Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Solceller på taket!

Solceller på taket! #2697764 02/02/2022 09:44
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,542
magic Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,542
Hallo ja!

Går og funderer på solceller på taket, har slakt skrånende tak (helning 6 grader mot sør).
Otovo beregner snaut 14000 kwh årlig produksjon, kostnad på ca 260 000 medregnet Enova-tilskudd.

Noen som har forsøkt dette? Finnes det i det hele tatt noen andre leverandører enn Otovo?
Og skifte av strømmåler (for å sende strøm ut på nettet), det er vel noe som sikkert også koster noen kr?

Produksjonen blri jo høy når vi trenger minst strøm, så det tar vel sikkert 10-15 eller 20 år før dette er tjent inn...


Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Solceller på taket! [Re: magic] #2697767 02/02/2022 09:51
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
J
JoachimV Offline
Besatt
Offline
Besatt
J
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
Begrenset med antall leverandører som nettselskapet ditt kan, vil og ønsker å forholde seg til. Otovo er en av disse, men sjekk at nettleverandøren din er med på leken. Solcellespesialisten har avtale med Otovo.






Re: Solceller på taket! [Re: magic] #2697769 02/02/2022 09:56
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
Sitat: magic


Produksjonen blri jo høy når vi trenger minst strøm, så det tar vel sikkert 10-15 eller 20 år før dette er tjent inn...


Inntjeninga kan du jo greit regne på...det er virkelig interessant er jo når man engang kanskje skal selge, og man kan love omtrent null kroner i strøm.
Det kan jo lett pushe prisen opp et par hakk, tenker jeg.
Så investeringsbiten i dette er ganske så interessant, men ganske synsebasert ennå.

Kompis i Drammen la det inn i det store sluket når tak og bekledning likevel måtte skiftes, så det synes mindre i totalen... men han lever på "gratis" strøm nåda. Ganske fornøyd.

Har selv lekt med tanken, ideel utforming og himmelretning på tak, men føles litt mye som en enkeltstående investering, ennå.


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Solceller på taket! [Re: magic] #2697781 02/02/2022 10:45
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Men hva gjør du om vinteren når panelerne er dekket av snø? Opp på taket å måke.
Klarer solcellerne å dekke hele strømforbruket for hele villaen en hel vinter?

Jeg kan ikke skjønne dette lønner seg når det koster 250.000-300.000 kr
Tenk hvor mye strøm du kan kjøpe for dette med fastpris på f.eks, 50 øre.

Edit: leste at det faktisk produseres noe strøm selv med et tynt lag med snø og at solen ofte smelter bort snøen også, selv i 5 minus.
Ellers er det opp å måke som gjelder,
Break even ila 10-15 år mener eksperterne, men det avhenger jo klart av strømprisene i fremtiden. Jo høyere strømpris jo tidligere rammer du break
even.

Dette var en kul måte å "integrere" panel på.
[Linket bilde]

Redigert av Panda; 02/02/2022 10:55.
Re: Solceller på taket! [Re: magic] #2697784 02/02/2022 10:50
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706
M
mroek Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706
Sitat: magic

Og skifte av strømmåler (for å sende strøm ut på nettet), det er vel noe som sikkert også koster noen kr?

Jeg tror at mange (alle?) av de nye strømmålerne allerede er forberedt for dette, så det skulle ikke være en ekstra kostnad.

Re: Solceller på taket! [Re: Panda] #2697797 02/02/2022 12:30
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
E
eOpseth Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
Sitat: Panda
Men hva gjør du om vinteren når panelerne er dekket av snø? Opp på taket å måke.
Klarer solcellerne å dekke hele strømforbruket for hele villaen en hel vinter?

Jeg kan ikke skjønne dette lønner seg når det koster 250.000-300.000 kr
Tenk hvor mye strøm du kan kjøpe for dette med fastpris på f.eks, 50 øre.

Edit: leste at det faktisk produseres noe strøm selv med et tynt lag med snø og at solen ofte smelter bort snøen også, selv i 5 minus.
Ellers er det opp å måke som gjelder,
Break even ila 10-15 år mener eksperterne, men det avhenger jo klart av strømprisene i fremtiden. Jo høyere strømpris jo tidligere rammer du break
even.

Dette var en kul måte å "integrere" panel på.


Antagelig er solfanger et vel så godt, om ikke bedre, alternativ i kalde klima. Batteri i form av varmtvannstank har en jo allerede.


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Solceller på taket! [Re: magic] #2697799 02/02/2022 12:39
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 2,235
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 2,235
Sitat: magic
Hallo ja!

Går og funderer på solceller på taket, har slakt skrånende tak (helning 6 grader mot sør).
Otovo beregner snaut 14000 kwh årlig produksjon, kostnad på ca 260 000 medregnet Enova-tilskudd.

Noen som har forsøkt dette? Finnes det i det hele tatt noen andre leverandører enn Otovo?
Og skifte av strømmåler (for å sende strøm ut på nettet), det er vel noe som sikkert også koster noen kr?

Produksjonen blri jo høy når vi trenger minst strøm, så det tar vel sikkert 10-15 eller 20 år før dette er tjent inn...
For å vurdere om det er lønnsomt for deg bør du få tabell som viser hva som er reell månedlig produksjon. Det ofte en forvirring om hvor mye anlegget faktisk vil produsere og hva som oppgis, smart å ha edruelige kalkulasjoner så man ikke blir skuffet. Solcellepanel mister litt effekt i starten og over tid, noe man bør ta med i kalkylen. Nå er det lett å hente historisk månedlige forbrukstall, da er det lett å lage en dekkende kalkyle, gjerne med low/med/high utgaver av hva solcellene kan tilføre. Enova-støtten øker nå, noe som bedrer regnestykket ditt. Nettleieeffekten hjelper også på. Økende rente påvirker kalkylen om det lånefinansieres.

Elvia har siden Slik produserer du din egen strøm med litt info og linker til leverandører. Solcellebransjen er mye mer profesjonell nå enn den var for 10 år siden, men det dukker sikkert opp noen cowboyer, verdt å bruke anbefalte leverandører. Smart å sette seg inn i de forskjellige panelene som leveres, ser enkelte markedsfører de som kun Standard eller Performance.


Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Solceller på taket! [Re: Andreas83] #2697831 02/02/2022 14:37
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,542
magic Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,542
Sitat: Andreas83

For å vurdere om det er lønnsomt for deg bør du få tabell som viser hva som er reell månedlig produksjon. Det ofte en forvirring om hvor mye anlegget faktisk vil produsere og hva som oppgis, smart å ha edruelige kalkulasjoner så man ikke blir skuffet. Solcellepanel mister litt effekt i starten og over tid, noe man bør ta med i kalkylen. Nå er det lett å hente historisk månedlige forbrukstall, da er det lett å lage en dekkende kalkyle, gjerne med low/med/high utgaver av hva solcellene kan tilføre. Enova-støtten øker nå, noe som bedrer regnestykket ditt. Nettleieeffekten hjelper også på. Økende rente påvirker kalkylen om det lånefinansieres.

Elvia har siden Slik produserer du din egen strøm med litt info og linker til leverandører. Solcellebransjen er mye mer profesjonell nå enn den var for 10 år siden, men det dukker sikkert opp noen cowboyer, verdt å bruke anbefalte leverandører. Smart å sette seg inn i de forskjellige panelene som leveres, ser enkelte markedsfører de som kun Standard eller Performance.


Er det noen god kalkulator / måte å estimere produksjonen på? Forbruket ligger på 1400 - 3000 kwh pr mnd (klart å knipe det ned til ca 2500 denne vinteren), forbløffende mye egentlig i sommermnd også. Tipper kona sin tørketrommel drar kraftig opp her. Dessuten har eldste pjokken dratt i militæret, så litt mindre varmtvann osv...
[Linket bilde]

Redigert av magic; 02/02/2022 14:38.

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Solceller på taket! [Re: magic] #2697835 02/02/2022 15:21
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Hvor ofte kjører dere tørketrommelen?


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Solceller på taket! [Re: GeirK] #2697837 02/02/2022 15:33
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,542
magic Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,542
Sitat: GeirK
Hvor ofte kjører dere tørketrommelen?

Ja nei ikke helt sikkerr, kona som styrer den som sagt. Men 2 avogtil 3 ganger i uka har nok forekommet, lite i vinter dog.


Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Solceller på taket! [Re: magic] #2697839 02/02/2022 15:40
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: magic
Sitat: GeirK
Hvor ofte kjører dere tørketrommelen?

Ja nei ikke helt sikkerr, kona som styrer den som sagt. Men 2 avogtil 3 ganger i uka har nok forekommet, lite i vinter dog.


Så hvis den trekker 3kW i en time tre ganger i uka, blir det 3kW * 1t * 3 ganger/uke * 4.3 uker/mnd = 38.8k kWt/mnd.

Jeg ville lett andre steder.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Solceller på taket! [Re: GeirK] #2697840 02/02/2022 15:50
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,542
magic Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,542
Sitat: GeirK


Så hvis den trekker 3kW i en time tre ganger i uka, blir det 3kW * 1t * 3 ganger/uke * 4.3 uker/mnd = 38.8k kWt/mnd.

Jeg ville lett andre steder.


Joda, det er nok et godt tips. Reduserte iallefall med drøyt 700 kWt jan 22 sammenlignet med jan 21. Redusert bruk av tørketrommel, litt mindre oppvarming og kanskje litt kortere dusj.


Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Solceller på taket! [Re: magic] #2697843 02/02/2022 17:10
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133
Tagelli Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133
Det er jo triste faktum at det er temperatur, luftkvalitet og varmtvannsbruk som må ofres for å redusere forbruket.

Jeg fant ut at luftkvalitet var der jeg kunne knipe inn, så har nesten doblet co2 nivået inne denne vinteren.
Problemet er jo at da må man jevlig varme opp og lufte kraftig ut for få ned fuktighet i bygget, så det blir ikke noe slikt neste år.



Re: Solceller på taket! [Re: magic] #2697845 02/02/2022 17:37
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
F
Flamini Offline
Besatt
Offline
Besatt
F
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
jeg har tatt ett par uformelle beregninger på dette tidligere og fikk solcellepaneler til å bli ett solid tapsprosjekt,
men
hvis man legger solcellepanel på taket når taket allikevel skal byttes eller huset bygges, så blir regnestykket vedrørende innvesteringen litt anderledes
det samme gjelder strømprisen, med gamle strømpriser så var solcellepaneler ikke noe å tenke på i det hele tatt. nå som Norge skal selge egenprodusert strøm billig til EU og man skal kjøpe dyrt tilbake igjen på spotmarkedet, så kanskje det kan være greit med veldig kortreist strøm...fremtidige strømpriser er det vanskelig å spå så mye om utover det at de blir høyere enn i dag. for den vanlige husholdning så kan prosjekt med 20års tilbakebetalingstid være vel optimistisk, ikke alle av forumets lesere lever om 20år engang


Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Solceller på taket! [Re: eOpseth] #2697847 02/02/2022 18:05
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
J
JoachimV Offline
Besatt
Offline
Besatt
J
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
Sitat: eOpseth
[

Antagelig er solfanger et vel så godt, om ikke bedre, alternativ i kalde klima. Batteri i form av varmtvannstank har en jo allerede.


Skal ikke uttale meg om solfanger, vil tru det hadde vørt utbredt om det var så bra alternativ.
Kulde er bra for effektiviteten på panel som går ned når temeperaturen går opp.






Re: Solceller på taket! [Re: magic] #2697851 02/02/2022 18:52
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 1,026
torstein Offline
Ingen custom tittel her nei....
Offline
Ingen custom tittel her nei....
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 1,026
Sitat: magic
Finnes det i det hele tatt noen andre leverandører enn Otovo?


https://www.tradewindsolar.no/


Torstein


If a mountainbiker crashes in the forest, and no one is around to see it? Is he still a crap rider?

The one true answer is known to that rider alone...
Re: Solceller på taket! [Re: magic] #2697860 02/02/2022 20:10
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
P
Paulus Offline
Besatt
Offline
Besatt
P
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Jeg skjønner ikke at solcellepanel skal være noe success i norge. Hvis jeg leser tallene riktig så har rogaland 2.55 kwh/kwp per dag. For et anlegg på 10kwp gir det 25 kwh i døgnet, eller ca 9000kwh per år. Dette er med panelene i optimal vinkel og rettet mot ekvator. Med 6 graders vinkel vil tallet bli lavere, si at tapet er 30% for å være grei. Da snakker vi 6000kwh i året. Hvis du da kan kjøpe 250.000kwh for samme pris som solcellepanelene har du tjent dem inn på 42 år forutsatt at vi ikke medregner levetiden til panelet som er 20-25 år.

Jeg har ikke satt meg fryktelig godt inn i dettan med solceller, så det er sannsynlig at beregningene mine her er feil.

Re: Solceller på taket! [Re: Paulus] #2697866 02/02/2022 21:07
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
J
JoachimV Offline
Besatt
Offline
Besatt
J
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
Sitat: Paulus
Jeg skjønner ikke at solcellepanel skal være noe success i norge. Hvis jeg leser tallene riktig så har rogaland 2.55 kwh/kwp per dag. For et anlegg på 10kwp gir det 25 kwh i døgnet, eller ca 9000kwh per år. Dette er med panelene i optimal vinkel og rettet mot ekvator. Med 6 graders vinkel vil tallet bli lavere, si at tapet er 30% for å være grei. Da snakker vi 6000kwh i året. Hvis du da kan kjøpe 250.000kwh for samme pris som solcellepanelene har du tjent dem inn på 42 år forutsatt at vi ikke medregner levetiden til panelet som er 20-25 år.

Jeg har ikke satt meg fryktelig godt inn i dettan med solceller, så det er sannsynlig at beregningene mine her er feil.


Du planlegger å gå tilbake å kjøpe billig strøm de kommende åra?






Re: Solceller på taket! [Re: Paulus] #2697867 02/02/2022 21:39
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Sitat: Paulus
Jeg skjønner ikke at solcellepanel skal være noe success i norge. Hvis jeg leser tallene riktig så har rogaland 2.55 kwh/kwp per dag. For et anlegg på 10kwp gir det 25 kwh i døgnet, eller ca 9000kwh per år. Dette er med panelene i optimal vinkel og rettet mot ekvator. Med 6 graders vinkel vil tallet bli lavere, si at tapet er 30% for å være grei. Da snakker vi 6000kwh i året. Hvis du da kan kjøpe 250.000kwh for samme pris som solcellepanelene har du tjent dem inn på 42 år forutsatt at vi ikke medregner levetiden til panelet som er 20-25 år.

Jeg har ikke satt meg fryktelig godt inn i dettan med solceller, så det er sannsynlig at beregningene mine her er feil.


Nja, jeg kan bli 'selvforsynt'. Kjøper jeg i tillegg 15 teslaer og stripper de for batteriet kan jeg gå off grid......... hmmm, tenke-tenke-tenke.

Re: Solceller på taket! [Re: JoachimV] #2697884 03/02/2022 07:58
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
E
eOpseth Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
Sitat: JoachimV
Sitat: eOpseth
[

Antagelig er solfanger et vel så godt, om ikke bedre, alternativ i kalde klima. Batteri i form av varmtvannstank har en jo allerede.


Skal ikke uttale meg om solfanger, vil tru det hadde vørt utbredt om det var så bra alternativ.
Kulde er bra for effektiviteten på panel som går ned når temeperaturen går opp.


Egentlig det som er poenget mitt, hvorfor er det ikke oppdaget i større grad? Det finnes jo store solfangeranlegg, men de er av mer industriell type.

Solfangere fungerer bedre på vinteren enn palen.

Effektiviteten på panel gjennom temperatur er ikke så veldig stor, det er større problem når de blir varme, men et solcellepanel er ikke et solcellepanel, og jeg tror heller ikke varme isolert sett er hovedproblemet for panel i et norsk klima. Så lenge likeretterkostnaden er lineær så bygger en mindre kapasitet på dette enn hva total panelkapasitet er, noe annet er økonomisk tullete, og slik sett er neppe effekttap pga temperatur et problem overhodet.


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Solceller på taket! [Re: eOpseth] #2697896 03/02/2022 08:39
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
J
JoachimV Offline
Besatt
Offline
Besatt
J
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
Sitat: eOpseth
Sitat: JoachimV
Sitat: eOpseth
[

Antagelig er solfanger et vel så godt, om ikke bedre, alternativ i kalde klima. Batteri i form av varmtvannstank har en jo allerede.


Skal ikke uttale meg om solfanger, vil tru det hadde vørt utbredt om det var så bra alternativ.
Kulde er bra for effektiviteten på panel som går ned når temeperaturen går opp.


Egentlig det som er poenget mitt, hvorfor er det ikke oppdaget i større grad? Det finnes jo store solfangeranlegg, men de er av mer industriell type.

Solfangere fungerer bedre på vinteren enn palen.

Effektiviteten på panel gjennom temperatur er ikke så veldig stor, det er større problem når de blir varme, men et solcellepanel er ikke et solcellepanel, og jeg tror heller ikke varme isolert sett er hovedproblemet for panel i et norsk klima. Så lenge likeretterkostnaden er lineær så bygger en mindre kapasitet på dette enn hva total panelkapasitet er, noe annet er økonomisk tullete, og slik sett er neppe effekttap pga temperatur et problem overhodet.

Litt av poenget med solcellepanel er at de er så enkle å innstallere. Lønnsomheten ryker fort når monteringen blir et større prosjekt.. Nå er de i ferd med å bli latterlig billig å både produsere og å montere. De kommer med ferdige montasjeløsninger til de forskjellige vanlige tak. Det er kombinasjonen der som gjør det lønnsomt. Jeg kan ikke helt se solfangere her, eksempel?

Lønnsomheten i hvert enkelt anlegg ligger i detaljene og optimalisering. Det er lett å flire av at det ikke er lønnsomt når du fjerner alle detaljene og kriteriene for denne optimaliseringen og tar de store tallene og svartmaler.

Det store og avgjørende spørsmålet blir strømprisene.






Re: Solceller på taket! [Re: magic] #2697903 03/02/2022 09:44
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
E
eOpseth Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
Enig i det, og det er nok hemskoen til solfangere all den tid det passer best på nybygg. Vedr. optimalisering så er nok det nøkkelen, men jeg tror det er essensielt at det går automatisk gjennom smarte løsninger/apper.


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Solceller på taket! [Re: magic] #2697904 03/02/2022 09:48
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,542
magic Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,542
Men optimalisering; er det så mye å gjøre med anlegget annet enn antall paneler? Og evt justere vinkelen litegrann for å bedre mottaket av sol?
Daglig dusj med vann for å senke tempen på varme dager? ICON_SMILE

Har ca 130 m2 med tak som da som nevnt skråner slakt mot sør (6 grader). Interessante betraktninger over her, med anslått tap på grunn av litt feil vinkel osv... Men er jo vanskelig å justere dette mye opp, da må man vel søke om tiltak til kommunen osv...


Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Solceller på taket! [Re: magic] #2697911 03/02/2022 10:22
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
E
eOpseth Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
Ja, absolutt. Kobling til varmtvannstank er et batteri du allerede har. Likeretterkapasitet bør du dimensjonere riktig, som nevnt er den kostnaden lineær. Men det viktigste optimaliserende er i operativ modus.


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Solceller på taket! [Re: eOpseth] #2697913 03/02/2022 10:26
Registrert: Oct 2021
Innlegg: 724
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
A
Registrert: Oct 2021
Innlegg: 724
Sitat: eOpseth
Ja, absolutt. Kobling til varmtvannstank er et batteri du allerede har. Likeretterkapasitet bør du dimensjonere riktig, som nevnt er den kostnaden lineær. Men det viktigste optimaliserende er i operativ modus.


En vanlig elektrisk vanrmtvannstank på ~70 grader er vel ikke et batteri som fungerer med solfanger?

Eller har magic klart system med vannbåren varme og greier der det plug and play?

Re: Solceller på taket! [Re: appelsin2] #2697915 03/02/2022 10:39
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,542
magic Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,542
Sitat: appelsin2

En vanlig elektrisk vanrmtvannstank på ~70 grader er vel ikke et batteri som fungerer med solfanger?

Eller har magic klart system med vannbåren varme og greier der det plug and play?


Har ikke vannbårent system i hus nei. Så ser for meg strømproduksjon som det enkleste alternativet...


Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Solceller på taket! [Re: appelsin2] #2697924 03/02/2022 11:37
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
E
eOpseth Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
Sitat: appelsin2
Sitat: eOpseth
Ja, absolutt. Kobling til varmtvannstank er et batteri du allerede har. Likeretterkapasitet bør du dimensjonere riktig, som nevnt er den kostnaden lineær. Men det viktigste optimaliserende er i operativ modus.


En vanlig elektrisk vanrmtvannstank på ~70 grader er vel ikke et batteri som fungerer med solfanger?

Eller har magic klart system med vannbåren varme og greier der det plug and play?


Spørs hva du legger i vanlig, men en nyere utgave bør kunne spille sammen med et slikt anlegg. Men det er klart at oppgraderinger spiser fort av kaka her. Nyere varmtvannstanker kan overvarme/forvarme/kall det hva du vil slik at du kan utnytte dette bedre. Systemet er også dummere all den tid det er klokka som bestemmer syklusen og ikke en ekstern pris som forandrer seg dag til dag.

Jeg har en slik tank selv, riktignok koblet til varmepumpe og ikke solfangeranlegg. Men leker med tanken når jeg skal, en dag, oppgradere/fornye.


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Solceller på taket! [Re: magic] #2697925 03/02/2022 11:38
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
E
eOpseth Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
Sitat: magic
Sitat: appelsin2

En vanlig elektrisk vanrmtvannstank på ~70 grader er vel ikke et batteri som fungerer med solfanger?

Eller har magic klart system med vannbåren varme og greier der det plug and play?


Har ikke vannbårent system i hus nei. Så ser for meg strømproduksjon som det enkleste alternativet...


Det har du antagelig rett i da, og jeg tror det er det vinnende argumentet for panel vs fanger på alt annet enn nybygg der du kan planlegge fra bunnen av.


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Solceller på taket! [Re: magic] #2698059 04/02/2022 15:33
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
J
JoachimV Offline
Besatt
Offline
Besatt
J
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
Og der kom 40 års garanti fra en av de store..






Re: Solceller på taket! [Re: magic] #2698156 06/02/2022 08:15
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
J
JoachimV Offline
Besatt
Offline
Besatt
J
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
Ikke relevant til skrå hustak men det skjer også ting med bakkeannlegg og økt effektivitet med dobbeltsidige panel.
Ja dæven døtte tenk det, hvem hadde trudd det at den kalde kjipe snøen i mørke kalde kjipe Norge kan øke effktiviteten?
https://www.cnet.com/home/energy-an...s-boost-efficiency-but-not-on-your-roof/
(Finnes mer om dette med dobbeltsidig men akkurat den var fersk i feeden min)

Norges første bakkemonterte kan skimtes fra E6 hvis du vet hvor du skal se. ROAF

Mens andre må slå av lysa på idrettsanlegget er nok Sande Sportsklubb fornøyd med investering av bakkeanlegget på Montebello arena nå.






Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå