,giant-revolt-advanced-2-2022-ml-short/
Noen som har noen kvalifiserte tips og kompetent synsing?

Redigert av Valentino; 10/10/2022 17:04. Rediger grunn: Trådtittel endret på TS' forespørsel

Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
Re: 2022 Giant Revolt størrelse [Re: kid] #2718028 26/08/2022 13:05
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Du viser til mål for Revolt 2020 i aluminium og Revolt Advanced 2022 i karbon. Er det Revolt i aluminium du har?

Du skriver at du vurderer L i stedet for M, men viser til mål for M og ML. Jeg tar det som en selvfølge at det er ML du vurderer, ikke L, stemmer?



Bikeradar: The Giant Revolt is our Bike of the Year winner for 2022

Kul sykkel, da!

Re: 2022 Giant Revolt størrelse [Re: Sepeda] #2718035 26/08/2022 13:28
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 1,050
K
kid Offline OP
Rollminister
OP Offline
Rollminister
K
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 1,050
ML er riktig. Takk for observasjonen med at det var Alu modellen jeg hadde lagt inn i GG...

Link til GG m. de riktige modellene:

https://geometrygeeks.bike/compare/...2-ml-short,giant-revolt-advanced-2020-m/

Kort oppsummert så er det Stack(+30mm) Effektiv Toptube (+25mm) Styrerørsvinkel(+1,5°) og Standover(+22mm) som er de tallene som spriker mest i mellom disse to modellene. Kjører et par spacers og liten positiv vinkel på stem nå, må ned i kjellern å måle litt.

Redigert av kid; 26/08/2022 13:42.

Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
Re: 2022 Giant Revolt størrelse [Re: kid] #2718072 27/08/2022 09:22
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Du har sikkert funnet ut av alt selv, men siden jeg uansett begynte å kikke på sykkelen i går:

[Linket bilde]

Om du ser på Bike Insights, får du visuelt bekreftet nettopp forholdene du peker på selv. Jeg sammenliknet for ordens skyld din Revolt Advanced (hvit) i M med nye Revolt Advanced (svart) i både ML (lenke) og M (lenke). Begge i Short.

I ny ML får du, som du skriver, 30 mm høyere rammehøyde/stack og 10 mm lengre rammelengde/reach. Forskjellen i lengde nulles ut ved at sykkelen er designet rundt kortere styrefremspring/stem og kommer originalt med 10 mm kortere fremspring. Du kan selvsagt velge lengre fremspring, om du vil sitte mer utstrakt mot det som kan bli en høyere front. Må også nevnes at seterøret er lengre, noe som gir tilsvarende kortere setepinne.

I ny M får du 14 mm høyere rammehøyde og fortsatt 6 mm lengre rammelengde,

Eneste formål med å bytte til ny sykkel i ML hva gjelder sittestilling, må være å kunne løfte fronten ytterligere i forhold til hva du har i dag. Forutsatt at du vil ha høyere front enn du klarer å få til på din sykkel i M.

Merk at valg av styre med kortere reach, lavere drop og evt. rise/høyere stack, også vil kunne gi deg en mer oppreist sittestilling.

Som du har sett, er du med 176-177 cm midt i Giant anbefaling for Revolt i M, og i nedre del av anbefalingen for ML. Med nærmere 180 cm, har jeg selv valgt M i både TCR og TCX.

Alt i alt synes forskjellene i rammehøyde og -lengde å være en beskjeden grunn til å investere i ny sykkel ICON_SMILE

***

Hva gjelder forskjeller som påvirker kjøreegenskaper og bruk, er det litt mer å hente, men ikke så mye.

Giant har valgt å kombinere lengre overrør med krappere styrevinkel. Ettersom fremløp/fork rake ikke er endret, får sykkelen kortere slep/trail. Det vil medføre litt kjappere styring, trolig med tanke på rask manøvrering på rufsete underlag når farten ikke er høy.

Det kortere fremspringet vil i tillegg gjøre styringen enda et lite hakk kjappere. Men merk at guru James Huang i utmerket omtale i CyclingTips, mener at man med fordel kan velge noe lengre fremspring for å få noe mer stabile egenskaper ved lav fart. Anbefaler å lese denne, om du seriøst vurderer ny Revolt.

Dekklaringen er økt fra tidligere 45 mm opptil hele 53 mm (!) i 700c. Om man velger brede dekk, vil styreegenskapene bli noe mindre kjappe ettersom slep/trail øker med dekkbredde.

For økt dekklaring, har man altså nå justerbar kjedestagslengde (Long eller Short). Om man velger Short, får man like lange kjedestag som forrige modell. Om man velger Long, får man 10 mm lengre kjedestag og noe lengre akselavstand, som bidrar til stabilitet. Om man skulle sette sykkelen opp med sidevesker, reduseres også faren for hæloverlapp.

Og ny sykkel har noe lavere krank, som også bidrar til stabilitet.

Ramme og setepinne skal også gi noe mer vibrasjonsdemping for økt komfort.

Verdt å merke seg at det nå er mulig å bruke ikke bare Giants merkespesifikke D-formede setepinne, men også rund 30,9 mm pinne. Det er gjort primært for at man skal kunne sette på heve/senkepinne.

Og som forventet, enda flere festepunkter - på underrør, overrør og gaffel - for bikepacking.

Alt i alt synes nye Revolt Advanced å være allsidig og fleksibel, men i forhold til forgjengeren finjustert mot noe grovere sykling.

Om du hyppigst bruker sykkelen med smale dekk, og ikke på det aller groveste underlaget, ser jeg ikke det helt store poenget med å bytte til ny modell av hensyn til kjøreegenskaper. Flere festepunkter vet du selv best om du trenger ICON_SMILE

Re: 2022 Giant Revolt størrelse [Re: kid] #2718161 28/08/2022 09:29
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 1,050
K
kid Offline OP
Rollminister
OP Offline
Rollminister
K
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 1,050
Takk Sepeda! Litt av en analyse.... Har sjekka spacer situasjonen og den er 17mm. I tillegg er det en "spacer" som er en del av styrelageret. Ca 12 mm. Denne ser lavere ut på den nye modellen. Med et stem med mindre vinkel eller 0 grader så tror jeg det blir nesten lik styrehøyde. 5-10 mm høyere kanskje.. God pris på salg av den gamle og god pris på ny frister. Men den finnes kun i ML. Det frister med ny ramme, ny farge og nye komponenter... Nye=2x11GRX, Gamle=1x11Apex 1. Bredere felger på nye modellen osv...

Redigert av kid; 28/08/2022 09:38.

Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
Re: 2022 Giant Revolt størrelse [Re: kid] #2719049 04/09/2022 07:49
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 1,050
K
kid Offline OP
Rollminister
OP Offline
Rollminister
K
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 1,050
Det blir ny i str. ML så får vi se. Regner med det blir bra! Gleder meg til i morgen. Test-tur rundt Storås-Meldal-Å. Har ei lafta bu oppe på fjellet på Storås....Kanskje fra Å - Rindal via Resdalsveien forbi Resvattnet. Mye grus på det strekket. Og trønder været er fantastisk....

Redigert av kid; 04/09/2022 08:14.

Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
Re: 2022 Giant Revolt størrelse [Re: kid] #2719054 04/09/2022 08:40
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Gratulerer!

Håper du finner deg til rette. Tror den blir topp!



Giant: Revolt 2019

I så fall, håper jeg at en annen vil få seg en tilnærmet like topp sykkel i din nåværende Revolt!

Re: 2022 Giant Revolt størrelse [Re: kid] #2720109 16/09/2022 07:22
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 1,050
K
kid Offline OP
Rollminister
OP Offline
Rollminister
K
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 1,050
Oppdatering...
Første tur. Dette var en større forskjell en hva jeg hadde trodd....etter et par mil ble jeg sliten i ryggen og den føltes for lang.
fikk en lett "hva har jeg gjort nå panikk"...
Stem sto opp ned fra butikken dvs. negativ rise. Snudde stemmet og flyttet setet 10mm frem. Bang on. Tilnærmet lik sittestilling som
den den gamle Revolten. Ellers er denne bedre på det meste. Rammen er stivere og mer responsiv. Svinger bedre på landeveien, føles tryggere nedover. Mye bedre å sitte i bukken på denne.
Litt mindre fleks og komfort pga stivere ramme og litt lavere setepinne høyde. Shimano mekanisk GRX 810 shifter veldig bra! Lakken på denne rammen er helt vanvittig fin.(Men umulig å ta et bilde av) FSA kranken må bort fortest mulig da der ser ut som den hører hjemme på en halv billig hybrid fra 2007.. Etter 4 turer er jeg veldig fornøyd!

Redigert av kid; 16/09/2022 08:40.

Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
Re: 2022 Giant Revolt størrelse [Re: kid] #2720689 22/09/2022 07:45
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 1,050
K
kid Offline OP
Rollminister
OP Offline
Rollminister
K
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 1,050
Giant oppgir 42 mm dekkklaring i kort setting. Dette er er veldig konservativt. Masse plass med Riddler 45 på 25 mm indre bredde felg. Går med 47, kanskje mer.


Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
Re: 2022 Giant Revolt Advanced erfaringer og oppgr [Re: kid] #2722203 10/10/2022 17:06
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Trådtittel endret etter forespørsel fra trådstarter.

Redigert av Valentino; 10/10/2022 17:07.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: 2022 Giant Revolt Advanced erfaringer og oppgr [Re: kid] #2722360 12/10/2022 12:36
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 1,050
K
kid Offline OP
Rollminister
OP Offline
Rollminister
K
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 1,050
Oppdatering. Eske/sykkel mishandlet påflytur. Kopp fra forhjul borte. Da ble det "tvungen" oppgradering til Newmen Evolution SL X.R.25 forhjul. Og GRX 170mm krank. Newmen settet virker lovende. 1400 g. Alu grushjul... Hookless felg så hadde ikke nerver til å sette på "gamle " 32mm Conti 5000 GP TL. Galfer DM Bremse skive. Ca 250 gram spart bare på forhjul.

Redigert av kid; 12/10/2022 12:37.

Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå