Hei. Har en sønn som lider av latskap og har skikkelig vondt i gidd'n.. fordi han mener sykkelen er så tung å tråkke på i 1. gir.. fatbike med 7gir. Han har ikke begynt å bruke den til sitt formål enda.. så da lurer jeg på om det er noe mulighet for å sette på et mindre tannhjul forran på denna sykler? H/ oppgitt
Bytte til mindre tannhjul foran er ikke noe problem. Hvis du poster litt mer info om sykkelen (evt. bilde) får du sikkert forslag til hva som kan passe.
Det var litt vanskelig å se ut fra bildet og spesifikasjonene hvilken krank det er. Kan du sjekke modellnummer? På Shimano krank pleier det å stå på innsiden av krankarmen (dvs. den saken som pedalen er skrudd inn i). Antall tenner på tannhjulet er også interessant.
Du må bytte hele kranken. Da må du måle bredde på krankhuset og tykkelsen på akslingen. Eventuelt innvendig diameter på krankhuset for du må sikkert bytte kranklager også
Jeg er klar over at dette kan komme helt feil ut (mener ikke å trampe på noen tær), men jeg tror ikke denne sykkelen spiller helt på lag når det gjelder å komme seg opp bakker...
Den river fort ut både hjerte og pust skal jeg si deg men en bajas som han der så nytter det ikke kjøpe nytt og dyrt.. uansett hva han får så holder det i 1år.
Kan virke lettere det ja får se hva som skjuler seg bak da.. sitter sikkert fast i felgen denna da
Hvis den sitter på felgen, er det et under om gutten kommer frem i det hele tatt. Regner med at frikransen sitter på navet, jeg. Hjul består av felg, eiker og nav
Det kan også være skru-krans på en så billig sykkel ( aner ikke hva den koster nå, eller hva du har betalt, men alt av deler og oppsett skriker billig - for billig ). Du må nesten ta av hjulet og se hvordan det ser ut ved minste tannhjul bak, om det er en ring med innvendig stjernespor utenfor det minste tannhjulet, eller noe helt annet. Og gjerne vise et bilde.
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
Dårlig gjort å sette poden på 20+Kg sykkel med omtrent 30/40 som letteste, og så kalle han lat etterpå
Komboen er ikke kompatibel med oppoverbakker i det hele tatt.
Noe av greia med fat er jo at de klatrer opp det meste på grunn av grepet i dekkene. For å få den gleden bør du ned på 30t eller mindre foran og 40t eller mer bak. 28/44 eller 30/50 funker bra.
Da må du ha ny krank, tannhjul foran og komplett girgruppe, muligens bakhjul og om 10 delt kasett ikke går på.
De oppgraderingene vil koste, og du har fortsatt en kjip tung sykkel.
Enig med Lunix som var litt mer eksplisitt enn meg. Utgangspunktet her er virkelig ikke verdt det. Hvis han skal oppleve noen grad av sykkelglede, håper jeg han har en annen sykkel å bruke nå i barmarksesongen.
Går det an å foreslå en litt annen tilnærming, f.eks. at han kan få en mer ordentlig sykkel (pent brukt, behøver ikke koste allverdens...) mot at han lover å passe litt bedre på den?
Hans valg av sykkel.. jeg har selv tråkket rundt på den å syntes ikke den er tungtrådd.. den syklen brukes ikke til sitt formål.. kun rundt i nærområdet. Og en flat bane mellom skogen. Å den bakken han kaller bratt... er nesten flat.. så ja.. latskap. Men nå begynner folk å gape om ditt å datt.. har dere ikke noe svar på det som blir spurt om, så lar man være.
Jeg har lite/null erfaring med mekking generelt, men har klart å bytte kranklager, kranksett og kassett med stort hell etter noen runder youtube. Så det bør være mulig å få til. Men det har kostet mye tid, og litt penger til deler og spesialverktøy. Så hvis mest mulig sykkelglede så fort som mulig er målet, ville nok jeg og anbefalt en lettere og mer leken sykkel enn en 20kg fatbike. For den vil være tungrodd selv med lettere gir. Og pris på verktøy og deler kan fort komme i nærheten av hva en brukt 24" koster på finn.
Men man står alltid fritt til å bestmme selv Dersom du vil begynne å bytte ville jeg ha skaffet en krankarm-avdrager for å finne ut hvilken type krank det er. Deretter kan man sikkert bestille opp en med mindre tannhjul hos det lokale sykkelverkstedet, eller bestille fra sykkelbutikk på nett. XXL kan også ha slikt.
Eventuelt sett om bakhjulet har frikrans og bytte kassett, som tidligere nevnt.
[quote=Hillestad...har dere ikke noe svar på det som blir spurt om, så lar man være. [/quote]
No offence, men du har ikke vært lenge på terrengsykkelforumet du? Bli en stund, ta en kaffe og les deg opp på ting du ikke ante du trenge å vite Og velkommen forresten