Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Ullsokker - innersokk, yttersokk, dampsperre?

Ullsokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? #2644937 17/01/2021 09:45
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Avlegger tjukkas- og vintertråden et besøk siden jeg helt tilbake i 2016 fikk ypperlige råd om undertrøyer her yes

Spørsmålet denne gang gjelder valg av sokker for sykling i lave temperaturer, gjerne lengre turer ned til 15-20 minus. Kanskje kan erfaringer fra andre vinteridretter eller -ekspedisjoner være overførbare.

Jeg har romslige og varme vintersko, og bruker for øyeblikket klassiske Defeet Woolie Boolie.

Opplever likevel at tærne kan bli kjølige når man først har opparbeidet en viss fuktighet i sokkene. Det er vanskelig å unngå om man først skal tråkke opp noen hundre meters til dels bratt oppstigning, i mitt tilfelle i Nordmarka med lett landeveisutveksling, og siden har lavere intensitet når man cruiser på flaten eller i lange nedstigninger.

Vurderer nå et mer gjennomtenkt opplegg med innersokk og yttersokk, altså lag-på-lag for føttene, slik enkelte ullprodusenter og friluftsprofiler anbefaler.

- Har du anbefalinger til kombinasjon av innersokk og yttersokk for aktivitet i streng kulde? Gjerne med merke/modell.
- Noen som har prøvd tynn, teknisk sokk innerst for fuktighetstransportering og tykk ullsokk ytterst for varme?
- Eventuelt andre enkeltsokker du har særlig god erfaring med?
- Hører også gjerne om erfaringer med dampsperre. Kjenner brødposetrikset, men prøver å unngå det av forfengelighetsgrunner ICON_SMILE

Elektrisk oppvarmede sokker (eller såler) er sikkert topp, men det er ikke det jeg ser etter.

(Hva gjelder Woolie Boolie, ser jeg at den klassiske versjonen i 6" D-logo oppgis av Defeet å ha "70% Merino Wool, 27% Nylon, 3% Lycra" mens flere norske forhandlere oppgir at den har "49% Nylon, 48% American Merino Wool, 3% Lycra". Sistnevnte spesifikasjoner kan jeg ikke gjenfinne blant modellene på Defeets hjemmeside. Noen Woolie Boolie-eksperter som vet hva forskjellen i spesifikasjoner skyldes?)

Re: Sokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? [Re: Sepeda] #2644942 17/01/2021 10:28
Tange Online
Flittig Bie
Flittig Bie
Med disclaimeren at jeg med 15 blå fortsatt kan spottes med bare legger om forholdene er gode.

Om det blir kaldt har jeg som regel en hvilken som helst syntetisk sokk innerst (ta deg en tur på Lindex, Cubus, H&M osv. og kjøp et par sånne tynne ankelsokker, eller knestrømper om du ikke sykler med bare legger). Jeg har også brukt tynn-tynne ullsokker men merker ikke særlig forskjell, bortsett fra at ullsokkene sliter mye fortere enn syntetisk.
Tynn syntetisk innerst har for meg fordelen at den holder neste laget renere (fint om man er på flerdagers tur), og det gir muligheten til å klistre tovarmere nesten rett på tærne. Men klart, de gir betydelig ekstra varme av seg selv og.

Som neste lag har jeg ulsokker som er 'tilpasset' skloen. Dvs. ullsokker som er passe tykk til å fylle skoen uten å hemme blodgjennomstrømningen.
Her er jeg like kresen som med det første laget. Har alt fra Europris, PR, Norheim, HH, Swix, Woolcraft. Den største forskjellen jeg merker er slitestyrke.
Mye viktigere med en passe tykk sok en merke.

Siden jeg har brede føtter ender jeg opp med sko som er ofte litt lange. Tomrommet fyller jeg med kardet ull. Det former seg etter tærne og gir ekstra beskyttelse der hvor det trenges mest.

Som ekstra triks kan du smøre tærne og føttene med en skikkelig fett krem. Her kjører jeg enkelt igjen, ren vaselin, men holdt deg unna kremer som inneholder vann.
(kjekt å ha syntetisk innerst, da slipper man å ødelegge ullsokkene med et fettlag som etterhvert forringer isolasjonsevnen, når man er på flerdagers tur)

Re: Sokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? [Re: Tange] #2644980 18/01/2021 08:58
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
ICON_SMILE

Takk, Tange!

Må si at jeg er imponert over at du, som etter eget utsagn i flere tråder, sykler i lette sommerklær på strengeste vinteren, og på sommerdekk på holka, tar deg tid til doble sokker, kardet ull i tomrom og innsmøring av tær og føtter med vaselin yes

Men spøk til side, gode poenger er notert! ICON_SMILE

Håper å høre flere erfaringer om valg av sokker - gjerne innersokk, yttersokk og evt. dampsperre (fungerer det på sykkel??) - for lengre turer selv når temperaturen vipper ned mot 20 blå.

Re: Sokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? [Re: Sepeda] #2645005 18/01/2021 11:38
Tange Online
Flittig Bie
Flittig Bie
Det er veldig enkelt.
Det fungerer kun når jeg oppretteholder intensitet. Ute på tur med andre blir det for mange stopp til å holde intensiteten oppe.
Vi har sålangt snakket om ca. 15 blå. Jeg har aldri lat meg stoppe av temperaturen, og har syklet i kaldere vær enn 30 blå.
Sykling er ikke det eneste jeg driver med ute om vinteren.

Så i løpet av noen tiår med sykling mm. ble det muligheter til å prøve forskjellige løsninger.
Dessverre pga. værendringer er det lite behov for tiltak i denne retningen. Målte -16 grader her om dagen og jeg kan nesten ikke huske å ha sett temperaturer laveren enn dette de siste 5-6 (eller er det flere?) år.

Viktigst er dog at jeg ikke er alene. Skal jeg få barna (de er voksne nå men spør fortsattt om råd) med ut om vinteren må jeg vite hva som fungerer. Det vet man kun ved å prøve selv.

Dampsperre har vi ikke snakket om ennå. Brødposer er prøvd og jeg synes de blir for klamme. Man blir ikke kvitt fukten og føttene blir kalde når man stopper for mye. Jeg synes at det fungerer litt bedre med sånne matavfallsposer, hvor jeg innbilder meg at de puster litt. Har ikke sjekket om det kan være tilfelle. Jeg har også brukt smal strekkfilm på utsiden. Dette fungerer bedre med tanke på å holde føttene varme,men det er klart ikke miljøvenlig om man bruker det mye og det tåler heller ikke mye belastning (gåing). Ved regn og plussgrader derimot fungerte det supert ved å dekke til for- og oversiden av skoene. Men skoktrekk er nok tingen her om man tenker langsiktig, selv om de ikke tåler særlig belastning heller.

Re: Sokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? [Re: Tange] #2645009 18/01/2021 12:11
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: Tange
Det er veldig enkelt. Det fungerer kun når jeg opprettholder intensitet.

Som nevnt i første innlegg, er utfordringen nettopp å holde tærne varme også i strekkene der man ikke uten videre kan opprettholde intensitet.

F.eks. på flaten i kuldehull nær vann, eller i nedstigninger på noen hundre høydemeter i nærmere 20 minus, slik man fra tid til annen har opplevd i Nordmarka de siste to ukene.

Å holde tærne varme når man kan opprettholde en viss intensitet er åpenbart noe annet.

Det er bare å ta hatten av for deg som sykler i 15 blå med bare legger, og ellers gjerne i temperaturer under 30 minus ICON_SMILE Jeg har også bodd i deler av verden med perioder mellom 30 og 40 kuldegrader, men har all mulig respekt for slik kulde.

Og takk for erfaringene med dampsperre. Jeg er nysgjerrig, men kan heller ikke helt tro at det vil fungere for mitt formål. På den annen siden, finner jeg stadig mer omtale som tyder på gode erfaring med dampsperre for ekspedisjonssykling vinterstid.

Har som nevnt varme og romslige sko, og hører gjerne erfaringer og anbefalinger også fra andre om sokker og kombinasjoner av disse, særlig med tanke på fukttransport og/eller isolering.

Re: Sokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? [Re: Sepeda] #2645018 18/01/2021 13:37
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Har prøvd følgende med bra resultat:

Sølvpapir og ullsåler i skisko.
Tova ullsåler med bjerkenever i skisko.
Ullsokker som tillater god bevegelse av tærne, gjelder alle sko.
Kjøpe meg ut av problemer ved å kjøpe avsindig dyre sko (Chippewa https://www.chippewaboots.com/footwear/footwear/feature/insulated/25494 og 45NRTH https://45nrth.com/products/wolfgar).
Lange strømper som hindrer varmetap lenger opp på benet.
Ha med et ekstra sokkepar som er tørre.

Har også prøvd noe billige el-såler, men de var ikke så bra.

Re: Sokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? [Re: Sepeda] #2645022 18/01/2021 14:15
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Kom til å tenke på at da jeg var på moskussafari på Dovre nevnte guiden at moskusull isolerer mye bedre enn vanlig ull og har blitt brukt av NASA. Ikke billig, men mulig å få tak i ser det ut til: https://www.qiviut.gl/product/moskus-yarn-products-made-in-greenland/

Har ikke sett ferdig strikkede sokker, så her må man nok finne frem strikkepinnene eller alliere seg med noen som har strikkeferdigheter.

Re: Sokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? [Re: Sepeda] #2645024 18/01/2021 14:19
E
EspenS Offline
Ringrev
Ringrev
E
Aller helst skulle man vel hatt ull fra en tibetansk fjellgeit fra over 6000 moh?

Re: Sokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? [Re: Sepeda] #2645037 18/01/2021 15:46
Tange Online
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Sepeda
Sitat: Tange
Det er veldig enkelt. Det fungerer kun når jeg opprettholder intensitet.

Som nevnt i første innlegg, er utfordringen nettopp å holde tærne varme også i strekkene der man ikke uten videre kan opprettholde intensitet.

Her misforsto du meg.
'Sommerklær' og bare legger fungerer under høy (vedvarende) intensitet. Mine erfaringer (flere lag) som jeg skrev om inn de to første innlegg er fra turer hvor jeg ikke kan holde på som jeg vil og har prøvd ut forskjellige løsninger. Slik vintrene har vært de siste årene kjører jeg stortsett bare ullsokker i XM7, det samme som jeg bruker om sommeren.

Så jeg tror det kan være noen brukbare poeng allikevel.

Re: Sokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? [Re: EspenS] #2645038 18/01/2021 15:54
Tange Online
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: EspenS
Aller helst skulle man vel hatt ull fra en tibetansk fjellgeit fra over 6000 moh?

Moskusull er blant de varmeste, men her trenger man ikke fjellgeit; Yak derimot skal være sammenlignbart med moskus, men en god del billigere.

Når det er sagt.
Uansett kvalitet mener jeg det er viktigere med riktig størrelse, altså sokk som fyller skoen.

Re: Sokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? [Re: Sepeda] #2645040 18/01/2021 16:10
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Takk, alle sammen!

Moskus, tibetansk fjellgeit og yak er behørig notert ICON_SMILE

Det jeg i grunnen er mest nysgjerrig på, er erfaringer med effekten av lag-på-lag for fukttransport og isolasjon/varme hva gjelder nettopp sokker.

Prinsippet er velkjent fra annen bekledning for vinteraktivitet, f.eks. trøyer.

Har merket meg Tanges gode erfaring med tynn syntetisk innersokk eller liner i ull innerst, og passe tykk ullsokk ytterst.

Re: Sokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? [Re: Sepeda] #2645088 19/01/2021 08:22
Gullars Online
Ivrig
Ivrig
Når det gjelder dampsperre til bruk på ekspedisjon så tror jeg det er et valg av det minste av to onder....

Mener å ha lest at for eks Børge Ousland bruker dampsperre i for eks. soveposen i polare strøk for å unngå at den blir våt når han sover i den.
Det er jo svært begrensede muligheter for å tørke en sovepose på en sånn tur.

Dampsperre gjør jo akkurat det den beskriver, sperrer for damp, ergo blir fukten værende på innsiden og du blir søkkvåt om du ikke ventilerer den på andre måter.

Så lenge du er varm er det nok greit ish om du trives med våtdrakt følelsen, men med en gang varmeproduksjonen synker så tror jeg du blir iskald.

Er en skikkelig frysepinn på beina, men kan i mange tilfeller sykle med sommerhansker i -10 til -15 grader.

Løsningen som kommer nærmest komfort for min del er romslige sko (for øyeblikket Lake 304 wide) og riktige sokker for å fylle opp uten å stoppe blodomløp. For min del er det utrolig viktig å ikke være kald på beina når jeg begynner samt at sko og sokker ikke er kalde når jeg tar de på.

Blir fortsatt kald etter 1-1,5t i -10grader, men ikke sånn at det gjør vondt og noe mer enn et par timer i -15 gidder jeg sjelden.

AG

40+ and still climbing......
Re: Sokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? [Re: Gullars] #2645177 19/01/2021 16:44
Tange Online
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Gullars
For min del er det utrolig viktig å ikke være kald på beina når jeg begynner samt at sko og sokker ikke er kalde når jeg tar de på.

Veldig viktig poeng dette.

Jeg pleide å varme opp skoene til barna med fön. Varme føtter og varme sko har mye å si.
Og når vi er inne på dette så er det også greit å huske på å tørke skoene etter bruk, selv om de ikke kjennes 'våte'. Det kan ha bygd seg opp fukt i skoen som ikke er direkte merkbar men som sørger for at skoen blir mindre mottakelig for ny fukt.

Re: Sokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? [Re: Sepeda] #2645261 20/01/2021 15:10
esv Offline
Avhengig
Avhengig
Kan bidra med litt praksis fra "ekspedisjonsverden" som jeg tenker vil fungere veldig bra for dette behovet.
Vanlig praksis er å bruke en dampsperre enten mellom en tynn sokk (innerst) og en tykk sokk ytterst, eller å ha dampsperren helt inntil huden med ett eller to lag sokker utenpå. Dette gjør at det isolerende laget (yttersokk+sko) ikke mister sin isolerende effekt grunnet fotsvette.
Som nevnt så vil huden bli våt, men det er veldig mye enklere å holde seg varm.
Som dampsperre kan man bruke ulike typer poser. Til sykling (med relativt lite mekanisk slitasje) er vanlige brødposer (6-8 liter) helt ypperlige.

Og nei, det samler seg ikke opp litervis med svette innenfor dampsperren. Når du først er blitt svett på beina svetter du ikke noe mer.
Og ja, det føles litt rart første gangen å gå med pose på beina, men det er virkelig ikke noe problem.

Personlig bruker jeg i fjellet brødpose rett på huden, deretter en tynn sokk, tykk sokk og sko.

På sykkel vinterstid (flere minus og tørt) bruker jeg brødpose, tykk sokk, sko. Om det er rundt null og vått tar jeg en pose utenpå sokkene også, på den måten beholder ullsokken sin isolerende effekt.

Re: Sokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? [Re: esv] #2645279 20/01/2021 18:19
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: esv
Kan bidra med litt praksis fra "ekspedisjonsverden" som jeg tenker vil fungere veldig bra for dette behovet.

Tusen takk for innspill, esv yes

Intet slår førstehåndserfaring!

Din opplevelse er sammenfallende med hva jeg leser fra skjeggete amerikanere på tjukkas i isødet, hvordan dampsperre forklares av Camotrek og hva jeg hørte i går fra en meget hyggelig, erfaren og kompetent kar med svak aksent av ubestemmelig opphav på Sportsnett Sentrum ICON_SMILE

Så.. fra samme butikk har jeg nå på lur både tynn innersokk, tykk yttersokk og et par Exped VBL dampsperrer ICON_SHOCKED

[Linket bilde]

Foruten Sportsnett og andre, ser jeg at Bikeshop markedsfører samme dampsperrer som...

Sitat: Bikeshop
...perfekte sokker for deg som skal sykle langtur i ekstremt kaldt vær.

Merk at M (38-42) var akkurat store nok for meg på 43-44. L (43-47) var digre.

Burde jeg ikke bare prøve brødpose først? Joda. Men hvorfor velge en rimelig løsning om det finnes en dyr? idea

Da er det bare å vente på kulda. Krysser fingrene for at den kommer tilbake i neste uke. Da skal det prøves ut doble sokker med eller uten dampsperre, så får jeg se om det blir topp eller flopp!

[Linket bilde]

Utsikt mot Storflåtan i rundt 20 kuldegrader for et par uker siden.

Sykler tilnærmet daglig i Nordmarka, og trodde jeg kunne dette, men på den turen klarte jeg å forfryse flere fingertupper ICON_BLUSH ved fullstendig uvettig bruk av kald mobiltelefon paaensnurr og det var etter hvert kaldt på tærne også.

Nå er altså ambisjonen å kunne sykle varm og god på dagsturer i slike temperaturer - dette blir bra ICON_SMILE

Takk til alle for innspill - kom gjerne med flere!

Re: Sokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? [Re: Sepeda] #2645339 21/01/2021 10:08
esv Offline
Avhengig
Avhengig
Kom gjerne med erfaringer med exped-sokkene, Sepeda!
Hadde noe lignende fra RAB, men dessverre holdt ikke sømmene fuktigheten godt nok på turer over 6t uten mulighet for tørking mellom dagene.

Re: Sokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? [Re: Sepeda] #2647932 11/02/2021 13:21
Furu Offline
/Stig
/Stig
Jeg bruker disse sokkene til omtrent alt av aktivitet.
https://dressmann.com/no/p/2pk.-svarte-ullsokker-undertoy-sokker-herre/7242926_F990

1, 2 eller 3 lag/par avhengig av fottøy, aktivtet og temperatur.
Etter noen vask blir de littegrann 'tovet', og er da svært godt egnet til det meste.

Redigert av Furu; 11/02/2021 13:21.

Stig

Re: Sokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? [Re: Sepeda] #2648067 12/02/2021 10:37
Garpen Offline
Besatt
Besatt
På grunnlag av denne tråden kjøpte jeg meg dampsperresokker fra RAB, men jeg opplever ikke at de funker optimalt.

Jeg er kanskje hakket varmere enn uten, men det blir fort litt styr og ganske så fuktig innenfor dampsperren - noe jeg synes er like ubehagelig som å bli ekstremt kald.

Jeg sliter med kalde føtter og opplever ofte å ha en overflatetemperatur på tærne når jeg kommer hjem fra en totimers tur som er på under 15 C ...

Hva er folkets opplevelse av sokker med varmetråder?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Villet arrogant.
Re: Sokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? [Re: Garpen] #2648075 12/02/2021 10:56
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Garpen

Hva er folkets opplevelse av sokker med varmetråder?

Syklet Ring4 med Sidas varmesokker i Specialized Defroster på tirsdag. Da viste Garminen at det var mellom 10 og 12 minusgrader det meste av strekket mellom Sørkedalen og Maridalen. Jeg ble kald på beina de siste 20 minuttene fra Brekke til hjem på Oslo vest.
Batteriet til den ene sokken hadde gått tomt i løpet av turen. Jeg har syklet tilsvarende tur kun med ullsokker tidligere i vinter og kan ikke si at forskjellen var revolusjonerende.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Ullsokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? [Re: Sepeda] #2648174 14/02/2021 09:33
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Jeg har ikke kunnet sykle de siste to ukene ICON_MAD og det har dessverre torpedert mine planer om grundig å utforske forskjellige kombinasjoner av sokker og dampsperrer i det nydelige, kalde vinterværet.

Ambisjonen min er altså å finne noe som fungerer i vintersko ikke bare i et par timer, men for de lengre turene, gjerne 6-7 timer eller mer, eventuelt over flere dager, i temperaturer ned mot 15-20 grader.

De få turene jeg har fått tatt med innersokk, dampsperre og yttersokk er lovende, og bekrefter det vi har hørt fra esv og jeg har lenket til fra Camotrek: Yttersokk og sko holdes helt tørre, og svetteproduksjonen innenfor dampsperren begrenses straks det er en viss fuktighet i huden. Man bader slett ikke i svette.

Det vil ikke si at man konstant er varm på føttene, slik man kan være når man går i varmt skotøy. Jeg opplever at tærne periodevis blir kalde, men ettersom yttersokker og sko ikke blir fuktige, får jeg varmen tilbake. Håpet er å unngå den nedadgående spiralen der sokkene blir fuktige, og sokker og sko i løpet av noen timer blir kaldere og kaldere, og tærne til slutt blåfrosne.

Ettersom det er kun den tynne innersokken under dampsperren som blir fuktig, er det også enkelt å bytte til tørr innersokk ved pause i en av stuene. Da har man igjen komplett tørre sokker og sko. Men jeg vil gjerne at det skal fungere også uten sokkebytte.

Sko er ikke tema for denne tråden, men det må nevnes at det åpenbart er en forutsetning at disse er godt isolerte og egnet for temperaturen. Min erfaring er dog at dersom sokker og etter hvert såle blir fuktig, blir man over tid kald, uansett hvor godt skoen isolerer.

Men det er for tidlig å konkludere for min del. Trenger flere turer i kulda. Og værmeldingen er i så måte nedslående. Tosifrede kuldegrader er ikke å vente neste uke frown

Sitat: esv
Kom gjerne med erfaringer med exped-sokkene, Sepeda! Hadde noe lignende fra RAB, men dessverre holdt ikke sømmene fuktigheten godt nok på turer over 6t uten mulighet for tørking mellom dagene.

Som du ser, er mine beskjedne erfaringer foreløpig sammenfallende med dine. Men har hatt for få turer til å si noe spesifikt om Exped.

En mulig ulempe er at yttersokkene over tid glir nedover på de glatte dampsperrene, og det skaper luft mellom tær/undersokker/dampsperre og yttersokkene. Eller at selve dampsperrene glir ned. Har tenkt å prøve med tykkere yttersokker som fyller tåboksen på skoene enda bedre. Hører gjerne om dine erfaringer i så måte.

Sitat: sykkeloyvind
Syklet Ring 4 med Sidas varmesokker i Specialized Defroster på tirsdag. (...) Batteriet til den ene sokken hadde gått tomt i løpet av turen. Jeg har syklet tilsvarende tur kun med ullsokker tidligere i vinter og kan ikke si at forskjellen var revolusjonerende.

Takk for tilbakemelding, Øyvind! Minner om min opplevelse med elektriske varmesåler. Gir en effekt, men den er begrenset i tid, og man er avhengig av at det tekniske fungerer godt. Batterier fungerer ikke nødvendigvis optimalt i 10-15-20 kuldegrader.

Re: Ullsokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? [Re: Sepeda] #2648192 14/02/2021 17:30
runermm Offline
Besatt
Besatt
Jeg bruker Thermic varmesokker i ull og det fungerer veldig bra. Kombinert med Shimano MW 80 vintersko er det veldig varmt så lenge jeg orker å holde på (4-5 timer). I dag sykla jeg med helt vanlige stisykkelsko og ble ikke kald. Sokkene er behagelige og lange, lett å rengjøre og batteriene varer lenge. Hvis du kombinerer med vindtette og isolerte sko så bør det fungere utmerket.

Re: Ullsokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? [Re: runermm] #2648198 14/02/2021 18:40
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Godt å høre at du er fornøyd med Thermic!

Har ikke prøvd varmesokker selv.

Kan jeg spørre ca hvilken temperatur du opplevde i dag og gjerne andre ganger du har brukt sokkene?

F.eks. på Bjørnholt svingte temperaturen i dag fra minus 21 på morgenen til minus 3 på ettermiddagen ICON_LAUGH De ytterpunktene opplever jeg som vidt forskjellige for både rytter og utrustning straks man er ute noen timer.

Og kanskje oppleves det forskjellig på vei og sti, jeg vet ikke.

Re: Ullsokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? [Re: Sepeda] #2648211 14/02/2021 21:59
runermm Offline
Besatt
Besatt
Jeg dro ut kl 12 og var hjemme 17. Temperaturen varierte med sol/skygge, samt at det ble kaldere ut på ettermiddagen, men det var nok rundt -5 tipper jeg. Sokkene bruker jeg primært til alpint og da har jeg brukt de ned til 20 minus. Noe særlig mer enn 90 - 120 min i aktivitet blir da veldig kaldt.

På sti er intensiteten mye høyere enn landevei mens farten lav, så du holder varmen mye bedre i hele kroppen. Hovedproblemet er faktisk at hanskene blir våte av svette og da blir du fort kald hvis intensiteten går litt ned. Da må du ha et par ekstra tørre hansker i reserve.

Sokken kan for øvrig justeres i tre nivåer, men bruker nesten alltid bare det laveste. Satte på fullt øs ved en feil tidligere i vinter og da ble det fryktelig varmt oppover stolheisen i Wyller. De minuttene var lange...

Re: Ullsokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? [Re: Sepeda] #2648235 15/02/2021 07:57
E
EmilZipp Offline
Besatt
Besatt
E
Altså du ville jo ikke høre om varmesokker/innlegg Sepeda. Men jeg har et par fra Alpenheat som varer i 7 timer på laveste hakk. Jeg har ikke behov for å benytte hakk 2 eller 3 og er aldri sikker på om de er av eller på om jeg bruker fjernkontrollen. Jeg tar de ut og slår de på med en liten knapp direkte på sålen så er jeg sikker. Men NB, de bygger ørlite mer under hælen enn de vanlige sålene i Japanther og Wolvhammer. Nå har Alpenheat tydeligvis kommet med "big daddy" innen batterikapasitet, 24 timer sier de. Mine holder hva reklamen lover og har batteriet innebygget i sålen i motsetning til disse som har batteriet på utsiden.

24 t
https://bikeshop.no/alpenheat/ah6/alpenheat-ah6-lithium-varmes%c3%a5ler-den-nye-kongen-av-varmes%c3%a5ler

Mine
https://bikeshop.no/alpenheat/ny013010/alpenheat-ah11-varmes%c3%a5ler-m-fjernstyring-gr%c3%b8nn

Redigert av EmilZipp; 15/02/2021 08:02.

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley
Re: Ullsokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? [Re: EmilZipp] #2648316 15/02/2021 14:00
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: EmilZipp
Altså du ville jo ikke høre om varmesokker/innlegg Sepeda.

Nei, tenk, for at det, så.

Ble bare nysgjerrig og ville høre med runermm om varmesokkene virkelig holdt ham veldig varm i 4-5 timer på sykkelen i minus 20 ICON_SMILE

Men alvorlig: Jeg prøver å finne løsninger som ikke krever lading, både fordi jeg sykler hyppig, og fordi jeg vil ha full frihet til å virre rundt i Marka eller på fremtidige kalde ekspedisjoner så lenge jeg bare vil uten å bekymre meg for virketid for separate eller innbygde batterier.

Men takk for tilbakemelding, uansett relevant og nyttig, både for meg og andre som leser tråden! Interessant med 24 timers virketid.

Prøvde å tyne ut det siste gufset av kulde i dag, innvilget meg selv fleksitid og tok meg en morgentur med innersokk. dampsperre og tykk yttersokk.

Tråkket opp mot 600 meters høyde, rullet litt rundt der oppe, tok bilder for føretråden sun og trillet ned igjen. Da får man både stigningen som skaper svette/fuktighet, og nedstigningen som kjøler ned kropp og føtter.

Gjorde det samme i helgen, om enn som del av lengre tur, men da uten dampsperre.

For meg var forskjellen påtagelig.

Uten dampsperre på lørdag begynte jeg å føle at tærne ble kjølige allerede mot toppen av oppstigningen, i høyden forble de kjølige inntil den varmende ettermiddagssolen fikk grep og forvandlet vinter til vår, mens det i nedstigningene senere etter hvert ble følbart kaldt på tærne. Vel hjemme var begge sokker litt fuktige. Tærne var kalde og fikk et blålig skjær i dusjen.

Med dampsperre var jeg varm og god både i oppstigning, i høyden og mesteparten av nedstigningen. Først på tampen av en forsiktig nedstigning på uforutsigbare føre, begynte jeg å føle en viss kjølighet. Vel hjemme var innersokk fuktig mens yttersokker var helt tørre. Tærne var fuktige, men ikke kalde.

Det bekrefter inntrykket jeg har fått fra de andre prøveturene.

Fuktigheten i huden under dampsperren skal som nevnt bidra til å begrense svetten. Det synes å være tilfellet. Men hvordan man opplever fuktighet under dampsperrene synes å være helt individuelt, og erfaringer og preferanser blant de skjeggete gutta som ferdes på tjukkas i isødet er forskjellig. Så jeg sier på ingen måte at dette er løsningen for alle. Og så har man alle de andre variablene, med forskjellige sko, forskjellig grad av intensitet, og gjerne forskjellig svetteproduksjon.

Meeen... turen på lørdag var nærmere seks timer. I dag kun tre. Og på lørdag startet jeg i rundt 15 minus, i dag kun 10. Så jeg trenger flere og lengre turer i lavere temperaturer før jeg vet om dampsperrer virkelig fungerer for meg.

Dette er sikkert mer en indre monolog enn innlegg til andres nytte. Men del gjerne erfaringer.

Re: Ullsokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? [Re: Sepeda] #2648317 15/02/2021 14:17
E
EmilZipp Offline
Besatt
Besatt
E
Mulig jeg er på villspor men om du får teknisk trøbbel og blir stående en halvtime i veikanten med lav puls og fuktige føtter... Er du ikke da i trøbbel når nåla viser minus 20 ?

Forresten har jeg kjøpt flere par vanvittig bra sokker på XXL. Tettvevde, holder fasongen etter flere vask og tar litt mer plass i skoen enn andre sportslige ullsokker. Gikk litt aktivt på ski i helgen ca 3,5 timer i minus 15-20 og de var på grensen til for varme oppi et par helt standard Madshus Combi støvler. Terningkast 6. Jeg er skrudd sammen slik at jeg lettere fryser på fingrene enn tærne men likevel. Og jeg skal innrømme at jeg ikke hadde bare legger.

https://www.xxl.no/line-one-hunting-warm-ullsokk-gronn/p/1104506_1_style

Re: Ullsokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? [Re: EmilZipp] #2648319 15/02/2021 14:27
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Mulig jeg er på villspor men om du får teknisk trøbbel og blir stående en halvtime i veikanten med lav puls og fuktige føtter... Er du ikke da i trøbbel når nåla viser minus 20?

Takk for tips om sokker! ICON_SMILE

Lengre pauser og avbrudd utendørs i rundt minus 20 er alltid krevende. Jeg synes det er en massiv forskjell fra minus 5 eller 10.

Erfaringen min er fortsatt begrenset, men jeg opplever at tørre sokker og sko over dampsperrer skaper et isolerende skall som holder bedre på varmen enn fuktige sokker og såler.

Tviler ikke på at elektrisk varme er godt å ha ved slike avbrudd, ja. Om ikke du er virkelig uheldig og den ryker ICON_BLUSH

Og så har vi hele spørsmålet om bekledning. Som nevnt i annen tråd, farter jeg rundt med varm overtrekksvest, og gjerne flere par hansker, luer og ansiktsbeskyttelse/balaklava. Derfor jeg har både styre- og rammeveske. Og varm drikke i varmeflaske. Men det er en annen historie.

Det er også en viss sikkerhet i å farte langs brøytede veier der det regelmessig dukker opp skogsdriftsmaskiner, biler, ryttere eller syklister. Jeg har selv sett hvordan arbeidsfolkene har tatt hånd om forulykkede syklister. Om man kommer ut for en ulykke alene i tjukkeste skauen, er det verre.

Re: Ullsokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? [Re: Sepeda] #2648321 15/02/2021 14:36
B
buffest Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
B
Jeg bruker alltid to lag sokker når det er plass (uten å bli trangt) til det. På sykkel vil det si at det kun er med Wölvhammer jeg kan gjøre dette, da jeg har de i to størrelser større enn jeg har Shimanosko. Ellers er tosokkkonseptet noe jeg "alltid" har brukt i skisko, fjellstøvler, vinterstøvler etc., så konseptet har jeg minst tretti års "voksenerfaring" med.
(I tilfelle alpinister er innom, brukes selvsagt ikke dette konseptet der, der er det én sokk og så tight følelse som mulig fra fot via sokk og støvel til ski som ønskes - dette er jo sport hvor støvelen er viktigst.)

Bruker ullinersokk/dressokk innerst og enten ullfrotté eller raggsokk utenpå. Det siste er varmest, og i f.eks. Wölvhammer har jeg plass til det og bruker det.
Kan nevne at jeg har tre par Woolie Boolie (to vanlige og ett par knelange), som du skriver om innledningsvis i tråden, og de liker jeg kun på kortere turer. De blir fortere klamme enn alt annet av ullsokker jeg har. Muligens fordi de er i overkant tett-/hardtstrikket. (Du kan nok kun stole på ullmengden som står på pappen på ditt eget par her, finnes nok ulike produksjonsrekker med ulik blanding.)

Fuktsperre bruker jeg nå og da, og til kald vintersykling med Wölvhammer er de nå alltid på. Enten innerst eller mellom de to sokkelagene (synes det føles helt fint rett mot huden også). Etter passerte to-tre timer ute føler jeg det er bedre enn uten, merker særlig at man ved 5-10 min benstrekk med varm drikke, snacks og fotoshoot, snarere blir varmere på føttene enn kaldere. Størst fordel og viktighet er riktignok ved kjempelang tid ute eller ved pauser inne på Sandvikshytta, Kikutstua eller valgfrtt sted, hvor man da har knusktørre støvler etterpå til nytt par sokker - altså akkuarat som ved start igjen. Bare det å slippe å tørke skoene med skotørker hjemme er gull ICON_SMILE .

Som fuktsperre bruker jeg selvsagt poser. Når Børge Ousland bruker poser og søplesekk osv.... ICON_WINK .
Bruker oftest 2 liters fryseposer, de går over ankel, brødposer kun når jeg også vil ha litt oppover leggen.
Poser mener jeg er overlegent kjøpte fuktsperrer:
-tynne, tette, fleksible
-pose og sokk holder seg på plass, ingenting sklir ned
-kan vrenges eller til og med skiftes ut med nye på tur, om nødvendig (altså samtidig om man skifter linersokker)
-byttes ut når det går hull
-byttes ut når man tenker de har blitt sure
-kan skaffe nye overalt, eller ta den fra matpakka

Redigert av buffest; 15/02/2021 14:50.

Rule #72 // Legs speak louder than words.
Re: Ullsokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? [Re: Sepeda] #2648323 15/02/2021 14:42
E
EmilZipp Offline
Besatt
Besatt
E
Sitat: Sepeda

jeg opplever at tørre sokker og sko over dampsperrer skaper et isolerende skall som holder bedre på varmen enn fuktige sokker og såler. .

Klønete formulert, poenget var ikke varmesåler (igjen) men om man med dampsperre blir enda et hakk mer fuktig enn med sokker i skoene uten sperre og at konsekvensen om man må stoppe blir større med dampsperre ? Wolvhammer skoene mine synes jeg er ørlite knotete konstruert. Slurver jeg med å stramme/tilpasse opplever jeg at lufta slipper ut i sprekken mellom pløsa og skaftet, i tillegg har jeg alltid buksa utenpå om det er kaldt.

Re: Ullsokker - innersokk, yttersokk, dampsperre? [Re: buffest] #2648324 15/02/2021 14:45
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Takk for dette, buffest!

Mange gode tips og poenger her. Godt å høre at du er fornøyd med fukt/dampsperre.

Ja, enig, absolutt gå opp to størrelser i 45NRTH sine sko om man skal ha plass til doble sokker. Det skjønte ikke jeg opprinnelig, så har måtte fornye etterhvert frown

Min erfaring med Woolie Boolie er også, dessverre, sammenfallende med din. Hadde store forhåpninger, men de er ikke optimale i norsk vinter. Har gått over til ullfrotté som yttersokker og skal prøve raggsokker når kulda kommer tilbake.

Og du har sikkert helt rett om fryseposer og brødposer, og den muligheten har jeg jo alltid. Ville bare ikke la anledningen til å anskaffe mer utstyr gå fra meg ICON_SMILE

...poenget var ikke varmesåler (igjen) men om man med dampsperre blir enda et hakk mer fuktig enn med sokker i skoene uten sperre og at konsekvensen om man må stoppe blir større med dampsperre?

Nei, min opplevelse under pausene er at det motsatte er tilfellet. Dampsperrer begrenser svetteproduksjonen, men fremfor alt sikrer de at yttersokker og sko er tørre og isolerende. Men jeg har, bank i bordet, ikke opplevd å være strandet i kulde og mørke ICON_SHOCKED

Wolvhammer skoene mine synes jeg er ørlite knotete konstruert.

Vil helst ikke snakke om sko i denne tråden - det er et annet og bredt spørsmål som tas i andre tråder - men 45NRTH har jo stadig oppdateringer av sine sko. Mitt inntrykk er at de lytter til kundene. Har fått gode svar fra dem. Så send dem gjerne et ord om dine erfaringer, du skal se at de lytter.

Side 1 av 2 1 2

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå