Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Skiforeningens holdning til fatbike-sykling

Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2704578 18/04/2022 10:27
S
sls Offline
Ringrev
Ringrev
S
Kanskje han ikke er interessert fordi vi er mange som ikke oppfatter Skiforeningen slik du gjør? Du viser jo litt paranoide, konspiratoriske holdninger

Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: sls] #2704579 18/04/2022 10:37
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: sls
Kanskje han ikke er interessert fordi vi er mange som ikke oppfatter Skiforeningen slik du gjør?

Selvfølgelig er det det. Han skal jo være så lur.

Samtidig ville nok svarene fra Skiforeningen vært veldig interessante (hvis han hadde gjort en god journalistisk jobb), f.eks. hvis han hadde presset dem på hvem de lager skiløyper for, og delt opp det formelle og det følelsesmessige. Ønsker de fatbike-syklister velkommen eller ikke velkommen i skiløypene de preparer (som egentlig ligger langt innover i marka). Har de ryddet opp i holdningene til løypebasene. Slikt ville jeg ha svar på.

Nei, det er nok ikke paranoid. At skiforeningen alltid svarer knapt og relativt intetsigende (men formelt feil) til media om dette, viser nok en fortsatt elendig holdning fra dem. Tidligere har de jo uttalt en svært negativ holdning, og gjort ingenting for å rektifisere dette på et senere tidspunkt.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2704580 18/04/2022 10:43
S
Syklus Online
Entusiast
Entusiast
S
Eksempel på harmonisk forhold mellom skiløpere, fatbikesyklister og turistdestinasjon, fra Skeikampen:

https://youtu.be/YoLDc2NOcIw

(Riktignok noen år siden...)

Redigert av Syklus; 18/04/2022 10:50.
Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2704581 18/04/2022 10:43
S
sls Offline
Ringrev
Ringrev
S
Paranoid, konspiratorisk OG kranglete…

Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: sls] #2704582 18/04/2022 10:46
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Paranoid, konspiratorisk OG kranglete…

Eller så er du et snowflake. Lykke til videre. Det har forøvrig ingenting med konspiratorisk å gjøre, da skjønner du rett og slett ikke hva som skal til for å oppfylle det. Men det er sikkert tilfredstillende å bruke stygge ord.

I denne sammenhengen må jeg også si at jeg skrev en mail til Skiforeningen, der jeg ba om en klargjøring. Jeg fikk ikke noe svar. Det er det nok en grunn til. Jeg har skrevet til dem før om andre ting og alltid fått svar. Denne gangen fikk jeg det ikke.

- Voltaire
Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: Syklus] #2704584 18/04/2022 11:23
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Syklus
Eksempel på harmonisk forhold mellom skiløpere, fatbikesyklister og turistdestinasjon, fra Skeikampen:

https://youtu.be/YoLDc2NOcIw

(Riktignok noen år siden...)

Skulle det ikke være harmonisk?

- Voltaire
Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2704593 18/04/2022 13:27
S
Syklus Online
Entusiast
Entusiast
S
Bare fint at det er harmonisk yes

Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2704596 18/04/2022 15:04
F
fredriks Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Rart det här. Noen har varit lite negative till fatbike sykling för 5 - 7 år sen och det har medfört att knappt några syklar i skilöypen.

Ganska många er negativa till sykling i veibanen, på fortauet, på sti och överhuvudtaget men syklisterna slutar ikke för den grunn. Många er negativa till hunder i skilöypen, hundedritt i skilöypen, gående i skilöypen men de sluter ikke för den skull.

Rart att de ända som verkar ändra oppförande av lite kritik och holdningar er fatbike syklister ... trots att det jag tog opp verkar irritera väldigt många fler och det "debatteras" rätt ofta.

Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2704601 18/04/2022 16:32
S
sls Offline
Ringrev
Ringrev
S
Skiforeningen har da påpekt at bruk av fatbike ikke er noe stort problem. Enig med fredriks om at det er en voldsom hårsårhet som trådstarter viser her. Å vise til mange år gamle innlegg og diskusjoner er ikke relevant. Faktum er at fatbike-bølgen ble svært begrenset og at det per i dag er en liten nisjeaktivitet som folk ikke plages nevneverdig av. Skiløpere lever fint med å dele løypene med et fåtalls syklister, kitere, hundekjørere etc. Det bekrefter også skiløperorganisasjonene. Hadde det blitt 50/50 mht aktivitet i løypene hadde det nok blitt en annen diskusjon, mye grunnet investeringene som legges ned, men det er en hypotetisk problemstilling.

Jeg har forøvrig fått litt kjeft ved stisykling, racersykling (mye) og rulleskigåing, men aldri på fatbike.

Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2704606 18/04/2022 17:42
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: supernalle
Kanskje han ikke er interessert fordi vi er mange som ikke oppfatter Skiforeningen slik du gjør?

Selvfølgelig er det det. Han skal jo være så lur.

Samtidig ville nok svarene fra Skiforeningen vært veldig interessante (hvis han hadde gjort en god journalistisk jobb), f.eks. hvis han hadde presset dem på hvem de lager skiløyper for, og delt opp det formelle og det følelsesmessige. Ønsker de fatbike-syklister velkommen eller ikke velkommen i skiløypene de preparer (som egentlig ligger langt innover i marka). Har de ryddet opp i holdningene til løypebasene. Slikt ville jeg ha svar på.

Nei, det er nok ikke paranoid. At skiforeningen alltid svarer knapt og relativt intetsigende (men formelt feil) til media om dette, viser nok en fortsatt elendig holdning fra dem. Tidligere har de jo uttalt en svært negativ holdning, og gjort ingenting for å rektifisere dette på et senere tidspunkt.

Jeg har svart tre ganger at jeg jobber med landevei, din løk.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2704614 18/04/2022 19:01
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Som Marka-boer og helårssyklist synes jeg det er en smule trist å lese tråden. Forstår hvorfor redaktøren blir oppgitt ICON_SMILE

Men for ordens skyld: Fri Flyt har altså dekket debatten vi en gang hadde.

Trådstarter siterer Hege Blichfeldt Sheriff fra Dagens Næringsliv fra den spede begynnelsen for nærmere 10 år siden, der vår egen Øyvind Aas rykket ut og forsvarte fatbikerne.

Fem år senere dekket Terrengsykkel samme problematikken og siterte samme Blichfeldt Sheriff. Tittelen er betegnende: Sykling i skiløype, hva skjedde med krigen som ble spådd?

Så vidt jeg forstår, er status i 2022 fortsatt at skientusiastene som legger tid og innsats i å lage og vedlikeholde skiløyper for byens skielskende befolkning, anser at skiløyper primært er løyper for skiløpere. Det synes jeg er forståelig og naturlig.

Samtidig aksepterer man at også andre bruker løypene, men oppfordrer alle om å være hensynsfulle og ikke skade løypene. Det oppfatter jeg at både trådstarter og andre fatbikere respekterer.

Så alt i alt ikke så ille.

Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: Sepeda] #2704618 18/04/2022 19:34
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Sepeda

Så vidt jeg forstår, er status i 2022 fortsatt at skientusiastene som legger tid og innsats i å lage og vedlikeholde skiløyper for byens skielskende befolkning, anser at skiløyper primært er løyper for skiløpere. Det synes jeg er forståelig og naturlig.

Jeg tillater meg å være uenig (med dem), nemlig at alle anlegg er til fri bruk. Det er ingen som skal diktere hvem som skal bruke det, og tro de har bedre dømmekraft enn loven, og tror de kan stå for en behovsprøving. Kommer det et eller annet tilfeldig fjols og plager meg med sine meninger om hvor og når jeg skal sykle så skal jeg sannsynligvis ha inngående samtale, der han/hun til slutt skjønner hvilke regler som gjelder. Er det en eller annen som hevder de er fra en organisasjon, vil det blitt tatt bilde og bli anmeldelse etter straffelovens paragraf 266.

Det kunne vært interessant å få vite hvorfor det er så viktig for de som lager løyper at dette skal være forbeholdt skiløpere. Hva er egentlig problemet deres? Hva har de mot fatbike siden de nekter å ha disse i tankene når de lager løyper. (Å ja, det er få brukere, så de anser det ikke (i hvertfall offisielt) som et problem nå). Men hvorfor skulle de i det heletatt anse det som et problem hvis det ble flere? Hvorfor har de den holdningen. Hva er det som gjør at de har vanskelig med at de skulle leve side om side i løypene, slik de gjør i Anchorage? Hadde det vært et problem om det var tusen fatbikere ute og syklet i løypene en lørdag formiddag i Nordmarka? Jeg søker en begrunnelse. Siden den ikke har kommet noe sted (jeg vet om), så kan den umulig være saklig.

Problemet er likevel at andre (sannsynligvis) ikke føler seg komfortabel med å bruke disse løypene, og velger å avstå. Det er derfor ikke for min egen del jeg først og fremst vil dette til livs (selv om det vil bli enklere for oss alle om det blir et vanligere syn).

- Voltaire
Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: sls] #2704621 18/04/2022 19:37
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hadde det blitt 50/50 mht aktivitet i løypene hadde det nok blitt en annen diskusjon, mye grunnet investeringene som legges ned, men det er en hypotetisk problemstilling.

Forklar hvorfor dette skulle være et problem? Kan ikke fatbikere like mye betale for seg (eller skatter de ikke like mye til Oslo kommune?)

- Voltaire
Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2704626 18/04/2022 19:53
runermm Offline
Besatt
Besatt
Oslo kommune prepper primært i Østmarka, hvor det for øvrig i vinter har vært hysterisk bra forhold på stiene for sykling. I Nordmarka er det i hovedsak Skiforeningen som lager spor, så skatten din går i liten grad med til tråkking. Men det visste du vel?

Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2704634 18/04/2022 20:39
F
fredriks Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Jeg tillater meg å være uenig (med dem), nemlig at alle anlegg er til fri bruk. Det er ingen som skal diktere hvem som skal bruke det, og tro de har bedre dømmekraft enn loven, og tror de kan stå for en behovsprøving.

Kanske lite kjedlig för skiklubben hvis den lokala rideklubben alltid bruker løypene för ridning så de alltid möts av stora håll i løypen? Eller kanske den lokala bilklubben eller mc klubben bruker løypene før race (ok, det er emot loven).

Nu er det lite oklart vad som gäller med allemansrätten och annat bruk i for eksempel skiløyper men det borde då vara naturligt att tycka att hvis man gør en insatts för en sport så vill man prioritera den och man vill ikke att den ska ödeleges av noe annat?

Når min klubb har betalat för och bland annat jag har lagt ned insatts för att laga konstnö så föredrar jag faktiskt att den snön bruks för skigåing för klubbens medlemar och andra och ikke för att brukes till snömen och snöhuller till barnehagene i närheten för att ta ett sökt eksempel.

Som det er idag så lagas skiløyper primärt får att folk ska kunna gå på ski. Hvis folk ikke hade gått på ski så hade ikke fatbikere och gående lagat i närheten av lika många preparerade löyper (om några alls).

Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2704635 18/04/2022 20:44
S
sls Offline
Ringrev
Ringrev
S

Jeg tillater meg å være uenig (med dem), nemlig at alle anlegg er til fri bruk. Det er ingen som skal diktere hvem som skal bruke det, og tro de har bedre dømmekraft enn loven, og tror de kan stå for en behovsprøving. Kommer det et eller annet tilfeldig fjols og plager meg med sine meninger om hvor og når jeg skal sykle så skal jeg sannsynligvis ha inngående samtale, der han/hun til slutt skjønner hvilke regler som gjelder. Er det en eller annen som hevder de er fra en organisasjon, vil det blitt tatt bilde og bli anmeldelse etter straffelovens paragraf 266.

Det kunne vært interessant å få vite hvorfor det er så viktig for de som lager løyper at dette skal være forbeholdt skiløpere. Hva er egentlig problemet deres? Hva har de mot fatbike siden de nekter å ha disse i tankene når de lager løyper. (Å ja, det er få brukere, så de anser det ikke (i hvertfall offisielt) som et problem nå). Men hvorfor skulle de i det heletatt anse det som et problem hvis det ble flere? Hvorfor har de den holdningen. Hva er det som gjør at de har vanskelig med at de skulle leve side om side i løypene, slik de gjør i Anchorage? Hadde det vært et problem om det var tusen fatbikere ute og syklet i løypene en lørdag formiddag i Nordmarka? Jeg søker en begrunnelse. Siden den ikke har kommet noe sted (jeg vet om), så kan den umulig være saklig.

Problemet er likevel at andre (sannsynligvis) ikke føler seg komfortabel med å bruke disse løypene, og velger å avstå. Det er derfor ikke for min egen del jeg først og fremst vil dette til livs (selv om det vil bli enklere for oss alle om det blir et vanligere syn).

Åpenbart en kjempehyggelig fyr du

Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: runermm] #2704636 18/04/2022 20:49
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: runermm
Oslo kommune prepper primært i Østmarka, hvor det for øvrig i vinter har vært hysterisk bra forhold på stiene for sykling. I Nordmarka er det i hovedsak Skiforeningen som lager spor, så skatten din går i liten grad med til tråkking. Men det visste du vel?

I Nordmarka står bymiljøetaten for de mest bynære og brukte løypene.

https://nab.no/nyheter/har-kjort-10-mil-med-loyper-i-nordmarka/19.25852

- Voltaire
Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: fredriks] #2704637 18/04/2022 20:53
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: fredriks

Jeg tillater meg å være uenig (med dem), nemlig at alle anlegg er til fri bruk. Det er ingen som skal diktere hvem som skal bruke det, og tro de har bedre dømmekraft enn loven, og tror de kan stå for en behovsprøving.

Kanske lite kjedlig för skiklubben hvis den lokala rideklubben alltid bruker løypene för ridning så de alltid möts av stora håll i løypen? Eller kanske den lokala bilklubben eller mc klubben bruker løypene før race (ok, det er emot loven).

Nu er det lite oklart vad som gäller med allemansrätten och annat bruk i for eksempel skiløyper men det borde då vara naturligt att tycka att hvis man gør en insatts för en sport så vill man prioritera den och man vill ikke att den ska ödeleges av noe annat?

Når min klubb har betalat för och bland annat jag har lagt ned insatts för att laga konstnö så föredrar jag faktiskt att den snön bruks för skigåing för klubbens medlemar och andra och ikke för att brukes till snömen och snöhuller till barnehagene i närheten för att ta ett sökt eksempel.

Som det er idag så lagas skiløyper primärt får att folk ska kunna gå på ski. Hvis folk ikke hade gått på ski så hade ikke fatbikere och gående lagat i närheten av lika många preparerade löyper (om några alls).

Men ut fra din logikk skal de vel bare tillate medlemmer fra egen skiklubb, ikke sant? Og ikke andre skiløpere.

Ridning ødelegger løyper, og derfor ulovlig. Fatbiking er mer skånsomt enn langrenn selv.

- Voltaire
Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2704638 18/04/2022 20:53
F
fredriks Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Hele denna monologen tror jag handlar om att Supernalle begynte med fatbike tidigt och når det sen bara blev en kort hype i Norge så må det bero på noe annat än att ikke alla tycker att det er det morsomste och bästa som finns.

Så lite diskussion och debatt det har varit om ämnet de senaste 5 åren så tvivlar jag att det är holdningen mot fatbike i skilöyper som får folk at hålla sig borte.

Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: fredriks] #2704639 18/04/2022 20:54
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hele denna monologen tror jag handlar om att Supernalle begynte med fatbike tidigt och når det sen bara blev en kort hype i Norge så må det bero på noe annat än att ikke alla tycker att det er det morsomste och bästa som finns.

Stråmannsargument, som du bør spare deg for.

Redigert av supernalle; 18/04/2022 20:55.

- Voltaire
Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2704640 18/04/2022 21:00
F
fredriks Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Stråmannsargument, som du bør spare deg for.

Hvorfor er det ett stråmannsargument? Är ju inte ens ett argument utan men min egen personliga teori om vad som ligger bakom dina inlägg. Verkar ju som att du tror att en ikke eksisterande stigmatisering av sykling i skiløyper er orsaken til att det knappt er noen som sykler i skiløypene.

Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: fredriks] #2704641 18/04/2022 21:00
S
sls Offline
Ringrev
Ringrev
S

Så lite diskussion och debatt det har varit om ämnet de senaste 5 åren så tvivlar jag att det är holdningen mot fatbike i skilöyper som får folk at hålla sig borte.

Helt enig. Supernalle = Supernisse som vet så mye bedre enn alle andre

Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2704642 18/04/2022 21:07
F
fredriks Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Men ut fra din logikk skal de vel bare tillate medlemmer fra egen skiklubb, ikke sant? Og ikke andre skiløpere.

Utifra logiken som jag brukte och skrev ned så brydde jag mig ikke om klubbtillhörighet eller faktiskt ens aktivitet under rimeligt vida grenser.

Ridning ødelegger løyper, og derfor ulovlig.

Ridning i hårda løyper er presis like lovligt eller olovligt som sykling. Kan du ikke hålla dig till fakta?

Fatbiking er mer skånsomt enn langrenn selv.

Rent tull. Fatbiking i en del førhold er mycket värre för löypene än langrenn. Det har jag både sett själv och sett bildbevis på.

Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2704644 18/04/2022 21:24
S
sls Offline
Ringrev
Ringrev
S
Det synes ihvertfall som få har problemer med fatbikes, men mange har problemer med Supernalle. Det er egentlig litt trist…

Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2704660 19/04/2022 07:17
Fjeldheim Offline
Førstemester
Førstemester
Ser ingen trøbbel med å sykle fatbike i skiløypene. Gjør det selv innimellom for avveksling fra ski, (som jeg egentlig foretrekker) og noen ganger med to trekkhunder foran. Så er vel sikkert hatobjekt nr 1 for mange skiløpere... ICON_GRIN

MEN, jeg er nøye på selvjustisen. Er det for bløtt og jeg lager spor snur jeg med en gang. Og da mener jeg med en gang. Ikke tester videre flere hundre meter for å sjekke om det muligens kan bli bedre etter hvert. Kjører heller aldri rett etter prepping. Har løypeprepperen her i området på "hurtigtast" for å høre med han når jeg er i tvil om forholdene. Og ungår "primetime" på og kjente utfartssteder.

Selvjustisen bør syklister generelt bli bedre på også når det gjelder sti, men det er en annen diskusjon.

Og ja - bare så det er sagt, hundene løper heller ikke i selve skisporet. De er lært opp til å holde seg unna.
Ikke fått kjeft enda, men mulig noen har blitt sure uten å si noe når jeg kommer på fatbike med to hunder pesende foran...

Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2706275 03/05/2022 08:02
HNK Offline
Besatt
Besatt
Interessant tråd, og som jurist synes jeg problemstillingen som supernalle tar opp innledningsvis er veldig spennende: hvem har myndighet/fullmakt til å regulere hva som er tillatte aktiviteter i marka? Det er jo absolutt ikke til å legge skjul på at (avhengig av sesong) noen mener å ha større krav eller rett på marka over andre. Men min opplevelse er at dette mer er på individ-nivå enn foreningsnivå.
Har ikke gått noe i dybden på dette, men hovedregelen er at marka skal være åpen og tilgjengelig for alle. I mange land må man betale en årlig avgift for å bruke "marka" til fritidsaktiviteter og rekreasjon. Vi er heldige her som har dette free of charge.

Er selv aktiv fatbike-sykler, riktignok ikke i marka men på Geilo og innover vidda derfra. Møter noen av problemstillingene supernalle tar opp. Ikke ofte, men av og til. Fatbike er fortsatt, av mange, sett på som et fremmedelement i preparerte skiløyper - forståelig nok kanskje. Den store fatbike-bølgen kom aldri. En gang i blant kommer det en halvsur kommentar fra en skiløper som står i sporet, som mener syklingen ødelegger skisporene det ikke sykles på. Og noen som drar en pulk bak seg i sporet mener fatbike tar for mye plass og ødelegger. Disse kommentarene koster knapt en tiendedels kalori

Men jeg har aldri opplevd at løypebaser eller skiklubber e.l. har tatt til ordet for å nekte fatbiken, eller regulere/innskrenke bruken av den i skiløypene. Selv foretrekker jeg hardpakkede stier eller skuterspor, men det er meg. På Geilo, i et lokalt vel i Havsdalen, ble det for noen år siden tatt opp hvorvidt man skal akseptere fatbike eller ikke. Saken ble lagt død ganske kjapt, med den begrunnelse at alle må få bruke naturen så lenge man tar hensyn.

Konklusjonen ble at det er verre med idioter som ikke plukker opp hunde-puddinger.

Side 4 av 4 1 2 3 4

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå