Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Karbon - brekker det alltid rett av?

Karbon - brekker det alltid rett av? #2656722 07/04/2021 19:41
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det er mange historier om karbondeler som brekker rett av, som styrer og setepinner. Samtidig er det også mange karbonfelger og -rammer med sprekker i som er brukt lenge uten problemer.

Er det en myte at karbon alltid brekker rett av? Jeg finner ikke noen gode referanser på nettet, bare masse synsing.

(Ja, det er viktig med kvalitetskontroll. Neste...)

(Jeg har erfaring med at metalldeler også brekker tvers av, inkludert alurammer, styrer og -gafler).

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley 29"/Trek Farley/Spec Levo SL - nots.no
Re: Karbon - brekker det alltid rett av? [Re: simenf] #2656730 07/04/2021 21:00
F
Flamini Offline
Ivrig
Ivrig
F
nei, det knekker ikke nødvendigvis tvert av.
det ligger en drøss med videoer om temaet på youtube

ett alustyre vil kollapse, men ikke knekke i to biter
støpt alu vil kunne knekke i flere biter
glassfiber og karbon, der vil polyesteren/bindemiddelet knuses og så vil karbon/glassfiber trådene fortsatt holde

ett kinastyre i karbon koster 300 så det er bare å kjøpe ett og teste ICON_SMILE

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Karbon - brekker det alltid rett av? [Re: simenf] #2656733 07/04/2021 21:14
S
Stupfull Online
Ringrev
Ringrev
S

Re: Karbon - brekker det alltid rett av? [Re: simenf] #2656749 08/04/2021 05:08
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Karbon kan flise seg opp også, masse. Det gjelder bare å bli truffet av lynet først.

[Linket bilde fra gfx.nrk.no]
(bilde fra yr.no)

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Karbon - brekker det alltid rett av? [Re: Stupfull] #2656752 08/04/2021 05:52
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Stupfull

Ja, kjenner til hans videoer, men det er jo (bare?) rammer? Har han videoer som dekker spørsmålet om annen brekkasje?

Jeg har faktisk ett nomame-karbonstyre liggende, men det ble aldri tatt i bruk pga at det ikke så helt trygt ut. Å brekke dette vil trolig ikke være helt representativt. Men hvis mange har karbonkomponenter liggende som de vil ødelegge på en avtalt, bestemt måte, så kanskje vi kan få noen resultater.

(Seriøst: ikke gjør det pga alt karbonavfallet dette skaper. Det kan ikke håndteres i Norge i 2021).

Re: Karbon - brekker det alltid rett av? [Re: simenf] #2656754 08/04/2021 06:10
F
Flamini Offline
Ivrig
Ivrig
F
Sitat: simenf
Sitat: Stupfull

...
Jeg har faktisk ett nomame-karbonstyre liggende, men det ble aldri tatt i bruk pga at det ikke så helt trygt ut. Å brekke dette vil trolig ikke være helt representativt. Men hvis mange har karbonkomponenter liggende som de vil ødelegge på en avtalt, bestemt måte, så kanskje vi kan få noen resultater.
....

Hvis nomame-karbonstyret ditt bare samler støv og aldri vil bli brukt så kunne det jo vært artig å kjøre en test,
det er bare å spenne det opp og så legge på vektskiver til det ryker, evn så kan du jo måle nedbøyning underveis også. hvis du er skikkelig ivrig kan du gjøre det samme med ett gammelt alu styre og sammenligne resultatene

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Karbon - brekker det alltid rett av? [Re: simenf] #2656772 08/04/2021 07:09
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Har vel knust 3 karbonfelger (LB) og ingen av de har hatt noen brutal failure. Har tvert i mot teipet og ordnet litt så jeg kunne kjøre på de mens jeg ventet på erstatning. Siden det er bakhjul og ikke fullstendig krise om det skulle knekke av så har jeg også testet å ta ganske høye dropp og solide rock-gardens etter at den var knekt, helt uten problemer.

Det skal sies at disse felgene har mye volum, de er dype og brede og det er masse støtte fra konstruksjonen. Ville kanskje vært litt mer forsiktig med veldig "flate" felger?

Og så har jeg knekt av en karbon krank-arm (XX1). Helt ute ved der pedalen er. Der var resultatet at det ble stadig mykere respons på krankarmen gjennom turen inntil jeg skjønte at det var et problem. Men på sykkelturen på vei hjem så knakk den helt av, det vil si den alu-klossen som pedalen sitter festet i (inni karbon-armen) kom seg helt ut av karbonen og jeg måtte sykle på en pedal siste halvtimen.

Men heller ikke den knakk brått og plutselig, først forsvant stivheten og så ble den lirket i stykker etter som jeg syklet.

..Megatower..
::Vidar::
Re: Karbon - brekker det alltid rett av? [Re: simenf] #2656780 08/04/2021 07:24
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Raoul Lueschers egne ord: https://www.youtube.com/watch?v=EFUTFmZHq_4 rundt 9:15:

"From a fatigue point of view, I've seen more aluminium bars fail than carbon bars...catastrophically..".

Videre sier han at det var helt vanlig i landeveismiljøet på 80- og 90-tallet å bytte ut alustyrer hvert år fordi man visste at de ble svekket gjennom mange kilometer på veien. Dette var 200 g styrer, senere har de blitt mer solide på rundt 250 g.

Re: Karbon - brekker det alltid rett av? [Re: Flamini] #2656790 08/04/2021 07:47
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: Flamini
nei, det knekker ikke nødvendigvis tvert av.
det ligger en drøss med videoer om temaet på youtube

ett alustyre vil kollapse, men ikke knekke i to biter
støpt alu vil kunne knekke i flere biter
glassfiber og karbon, der vil polyesteren/bindemiddelet knuses og så vil karbon/glassfiber trådene fortsatt holde

Ved overbelastning vil alu oftes bøye seg og kollapse. Ved tretthetsbrudd, vil det ryke tvert av, oftes helt uten at du har kjent noe rart først. Et alustyre som har fått en bitteliten sprekk pga tretthet, vil ryke hele veien ved neste litt store belastning. Ingen myk følelse i mellomtiden.

Karbon kan knekke eller knuse ved overbelastning som f.eks en krasj eller at du har overstrammet noe. Ofte får du bare et delvis brudd, slik at du kan sykle forsiktig videre. Tretthetsbrudd blir litt det samme, siden en påbegynt sprekk ikke fungerer som en bruddanviser på samme måte som i metaller siden det hele tiden er nye fibre som må rives over for at sprekken skal vokse.

Karbondeler svikter ofte der metalldeler er limt/støpt inn, og i slike komponenter egner ofte karbon seg dårligere hvis du vil ha så robuste saker som mulig. Karbonkranker som brukes på sti går ALLTID i stykker enten i festet til aksling eller pedal. Men det er sjelden selve karbonet ryker først, det må gjerne mange turer til med slark før noe mer blir galt. Og fanger du opp slarken, kan du ofte reparere ved å presse inn epoxy.

Re: Karbon - brekker det alltid rett av? [Re: simenf] #2656863 08/04/2021 10:24
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Mye av hvordan karbon knekker styres av konstruksjon, som det meste av egenskapene til karbonfiberdingser.
Er det fibrene lagt optimalt? er kompresjon og herding utført riktig, har konstruktøren skjønt fletta. Var det siste ramme før Chen skulle reise hjem til mor og far på landet og feire nyttår?.

Er ramma leget av noen gjerrigknaker som sparer på fiber og øser på med epoxy kan brudd skje veldig brått omtrent som når knekkebrød brekker, eller kan det være som Ole sier, at fiber for fiber ryker.

Så det enkle svaret på spørmålet "brekker det alltid rett av?" er nei. Det lange er; det kommer an på. Og du ser det ikke utenpå.

LarsB

Re: Karbon - brekker det alltid rett av? [Re: simenf] #2656868 08/04/2021 10:33
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Gode poenger, larsb.

For å ikke spore helt av mot en annen diskusjon om historisk manglende kvalitetssikring i karbonproduksjon må vi nesten ta utgangspunkt i moderne merkevarer i tråden her. Selv om også heller ikke disse er garantert å ikke feile, så må vi anta at de i alle fall har en motivasjon for kvalitetssikring for egen merkevares del. Anekdoter om noname-komponenter som feiler blir derfor en avsporing. Sorry.

Det er tydeligvis komponenter som styrer, setepinner, stem osv som er problemet med eventuell plutselig brekkasje i praksis, og ikke rammer og hjul.

Re: Karbon - brekker det alltid rett av? [Re: simenf] #2656886 08/04/2021 10:54
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg har aldri brukket noen styrer, stem eller slike setepinner selv, og har bare anekdotiske bevis for hva som skjer med dem. ICON_SMILE
Derimot har jeg brukket Fizik Tundra Carbon sete selv to ganger, Skinna gikk i oppløsning på den ene siden akkurat i bøyen opp til seteskallet. Den ene gangen "bare skjedde det" og den andre etter en jævla hardt rompe-mot-sete hendelse. Begge gangene gikk skinna i oppløsning uten å ryke tvert av. Begge gangene kunne jeg sykle trygt hjem igjen på det som var igjen av setet,

Jeg har sett folk komme ut av skogen med styret dinglende etter halve fibermengden. I begge tilfellene var det anerkjente kvalitetsstyrer (Easton og Bontrager) og de hadde begge brukket akkurat i festet til bremsehendelen. Så overstramming har definitivt bidratt, Samme med brukken setepinne av grei type. Brudd i overgang til ramme. Halve pinnen røket av. Resten hang og svaiet i det som var igjen.

Jeg kjørte en gang Ritcheyen i garasjetaket (jadda, jeg også....) med Ritchey karbonstyre og alustem og MCFK ultralett karbon kronrør i Leftyen. Etterpå sjekket jeg nøye delene. Stemen hadde bøy i klemme og begynnende brudd. Styret så helt ut og viste ingen tegn på skade. Kronrøret hadde gått opp i lamineringen inne i godset. Det så helt fint ut, det målte helt fint, men hadde den karakteristiske papplyden når jeg dunket der kompresjonsringen til lageret satt. Kastet styret og stemen og har beholdt røret fra MCFK som suvenir og til opplæring dunking med kronestykke om nødvendig.

BMCen min har jeg nå kjørt tusenvis av kilometer på med sprekker i ramma. De øker sakte og kontrollert, men ikke noe dramatisk i nærmeste framtid.

Alt dette var anerkjente kvalitetsprodukter som i de fleste tilfellene var mishandlet til døde. Bruddene har udramatiske og ingen liv gikk tapt. Selv om brudd i styret kan være ille nok. Disse anekdotene sammen med andre gjør at jeg personlig ikke er (særlig) bekymret for brudd i karbonkonstruksjoner av anerkjent kvalitet. Men etter hvert er jeg nøye med moment og periodisk kontroll av delene.

LarsB

Re: Karbon - brekker det alltid rett av? [Re: simenf] #2656934 08/04/2021 13:10
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Mulig jeg bidrar til folks flyskrekk nå, men hørte en som hadde jobbet med karbon i flyindustrien at der monitorerer de sprekker. En vinge blir altså ikke kastet, eller reparert bare fordi det er en sprekk, de loggfører bare hvordan den evnt vokser. Og så hullborrer de i enden av sprekken for å stanse veksten om mulig.

Da er det godt å høre at vingene ikke bare plutselig knekker tvert av i hvert fall ICON_LAUGH

Redigert av vids; 08/04/2021 13:10.

..Megatower..
::Vidar::
Re: Karbon - brekker det alltid rett av? [Re: vids] #2656946 08/04/2021 14:03
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: vids
Mulig jeg bidrar til folks flyskrekk nå, men hørte en som hadde jobbet med karbon i flyindustrien at der monitorerer de sprekker. En vinge blir altså ikke kastet, eller reparert bare fordi det er en sprekk, de loggfører bare hvordan den evnt vokser. Og så hullborrer de i enden av sprekken for å stanse veksten om mulig.

Da er det godt å høre at vingene ikke bare plutselig knekker tvert av i hvert fall ICON_LAUGH

Jepp, i tillegg scanner de ALLE komposittdeler i flyindustrien etter produksjon og service :-)

Re: Karbon - brekker det alltid rett av? [Re: vids] #2656956 08/04/2021 14:39
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit

Tmork skrev dette i tråden om min BMC. Men de hullborer ikke karbon. Det gjør de for å stoppe sprekk-utvidelser i metall. I karbon vil det bare bryte flere fibre og gjøre konstruksjonen svakere.

LarsB

Re: Karbon - brekker det alltid rett av? [Re: simenf] #2657025 08/04/2021 18:45
S
Skikongen Offline
Avhengig
Avhengig
S
For de av dere som ikke har sett denne «testen» så er filmen både underholdene og lærerik (synes jeg).

[video:youtube]https://youtu.be/w5eMMf11uhM[/video]

Redigert av Skikongen; 08/04/2021 18:46.

• Endless Winter
  • In Tartiflette We Trust
Re: Karbon - brekker det alltid rett av? [Re: larsb] #2657082 09/04/2021 06:48
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsb

Tmork skrev dette i tråden om min BMC. Men de hullborer ikke karbon. Det gjør de for å stoppe sprekk-utvidelser i metall. I karbon vil det bare bryte flere fibre og gjøre konstruksjonen svakere.

LarsB

Jo, det gjøres faktisk, de hullborrer for å stoppe utvidelsen av sprekken inntil man kan foreta en reparasjon av sprekken. Da har man kontroll på skaden, det har man ikke om man ikke stopper sprekken.
De teiper gjerne over sprekken også for at det ikke skal komme mer fuktighet inn i laminatet, dersom de ikke rekker å forsegle skaden med f,eks epoksy før flyet må på vingene igjen.
Ikke gaffateip fra Biltema, men ruller som koster ca 15,- mer og som har farge som matcher vingene best mulig så ikke passasjerene gjør i buksa når de oppdager teipen som flagrer i turbulensen. ICON_LAUGH

Et gammelt fly kan veie en god del mer enn når det var nytt pga små mengder vann i småskader og sprekker round-bout, som i sum blir noen liter.

Roy

Re: Karbon - brekker det alltid rett av? [Re: Ripen] #2657092 09/04/2021 07:30
N
Ndreas Offline
Entusiast
Entusiast
N
Sitat: Ripen

De teiper gjerne over sprekken også for at det ikke skal komme mer fuktighet inn i laminatet, dersom de ikke rekker å forsegle skaden med f,eks epoksy før flyet må på vingene igjen.
Ikke gaffateip fra Biltema, men ruller som koster ca 15,- mer og som har farge som matcher vingene best mulig så ikke passasjerene gjør i buksa når de oppdager teipen som flagrer i turbulensen. ICON_LAUGH
Et gammelt fly kan veie en god del mer enn når det var nytt pga små mengder vann i småskader og sprekker round-bout, som i sum blir noen liter.

Nei altså! Heretter flyr jeg bare i stålfly. Steel is reel!

Re: Karbon - brekker det alltid rett av? [Re: Skikongen] #2657117 09/04/2021 08:34
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Skikongen
For de av dere som ikke har sett denne «testen» så er filmen både underholdene og lærerik (synes jeg).

Fiksa videolinken din (hint, bruk bare koden i linken. Youtu.be funker ikke ved innbygging ICON_SMILE )

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Karbon - brekker det alltid rett av? [Re: Ndreas] #2657144 09/04/2021 09:27
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ndreas
Sitat: Ripen

Nei altså! Heretter flyr jeg bare i stålfly. Steel is reel!

Jeg blir hjemme.

Roy

Re: Karbon - brekker det alltid rett av? [Re: baronKanon] #2657151 09/04/2021 09:42
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon
Sitat: Skikongen

Fiksa videolinken din (hint, bruk bare koden i linken. Youtu.be funker ikke ved innbygging ICON_SMILE )

Tipper mange her inne har sette denne før, men det er sikkert minst like mange som ikke har sett den og fortsatt tror at en alusykkel er "tryggere" og mer holdbar enn en karbonsykkel. Artig..

Denne testen er jo heller ikke gjort med siste type fiberlayup eller epoksy så det er jo å anta at det har skjedd forbedringer der også.
Så spriket i styrkeforhold og toleranse for utmatting av rammematerialet mellom rammer i alu og karbon har vel blitt enda større.

Nå er det jo slett ikke sånn at alu er et dårlig materiale å lage sykler i, alu holder i massevis for de aller fleste av oss og er et framifrå materiale å lage både sykkelrammer, felger, styrer og setepinner m.m. i, karbon er i de fleste tilfeller bare enda bedre om det brukes riktig.
Og, de karmonrammene de knakk i testen kunne man faktisk fiksa igjen, det er ikke like lett med alurammene.

Roy

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå