Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Inspirasjon til en drøm? Trenger tips!

Inspirasjon til en drøm? Trenger tips! #2686786 28/10/2021 10:07
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
Kjære forum,
Kona ble diagnosert med agressiv brystkreft i sommer. Etter vellykket operasjon er hun nå igang med cellegiftbehandling (kun preventiv, det var valgfritt). Etter dette er det stråling. Prognosene er veldig bra, og vi regner med at hun er klar for å sette igang mer målrettet (sykkel)trening igjen i slutten av februar. Men det har vært, og er, en tøff greie å komme oss gjennom.

Hun/vi trenger et mål eller to, noe å glede oss seriøst til. Vi har lenge snakket om å ta kjæresteturer hvor opplevelser basert på sykling er primærmålet. Det skal seff være mest av det, men også god mat og drikke, heftig natur, spennede kulturelle innslag, og stort sett nytelse. Helst varmt. Gjerne litt utenfor mainstream og storby, men hviledagene kan gjerne tas i en metropol.
Tenker alt fra en langhelg til en uke. Guiding kan være fint, men vi liker også å finne egne veier.

Vi er i utgangspunktet åpne for alle typer sykling. Begge har blandevei, fulldempet XC og endurosykler, og trives like godt på alle underlag. Ikke redde for bakker, hverken lange oppover på asfalt eller bratte ned på grov sti. Om vi triller innom en vingård på veien vil det ikke være plagsomt.

Det er mulig at det blir så enkelt som at vi begynner med Mallorca, vi har vært der før, men hun har ikke opplevd øya som syklist. Drar gjerne dit igjen. Ellers ser Pure Mountains veldig bra ut, selv om de ikke virker å være så oppdaterte på hjemmesidene. Selv er jeg superkeen på stisykkel i Alpene, vi har også snakket om å prøve å få med oss en runde av MTB WC som en del av det. Enda fetere hadde det vært å kjøre BCBR, men det krever litt mer logistikk og flaks å få prøvd. Men om det finnes noe superfett i Danmark er det også innafor.

Logistikkmessig foretrekker vi å ha med egne sykler, men det er ikke kritisk. Helst enkel transport fra flyplass/havn/jernbanestasjon til destinasjon, om det ikke er så nær at vi tar bilen.

Destinasjoner i Norge har vi besøkt en del av, og kommer til å fortsette med det, så det er utenfor landegrensa vi skal i denne drømmen.

Noen forumtravere som har noen opplevelser å dele som kanskje kan passe oss?

Re: Inspirasjon til en drøm? Trenger tips! [Re: knutspeed] #2686840 28/10/2021 12:44
Registrert: Jan 2015
Innlegg: 219
Henrikkolstø Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jan 2015
Innlegg: 219
Jeg så denne, og ble fristet ihvertfall...
https://www.youtube.com/watch?v=uvwTc4ecN3E


Time wasted is not wasted time
Re: Inspirasjon til en drøm? Trenger tips! [Re: knutspeed] #2686972 29/10/2021 10:11
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256
E
EspenS Offline
Veteran
Offline
Veteran
E
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256
Sitat: knutspeed
Selv er jeg superkeen på stisykkel i Alpene, vi har også snakket om å prøve å få med oss en runde av MTB WC som en del av det.


MTB Trans Alp kanskje? https://www.mtb-adventure.dk/trans-alp-2022/

Re: Inspirasjon til en drøm? Trenger tips! [Re: knutspeed] #2686981 29/10/2021 10:44
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 5,421
kjerts Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 5,421
Er det aktuelt med ritt? Jeg deltok i Andalucía Bike Race for mange år siden, og klarte tross mye blodsmak å se at det var en kjempefin tur. De har mix-klasse dere kunne stilt i.

Re: Inspirasjon til en drøm? Trenger tips! [Re: knutspeed] #2686985 29/10/2021 10:57
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 623
Raoul Duke Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 623
Dra til San Sebastian i midten av Juli, ta et par turer med basqe mtb og/eller landeveissykling i "forfjellene" til Pyreneene og så dra til Andorra under verdenscuphelga der?


"Everybody has a plan until they get punched in the face"

- Mike Tyson
Re: Inspirasjon til en drøm? Trenger tips! [Re: knutspeed] #2687003 29/10/2021 12:31
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
F
Flamini Offline
Besatt
Offline
Besatt
F
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
Mye styres av budsjett, tidsaspekt og ferdigheter.

Jeg vil anbefale at dere drar til Langtvekkistan, dvs ett land med en helt annen kultur og annet landskap. Dere får garantert en flott opplevelse.
Been there and done that.

Det arrangeres mange turer i Vietnam og jeg kjenner flere som har vært der, god mat, flott landskap og usedvanlig hyggelige mennesker.
Afrika sør for Sahara, veldig forskjellig fra det dere er vant med og en opplevelse for livet.
Marokko, flott landskap og kanskje ikke fullt så hyggelige mennesker - de behandler deg som det du er, en kaffir
Muslimske land der er det stor forskjell på landene. Noen er nesten siviliserte og andre er på full fart tilbake til middelalderen og er lutfattige. Min definisjon av lutfattig har endret seg. Kvinner bør være forsiktige, tildels veldig, i enkelte land. Konerøveri praktiseres fortsatt og det er ikke ment som en spøk

sjekk ut redspoke og spiceroads som har mange turer


Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Inspirasjon til en drøm? Trenger tips! [Re: knutspeed] #2687018 29/10/2021 15:13
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256
E
EspenS Offline
Veteran
Offline
Veteran
E
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256
Enig med sistnevnte taler, etter selv å ha vært på flere turer i både sørøst-asia og afrika, men... Jeg ville ikke siktet meg inn på turer i type 'fattige' langtvekkistan-land i 2022 pga covid-epidemien. Langtvekkistan-land med god økonomi kan likvel være mulig. Har selv bestilt flybillett til høsten 22 for å sykle i Sør-Korea :-).

Re: Inspirasjon til en drøm? Trenger tips! [Re: knutspeed] #2687032 29/10/2021 18:41
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Anders A-R Online
Søk hjelp!
Online
Søk hjelp!
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Først: God bedring og håper alt går riktig vei!

Så: Har vært et par ganger hos Pure Mountains og har bare godord å melde. Det verste er transfer til-fra flyplass (som i og for seg forløper udramatisk) som er en tidvis seig og svingete tur, ca 3 timer kjøring. Utover det; bare god stemning, fart og vanskelighetsgrad tilpasses besøket og guider og støtte underveis i form av Landrover er fantastisk.

Andre anbefalinger; MTB Verbier, vært der en gang. Både heis og shuttle mulig. Vil gjerne tilbake, men litt mer omstendelig nå som familien har økt med 2 barn og 2 katter...
Riudarenes, Girona - fantastisk #enduro område. (Shuttle/tråkkebasert)
Sauze d' Oulx - Flott område, massevis av gode restauranter. Bra sykling (heisbasert)
Pila d' Aosta - Også supert område
Cortina d' Ampezzo - Fantastiske stier, både heis og shuttle mulig.

På min liste: Lengre mot øst, må bare finne den perfekte miksen av bra stier, bra folk og bra mat. Karpatene er noe jeg er nysgjerrig på.


| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Inspirasjon til en drøm? Trenger tips! [Re: Anders A-R] #2687033 29/10/2021 19:01
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
Mange takk for både bedringsønske og tips! Verbier er på lista, skal sjekke ut de andre!

Re: Inspirasjon til en drøm? Trenger tips! [Re: EspenS] #2687034 29/10/2021 19:02
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
Sitat: EspenS
Enig med sistnevnte taler, etter selv å ha vært på flere turer i både sørøst-asia og afrika, men... Jeg ville ikke siktet meg inn på turer i type 'fattige' langtvekkistan-land i 2022 pga covid-epidemien. Langtvekkistan-land med god økonomi kan likvel være mulig. Har selv bestilt flybillett til høsten 22 for å sykle i Sør-Korea :-).


Takker for tips. Tror nok vi er såpass bedagelige at vi holder oss til litt mindre utfordringer. Tror besøk til Langvekkistan vil foregå uten sykkel første gang.

Re: Inspirasjon til en drøm? Trenger tips! [Re: Raoul Duke] #2687035 29/10/2021 19:03
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
Sitat: Raoul Duke
Dra til San Sebastian i midten av Juli, ta et par turer med basqe mtb og/eller landeveissykling i "forfjellene" til Pyreneene og så dra til Andorra under verdenscuphelga der?


Slettes ingen dum idé!

Re: Inspirasjon til en drøm? Trenger tips! [Re: EspenS] #2687036 29/10/2021 19:04
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
Sitat: EspenS
Sitat: knutspeed
Selv er jeg superkeen på stisykkel i Alpene, vi har også snakket om å prøve å få med oss en runde av MTB WC som en del av det.


MTB Trans Alp kanskje? https://www.mtb-adventure.dk/trans-alp-2022/


Dette tror jeg nok er type opplevelse vi er ute etter denne gangen. Lav fallhøyde på alle måter ICON_SMILE Tror det kommer til å ta litt tid å komme på track igjen fra kona, og dette så veldig ufarlig ut, samtidig som det sikkert er en veldig trivelig opplevelse.

Re: Inspirasjon til en drøm? Trenger tips! [Re: Henrikkolstø] #2687037 29/10/2021 19:05
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
Sitat: Henrikkolstø
Jeg så denne, og ble fristet ihvertfall...
https://www.youtube.com/watch?v=uvwTc4ecN3E


Madeira har jeg siklet på lenge, men tror selve syklinga der er mer for meg enn kona ICON_SMILE Blir nok litt i overkant endurofokusert.

Re: Inspirasjon til en drøm? Trenger tips! [Re: knutspeed] #2687074 30/10/2021 12:14
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 1,050
K
kid Offline
Rollminister
Offline
Rollminister
K
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 1,050
Jeg har vært en god del rundt i Sveits(kjæreste som er fra Sveits) Og det er selvfølgelig mye bra sykling rundt omkring.
Denne sommeren var vi i Ticino og det er VELDIG fine stier der. Litt undervurdert område på mange måter. I tillegg er Ticino anderledes en tysk språklige Sveits. Både når man tenker på landskap og gastronomi. Det er også kort vei til de "klassiske" alpene og Liguria m. ikke helt ukjente Finale.
På Monte Tamaro kan man ta bane et godt stykke opp, og så 350 høydemeter klatring. Og feks sykle Tamaro trail kombinert med La Bassa. En sinnsyk fet sti!

Redigert av kid; 30/10/2021 20:19.

Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
Re: Inspirasjon til en drøm? Trenger tips! [Re: knutspeed] #2687107 30/10/2021 19:54
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 1,050
K
kid Offline
Rollminister
Offline
Rollminister
K
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 1,050
Med grus eller landevei sykkel er Korsika helt vanvittig. Syklet noen fantastiske turer der nå for ei uke siden. Ute på Cap Corse var høydepunktet. Vi bodde i Nonza som er en nydelig liten landsby.

Redigert av kid; 30/10/2021 19:56.

Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
Re: Inspirasjon til en drøm? Trenger tips! [Re: knutspeed] #2687111 30/10/2021 21:20
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
runermm Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
+1 til Korsika. Har syklet på Mallorca, Israel, Italia og Spania, men Napoleons øy var mest særegen.

Vi bodde helt i nord (L’lle Rousee) og som turiststed er det veldig lite utviklet på en positiv måte. Dette er ikke Spania. Ingen svære hoteller og stort sett bare franskmenn som ferierte der. Jeg sykla flere turer i området der. Den flotteste var utvilsomt opp Asco-dalen til Korsikas alpinanlegg.

I motsetning til Mallorca så er det få syklister og nesten ikke biltrafikk utenom nede ved sjøen. Jeg sykla også til gamlebyen Calvi og det skal visstnok være fantastisk fra byen og sørover, men det får bli en annen gang.

Sjekk http://www.corsicacyclist.com/ hvor du finner all nødvendig info. Nettstedet er skrevet en engelskmann som har bosatt seg på Korsika for å sykle.

Re: Inspirasjon til en drøm? Trenger tips! [Re: knutspeed] #2687205 01/11/2021 08:30
Registrert: Jan 2015
Innlegg: 219
Henrikkolstø Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jan 2015
Innlegg: 219
Eller dette hotellet i Italia:
https://www.massavecchia.it/en/


Time wasted is not wasted time
Re: Inspirasjon til en drøm? Trenger tips! [Re: knutspeed] #2687215 01/11/2021 09:25
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
I Livigno får dere tilgang til alt av sykling i omgivelser som alle damer elsker. Italiensk stemning, lave hus med rosemaling og bugnende blomsterkasser, smale gater, pulserende torg, sol og varme og Tax free shopping for å toppe det hele.

Flowtrails fra en annen verden med Hans Reys prosjekt TuttiFrutti, 5 mil knyttet sammen med gondoler og stolheiser

https://youtu.be/QyG5msp56HM

Old skool DH på andre siden av byen.
Vil anta det er 5 gangern av Hafjell.

https://www.mottolino.com/en/summer/bikepark/

Mange klassiske hel/halvdagers turer på ikke veldig tekniske og naturlige stier tilgjengelige rett ut fra sentrum.

Eks: Passo Trela https://www.trailforks.com/video/95378/

Bormio og landeveisklassikere til Passo Stelvio er bare et stenkast unna. Turoperatører selger pakker med sykler og transport fra Livigno.

Det er kronglete å komme seg til disse stedene fra Norge på sommeren når det ikke går alpeflyvninger, men det lar seg ganske greit gjøre via Sveits.
Kan gi deg ruta hvis ønskelig. Regn uansett minimum en uke. Dere vil trenge en hel dag å reise på inn og ut. Med tidlig fly ned og tilsvarende ettermiddags/ kveld fly hjem går det greit. Sveitserne kan som kjent tog og tidstabeller.




Redigert av sanouka; 01/11/2021 09:49.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Inspirasjon til en drøm? Trenger tips! [Re: sanouka] #2687242 01/11/2021 12:10
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
Sitat: sanouka
I Livigno får dere tilgang til alt av sykling i omgivelser som alle damer elsker. Italiensk stemning, lave hus med rosemaling og bugnende blomsterkasser, smale gater, pulserende torg, sol og varme og Tax free shopping for å toppe det hele.

[ klipp ]



Dette hørtes ut som snacks! Kontakter deg for rutealternativer etterhvert, takker ICON_SMILE

Re: Inspirasjon til en drøm? Trenger tips! [Re: runermm] #2687243 01/11/2021 12:11
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
Sitat: runermm
+1 til Korsika. Har syklet på Mallorca, Israel, Italia og Spania, men Napoleons øy var mest særegen.

Vi bodde helt i nord (L’lle Rousee) og som turiststed er det veldig lite utviklet på en positiv måte. Dette er ikke Spania. Ingen svære hoteller og stort sett bare franskmenn som ferierte der. Jeg sykla flere turer i området der. Den flotteste var utvilsomt opp Asco-dalen til Korsikas alpinanlegg.

I motsetning til Mallorca så er det få syklister og nesten ikke biltrafikk utenom nede ved sjøen. Jeg sykla også til gamlebyen Calvi og det skal visstnok være fantastisk fra byen og sørover, men det får bli en annen gang.

Sjekk http://www.corsicacyclist.com/ hvor du finner all nødvendig info. Nettstedet er skrevet en engelskmann som har bosatt seg på Korsika for å sykle.


Takker! Skal sjekkes nøye!

Re: Inspirasjon til en drøm? Trenger tips! [Re: knutspeed] #2687298 01/11/2021 23:41
Registrert: Nov 2012
Innlegg: 12
Stian Torland Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Nov 2012
Innlegg: 12
Først og fremst ynskjer eg dykk god betring!

Når det kjem til å føreslå eit eventyr, utfordring og oppleving så vil eg frå mi side nemne ein tur eg sykla i sin heilhet i 2014. Det er "The iron curtain trail" som går gjennom 20 land og 10 000Km. Denne finnest det fleire bøker om, og skal i utgangspunktet vere ferdigstilt no. Mange har sykla deler av denne, mange har delt den opp i ein tur i året, og nokre få har sykla den i sin heilhet på ein tur.

Adresse til litt info ICON_SMILE https://en.eurovelo.com/ev13

Ynskjer du å lese meir om turen så har eg dokumentert kvar dag på min tur gjennom turen.

Mvh
Stian Torland


Navn: Stian Torland
Nettside: Challenge4you.com
Fullførte langturer: Nordkapp - Lindesnes, Hirtshals - Livorno og Trondheim-Oslo
Kommende langtur: The Iron Curtain Trail

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå