I utgangspunktet er det viktig at du fester navet/hjulet skikkelig. Helt inn i festet. Men jeg har ikke erfaring med akkurat din type nav og bolten (?) som brukes. Andre kan gjerne svare bedre.
Om dekket subber mot skjermen, kan du i utgangspunktet enten justere skjermen (lar det seg gjøre på din?) eller se etter et smalere dekk.
Hvor bredt et dekk virkelig er, varierer fra modell til modell. det kan være bredere eller smalere enn oppgitt, og felgbredden påvirker også. Det beste er å måle med et skyvelær.
Gravdal 38 mm er muligens noe smalere enn ditt Suomi A10 40 mm, men jeg kan ikke si det sikkert.
Piggdekk krever uansett noe mer plass enn sommerdekk, på grunn av mønster og pigger, og de bråker mer ved subbing.
Det er gjerne en tanke å trille sykkelen innom en fagforhandler og få råd. F.eks. Sportslageret, om du skal returnere dekkene.
Skjermen kan ikke justeres så vidt jeg kan se. Skulle ikke tro at 2mm kunne gjøre så stor forskjell. Hva er konsekvensene av at naven ikke er helt innerst i hakket? Bakhjulet har annerledes feste i naven enn forhjulet. Ganske kraftige skiver med spor festet til mutteren.
Forhjulet passet helt fint (og når jeg tok av begge dekkene oppdaget jeg at hjulene hadde forskjellige størrelser og mønstre).