Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 13 av 13 1 2 11 12 13

Hva skal man stemme?

Re: Hva skal man stemme? [Re: johannessen] #2680853 14/09/2021 06:51
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: johannessen
Sitat: skubisan
Det var klar tale fra folket: klima og natur er ikke viktig og det er liten tillit til vitenskap og organer som FN.

Ikke nødvendigvis. Både Rødt og SV gikk frem. Jeg tror det heller har med at velgerne bryr seg om andre saker enn klima også. MDG er nesten å regne som et ensaksparti

Hvis folk hadde brydd seg så hadde SV, MDG og Rødt gått betydelig mere fram og Venstre hadde også gjort det vesentlig bedre. Nå er det ikke mulig å se på valgresultatet at klima har vært et tema i valgkampen eller noe som eksisterer i folks bevissthet i det hele tatt.

Re: Hva skal man stemme? [Re: runermm] #2680855 14/09/2021 06:52
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: runermm
Krf er marginalisert for alltid, sekulariseringen har kommet for langt, heldigvis. De som bør bekymre seg mest for det er H. Vanskelig å se hvordan det igjen kan bli borgerlig styre uten Krf over 4%.

Enig i at KrF aldri kommer tilbake over sperregrensen, og det er helt fint (religion bør ikke styre politikk, ferdig snakka). Hvor mye det skal bekymre Høyre er en annen sak. Da KrF på prognosene vaket rett over sperregrensen så stjal de primært utjevningsmandater fra andre borgerlige partier, så balansen mellom blokkene var så godt som uforandret uansett om de var over eller under sperregrensen.

Re: Hva skal man stemme? [Re: runermm] #2680913 14/09/2021 08:36
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Krf er marginalisert for alltid, sekulariseringen har kommet for langt, heldigvis. De som bør bekymre seg mest for det er H. Vanskelig å se hvordan det igjen kan bli borgerlig styre uten Krf over 4%.

Joda, det blir det. Det er så liten forskjell på Ap+Sp og H+V+Frp at det skal bare justeringer og noe trangere tider til så vipper det tilbake.

Re: Hva skal man stemme? [Re: skubisan] #2680935 14/09/2021 09:45
D
Duck Offline
Ringrev
Ringrev
D
Det var klar tale fra folket: klima og natur er ikke viktig og det er liten tillit til vitenskap og organer som FN.

Ikke nødvendigvis. Både Rødt og SV gikk frem. Jeg tror det heller har med at velgerne bryr seg om andre saker enn klima også. MDG er nesten å regne som et ensaksparti

Hvis folk hadde brydd seg så hadde SV, MDG og Rødt gått betydelig mere fram og Venstre hadde også gjort det vesentlig bedre. Nå er det ikke mulig å se på valgresultatet at klima har vært et tema i valgkampen eller noe som eksisterer i folks bevissthet i det hele tatt.

Jeg tror så absolutt de fleste bryr seg, men ønsker seg en rasjonell og ikke hysterisk tilnærming. Folk som er paniske fatter sjelden gode avgjørelser. Synes denne analysen er dekkende på mange måter:

Siterer;

"FNs første og viktigste bærekraftmål er å bekjempe fattigdom, i alle former, på alle steder. MDG sier aldri noe om hvordan dette skal gjøres samtidig som vi skal bekjempe oljen."
OG

"Men MDG tenker bare på én ting. Uten grenser og forbehold. Og ser ingen dilemmaer noe sted."

og

"Men - vi kan ikke monomant styre samfunnet etter klimakutt, uten å ta andre hensyn. For eksempel er det greit å unngå å rasere velferdsstaten. Vi kan ikke heller ikke fjerne hovedinntektskilden til AS Norge, samtidig som vi sier ja til mange flere flyktninger, mer fritid, og lavere priser på alle ting miljøengasjerte 30-åringer på Grünerløkka liker."

https://www.nettavisen.no/norsk-deb...tslipp-av-misvisende-fakta/o/5-95-294818

Re: Hva skal man stemme? [Re: skubisan] #2680937 14/09/2021 09:52
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M

Jeg tror det handler mest om at partiene med fokus på evig vekst og penger til seg selv har klart å overbevise folk flest om at vi ikke trenger å gjøre noe, ettersom vi uansett er så få så vi kan klarer å fikse verden på egen hånd.
Vi ser jo eksempler i dette forumet på at folk har latt seg lure, noen tror til og med at å kutte utslipp som Sverige og Danmark betyr at vi havner i steinalderen.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hva skal man stemme? [Re: skiraffen] #2680949 14/09/2021 10:15
D
Duck Offline
Ringrev
Ringrev
D
Sitat: skiraffen

Joda, det blir det. Det er så liten forskjell på Ap+Sp og H+V+Frp at det skal bare justeringer og noe trangere tider til så vipper det tilbake.

Trangere tider blir det garantert:

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/eKbd0K/nho-hver-fjerde-bedrift-oeker-prisene-fremover

Trenger vel ikke nevne økte strømpriser, og mindre sysselsetting om næringslivet skulle slite med høyere skatter og mindre omsetning (grunnet høyere priser). Kan dessuten få høyere inflasjon og med påfølgende lønnskrav og kostnadene som blir vanskelig å bære, så det blir spennende tider. Jeg synes dessverre Høyre har blitt en skygge av seg selv, og som jeg skrev i en annen tråd må kanskje bli verre før det igjen kan bli bedre. I så fall en realistisk mulighet for en ny regjering periode ved neste korsvei. Kanskje SP+Høyre og FRP har funnet hverandre i et styringsdyktig alternativ. Særlig om SP etter hvert erfarer at de ikke lengre kan "holde ut" med kravene fra SV...

Re: Hva skal man stemme? [Re: olechr] #2680951 14/09/2021 10:28
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Både KrF og FrP sliter etter å ha staket ut en veldig ensartet kurs.
Hareide og Jensen hadde i sin tid en mye bredere appell til de "normale" velgerne av partiet.

Listhaug har i stor grad gjort FrP enda mer høyreekstrem, og Ropstad har sørget for å talibanisere partiet og sikte seg inn på de hyperreligiøse. Alt i alt ikke helt på linje dersom de vil ha flest mulig stemmer.

Høyre har vel på sin utvist en påtatt naiv tro på "tricle down ecomomics" og en fullstendig syndsforlatelse for sprell fra sine egne samarbeidspartner. Det sammen med 8 års regjeringsslitasje gav de lave odds på en periode til.

Venstresiden må nå vise at de har saker de kan samarbeide om, og føre tydelig politikk. Det har ikke vært vist så mye til dette i de siste åra med opposisjon, så det skal bli spennende å se hva de kommer fram til.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Hva skal man stemme? [Re: olechr] #2680965 14/09/2021 11:13
runermm Offline
Besatt
Besatt
Jeg har veldig vondt for å se at Ernas 8 år blir gjentatt av Tina Bru (som jeg antar blir neste H-lederen).
Krf kommer mest sannsynlig aldri tilbake over 4 %. Velgermassen vil ganske enkelt ligge i graven.
Det betyr at det ikke holder at H går tilbake til 25 %.

Da blir det opp til V og Frp å sikre Krfs tapte mandater. At V skal trosse lydmuren er veldig vanskelig å se for seg. Hvis de klarer over 4 % de neste valgene så må de si seg fornøyd. Frp må da opp på 15-20 %. Med den polariserte retorikken Listhaug legger opp til kan jeg ikke se at det er mulig. Hun knytter kjernevelgerne tetter seg til, men den brede appellen uteblir.

Nei, den neste Høyre-lederen skal være en veldig tålmodig sjel og usvikelig i sin tro på det borgerlige prosjektet.

Re: Hva skal man stemme? [Re: runermm] #2680982 14/09/2021 12:26
D
Duck Offline
Ringrev
Ringrev
D
Jeg har veldig vondt for å se at Ernas 8 år blir gjentatt av Tina Bru (som jeg antar blir neste H-lederen).
Krf kommer mest sannsynlig aldri tilbake over 4 %. Velgermassen vil ganske enkelt ligge i graven.
Det betyr at det ikke holder at H går tilbake til 25 %.

Da blir det opp til V og Frp å sikre Krfs tapte mandater. At V skal trosse lydmuren er veldig vanskelig å se for seg. Hvis de klarer over 4 % de neste valgene så må de si seg fornøyd. Frp må da opp på 15-20 %. Med den polariserte retorikken Listhaug legger opp til kan jeg ikke se at det er mulig. Hun knytter kjernevelgerne tetter seg til, men den brede appellen uteblir.

Nei, den neste Høyre-lederen skal være en veldig tålmodig sjel og usvikelig i sin tro på det borgerlige prosjektet.

Gitt at SP i fremtiden ikke skulle bytte side, ligger det nok mange skjær i den politiske sjøen fremover. Jeg frykter egentlig mest at de styringsdyktige partiene forvitrer ytterligere og at vi får "europeiske tilstander" med mange småpartier og ekstrem polarisering slik vi ser i USA. La oss se til Danmark og evaluere hvorfor velgerne har stor tillit til det danske sosialdemokratiske partiet, herunder om de fanger opp velgernes bekymring på en annen måte enn deres svenske og norske søsterpartier gjør. Husker ikke om jeg skrev om fremveksten av ytterliggående partier som Sverigedemokratene i denne eller i en annen tråd, men vi og politikerne må i langt større grad tørre å ta tak i relle problemer fremfor å fordømme (de som tør) og ikke feste stygge merkelapper på hverandre. Oppføre oss som folk kort og greit.

Re: Hva skal man stemme? [Re: olechr] #2681029 14/09/2021 14:40
HeavyDude Offline
Besatt
Besatt
Problemet med de borgerlige ved dette valget, var at de ikke hadde noe prosjekt for de neste 4 årene, ingen vyer, ingen entusiasme, synes jeg. Og det vinner man ikke valg på.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Hva skal man stemme? [Re: olechr] #2681062 14/09/2021 18:35
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Som HeavyDude er inne på virket det ikke som Erna hadde ambisjon om noe mer enn å delta. Blir ikke overrasket om hun allerede har skaffet seg en internasjonal toppjobb å gå til - etter en sømmelig pause.
Politikere har karantene når de skal til FirstHouse etc. Det burde være en mekanisme som hindrer politikere å donere masse penger til internasjonale organisasjoner for så å få en toppjobb der.
Rødt gjorde det veldig godt i valget. Tror mye av det skyldes at de opptrer med integritet - og ikke at folk har lest partiprogrammet. Jeg ble positivt overrasket over at de var med på mistillit mot MDG-Berg i Oslo. Rødt fungerer som vaktbikkje når politikere meler sin egen kake.

Re: Hva skal man stemme? [Re: Thomas-] #2681099 14/09/2021 21:24
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Thomas-
Det burde være en mekanisme som hindrer politikere å donere masse penger til internasjonale organisasjoner for så å få en toppjobb der.

Dette har jeg hørt påstått mange ganger, men aldri fått noe konkret eksempel som har kunnet overbevise meg om at det stemmer. Hat du noen konkrete eksempler på dette?

- Stefan
Re: Hva skal man stemme? [Re: olechr] #2681102 14/09/2021 22:52
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Selv om jeg som Høyremedlem ikke synes så mye om regjeringsskifte så tenker jeg at det kunne vært verre.

Lyspunktene mine er:
* KRF: Ute av rikspolitikken for godt - jeg er lite glad i religion&politikk-mix. Selv om de har muliggjort en Høyre-ledet regjering så har det alltid vært med en kraftig bismak av billig rødvin og tørr kjeks for min del.
* Rødt: Selv om de gjør det sensasjonelt bra og er over sperregrensen så kommer de ikke til å få innflytelse. Akkurat det siste er ekstremt bra for alle, inkludert de som stemte Rødt.
* Mdg: Selv om jeg faktisk er enig i målene så er jeg ikke enig i midlene. Jeg tror det er bra at de kommer under sperregrensen og får lite innflytelse denne perioden. Det er lov å håpe at de revurderer virkemidlene sine til å være mer spiselige om 4 år, for sluttpoenget deres er jo helt riktig - vi må gjøre ganske mye. Jeg håper de tar valgresultatet som en korreksjon.

Det jeg virkelig ikke liker er:
SP: At de vil trekke Norge lenger unna Europa. Jeg mener at med et stadig sterkere Kina og svakere USA så må Europa stå på egne ben. Vi må være med.

Redigert av DesmoSkier; 14/09/2021 22:57.

Helge
Strava
Re: Hva skal man stemme? [Re: olechr] #2681119 15/09/2021 06:25
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror nok at mange stemte Rødt for å trekke politikken mot venstre, ikke nødvendigvis for å få et kommunistisk samfunn. Er ikke umulig at SP sin "plan" om å trekke Norge ut av EØS og europeisk samarbeid er mye verre for norsk økonomi enn litt røde drypp fra venstre.

Ellers er også jeg veldig fornøyd med at KRF er ute (for godt?), da religion ikke har noe å gjøre i politikken.

Jeg tror MDG tapte valget fordi at de er så besserwissere i en polarisert sak, og at det er veldig basert rundt Oslo. Jeg har ikke gått i detalj på resultatet, men når jeg kikket litt på valgsendingene og så på resultatene fra forskjellige kommuner i bunnen av skjermen, så lå MDG på 0,2 til 1,5 %. Den store velgermassen er vel i Oslo, der man har god tilgang på penger og kollektivtrafikk.

Re: Hva skal man stemme? [Re: Stefan77] #2681126 15/09/2021 06:47
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sitat: Stefan77
Det burde være en mekanisme som hindrer politikere å donere masse penger til internasjonale organisasjoner for så å få en toppjobb der.

Dette har jeg hørt påstått mange ganger, men aldri fått noe konkret eksempel som har kunnet overbevise meg om at det stemmer. Hat du noen konkrete eksempler på dette?
Nei, ikke som jeg kan komme på. Norge har gitt massiv støtte til regnskogfond, Clinton Foundation og Bill & Melinda Gates Foundation, men så langt jeg vet er det ingen politikere som har høstet personlig fordel av dette.
Jeg sier ikke at dette har skjedd. Jeg sier vi må unngå at det skal skje.

Re: Hva skal man stemme? [Re: Thomas-] #2681151 15/09/2021 07:38
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S

Det der er ikke en problemstilling i Norge i dag.
Synd at den typen historier spres, og bidrar til politikerforakt, når det ikke er grunnlag for det.

Re: Hva skal man stemme? [Re: simson] #2681179 15/09/2021 08:38
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sitat: simson

Det der er ikke en problemstilling i Norge i dag.
Synd at den typen historier spres, og bidrar til politikerforakt, når det ikke er grunnlag for det.
Norske politikere bruker penger internasjonalt som det norsk folk (trolig) ikke ville sagt ja til i en folkeavstemning. Nå har vi indirekte demokrati så alt skal ikke opp til folkeavstemning.
Det var litt skriverier rundt de millionene Norge (dvs UD) bruke på å markedsføre Norges kandidatur til Sikkerhetsrådet. Det norsk folk har null å tjene på en plass der. Om noe gjør det nordmenn litt mindre trygge dersom Norge gjør noe "modig" i Sikkerhetsrådet.
Poenget mitt er at vi ikke må vente til noe er et problem før vi implementere mekanismer for å hindre det. Og, siden du er opptatt av å redusere politikerforakt, tror jeg dette vil hjelpe siden folket da vet at politikerne ikke har personlig utbytte av å "gi bort skattepenger".
I både antikkens Hellas og Romerriket var dette aktuelle problemstillinger.

Side 13 av 13 1 2 11 12 13

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå