Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Marøder] #2714576 26/07/2022 11:24
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: Marøder

Tror trådstarter heller er tjent med å stille spm: dere som gar eid en Tesla Model S, ville du ha eid en slik uten garanti?

Jeg ville aldri eid noen bil uten garanti. Uansett merke.

Jepp
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: GeirK] #2714580 26/07/2022 12:03
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: GeirK

Trøbbel med bærearmer som knekker. Og før det avfeies som enkelthistorier, kan man lese TUV slaktrapport som også har påpekt feil i bærearmer for Tesla Model S.

Gjelder dette de nye modellene også, som er hva denne artikkelen handler om?

TUV 2-4 år gamle. TV2 sak er 4-5 år gamle biler eller ca 100 k km. Sistnevnte er biler som er innenfor trådstarters budsjett. Så absolutt relevant. Og problemer i bærearm rapporteres på biler både før og etter facelift.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Marøder] #2714581 26/07/2022 12:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Så absolutt relevant. Og problemer i bærearm rapporteres på biler både før og etter facelift.

Den spesifikke artikkelen jeg kommenterte gjelder Model S med den nye interiøret. Den er ennå ikke tilgjengelig i Norge.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: GeirK] #2714598 26/07/2022 14:44
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Men har de forandret noe i understellet når de har facelift-liftet bilen? Hvis ikke så er det jo uinteressant hva slags interiør det er

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: GeirK] #2714608 26/07/2022 18:05
M
MannenFallerIkke Offline
Medlem
Medlem
M

Trøbbel med bærearmer som knekker. Og før det avfeies som enkelthistorier, kan man lese TUV slaktrapport som også har påpekt feil i bærearmer for Tesla Model S.

I en artikkel jeg leste var problemet hovedsaklig eldre biler, men virker ikke som problemet er helt vekke for nyere. Men ikke hørt om slike problemer for Model 3 / Y, som forøvrig har færre feil enn Model S / X ifølge US Consumer Report.

[Linket bilde]

Vedlegg
Screenshot_20220726-163826_Samsung Internet.jpg (206.01 KB, 1814 nedlastinger)
Redigert av MannenFallerIkke; 26/07/2022 18:06.
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: MannenFallerIkke] #2714622 26/07/2022 20:32
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Sitat: MannenFallerIkke

I en artikkel jeg leste var problemet hovedsaklig eldre biler, men virker ikke som problemet er helt vekke for nyere. Men ikke hørt om slike problemer for Model 3 / Y, som forøvrig har færre feil enn Model S / X ifølge US Consumer Report.

[Linket bilde]

Interessant, takk! Og takk til alle andre som har delt sine erfaringer i tråden.

Er det sånn at de problemene som nevnes, og andre som man kan lese om på nettet (rust, knirking, dørhåndtak, spylervæskespylere osv), er borte fra 3 og Y?

Jeg er en «set ‘n’ forget»-type som bare vil ha noe som funker. At batterimåleren viser _akkurat_ 8 prosent gjenværende strøm når jeg kommer fram (og ikke 7 eller 9) er ikke så viktig for meg - så lenge jeg kommer frem. Men hvis bakluka ikke vil gå i lås, eller vinduspyleren harker nå og da, blir jeg skeptisk.

Dette henger naturligvis sammen med hva man betaler. En ny Tesla/elbil koster fort to-tre ganger mer enn jeg noen gang har brukt på bil, så forventningene er deretter. For 550-650k forventer jeg høy kvalitet og omtrent null feil.

Helt riktig som noen påpekte i tråden: Rekkevidde er ikke avgjørende for oss. Kjører svært sjelden lenger enn 200 km i en fei, og med små barn i bilen er det uansett fint å dele opp langturene (>200 km). Bagasje er ganske viktig, men innenfor rimelighetens grenser. Sommerens toukerstur på 2500 km ble unnagjort med to NF duffelbager, en dagstursekk, to sparkesykler og en jr-mtb på kroken. Vet ikke om det kan skape nyttelastproblemer?

Også usikker om jeg må ha AWD, men uansett kjekt å ha.

Mine foreløpige favoritter:
- BMW iX1
- VW iD4/5 (GTX)
- Tesla Y
- Ionic EV
- Tesla 3
- Skoda etelleranner

Redigert av mob; 26/07/2022 20:39.
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714624 26/07/2022 20:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: mob

Elektrisk AWD gjør vinteren til en fest. Han i bakhjulsdrevet 911 hadde det ikke like morsomt her:
https://www.instagram.com/tv/CZ5GBzhAKYo/

- Robert Green Ingersoll
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: johannessen] #2714625 26/07/2022 20:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: johannessen
Men har de forandret noe i understellet når de har facelift-liftet bilen? Hvis ikke så er det jo uinteressant hva slags interiør det er

Det var nytt understell fra Raven-utgaven, som kom før den siste versjonen med nytt interiør.

- Robert Green Ingersoll
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714626 26/07/2022 20:53
I
IvarAndreas Offline
Medlem
Medlem
I
Er det sånn at de problemene som nevnes, og andre som man kan lese om på nettet (rust, knirking, dørhåndtak, spylervæskespylere osv), er borte fra 3 og Y?

Foreslår at du kikker innom elbilforum.no Selv har jeg kun erfaring med en modell 3 vi leide for 3 år siden, men den erfaringen var ikke positiv for å si det sånn. Personlig skjønner jeg heller ikke hvorfor alle behøver awd. Jobbet 5 år på Mysusæter i Rondane og kjørte en BMW med bakhjulstrekk. Aldri noe problem hverken opp eller ned.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: IvarAndreas] #2714627 26/07/2022 21:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: IvarAndreas
Jobbet 5 år på Mysusæter i Rondane og kjørte en BMW med bakhjulstrekk. Aldri noe problem hverken opp eller ned.

Man MÅ ikke ha AWD, men det finnes situasjoner der en blir stående fast uten. Ellers velger jeg AWD fordi det øker kjøregleden på vinterstid noen helt vanvittig - bortsett fra når det blir grønt lys og du står bak en med tohjulstrekk og det er litt glatt. Men det lærer en seg å leve med.

- Robert Green Ingersoll
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: GeirK] #2714628 26/07/2022 21:30
I
IvarAndreas Offline
Medlem
Medlem
I
Man MÅ ikke ha AWD, men det finnes situasjoner der en blir stående fast uten. Ellers velger jeg AWD fordi det øker kjøregleden på vinterstid noen helt vanvittig - bortsett fra når det blir grønt lys og du står bak en med tohjulstrekk og det er litt glatt. Men det lærer en seg å leve med.

Tja, 8 år med MB R-klasse og Audi Q7 kan jeg ikke si at har gitt meg noe spesielt med kjøreglede på offentlige veier. Gammel 911 på Rudskogen derimot. Da kan vi diskutere kjøreglede.. Har forøvrig kjørt bakhjulstrekk i 35 år uten å bli stående fast.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714629 26/07/2022 21:34
I
IvarAndreas Offline
Medlem
Medlem
I
Eller jo, jeg husker en gang jeg kjørte meg fast. Det var i 1984 med en 2 år gammel BMW 323i på snøføre med sommerdekk.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: IvarAndreas] #2714637 27/07/2022 07:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: IvarAndreas

Tja, 8 år med MB R-klasse og Audi Q7 kan jeg ikke si at har gitt meg noe spesielt med kjøreglede på offentlige veier.

Det var vinterstid jeg snakket om. Prøv en sprek AWD elbil på godt snøføre på en interessant vei og SÅ kan vi snakkes.

- Robert Green Ingersoll
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714642 27/07/2022 07:36
yalla Offline
Medlem
Medlem
Til "vanlig" bruk er det sjelden stort behov for awd, det kan være noen situasjoner i løpet av året der det er kjekt å ha. Som nevnt tidligere i tråden gikk vi fra awd til 2wd ved forrige bytte, vi savner det noen ganger hvert år, man må kjøre/angripe vanskelige bakker/knekkere på en annen måte, må man stoppe på feil sted, så står man der og må rygge å hente fart, med awd kan man bare kjøre videre..

Kan ikke lenger kjøre de siste kilometerene med ubrøytet vei om det ligger snø og slaps der, må gå. Kommer ikke nødvendigvis til topps i på alle fjellveier lengre, er bare å begynne turen lenger nede..

Slipper dog utfordringer som jeg har hatt med awd, du merker ikke hvor glatt er før du skal ned igjen... 800 høydemeter ned på bratt, glatt fjellvei uten rekkverk og slik luksus, opp var ingen problem, ned igjen derimot... Med 2wd så hadde jeg aldri kommet opp i utgangspunktet.

Selv om 2wd fungerer bra til det meste, så blir det AWD igjen ved neste bytte likevel..

Redigert av yalla; 27/07/2022 07:38. Rediger grunn: skriveleifer og slik

hilsen en gammel mann med hatt
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: GeirK] #2714644 27/07/2022 07:51
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M

Elektrisk AWD gjør vinteren til en fest. Han i bakhjulsdrevet 911 hadde det ikke like morsomt her:

Trodde det fremgikk av tråden, men jeg er altså en traust familiefar med null behov for å måle krefter mot andre bilister eller tøffe meg på veien. Det er helt på siden av mine behov. Når det er sagt, har jeg sett på Performance-utgaven av Y. Ikke fordi den er så kjapp, men fordi den ifølge DN bygges på fabrikk i Tyskland. Det må da være positivt?

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714646 27/07/2022 08:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Trodde det fremgikk av tråden, men jeg er altså en traust familiefar med null behov for å måle krefter mot andre bilister eller tøffe meg på veien. Det er helt på siden av mine behov.

Ikke jeg heller, men det er artig når sjansen først byr seg så til de grader. Men jeg har en ganske aktiv kjørestil og da er det morsommeren med AWD - spesielt på vinteren.

Når det er sagt, har jeg sett på Performance-utgaven av Y. Ikke fordi den er så kjapp, men fordi den ifølge DN bygges på fabrikk i Tyskland. Det må da være positivt?

Tror ikke det har så mye å si for kvaliteten, men man vil kanskje heller støtte Tysklands økonomi enn Kinas.

- Robert Green Ingersoll
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714671 27/07/2022 09:59
stosu Offline
Besatt
Besatt
Nå vil jeg i hovedsak anta at et stort antall deler produseres i Kina og andre lavkostland slik at det på billigst mulig måte kan fraktes til Berlin og andre fabrikker i vesten slik at de kan bygges inn i biler og fraktes ut til kunder.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: GeirK] #2714703 27/07/2022 17:01
Ugla Online
Besatt
Besatt
Sitat: johannessen

Det var nytt understell fra Raven-utgaven, som kom før den siste versjonen med nytt interiør.

Det er nytt fjæringssystem, dvs. at de har skiftet ut luftfjæringen fra Mercedes med noe de har utviklet selv. Jeg har ingen informasjon om at de har satt inn nye og sterkere komponenter der hvor det svikter på S og X. I tillegg kom Raven med lenger rekkevidde som følge av mer effektive motorer.

Så det lureste er nok å anta at svakheten fremdeles er der og legge inn jevnlige sjekk på dette - når det er sagt er det ikke krise, og andre biler har jo sine feil også, som automatkasser, overføring, elektronikk mm.

Den gradvise forbedringen til Tesla på Model S og X er litt både og - det er ganske basale ting som de burde ha forbedret på disse bilene som fremdeles ikke er det, og ut fra omtaler fra USA på de nye modellene så virker det først og fremst som om det er pynting på en aldrende plattform. Så har de rett nok kommet med ytelsesoppgraderinger i Plaid-utgaven, men det er de færreste som er villige til å betale det Tesla forlanger for å få dette.

Nå er Model S snart 10 år, det begynner å bli gammelt nærmest fra enhver bilprodusent. Forbedringene er få relativt sett når jeg inkluderer den nye Model S som kanskje kommer til Norge i år.

Lars-Erik
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Ugla] #2714710 27/07/2022 18:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Sitat: Ugla

Nå er Model S snart 10 år, det begynner å bli gammelt nærmest fra enhver bilprodusent. Forbedringene er få relativt sett når jeg inkluderer den nye Model S som kanskje kommer til Norge i år.

Det er jeg enig i.

- Robert Green Ingersoll
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2715036 31/07/2022 15:51
M
MannenFallerIkke Offline
Medlem
Medlem
M

Trodde det fremgikk av tråden, men jeg er altså en traust familiefar med null behov for å måle krefter mot andre bilister eller tøffe meg på veien. Det er helt på siden av mine behov. Når det er sagt, har jeg sett på Performance-utgaven av Y. Ikke fordi den er så kjapp, men fordi den ifølge DN bygges på fabrikk i Tyskland. Det må da være positivt?

Kina-Teslaene har høy kvalitet. Det er mye roboter som bygger, og den siste finishen har vært bedre i Kina enn USA, selv om de trauste basale egenskapene er godt ivaretatt begge plasser. Alle Teslas fabrikker trenger litt innkjøringstid, så tror ikke jeg ville valgt Performance (Tyskland) bare pga det.

Angående nyttelast så har Model Y fått mye høyere de seneste månedene.

Jeg vil ikke kalle Model Y (eller 3) noen luksusbil når en tenker følt kvalitet fra seter / interiør. Følte faktisk kvaliteten på dette føltes bedre ut på ID4.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Øyvind V] #2715059 31/07/2022 20:47
N
Ndreas Offline
Veteran
Veteran
N
Sitat: Øyvind V

Det er fremdeles et argument at man stopper, plugger i bilen og går fremfor å dille med en app.

Man MÅ jo ikke dille med en app om man ikke har Tesla, heller. Det tar 1 sekund å lese en RFID-brikke på en lader, og så er det tut og kjør med lading.

tjææ. Har hatt elbil (ikke-tesla) i noen år nå, og selv om hurtiglading på reise oftest funker, har det vært ALT for mange kjipe situasjoner med kundeservice på telefonen, massiv kø pga 20-50% "døde" ladestasjoner, fram til ladeklubben kom i år har det også vært noe mylder med ladebrikker tror jeg? Det er uansett fortsatt det med ladeklubben, og jeg må ha 3 apper i tillegg elns. Nå sist kom jeg til en plass i sverige med 8 150kw stasjoner, og en 50kw. To eller tre stasjoner funka av disse da vi kom dit, ingen av 150kw stasjonene hadde svenskeknapp, og kundeservice klarte ikke å finne stolpene eller se det var noe galt der.

Det _kan_ ta 1sek med ladebrikke, men i snitt tar det sikkert minst 5min hvis man ser stort på det.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Ndreas] #2715068 01/08/2022 05:45
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Sitat: Ndreas

Det er fremdeles et argument at man stopper, plugger i bilen og går fremfor å dille med en app.

Man MÅ jo ikke dille med en app om man ikke har Tesla, heller. Det tar 1 sekund å lese en RFID-brikke på en lader, og så er det tut og kjør med lading.

tjææ. Har hatt elbil (ikke-tesla) i noen år nå, og selv om hurtiglading på reise oftest funker, har det vært ALT for mange kjipe situasjoner med kundeservice på telefonen, massiv kø pga 20-50% "døde" ladestasjoner, fram til ladeklubben kom i år har det også vært noe mylder med ladebrikker tror jeg? Det er uansett fortsatt det med ladeklubben, og jeg må ha 3 apper i tillegg elns. Nå sist kom jeg til en plass i sverige med 8 150kw stasjoner, og en 50kw. To eller tre stasjoner funka av disse da vi kom dit, ingen av 150kw stasjonene hadde svenskeknapp, og kundeservice klarte ikke å finne stolpene eller se det var noe galt der.

Det _kan_ ta 1sek med ladebrikke, men i snitt tar det sikkert minst 5min hvis man ser stort på det.

Hmm. Og dette er gjengs for alle merker unntatt Tesla?

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Ndreas] #2715069 01/08/2022 05:46
Ugla Online
Besatt
Besatt

Det er utviklet en ISO-standard for Plug&Charge som i økende grad kommer til å bli rullet ut. Den krever to ting, støtte i bil, og støtte på ladestasjon, og f.eks Ionity har støtte for dette.

Jeg lader ikke veldig mye på hurtiglader, in filosofi er å ha en bil med så god rekkevidde at jeg stort sett klarer meg på tur, men ser at BMW-charging appen som jeg har fungerer som en portal for flere ladeoperatører. Ut fra BMWs egen oversikt er det 11.400 ladestolper i Norge som støttes og det er operatører som Ionity, MER, Recharge mm.

I dag skal jeg kjøre langt, og starter med for lav SOC, så det blir stopp på Ionity underveis, 1,99 kr/kWh er også en god pris i dagens strømmarked.

Lars-Erik
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2715109 01/08/2022 09:09
N
Ndreas Offline
Veteran
Veteran
N

Hmm. Og dette er gjengs for alle merker unntatt Tesla?

Tja, spørs hva du mener med "dette".

Ladeopplevelsen på vei hjem fra DK? Nei det var ikke gjengs for Norgesturer iaf.
En kombinasjon av feriekork, dårlig utbygd ladenettverk og software-issues med en del ladestolper førte til en ganske kjip greie.
Vi sto vel i kø i snitt 15min de gangene vi sto i kø (2/3) den dagen, men jeg traff en på Nordby som hadde stått 1t i kø for en 50kw lader.
Det skal sies at det sto 8 150kw ladere 100m lenger bort for han som han nok ikke hadde sett, og det sto en i-miev på en av disse (bilen kan maks ta 3kwh lading :D) en stund før de ble snakket til.

Vi har i snitt kjørt Oslo-Trondheim-Oslo tre ganger i året de siste tre årene med gammel elbil, og der har vi totalt i snitt brukt ~5min fra vi kommer til ladestasjonen til bilen har begynt å lade. Det er generelt lite kø, software issues kan stort sett fikses med svenskeknappen, og de aller fleste laderne er tilgjengelig med samme brikke.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2715116 01/08/2022 09:42
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg var med en tur til sverige i en ikke tesla, med gammel ladeplugg (chademo). Det må sies å være en forferdelig opplevelse.

1. Med en gammel elbil er rekkevidden så som så. Siden det er så langt mellom ladere må man legge inn voldsomme sikkerhetsmarginer for å ikke risikere gå tom. Da blir det fryktelig mange stopp. Dette skyldes jo ikke sverige-lading alene, men kombinasjonen kort rekkevidde, liten ladekapasitet og større avstander blir det nesten komisk når det er køtilstander.

2. Det er mye råtne ladere i Sverige. F.eks den typen som har tre utganger, men bare én av de fungerer av gangen, uten noe som helst slags logikk for "når A er ferdig eller lader sakte, så starter B". Da ender man opp med 8 biler som står parkert ved fire ladere, hvor alle må stå å følge med som hauker for å ikke risikere at det kommer noen og tar over lading på A før B får startet.

3. Svenskene har ikke spesielt god parkeringshygiene rundt ladeplasser. Vi måtte ved en anledning ta en vanlig lader istedenfor en hurtiglader fordi det stod en fossibil og sperret hurtigladeren.

De samme folka som hamstrer dasspapir og havregryn når de ser andre gjør det har elbiler de også. I tillegg er ikke alle like omtenksomme og kompetente til å skjønne at det er drittsekkoppførsel å lade til 95% på en hurtiglader når det er ladekø.

Om disse problemene skal adresseres av markedet eller regulering har jeg ikke noe formening om. Men at det kommer til å bli veldig attraktivt å kjøpe seg ut av kjip ladeproblematikk er det nok lite tvil om (det er jo delvis det man gjør med Tesla) , så her må man tenke etter om det heller bør reguleres slik at det blir tilgjengelig for alle.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2715121 01/08/2022 09:55
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Helt riktig som noen påpekte i tråden: Rekkevidde er ikke avgjørende for oss. Kjører svært sjelden lenger enn 200 km i en fei, og med små barn i bilen er det uansett fint å dele opp langturene (>200 km)

For meg blir det litt feil måte å tenke om rekkevidde. I gode gamle dager, altså får et par år siden, så var det sjelden noe ladekøer ved destinasjonene. Noen hoteller var jo til og med så kjekke at de hadde folk som kjørte bilen din til en parkering med lading. Nå er det jo køer omtrent over alt hele tiden i litt mer grisgrendte strøk (og f.eks Sverige).

I tillegg bør du huske på at man stort sett ønsker å ha litt margin, slik at man ikke risikerer å gå tom der hvor det er litt mindre ladertetthet, samt at man bør ha litt ekstra for å kjøre til en annen ladeplass dersom det er kaos eller kaputt på plassen man har sett seg ut. Det er ikke "fint å dele opp langturene" når det det ikke er frivillig og masse tid går med til å i det hele tatt få kommet seg til et ladepunkt, få tilgang til ladeledningen og klare å få hacket laderen til å starte.

Om ikke Tesla kommer med noen nytt som har bedre kjørekomfort enn en rånesenket BMW (ja, jeg mener Y og 3), så blir det annet merke på meg snart. Og da kommer rekkevidde til å bli ennå viktigere enn med Tesla, bare for å slippe å forholde meg til ladekaos mer enn absolutt minimum. Så helst fram og tilbake og med grei margin for 97.5% av turene/km jeg kjører. Så +"600" høres akseptabelt ut.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2715129 01/08/2022 10:40
N
Ndreas Offline
Veteran
Veteran
N
Mye av kø-kulturen løses av kultur og en vennlig prat. Fordelen med at lading ikke er like intuitivt og innbakt som bensin-fylling er at det er alltid en god inngang til en prat hvor man naturlig kommer inn på viktige tema her, så jeg har trua på at dette virker og nytter, men det er klart, det vil alltid være idioter. Men her bør ladeselskapene være litt smartere, sette opp noen tydelige skilt om how-to og do's/don'ts ved alle ladeplassene er en billig no-brainer.

En fyr hadde stått i over en time å lada folkevognen sin og når han kom tilbake så fikk han en hyggelig forklaring på hvordan det går mye saktere etter 80% og at man ikke bør lynlade så mye mer enn man trenger til "neste stopp" med mindre man har spesielle behov. Det var hans første tur ut, så han var glad for infoen.
Traff også en e-tron på nordby i går som skulle lade nesten til hundre for å rekke helt hjem, men den hadde så høy ladehastighet at det gikk fint (han lå på 130kwh selv over 90% som overrasket meg) hyggelig fyr var han og.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2715134 01/08/2022 11:10
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Akkurat denne smalltalk’en på ladeplassen er noe jeg vil betale mye for å slippe :-).

Litt som å møte på en utstyrsnerd langt uti skauen som du hilser høfflig på, men han stopper deg fysisk for å snakke om setepinner og forward geometri :-)

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Ndreas] #2715141 01/08/2022 11:57
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Det skal sies at det sto 8 150kw ladere 100m lenger bort for han som han nok ikke hadde sett, og det sto en i-miev på en av disse (bilen kan maks ta 3kwh lading :D) en stund før de ble snakket til.

Ikke for å ødelegge en god historie med fakta, men det er ombordladeren (AC) som kan ta max 16A eller 3kW (ikke kWh, sukk). i-Miev har faktisk opptil 50kW DC-lading, som er høyst respektabelt for en bil fra 2011 og et batteri på bare på 16kWh.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Tagelli] #2715154 01/08/2022 13:03
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Sitat: Tagelli
Helt riktig som noen påpekte i tråden: Rekkevidde er ikke avgjørende for oss. Kjører svært sjelden lenger enn 200 km i en fei, og med små barn i bilen er det uansett fint å dele opp langturene (>200 km)

For meg blir det litt feil måte å tenke om rekkevidde. I gode gamle dager, altså får et par år siden, så var det sjelden noe ladekøer ved destinasjonene. Noen hoteller var jo til og med så kjekke at de hadde folk som kjørte bilen din til en parkering med lading. Nå er det jo køer omtrent over alt hele tiden i litt mer grisgrendte strøk (og f.eks Sverige).

I tillegg bør du huske på at man stort sett ønsker å ha litt margin, slik at man ikke risikerer å gå tom der hvor det er litt mindre ladertetthet, samt at man bør ha litt ekstra for å kjøre til en annen ladeplass dersom det er kaos eller kaputt på plassen man har sett seg ut. Det er ikke "fint å dele opp langturene" når det det ikke er frivillig og masse tid går med til å i det hele tatt få kommet seg til et ladepunkt, få tilgang til ladeledningen og klare å få hacket laderen til å starte.

Om ikke Tesla kommer med noen nytt som har bedre kjørekomfort enn en rånesenket BMW (ja, jeg mener Y og 3), så blir det annet merke på meg snart. Og da kommer rekkevidde til å bli ennå viktigere enn med Tesla, bare for å slippe å forholde meg til ladekaos mer enn absolutt minimum. Så helst fram og tilbake og med grei margin for 97.5% av turene/km jeg kjører. Så +"600" høres akseptabelt ut.

Interessant, takk.

Jeg vil anslå at langturene våre (>100 km) fordeler seg omtrent slik:

- til Trondheim: 70 prosent
- til Oppdal: 10 prosent
- til andre steder <200 km: 15 prosent (Trøndelag, Åre)
- til andre steder >200 km: 5 prosent (primært Trh-Oslo)

Taler dette kjøremønsteret for at vi bør prioritere Tesla? En bil med 400 km rekkevidde bør jo teoretisk dekke 90-95 prosent av langturene våre på én ladning?

Høres litt ulogisk ut å optimalisere mtp. den ene årlige Oslo-turen når vi stort sett putrer rundt i Trøndelag med noen helgeturer til Oppdal og Åre, men jeg har null praktisk erfaring med dette.

Side 3 av 4 1 2 3 4

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå