Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 67 av 92 1 2 65 66 67 68 69 91 92

Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2717236 19/08/2022 12:02
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Så klart. Svenskene var fjerde største strømeksportør i verden i fjor (etter value), det blir spennende å se hvor de havner i år.
Frankrike og Tyskland kan avskrives så det blir en kamp mellom Canada og Sverige.
Hadde vi betalt litt mer før, og brukt pengene til å ruste opp nettet kunne vi solgt overskuddet fra nord selv, isf. å skylle det på havet.

ICON_SMILE

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2717244 19/08/2022 12:23
D
Duck Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
D
Det snakkes mye om at Putin har skyld for høye gasspriser som følge av manglende/strupte gassleveranser, men er dette en del av helhetsbildet?

"Tyskland stanser Nord Stream 2-prosjektet
Tyskland setter en stopper for godkjenningen av den omstridte gassrørledningen til Russland."

https://www.tv2.no/a/14594611/

I så fall bør solidaritetsvurderingen innbefatte/avveies mot "ytterligere selvpåførte aspekter" (som det ikke snakkes så mye om)?

Redigert av Duck; 19/08/2022 12:24.
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tange] #2717245 19/08/2022 12:31
D
Duck Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
D
Sitat: Tange

Så klart. Svenskene var fjerde største strømeksportør i verden i fjor (etter value), det blir spennende å se hvor de havner i år.
Frankrike og Tyskland kan avskrives så det blir en kamp mellom Canada og Sverige.
Hadde vi betalt litt mer før, og brukt pengene til å ruste opp nettet kunne vi solgt overskuddet fra nord selv, isf. å skylle det på havet.

ICON_SMILE

Er ikke enig at vi hadde trengt å betale mer, og hva om vi i stedet for de to siste "eksportkablene" hadde brukt pengene på å utbedre innenlandsnettet...

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2717250 19/08/2022 13:15
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Duck
Det snakkes mye om at Putin har skyld for høye gasspriser som følge av manglende/strupte gassleveranser, men er dette en del av helhetsbildet?

Tyskland setter en stopper for godkjenningen av den omstridte gassrørledningen til Russland."

I så fall bør solidaritetsvurderingen innbefatte/avveies mot "ytterligere selvpåførte aspekter" (som det ikke snakkes så mye om)?

Regner med du forstår hvorfor Tyskland gjør dette. Hva mener du med "bør solidaritetsvurderingen avveies mot ytterligere selvpåførte aspekter"? Mener du vi (Norge/EU/vesten) ikke skal vise solidaritet hvis det har negative konsekvenser for oss?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Mmar] #2717259 19/08/2022 13:56
D
Duck Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
D
Sitat: Mmar

Regner med du forstår hvorfor Tyskland gjør dette. Hva mener du med "bør solidaritetsvurderingen avveies mot ytterligere selvpåførte aspekter"? Mener du vi (Norge/EU/vesten) ikke skal vise solidaritet hvis det har negative konsekvenser for oss?

For å si det slik er jeg ikke i tvil om at intensjonen (som så ofte ellers er god), men jeg er usikker på om denne form for sanksjon rammer russerne i nevneverdig grad. Verden skriker etter energi og jeg tror russerne ikke har problemer med å selge gass til andre. I så fall blir det følelsesbasert symbolpolitikk, som snarere rammer europeerne mest. Det jeg reiser spm med om vi trenger (utfra påstått solidaritet) "å støtte" en slik og i verste fall ytterligere destruktiv energipolitikk. Paradokset er at vi som land selv tjener enormt på strømeksport, men gasseksport i særdeleshet, ved å være såkalt solidariske. Kanskje hadde det vært mest solidarisk å ta til orde for å slutte med sanksjoner som i all hovedsak treffer "oss i vesten" og snarere fokusere på om sanksjonene kan skreddersys.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2717263 19/08/2022 15:14
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

For å si det slik er jeg ikke i tvil om at intensjonen (som så ofte ellers er god), men jeg er usikker på om denne form for sanksjon rammer russerne i nevneverdig grad. Verden skriker etter energi og jeg tror russerne ikke har problemer med å selge gass til andre. I så fall blir det følelsesbasert symbolpolitikk, som snarere rammer europeerne mest. Det jeg reiser spm med om vi trenger (utfra påstått solidaritet) "å støtte" en slik og i verste fall ytterligere destruktiv energipolitikk. Paradokset er at vi som land selv tjener enormt på strømeksport, men gasseksport i særdeleshet, ved å være såkalt solidariske. Kanskje hadde det vært mest solidarisk å ta til orde for å slutte med sanksjoner som i all hovedsak treffer "oss i vesten" og snarere fokusere på om sanksjonene kan skreddersys.

Så om vi åpner Nordstream2 er tanken at Putin vil sende all gassen vi vil ha og dermed sende gassprisen til bunns så han får totalt mindre penger for å sende mere gass?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2717273 19/08/2022 15:41
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Du er usikker på ... du er flink til å forsøke å spre usikkerhet. Kan du ikke være tydelig på om du vet at sanksjonen ikke "rammer russerne i nevneverdig grad" og "jeg tror ikke russerne har problemer med å selge gass til andre".

Hva får deg til å tro at du sitter på kunnskap som ingen vestlige land har, om mulige sanksjoner mot Russland som er mer treffsikre og som ikke rammer vesten ? Eller er det bare mer behagelig å spre misnøye ut fra løse påstander som du kommer med ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2717274 19/08/2022 15:45
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Heidi Nordby Lunde hadde i februar i år en interessant kronikk i Dagsavisen, om energikrisen, strømpriser og krigen i Europa.

Hun sier bl.a. : " Vi må være på vakt ovenfor de som puster på misnøyens glør, både der ute og her hjemme."
og : " Dette er den perfekte storm for populister som kommer med enkle løsninger på komplekse problemer som påvirker folks hverdag og privatøkonomi. Populistbevegelser får næring av misnøye. Men det som stagger mange nå er nettopp krigen i Ukraina. Det blir litt smått å snakke om strømstøtte når vi ser kvinner og barn rømme fra byer i flammer, mens mennene er igjen for å kjempe."

Ta deg 5 min og les kronikken her : https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2022/03/17/den-perfekte-stormen/

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2717275 19/08/2022 15:53
P
Peddal-pedanten Online
Entusiast
Entusiast
P

Selge, korrekt. Transportere ?
Og: Til hvilke priser ?
Det rapporteres om at India inngår oljekjøpsavtaler med Russland - på vilkår av at de får rabatt... Og den oljen må antagelig transporteres med skip en del av veien, og gjerne fra et lastepunkt som ligger ubeleilig til... Så det er faktisk et godt spørsmål hva disse sanksjonene medfører, og jeg undres på hvor mye de forskjellige synserne (oss to inkludert) egentlig har tenkt gjennom av dette...

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2717416 21/08/2022 20:07
N
Ndreas Offline
Veteran
Veteran
N
Sitat: HeavyDude
Heidi Nordby Lunde hadde i februar i år en interessant kronikk i Dagsavisen, om energikrisen, strømpriser og krigen i Europa.

Hun sier bl.a. : " Vi må være på vakt ovenfor de som puster på misnøyens glør, både der ute og her hjemme."
og : " Dette er den perfekte storm for populister som kommer med enkle løsninger på komplekse problemer som påvirker folks hverdag og privatøkonomi. Populistbevegelser får næring av misnøye. Men det som stagger mange nå er nettopp krigen i Ukraina. Det blir litt smått å snakke om strømstøtte når vi ser kvinner og barn rømme fra byer i flammer, mens mennene er igjen for å kjempe."

Ta deg 5 min og les kronikken her : https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2022/03/17/den-perfekte-stormen/

Er dette et godt argument?: "men se på X, der dør de jo som fluer, slutt å klag med hvordan du har det!"

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Ndreas] #2717463 22/08/2022 09:34
J
JoachimV Online
Besatt
Besatt
J
Sitat: Ndreas

Er dette et godt argument?: "men se på X, der dør de jo som fluer, slutt å klag med hvordan du har det!"

Situasjonen tatt i betraktning så velger jeg faktisk å ikke grine over at en norsk husholdning må ut med 2500,- /mnd for å dekke primærbehovene hva angår energi ja. Og heller høre på Nato's generalsekretær enn FrP populistenes hylekor ja. https://www.youtube.com/watch?v=YqUYpEjcEHk

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2717464 22/08/2022 09:35
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Du er usikker på ... du er flink til å forsøke å spre usikkerhet. Kan du ikke være tydelig på om du vet at sanksjonen ikke "rammer russerne i nevneverdig grad" og "jeg tror ikke russerne har problemer med å selge gass til andre".

Hva får deg til å tro at du sitter på kunnskap som ingen vestlige land har, om mulige sanksjoner mot Russland som er mer treffsikre og som ikke rammer vesten ? Eller er det bare mer behagelig å spre misnøye ut fra løse påstander som du kommer med ?

Er det løse påstander? Har du dokumentasjon på at usikkerheten eller tvilen er berettiget?

Den er jo åpenbart berettiget fra rent logisk ståsted. Med kapasitetsmangel har man klart å få firedoblet gassprisene uten at produksjons- og tranportkostnadene har økt i nærheten like mye. Da kan man egentlig lene seg tilbake, produsere 1/4 av det man gjorde tidligere og sitte igjen med samme fortjeneste. Eller så kan man være lur og produsere 1/2 så mye og doble overskuddet. Putin og kompisene hans i OPEC storkoser seg jo over alle som prøver å ta realitetene ut av likningen og heller fokuserer kun på "solidaritet", "byer i flammer", "anstendighet".

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2717465 22/08/2022 09:42
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
For å si det slik er jeg ikke i tvil om at intensjonen (som så ofte ellers er god), men jeg er usikker på om denne form for sanksjon rammer russerne i nevneverdig grad

De rammes nok kortsiktig av at ting stopper fullstendig opp pga. eksportrestriksjoner. På litt lengre sikt (noen måneder og år), så er det jo Kina som sitter igjen som den store vinneren, hvor vesten selv har presset seg ut av markedet i Russland, og åpent for kinesisk, bil-, farmasi-, elektronikk-, maskinindustri osv kan ta over i fred. Om det også er infrastruktur til kraftig økning i energieksport til Kina vet jeg ikke, men hvis ja, så vinner de nok på det også.

Så sanksjonene rammer vesten og Russland, mens Kina igjen kan sitte og kose seg.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2717473 22/08/2022 10:20
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

ICON_SMILE

Er ikke enig at vi hadde trengt å betale mer, og hva om vi i stedet for de to siste "eksportkablene" hadde brukt pengene på å utbedre innenlandsnettet...

Da hadde vi kunne tjene mindre penger, Nord-Norge hadde solgt til 1 øre kWh isf. at sør selger for 400 øre kWh.
Hva om vi bare hadde bygd ut innlands? Da hadde vi fortsatt skyldt vann på havet?
Hva om vi bare hadde bygd ut oljenæring til innlandsbruk?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tange] #2717493 22/08/2022 11:52
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Da hadde vi kunne tjene mindre penger, Nord-Norge hadde solgt til 1 øre kWh isf. at sør selger for 400 øre kWh.
Hva om vi bare hadde bygd ut innlands? Da hadde vi fortsatt skyldt vann på havet?

Hvem er "vi"? "Alle" hadde tjent på strøm til kostpris + avkastning. Om "vi" er staten, så blir det litt på hodet ift de intensjonene de fleste grunnlover er laget etter.

Vi hadde ikke trengt skylde vann på havet. Vi kunne gjort de hensiktsmessige elektrifiseringene og (re)etablering av kraftkrevende industri. Vi kunne ha fast gående eksport/import basert på produksjonsprognoser, toll og gjensidig beredskapsansvar. Ikke en tivolibørs som spinner ut av kontroll ved første tegn på knapphet (dette er prøvd og ettertrykkelig lært av å se på andre markeder med mislykket deregulering av strømmarkedet).

Når oljenæringen ble kraftig bygd ut, var det med klare og uttalte intensjoner om at dette skulle brukes til statskassa (selv om det forsatt er og var mye penger å tjene i den private delen av oljeøkonomine). Strøm har helt frem til høsten 2021 være "arvesølv" og et slag tilbakebetaling til innbyggerne for bruk av arealer og naturområder. Og slik har det vært i flere tiår. Det hadde vært greit med en headsup for alle om at med kapasiteten man idriftsatte i 2021, så ble det tyske og engelske priser som bestemte prisene i de tilkoblede nettområdene.
Og ekstra kjekt om man kunne latt folk få beholde oljefyrerene sine noen år til uten å pålegge de svindyre tilsynskrav til installasjonene.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2717556 23/08/2022 03:24
J
JoachimV Online
Besatt
Besatt
J
Ekstremtørke på tre kontinenter samtidig: Unikt

Hvordan kan dette forklares med utenlandskabler?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2717558 23/08/2022 05:34
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2717563 23/08/2022 06:30
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: JoachimV

Jeg kan ikke skjønne hva utenlandskabler skulle ha med den saken å gjøre. Hva trenker du på?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2717603 23/08/2022 10:35
D
Duck Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
D

Registrerer at du nærmest synes å lese meg til å være motstander av sanksjoner mot Russland, og i kjent stil i en senere post benytter sterke/følelsesbaserte utrykk når det advares mot «populister som puster på misnøyens glør». Jeg får videre et inntrykk av at det nærmest er en uting bare å ha en (demokratisk) diskusjoner rundt hva som er effektive sanksjoner og ikke. Det virker som du bevisst overser at jeg er tilhenger av sanksjoner, og at jeg faktisk skrev «fokusere på om sanksjonene kan skreddersys». Jeg sitter selvsagt ikke på noe fasitsvar rundt «energi krigen» og hva som er den beste sanksjonspolitikken, men med beregninger som viser at industriell utnyttelse av kraft i beste fall kan gi en 8-dobling av verdien sammenlignet med eksportverdien som bakteppe, så kreves det imidlertid ikke mye kunnskap til for å forstå at energi krigen vil ramme europeiske næringsliv (og derved borgere) ekstremt mye hardere enn russerne/Putin. Her er også en relativt fersk og illustrerende kommentar inntatt både hos Blomberg og Washington Post som omtaler at russerne nå tjener så mye på de høye oljeprisene at de har råd til å gi «avkall» på gassinntektene:

https://www.washingtonpost.com/busi...c-189c-11ed-b998-b2ab68f58468_story.html

Det er selvsagt lett å være etterpåklok, men uten «kostnadsøkningene» som følge av energi krigen hadde Europa kunne brukt adskillig mer på direkte støtte til Ukraina i den faktiske krigen. Det ville ikke bare vært langt mer effektivt for utfallet, men også følelsesmessig og på andre måter vært mindre risikabelt. Artikkelforfatteren Javier Blas advarer nettopp om kan politikere som har vært ivrige etter å vinne internasjonale kudos i verste fall få så store energikostnader på hjemmebane at man ender opp med å myke opp sin holdning i den virkelige krigen...Ingen som ønsker seg dit vil jeg tro.

Vedlegger også noen andre linker om tema:

https://www.sv.uio.no/econ/om/aktuelt/i-media/2022/2022-04-06-harstad.html
https://www.dn.no/innlegg/sanksjone...er-kan-virke-mot-sin-hensikt/2-1-1175631
https://thewire.in/economy/sanctions-on-russia-are-a-tool-that-must-be-calibrated-like-any-other

Som Tagelli allerede har påpekt er Kina paradoksalt den som er den store vinner, hvilket illustrerer hvor vanskelig det er å utforme gode sanksjoner.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2717604 23/08/2022 10:36
D
Duck Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
D
Sitat: Tagelli

Jeg kan ikke skjønne hva utenlandskabler skulle ha med den saken å gjøre. Hva trenker du på?

Blir spennende å se om han vet det selv...

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: appelsin2] #2717607 23/08/2022 10:48
D
Duck Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
D
Sitat: appelsin2

Så om vi åpner Nordstream2 er tanken at Putin vil sende all gassen vi vil ha og dermed sende gassprisen til bunns så han får totalt mindre penger for å sende mere gass?

Hvordan klarer du å lese at jeg sagt det? Situasjonen har eskalert og er nå fastlåst. På kort sikt er det vel lite som tyder på at noe kan endres dersom Tyskland "revurderer" og beslutter å igangsette Nord Stream 2, men hva bør/kan skje på lang sikt? Se også mitt svar ovenfor til HeavyDude hvor det fremgår at russerne nå tjener så mye på de høye oljeprisene at de har råd til å gi «avkall» på gassinntektene:

https://www.washingtonpost.com/busi...c-189c-11ed-b998-b2ab68f58468_story.html

Har du synspunkter på det som fremkommer i artikkelen (herunder mitt svar til HeavyDude), eller på om du mener energisanksjonene virker godt så tar jeg gjerne det.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2717612 23/08/2022 11:07
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S

Blir spennende å se om han vet det selv...

Det påvirker definitivt transport av energi i Europa. Om den energien som ikke blir transportert på elvene i Europa må bli erstattet med annen energi, som f.eks. strøm direkte eller indirekte så vil dette selvfølgelig ha en effekt på prisdannelsen. I hvilket omfang denne effekten vil slå ut i Norge er jeg usikker.

Uansett så er vi en situasjon hvor strømprisene på kontinentet er mye høyere denne sommeren enn i fjor.

Se selv: https://de.statista.com/statistik/daten/studie/289437/umfrage/strompreis-am-epex-spotmarkt/

Hva tror dere strømptisen i Norge hadde vært om prissituasjonen hadde vært som i 2021 til tross for nye utenlandskabler?

Redigert av Supermann; 23/08/2022 11:11.

Ut på tur!

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2717613 23/08/2022 11:07
D
Duck Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
D
Noen dager gammel:

Spetalen hevder at politikerne forvirrer folk og peker på at det beste er å øke eksporten av gass:

«Skyver Putin for seg
Spetalen mener at løsningen er å regulere eksporten og importen og frikoble seg fra dagens markedspriser på de europeiske strømbørsene. Når norske politikere skylder på Putin, så er det kun for å dekke over sine egne feil, er hans oppfatning.
– Politikerne snakker om Putin for å få søkelyset bort fra det som er viktig, nemlig at vi har underlagt oss EUs regler for elektrisitetsflyt. Det var en kjempetabbe, mener han.
– Jeg har god erfaring olje, gass, sol og hydrogen. Det blir for dumt når politikere mener at 10 TWh med ekstra vind eller bygging av solparker de neste 10 årene skal hjelpe på energibalansen for Norge og Europa. Norges beste bidrag dersom formålet er å bli mer uavhengig Russland, er å øke eksporten av naturgass.»

Og

«– Norsk strøm betyr minimalt i forhold til energien vi eksportere via gass. Klarer vi bare å øke gasseksporten med 1,5 prosent, så betyr det like mye som all elektrisiteten vi eksporterer.
– Det er en bløff for å dekke over at politikerne gjorde en gigantisk tabbe ved å innordne seg Acer, sier Øystein Stray Spetalen til Nettavisen.»

https://www.nettavisen.no/okonomi/o...-bortforklaringer-om-strom/s/5-95-613265

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2717615 23/08/2022 11:18
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Noen dager gammel:

Spetalen hevder at politikerne forvirrer folk og peker på at det beste er å øke eksporten av gass:

«Skyver Putin for seg
Spetalen mener at løsningen er å regulere eksporten og importen og frikoble seg fra dagens markedspriser på de europeiske strømbørsene. Når norske politikere skylder på Putin, så er det kun for å dekke over sine egne feil, er hans oppfatning.
– Politikerne snakker om Putin for å få søkelyset bort fra det som er viktig, nemlig at vi har underlagt oss EUs regler for elektrisitetsflyt. Det var en kjempetabbe, mener han.
– Jeg har god erfaring olje, gass, sol og hydrogen. Det blir for dumt når politikere mener at 10 TWh med ekstra vind eller bygging av solparker de neste 10 årene skal hjelpe på energibalansen for Norge og Europa. Norges beste bidrag dersom formålet er å bli mer uavhengig Russland, er å øke eksporten av naturgass.»

Og

«– Norsk strøm betyr minimalt i forhold til energien vi eksportere via gass. Klarer vi bare å øke gasseksporten med 1,5 prosent, så betyr det like mye som all elektrisiteten vi eksporterer.
– Det er en bløff for å dekke over at politikerne gjorde en gigantisk tabbe ved å innordne seg Acer, sier Øystein Stray Spetalen til Nettavisen.»

https://www.nettavisen.no/okonomi/o...-bortforklaringer-om-strom/s/5-95-613265

OK. Hva mener du er viktigst i Spetalens uttalelser og hvorfor linker du til dette?

At norsk gasseksport ikke bare er viktig, men avgjørende for øyeblikket tror jeg ingen som er noenlunde opplyste på energisituasjonen i Europa for øyeblikket er uenig i. Det burde kanske være en større diskusjon rundt hva som kan gjøres for å øke gasseksporten i Norge, da selv en marginal økning vil ha enorm betydning i Europeisk måleståkk.

Ut på tur!

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Supermann] #2717618 23/08/2022 11:50
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Supermann
Hva tror dere strømptisen i Norge hadde vært om prissituasjonen hadde vært som i 2021 til tross for nye utenlandskabler?

Det er jo umulig å si, siden det ble innført to digre kabler i systemet i 2021. Men vi kan jo se av magasinstatistikken man trenger noe mer forklaring enn "tørke" for å forklare knekken i magasinfyllingen som fulgte åpningen av kabelen på høsten. Men selvsagt, man kan alltid skylde på været og prisbildet og bedriftøkonomi og alt annet.

Så kan vi gjøre litt mer detaljerte øvelser. Så ser vi at det er områdene nærest knyttet til de nye eksportkablene som har absolutt lavest fyllingsgrader. At noen av de nordlige områdene har rekordhøy fyllingsgrad gjør at bildet pyntes for totalstatistikken. Men vi vet jo at den kraften ikke er spesielt tilgjengelig her i sør.

Forklaringen må nok komme fra kraftprodusentene: Hva var grunnen til de rekordlave magasinfyllingsgradene dere hadde i de sørlige områdene i 2021, som på ingen måte var meteorologisk enestående.

At de plutselig hadde eksportmuligheter på 2.8GW bør jo på et vis berøres i en slik forklaring.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2717624 23/08/2022 12:26
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S

Det er jo umulig å si, siden det ble innført to digre kabler i systemet i 2021. Men vi kan jo se av magasinstatistikken man trenger noe mer forklaring enn "tørke" for å forklare knekken i magasinfyllingen som fulgte åpningen av kabelen på høsten. Men selvsagt, man kan alltid skylde på været og prisbildet og bedriftøkonomi og alt annet.

Så kan vi gjøre litt mer detaljerte øvelser. Så ser vi at det er områdene nærest knyttet til de nye eksportkablene som har absolutt lavest fyllingsgrader. At noen av de nordlige områdene har rekordhøy fyllingsgrad gjør at bildet pyntes for totalstatistikken. Men vi vet jo at den kraften ikke er spesielt tilgjengelig her i sør.

Forklaringen må nok komme fra kraftprodusentene: Hva var grunnen til de rekordlave magasinfyllingsgradene dere hadde i de sørlige områdene i 2021, som på ingen måte var meteorologisk enestående.

At de plutselig hadde eksportmuligheter på 2.8GW bør jo på et vis berøres i en slik forklaring.

Leste du tabellen i linken Statista-linken jeg serverte over? Hvis ja - forstod du den? Slik jeg tolker svaret ditt så må du svare nei på ett av disse spørsmålene for det du skriver etterpå blir følgelig feil.

La meg kort oppsummere: Spotprisen i Europa har tatt FIRE-gangern siden Juli i fjor.

Og siden du mener at Norges produksjon er en dråpe i havet(hvilket jo må bety at Europeisk pris = Norsk pris) så betyr det at vi vil ha europeisk pris i det norske markedet. At du samtidig uttaleler: "Det er jo umulig å si" faller dermed på sin egen urimelighet. Du kan ikke mene begge deler samtidig.

Ut på tur!

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2717625 23/08/2022 12:38
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Og for de som ikke er opplyste og mener at Statnett burde ha sett alt på forhånd: Day Ahead Pris(24.08.22) i dag - for i morgen - er 695EUR / MWh. Dette er spotpris!! På sommeren!

Dette er priser som historisk er uten sidestykke.

Eksempelvis var den høyeste Day Ahead prisen i januar 2022, altså i den mørke kalde tiden hvor fornybart liksom ikke fungerer, ikke en eneste dag over halvparten av dette engang.

Det er energikrise i Europa.

Ser man eksempelvis grafen for 2021 så ser man hvordan denne sammenfaller perfekt hvordan Russland gradvis reduserte forskyningene utover året. Hvilket Ursula von der Leyen faktisk svært tidlig påpekte og kritiserte.

https://www.energy-charts.info/char...=2022&stacking=stacked_absolute_area

Ut på tur!

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Supermann] #2717628 23/08/2022 12:53
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Og for de som ikke er opplyste og mener at Statnett burde ha sett alt på forhånd: Day Ahead Pris(24.08.22) i dag - for i morgen - er 695EUR / MWh. Dette er spotpris!! På sommeren!

Det jo litt av ironien dessverre, at mange mener at aktuelle aktører burde tatt høyde for noe de selv ikke har tatt høyde for i sin privatøkonomi.

(Ja, jeg er klar over at aktuelle aktører vinner på situasjonen (om det da ikke blir et politisk jordskjelv) og de andre taper på situasjonen.)

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2717632 23/08/2022 13:09
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Hvem er "vi"? "Alle" hadde tjent på strøm til kostpris + avkastning. Om "vi" er staten, så blir det litt på hodet ift de intensjonene de fleste grunnlover er laget etter.

Vi hadde ikke trengt skylde vann på havet. Vi kunne gjort de hensiktsmessige elektrifiseringene og (re)etablering av kraftkrevende industri. Vi kunne ha fast gående eksport/import basert på produksjonsprognoser, toll og gjensidig beredskapsansvar. Ikke en tivolibørs som spinner ut av kontroll ved første tegn på knapphet (dette er prøvd og ettertrykkelig lært av å se på andre markeder med mislykket deregulering av strømmarkedet).

Generisk vi kan være så mange, som du selv bekrefter. Det kan være Norge, det kan være regjeringen, det kan være befolkningen, det kan være folk flest, det kan være fotballaget osv.

Når oljenæringen ble kraftig bygd ut, var det med klare og uttalte intensjoner om at dette skulle brukes til statskassa (selv om det forsatt er og var mye penger å tjene i den private delen av oljeøkonomine). Strøm har helt frem til høsten 2021 være "arvesølv" og et slag tilbakebetaling til innbyggerne for bruk av arealer og naturområder. Og slik har det vært i flere tiår. Det hadde vært greit med en headsup for alle om at med kapasiteten man idriftsatte i 2021, så ble det tyske og engelske priser som bestemte prisene i de tilkoblede nettområdene.
Og ekstra kjekt om man kunne latt folk få beholde oljefyrerene sine noen år til uten å pålegge de svindyre tilsynskrav til installasjonene.

Der er arvesølvet igjen. Sosialistisk, for det er vårt, kapitalistisk for det er det vi har investert og låst pengene i, for å kunne gi det videre til nye generasjoner.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tange] #2717643 23/08/2022 13:46
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Der er arvesølvet igjen. Sosialistisk, for det er vårt, kapitalistisk for det er det vi har investert og låst pengene i, for å kunne gi det videre til nye generasjoner.

Det er ikke et begrep jeg har funnet på. Det har vært begrepet som har blitt brukt til å holde energisystemet unna politisk dagsorden mesteparten av tiden. Når man da sakte men sikkert har gjort kraftsystemet til et system hvor stat og kommuner kan ta fantasipriser for "arvesølvet", så har vi helt andre forutsetninger for å snakke om kraft, beredskap, bruk (og rasering) av natur osv. Da kan vi få en politisk diskusjon som gjør at man har noen indikasjon på hvor man vil legge stemmene sine. Den har vært fraværende på dette punktet.

Side 67 av 92 1 2 65 66 67 68 69 91 92

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå