Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

El-sykkel og dempegaffel

El-sykkel og dempegaffel #2662220 04/05/2021 18:43
E
Egil52 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Hei,
Jeg vurderer å skaffe meg el-sykkel til daglige gjøremål for å redusere bilbruken. Det som undrer meg er at de syklene jeg har sett på, uten unntak har en dempegaffel av den kjipe tunge sorten. Er det ikke mulig å få en skikkelig el-sykkel uten dempegaffel. Litt sånn som det var for noen år siden da absolutt alle hybridsykler hadde to kilo isenkram foran.

Re: El-sykkel og dempegaffel [Re: Egil52] #2662258 04/05/2021 20:47
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Det korte svaret er - nei det går ikke. Jeg har notert meg at de fleste elsyklene i rimelige klasser har Suntour drittgafler med coil.

Enkleste løsning jeg fant var å kjøpe en sykkel med ok oppsett og kjip gaffel. Så finne ny dempegaffel eller stiv gaffel på salg hos en av de utenlandske sjappene. Jeg bytta ut en rævva dårlig Suntour XCM34 coil med Rockshox Recon til rundt 2000kr inkl moms fra Bike24. Ble en helt ny sykkel av det, funker ikke til stisykling, men helt konge til pendling på litt rufsete veier. Var mye greit til en ok penge på finn også, men alle hadde for korte styrerør til min sykkel. Viktig bare å sjekke opp før kjøp er at axle-to-crown er omtrent samme på gaflene og at de passer i styrelagret. Fikk kappet styrerøret også hos LBS inkl innsetting av stjernemutter for kun et par hundrelapper.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: El-sykkel og dempegaffel [Re: svene] #2662330 05/05/2021 08:51
E
Egil52 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Sitat: svene
Det korte svaret er - nei det går ikke. Jeg har notert meg at de fleste elsyklene i rimelige klasser har Suntour drittgafler med coil.

Enkleste løsning jeg fant var å kjøpe en sykkel med ok oppsett og kjip gaffel. Så finne ny dempegaffel eller stiv gaffel på salg hos en av de utenlandske sjappene. Jeg bytta ut en rævva dårlig Suntour XCM34 coil med Rockshox Recon til rundt 2000kr inkl moms fra Bike24. Ble en helt ny sykkel av det, funker ikke til stisykling, men helt konge til pendling på litt rufsete veier. Var mye greit til en ok penge på finn også, men alle hadde for korte styrerør til min sykkel. Viktig bare å sjekke opp før kjøp er at axle-to-crown er omtrent samme på gaflene og at de passer i styrelagret. Fikk kappet styrerøret også hos LBS inkl innsetting av stjernemutter for kun et par hundrelapper.

Dette gjelder ikke bare billige elsykler. Den Giantsykkelen som kom best ut i testen til tek.no har samme drittgaffelen fra Suntour. Vekt 2.98 kg. Prisen på sykkelen er kr 34.990. I mitt hue er ikke dette billigsykkel. Skjønner ikke helt greia med å sette en tung dempegaffel på sykler som sliter med vekta i utgangspunktet. Vet at både Trek og Cannondale har sykler uten dempegaffel, men da er prisen godt over 40k.

Re: El-sykkel og dempegaffel [Re: Egil52] #2662364 05/05/2021 10:27
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De fleste dempegafler på elsykler (hybrider) ikke er laget for å ta service på. De skal tåle bruk "hele sykkelens levetid", hva nå enn det betyr.

Du kan få helt uten dempegaffel hos Birk og Intersport. Her er Birk sin variant: https://birk.no/superior-e-raceway-matte-blue-elyskkel-2021

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: El-sykkel og dempegaffel [Re: simenf] #2662430 05/05/2021 13:30
E
Egil52 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Sitat: simenf
De fleste dempegafler på elsykler (hybrider) ikke er laget for å ta service på. De skal tåle bruk "hele sykkelens levetid", hva nå enn det betyr.

Du kan få helt uten dempegaffel hos Birk og Intersport. Her er Birk sin variant: https://birk.no/superior-e-raceway-matte-blue-elyskkel-2021

Takk for tips. Sjekker det.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå