Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta

Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta #2713787 16/07/2022 16:52
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Jeg er noldus på bil. Foruten noen GTI-utskeielser i tjueåra, har det gått i kjedelige stasjonsvogner de siste 15 årene. Nå trenger jeg ny bil etter at V70-en fra 2010 knela - helst litt kjapt og ikke så dyrt. Er det mulig?

Behov:
- Familie på fire (barn på 8 & 5)
- Primærbil (kona har en Leaf)
- Kjører ca 30 km t/f jobb
- Bor på Trl-kysten. Milde vintre.
- Bør ha hengerkrok for sykkel
- Gjerne rails for ski og/eller sykkel
- Sjelden turer over 200 km
- Gjerne 4wd og/eller høy klaring så jeg kommer opp bakken fra huset før brøytebilen

Har sett med et halvt øye på iD 4-5, Tesla 3 og Polestar, men disse koster fort 600k og har et halvt års leveringstid. Det synes jeg er for mye og for lenge, men hva vet jeg om bil. Bør man legge i såpass? Hva med brukte elbiler?

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2713806 16/07/2022 20:39
stosu Offline
Besatt
Besatt
Jeg bestilte model Y i midten av juni. I følge appen skal den komme i september. Mye bedre plass enn i 3.
Bikker såvidt 600k, men da med advanced autopilot

Redigert av stosu; 16/07/2022 21:07.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2713808 16/07/2022 20:57
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Du lever jo bare en gang i et av verdens beste land, - hvorfor ikke bevilge deg selv det beste av det beste?

https://www.porsche.com/norway/no/m...gxKT--AIViQUGAB3QUw1XEAAYASAAEgLnqPD_BwE

Posche Taycan, - stort bedre blir det ikke. Et "lysår" foran den "T-Ford"-Tesla som en kjent forumtullling her inne prater om.

En helvetes bra el-bil. Komfortabel, og økonomisk innen rekkevidde for almenheten generelt. Selv et kjent forumtroll her inne, med tydelig begynnende forkalkning, kan klare det, økonomisk?
Rekkevidden? Tja, den kunne vært litt bedre, men i de fleste situasjoner god nok.

Gå for det grønne skiftet du også, kjøp deg en real el-bil. Og da tenker jeg ikke på Nissan Leaf, eller Kia ...

Nissan Leaf, hvorfor i h desegne noe så stygt? Ser ut som et skjevt avskårte halvt rugbrød.
Den hekken på Nissan Leaf, - hvem ved sine fulle fem ville formgitt noe så lite tiltalende?.

Redigert av Anomyn; 17/07/2022 02:22.
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Anomyn] #2713828 17/07/2022 06:23
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Sitat: Anomyn
Du lever jo bare en gang i et av verdens beste land, - hvorfor ikke bevilge deg selv det beste av det beste?

https://www.porsche.com/norway/no/m...gxKT--AIViQUGAB3QUw1XEAAYASAAEgLnqPD_BwE

Posche Taycan, - stort bedre blir det ikke. Et "lysår" foran den "T-Ford"-Tesla som en kjent forumtullling her inne prater om.

En helvetes bra el-bil. Komfortabel, og økonomisk innen rekkevidde for almenheten generelt. Selv et kjent forumtroll her inne, med tydelig begynnende forkalkning, kan klare det, økonomisk?
Rekkevidden? Tja, den kunne vært litt bedre, men i de fleste situasjoner god nok.

Gå for det grønne skiftet du også, kjøp deg en real el-bil. Og da tenker jeg ikke på Nissan Leaf, eller Kia ...

Nissan Leaf, hvorfor i h desegne noe så stygt? Ser ut som et skjevt avskårte halvt rugbrød.
Den hekken på Nissan Leaf, - hvem ved sine fulle fem ville formgitt noe så lite tiltalende?.

Hehe, live a little! Liker det. Flott bil, men det blir nok ikke Porsche på denne gjerrigknarken.

Noen andre forslag? Mest nysgjerrig på å kjøpe brukt egentlig. Noen interessante bruktkjøp? Eller er det for mye elektronikk til å ta sjansen på noe to-fire år gammelt?

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2713829 17/07/2022 06:35
stosu Offline
Besatt
Besatt
Brukte model 3 får du fra ca 400'.
De er da 3 år gamle, og har gått 50000-80000km.
Elektronikken tror jeg ikke er noe problem. WLTP- rekkevidden på en vilkårlig sjekket bil er 400km. Det er over 100km mindre enn en ny modell Y. Nye modell 3 har nesten 600km oppgitt rekkevidde.

Rekkevidde er viktig for folk, og vil nok kunne påvirke prisen når vi en gang i fremtiden skal bytte biler.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2713854 17/07/2022 09:51
N
Ndreas Offline
Veteran
Veteran
N
Sitat: mob

Noen andre forslag? Mest nysgjerrig på å kjøpe brukt egentlig. Noen interessante bruktkjøp? Eller er det for mye elektronikk til å ta sjansen på noe to-fire år gammelt?

Det er ganske bananas priser brukt for tiden. Trodde det skulle gi seg litt kjappere, men flere biler er visst dyrere brukt enn ny (pga leveringstid).

Personlig (med en gammel elbil som tikker og går) er jeg ikke bekymret for gamle elbiler, iaf ikke ifht gamle fossilbiler.

Vet dette ikke akkurat er vitenskap, men har hørt fra flere at elbiler har mindre som kan gå galt ifht fossilbiler, så de er i snitt mindre på verksted.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2713915 17/07/2022 16:50
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er Hyundai Ioniq ansett som kjedelig siden den aldri blir nevnt?
Vi har en KONA og den har vært helt lytefri i et år. 50 sommermil rekkevidde og relativt kjapp er den også. Som hovedbil til meg og kona fungerer størrelsen bra og med en stor fossilbil med krok så er de andre behovene dekket.
Ioniq har lang akselavstand, krok, 4x4 og rommer mye. Er nok ikke superrask med omtrent samme motor som i vår mindre KONA, men 210 HK bør jo de fleste fint kunne leve med. En long range med 45 oppgitte sommermil og 4x4 med alt koster 530 000 og kan leveres umiddelbart ser det ut som. Hadde jeg skulle hatt el familiebil nå så hadde jeg ikke tvilt på hva det skulle bli gitt at jeg hadde budsjett til helt ny bil. Du må huske på at du sparer mye på servicer og ikke minst drivstoff, parkering og bompenger. Jo mer man må kjøre i hverdagen jo mer blir det. For vår del snakker vi 1000 lapper siden vi kjører en del.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: sanouka] #2713947 17/07/2022 21:57
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Virker midt i blinken! Noen drawbacks? Burde jeg ev. vente på den nye versjonen som virker å være rett rundt hjørnet?

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2713957 18/07/2022 06:13
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
MEB bilene (Id4, Q4 Etron, Enyaq) er biler som dekker alle dine behov. Dvs hengerfeste, rails og 4wd.

Det ligger flere av de på finn, ikke vanskelig å få bil til 550k (utenom Audi). Da betaler man riktignok noe ekstra for å få bil i dag i forhold til om 1 år.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2713982 18/07/2022 10:05
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Aha, takk!

Men igjen snakker vi om biler til godt over en halv mill. Finnes det ikke brukandes brukte elbiler til 200-350.000 kr?

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2713985 18/07/2022 10:23
stosu Offline
Besatt
Besatt
Joda, du kan finne mange Leaf'er til den prisen. Tror rekkevidden blir ca 300km. Usikker på hvor stor plass det er til barna og bagasje

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2713990 18/07/2022 11:06
yalla Offline
Medlem
Medlem
Om man dropper 4wd finner man mer rundt 350k-klassen. Det er vel dessverre slik at man må på halve millionen pluss skal man få i pose og sekk..

Kia e-niro (nå ble nettopp niro ev lansert) har alt utenom 4wd. Grei plass, hengerfeste, rails, 45mil rekkevidde, 7 års garanti. Den takler vinterføre overraskende greitt sjølv om den bare trekker foran.

Vi gikk fra 4wd til 2wd ved forrige bytte. Savner det litt noen ganger i året, men stort sett går det bra.

Redigert av yalla; 18/07/2022 11:30.

hilsen en gammel mann med hatt
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: yalla] #2713997 18/07/2022 11:54
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Yes! Nå begynner det å bli normcore her. Hva gir mest smell for spenna av Ioniq 5 og e-niro, da?

(Som en margkommentar merker jeg meg at den nye folkevogna koster oppunder 600k nå. I min bok er dette svært mye penger for en bil, men tilsynelatende helt ordinært for mange. Nye tider!)

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714003 18/07/2022 12:45
yalla Offline
Medlem
Medlem
Ioniq5 er mer sammenlignbar med Kia ev6, de er konsernsøsken. De er vel hakket over i pris også.

E-niro og Kona er også konsernsøsken og deler mye, e-Niro er hakket større.

Har kjørt en del e-niro og den bør absolutt prøves om den er stor nok. Traust utenpå, men fin å kjøre.

Hatt Kia siden 2017, null tull. 7 års garanti er fint. Kan kjøpe en 2020 modell og fortsatt ha fem år med bekymringsfritt bilhold.

Redigert av yalla; 18/07/2022 12:59.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714005 18/07/2022 12:51
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Aha, takk!

Men igjen snakker vi om biler til godt over en halv mill. Finnes det ikke brukandes brukte elbiler til 200-350.000 kr?

I den øvre enden får du kjøpt en nyere (facelift) Tesla Model S 75D som tikker av alle kravene. Du kan sette på hengerfeste for sykkel, men ikke dra henger. Det er en stor bil med masse av plass, slår de fleste stasjonsvogner. Kjøp gjerne en med MCU2.

I den lavere enden får du pre-facelift dvs inntil midtveis i 2016.

Lars-Erik
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714017 18/07/2022 15:42
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Ioniq 5 er langt mer komplett enn Niro både hva gjelder komfort, størrelse og at den har 4x4. Særlig på støy er det ganske stor forskjell på de to. I forhold til plass strever jeg med å tro at Niro kan fungere som primær familiebil. Ioniq 5 fungerer nok bra der.

Jeg ville vært skeptisk til eldre model S med luftfjæring, og mye (på den tiden ny) tek som kan servere mindre hyggelige regninger. Om Tesla frister ville jeg valgt model Y, som i stor grad dekker mye av de samme behovene og kravene som Ioniq 5. Men de fleste tester av de to konkluderer med at Ioniq 5 kjører langt bedre, da Y’en er for stivt satt opp.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714063 19/07/2022 07:20
yalla Offline
Medlem
Medlem
Niro som primærbil kan absolutt bli knapt ja, så det må man vurdere. Jeg kjenner flere med barn som klarer seg med den, men trådstarter kommer fra en v70, så det er jo en god nedgradering i plass.

Det er uansett mye bil for pengene om man klarer seg med plassen og uten 4wd.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Ugla] #2714064 19/07/2022 07:26
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Sitat: Ugla
Aha, takk!

I den øvre enden får du kjøpt en nyere (facelift) Tesla Model S 75D som tikker av alle kravene. Du kan sette på hengerfeste for sykkel, men ikke dra henger. Det er en stor bil med masse av plass, slår de fleste stasjonsvogner. Kjøp gjerne en med MCU2.

Takk! Etter sommerens langtur slår det meg at ladenettverket må være et av Teslas største fortrinn.

Var det forresten disse pressen skrev at det var mye trøbbel med, eller var det verkstedlogistikken som var problemet?

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Hen9ng] #2714065 19/07/2022 07:32
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Sitat: Hen9ng
Ioniq 5 er langt mer komplett enn Niro både hva gjelder komfort, størrelse og at den har 4x4. Særlig på støy er det ganske stor forskjell på de to. I forhold til plass strever jeg med å tro at Niro kan fungere som primær familiebil. Ioniq 5 fungerer nok bra der.

Jeg ville vært skeptisk til eldre model S med luftfjæring, og mye (på den tiden ny) tek som kan servere mindre hyggelige regninger. Om Tesla frister ville jeg valgt model Y, som i stor grad dekker mye av de samme behovene og kravene som Ioniq 5. Men de fleste tester av de to konkluderer med at Ioniq 5 kjører langt bedre, da Y’en er for stivt satt opp.

Ioniq 5 ser veldig bra ut, synes jeg. Niro tror jeg vil bli knapt på langtur.

Siklet på Y etter testen i DN i vår. 0 til 100 km/h på 3,7 sek er jo på nivå med sjefens Porsche, og 620k er vel ikke så ikke verst i denne sammenhengen? Interessant om stivt understell. Gjelder det kun Performance-modellen eller begge?

Men snap back to reality - jeg skal ha noe langt billigere enn dette!

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714066 19/07/2022 07:44
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Aha, takk!

Takk! Etter sommerens langtur slår det meg at ladenettverket må være et av Teslas største fortrinn.

Var det forresten disse pressen skrev at det var mye trøbbel med, eller var det verkstedlogistikken som var problemet?

Jeg har hatt en facelift TMS90D i nesten seks år og bilen har hatt veldig lite trøbbel. Eneste utlegget jeg har hatt har vært varmelementet som røyk, kostet ca 13k. Det skjedde noe med kvaliteten da facelift kom. På garanti ble det byttet noen dørhåndtak og bærearmer foran, og det var det. Det var også recall på noen ting som eMMC og airbag.

Serviceorganisasjonen til Tesla er bingo, alt fra fabelaktig til forferdelig. For egen del lå min opplevelse mer mot det dårlige og konsekvensen var bortkastet tid ift. helt ordinære serviceoppdrag (bilen hadde forhåndsbetalt serviceprogram)

Luftfjæringen som det uttrykkes skepsis til over er det ingen grunn til slik jeg ser det, den er laget av Mercedes gjennom et teknologisamarbeid (B-klassen hadde masse Tesla komponenter) på de årsmodellene jeg snakker om her, de nye raven modellene har Tesla utviklet fjæringen til selv. Det er stort sett folk som selv ikke har Tesla selv som utrykker den skepsisen. Nå skal det sies at det også finnes eksemplarer uten.

Jeg er ikke Tesla-eier lenger, nå er det iX som gjelder for min del bare så det er sagt.

Lars-Erik
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714068 19/07/2022 08:14
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Ladenettverket til Tesla er ikke lenger forbeholdt Tesla eiere, de fleste laderne er nå åpnet for alle biler med CCS ladeport.

Det ser ut til at du ikke får krysset av alle punktene på lista og at noe må gi.

Jeg ville aldri kjøpt en "eldre" Tesla uten garanti eller med kort gjenværende garantiperiode.

Enig i at E-Niro peker seg ut. Men ville kjøpt bil som har norsk garanti, 7 år er meget bra.

Skulle man fulgt Tesla sporet er du nok på 400k for en TM3 LR med ikke for lang kjørelengde, men da ryker rails og bakkeklaring.

Slår et slag for Id4 Gtx, god vinterbil med solide løsninger. Ikke rammeløse dører, rails for takstativ, skikkelig dørhåndtak, brukbar bakkeklaring, god lydisolering, familiebilkomfort (ikke hard / sportslig), regnsensor som funker i mørket, led matrix, halvautomatisk hengerfeste som kan skjules. Ikke se på Teslabjørn videoer som overdriver ulempene til bilen, i daglig bruk oppleves infotainment som helt ok. Jeg liker det enkle designet, men det er ikke for alle. Men i mine øyne tilbyr bilen den beste totalpakken. Men da er du opp mot 550k.

Er vel sannsynlig at du gjør som folk flest - kjøper dyrere bil enn du hadde tenkt....

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714072 19/07/2022 09:05
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Du kan jo kikke på MG:
https://www.mgmotor.eu/nn-NO/

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Marøder] #2714078 19/07/2022 09:42
yalla Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Marøder
Enig i at E-Niro peker seg ut. Men ville kjøpt bil som har norsk garanti, 7 år er meget bra.

Norsk bil er greiest ja, selv om fabrikkgarantien er 7 år uansett (på europeisk bil). Men det er noen andre ulemper:

https://www.kia.com/no/om-kia/hvorfor-kjope-kia-hos-kia/

Det ligger endel gråimport på finn nå, siden det er manko på norske biler.

**edit:
Og når den engang skal selges videre er privatkjøperene veldig opptatt av om den er norsk eller ei ser jeg på ymse facebook-fora.

Redigert av yalla; 19/07/2022 10:01.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: yalla] #2714080 19/07/2022 09:47
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: yalla

Fabrikkgarantien er 7 år uansett (på europeisk bil). Men det er noen andre ulemper:

Ingenting grått med med import fra noen andre enn BOS ;-)

Ut på tur!

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: pbk] #2714082 19/07/2022 10:00
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Sitat: pbk
Du kan jo kikke på MG:
https://www.mgmotor.eu/nn-NO/

For å si det med Roar Stokke: Ikke ueffent! Hva er den foreløpige (e-)dommen over Marvel?

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714084 19/07/2022 10:07
yalla Offline
Medlem
Medlem
For å si det med Roar Stokke: Ikke ueffent! Hva er den foreløpige (e-)dommen over Marvel?

Verdt å merke seg med Marvel er at den bare har 4wd forover og 2wd i revers ICON_SMILE (kilde elbilforum.no). Så må ikke parkere med snuten mot vegg i bratt bakke ICON_SMILE

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: yalla] #2714095 19/07/2022 13:18
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M

Verdt å merke seg med Marvel er at den bare har 4wd forover og 2wd i revers ICON_SMILE (kilde elbilforum.no). Så må ikke parkere med snuten mot vegg i bratt bakke ICON_SMILE

Kan ikke forvente å ticke av alle boksene med billigbil, si ICON_LAUGH

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: yalla] #2714111 19/07/2022 19:50
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Norsk bil er greiest ja, selv om fabrikkgarantien er 7 år uansett (på europeisk bil). Men det er noen andre ulemper:

**edit:
Og når den engang skal selges videre er privatkjøperene veldig opptatt av om den er norsk eller ei ser jeg på ymse facebook-fora.

Varmepumpe og ikke minst antirust er viktig. Vi valgte til slutt helt ny norskimportert pga det. Ikke utelukkende men de utenlandsimporterte falt bort og vi sto igjen med ny bil. Helt greit ICON_WINK

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Marøder] #2714132 20/07/2022 07:03
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Ladenettverket til Tesla er ikke lenger forbeholdt Tesla eiere, de fleste laderne er nå åpnet for alle biler med CCS ladeport.

Det ser ut til at du ikke får krysset av alle punktene på lista og at noe må gi.

Jeg ville aldri kjøpt en "eldre" Tesla uten garanti eller med kort gjenværende garantiperiode.

Når det gjelder ladenettverk er det fremdeles en del som er forbeholdt kun Tesla på superlading og det kan jo godt være akkurat den du har bruk for, samt at Tesla har utplassert mange destinasjonsladere som er kun for Tesla - i tillegg er jo deres i integrasjon helt trøbbelfri dersom du har en Tesla.

For egen del kunne jeg godt ha tenkt meg å lade særlig på Sollie og Tanumshede (Sverige langs E6 sør for Strømstad), men begge de er kun Tesla.

Og hvorfor den skepsisen mot eldre Tesla, har du noen egne erfaringer å vise til eller er det bare synsing? I dette tilfellet var min anbefaling facelift og nyere, jeg er ikke kjent noen spesielle showstoppere på disse bilene. Ja, de har sine svakheter som alle andre, men de har bevist at de kan gå svært langt, de har så vidt jeg vet de beste prisene på ny batteripakke ift. kapasitet som vel er det verste som kan skje dersom den skulle ryke etter 8 år, men igjen var min anbefaling sent 2016 eller nyere.

Har som sagt ikke Tesla lenger selv, men mener fremdeles at en pent brukt TMS er blant noe av det beste du kan få i den prisklassen trådstarter legger opp til, gitt at en er litt forberedt på at det kan ta litt tid på verksted hvis behovet skulle komme, og med det mener jeg at en dag lett kan bli til to for planlagte stopp, det er stort sett ikke verre enn det lenger. For uplanlagte stopp, så finnes det nok av elendige eksempler på stort sett alle bilmerker.

Og siden Kia/Hyundai er nevnt så måtte så vidt jeg skjønner ALLE batteripakker på Kona skiftes. Det var brannfare involvert og utskiftningen tok ett helt år, ikke akkurat imponerende det.

Lars-Erik
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714133 20/07/2022 07:26
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Kan hende at man blir lei av å bytte dørhåndtak osv. med en Tesla. Jeg har hatt facelift Tesla S og var svært fornøyd med den men mengden småfeil gjør at jeg ikke uten forbehold anbefaler bilen.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714134 20/07/2022 07:38
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når det gjelder kravet om at den bør ha krok til sykkel så finnes det alternativer fra f.eks. Thule hvor du hekter et sykkelfeste til bakluka. Vi har tilhengerfeste på familiebilen (fossil), men når vi måtte bytte ut bybilen i høst så endte vi opp med en eldre Kia Soul. Den kommer ikke med krok, og pga. lav garasje kan vi ikke ha sykkelfeste på taket. Kjøpte en Thule Raceway, og den har fungert overraskende bra. Minus er at den kun kan ta 2 sykler, og minus at luka ikke kan åpnes når du har sykkel på (vel, den kan kanskje det men blir fryktelig tung).

Ellers, når det gjelder familiebilen er vi litt i samme båt (når den etter hvert skal byttes ut). Trenger 4WD, gjerne god bakkeklaring, masse plass i bagasjerommet, både skiboks og tilhengerfeste.. samt at vi aldri tidligere har kjøpt dyrere bruktbiler enn ca. 350k. Må nok vente i en del år på at dagens modeller (f.eks. ID4) blir fem år gamle.

Forresten, ioniq 5 nevnes i tråden. Den er vel god på det aller meste, bortsett fra nyttelast.. som er en vits. Har du passasjerer i bilen så får du vel ikke med deg noe som helst bortimot, lovlig i hvert fall. Greia var vel at oppgitt nyttelast fra forhandler er for en ribba versjon, som ingen kjøper. Når folk har fått bilene sine, og veid dem, så ser de at de veier adskillig mer. Andre kan kanskje fylle inn på detaljene her, jeg tar det fra hukommelsen fra elbilforum.no

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: parob] #2714135 20/07/2022 08:11
Natier Offline
Veteran
Veteran
Sitat: parob

Forresten, ioniq 5 nevnes i tråden. Den er vel god på det aller meste, bortsett fra nyttelast.. som er en vits. Har du passasjerer i bilen så får du vel ikke med deg noe som helst bortimot, lovlig i hvert fall. Greia var vel at oppgitt nyttelast fra forhandler er for en ribba versjon, som ingen kjøper. Når folk har fått bilene sine, og veid dem, så ser de at de veier adskillig mer. Andre kan kanskje fylle inn på detaljene her, jeg tar det fra hukommelsen fra elbilforum.no

Jeg har hatt Ioniq5 siden Desember og er toppfornøyd. Men som du sier har denne og andre biler i denne klassen en utfordring med lovlig nyttelast (kinaproduserte TMY har vel et enda større problem?) For egen del er ikke dette et reelt problem siden jeg ikke har behov for bilen full av folk og bagasje samtidig men kan klart være en dealbreaker for andre.

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714140 20/07/2022 08:56
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Nederland var pilot for åpning av Tesla ladenettverk. De har nå åpnet alle laderne for andre CCS biler. Det er vel ikke usannsynlig at de andre landene følger etter og åpner alt.

Litt komisk at Ugla nevner sør-vest kysten av Sverige hvor jeg akkurat er på ferie med en non-tesla. Lengste strekket uten Tesla åpen lader er vel Uddevalla til Varberg, et strekk på hele 16 mil. Dersom man insisterer på å lade på Teslalader så går det helt fint. Noe som forøvrig ikke er nødvendig, det er godt med andre ladere og man kan lade både hos Tesla, Ionity, Eon, Recharge og hva de nå enn heter.

Hva er det som gjør deg Ugla til et bedre sannhetsvitne for Teslas kvalitet annet enn at du har eid en slik? Jeg har ikke mindre enn 2 Teslaer i bestilling så jeg har ikke noe mot merket. Her har du et par undersøkelser:

https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-med-flest-feil-av-alle/72608058
https://elbil.no/tesla-model-s-pa-bunn-med-flest-feil/

Teslas programvare for planlegging av ladestopp er suveren (men den tar vel bare med Teslaladere?), men her kommer de andre merkene etter.

For å spore inn slik at dette ikke blir den sedvanlige Tesla tråden:

I all rettferdighet skal det sies at jeg er skeptisk til å kjøpe avanserte biler uten garanti uavhengig av merke. Derfor er Kiaene så geniale, forholdsvis enkle og med god garanti. Kanskje trådstarter fortsatt har gjenstående garanti den dagen han evt ønsker å selge en e-niro? Det kan ha mye å si for videresalgsverdi.

Redigert av Marøder; 20/07/2022 08:56.
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714153 20/07/2022 18:49
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
En er ofte låst til den lokale merkeforhandleren når man har en bil innenfor garantitid så det bør også telle i vurderingen ved anskaffelse. Jeg ville for eksempel aldri kjøpt en Kia innenfor garanti/reklamasjonstid med tanke på min lokale forhandler mens andre steder kan det være supert.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Ugla] #2714154 20/07/2022 18:50
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M

Jeg er ikke Tesla-eier lenger, nå er det iX som gjelder for min del bare så det er sagt.

Du virker som en feinschmecker, Ugla. Hvordan vil du sammenligne kvalitetsopplevelsen på de to?

Jeg har (bare) kjørt/sittet på Tesla et par ganger, og alltid blitt imponert av dørhåndtakene, skjermen og aksellerasjonen. Men helhetsinntrykket har likevel alltid vært litt … meh. Særlig interiøret synes jeg virket litt simpelt på en så dyr bil. Hatt noen turer med ny V90 og 330, og de gir en helt annen kvalitetsfølelse. Skal man først bruke så mye penger osv Muligens bare meg som er vant med bulkete V70 med yogurtinteriør og grusgulv ICON_SMILE

Redigert av mob; 20/07/2022 18:51.
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Syklist1] #2714156 20/07/2022 20:03
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Sitat: Syklist1
En er ofte låst til den lokale merkeforhandleren når man har en bil innenfor garantitid så det bør også telle i vurderingen ved anskaffelse. Jeg ville for eksempel aldri kjøpt en Kia innenfor garanti/reklamasjonstid med tanke på min lokale forhandler mens andre steder kan det være supert.

Er man det? Visste jeg ikke. Hvilke merker gjelder dette for?

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714157 20/07/2022 20:08
yalla Offline
Medlem
Medlem
Man trenger ikke ta service hos merkeforhandler, men er det en garantireperasjon av et slag så er det merkeforhandler som må utføre dette om man ikke ønsker å betale for jobben ICON_SMILE

Så bor man usentralt er det absolutt greitt å sjekke hvilke forhandlere som finnes i nærheten.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Marøder] #2714158 20/07/2022 20:10
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M

Slår et slag for Id4 Gtx, god vinterbil med solide løsninger. Ikke rammeløse dører, rails for takstativ, skikkelig dørhåndtak, brukbar bakkeklaring, god lydisolering, familiebilkomfort (ikke hard / sportslig), regnsensor som funker i mørket, led matrix, halvautomatisk hengerfeste som kan skjules. Ikke se på Teslabjørn videoer som overdriver ulempene til bilen, i daglig bruk oppleves infotainment som helt ok. Jeg liker det enkle designet, men det er ikke for alle. Men i mine øyne tilbyr bilen den beste totalpakken. Men da er du opp mot 550k.

Du glemte det viktigste argumentet: Kona liker den.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Marøder] #2714167 21/07/2022 07:08
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Litt komisk at Ugla nevner sør-vest kysten av Sverige hvor jeg akkurat er på ferie med en non-tesla. Lengste strekket uten Tesla åpen lader er vel Uddevalla til Varberg, et strekk på hele 16 mil. Dersom man insisterer på å lade på Teslalader så går det helt fint. Noe som forøvrig ikke er nødvendig, det er godt med andre ladere og man kan lade både hos Tesla, Ionity, Eon, Recharge og hva de nå enn heter.

Hva er det som gjør deg Ugla til et bedre sannhetsvitne for Teslas kvalitet annet enn at du har eid en slik? Jeg har ikke mindre enn 2 Teslaer i bestilling så jeg har ikke noe mot merket. Her har du et par undersøkelser:

https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-med-flest-feil-av-alle/72608058
https://elbil.no/tesla-model-s-pa-bunn-med-flest-feil/

Teslas programvare for planlegging av ladestopp er suveren (men den tar vel bare med Teslaladere?), men her kommer de andre merkene etter.

For å spore inn slik at dette ikke blir den sedvanlige Tesla tråden:

I all rettferdighet skal det sies at jeg er skeptisk til å kjøpe avanserte biler uten garanti uavhengig av merke. Derfor er Kiaene så geniale, forholdsvis enkle og med god garanti. Kanskje trådstarter fortsatt har gjenstående garanti den dagen han evt ønsker å selge en e-niro? Det kan ha mye å si for videresalgsverdi.

Hva er komisk ift. det, jeg skriver det ift. mitt behov, jeg oppholder meg på Onsøy i Fredrikstad i sommerferien, og da er de ladestasjonene jeg nevnte de mest aktuelle, jeg skal ikke videre sørover, og jeg skal ikke så langt nord som Rygge? Var på langtur her om dagen så da hurtigladet jeg hos Mer på Sollie, det fingerte helt fint, men selv på kvelden da jeg kom fikk jeg den siste plassen (Fortum sine var alle opptatt)

Sannhetsvitne? Hva med å lese de årlige kundeundersøkelsene som gjøres i Norge? Tesla kommer alltid ut på topp av disse.

Den ene saken du lenker til ser på merket som sådan, dvs. alle modeller og ble tatt opp i forbindelse med alle innkjøringsproblemene med Model 3, den er som sådan helt verdiløs når Model S er tema. Undersøkelse nr. to er relevant selv om den er tatt opp i ett annet land, og oppsummert har Model S problemer med "Teslaen har overvekt av problemer med tåkelys, nærlys og bærearmer i understellet." - av disse problemene er bærearmer definitivt en svakhet på bilen, selv om Tesla selv sier at den svakheten er utbedret på de årsmodellene jeg anbefaler.

Det er heller ingen sak å lenke til saker hvor Model S eller Tesla kommer opp på topp, men det er bare å fastslå at kundene til Tesla er de mest fornøyde, og det synes jeg er verdt å merke seg. Personlig har jeg vært litt overrasket over dette med egne erfaringer som først og fremst går på service, men bilen som sådan har levert for min del.

Når det gjelder skepsis til enhver bil som er utenfor garanti, så har jeg forståelse for det, men da er vi ikke på Model S som sådan. Egen erfaring med Model S er at de fleste feilene kom med bilen fra fabrikk, veldig lite som oppstod under bruk, så kjøper man en brukt bil så vil sannsynligvis de feilene være rettet. Så vil det oppstå noen feil underveis, som det gjør på alle biler, og det vet man jo når man kjøper brukt.

Lars-Erik
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714168 21/07/2022 07:19
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Du virker som en feinschmecker, Ugla. Hvordan vil du sammenligne kvalitetsopplevelsen på de to?

Jeg har (bare) kjørt/sittet på Tesla et par ganger, og alltid blitt imponert av dørhåndtakene, skjermen og aksellerasjonen. Men helhetsinntrykket har likevel alltid vært litt … meh. Særlig interiøret synes jeg virket litt simpelt på en så dyr bil. Hatt noen turer med ny V90 og 330, og de gir en helt annen kvalitetsfølelse. Skal man først bruke så mye penger osv Muligens bare meg som er vant med bulkete V70 med yogurtinteriør og grusgulv ICON_SMILE

Kvalitet på en iX er noe helt annet enn S og X. Jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe en ny S eller X i dag når de en gang kommer til landet, de er dessverre overpriset ift. det du kan få av andre biler som f.eks iX eller EQC. Rå performance er i dag det eneste unike med disse modellene fra Tesla, men personlig prioriterer jeg ikke 0-100 på under tre sekunder.

Selv om Tesla selv markedsfører S og X som premium, så er det ikke det. Det de derimot har vært er teknologiske vidundere ift. de andre bilene på markedet i samme tid. Det er hva vi har kjøpt, og det har folk stort sett vært klar over.

Framover dreier det meste seg om Model 3 og Y for Tesla, og de er markedsført som biler for folk flest, hvilket det også er. Ville ikke forundre meg om S og X blir tatt av markedet snart. I Europa har vi ikke sett de på flere år uansett.

Lars-Erik
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714169 21/07/2022 07:30
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Det bør skilles mellom kundeundersøkelse og kvalitetsundersøkelser. Her er en til undersøkelse, spesifikk for Model S som viser at Tesla selv i 2022 har en lang vei å gå mtp på kvalitet:
https://www.motorbiscuit.com/tesla-model-s-plaid-build-quality-terrible-needs-work/

Nå har jeg vist kvalitetsundersøkelser som underbygger at det ikke er lite feil på Model S. Har enda ikke sett noen dokumentasjon på det motsatte.

I forhold til trådstarters budsjett, er det nok ikke tilrådelig å kjøpe en eldre Models S selv om man kan være heldig.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Ugla] #2714280 22/07/2022 18:05
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M

Kvalitet på en iX er noe helt annet enn S og X.

Takk, interessant.

Hva tror du/dere om nye iX1 Charged? Ser helt topp ut på papiret. Litt kort rekkevidde kanskje, men prisen virker konkurransedyktig.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714314 23/07/2022 07:30
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Kvalitet på en iX er noe helt annet enn S og X.

Takk, interessant.

Hva tror du/dere om nye iX1 Charged? Ser helt topp ut på papiret. Litt kort rekkevidde kanskje, men prisen virker konkurransedyktig.

Kjenner ikke modellen, den er i et svært konkurranseutsatt segment rent størrelses og prismessig. BMW pleier jo å legge seg i premium-segmentet ift. kvalitet, men det blir jo mindre av dette jo mindre/rimeligere bil. Agressivt priset ja, så spørs det om det vedvarer eller ikke - på iX som jeg har kom man ut med relativt sett lave priser i starten som senere har gått noe opp.

Lars-Erik
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714377 24/07/2022 05:36
M
MannenFallerIkke Offline
Medlem
Medlem
M
iX1 ser veldig spennende ut om den har stort nok bagasjerom for deg. BMW har laget veldig bra elbiler, som folk er fornøyd med. Angående rekkevidde er det to ting en må tenke på:
- BMW er ofte mer konservative/forsiktige når de angir rekkevidde, og du mister ikke like mye rekkevidde ved vanskelige forhold, som på mange andre bilmerkers biler.
- Ladefarten på iX1 ser ut til å være bra (130kW) selv om jeg ikke har sett ladekurven.

Personlig har jeg en Model Y Long Range som, når du tar ut de to gulvplatene i bagasjerommet bak, har ganske enorm bagasjeplass, inkl under panseret. Prisen på denne inkluderer alt du kan få utenom krok, takbøyler og vinterdekk, som kjøpes utenom. Prisen er forventet å øke i Norge, så lurt å bestille Y snart om en vil ha det (har økt i andre land). Funker enormt bra på langtur utenom dårlige støtdempere/fjøring på telehiv-veier. Rekkevidde / effektivitet / ladetid per km er jeg svært fornøyd med.

Jeg drømmer om iX 40, uten å ha prøvd en, men den blir for dyr.
Synes og en ID4 bakhjulstrukket (for å få lav pris) var en veldig flott og stor bil (ikke kjørt selv - bare prøvesittet).

Kjenner og noen som har kjøpt iX3, som er enormt fornøyde, som f.eks. denne brukte:
https://www.finn.no/263488221

Redigert av MannenFallerIkke; 24/07/2022 05:40.
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Marøder] #2714462 25/07/2022 09:10
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Her er en til undersøkelse, spesifikk for Model S som viser at Tesla selv i 2022 har en lang vei å gå mtp på kvalitet:
https://www.motorbiscuit.com/tesla-model-s-plaid-build-quality-terrible-needs-work/

Det kommer vel an på definisjone av "lang".
"In short, it’s safe to say the build quality for Tesla’s flagship is mostly on-point despite some issues."

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: GeirK] #2714485 25/07/2022 10:44
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Sitat: GeirK
Her er en til undersøkelse, spesifikk for Model S som viser at Tesla selv i 2022 har en lang vei å gå mtp på kvalitet:

"In short, it’s safe to say the build quality for Tesla’s flagship is mostly on-point despite some issues."

Dere som kjører Tesla i dag, ville dere valgt Tesla hvis dere skulle handle ny elbil i morgen?

Spør mtp. Uglas poeng over: «Det de derimot har vært er teknologiske vidundere ift. de andre bilene på markedet i samme tid».

Hvis dette teknologiske forspranget nå er spist opp av andre produsenter som attpåtil tilbyr mer premiumfølelse og bedre byggekvalitet, igjen ref. Ugla, hva er da det fremste argumentet for Tesla?

(Jeg tenkte først at ladenettverket var et godt salgsargument, men hvis det kan benyttes av andre merker er jeg ikke så sikker.)

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714487 25/07/2022 11:27
stosu Offline
Besatt
Besatt
Jeg har riktignok ikke fått understellsnummer engang, men jeg ville ikke valgt noe annet enn Tesla.
Utelukkende pga de gode bagasjeromsløsningene Tesla har ved å utnytte hulrom under panser og bagasjerom til trunk og frunk

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714488 25/07/2022 11:30
Panda Offline
Besatt
Besatt
Nei. Kjøpte TM3 i våres. Utrolig dårlig kvalitet.
Alt er skrapa og så tynt som mulig for å holde vekta nede og rekkevidden oppe.

Sammenlignet med f. eks. Skoda Octavia/Superb eller Passat / Pegout 508 modeller som er samme pris som en model 3 fra Tesla så er kvaliteten helt vanvittig dårlig.

Når det er sagt så er det bra bil å kjøre i.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714489 25/07/2022 11:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Dere som kjører Tesla i dag, ville dere valgt Tesla hvis dere skulle handle ny elbil i morgen?

Etter snart 100 000 kilometer: Ja!

(Jeg tenkte først at ladenettverket var et godt salgsargument, men hvis det kan benyttes av andre merker er jeg ikke så sikker.)

Det er fremdeles et argument at man stopper, plugger i bilen og går fremfor å dille med en app. Vi ankom Krokom for å få de siste elektronene vi trengte til Åre etter å har kjørt fra Stockholm onsdag. Familien med iPace stod og trøblet med appen da vi kom og hadde ennå ikke begynt å lade da vi var godt i gang. Men det er en anekdote.

Innen de andre bilmerkene matcher UX-et til Tesla, vet jeg ikke om jeg orker. Og nøyaktigheten i beregning av batterikapasitet ved ankomst. Vi hadde vært på reise store deler av dagen da vi kom til Krokom onsdag. Da var det to timer igjen og siden alt var stengt, ble det en lading der man venter på å få ladet ferdig. Jeg ladet til ankomstestimatet var 8% og da vi trillet inn til ankomst to timer etterpå, hadde vi 8% igjen på batteriet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714492 25/07/2022 12:09
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T

Uten tvil.
Jeg bytter bil ofte og har derfor hatt ca 7 elbiler (som jeg husker) de 7-8 siste åra. Derav 3 Tesla, en S 85D, en X 75D og en Y LR. Alle 3 er solgt enten med lavt tap eller fortjeneste. Får en Y Performance i september.
Jeg har prøvd mange elbiler og er enig i at andre kan ha bedre opplevd komfort og kvalitet, men likevel er ingen i nærheten av Tesla når jeg skal kjøpe ny bil. Alle andre (jeg har prøvd) synes jeg er trauste og kjedelige og har et svært komplisert infotainment og det er tydelig at produsentene henger igjen på fossilbiltankegang. Det føles ikke som en gjennomført el-bil. Selv iX 50 synes jeg var en dørgende kjedelig bil. Flott og komfortabel, men det er alt. Enorm kupe og lite bagasjerom, akkurat samme med e-Tron. Jeg skjønner folk som kjøper dem da det både er premium og lite for pengene, men jeg personlig setter pris på andre ting enn akkurat det. Når det gjelder service har jeg èn dårlig opplevelse med Tesla som nesten gjorde at jeg ikke ville ha flere, men før og etter har jeg opplevd service langt ut over det man kan forvente. Har hatt noen titalls biler før jeg startet elbil-kjøret så føler jeg er godt kvalifisert til å vurdere hva som er god og dårlig service.
Jeg kjenner mange som er helt anti-Tesla uten en gang å ha prøvd en. Det er mange meninger om bil og alle må bare finne den som er riktig for sitt bruk. Akkurat nå passer Y godt for oss, men håper å få kloa i en ny X når den en gang kommer på markedet igjen. Kjenner jeg savner bakdørene på X'n når 2 barn skal ut og inn i barneseter flere ganger pr dag.

Jepp
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714499 25/07/2022 13:07
RoyE Offline
Besatt
Besatt

Lett. Akkurat nå klarer jeg ikke å se for meg hva annet det er å velge. Har kjørt to fullstendige feilfrie år nå i vår Model 3 LR (bilen har nå gått 50k) og bilen er helt fantastisk. Det gledes i praksis til hver eneste kjøretur jeg skal ut på, og jeg hungrer etter å dra på lengre turer med den. Når jeg kunne sette meg i bilen for å kjøre til Lærdal og starten på Jotunheimen Rundt var det fem timer med kos for tre uker siden… ICON_SMILE
Ankepunktet mitt er bagasjeplass. Bagasjerommet er ikke lite, men det er langt i fra alle gjenstander som fraktes enkelt i Model 3. Sånn sett er Y vesentlig bedre, men er ikke i mine øyne like god å kjøre.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714507 25/07/2022 14:01
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Kanskje allerede nevnt, men de fleste EL-biler sliter med nyttelast og det gjelder uansett om bagasjerom er stort, eller lite.

Dette er absolutt noe en bør ha i tankene om man skal ha med bagasje i tillegg til personer.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714508 25/07/2022 14:17
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Hva med PSA kasse/familiebilene, om man skal stikke fingeren i jorda? Under 400 000 nytt. Brukbar rekkevidde - ihvertfall sommerstid. De litt større variantene har opp mot 75kwh batteri, men koster også mer. Ladehastighet opp mot 100kw for både liten og stor batteripakke. Hengerfest er mulig, men firehjulstrekk får du ikke.

Trådstarter indikerer at enorm rekkevidde ikke er stor prioritet, og menigheten her legger ut om forteffligheten til Tesla sin rekkevidde, ladehastighet og brukergrensesnitt. Ikke alle trenger en løsning som fungerer optimalt til alt hele tiden, fordi det ofte har en pris. Teslas egenskaper er viktig for mange, men kanskje ikke for trådstarter når det kommer til stykket?

Ut på tur!

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714527 25/07/2022 17:27
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Spør mtp. Uglas poeng over: «Det de derimot har vært er teknologiske vidundere ift. de andre bilene på markedet i samme tid».

Hvis dette teknologiske forspranget nå er spist opp av andre produsenter som attpåtil tilbyr mer premiumfølelse og bedre byggekvalitet, igjen ref. Ugla, hva er da det fremste argumentet for Tesla?

Jeg har hatt Tesla facelift Model S siden sent 2016 og skiftet til BMW iX nå i mars. I den klassen bil, dvs. der Model S og X er posisjonert er det min vurdering at det er "game over" for Tesla, Model 3 og Y kommer til å gjøre det godt i markedet også framover.

Var fornøyd med min Model S så lenge jeg eide den, men noen premium bil er det ikke, den mangler også en god del ift. det konkurrentene har å by på og det er lite den har å by på som faktisk er bedre. I tillegg er jo serviceorganisasjonen til Tesla ganske så bingo, jeg hadde ikke noen spesielt gode opplevelser her.

Ting som jeg er glad over å ha fått tilbake er f.eks: vesentlig bedre støydemping, adaptive laser LED-lys med automatikk som fungerer, ordentlig 360 kamera rundt bilen, blindsonevarsel i speilene (i tillegg til mulighet for tilsvarende visning som Tesla har), høy kvalitet på interiøret - inklusive skinn, kjøling i seter, head-up, avlesning av skilter og tydelig visning av disse, augumented reality visning av navi, et helt annet mottak av DAB, skikkelig vindusvisker/spyler-opplegg, elektrisk svingbart hengerfeste som kan trekke opp til 2.500 kg. Apple carplay/Android Auto.

Så har iX overraskende nok vesentlig bedre rekkevidde enn sine konkurrenter hos Tesla, ikke er det "drain" mens den står parkert heller,

Tesla er bedre på noen ting, f.eks lasteplass, men i det store bildet så klarer jeg ikke å se at Model S og X har noen framtid så sant man ikke senker prisen vesentlig eller at de kommer i faktisk helt nye utgaver, og da holder ikke den faceliften som nå er ute i USA. Det begynner å bli aldrende plattformer, og selv om det har skjedd en del løpende forbedringer underveis, så trengs det nye modeller.

Lars-Erik
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: GeirK] #2714537 25/07/2022 18:58
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Det er fremdeles et argument at man stopper, plugger i bilen og går fremfor å dille med en app.

Man MÅ jo ikke dille med en app om man ikke har Tesla, heller. Det tar 1 sekund å lese en RFID-brikke på en lader, og så er det tut og kjør med lading.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Øyvind V] #2714547 26/07/2022 07:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Øyvind V

Det er fremdeles et argument at man stopper, plugger i bilen og går fremfor å dille med en app.

Man MÅ jo ikke dille med en app om man ikke har Tesla, heller. Det tar 1 sekund å lese en RFID-brikke på en lader, og så er det tut og kjør med lading.

Neida. Dette var spesifikt til argumentet om at Teslas ladenettverk er åpent for alle. Teslas ladestolper har ingen RFID-leser

- Robert Green Ingersoll
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: GeirK] #2714553 26/07/2022 07:36
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Neida. Dette var spesifikt til argumentet om at Teslas ladenettverk er åpent for alle. Teslas ladestolper har ingen RFID-leser

Aha, beklager ICON_SMILE

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: GeirK] #2714569 26/07/2022 10:13
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
.

Redigert av Marøder; 26/07/2022 10:22.
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714570 26/07/2022 10:18
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
[quote=Marøder]Her er en til undersøkelse, spesifikk for Model S som viser at Tesla selv i 2022 har en lang vei å gå mtp på kvalitet:

[i]"In short, it’s safe to say the build quality for Tesla’s flagship is mostly on-point

Trøbbel med bærearmer som knekker. Og før det avfeies som enkelthistorier, kan man lese TUV slaktrapport som også har påpekt feil i bærearmer for Tesla Model S.

Tror trådstarter heller er tjent med å stille spm: dere som gar eid en Tesla Model S, ville du ha eid en slik uten garanti?

https://sol.no/artikkel/https%3a%2f%2fwww.motor.no%2faktuelt%2fbaerearmer-knekker-pa-tesla-modeller%2f229292

https://www.tv2.no/a/14558921/

Redigert av Marøder; 26/07/2022 10:23.
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Marøder] #2714572 26/07/2022 11:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Trøbbel med bærearmer som knekker. Og før det avfeies som enkelthistorier, kan man lese TUV slaktrapport som også har påpekt feil i bærearmer for Tesla Model S.

Gjelder dette de nye modellene også, som er hva denne artikkelen handler om?

- Robert Green Ingersoll
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Marøder] #2714576 26/07/2022 11:24
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T

Tror trådstarter heller er tjent med å stille spm: dere som gar eid en Tesla Model S, ville du ha eid en slik uten garanti?

Jeg ville aldri eid noen bil uten garanti. Uansett merke.

Jepp
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: GeirK] #2714580 26/07/2022 12:03
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M

TUV 2-4 år gamle. TV2 sak er 4-5 år gamle biler eller ca 100 k km. Sistnevnte er biler som er innenfor trådstarters budsjett. Så absolutt relevant. Og problemer i bærearm rapporteres på biler både før og etter facelift.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Marøder] #2714581 26/07/2022 12:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Så absolutt relevant. Og problemer i bærearm rapporteres på biler både før og etter facelift.

Den spesifikke artikkelen jeg kommenterte gjelder Model S med den nye interiøret. Den er ennå ikke tilgjengelig i Norge.

- Robert Green Ingersoll
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: GeirK] #2714598 26/07/2022 14:44
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Men har de forandret noe i understellet når de har facelift-liftet bilen? Hvis ikke så er det jo uinteressant hva slags interiør det er

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: GeirK] #2714608 26/07/2022 18:05
M
MannenFallerIkke Offline
Medlem
Medlem
M

I en artikkel jeg leste var problemet hovedsaklig eldre biler, men virker ikke som problemet er helt vekke for nyere. Men ikke hørt om slike problemer for Model 3 / Y, som forøvrig har færre feil enn Model S / X ifølge US Consumer Report.

[Linket bilde]

Vedlegg
Screenshot_20220726-163826_Samsung Internet.jpg (206.01 KB, 1816 nedlastinger)
Redigert av MannenFallerIkke; 26/07/2022 18:06.
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: MannenFallerIkke] #2714622 26/07/2022 20:32
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Sitat: MannenFallerIkke

I en artikkel jeg leste var problemet hovedsaklig eldre biler, men virker ikke som problemet er helt vekke for nyere. Men ikke hørt om slike problemer for Model 3 / Y, som forøvrig har færre feil enn Model S / X ifølge US Consumer Report.

[Linket bilde]

Interessant, takk! Og takk til alle andre som har delt sine erfaringer i tråden.

Er det sånn at de problemene som nevnes, og andre som man kan lese om på nettet (rust, knirking, dørhåndtak, spylervæskespylere osv), er borte fra 3 og Y?

Jeg er en «set ‘n’ forget»-type som bare vil ha noe som funker. At batterimåleren viser _akkurat_ 8 prosent gjenværende strøm når jeg kommer fram (og ikke 7 eller 9) er ikke så viktig for meg - så lenge jeg kommer frem. Men hvis bakluka ikke vil gå i lås, eller vinduspyleren harker nå og da, blir jeg skeptisk.

Dette henger naturligvis sammen med hva man betaler. En ny Tesla/elbil koster fort to-tre ganger mer enn jeg noen gang har brukt på bil, så forventningene er deretter. For 550-650k forventer jeg høy kvalitet og omtrent null feil.

Helt riktig som noen påpekte i tråden: Rekkevidde er ikke avgjørende for oss. Kjører svært sjelden lenger enn 200 km i en fei, og med små barn i bilen er det uansett fint å dele opp langturene (>200 km). Bagasje er ganske viktig, men innenfor rimelighetens grenser. Sommerens toukerstur på 2500 km ble unnagjort med to NF duffelbager, en dagstursekk, to sparkesykler og en jr-mtb på kroken. Vet ikke om det kan skape nyttelastproblemer?

Også usikker om jeg må ha AWD, men uansett kjekt å ha.

Mine foreløpige favoritter:
- BMW iX1
- VW iD4/5 (GTX)
- Tesla Y
- Ionic EV
- Tesla 3
- Skoda etelleranner

Redigert av mob; 26/07/2022 20:39.
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714624 26/07/2022 20:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Elektrisk AWD gjør vinteren til en fest. Han i bakhjulsdrevet 911 hadde det ikke like morsomt her:
https://www.instagram.com/tv/CZ5GBzhAKYo/

- Robert Green Ingersoll
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: johannessen] #2714625 26/07/2022 20:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: johannessen
Men har de forandret noe i understellet når de har facelift-liftet bilen? Hvis ikke så er det jo uinteressant hva slags interiør det er

Det var nytt understell fra Raven-utgaven, som kom før den siste versjonen med nytt interiør.

- Robert Green Ingersoll
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714626 26/07/2022 20:53
I
IvarAndreas Offline
Medlem
Medlem
I
Er det sånn at de problemene som nevnes, og andre som man kan lese om på nettet (rust, knirking, dørhåndtak, spylervæskespylere osv), er borte fra 3 og Y?

Foreslår at du kikker innom elbilforum.no Selv har jeg kun erfaring med en modell 3 vi leide for 3 år siden, men den erfaringen var ikke positiv for å si det sånn. Personlig skjønner jeg heller ikke hvorfor alle behøver awd. Jobbet 5 år på Mysusæter i Rondane og kjørte en BMW med bakhjulstrekk. Aldri noe problem hverken opp eller ned.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: IvarAndreas] #2714627 26/07/2022 21:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: IvarAndreas
Jobbet 5 år på Mysusæter i Rondane og kjørte en BMW med bakhjulstrekk. Aldri noe problem hverken opp eller ned.

Man MÅ ikke ha AWD, men det finnes situasjoner der en blir stående fast uten. Ellers velger jeg AWD fordi det øker kjøregleden på vinterstid noen helt vanvittig - bortsett fra når det blir grønt lys og du står bak en med tohjulstrekk og det er litt glatt. Men det lærer en seg å leve med.

- Robert Green Ingersoll
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: GeirK] #2714628 26/07/2022 21:30
I
IvarAndreas Offline
Medlem
Medlem
I
Man MÅ ikke ha AWD, men det finnes situasjoner der en blir stående fast uten. Ellers velger jeg AWD fordi det øker kjøregleden på vinterstid noen helt vanvittig - bortsett fra når det blir grønt lys og du står bak en med tohjulstrekk og det er litt glatt. Men det lærer en seg å leve med.

Tja, 8 år med MB R-klasse og Audi Q7 kan jeg ikke si at har gitt meg noe spesielt med kjøreglede på offentlige veier. Gammel 911 på Rudskogen derimot. Da kan vi diskutere kjøreglede.. Har forøvrig kjørt bakhjulstrekk i 35 år uten å bli stående fast.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714629 26/07/2022 21:34
I
IvarAndreas Offline
Medlem
Medlem
I
Eller jo, jeg husker en gang jeg kjørte meg fast. Det var i 1984 med en 2 år gammel BMW 323i på snøføre med sommerdekk.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: IvarAndreas] #2714637 27/07/2022 07:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: IvarAndreas

Tja, 8 år med MB R-klasse og Audi Q7 kan jeg ikke si at har gitt meg noe spesielt med kjøreglede på offentlige veier.

Det var vinterstid jeg snakket om. Prøv en sprek AWD elbil på godt snøføre på en interessant vei og SÅ kan vi snakkes.

- Robert Green Ingersoll
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714642 27/07/2022 07:36
yalla Offline
Medlem
Medlem
Til "vanlig" bruk er det sjelden stort behov for awd, det kan være noen situasjoner i løpet av året der det er kjekt å ha. Som nevnt tidligere i tråden gikk vi fra awd til 2wd ved forrige bytte, vi savner det noen ganger hvert år, man må kjøre/angripe vanskelige bakker/knekkere på en annen måte, må man stoppe på feil sted, så står man der og må rygge å hente fart, med awd kan man bare kjøre videre..

Kan ikke lenger kjøre de siste kilometerene med ubrøytet vei om det ligger snø og slaps der, må gå. Kommer ikke nødvendigvis til topps i på alle fjellveier lengre, er bare å begynne turen lenger nede..

Slipper dog utfordringer som jeg har hatt med awd, du merker ikke hvor glatt er før du skal ned igjen... 800 høydemeter ned på bratt, glatt fjellvei uten rekkverk og slik luksus, opp var ingen problem, ned igjen derimot... Med 2wd så hadde jeg aldri kommet opp i utgangspunktet.

Selv om 2wd fungerer bra til det meste, så blir det AWD igjen ved neste bytte likevel..

Redigert av yalla; 27/07/2022 07:38. Rediger grunn: skriveleifer og slik

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: GeirK] #2714644 27/07/2022 07:51
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M

Elektrisk AWD gjør vinteren til en fest. Han i bakhjulsdrevet 911 hadde det ikke like morsomt her:

Trodde det fremgikk av tråden, men jeg er altså en traust familiefar med null behov for å måle krefter mot andre bilister eller tøffe meg på veien. Det er helt på siden av mine behov. Når det er sagt, har jeg sett på Performance-utgaven av Y. Ikke fordi den er så kjapp, men fordi den ifølge DN bygges på fabrikk i Tyskland. Det må da være positivt?

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714646 27/07/2022 08:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Trodde det fremgikk av tråden, men jeg er altså en traust familiefar med null behov for å måle krefter mot andre bilister eller tøffe meg på veien. Det er helt på siden av mine behov.

Ikke jeg heller, men det er artig når sjansen først byr seg så til de grader. Men jeg har en ganske aktiv kjørestil og da er det morsommeren med AWD - spesielt på vinteren.

Når det er sagt, har jeg sett på Performance-utgaven av Y. Ikke fordi den er så kjapp, men fordi den ifølge DN bygges på fabrikk i Tyskland. Det må da være positivt?

Tror ikke det har så mye å si for kvaliteten, men man vil kanskje heller støtte Tysklands økonomi enn Kinas.

- Robert Green Ingersoll
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714671 27/07/2022 09:59
stosu Offline
Besatt
Besatt
Nå vil jeg i hovedsak anta at et stort antall deler produseres i Kina og andre lavkostland slik at det på billigst mulig måte kan fraktes til Berlin og andre fabrikker i vesten slik at de kan bygges inn i biler og fraktes ut til kunder.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: GeirK] #2714703 27/07/2022 17:01
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: johannessen

Det var nytt understell fra Raven-utgaven, som kom før den siste versjonen med nytt interiør.

Det er nytt fjæringssystem, dvs. at de har skiftet ut luftfjæringen fra Mercedes med noe de har utviklet selv. Jeg har ingen informasjon om at de har satt inn nye og sterkere komponenter der hvor det svikter på S og X. I tillegg kom Raven med lenger rekkevidde som følge av mer effektive motorer.

Så det lureste er nok å anta at svakheten fremdeles er der og legge inn jevnlige sjekk på dette - når det er sagt er det ikke krise, og andre biler har jo sine feil også, som automatkasser, overføring, elektronikk mm.

Den gradvise forbedringen til Tesla på Model S og X er litt både og - det er ganske basale ting som de burde ha forbedret på disse bilene som fremdeles ikke er det, og ut fra omtaler fra USA på de nye modellene så virker det først og fremst som om det er pynting på en aldrende plattform. Så har de rett nok kommet med ytelsesoppgraderinger i Plaid-utgaven, men det er de færreste som er villige til å betale det Tesla forlanger for å få dette.

Nå er Model S snart 10 år, det begynner å bli gammelt nærmest fra enhver bilprodusent. Forbedringene er få relativt sett når jeg inkluderer den nye Model S som kanskje kommer til Norge i år.

Lars-Erik
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Ugla] #2714710 27/07/2022 18:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Nå er Model S snart 10 år, det begynner å bli gammelt nærmest fra enhver bilprodusent. Forbedringene er få relativt sett når jeg inkluderer den nye Model S som kanskje kommer til Norge i år.

Det er jeg enig i.

- Robert Green Ingersoll
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2715036 31/07/2022 15:51
M
MannenFallerIkke Offline
Medlem
Medlem
M

Trodde det fremgikk av tråden, men jeg er altså en traust familiefar med null behov for å måle krefter mot andre bilister eller tøffe meg på veien. Det er helt på siden av mine behov. Når det er sagt, har jeg sett på Performance-utgaven av Y. Ikke fordi den er så kjapp, men fordi den ifølge DN bygges på fabrikk i Tyskland. Det må da være positivt?

Kina-Teslaene har høy kvalitet. Det er mye roboter som bygger, og den siste finishen har vært bedre i Kina enn USA, selv om de trauste basale egenskapene er godt ivaretatt begge plasser. Alle Teslas fabrikker trenger litt innkjøringstid, så tror ikke jeg ville valgt Performance (Tyskland) bare pga det.

Angående nyttelast så har Model Y fått mye høyere de seneste månedene.

Jeg vil ikke kalle Model Y (eller 3) noen luksusbil når en tenker følt kvalitet fra seter / interiør. Følte faktisk kvaliteten på dette føltes bedre ut på ID4.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Øyvind V] #2715059 31/07/2022 20:47
N
Ndreas Offline
Veteran
Veteran
N

tjææ. Har hatt elbil (ikke-tesla) i noen år nå, og selv om hurtiglading på reise oftest funker, har det vært ALT for mange kjipe situasjoner med kundeservice på telefonen, massiv kø pga 20-50% "døde" ladestasjoner, fram til ladeklubben kom i år har det også vært noe mylder med ladebrikker tror jeg? Det er uansett fortsatt det med ladeklubben, og jeg må ha 3 apper i tillegg elns. Nå sist kom jeg til en plass i sverige med 8 150kw stasjoner, og en 50kw. To eller tre stasjoner funka av disse da vi kom dit, ingen av 150kw stasjonene hadde svenskeknapp, og kundeservice klarte ikke å finne stolpene eller se det var noe galt der.

Det _kan_ ta 1sek med ladebrikke, men i snitt tar det sikkert minst 5min hvis man ser stort på det.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Ndreas] #2715068 01/08/2022 05:45
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Sitat: Ndreas

tjææ. Har hatt elbil (ikke-tesla) i noen år nå, og selv om hurtiglading på reise oftest funker, har det vært ALT for mange kjipe situasjoner med kundeservice på telefonen, massiv kø pga 20-50% "døde" ladestasjoner, fram til ladeklubben kom i år har det også vært noe mylder med ladebrikker tror jeg? Det er uansett fortsatt det med ladeklubben, og jeg må ha 3 apper i tillegg elns. Nå sist kom jeg til en plass i sverige med 8 150kw stasjoner, og en 50kw. To eller tre stasjoner funka av disse da vi kom dit, ingen av 150kw stasjonene hadde svenskeknapp, og kundeservice klarte ikke å finne stolpene eller se det var noe galt der.

Det _kan_ ta 1sek med ladebrikke, men i snitt tar det sikkert minst 5min hvis man ser stort på det.

Hmm. Og dette er gjengs for alle merker unntatt Tesla?

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Ndreas] #2715069 01/08/2022 05:46
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Det er utviklet en ISO-standard for Plug&Charge som i økende grad kommer til å bli rullet ut. Den krever to ting, støtte i bil, og støtte på ladestasjon, og f.eks Ionity har støtte for dette.

Jeg lader ikke veldig mye på hurtiglader, in filosofi er å ha en bil med så god rekkevidde at jeg stort sett klarer meg på tur, men ser at BMW-charging appen som jeg har fungerer som en portal for flere ladeoperatører. Ut fra BMWs egen oversikt er det 11.400 ladestolper i Norge som støttes og det er operatører som Ionity, MER, Recharge mm.

I dag skal jeg kjøre langt, og starter med for lav SOC, så det blir stopp på Ionity underveis, 1,99 kr/kWh er også en god pris i dagens strømmarked.

Lars-Erik
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2715109 01/08/2022 09:09
N
Ndreas Offline
Veteran
Veteran
N

Hmm. Og dette er gjengs for alle merker unntatt Tesla?

Tja, spørs hva du mener med "dette".

Ladeopplevelsen på vei hjem fra DK? Nei det var ikke gjengs for Norgesturer iaf.
En kombinasjon av feriekork, dårlig utbygd ladenettverk og software-issues med en del ladestolper førte til en ganske kjip greie.
Vi sto vel i kø i snitt 15min de gangene vi sto i kø (2/3) den dagen, men jeg traff en på Nordby som hadde stått 1t i kø for en 50kw lader.
Det skal sies at det sto 8 150kw ladere 100m lenger bort for han som han nok ikke hadde sett, og det sto en i-miev på en av disse (bilen kan maks ta 3kwh lading :D) en stund før de ble snakket til.

Vi har i snitt kjørt Oslo-Trondheim-Oslo tre ganger i året de siste tre årene med gammel elbil, og der har vi totalt i snitt brukt ~5min fra vi kommer til ladestasjonen til bilen har begynt å lade. Det er generelt lite kø, software issues kan stort sett fikses med svenskeknappen, og de aller fleste laderne er tilgjengelig med samme brikke.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2715116 01/08/2022 09:42
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg var med en tur til sverige i en ikke tesla, med gammel ladeplugg (chademo). Det må sies å være en forferdelig opplevelse.

1. Med en gammel elbil er rekkevidden så som så. Siden det er så langt mellom ladere må man legge inn voldsomme sikkerhetsmarginer for å ikke risikere gå tom. Da blir det fryktelig mange stopp. Dette skyldes jo ikke sverige-lading alene, men kombinasjonen kort rekkevidde, liten ladekapasitet og større avstander blir det nesten komisk når det er køtilstander.

2. Det er mye råtne ladere i Sverige. F.eks den typen som har tre utganger, men bare én av de fungerer av gangen, uten noe som helst slags logikk for "når A er ferdig eller lader sakte, så starter B". Da ender man opp med 8 biler som står parkert ved fire ladere, hvor alle må stå å følge med som hauker for å ikke risikere at det kommer noen og tar over lading på A før B får startet.

3. Svenskene har ikke spesielt god parkeringshygiene rundt ladeplasser. Vi måtte ved en anledning ta en vanlig lader istedenfor en hurtiglader fordi det stod en fossibil og sperret hurtigladeren.

De samme folka som hamstrer dasspapir og havregryn når de ser andre gjør det har elbiler de også. I tillegg er ikke alle like omtenksomme og kompetente til å skjønne at det er drittsekkoppførsel å lade til 95% på en hurtiglader når det er ladekø.

Om disse problemene skal adresseres av markedet eller regulering har jeg ikke noe formening om. Men at det kommer til å bli veldig attraktivt å kjøpe seg ut av kjip ladeproblematikk er det nok lite tvil om (det er jo delvis det man gjør med Tesla) , så her må man tenke etter om det heller bør reguleres slik at det blir tilgjengelig for alle.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2715121 01/08/2022 09:55
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Helt riktig som noen påpekte i tråden: Rekkevidde er ikke avgjørende for oss. Kjører svært sjelden lenger enn 200 km i en fei, og med små barn i bilen er det uansett fint å dele opp langturene (>200 km)

For meg blir det litt feil måte å tenke om rekkevidde. I gode gamle dager, altså får et par år siden, så var det sjelden noe ladekøer ved destinasjonene. Noen hoteller var jo til og med så kjekke at de hadde folk som kjørte bilen din til en parkering med lading. Nå er det jo køer omtrent over alt hele tiden i litt mer grisgrendte strøk (og f.eks Sverige).

I tillegg bør du huske på at man stort sett ønsker å ha litt margin, slik at man ikke risikerer å gå tom der hvor det er litt mindre ladertetthet, samt at man bør ha litt ekstra for å kjøre til en annen ladeplass dersom det er kaos eller kaputt på plassen man har sett seg ut. Det er ikke "fint å dele opp langturene" når det det ikke er frivillig og masse tid går med til å i det hele tatt få kommet seg til et ladepunkt, få tilgang til ladeledningen og klare å få hacket laderen til å starte.

Om ikke Tesla kommer med noen nytt som har bedre kjørekomfort enn en rånesenket BMW (ja, jeg mener Y og 3), så blir det annet merke på meg snart. Og da kommer rekkevidde til å bli ennå viktigere enn med Tesla, bare for å slippe å forholde meg til ladekaos mer enn absolutt minimum. Så helst fram og tilbake og med grei margin for 97.5% av turene/km jeg kjører. Så +"600" høres akseptabelt ut.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2715129 01/08/2022 10:40
N
Ndreas Offline
Veteran
Veteran
N
Mye av kø-kulturen løses av kultur og en vennlig prat. Fordelen med at lading ikke er like intuitivt og innbakt som bensin-fylling er at det er alltid en god inngang til en prat hvor man naturlig kommer inn på viktige tema her, så jeg har trua på at dette virker og nytter, men det er klart, det vil alltid være idioter. Men her bør ladeselskapene være litt smartere, sette opp noen tydelige skilt om how-to og do's/don'ts ved alle ladeplassene er en billig no-brainer.

En fyr hadde stått i over en time å lada folkevognen sin og når han kom tilbake så fikk han en hyggelig forklaring på hvordan det går mye saktere etter 80% og at man ikke bør lynlade så mye mer enn man trenger til "neste stopp" med mindre man har spesielle behov. Det var hans første tur ut, så han var glad for infoen.
Traff også en e-tron på nordby i går som skulle lade nesten til hundre for å rekke helt hjem, men den hadde så høy ladehastighet at det gikk fint (han lå på 130kwh selv over 90% som overrasket meg) hyggelig fyr var han og.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2715134 01/08/2022 11:10
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Akkurat denne smalltalk’en på ladeplassen er noe jeg vil betale mye for å slippe :-).

Litt som å møte på en utstyrsnerd langt uti skauen som du hilser høfflig på, men han stopper deg fysisk for å snakke om setepinner og forward geometri :-)

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Ndreas] #2715141 01/08/2022 11:57
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Det skal sies at det sto 8 150kw ladere 100m lenger bort for han som han nok ikke hadde sett, og det sto en i-miev på en av disse (bilen kan maks ta 3kwh lading :D) en stund før de ble snakket til.

Ikke for å ødelegge en god historie med fakta, men det er ombordladeren (AC) som kan ta max 16A eller 3kW (ikke kWh, sukk). i-Miev har faktisk opptil 50kW DC-lading, som er høyst respektabelt for en bil fra 2011 og et batteri på bare på 16kWh.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Tagelli] #2715154 01/08/2022 13:03
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Sitat: Tagelli
Helt riktig som noen påpekte i tråden: Rekkevidde er ikke avgjørende for oss. Kjører svært sjelden lenger enn 200 km i en fei, og med små barn i bilen er det uansett fint å dele opp langturene (>200 km)

For meg blir det litt feil måte å tenke om rekkevidde. I gode gamle dager, altså får et par år siden, så var det sjelden noe ladekøer ved destinasjonene. Noen hoteller var jo til og med så kjekke at de hadde folk som kjørte bilen din til en parkering med lading. Nå er det jo køer omtrent over alt hele tiden i litt mer grisgrendte strøk (og f.eks Sverige).

I tillegg bør du huske på at man stort sett ønsker å ha litt margin, slik at man ikke risikerer å gå tom der hvor det er litt mindre ladertetthet, samt at man bør ha litt ekstra for å kjøre til en annen ladeplass dersom det er kaos eller kaputt på plassen man har sett seg ut. Det er ikke "fint å dele opp langturene" når det det ikke er frivillig og masse tid går med til å i det hele tatt få kommet seg til et ladepunkt, få tilgang til ladeledningen og klare å få hacket laderen til å starte.

Om ikke Tesla kommer med noen nytt som har bedre kjørekomfort enn en rånesenket BMW (ja, jeg mener Y og 3), så blir det annet merke på meg snart. Og da kommer rekkevidde til å bli ennå viktigere enn med Tesla, bare for å slippe å forholde meg til ladekaos mer enn absolutt minimum. Så helst fram og tilbake og med grei margin for 97.5% av turene/km jeg kjører. Så +"600" høres akseptabelt ut.

Interessant, takk.

Jeg vil anslå at langturene våre (>100 km) fordeler seg omtrent slik:

- til Trondheim: 70 prosent
- til Oppdal: 10 prosent
- til andre steder <200 km: 15 prosent (Trøndelag, Åre)
- til andre steder >200 km: 5 prosent (primært Trh-Oslo)

Taler dette kjøremønsteret for at vi bør prioritere Tesla? En bil med 400 km rekkevidde bør jo teoretisk dekke 90-95 prosent av langturene våre på én ladning?

Høres litt ulogisk ut å optimalisere mtp. den ene årlige Oslo-turen når vi stort sett putrer rundt i Trøndelag med noen helgeturer til Oppdal og Åre, men jeg har null praktisk erfaring med dette.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2715173 01/08/2022 14:37
K
Klang Offline
Medlem
Medlem
K
Jeg har nå en Kona, 64 kwh. Ypperlig småbil, som går langt. Nå har jeg bestilt Ioniq 5, etter mye tvil, hadde Y hatt head up display hadde vi kanskje gått for Tesla Y. Har lånt en Y noen helger, og for en litt sedat fyr med hang for komfort, var den i utgp for hard i fjæringa, måtte i så fall prøvd den med 18" dekk. Skoda enyaq er et godt alternativ, men Møller opererte med 14 mndr leveringstid, Hyundai med 8-9…og Skodaen ble 50’ dyrere med samme utstyr.

Kjører du mye langtur er Tesla sitt nettverk og integrasjon med bil uovertruffen (dessverre).

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Totte] #2715190 01/08/2022 18:14
N
Ndreas Offline
Veteran
Veteran
N
Sitat: Totte

Ikke for å ødelegge en god historie med fakta, men det er ombordladeren (AC) som kan ta max 16A eller 3kW (ikke kWh, sukk). i-Miev har faktisk opptil 50kW DC-lading, som er høyst respektabelt for en bil fra 2011 og et batteri på bare på 16kWh.

Kult! Jeg bare googla når jeg så det, og da sto det at i-miev maks tok 3kw. Men skjønner ikke helt, kan de hurtiglade på 50kw hastighet? For det er som du sier utrolig kult, men blir litt forvirra av kw/kwh-terminologien ICON_LAUGH

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Ndreas] #2715199 01/08/2022 19:40
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Kult! Jeg bare googla når jeg så det, og da sto det at i-miev maks tok 3kw. Men skjønner ikke helt, kan de hurtiglade på 50kw hastighet? For det er som du sier utrolig kult, men blir litt forvirra av kw/kwh-terminologien ICON_LAUGH

Jepp, inntil 50kW hurtiglading på Chademo-kontakten på venstre side av bilen, som da enkelt sagt lar ekstern lader pøse strøm rett i batteriet. Når man bruker Type 1-kontakten på høyre side av bilen med hjemmelader (eller en offentlig lader med vekselstrøm) er AC-DC-omformeren i bilen den begrensende faktoren, og man er nede på ca 3kW. Jeg husker ikke i farta om det er 14A (3kW) eller 16A (3,6kW) som er offisiell maks ladestrøm via ombordladeren, for hjemmeladeren jeg bruker er uansett strupet til 10A, siden det holder i massevis for å være ferdigladet i.l.a. natten.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2715305 02/08/2022 13:24
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Sitat: MannenFallerIkke

[Linket bilde]

Interessant, takk! Og takk til alle andre som har delt sine erfaringer i tråden.

Jeg er en «set ‘n’ forget»-type som bare vil ha noe som funker. At batterimåleren viser _akkurat_ 8 prosent gjenværende strøm når jeg kommer fram (og ikke 7 eller 9) er ikke så viktig for meg - så lenge jeg kommer frem. Men hvis bakluka ikke vil gå i lås, eller vinduspyleren harker nå og da, blir jeg skeptisk.

Dette henger naturligvis sammen med hva man betaler. En ny Tesla/elbil koster fort to-tre ganger mer enn jeg noen gang har brukt på bil, så forventningene er deretter. For 550-650k forventer jeg høy kvalitet og omtrent null feil.

Helt riktig som noen påpekte i tråden: Rekkevidde er ikke avgjørende for oss. Kjører svært sjelden lenger enn 200 km i en fei, og med små barn i bilen er det uansett fint å dele opp langturene (>200 km). Bagasje er ganske viktig, men innenfor rimelighetens grenser. Sommerens toukerstur på 2500 km ble unnagjort med to NF duffelbager, en dagstursekk, to sparkesykler og en jr-mtb på kroken. Vet ikke om det kan skape nyttelastproblemer?

Mine foreløpige favoritter:
- BMW iX1
- VW iD4/5 (GTX)
- Tesla Y
- Ionic EV
- Tesla 3
- Skoda etelleranner

Har snevret ytterligere inn og står nå igjen med BMW iX1, Tesla Y og Kia EV 6.

Favoritten er BMW-en. Har innhentet pris på en iX1 Charged Plus til 590.000 kr. Modellen over, Fully Charged med «tilnærmet alt av utstyr», koster ca 9 prosent mer. Vil jeg angre hvis jeg ikke går for full pakke når først skal legge så mye på bordet? Dumt mtp. annenhåndsverdi? Tror det er snakk bedre seter, driving assistance (unødvendig?) og M-styling (og en ladekabel e.l? Skjønte ikke tilbudet helt). Har aldri kjøpt nybil før så opplys meg gjerne.

Kia-en synes jeg virker spennende, innovativ og bra utstyrt,, men den koster nesten det samme som BMW-en, og da er jeg såpass jålete at jeg foretrekker bayersk håndverk. Helt på viddene?

Tesla-en virker fornuftig, men jeg er litt småskeptisk til merket, demperne og mangelen på headup display som flere trekker frem. Og vi kjører sjelden veldig langt, så jeg er usikker behovet for den veldig lange rekkevidden.

Vad tycks?

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2715309 02/08/2022 13:41
Natier Offline
Veteran
Veteran
EV6 og Ioniq5 er i prinsipp samme bil med forskjellig innpakning og overrasker nok de fleste positivt med kvalitetsfølelsen. Både kjøreopplevelse/støynivå og "touch n feel" (Har Ioniq5 selv) Opplevd kvalitet i Tesla ligger flere hakk bak og jeg vil anta at BMWn ligger et eller to hakk over Koreanerne? Når det gjelder jåleri vinner jo BMWn klart ICON_SMILE

/Atle

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2715357 02/08/2022 19:15
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Tesla-en virker fornuftig, men jeg er litt småskeptisk til merket, demperne og mangelen på headup display som flere trekker frem.

Hvis det primært er HUD som er deal-breaker for deg, så får du tak i dette som tilbehør fra tredjeparter. Samme forsåvidt med instrumentpaneler til å feste på rattstammen, hvis poenget er å ikke måtte kikke på skrå ned på skjermen for å se hastigheten.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Totte] #2715363 02/08/2022 20:07
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Tesla-en virker fornuftig, men jeg er litt småskeptisk til merket, demperne og mangelen på headup display som flere trekker frem.

Hvis det primært er HUD som er deal-breaker for deg, så får du tak i dette som tilbehør fra tredjeparter. Samme forsåvidt med instrumentpaneler til å feste på rattstammen, hvis poenget er å ikke måtte kikke på skrå ned på skjermen for å se hastigheten.

Aha, fiffig. Mulig jeg har misforstått. Leste at man måtte se/fikle på den store skjermen i midtkonsollen, og det vil jeg helst unngå. Men hvis speedometeret har tradisjonell plassering, er det vel ikke problem. Men bruker vel ikke skjermen til å skru på vindusviskere osv?

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2715364 02/08/2022 20:09
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M

Favoritten er BMW-en. Har innhentet pris på en iX1 Charged Plus til 590.000 kr. Modellen over, Fully Charged med «tilnærmet alt av utstyr», koster ca 9 prosent mer. Vil jeg angre hvis jeg ikke går for full pakke når først skal legge så mye på bordet? Dumt mtp. annenhåndsverdi? Tror det er snakk bedre seter, driving assistance (unødvendig?) og M-styling (og en ladekabel e.l.? Skjønte ikke tilbudet helt). Har aldri kjøpt nybil før så opplys meg gjerne.

Paging Ugla - du som kjører elsuv fra BMW kan kanskje kaste lys over dette?

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2715389 03/08/2022 07:38
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Favoritten er BMW-en. Har innhentet pris på en iX1 Charged Plus til 590.000 kr. Modellen over, Fully Charged med «tilnærmet alt av utstyr», koster ca 9 prosent mer. Vil jeg angre hvis jeg ikke går for full pakke når først skal legge så mye på bordet? Dumt mtp. annenhåndsverdi? Tror det er snakk bedre seter, driving assistance (unødvendig?) og M-styling (og en ladekabel e.l.? Skjønte ikke tilbudet helt). Har aldri kjøpt nybil før så opplys meg gjerne.

Paging Ugla - du som kjører elsuv fra BMW kan kanskje kaste lys over dette?

Tja, vanskelig for meg å gi råd om det, det spørs jo helt hva en prioriterer. Selv har jeg «fully charged» med ting på toppen i tillegg . Min bil ser bedre ut med M-pakke (men det er en følelsessak og det var også nødvendig for den fargen vi gikk for som kun finnes på M-modeller). «driving assitance» er autopilot med masse fin funksjonalitet som jeg bruker hele tiden og som jeg ikke ville vært foruten, men det kan jo være forskjeller i hva den gir ift. modeller. Ser at den kan bestilles senere som abonnement, dvs at den er i bilen uansett - så ta en sjekk på hva det innebærer vs. det å kjøpe det up-front

Lars-Erik
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2715397 03/08/2022 07:55
N
Ndreas Offline
Veteran
Veteran
N

Aha, fiffig. Mulig jeg har misforstått. Leste at man måtte se/fikle på den store skjermen i midtkonsollen, og det vil jeg helst unngå. Men hvis speedometeret har tradisjonell plassering, er det vel ikke problem. Men bruker vel ikke skjermen til å skru på vindusviskere osv?

Jeg har både vanlig speedometer og fartsgrense/nåværende fart øverst til venstre i min midtkonsollskjerm, og jeg bruker denne 98% av tilfellene. Rattet er ofte litt i veien for speedometeret, og farten i skjermen er faktisk fart (uten slingringsmonn).

Men HUD er mye diggere uansett.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2715403 03/08/2022 08:06
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
[

Tesla-en virker fornuftig, men jeg er litt småskeptisk til merket, demperne og mangelen på headup display som flere trekker frem. Og vi kjører sjelden veldig langt, så jeg er usikker behovet for den veldig lange rekkevidden.

Vad tycks?

Når det gjelder Tesla Model Y ville jeg prøvekjørt både en Long range og en Performance. Jeg har ikke hoppet fra den ene til den andre, men mener at jeg opplevde Performance som langt mer avstemt i fjæringen enn Long range. Long range syns jeg ble stumpete og jeg syns ikke Performance ble for stiv, selv med 21 tommere...

Speedometerplasseringen i model 3/Y blir man fort vant til, det samme med betjening av div ting som vindusviskere etc.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: kjasmas] #2715414 03/08/2022 08:22
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: kjasmas

Når det gjelder Tesla Model Y ville jeg prøvekjørt både en Long range og en Performance. Jeg har ikke hoppet fra den ene til den andre, men mener at jeg opplevde Performance som langt mer avstemt i fjæringen enn Long range. Long range syns jeg ble stumpete og jeg syns ikke Performance ble for stiv, selv med 21 tommere...

Er dette lenge siden? Har lest at vanlig LR har blitt bedre i 2022 på dette området.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: kjerts] #2715433 03/08/2022 09:33
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: kjerts

Er dette lenge siden? Har lest at vanlig LR har blitt bedre i 2022 på dette området.

Ja, testet 2022 LR og P. Kjente ikke noen forskjell i forhold til understell.

Uavhengig av dette var min konklusjon at ingen av disse er komfortable, jeg kjente en hver asfaltskøyt. Men bor man på en plass meg gode veier, har det kanskje ikke så mye å si.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2715446 03/08/2022 10:21
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Speedometeret er på skjermen, men plassert mot venstre av denne.
Du kan bruke armen på venstre side av rattet til å skru på vindusviskerne kort - da med spyling. Annen bruk av viskerne skjer med skjermen. Det er vel også mulig å skru på slikt med stemmestyringen, noe jeg tror egentlig er intensjonen til Tesla.
Har Y og synes selv at løsningen med skjermen er dårlig. Alt for mye fikling for å gjøre grunnleggende ting.
Synes også det er et problem at cruisecontrollen, eller autopiloten legger seg alt for tett på foranliggende biler under kjøring med denne på. Har også slitt en del med fantombremsing på åpne strekninger.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: sykkeloyvind] #2715453 03/08/2022 10:46
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Mtp avstand til foranliggende som du skriver, Øyvind, du vet du justerer dette selv med høyre rattball ved å klikke mot hhv høyre eller venstre?

Strava
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Marøder] #2715458 03/08/2022 11:16
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: kjerts

Ja, testet 2022 LR og P. Kjente ikke noen forskjell i forhold til understell.

Uavhengig av dette var min konklusjon at ingen av disse er komfortable, jeg kjente en hver asfaltskøyt. Men bor man på en plass meg gode veier, har det kanskje ikke så mye å si.

Det var ett år mellom prøvekjøringene så det var første generasjon LR. LR syns jeg var mer "stumpete" (i mangel av et bedre ord). Ingen av de er Citroen-duvende akkurat.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: RoyE] #2715459 03/08/2022 11:22
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: RoyE
Mtp avstand til foranliggende som du skriver, Øyvind, du vet du justerer dette selv med høyre rattball ved å klikke mot hhv høyre eller venstre?

Nei, det visste jeg ikke. Takk for det. Har søkt mye på skjermen funksjonen, men ikke googlet.

Øyvind Aas
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: sykkeloyvind] #2715472 03/08/2022 12:01
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sykkeloyvind

Nei, det visste jeg ikke. Takk for det. Har søkt mye på skjermen funksjonen, men ikke googlet.

ICON_SMILE

Da gjetter jeg det blir en bedre opplevelse. Kan justeres fra 1-5 (mener jeg), og om denne står på 1 eller 2 så ligger man etter norsk tankegang altfor nærme forankjørende. Det hender jeg justerer ned til 2 om jeg kjører i saktegående kø, men ved normal kjøring ligger jeg i vår Model 3 på nivå 4 eller 5.

Strava
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2715479 03/08/2022 12:52
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Aha, takk!

Vi bestilte i dag en ny BMW iX1 Charged Plus med levering neste vår. Medregnet MVA-økningen blir den cirka to-tre ganger dyrere enn planlagt. Sånn sett leverer forumet som forventet:) Takk til alle som bidro med råd og erfaringer i tråden!

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2715481 03/08/2022 12:56
Natier Offline
Veteran
Veteran
...... to-tre ganger dyrere enn planlagt. Sånn sett leverer forumet som forventet:)

Haha fort gjort å gå på en smell.
Gratulerer med ny og finfin bil ICON_SMILE

/Atle

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: RoyE] #2716013 08/08/2022 12:25
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind

ICON_SMILE

Da gjetter jeg det blir en bedre opplevelse. Kan justeres fra 1-5 (mener jeg), og om denne står på 1 eller 2 så ligger man etter norsk tankegang altfor nærme forankjørende. Det hender jeg justerer ned til 2 om jeg kjører i saktegående kø, men ved normal kjøring ligger jeg i vår Model 3 på nivå 4 eller 5.

Jepp - det var en klar forbedring ja. Kjøring til og fra Gøteborg i forrige uke gikk smidig med veksling mellom 4 og 5 her.

Øyvind Aas
Side 1 av 4 1 2 3 4

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå