Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Deler til junior (24") fatbike

Deler til junior (24") fatbike #2657488 11/04/2021 09:09
vviz Online OP
Ivrig
OP Online
Ivrig
Hei. Kjøpte nylig en brukt (en del defekte deler) Xeed junior fatbike (24"). Tenkte å sette den i stand til ungen. Er en høvelig sykkelmekaniker, men har aldri skrudd på en fatbike (eller mtb'er forøvrig), så er dårlig kjent med komponentene der.

Har litt ulike ideer for hva jeg ønsker å gjøre med sykkelen, litt avhengig av hvilken pris man vil ende opp med for å få tak i de aktuelle komponentene, nye eller brukt.

Men er bortreist, så har ingen mulighet til å sjekke sykkelen akkurat nå, derfor lurte jeg på om dere med erfaring fra fatbikes vet hva slags deler den sykkelen egentlig har. Tenker spesielt på krank. Vil en slik junior-fatbike ha en "ekte" fatbike krank og lager, eller bruker de mer sannsynlig en av de vanlige mtb-standardene, evt noe helt eget?

Jeg tror kassetten på sykkelen var 7-delt (den må uansett skiftes). Var bossene man brukte på den tiden man hadde 7-delte kassetter de samme som vi i dag bruker 11-delte kassetter på, eller var det andre boss i "gamle dager" som sannsynligvis vil sette en grense (lavere enn 11) der bak?

Om noen kan hjelpe er jeg takknemlig. Vurderer å bygge den om til 1x11, gitt at det er mulig innenfor rimelighetens økonomiske grenser.

Edit: det er ikke årets modell, så ikke mulig å lese specs direkte på nett, da jeg ikke vet årsmodell. Den har tektro mekaniske skivebremser, og ett grip shift gir system, mener det er 2x7 på den (eller deromkring). Dekkene tror jeg var merket som 4", dersom det kan hjelpe på hvilken krankstandard som vet brukes. På årets modell av sykkelen er det en FSA COMET krank. Etter hva jeg klarte å google virket det mest sannsynlig å være for mtb'er ikke for fatbikes(?) Og det virker jo litt logisk at en fat-krank kan få litt for drøy q-faktor for unger i 8-12 års alderen(?)

Edit2: jeg kommer ikke til å bestille deler før jeg har fått kontrollert den aktuelle sykkelen. Så ingen behøver være redd for å ta feil her, jeg er bare ute etter det "mest sannsynlige", mens jeg sjekker priser på bikeshop/Finn/osv, for å få ett overslag over hva de ulike ideene mine kan se ut til å koste.

Redigert av vviz; 11/04/2021 09:49.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Deler til junior (24") fatbike [Re: vviz] #2657554 11/04/2021 18:25
vviz Online OP
Ivrig
OP Online
Ivrig
Problem løst, det var en 100mm krank. Det er vel ganske vanlig i fatbike-verdenen så vidt jeg har forstått.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå