Det korte svaret er - nei det går ikke. Jeg har notert meg at de fleste elsyklene i rimelige klasser har Suntour drittgafler med coil.
Enkleste løsning jeg fant var å kjøpe en sykkel med ok oppsett og kjip gaffel. Så finne ny dempegaffel eller stiv gaffel på salg hos en av de utenlandske sjappene. Jeg bytta ut en rævva dårlig Suntour XCM34 coil med Rockshox Recon til rundt 2000kr inkl moms fra Bike24. Ble en helt ny sykkel av det, funker ikke til stisykling, men helt konge til pendling på litt rufsete veier. Var mye greit til en ok penge på finn også, men alle hadde for korte styrerør til min sykkel. Viktig bare å sjekke opp før kjøp er at axle-to-crown er omtrent samme på gaflene og at de passer i styrelagret. Fikk kappet styrerøret også hos LBS inkl innsetting av stjernemutter for kun et par hundrelapper.
Dette gjelder ikke bare billige elsykler. Den Giantsykkelen som kom best ut i testen til tek.no har samme drittgaffelen fra Suntour. Vekt 2.98 kg. Prisen på sykkelen er kr 34.990. I mitt hue er ikke dette billigsykkel. Skjønner ikke helt greia med å sette en tung dempegaffel på sykler som sliter med vekta i utgangspunktet. Vet at både Trek og Cannondale har sykler uten dempegaffel, men da er prisen godt over 40k.