Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Pass-krisen, men enn kun irriterende?

Pass-krisen, men enn kun irriterende? #2704989 21/04/2022 07:52
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg fikk endelig time til å fornye passet mitt. Jeg har da fulgt med daglig i en måneds tid og plutselig kom det ledige timer her i Trondheim. Etter å ha vært nede på politikammeret noterer jeg følgende:

1) Man må velge enten pass eller ID kort. Man får ikke begge deler. Ønsker/trenger du begge deler må du finne en ny time, men du bli satt i en udefinert karantene før du får det andre.

2) Det tar mer enn en måned etter at du er hos politiet kommer før du får passet - og de regner med at den tiden vil øke. 3 måneder ble nevnt.

3) Det går raskere å få ID kort, men det funker jo kun i EU og Sveits. Jeg måtte likevel dokumentere flybilletter for å få ID kort i løpet av to uker.

Jeg har tenkt litt på dette og er det ikke egentlig ganske alvorlig at norsk politikere har outsourcet dette slik at vi /Norge) i praksis ikke kan levere det mest håndfaste beviset vi har på at vi er nordmenn? At vi har en rett til å tilhøre nasjonen Norge?

Dette er vel et prinsipielt problem langt utover det at det er ergerlig for de som eventuelt går glipp av en ferietur. Nå kan alle komme og sutre over covid og krig, men dette handler jo om noen prinsipper om uavhengighet og robusthet. Har vi gjort oss avhengig av Putins velvilje for å gi norske borgere at bevis på sin nasjonalitet? Ja, dette er kanskje en liten detalj i alt som er gæli, men nok et bevis på at ikke alt kan outsources og gjøres avhengig av omverden.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2704992 21/04/2022 08:06
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Pass har gyldighet på 10 år. Da er det noe påfallende at alle skal fornye det samme uka de skal på den ferien.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2704995 21/04/2022 08:09
Tex Online
Besatt
Besatt
Skjønner ikke --- hva er det som er outsourcet og hva er sammenhengen med Putins velvilje?

Er ikke dette en midlertidig forsinkelse som skyldes at det har hopet seg opp med utgåtte pass, ettersom få har reist under pandemien?
Altså et praktisk problem, ikke et prinsipielt?

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2704997 21/04/2022 08:10
N
Ndreas Offline
Veteran
Veteran
N
Sitat: erikskon

Jeg har tenkt litt på dette og er det ikke egentlig ganske alvorlig at norsk politikere har outsourcet dette slik at vi /Norge) i praksis ikke kan levere det mest håndfaste beviset vi har på at vi er nordmenn? At vi har en rett til å tilhøre nasjonen Norge?

Dette er vel et prinsipielt problem langt utover det at det er ergerlig for de som eventuelt går glipp av en ferietur. Nå kan alle komme og sutre over covid og krig, men dette handler jo om noen prinsipper om uavhengighet og robusthet. Har vi gjort oss avhengig av Putins velvilje for å gi norske borgere at bevis på sin nasjonalitet? Ja, dette er kanskje en liten detalj i alt som er gæli, men nok et bevis på at ikke alt kan outsources og gjøres avhengig av omverden.

Hva er det som er outsourcet her egentlig? Jeg skjønner ikke hva du problematiserer...

Også det JoachimV sa

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2704998 21/04/2022 08:17
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
I følge de jeg snakket med hos politiet skyldes manglende evne til å levere pass og ID kort råvaremangel hos Thales. Ukraina ble nevnt som en viktig årsak. Råvaremangel bekreftes blant annet av denne nyhetssaken: https://www.aftenposten.no/norge/i/mr4Ow1/raavaremangel-har-gitt-problemer-med-aa-levere-norske-pass

Med outsourcing så tenker jeg vel på at vi har overlatt vår evne til å utstede pass til et utenlandsk selskap: https://cpl.thalesgroup.com/ - håper det er riktig Thales selskap jeg lenker til.

Det er for øvrig ingen "nyhet" at dette er et mer alvorlig problem enn noen som går glipp av en heisatur til granca: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/utfordringer-med-passproduksjonen/id2906816/

Redigert av erikskon; 21/04/2022 08:18.
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2704999 21/04/2022 08:20
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Kan da velge pass og ID, velger jeg begge er det ledig tid her i Drammen allerede til uka.
Ellers er det vel noe utfordringer med produksjon av pass for tida.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: JoachimV] #2705000 21/04/2022 08:29
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: JoachimV
Pass har gyldighet på 10 år. Da er det noe påfallende at alle skal fornye det samme uka de skal på den ferien.

Gyldigheten på f. eks barn er vesentlig kortere 10 år. Og så må gjerne ungen være født før man får bestilt time. Vi hadde tenkt oss til utlandet i oktober i foreldrepermisjon/ferie. Jeg har brukt en del tid på jobb for å refreshe ledige timer til pass sånn at jeg er sikker på at vi rekker å få pass til minstemann før avreise. Ikke verdens undergang om man ikke hadde fått det til tidsnok, men 3 mnd leveringstid på pass er uholdbart langt på en såpass viktig tjeneste.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: JoachimV] #2705002 21/04/2022 08:35
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Kan da velge pass og ID, velger jeg begge er det ledig tid her i Drammen allerede til uka.
Ellers er det vel noe utfordringer med produksjon av pass for tida.

Jeg kunne også velge pass+ID, men da jeg kom til politiet fikk jeg beskjed om at jeg måtte velge en av dem. Ville valgt pass, men det tok minst en måned å få det - og de var redd for at det ville ta enda lengre tid.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2705004 21/04/2022 08:38
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg skjønner at dette kan virke som bagateller. Og det er kanskje bagateller. Men tror vi at Ukrainere i dag setter pris på muligheten for en trygg og akseptert dokument som viser hvem de er? Muligheten til å gi sine borgere et bevis på nasjonalitet handler jo om mer enn ferieturer.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: JoachimV] #2705005 21/04/2022 08:41
A
appelsin2 Online
Avhengig
Avhengig
A

Ferien du skal på i August når første ledige time er i August? Slik er/var det mange steder. Er det så påfallende å tenke det er litt lenge å vente? Dette var før problemene med Thales.

Om det stemmer at time er ledig i Drammen til uka så er det selvsagt flott.

Redigert av appelsin2; 21/04/2022 08:42.
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2705006 21/04/2022 08:44
Tex Online
Besatt
Besatt
Med outsourcing så tenker jeg vel på at vi har overlatt vår evne til å utstede pass til et utenlandsk selskap: https://cpl.thalesgroup.com/ - håper det er riktig Thales selskap jeg lenker til.

Jo, men hvis problemet skyldes en global råvaremangel, slik det står i artikkelen du lenker til, så ville vel det også rammet produksjonen av pass uansett hvem som står for denne.

Sitat:
Mangel på råvarer og påfølgende produksjonsproblemer er ikke et problem som kun rammer Norge, men hele verden.

Redigert av Tex; 21/04/2022 08:47.
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2705007 21/04/2022 08:46
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Er faktisk en bekjent som har laget et script for raskt pass.
Ser det kan være store variasjoner men at det ikke nødvendigvis trenger å være mer problematisk enn å måtte dra til "naboen"...

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: Tex] #2705008 21/04/2022 08:49
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Tex

Jo, men hvis problemet skyldes en global råvaremangel, slik det står i artikkelen du lenker til, så ville vel det også rammet produksjonen av pass uansett hvem som står for denne.

Tja, vi kunne vel ha bygget opp eget lager av de viktigste råvarene slik at vi var mer selvforsynt litt lenger? Man kan jo også spekulere i hvor man havner i køen hos Thales. Selvsagt ville man kunne havne i trøbbel uansett - til slutt.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: JoachimV] #2705009 21/04/2022 08:51
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Er faktisk en bekjent som har laget et script for raskt pass.
Ser det kan være store variasjoner men at det ikke nødvendigvis trenger å være mer problematisk enn å måtte dra til "naboen"...

Du har jo nå sett at det å få en time kun er starten, fra du har time kan det ta mer enn en måned før du får passet ditt. Og de sa at de trodde det ville at lengre tid. Så når russerne står på Svinesund og du vil at amerikabåten er du bare halvveis (ikke det en gang) om du klarer å finne deg en time.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2705014 21/04/2022 09:04
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Självklart dåligt att man ikke kan få pass på rimeligt tid. Råvarumangel och tiden att faktiskt få passet visste jag ikke om. De borde verkligen försöka få till en lösning på detta. Ett pass borde man kunna skaffa på kort tid.

Att det er långa köer er i alla fall till viss del beroende på dålig kapacitet på grund av korona restriktioner tidigare. Vi skaffade norska pass i november - december och tror det var 3-4 ukers tid då men vi fick passet efter en uke.

Er ikke så lång holdbarhetstid på pass för barn så att bara skylde på dåligt planering blir lite fel:
Passet varer i:
barn 0 til 5 år: 2 år
barn 5 til 10 år: 3 år
barn 10 til 16 år: 5 år
over 16 år: 10 år

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2705018 21/04/2022 09:15
Tex Online
Besatt
Besatt
Tja, vi kunne vel ha bygget opp eget lager av de viktigste råvarene slik at vi var mer selvforsynt litt lenger? Man kan jo også spekulere i hvor man havner i køen hos Thales. Selvsagt ville man kunne havne i trøbbel uansett - til slutt.

Joda, ,man kunne sikkert hatt et lager av plastråstoff som brukes til laminering av pass, i tilfelle forsyningslinjene for dette skulle bryte sammen.

Problemet er bare at det er så uendelig mange ting vi er avhengige av å importere, så beredskapslagre for "alt" er vanskelig. Og det ikke sikkert at akkurat råstoffer til passproduksjon er det som bør gis høyest prioritert, da.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2705019 21/04/2022 09:17
B
Bakbrudd Offline
Fersking
Fersking
B
Det virker som det er litt varierende praksis rundt om også med hensyn til om du kan få begge deler på en gang. Kona hadde booket time kun for pass i Sandvika, og der fikk hun spørsmål om ikke hun ville ha ID-kort også når hun først var innom, så da ble det ordnet på sparket.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2705035 21/04/2022 09:55
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det er en viss kapasitet for å produsere pass, det er jævlig mange som vil ha pass samtidig etter en pandemi der få har hatt bruk for pass, det blir dermed ventetid.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2705040 21/04/2022 10:08
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Hvilken råvare er det egentlig snakk om? Chip?

Vanlige adgangskort får man raskt enda.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2705050 21/04/2022 10:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Den globale chip-mangelen er ikke noe vi kan gjøre noe med raskt og ikke en gang vi i bransjen så den komme.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2705079 21/04/2022 12:03
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Å få passtime i Østfold var håpløst også før pandemien frown

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: GeirK] #2705110 21/04/2022 14:26
Tagelli Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: GeirK

Den globale chip-mangelen er ikke noe vi kan gjøre noe med raskt og ikke en gang vi i bransjen så den komme.

Mer enn litt rart, gitt mangelen på tiltak etter jordskjelvene i Japan for 10-15 år siden

Støtteforeningen for oss med permanent [Linket bilde]
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: Tagelli] #2705111 21/04/2022 14:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tagelli

Mer enn litt rart, gitt mangelen på tiltak etter jordskjelvene i Japan for 10-15 år siden

Hva er sammenhengen?

- Robert Green Ingersoll
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2705123 21/04/2022 16:17
E
eirikbk Offline
Veteran
Veteran
E
Det er en som har laget en knalltjeneste: passvarsel.no

Da får du løpende sms når det legges ut nye/ blir ledige timer. Med den fikk jeg time en måned tidligere enn vi opprinnelig hadde.

Men obs, alle som har valgte stasjon som overvåking får sms samtidig, så det blir er rush som ved konsertbilletter. Trikset er å ha gjort klart så langt man kan på politiets sider så man kan klikke inn umiddelbart.
Koster 125 kr, men vel anvendte penger for å sikre time med god margin til ferien. Etter et par forsøk fikk jeg booket time en måned tidligere enn min opprinnelige time.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2705208 22/04/2022 07:37
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
Norge er blant landene i verden som har størst glede av at land handler med hverandre i stedet for å bygge opp et proteksjonistisk system der "alt" lages internt.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: Gråstein] #2705232 22/04/2022 10:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Gråstein
Norge er blant landene i verden som har størst glede av at land handler med hverandre i stedet for å bygge opp et proteksjonistisk system der "alt" lages internt.

Dette har vi ikke mulighet til uansett.

- Robert Green Ingersoll
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2705256 22/04/2022 13:02
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Pass krisen er kun irriterende. Men til gjengjeld så er den veldig irriterende. Jeg er overbevist om at med enkle grep så kunne man doblet kapasiteten på pass. Flaskehalsen er vel kapasiteten til "pass-funksjonærene", skal vel ikke mye opplæring til for å leie inn ekstrahjelp.

Dette er et gjentagende problem hver sommer, som har blitt eskalert nå siden ingen har brukt pass på to år. Er ikke et argument at dette bør folk ordne i lavsesongen, for erfaringsmessig så gjør folk ikke det.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2705258 22/04/2022 13:09
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette er et løpende problem uansett sesong eller off-season. Men dersom vi alle tok dette fortløpende er det bare i kategorien "irriterende"
Mitt pass går ut neste år. Kjenner jeg meg selv rett, venter jeg vel til det blir stress, så jeg burde jo bestille raskest mulig.
Men siden jeg er så snill, lar jeg de med hastesaker bestille først :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: Dexter] #2705283 22/04/2022 17:16
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Dexter

Dette er et gjentagende problem hver sommer, som har blitt eskalert nå siden ingen har brukt pass på to år. Er ikke et argument at dette bør folk ordne i lavsesongen, for erfaringsmessig så gjør folk ikke det.

I Trondheim var det i alla fall flera ukers ventetid i höstas och jag antar att alla tider blev brukt. Så tror ikke bara det handlar om att folk er för sent ute utan också om en rätt dåliga kapacitet. Lavare kapacitet på grund av korona tror jag också er en del av problemet.

Nu börjar det bli så pass korta passtider för barn att barn familjer må tänka rätt ofta på pass förnying hvis man ska ha noen marginal.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2705286 22/04/2022 18:02
Howard Offline
Ivrig
Ivrig
Vi begynte å søke etter passtime til guttungen like etter at vi bestemte oss for dra på utenlandsferie igjen denne sommeren.
Begynte å søke etter avtale på passkontoret i månedsskifte januar-februar, men her i Trøndelag var det da vanskelig å i det hele tatt få bestille avtale. «Ingen ledige timer. Prøv igjen senere». Når vi endelig fikk napp var det først i siste del av mai og to timers kjøring hjemmefra.
Når jeg begynte å lese denne tråden ang leveringstid på pass ETTER å ha vært hos politiet begynte jeg å bli skeptisk. Vi hadde bare 30 dager mellom avtale hos politiet og avreise…
Derfor ble det intensiv søking etter ledige timer i går og fant tilfeldigvis time i dag… i Surnadal! :-D
Etter å ha møtt med guttungen og kopi av flybilletter fikk vi prioritet på pass og allerede i ettermiddag kom melding om at passet var produsert og straks på vei til postkassen!

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: Howard] #2705325 23/04/2022 08:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Howard
Vi begynte å søke etter passtime til guttungen like etter at vi bestemte oss for dra på utenlandsferie igjen denne sommeren.
Begynte å søke etter avtale på passkontoret i månedsskifte januar-februar, men her i Trøndelag var det da vanskelig å i det hele tatt få bestille avtale. «Ingen ledige timer. Prøv igjen senere». Når vi endelig fikk napp var det først i siste del av mai og to timers kjøring hjemmefra.
Når jeg begynte å lese denne tråden ang leveringstid på pass ETTER å ha vært hos politiet begynte jeg å bli skeptisk. Vi hadde bare 30 dager mellom avtale hos politiet og avreise…
Derfor ble det intensiv søking etter ledige timer i går og fant tilfeldigvis time i dag… i Surnadal! :-D
Etter å ha møtt med guttungen og kopi av flybilletter fikk vi prioritet på pass og allerede i ettermiddag kom melding om at passet var produsert og straks på vei til postkassen!

Hmm. Jeg bestilte time til yngstemann i Trondheim 3 februar og fikk time 14. mars. Vi hadde passet i postkassa ca 1 1/2 uke senere.

- Robert Green Ingersoll
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: GeirK] #2705335 23/04/2022 13:02
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: Howard

Hmm. Jeg bestilte time til yngstemann i Trondheim 3 februar og fikk time 14. mars. Vi hadde passet i postkassa ca 1 1/2 uke senere.
Jeg tror det eskalerte ganske kraftig rett etter det. Jeg begynte å undersøke halvveis ut i februar, og fikk bestilt i Surnadalen 3. mars med time 8. april. Før det var det ikke mulighet noe nærmere Trondheim enn mai. Håper å ha det på plass før vi skal besøke datteren i Irland 13. mai.

Er det forresten noe mulighet for å sjekke hvor man ligger i køen for å få tilsendt?

Ketil
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2705428 25/04/2022 06:48
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Dette er et problem for mange, om ikke alle europeiske land.
Man skulle tro ihvertfall Schengen-landene kunne blitt enige om å utvide gyldighetstida på nylig utgåtte pass med et par år.
Og håpe at Thales kommer over kneika i mellomtida.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2705454 25/04/2022 08:24
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T

1) Man må velge enten pass eller ID kort. Man får ikke begge deler. Ønsker/trenger du begge deler må du finne en ny time, men du bli satt i en udefinert karantene før du får det andre.

Pussig, eg var der før påske å bestilte ID-kort + pass. Har fått begge deler no.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2705459 25/04/2022 08:36
L
Labbetuss Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Har ikke helt forstått hvorfor ID-kort bare har en varighet på 5 år når pass med samme bilde har varighet på 10 år.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2705477 25/04/2022 10:06
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
En oppdatering: ID kort er allerede på plass (på politikammeret) så da gikk det i alle fall raskt å få det. Da tok det mindre enn en uke fra jeg var på kammeret og ID kortet er klar til henting.

Oppdatering 2: stakk innom for å hente kortet nå. Har sittet en liten time og sett på 3 kjerringer som sitter bak skranken og skravler. Ser på mobilen og koser seg. Sku hatt en jobb i det offentlige. Deilig å kunne drite i "kunder".

Redigert av erikskon; 25/04/2022 13:43.
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2705532 25/04/2022 14:22
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Et rush før ferier for å få pass er nok ikke noe nytt, men det forsterkes vel ekstra av at det har vært to år uten noe særlig reising.
Det som derimot er nytt er at når du først har fått time og gjort det du skal for å få pass. Kan det ta fryktelig lang tid å få passet i motsetning til tidligere, grunnet Thales sine issues og sistnevnte er ikke holdbart i lengden.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: Hen9ng] #2705554 25/04/2022 16:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Hen9ng
grunnet Thales sine issues og sistnevnte er ikke holdbart i lengden.

Dette er ikke et Thales-spesifikt problem. Dette gjelder produksjon av det meste som inneholder elektronikk.

- Robert Green Ingersoll
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2705888 28/04/2022 09:34
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T

Redigert av TrondAM; 28/04/2022 09:34.
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2707913 18/05/2022 12:58
J
Jåddhå Online
Avhengig
Avhengig
J
https://www.politiet.no/aktuelt-tal.../leveringstid-pass-og-nasjonale-id-kort/

Ser ferie ryke. Skulle startet 5 ukers pappaperm i Frankrike, men junior har først time til pass i starten av Juni. Det ser akkurat ut til å ikke holde.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2707929 18/05/2022 15:18
P
Plankepetter Offline
Ringrev
Ringrev
P
Så lenge det nye passet ikke er sendt i posten kan du få nødpass

Redigert av Plankepetter; 18/05/2022 15:18.
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: Jåddhå] #2707989 19/05/2022 07:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Jåddhå

Ser ferie ryke. Skulle startet 5 ukers pappaperm i Frankrike, men junior har først time til pass i starten av Juni. Det ser akkurat ut til å ikke holde.

Hvis dere flyr direkte, skal det mye til at dere trenger å vise passet for å komme dere til Frankrike.

- Robert Green Ingersoll
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2707991 19/05/2022 07:27
J
Jåddhå Online
Avhengig
Avhengig
J
Pleier ikke Norwegian å ville se på pass ved boarding? Vet at det nærmest aldri bes om pass på flyplassen i Nice (med unntak av ved forhøyet terror beredskap).

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: Jåddhå] #2707995 19/05/2022 07:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Pleier ikke Norwegian å ville se på pass ved boarding? Vet at det nærmest aldri bes om pass på flyplassen i Nice (med unntak av ved forhøyet terror beredskap).

Fløy Norwegian til Gran Canaria i forrige uke og trengte ikke vise pass verken i Trondheim eller Oslo

- Robert Green Ingersoll
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2708004 19/05/2022 08:10
P
Plankepetter Offline
Ringrev
Ringrev
P
Viser nesten aldri pass i Norge men alltid på returen fra flyplassen i Malaga.
Så selv om du kommer deg nedover er det ikke sikkert du kommer hjem igjen.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: Plankepetter] #2708029 19/05/2022 09:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Plankepetter

Det er min erfaring også. Og da tenker jeg at det går an å få noen naboer til å sende passet nedover ...

- Robert Green Ingersoll
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: GeirK] #2708032 19/05/2022 10:07
P
Peddal-pedanten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Sitat: Plankepetter

Det er min erfaring også. Og da tenker jeg at det går an å få noen naboer til å sende passet nedover ...

Øh, nå fikk jeg en ny KLM-sketsj på hjernen: Du får en rekommandert sending, som inneholder passet - og blir bedt om å vise pass for å få (den uåpnede) sendingen utlevert...

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: Peddal-pedanten] #2708034 19/05/2022 10:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Peddal-pedanten

Øh, nå fikk jeg en ny KLM-sketsj på hjernen: Du får en rekommandert sending, som inneholder passet - og blir bedt om å vise pass for å få (den uåpnede) sendingen utlevert...

Ja - den er fin!

- Robert Green Ingersoll
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2708039 19/05/2022 10:58
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det ikke litt for enkelt å skylde på C19 etter å ha lukket dørene for publikum og reist på hyttekontoret i to år?
At man kanskje må vente en uke eller to evt sitte i kø en hel dag er innafor for et helt nødvendig remedie, men 10 uker....

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: sanouka] #2708041 19/05/2022 11:05
P
Peddal-pedanten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Sitat: sanouka
Er det ikke litt for enkelt å skylde på C19 etter å ha lukket dørene for publikum og reist på hyttekontoret i to år?
At man kanskje må vente en uke eller to evt sitte i kø en hel dag er innafor for et helt nødvendig remedie, men 10 uker....

Det som kanskje kunne interessere her, ville være om noen fant litt ut om tallene bak dette - hvor mange passkontorer finnes det nå kontra før; hvor mange passansatte finnes det nå kontra før; og har den fysiske passproduksjonen flyttet eller endret seg vesentlig siden før dette selskapet ble leverandøren ?

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: GeirK] #2708042 19/05/2022 11:08
P
Peddal-pedanten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P

Ja - den er fin!

Og du tok poenget - det er bra...

Man skal gjerne tenke både logisk og praktisk - men av og til må man også huske på alt omkringliggende som kan være hverken logisk eller praktisk, men altså eksistere på tross av dette...

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2708043 19/05/2022 11:10
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Vet att man må visa pass ibland men skulle ikke Europa bli pass fritt för kanske 20 år sen?

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: fredriks] #2708044 19/05/2022 11:13
P
Peddal-pedanten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Sitat: fredriks
Vet att man må visa pass ibland men skulle ikke Europa bli pass fritt för kanske 20 år sen?

ID-kort er det også kø på...

TILLEGG: Joda, passfritt skulle det bli, og har det faktisk også blitt, for Schengen-borgere - problemet er jo at nasjonale ID-kort, i Norge, anskaffes og utleveres av det samme systemet som passene. Følgelig har man det samme problemet i begge tilfeller, selv om man altså KAN nøye seg med et ID-kort...

Redigert av Peddal-pedanten; 19/05/2022 11:16.
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: Peddal-pedanten] #2708045 19/05/2022 11:17
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jo, men vad jag har för mig så sa man för kanske 20 år sen att man skulle kunna reise fritt i Europa. Alltså utan pass, speciella id-kort eller liknande.

Har inte följt med vad som sker men tycker det går treigt.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: fredriks] #2708047 19/05/2022 11:27
P
Peddal-pedanten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Jo, men vad jag har för mig så sa man för kanske 20 år sen att man skulle kunna reise fritt i Europa. Alltså utan pass, speciella id-kort eller liknande.

Uten ID-kort høres noe optimistisk ut, men man tenkte seg selvfølgelig noe enklere enn dagens trange nåløye...

En annen ting er jo at de som skrev og drømte om dette, antakelig ikke tenkte rundt temaet - myndigheter vil alltid ønske å ha en viss mulighet for å kontrollere om noen er lovlig tilstede i et land eller lignende område, og da må man bruke noe for å gjøre en sånn punkt-kontroll...

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2708048 19/05/2022 11:36
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag skrev speciella id-kort och tänkte då på detta nationella id-kortet. Id-kort har jag i form av forerkort.

Ser nu att det nationella id-kortet har lika korta års grenser för barn som passet och kortare for voksna.

Ja, förstår att det att identifisera sig kan vara vansklig mellan olika länder men dagens lösning, långt efter detta löftet kom, ser jag som mer eller mindre identiskt med ett pass. Ända fördelen er att det er mindre och nackdelen er att det ikke fungerar överalt.

Når ett barn på 10 år som reiser regelbundet er på sitt 5 id-kort/pass gör inte lösningen så enkel tycker jag.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: fredriks] #2708049 19/05/2022 11:45
P
Peddal-pedanten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Id-kort har jag i form av forerkort.

Og det fungerer selvfølgelig universelt, fordi alle tar førerkort, og beholder det livet ut... Joda, det kan være behagelig å drømme om slaraffenland, men av og til kunne det være fristende å efterlyse en smule eftertanke...

Og i dette tilfellet faktisk litt praktisk sans: Ikke alle tar førerkort; det er faktisk ikke sikkert at alle skaffer seg bankkort, engang (i allefall var det ikke det på den tid du skrev om) - så hva skulle disse folkene bruke ?

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: Peddal-pedanten] #2708051 19/05/2022 11:57
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Og det fungerer selvfølgelig universelt, fordi alle tar førerkort, og beholder det livet ut... Joda, det kan være behagelig å drømme om slaraffenland, men av og til kunne det være fristende å efterlyse en smule eftertanke...

Og i dette tilfellet faktisk litt praktisk sans: Ikke alle tar førerkort; det er faktisk ikke sikkert at alle skaffer seg bankkort, engang (i allefall var det ikke det på den tid du skrev om) - så hva skulle disse folkene bruke ?

Lurer på vad det er det du diskuterar eller er det bara ren kveluring iblandad vad som verkar vara kommentarer om att jag ikke tänker?

Alltså alla har ikke förerkort eller bankkort eller pass eller nationellt id kort.

Men det er bra många som idag söker pass eller nationellt id-kort som har en annan form av identifikations handling som de kunde ha brukt i shengen området hvis området faktiskt i realiteten hade blivit pass fri.

Det er sikkert bra att det finns nationellt id-kort men det er knappast en gamechanger för väldigt många jämfört med ett pass eller andra former av id-kort.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: fredriks] #2708053 19/05/2022 12:02
P
Peddal-pedanten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P

Lurer på vad det er det du diskuterar eller er det bara ren kveluring iblandad vad som verkar vara kommentarer om att jag ikke tänker?

Alltså alla har ikke förerkort eller bankkort eller pass eller nationellt id kort.

Men det er bra många som idag söker pass eller nationellt id-kort som har en annan form av identifikations handling som de kunde ha brukt i shengen området hvis området faktiskt i realiteten hade blivit pass fri.

Det er sikkert bra att det finns nationellt id-kort men det er knappast en gamechanger för väldigt många jämfört med ett pass eller andra former av id-kort.

Poenget er stort sett mangel på logikk i det du skriver - om det er på grunn av latskap eller at du rett og slett ikke forstår logikk, skal være usagt...

Joda, man har forskjellige slags ID-kort man kan bruke - la oss si at vi snakker om ti land, og tre varianter pr land; joda, den gendarmen får en enkel jobb når han skal vurdere seriøsiteten av allehånde utenlandske id-lapper...

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: fredriks] #2708057 19/05/2022 12:08
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Man kan vel reise fritt (man trenger ikke vise pass eller ID innenfor Schengen) ........... men mange land har regler som pålegger en til å kunne legitimere seg for myndighetene (også f. eks. politiet når man for lengst har passert grensen)......... og da gjelder kun ID som er utgitt av nasjonale myndigheter.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: Peddal-pedanten] #2708062 19/05/2022 12:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Man skal gjerne tenke både logisk og praktisk - men av og til må man også huske på alt omkringliggende som kan være hverken logisk eller praktisk, men altså eksistere på tross av dette...

Men hvis dette sendes til far, som har pass - så er ikke det et problem.

- Robert Green Ingersoll
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: GeirK] #2708064 19/05/2022 12:40
P
Peddal-pedanten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P

Men hvis dette sendes til far, som har pass - så er ikke det et problem.

For eksempel - poenget er å huke problemet før det får anledning til å oppstå, og det er du tydeligvis i ferd med å ordne, så da fungerte kommentaren...
Takk, og god reise...

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: Peddal-pedanten] #2708065 19/05/2022 12:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det som kanskje kunne interessere her, ville være om noen fant litt ut om tallene bak dette - hvor mange passkontorer finnes det nå kontra før; hvor mange passansatte finnes det nå kontra før; og har den fysiske passproduksjonen flyttet eller endret seg vesentlig siden før dette selskapet ble leverandøren ?

Dette er ikke et isolert problem i Norge
https://www.theguardian.com/money/2022/apr/30/passport-office-delay-thousands-summer-holidays
https://svenska.yle.fi/a/7-10015633

- Robert Green Ingersoll
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: sanouka] #2708066 19/05/2022 12:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg må nesten vite hvem som "skylder på C19" for å kunne svare på det spørsmålet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: GeirK] #2708067 19/05/2022 12:54
P
Peddal-pedanten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P

Dette er ikke et isolert problem i Norge
https://www.theguardian.com/money/2022/apr/30/passport-office-delay-thousands-summer-holidays
https://svenska.yle.fi/a/7-10015633

Muligens - men det betyr ikke at vi ikke kan ha en særnorsk faktor i situasjonen. Våre alles kjære byråkrater er faktisk ikke ufeilbarlige, så jeg vil ikke utelukke at det kan ha blitt gjort "lure" ting også på den siden av skranken...

Det som for mange egentlig interesserer mest, er jo likevel hva de forskjellige parter kan gjøre for å redusere problemet og eventuelle følgevirkninger...

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: Jåddhå] #2708069 19/05/2022 13:04
Arne_And Offline
More than words
More than words

Vi hadde passtime i går, og ferien vår starter i juli. Hun på passkontoret ble litt overrasket over at vi hadde bestilt ferietur uten å ha pass, men den turen ble bestilt for leeeenge siden, og passtime ble forsøkt bestilt for ganske lenge siden. Så da satte hun oss på prioritet og vi fikk melding samme dag om at passet var produsert. Så det er håp, be pent om å bli satt på prioritet om de ikke foreslår det.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: Peddal-pedanten] #2708071 19/05/2022 13:04
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det som for mange egentlig interesserer mest, er jo likevel hva de forskjellige parter kan gjøre for å redusere problemet og eventuelle følgevirkninger...

Ja. Finger pointing løser ikke problemet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: Peddal-pedanten] #2708072 19/05/2022 13:05
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Poenget er stort sett mangel på logikk i det du skriver - om det er på grunn av latskap eller at du rett og slett ikke forstår logikk, skal være usagt...

Suck, lurer på vem som ikke förstår logikk ... Trötsamt att försöka diskutera med noen som bara blandar påhopp med gibberish.

Joda, man har forskjellige slags ID-kort man kan bruke - la oss si at vi snakker om ti land, og tre varianter pr land; joda, den gendarmen får en enkel jobb når han skal vurdere seriøsiteten av allehånde utenlandske id-lapper...

Ja, detta er ett problem som jag också har skrivet noenstans. Hvorfor du skrev en massa om att ikke alla att förerkort förstår nog bara du själv ... om ens det ...

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: Tange] #2708075 19/05/2022 13:08
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Tange

Man kan vel reise fritt (man trenger ikke vise pass eller ID innenfor Schengen) ........... men mange land har regler som pålegger en til å kunne legitimere seg for myndighetene (også f. eks. politiet når man for lengst har passert grensen)......... og da gjelder kun ID som er utgitt av nasjonale myndigheter.

Folk må ju enligt tråden fremdeles visa pass vid reiser fra en del länder inom området.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: Arne_And] #2708076 19/05/2022 13:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Arne_And

Vi hadde passtime i går, og ferien vår starter i juli. Hun på passkontoret ble litt overrasket over at vi hadde bestilt ferietur uten å ha pass, men den turen ble bestilt for leeeenge siden, og passtime ble forsøkt bestilt for ganske lenge siden. Så da satte hun oss på prioritet og vi fikk melding samme dag om at passet var produsert. Så det er håp, be pent om å bli satt på prioritet om de ikke foreslår det.

Dette gjelder nok bare de som tok avgjørelsen før krisen var et faktum.

- Robert Green Ingersoll
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: fredriks] #2708077 19/05/2022 13:13
P
Peddal-pedanten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P

Folk må ju enligt tråden fremdeles visa pass vid reiser fra en del länder inom området.

På grensen, som er det du skriver om, eller f.eks på hoteller ?

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: Peddal-pedanten] #2708082 19/05/2022 13:23
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Du får väl lese tråden.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: fredriks] #2708087 19/05/2022 13:46
P
Peddal-pedanten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Du får väl lese tråden.

Jeg gjorde det, og den eneste referansen er skrevet slik at den ikke spesifiserer hvorvidt det gjelder offentlig myndighet, eller flyselskap.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: Peddal-pedanten] #2708091 19/05/2022 13:51
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Du får väl lese tråden.

Jeg gjorde det, og den eneste referansen er skrevet slik at den ikke spesifiserer hvorvidt det gjelder offentlig myndighet, eller flyselskap.

Stämmer och det vet jag ikke, men det var inte det du spurte efter.

"På grensen, som er det du skriver om, eller f.eks på hoteller ?"

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: GeirK] #2708094 19/05/2022 13:56
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg må nesten vite hvem som "skylder på C19" for å kunne svare på det spørsmålet.

Pfff

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: fredriks] #2708096 19/05/2022 14:00
P
Peddal-pedanten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Du får väl lese tråden.

Poenget, for det tilfelle at det faktisk ikke var klart, var forskjellen på om det er offentlig myndighet som på grensen spør grensekryssende trafikk om hvem de er - kontra et privat selskap (hotell som eksempel) hvor de egentlig bare er interessert i å kunne drive sin virksomhet uten tap eller andre ergrelser...

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: sanouka] #2708100 19/05/2022 14:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Pfff

Og inntil du klarer å oppføre deg som en voksen person og delta i en samtale der en svarer på hverandres spørsmål og responderer på hverandres argumenter, skjønner jeg ikke hvorfror du deltar i diskusjonen.

Den intellektuelle umodenheten du utviser er bare nitrist å være tilskuer til.

Etter hva jeg forstår er det råvaresituasjonen spesielt etter Ukraina-krisen som holdes opp som hovedforklaringen. Så derfor var jeg ute etter et alternativt perspektiv.

Men det var du for barnslig til å kunne tilby.

- Robert Green Ingersoll
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: Peddal-pedanten] #2708101 19/05/2022 14:14
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Du får väl lese tråden.

Poenget, for det tilfelle at det faktisk ikke var klart, var forskjellen på om det er offentlig myndighet som på grensen spør grensekryssende trafikk om hvem de er - kontra et privat selskap (hotell som eksempel) hvor de egentlig bare er interessert i å kunne drive sin virksomhet uten tap eller andre ergrelser...

Jag svarade dig till och med i mitt senaste inlägg och det du först spurte om var också redan besvarat i tråden.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: fredriks] #2708103 19/05/2022 14:31
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Til folk fra flyselskap.
Jeg tror neppe Frankrike (bare for å nevne et land) setter bort passkontroll til kabinpersonell i Norwegian på G'moen.
Kan hende den kontrollen har sin opprinnelse i annet en ordinær passkontroll innenfor Schengen.

(Ja, effektivt sett er det det samme for reisende, men muligens skylder man på feil part.)

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: GeirK] #2708110 19/05/2022 16:58
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Pfff

Og inntil du klarer å oppføre deg som en voksen person og delta i en samtale der en svarer på hverandres spørsmål og responderer på hverandres argumenter, skjønner jeg ikke hvorfror du deltar i diskusjonen.

Den intellektuelle umodenheten du utviser er bare nitrist å være tilskuer til.

Etter hva jeg forstår er det råvaresituasjonen spesielt etter Ukraina-krisen som holdes opp som hovedforklaringen. Så derfor var jeg ute etter et alternativt perspektiv.

Men det var du for barnslig til å kunne tilby.

Så si nå heller det istedet for å insinuere konspi teori. Jeg har ikke fulgt veldig godt med, jeg har pass. Men jeg har tenkt mitt og på de som endelig kan ut og reise igjen når det har dukket opp på nyhetene.
Krisen har vært varslet i et år nesten hvis jeg ikke husker feil. Mener at det siste jeg hørte på NRK var C19, men det kan jo godt ha vært Putin eller været som også er godt brukte bortforklaringer på tingenes tilstand på olje og strømpriser for å nevne noe.
Hvorfor ikke bare sette ordinære pass på pause og utstede nødpass for en (kortere) periode feks?
Å stå å si at 10 uker er tiden det tar og ferdig med det holder ikke helt enkelt. De får begynne å jobbe som andre har gjort under pandemien spør du meg.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2708112 19/05/2022 18:01
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2708113 19/05/2022 18:14
L
Labbetuss Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Få passet i ekspressfart
Den smarte løsningen som politiet ikke forteller om.
https://dinside.dagbladet.no/reise/fa-passet-i-ekspressfart/76128885

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2708116 19/05/2022 18:59
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Naturligvis den norske løsningen: Betal for prioritet ut av latskapen. ICON_SMILE
Her kunne de med fordel slengt på en null på gebyret. Såpass burde det koste for late nordmenn og det har de råd til. .

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: sanouka] #2708142 20/05/2022 07:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Så si nå heller det istedet for å insinuere konspi teori.

Det har jeg absolutt ikke gjort!

Jeg har ikke fulgt veldig godt med, jeg har pass.

Og da er det kanskje greit å oppdatere seg FØR man deltar i en diskusjon om emnet.

Å stå å si at 10 uker er tiden det tar og ferdig med det holder ikke helt enkelt. De får begynne å jobbe som andre har gjort under pandemien spør du meg.

Gjelder det også bilforhandlerne som har lange ventetider på biler? At de må begynne å jobbe slik at ventetida går ned?

- Robert Green Ingersoll
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2708170 20/05/2022 08:18
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Å kunne "kjøpe seg" fram i passkøa høres ut som noko som potensielt kan vere rimeleg upopulært blant diverse politiske parti ICON_TONGUE

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: JoachimV] #2708174 20/05/2022 08:31
J
Jåddhå Online
Avhengig
Avhengig
J
Naturligvis den norske løsningen: Betal for prioritet ut av latskapen. ICON_SMILE
Her kunne de med fordel slengt på en null på gebyret. Såpass burde det koste for late nordmenn og det har de råd til. .

Late nordmenn? Hva er det du snakker om?

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: Arne_And] #2708175 20/05/2022 08:32
J
Jåddhå Online
Avhengig
Avhengig
J
Sitat: Arne_And

Takk for tips.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: Jåddhå] #2708186 20/05/2022 09:25
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Jepp. LATE nordmenn og sikkert mange andre ord jeg skal spare dere for. Å vente til siste liten med å skaffe pass til ferien situasjonen "post pandemi" tatt i betraktning er bare latskap. Gått hjemme å klagd i nesten 2 år da kunne man ofret passet en kvart tanke hvis utenlandsferie er så ekstremt viktg. Prioritet burde vært forbehold de som trenger det, fortrinnsvis i jobb ikke fornøylse det burde være sist på lista over prioritet.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: JoachimV] #2708191 20/05/2022 09:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jepp. LATE nordmenn og sikkert mange andre ord jeg skal spare dere for. Å vente til siste liten med å skaffe pass til ferien situasjonen "post pandemi" tatt i betraktning er bare latskap. Gått hjemme å klagd i nesten 2 år da kunne man ofret passet en kvart tanke hvis utenlandsferie er så ekstremt viktg. Prioritet burde vært forbehold de som trenger det, fortrinnsvis i jobb ikke fornøylse det burde være sist på lista over prioritet.

Visste du gjennom pandemien ca når det skulle bli mulig å dra til utlandet igjen?

- Robert Green Ingersoll
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: JoachimV] #2708195 20/05/2022 10:03
J
Jåddhå Online
Avhengig
Avhengig
J

Nå hadde ikke min sønn sett dagens lys før pandemien var over (om den er det nå), og da var det allerede en god del ventetid for å få passtime. Hvorvidt vi får prioritet eller ikke for være opp til noen andre å vurdere.

Du virker for øvrig å godte deg over alle situasjoner der du får mulighet til å legge skylda på folk. Strømpriser, pass, hva er det neste? Norge innvaderes av Russland og du benytter anledningen til å hovere over hvor dårlig forberedt hvermansen var?

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: GeirK] #2708211 20/05/2022 10:57
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Visste du gjennom pandemien ca når det skulle bli mulig å dra til utlandet igjen?

Sånn ca langt og lenge nok til at det ikke er noe argument å sitte i andre halvdel av mai 22 å lure på pass til sommeren.

Så spørs jo dette helt hvem du spør og hva slags svar man ønsker. Det var bånn gass i høst med et lite skjær i sjøen i desember før det igjen var business as usual i januar.

Og det er ca det som står igjen fra regjeringen: Det globale reiserådet ble opphevet 1. oktober 2021.

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/korona_info/id2691821/

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: JoachimV] #2708213 20/05/2022 11:04
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Visste du i desember hvor lenge dette "skjæret i sjøen" skulle vare?

- Robert Green Ingersoll
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2708220 20/05/2022 11:45
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Var en del ventetid för pass i höstas också på grund av mindre kapacitet på grund av pandemin.

Med 2-3 års holdbarhets tid för barnepass förstår jag också att ikke alla skaffer pass ett år i förveien. Ska helst ha kvar 6 månaders giltighetstid når man er på tur också.

Har varighets tiden för pass minskat de senaste åren? Tycker de för barn er väldigt korta. Vi hade tidigare svenska pass och lurer på hvis tiden för dem minskade fra 5 till 3 år.

Lätt att vara efterklok men har väldigt stor forståelse för att ikke alla tänker på pass långt i förveien.

Redigert av fredriks; 20/05/2022 11:46.
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: GeirK] #2708229 20/05/2022 13:22
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Visste du i desember hvor lenge dette "skjæret i sjøen" skulle vare?

Med den høye vaksinasjonsgraden og et sykdomsforløp som for de vaksinerte stort sett besto av et nys så var det vel ingen son hadde noe særlig trua på at den ble langvarig og det ble den heller ikke utover at det ble en del sykefravær.

Allerede i februar var det igjen i nyhetene om passkø og utsiktene for pass til ferien. 3 månederer etterpå sitter vi altså her og kverrulerer på hva som skjedde.

16 februar

Redigert av JoachimV; 20/05/2022 13:23.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: JoachimV] #2708231 20/05/2022 13:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Med den høye vaksinasjonsgraden og et sykdomsforløp som for de vaksinerte stort sett besto av et nys så var det vel ingen son hadde noe særlig trua på at den ble langvarig og det ble den heller ikke utover at det ble en del sykefravær.

Det var ikke svar på spørsmålet mitt.

Visste du i desember sånn ca når vi kunne begynne å reise igjen?

a) Ja
b) Nei

- Robert Green Ingersoll
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: GeirK] #2708232 20/05/2022 13:37
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Det var ikke svar på spørsmålet mitt.

a) Ja
b) Nei

GeirK, det var ingen som hindret deg i å reise noe sted i desember.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: JoachimV] #2708234 20/05/2022 14:03
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Allerede i februar var det igjen i nyhetene om passkø og utsiktene for pass til ferien. 3 månederer etterpå sitter vi altså her og kverrulerer på hva som skjedde.

Och en del av de som sitter och "kverulerar" nu försökte antagligen att få pass tid i februari eller i alla fall långt tidigare än nu.

Nu vet jag ikke eksakt hur lång ventetiden har varit vid forskjelliga tider men huvudproblemet er faktiskt liten kapacitet både på tider och tillverkning av pass så problemet hade faktiskt ikke varit löst hvis alla bara bestilt tider i februari (eller november för den delen).

Vi ordnade pass i höstas och det var i alla fall en månads ventetid i Trondheim då så jag tvivlar på att det har varit många lediga timmer senaste månaderna/året.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: JoachimV] #2708236 20/05/2022 14:04
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

GeirK, det var ingen som hindret deg i å reise noe sted i desember.

Det ville koste meg NOK1600 x 3 bare å dra på hytta i Sverige fra 27 desember, så det var hinder nok.

- Robert Green Ingersoll
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: GeirK] #2708239 20/05/2022 14:34
G
Gubbe Online
Entusiast
Entusiast
G
Var det samme mulighet og kostnad for deg (+ 2) å reise til hytta i Åre fra 1. desember til 27. desember, eller var det noe som slo til 27. desember??
(jeg spør fordi jeg ikke vet)

I tilfelle dette var noe som slo til 27. desember hadde man jo noen dager i desember før det, mener jeg. Eller misforstår jeg noe kraftig her?

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: Gubbe] #2708240 20/05/2022 14:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Gubbe
Var det samme mulighet og kostnad for deg (+ 2) å reise til hytta i Åre fra 1. desember til 27. desember, eller var det noe som slo til 27. desember??
(jeg spør fordi jeg ikke vet)

I tilfelle dette var noe som slo til 27. desember hadde man jo noen dager i desember før det, mener jeg. Eller misforstår jeg noe kraftig her?

Ja - dette slo til 27. desember og vi var der i jula. Men fremover visste vi ikke når vi kunne reise kostnadsfritt neste gang.

Vi planla ingen fornyelse av passet til yngstemann før i februar når vi så muligheten for sommerferie i utlandet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: GeirK] #2708243 20/05/2022 14:46
G
Gubbe Online
Entusiast
Entusiast
G
Så fra 1. til 26. desember var det greit nok å reise til hytta i Åre?
Altså store deler av desember?
(som antydet av JoachimV?)

Igjen, jeg spør fordi jeg ikke vet.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2708266 21/05/2022 06:04
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Det har aldri vært norske restriksjoner på reising det har vært et "reiseråd som frarådet reiser som ikke var strengt nødvendige til alle land" fra 14 mars 2020 frem til sommeren 21 for EU/EØS/Schengen og globalt som jeg har nevnt 1 oktober 21

Man har i tiden under pandemien måtte forholde seg til det som gjelder for de land man ønsker å reise til.

Når ble det opprettet reiseråd i forbindelse med pandeminen?

Tidslinje: Myndighetenes håndtering av koronasituasjonen

Som sagt, økt smitte ble et skjær i sjøen i desember som utsatte kuslippet men ikke noe verre enn det.

Det var bånn gass og hæla i taket igjen til vinterferien.

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: Gubbe] #2708269 21/05/2022 07:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Gubbe
Så fra 1. til 26. desember var det greit nok å reise til hytta i Åre?
Altså store deler av desember?
(som antydet av JoachimV?)

Igjen, jeg spør fordi jeg ikke vet.

Det er korrekt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: JoachimV] #2708270 21/05/2022 07:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Som sagt, økt smitte ble et skjær i sjøen i desember som utsatte kuslippet men ikke noe verre enn det.

Så da spør jeg en gang til.

a) Ja
b) Nei

- Robert Green Ingersoll
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: GeirK] #2708437 23/05/2022 07:02
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Så da spør jeg en gang til.

a) Ja
b) Nei

c) Tja

Hva tro du selv de siste innleggene tatt i betraktning og at ditt eget hinder fra å reise kun var seg selv og en økonomisk vurdering?

Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende? [Re: erikskon] #2709024 27/05/2022 22:42
aleks75 Offline
Entusiast
Entusiast
Hadde time for pass til sønnen 23. mai på Heimdal politistasjon i Trondheim (bestilte time i mars). Forklarte at reise var bestilt til juli måned og fikk uten videre prioritet. Fikk sms idag, 28. mai, at passet kan hentes på stasjonen.

Aleksander
Side 1 av 4 1 2 3 4

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå