Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rock Machine gravelride 500 - et godt kjøp?

Rock Machine gravelride 500 - et godt kjøp? #2653180 18/03/2021 17:45
S
Sarive Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei,

Jeg er helt ny I gamet og har sett meg ut gravelsykkel som passende for meg. Har lest meg opp litt, og gått igjennom trådene som allerede er oppretta på denne siden. Likevel sitter jeg her og klør meg litt i hodet - mest fordi denne sykkelen ikke er blitt nevnt i tidligere tråder jeg har kommet over. Ønsker hydrauliske bremser og 2x girutveksling (om jeg brukte riktig forklaring her?). Er åpen for forslag, og åpen for annen type gir - men da må noen forklare meg hva jeg skal styre unna til allround bruk og hva jeg helst skal se etter 😅
Utover det er jeg 170 høy og relativt jevnt fordel mellom benlengde og rygg. Ville en sykkel som denne da passe I str. S eller burde jeg gå for M?

https://birk.no/rock-machine-gravelride-500-2021-gravelbike

Er dette en sykkel som er verdt å investere i? Budsjettet mitt er på den lavere siden, men har innsett at rundt 15K er vel der det meste ligger på her til lands.

Har funnet et alternativ eventuelt, men vet ikke om det er noe bedre enn noe annet. Ønsker ikke veldig aggressiv sittestilling, men har ikke helt forstått hva jeg skal se på av geometri for å unngå dette.

https://www.xxl.no/ridley-kanzo-a-d...1_style?dclid=CPbXmveyuu8CFVjrmgodQRYO7g

Takker for alle svar!

Redigert av Sarive; 18/03/2021 17:48.
Re: Rock Machine gravelride 500 - et godt kjøp? [Re: Sarive] #2653193 18/03/2021 19:35
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Velkommen, kjenner ikke til Rock Machine merket fra før og får ikke opp noen pris(?). Umiddelbart ser geometrien litt sær/ekstrem ut, mulig vinkel på hendel på bildet lurer meg litt. Det er noen like komponenter på begge, men Ridley vinner på vekt. Litt sært at RM har 140 mm skive bak i stedet for 160 foran og bak, men har hatt det på en sykkel selv uten å oppleve noe problem med det (styr unna om du er tung).

Ridley er mer aggressiv, men er ikke ekstremt aggressiv i min bok. Mulig den er det for andre. Det går litt på smak, bruk og hva man er vant til, men jeg mistenker at du får det mer gøy på Kanzo. Andre her kan mye mer om geo enn meg, så ta dette med en god klype salt. Man ser gjerne på tallet omtalt som Stack og deler på Reach, og kan da sammenligne ulike modeller og størrelser. På f.eks. Bike Insights og tilsvarende sider kan du sammenligne ulike modeller.

Uten å ha kjørt noen av merkene ville jeg tippet 52 i RM og S i Ridley, men du bør absolutt prøve og grave mer. Noen liker litt små rammer da det kan gi en litt kvikkere opplevelse, andre foretrekker stabiliteten i en større ramme. Aner ikke om størrelsesguiden til Birk er til å stole på.

Har du hatt en sykkel med bukkestyre tidligere som du kan sammenligne med? Si gjerne litt mer om tiltenkt bruk og underlag, da er det litt enklere å gi råd. Lykke til!

PS: Vær obs på at det i år er litt utfordringer med leveringstider og tilgjengelighet. Så om du vil sikre deg en sykkel kan det være lurt å ikke drøye for lenge, og kanskje fire på noen krav. Men du bør selvfølgelig ikke kjøpe feil størrelse eller en sykkel du ikke liker av den grunn.

Redigert av BZE; 18/03/2021 19:48.
Re: Rock Machine gravelride 500 - et godt kjøp? [Re: Sarive] #2653218 19/03/2021 06:38
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Ville styrt unna den Birk-sykkelen, aluminiunsgaffel og QR-nav er litt kjipt på en sykkel til 15k.

I dette prissegmentet ville jeg kikket på bruktmarkedet etter en 1-2 år gammel sykkel, da kan du finne noen gode kjøp som ikke trenger umiddelbar dyr vedlikehold, som f.eks. denne (feil størrelse for deg) https://www.finn.no/211202738

Hvis du går opp 5k ville jeg tittet på Gavia GRX600 (den var på tilbud til 16k for inntil to uker siden, men koster nå 20k).

Create the problem and sell the solution
Re: Rock Machine gravelride 500 - et godt kjøp? [Re: Sarive] #2653403 19/03/2021 21:43
S
Sarive Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Takk for svar til begge. Da legger jeg vekk tanken på RM sykkelen. Gode påpekelser som jeg ikke har tenkt over eller har peiling på selv - takk! 😁

Jeg følger også med på bruktmarkedet, men er lite å finne som er hva jeg ser etter og innenfor en folkevennlig prisklasse 😅 Å gå opp mer I pris blir uaktuelt for meg, og veldig typisk at Gavia ikke er på salg lenger. Den hadde jo vært aktuell!

Jeg har ikke harr bukkestyre før, og bruken kommer til å være på lett grus og asfalt for det meste. Alt fra korte til lengre turer, men ikke til full oppakket tur o.l.

Er nettopp pga markedet som spås i år at jeg tenkte å høre her om noen av alternativene er verdt å investere i. I verste fall får det bli sykkel til neste år, og spinning i år 😅🤭

Re: Rock Machine gravelride 500 - et godt kjøp? [Re: Sarive] #2653484 20/03/2021 16:40
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
https://www.finn.no/211838046?

Har ikke kjempepeil på geo og slikt med poppa opp i et autosøk jeg hadde

Redigert av soeder; 20/03/2021 16:43.
Re: Rock Machine gravelride 500 - et godt kjøp? [Re: soeder] #2653488 20/03/2021 17:28
S
Sarive Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Ja, den var ikke dum! Jeg lurer bare på om den kanskje blir akkurat for stor - så det må jeg sjekke ut! Takk ICON_LAUGH

Re: Rock Machine gravelride 500 - et godt kjøp? [Re: Sarive] #2653490 20/03/2021 17:45
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Akkurat den modellen er ganske stor i størrelsen, jeg hadde L i den modellen og synes det var litt for stort, bruker M i årets modell og det er helt i grenseland for smått for mine 184 cm.

Re: Rock Machine gravelride 500 - et godt kjøp? [Re: DuffMcShank] #2653545 21/03/2021 11:38
S
Sarive Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hmm, hva tenker du om Ridley'en jeg linket til eventuelt? Er det et okei kjøp om alternativer ikke skulle komme med et magisk prisdropp? ICON_SMILE

Re: Rock Machine gravelride 500 - et godt kjøp? [Re: Sarive] #2653893 23/03/2021 09:21
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Personlig synes jeg dette prissegmentet har litt dårlig valuta for pengene, jeg ville som nevnt sett på bruktmarkedet i stedet. Det skal sies at XXL historisk har hatt både DnB MasterCard-kampanjer med 25% og Vennefest (melde seg på nyhetsbrevet) med ca. samme rabatt, men de har begynt å innsé at de tapet penger på det nå, så det har vel ikke vært noe på nesten et år?

Re: Rock Machine gravelride 500 - et godt kjøp? [Re: DuffMcShank] #2653896 23/03/2021 09:38
S
Sarive Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hmm, da får jeg se det an litt. Som sagt, så følger jeg med på bruktmarkedet - mange sykler, men enten er de for store eller langt unna.
Hmm, det vet jeg ikke så mye om egentlig.

Hva med Ridley'en er det som gjør at den ikke er verdt prisen, slik at jeg vet hva jeg skal se etter og ikke se etter i andre sykler ICON_SMILE

Re: Rock Machine gravelride 500 - et godt kjøp? [Re: Sarive] #2653911 23/03/2021 10:03
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Det er ikke noe spesielt "galt" med den, men generelt er sykler og utstyr blitt dyrere det siste året. Så man får mindre for pengene enn før, med mindre man kommer over noen spesielle tilbud. Det ville ikke jeg satset på i år om jeg "måtte" ha en sykkel. Til sammenligning fikk jeg for noen år siden en lignende alusykkel kr 2500 billigere, og den var 1 kg+ lettere.

De største ankepunktene i mine øyne er vekt og forholdsvis smale felger. Betyr det at du får en dårlig sykkeltur? Nei.

Det sagt så er det en velrenommert produsent, og Shimano er et trygt og driftssikkert valg (og tar du godt vare på sykkelen hjelper det mye). Hjul kan alltids oppgraderes siden om du skulle bli bitt av basillen, og når du med tid skal bytte ut slitedeler som kassett og kjede er det mulig å velge lettere varianter. Det er lett å bli opphengt i utstyret i denne verden, ikke la det komme i veien for turene og opplevelsene.

Re: Rock Machine gravelride 500 - et godt kjøp? [Re: BZE] #2653941 23/03/2021 11:39
S
Sarive Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Gode poenger der!
Aller mest er jeg ute etter noe som ikke er katta I sekken slik at eventuelle turer ikke blir spesielt fine opplevelser. I tillegg er jeg ute etter noe som funker på sikt, og som jeg kan oppgradere på sikt. Lettere økonomisk og oppgradere litt etter litt, enn å måtte kjøpe en helt ny sykkel fordi det ble helbom på første forsøk - hehe.
Men siden min økonomi takler den rimeligere siden, så tenkte jeg det i dette tilfelle var best å spørre dere som allerede har basillen i kroppen slik at jeg forhåpentligvis kommer godt ut i nyvalgt hobby ICON_LAUGH

Re: Rock Machine gravelride 500 - et godt kjøp? [Re: Sarive] #2653944 23/03/2021 12:03
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Så lenge du kjøper i riktig størrelse kan jeg ikke se at dette skal bli helt katta i sekken (obs har ikke lest anmeldelser, fordypet meg i geometri etc). Du får noen veldig lette gir til bruk i marka, og helt greie gir for toppfart på landeveien. Ikke som på en ren racer, men det er heller ikke bruken her.

Såvidt jeg kan se er det moderne og standard løsninger, sånn sett bør det være greit å oppgradere. Men det er klart det er en grense for hvor mye det lønner seg å koste på en relativt rimelig sykkel i lengden, siden man tross alt får en pakkepris om man heller kjøper en ny, komplett sykkel. Å kjøpe ny gruppe (girsystemet) lønner seg ofte ikke. Denne her har 2x10 gir, som jeg tipper holder i lange baner. Det nyeste nye er 2x12 og 1x13, men da snakker vi også en annen prisklasse. GRX-serien er heller ikke gammel.

Typiske oppgraderinger er dekk ifht bruk (verdt å bruke penger på), hjul og sete (individuelt, gi det god tid og finn ut hva som passer for deg). Disse tingene kan også overføres til en evt. ny sykkel. Det kan jo f.eks. være at du ønsker å beholde denne (med standard deler) til bruk om vinter/dårlig vær om noen år.

Husk å også sette av noen kroner til pedaler, en god shorts med pad, hjelm etc. De fleste kommer seg ganske raskt over på sykkelsko som man klikker inn i pedalen. Til vask og vedlikehold kommer du langt med en svamp, en bøtte vann, en flaske muc off og en deagreaser. I stedet for vanlig olje ville jeg anbefalt Squirt wax, som du får kjøpt mange steder. Ganske enkelt å påføre og holder det hele litt renere. Kjør bort/vask av oljen som kom "med sykkelen" først.

Ikke få setepinne og styrerør kuttet ned før du er helt sikker på at du har funnet riktig høyde/stilling, og kanskje aldri om du vet at du skal selge sykkelen igjen neste år. Altså du skal ikke sykle rundt med en halvmeter styrerør over stem, men kutter du alt ned får du ikke angret deg.

Det var mine tips ICON_SMILE

Re: Rock Machine gravelride 500 - et godt kjøp? [Re: BZE] #2653959 23/03/2021 12:58
S
Sarive Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Tusen takk! Kjempe nyttige og fine tips! ICON_LAUGH

Re: Rock Machine gravelride 500 - et godt kjøp? [Re: Sarive] #2711737 22/06/2022 22:21
M
MariusBB Offline
Fersking
Fersking
M
Er i samme situasjon selv. Fikk du deg en Rock machine? Hvordan er den isåfall?

Re: Rock Machine gravelride 500 - et godt kjøp? [Re: DuffMcShank] #2711747 23/06/2022 07:44
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: DuffMcShank
Ville styrt unna den Birk-sykkelen, aluminiunsgaffel og QR-nav er litt kjipt på en sykkel til 15k.

I dette prissegmentet ville jeg kikket på bruktmarkedet etter en 1-2 år gammel sykkel, da kan du finne noen gode kjøp som ikke trenger umiddelbar dyr vedlikehold, som f.eks. denne (feil størrelse for deg) https://www.finn.no/211202738

Hvis du går opp 5k ville jeg tittet på Gavia GRX600 (den var på tilbud til 16k for inntil to uker siden, men koster nå 20k).

Virker for meg som at dette fortsatt gjelder Rock Machine. En dealbreaker for meg i hvertfall. Jeg ville hatt thru axle og grx som krav. Silex (400) som jeg ser du veier opp mot tenker er en kjempefin sykkel hvis du liker å sitte litt oppreist.

Om den blir dyr ville jeg heller sett mot White GX LTD hos xxl. Mulig den er mer aggressiv enn Silex da, men mye blir jo det.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå