Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Billig og hardfør vintersykkel som inspirerer?

Billig og hardfør vintersykkel som inspirerer? #2640560 02/12/2020 14:10
B
BZE Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Disclaimer 1: Her snakker vi billig og tungt. Depresjoner kan derfor forekomme. Men aldri flatt styre.

Disclaimer 2: Er ikke sikkert at dette blir noe av.

Kort versjon:
Det hadde vært gøy med Beaux Jaxon eller Chamois Hagar, men har noen erfaring med Trek 520 disc som vintersykkel?

Lang versjon:
Leker med tanken om ny vinterdoning, da dagens løsning har for lite plass til skikkelige piggdekk. Har også noen deler til overs, som kan vurderes å brukes.

Heller nok mer mot rammesett (evt. ulik ramme + gaffel) fremfor ferdig sykkel.

Primær bruk vil være grusveier i marka om vinteren, og noen km til/fra nevnte mark. Så hvordan sykkelen oppleves på landeveien i juli er ikke relevant. Muligens noe praktisk bruk med vogn og oppakning, men ingen store ekspedisjoner. Kanskje den får bli med på hytta bak/på taket på bil.

Er godt dekket på grus og asfalt i sommerhalvåret, og trenger strengt talt ikke flere aggressive karbonbygg med korte kjedestag. Stabilitet, store piggdekk og helst heldekkende skjermer ønskes. Er forøvrig åpen for å vurdere alle geometrier.

Leter altså etter noe som ikke er for fint til å neglisjere og bruke i salt, men samtidig spennende nok til å få meg ut døra i de mørkeste månedene. Orker ikke strengt vaskeregime og dårlig samvittighet om vinteren, men spyler raskt av etter tur når mulig og lagrer innendørs.

Dette blir ikke en lettvekter, men vil helst ligge rundt 10 kg (herregud...).

Etter en del søk virker Trek 520 disc rammesett som en farbar løsning. Den er ikke eksotisk, men slår meg som stabil, tidløs og praktisk. Fint at det er en kjent produsent, men det betyr ikke alt.

Har ingen erfaring med eller særlig formening om Trek. Har ingen erfaring med stål (rammen), og har ikke syklet mye på is/snø. Aner ikke hvordan en «touring»-ramme oppfører seg.

Vurderer å kombinere med karbon hjul og setepinne, for å bøte på vekt og komfort.

Lurer da på:

• Hvordan er kjørefølelsen på denne rammen prisen tatt i betraktning? Er skeptisk til alu-gaffel, men det blir kanskje ikke relevant med store piggdekk?

• Hva kan jeg forvente av levetid med skissert (mis)bruk?

• Denne skal klare 29x2.2" eller 700x54 (uten skjermer) om man ikke er så nøye på klaring. Vil noe som 40mm Marathon Winter + (en slags standard kanskje) være nok på holkeføre på Ring 4, eller bør man over på ISP etc?

• Andre forslag til rammesett av en viss kvalitet rundt 7000 kr? Moderne standarder er fint, men er ikke på detaljnivå enda.

Edit/tilleggsinfo:

• Er ikke gira på 650b.

• «Inspirerer» er relativt, men stort sett alt utenom billige terrengsykler. Monstercross er helt innafor.

Redigert av BZE; 02/12/2020 14:24.
Re: Billig og hardfør vintersykkel som inspirerer? [Re: BZE] #2641042 05/12/2020 09:52
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Takk for hyggelig PM! Jeg tar det her. Og siden jeg vet at du tåler det, kjører jeg på.

Sitat: BZE
Leker med tanken om ny vinterdoning, da dagens løsning har for lite plass til skikkelige piggdekk (...) Primær bruk vil være grusveier i marka om vinteren, og noen km til/fra nevnte mark.

Superenkel forskning avslører at du har en 3T Exploro. Også kjent som noe av det feteste som triller på to hjul.

Det er absolutt ingen unnskyldning for ikke på flekken å anskaffe et par dugelige piggdekk i 35-42 mm, og komme seg ut i Nordmarka sporenstreks. Helst allerede i dag.

Som du vet, kan du lese om sesongens piggdekk her og om føret på grusveiene i Marka her.

[Linket bilde]

Glimt fra Nordmarka i grålysningen i går: Slike veier + 3T Exploro = himmelen.

Sånn. Ferdig snakka. Du har det du trenger. Tråden kan slettes av moderator.

Men siden du er gjenstridig og ikke vil høre på fornuft, får vi ta litt mer.

Orker ikke strengt vaskeregime og dårlig samvittighet om vinteren, men spyler raskt av etter tur når mulig og lagrer innendørs.

Vinterturer i jomfruelig hvite Marka sliter ikke mer på sykkelen enn turer i blandevær ellers på året.

Enhver sykkel bør spyles forsiktig med varmt vann etter tur. Sommer som vinter. Bærbar spyler er en praktisk løsning og en investering som gir garantert avkastning. Kan ikke gjentas for ofte.

Om du skal bruke sykkelen mye i saltsøle, blir det en annen sak. Da er ikke ditt praktbygg løsningen. Men da snakker vi i hvert fall ikke behov for enorme terreng-piggdekk, med mindre du bor slik til at du er omringet av holke store deler av vinteren.

Etter en del søk virker Trek 520 disc rammesett som en farbar løsning.

Tviler ikke på at Treks touringsykler er utmerket til touring, men jeg tror ikke det er løsningen for deg og ditt bruk. Hverken som rammesett eller ferdig sykkel. Av flere grunner. Men se i første omgang på tilbakemeldingene på forumet fra erfarne lektor Haugen (hvor er det blitt av ham, forresten?) om den hakket mer kostbare Trek 920.

Om du virkelig vil ha plass til skikkelige piggdekk i 700c/29", snakker vi dekklaring for minst 2,25". Mindre enn det, og du vil ikke få plass til referansedekk som Schwalbe Ice Spiker Pro (ISP). Da ville jeg heller lett blant de groveste eventyrsyklene internasjonalt.

[Linket bilde]

Et godt sted å begynne er utmerkede Bikepackings Complete list of 29” drop-bar mountain bikes. Listen er dog ikke komplett, men du finner en liten mengde flotte eventyrsykler. Men selv her, takler ikke alle 29x2,25" med pigger. I hvert fall ikke med heldekkende skjermer, som du nevner.

Og jeg ville ikke redusert disse til en neglisjerbar (dine ord ICON_SMILE ) vintersykkel, men de kan være et godt alternativ til din Exploro for de episke ekspedisjonene på røffe veier gjennom land og verdensdeler ICON_SMILE

Vil noe som 40mm Marathon Winter + (en slags standard kanskje) være nok på holkeføre på Ring 4, eller bør man over på ISP etc?

Her er vi ved sakens kjerne: Hva trenger du?

Og svaret vil avhenge av reell bruk, omgivelser og personlige preferanser.

Minner meg på denne utvekslingen fra fjerne 2017:

Sitat: jonasto
[Linket bilde fra image.ibb.co]

Da satt man på sofaen med en særs blå hofte og en real kul på kneet. Første turen på skikkelig is med nye piggdekk, dekkene ble solgt inn fra butikken til å være...siterer karen bak kassa "Disse sitter som spøtta på isen". For noe vrøvl.
Sitat: Alpers
Tror det enkleste her er å klandre seg selv og ikke mannen bak kassen. Kontaktflaten en sykkelkross har mot underlaget er ganske liten, selv med lavt dekktrykk. Til den type føre det var i dag er det etter min erfaring kun bredere terrengdekk alle Ice Spiker Pro fra Schwalbe som funker.

Og det er fortsatt sant.

Men spørsmålet er hvor mye holke man erfaringsmessig vil møte der man bor og sykler, og om det skal være avgjørende for valg av dekk og sykkel.

Min erfaring er at ISP er overlegen på holke, meeen... på holke må man uansett være ytterst forsiktig. Det er en konsentrasjonsøvelse, ikke avslappende tur eller trening uansett hvor grove dekk man måtte ha. Og jeg er skeptisk til å velge utrustning etter det mest krevende føret man vil treffe på.

Jeg går heller for løsninger som jeg liker på mesteparten av turene, og er heller ekstra forsiktig der det er krevende. Om man skal legge terskelen ut fra det verste man møter, havner vi alle på ultratrygge terrengsykler som er designet for å sykle ned steinrøyser. Jeg tror ikke det er der du er.

Da jeg bodde sentrumsnært med tidvis mye holke spunnet opp av bilene i nabolaget, brukte jeg to sykler på vinteren:

- Blandeveissykkel med 45NRTH Xerxes 30 mm for alminnelig jobb- og vintersykling, dessverre på en del av de saltede pendlerrutene.
- Terrengsykkel med stiv gaffel med ISP 2,25" for holke og det verste været med ubrøytet snø.

Etter at jeg flyttet ut i Sørkedalen, der periodene med holke er svært begrenset og jeg sykler mest i Nordmarka, har jeg kun én sykkel til vinterbruk:

- Grov blandeveissykkel med plass til 45NRTH Gravdal 38 mm under heldekkende skjermer.

Tanken bak den siste sykkelen var opprinnelig å anskaffe ekstra hjulsett i 650b/27,5" for grovere piggdekk på dager med ren holke, men behovet har vært begrenset, og det har ikke blitt til.

Det ville gjerne stilt seg annerledes om jeg hadde rammesett med plass til 27,5x2,25" som f.eks. Hardrocx GT eller Fairlight Secan, noe som du absolutt også burde ha på listen. Da ville det vært svært fristende med et ekstra hjulsett med ISP for overgangsvær med holke.

Du kan finne både min Kinesis Tripster AT og mange andre i Vis oss din vintersykkel.

Hvor grove vinterdekk du trenger, er det bare du som kan avgjøre. Men jeg ville i hvert fall begynt med sykkelturer i Nordmarka, ubesudlet av salt, og tatt avgjørelser om påkrevd dekkbredde ut fra den erfaringen. Vinterføre er i praksis vidt forskjellige underlag med forskjellige krav til rytteren. Om du havner i sporete nysnø, får du kanskje også trening i de velkjente teknikkene som "kontrollert fall" og krossinspirerte "springe av sykkelen når den vil av veien" yes

Bortsett fra fallteknikk ICON_SMILE gjelder det samme om du vil ha en brukssykkel for mye saltsøle sentrumsnært. Lettrullende dekk og rimelige komponenter kan være stikkord for en slik doning.

Landevei har som kjent en mengde gode artikler om vintersykling, men denne i DN er også inspirerende, med filmsnutt og det hele:

[Linket bilde fra terrengsykkel.no]
Dagens Næringsliv: Med piggdekk i vinterskog

Eller bare la det stå til, uten unødvendig dilldall som gir og bremser ICON_LAUGH

Vet ikke om dette var til hjelp - lykke til!

Re: Billig og hardfør vintersykkel som inspirerer? [Re: BZE] #2641057 05/12/2020 13:11
B
BZE Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Takk for gode innspill som alltid.

Jeg bor dessverre slik til at jeg må gjennom saltede veier for å komme meg til marka, og å kjøre bil for å sykle i samme by gidder jeg ikke. For å oppsummere:

Alt 1: Exploro'n ville nok vært helt prima, men jeg får meg ikke til å bruke en så kostbar sak i salt og med større sjanse for å tryne. Den har heller ikke optimale løsninger for skjermer, og har en tendens til å samle mye vann i rammen (f.eks. ved vask). Har ikke videre lyst til å trekke barnevogn med den eller ha den bak på en bil heller. Jada, jeg er nok altfor forsiktig her, men sånn er det.

Alt 2: Dagens vintersykkel (les: ikke redd for den) i alu har skjermer. Kan kanskje klemme inn 35 mm foran og 32 bak med nada klaring, må testes. Dette kan kanskje dekke en del av behovet og er desidert billigst, men akk så kjedelig løsning. Er heller ikke en sykkel som jeg gleder meg til å dra ut med lenger. Men den funker og mangler bare dekkene.

Alt 3: Erstatte dagens vintersykkel med noe mer spennende og plass til større dekk.

520 ble vurdert primært pga dekklaring og pris, og fordi det er noe helt annen enn jeg har. Sånn sett ville jeg kanskje heller valgt 920 som er enda grovene. Men hverken jeg eller anmeldelsene er helt der nei.

Hvis jeg skal legge litt mer i det, er det to som har pekt seg ut siden første post:

Niner RLT i enten alu eller stål, med plass til 700x50 (uten skjermer). Funksjonell, litt tung, stål-utgaven skal være veldig smooth.
Standert Erdgeschoss i stainless steel. "Bare" 700x40, men slipper å tenke på rust. Og virkelig lekker.

Jeg ser jo at dette fort kan bli dyrere enn planlagt, selv om delene blir adskillig billigere enn på Exploro'n. Mange gode alternativer (inkl. Fairlight) har også lang leveringstid. Så det kan fort bli med drømmen og evt. et prosjekt til neste år, med nødløsning denne vinteren.

For å forenkle det hele, koker det vel ned til dette spørsmålet:
Hvis man tar utgangspunkt i dager med fine forhold (brøytet og hardpakket) og unngår holke, kan 32 mm være tilstrekkelig for en udramatisk tur på Ring4?

PS: Bruker Kärcher OC3 mobil spyler og kan i grunn anbefale denne til enkel bruk. Lett å fylle på mer vann i krana inne og syntes jeg får mye ut av batteriet. Første jeg kjøpte var riktignok defekt, men det løste seg til slutt.

Redigert av BZE; 05/12/2020 13:22.
Re: Billig og hardfør vintersykkel som inspirerer? [Re: BZE] #2641063 05/12/2020 13:50
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Mobil spyler er gull på vinteren om man ikke har mulighet til innendørs.

Når det gjelder billige og grove blandeveissykler, kan jeg tipse om Vitus Substance:

https://www.wiggle.co.uk/cycle/adventure-bikes?ea=4294554591&o=2&f=300394

Finnes både i alu, stål og karbon.

Obs, priser på Wiggle vises nå inkl. mva. I alle fall hos meg. (De har nå lagt til rette for innkreving av norsk mva).

Redigert av Elmersen; 05/12/2020 18:38.
Re: Billig og hardfør vintersykkel som inspirerer? [Re: BZE] #2641081 05/12/2020 16:33
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Alt 1: Exploro'n ville nok vært helt prima, men jeg får meg ikke til å bruke en så kostbar sak i salt og med større sjanse for å tryne. (...) Å kjøre bil for å sykle i samme by gidder jeg ikke.

Enig med det siste, desto mer siden jeg ikke har bil ICON_SMILE

Ser alle poengene du nevner i innlegget, men jeg må likevel beundre standhaftigheten din, når det er perfekte forhold i Marka, du har en fantastisk sykkel som Exploro, og ikke setter pigger på den, lell ICON_SMILE

Alt 2: Dagens vintersykkel i alu har skjermer. Kan kanskje klemme inn 35 mm foran og 32 bak med nada klaring, må testes. (...) Hvis man tar utgangspunkt i dager med fine forhold (brøytet og hardpakket) og unngår holke, kan 32 mm være tilstrekkelig for en udramatisk tur på Ring 4?

Ved kremforhold som i dag, ja. Men for hygge i Marka gjennom hele vinteren, vil jeg si tja.

Om du kan tøye det til 35 mm, har du plutselig allround-dekk som både Schwalbe Marathon Winter (240 pigger), Suomi Routa (244 pigger) og til nød Conti Contact Spike (120 pigger). Alle med et visst mønster.

Om grensen går ved 32 mm, har du fortsatt dekk som nevnte Conti Contact Spike (120 pigger) og Suomis grove Hile W240 (240 pigger).

Selv ved 30 mm har du noen muligheter, men kompromissene er enda mer synlige, som eksemplifisert her:

[Linket bilde]

Xerxes har lettrullende bane og pigger kun på sidene. Ved høyt lufttrykk tar piggene kun i svinger. Winter har lavt mønster med pigger kun i rullebanen. Bør være mulig å sette inn pigger på sidene også for grep i svinger og sporete underlag. Skinny Freddie har kraftig mønster med pigger i rullebanen. Lover godt grep på snø, men ujevn følelse på asfalt. Til gjengjeld får du etter hvert plass til disse på de fleste nye racere, som gjerne har dekklaring på 32 mm og mer idea

Så ja. du har absolutt alternativer for vintersykkelen du har i dag. Kanskje kan den få nytt liv, og din kjærlighet til den kan blusse opp i romantiske, snøhvite Marka?

Alt 3: Erstatte dagens vintersykkel med noe mer spennende og plass til større dekk.

Etter noen år med vintersykling, var jeg i hvert fall ikke i tvil om mine kriterier:

1. Plass til 700c/28" piggdekk på rundt 40 mm under heldekkende skjermer. Det betyr oppgitt dekklaring på minst 40-42 og helst 45-50 mm for 700c.
2. Plass til 650b/27,5" piggdekk på minimum 2,1" og helst 2,25" for å ha muligheten til å sette på enda grovere dekk ved behov. Det betyr oppgitt dekklaring på minst 52-55 og helst opp til 60 mm for 650b.
3. Selvsagt fester for heldekkende skjermer i både ramme og gaffel, og moderne standarder for akslinger og bremsefester.

Vær oppmerksom på at det er en del lekre modeller der ute som har akkurat for lite dekklaring til å takle dekk i de nevnte dimensjonene under skjermer. Det er bare irriterende.

[Linket bilde]

Det er først ved rundt 40 mm i 700c at du kommer til mine foretrukne 45NRTH Gravdal 38 mm og gode alternativer som Suomi Routa 40 mm og Marathon Winter 42 mm, hvorav de to første nå kommer i slangeløse versjoner. Du har også dekk som Conti Contact Spike 240 i 42 mm og grovere Suomi Hile W240 i 40 mm.

I 650b, er det som nevnt fortsatt 2,25" som gjelder for optimalt grep på holke, med f.eks. ISP. Suomi WXC'R SL W312 2,25" er et alternativ i samme bredde, men med wire.

I 650b 2,1" er 45NRTH Kahva i 60 TPI et alternativ. Men mønster og pigger har mye til felles med Gravdal 700c 38 mm, og jeg er i tvil om hvor mye man vinner på å gå fra Gravdal til Kahva. Det samme gjelder Suomi Routa. Jeg drømmer om at Schwalbe skal innse at det er et voksende marked blant blandeveissyklister for denne dimensjonen, og introdusere ISP i 2,1", slik de engang hadde for 26".

Det er etter hvert et bredt utvalg av rammesett med plass til 700c 40 mm og 650b 2,1". Her er det bare å la hjertet styre blant forskjellig design og geometri, fra kort, bratt og sprettent til langt, slakt og stabilt. For vinter- og ekspedisjonssykling, valgte jeg det siste.

Det er betydelig færre rammesett som har plass nok til 650b 2,25". Vår hjemlige Hardrocx GT, gjerne i den fine Sørensen-versjonen, er det nærmeste eksempelet. Synd at rammesettet, så vidt jeg vet, ikke selges løst.

Så må vi ha litt mer Dafne Fixed.

Re: Billig og hardfør vintersykkel som inspirerer? [Re: BZE] #2641082 05/12/2020 16:34
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Kan du ta deler fra den gamle vintersykkelen og bygge på en carbonda 696-ramme? Tror det vil funke bra. Fin dekklaring og inspirerende geometri.

Re: Billig og hardfør vintersykkel som inspirerer? [Re: Sepeda] #2641090 05/12/2020 18:50
B
BZE Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Sitat: Sepeda
...jeg må likevel beundre standhaftigheten din

Fristelsen er absolutt tilstede, glad jeg ikke har dekk liggende klare ICON_WINK

Takk Elmersen og sun flyer, er mange gode alternativer. Har flere muligheter når det gjelder å lete frem/flytte over deler, litt avhengig av hva løsningen blir.

Om noen fortsatt vil delta i denne suppen av beslutningsvegring: Hvis man snur på det, vil 29x2.2.25" ISP oppleves som noen drog under fine snøforhold? Vet at de er grusomme på asfalten, og forventer ikke slicks-følelse av noen piggdekk. Men merker man rullemotstand på samme måte på brøyta vei?

Tror ikke 650b er for meg.

Re: Billig og hardfør vintersykkel som inspirerer? [Re: BZE] #2641094 05/12/2020 19:18
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Hvis man snur på det, vil 29x2.25" ISP oppleves som noen drog under fine snøforhold?

Nei, jeg synes ISP 29" er fint også på brøytet vei i Marka. Men det er en litt annen opplevelse. Om det er løsere snø, skjærer de seg ikke ned på samme vis som 30-40 mm, men flyter mer. Det kan være deilig, men det kan også, paradoksalt nok, gjøre dem mer ustabile under enkelte forhold.

Men de er som sagt merkbart tryggere på holke. Og de er terrengdekk, så da kan du jo også forsere sti ICON_SMILE

Tror ikke 650b er for meg.

Mye tyder på at 650b er på vei ut som standardoppsett ettersom dagens grove blandeveissykler gjerne har plass til 40-45 mm i 700c.

Men: Det er jo akkurat for vinterbruk at bredere dekk i 650b har en misjon.

Om du velger et rammesett som er designet for brede 29" terrengdekk, er det nettopp det du får: En sykkel designet for store og brede dekk i 29". Om du vil sette på smalere dekk, f.eks. mer lettrullende piggdekk i 30-40 mm, kan du klusse til både krankhøyde og slep/trail. Så du er låst til visse dimensjoner, og må være sikker på at du vil ha nettopp disse dimensjonene.

Om du derimot velger et rammesett designet for mellombrede 700c dekk og brede 650b dekk, får du en betydelig mer fleksibel sykkel. Med masse festepunkter og gjerne en mer stabil og ekspedisjonsrettet geometri, vil den likevel være et alternativ til din Exploro.

Men for all del: Det er superkult med en 29" monsterkross eller drop bar mountain bike ICON_COOL

Og med lettrullende dekk som gamle G-One Speed 29x2,35" holder du følge med eller ruller forbi racerne. Jeg husker fortsatt de sjokkerte blikkene fra menn i Rapha ICON_SMILE Men også det gjør du strengt tatt bedre på Exploro, den første aero-raceren for brede dekk!

Og nå skal jeg tie stille en stund!

Re: Billig og hardfør vintersykkel som inspirerer? [Re: BZE] #2641125 06/12/2020 09:33
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Har lovet å tie stille, men må bare si at jeg ved en utilgivelig inkurie har omtalt Suomi Routa W248 TLR som 40 mm bredt. Det korrekte er 42 ICON_SMILE

Re: Billig og hardfør vintersykkel som inspirerer? [Re: BZE] #2641140 06/12/2020 12:58
B
BZE Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Bare glad for alle innspill!

Har tatt tak, og gått til det utrolig spennende innkjøpet av W240 32 mm (foran) og Skinny Freddie 30 mm (bak) til dagens vintersykkel. Det blir nok ikke optimalt grep, kjørefølelse, vekt eller sykkelglede, men det er da bedre enn ikke noe. Valgte disse siden jeg vet de passer, og tenker at noe så tynt vil uansett skjære gjennom, så da er det bedre med litt knaster. Blir ikke de lange turene på asfalt uansett.

Så får vi se om jeg har plass til gode til noe større, og om det kan gi mersmak på vintersykling.

Håper jeg har mer flaks enn jonasto ICON_SHOCKED

Andre må gjerne bruke denne tråden videre til lignende funderinger.

Re: Billig og hardfør vintersykkel som inspirerer? [Re: BZE] #2641142 06/12/2020 13:14
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Tror det vil fungere godt i Marka yes

Skikkelig old school kross-oppsett ICON_COOL

Synd at det er meldt regn og sludd de nærmeste dagene i store deler av Nordmarka, men det er ingen unnskyldning for å droppe tur ICON_SMILE

Re: Billig og hardfør vintersykkel som inspirerer? [Re: BZE] #2641750 10/12/2020 20:32
B
BZE Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Valgte disse siden jeg vet de passer

Her blir jeg forespeilet kremforhold lørdag, så passer selvfølgelig ikke dekket foran under skjermen og dekket bak vil absolutt ikke gå på felgen ICON_MAD

Re: Billig og hardfør vintersykkel som inspirerer? [Re: BZE] #2641826 11/12/2020 11:49
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Her blir jeg forespeilet kremforhold lørdag, så passer selvfølgelig ikke dekket foran under skjermen og dekket bak vil absolutt ikke gå på felgen ICON_MAD

Men du vet at dette er sykkelgudene som hvisker deg et ord i øret?

Exploro.

Eller kanskje to ord.

Exploro. Gravdal.

Jeg tenkte faktisk på dette mens jeg gled gjennom et vinterlig eventyr i dag morges: Du har den perfekte sykkel for fine vinterdager i Marka. Snø sliter ikke på sykkelen. Du behøver ikke skjermer på snø. Du kan unngå salt på vei til Marka. Ikke la et par kilometer med saltsøle komme mellom deg og milevis med uskyldsrene vinterveier. Om du må ta t-bane, trikk, buss, bil, taxi, helikopter eller luftballong for å unngå saltet, er det glemt straks du er i Marka. Det koster deg kun et par dekk, og du vil etter første tur vite om du liker vintersykling eller ei. Ikke alle gjør det. Og du vil ha langt bedre grunnlag for å avgjøre om du vil ta steget videre til dedikert vintersykkel eller ei, og hva du i så fall vil ha. I verste fall selger du dekkene. Helt alvorlig.

Hvis du går og spør din kjære Exploro, er jeg sikker på at hun er enig.

Re: Billig og hardfør vintersykkel som inspirerer? [Re: Sepeda] #2641836 11/12/2020 12:39
P
pcb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Vanskelig å være uenig :-) En sykkel skal vel da brukes??

Re: Billig og hardfør vintersykkel som inspirerer? [Re: BZE] #2641837 11/12/2020 12:49
B
BZE Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Vanskelig å være uenig ja, og noe må definitivt skje. Det pønskes.

Re: Billig og hardfør vintersykkel som inspirerer? [Re: BZE] #2696473 23/01/2022 22:06
B
BZE Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Det tok noen år, men omsider kan denne tråden konkluderes. Det ble hverken en Trek 520, Niner eller Standert. Det ble rett og slett en rosa bjørn.

Kortversjonen: Canyon har aldri vært min drømmesykkel, men denne er en drøm å sykle.

Lang versjon:
Den ble ikke sååå tung, og heller ikke så billig som jeg så for meg i første post.
Men.

Den skulle inspirere (les: ikke være døll eller ha for kjipe komponenter) og muliggjøre tur uansett vær. Plass til brede (pigg)dekk under skjermer var et ufravikelig krav. På dette har jeg skutt blink.

Tiltenkt bruk er tur i all slags vær, rolige utflukter og være med på hytta. Dette skulle ikke være den hissigste, letteste eller raskeste sykkelen i stallen. Heller en fin og komfortabel følgesvenn.

Den skulle heller ikke være for fin/dyr til å brukes under nevnte forhold. Kremt.

Spøk til side har jeg forsøkt å ta noen halvveis fornuftige valg med tanke på materialer, brukervennlighet og holdbarhet. Så OVER TID er ikke dette så galt altså. Lover.

Svaret på min to år gamle spec ble altså å kjøpe en Canyon Grizl. Så har det seg slik at jeg ikke evner å slå meg til ro med standard oppsett. Nedenfor følger en gjennomgang av komponenter for den som måtte være interessert.

[Linket bilde]

Som alltid bygget opp av dyktige Anki på The Service Course.

Ramme: Canyon Grizl CF SL (medium)
Ikke meningen å fornærme noen, men Canyon har aldri vært noen drømmesykkel for meg. Ikke fordi det er noe dårlig, mer fordi det er så utbredt og vanlig og dermed litt lite eksotisk. Men dette ble en fristende pakke som tikket alle bokser: Passe aggressiv geo, fornuftig vekt (robust men ikke unødig tung), klaring for 700c 50 mm dekk (45 med skjermer), tilhørende solid skjermsett, festepunkter.

Ønsket også å unngå bevegelige deler og proprietære løsninger, type FutureShock, IsoSpeed, justerbare akslinger, aeropinne og andre «smarte» påfunn. Setepinnen er litt tung, men er en befriende enkel løsning for mer komfort.

Rammen byr på en moderne geo med langt overrør og kortere stem, som tidligere har blitt grundig beskrevet her på formuet. Som førstegangs Canyon-kjøper var jeg litt usikker på størrelse, særlig med tanke på at jeg planla å bytte ut styre og stem. Kalkulatoren deres anbefalte Medium, som jeg valge å stole på. På sommerføre foretrekker jeg mindre rammer kontra større, men det gjør ikke noe om denne er kneppet mer stabil. Det tilsier også kjedestagslengde på 435.

SL er den rimeligste og tyngste karbonvarianten av rammen, men med en oppgitt vekt på 1035 (kontra 950 på SLX) var ikke det noe å lure på. Heller tåle litt tøffere behandling, om enn bare placebo.

Tilgjengelighet førte meg heldigvis over på rosa. Og nei, dempegaffel og dropper blir nok hakket for progressivt for min del enn så lenge. Kanskje noe for alderdommen.

Gruppe: Rival AXS XPLR 1x
Veldig fornøyd med Rival AXS på raceren, og ønsket 1x for denne sykkelens bruk. Prismessig likt som mekanisk 11-delt GRX, da var ikke dette noe å lure på i min bok. GRX Di2 tilbys kun på SLX, og per nå syntes jeg SRAM vinner på 1x. Er ellers veldig glad i 2x Di2.

Kan heller ikke skjønne at noe skal være enklere å operere med tykke hansker vinterstid enn 1x etap. En for opp og en for ned.

Rival AXS er ikke lett (særlig kranken), men det fungerer utmerket. Jeg ønsket heller ikke den dyreste gruppen her, da disse delene er mest utsatt for salt og slitasje. Hendlene er i min bok penere enn Red og Force, og flere jeg snakker med melder om bedre ergonomi.

40t drev og 10-44 kassett virker å være midt i blinken på denne sykkelen, hvor toppfart og tetthet mellom gir ikke er prioriteten.

Som et pluss kan jeg nå også bytte batteri og evt. deler mellom to sykler.

Hjul: ENVE AG25
Sykkelen kom med DT Swiss alu-hjul med bra spec, men for å spare litt vekt og minimere vinterslitasje (AG har utvendige messingnipler blant annet) ble disse oppgradert. Godt fornøyd med andre ENVE-hjul inkludert Foundation-serien, så har høye forventninger til komfort og holdbarhet.

Styre: ENVE AR 400 mm
Ganske likt 3T sitt Superghiaia som jeg har på en annen sykkel og liker godt. Flare som ikke påvirker vinkel på hendler, og ulike alternativer for kabler. Ikke utpreget lett, komfort viktigst. ENVE styretape. Medfølgende alu-styre på 440 blir for bredt for meg.

Stem og computerholder: Extralite Hyperstem 90 mm
Lett og sterkt («Exceedes the EN safety standard requirements so much that we can recommend it for Enduro.»). Ett av forholdsvis få stem som lages I 1 ¼” variant. Valgte korteste variant i 90 mm da jeg ville ha litt lenger enn medfølgende 80, men samtidig ikke kludre til den moderne geometrien.

Sete: Berk Dila 140 mm padded
Lett og behagelig, hadde dette liggende i skuffen. No-brainer når det er «gratis».

Flaskeholdere: 3x King Cage Titan
Trenger neppe å begrunne denne, men hadde én liggende i skuffen. Denne har ikke passet visuelt inn på noen av mindre andre sykler, her syntes jeg det klaffer.

Dekk: Gravdal 38 mm
60 TPI, tubeless naturligvis. Har rikelig med plass til bredere, men disse slår meg som det beste alternativet enn så lenge.

Skjermer: Canyon
Laget for Grizl, klaring for 45 mm dekk. Har forlenget de med noen skvettlapper fra Fahrer, som monteres uten å måtte borre hull. Disse ble montert i hui og hast. Den fremre datt så av på tur i et ekstremt tilfelle av tå-overlapp som neppe vil skje så mange ganger og mangler derfor på bildet over. Fant den igjen på returen, og skal få festet de litt mer nøyaktig.

Skjermene virker solide og lydløse. Ikke finjustert klaringen enda, men er sikkert lurt å ha litt ledig plass der med knastedekk.

Bremseskiver: Galfer road wave centerlock 160 mm
God erfaring med 140 mm varianten, så forsøker meg på disse for å spare noen gram. Antikorrosjonsbehandlet. Standard Rival bremsepads.

Pedaler: Shimano ES-600
Tidligere diskutert med fordeler og ulemper, de gjør jobben for min del med lav vekt og bred plattform.

Har for en gangs skyld ikke oppgradert kranklager eller kjede, medfølgende skal få jobbe litt i saltlaken først.

Vekt inkludert pedaler, piggdekk, skjermer, 3 stk. flaskeholdere og computerholder ble målt til 9,66 før gaffelrøret ble kuttet. Må si meg fornøyd med det.

Førsteinntrykk:
Har bare rukket to kjappe turer. Som nevnt i Grizl-tråden syntes jeg den er overraskende livlig med tanke på kjedestagslengde (og piggdekk!), men samtidig passe stabil for min smak. Hjulene virker veldig lovende, den virker responsiv og lettere enn vekten skulle tilsi. På tross av å ha lekt med geometri-ilden med delebytting er nok dette sykkelen jeg sitter aller best på. Jeg gleder meg til neste tur, og da må det vel sies å være en foreløpig suksess ICON_GRIN

Dagens tur fikk en skummel avslutning. Noe jeg var sikker på var en haug med sørpe viste seg å være klink is, store klumper som minnet om en fjellkjede i miniatyr. Hadde ikke sjanse til å rekke å bremse eller klippe ut, men rakk å tenke at "nå tryner jeg - dette kommer til å gjøre vondt på flere måter". Sykkelen ble kastet fra side til side i "renna". Utrolig nok holdt sykkel og rytter seg oppreist. Uvisst om dette kan tilegnes sykkelen stabilitet, Gravdal sitt imponerende grep eller ren, skjær flaks. Har hvertfall full tiltro til utstyret ICON_COOL

Re: Billig og hardfør vintersykkel som inspirerer? [Re: BZE] #2696616 24/01/2022 19:05
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gratulerer! yes ICON_COOL

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om dette er et råskinn av en isbjørn eller en søt, rosa kosebamse.

Du må uansett love at den gjør en gjesteopptreden i Vis oss din vintersykkel!

Din "billige og hardføre vintersykkel" er forresten mer avansert og påkostet enn noen bukkestyresykkel jeg noen gang har hatt ICON_SMILE

Ønsket også å unngå bevegelige deler og proprietære løsninger, type FutureShock, IsoSpeed, justerbare akslinger, aeropinne og andre «smarte» påfunn. Setepinnen er litt tung, men er en befriende enkel løsning for mer komfort.

Fornuftig. Men jeg ville ikke kalt en setepinne på beskjedne 220 gram med markedets beste fleks "litt tung" ICON_SMILE

SL er den rimeligste og tyngste karbonvarianten av rammen, men med en oppgitt vekt på 1035 (kontra 950 på SLX) var ikke det noe å lure på. Heller tåle litt tøffere behandling, om enn bare placebo.

Nemlig! Og hva er 85 gram (!) på en allveisdoning?

Gruppe: Rival AXS XPLR 1x.

Hører gjerne om erfaringer i den strengeste vinterkulda. Ellers fortsetter jeg å anse all elektronikk på sykler som Satans yngel!

40t drev og 10-44 kassett virker å være midt i blinken på denne sykkelen, hvor toppfart og tetthet mellom gir ikke er prioriteten.

Det burde fungere, selv opp de bratteste bakkene i Marka i våt snø ICON_SMILE

Skjermer: Canyon (...) Har forlenget de med noen skvettlapper fra Fahrer, som monteres uten å måtte borre hull. (...) Den fremre datt så av på tur i et ekstremt tilfelle av tå-overlapp som neppe vil skje så mange ganger...

Om du sykler i litt dypere snø med skvettlapper, må de festes skikkelig solid for ikke å bli dratt av. Min løsning var å borre hull.

Pedaler: Shimano ES-600

Yeah, baby, yeah! Landeveispedaler med SPD.

Dagens tur fikk en skummel avslutning.

#9!

Re: Billig og hardfør vintersykkel som inspirerer? [Re: Sepeda] #2696629 24/01/2022 20:41
B
BZE Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Takk for skryt, og for forsøk på å tale fornuft underveis ICON_WINK

Budsjettet ble selvfølgelig noe annet enn tiltenkt når tråden i sin tid ble startet, og den vil absolutt få sitt bruksområde året rundt. Om den er hardfør gjenstår å se. Den er ihvertfall utstyrt for å klare seg bra med litt enkelt stell, og så blir det sikkert noen flere titanskruer her og der med tiden.

Det kan nok være at batteriet varer kortere i ekstreme temperaturer, men nå har jeg hvertfall to stk. om jeg på død og liv må ut. VeloNews har før øvrig testet AXS litt i vintervær, og for min del vil nok skjermene forhindre mye av oppbygget de påførte.

Skjermene er tilsynelatende korte, men tok overraskende mye i selv dype vanndammer på første tur uten skvettlapper. Så det er ikke sikkert lappene blir fast inventar.

Litt usikker på hvilke "sommer" dekk denne skal få, og om jeg lar skjermene stå på hele året. Tenker fort at den kan bli det groveste redskapet med brede knastedekk og klar for (nesten) alt, særlig på fjellet. Foreløpig shortlist er RH med knaster i 42 eller 48, Teravail Rutland 47 eller UD Rosé i 42.?? Kanskje G-One R i 45 eller "angrer på at jeg ikke tok Caledonia"-oppsett med Pro One i 34? ICON_CONFUSED

Hvordan er forresten Gravdal i sesongskiftet med variert føre? Bare å legge om ved første bare flekk eller ok grep i litt gjørme? (skjønner at piggene blir raskere slitt).

Re: Billig og hardfør vintersykkel som inspirerer? [Re: BZE] #2696636 24/01/2022 22:02
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Kult at Service Course har spesialdesignet flaskene for å passe på din rosa Grizl, da.

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå