Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Kutte ut balansert ventilasjon?

Re: Kutte ut balansert ventilasjon? [Re: sanouka] #2639129 21/11/2020 19:12
E
eirikbk Offline
Ringrev
Ringrev
E
Det snakkes om undertrykk her.
Hvorfor vil man ikke heller ha overtrykk? I forhold til radongass så ønsker man vel overtrykk? Slik var det hvertfall i leiligheten vi bodde i tidligere da det ble gjort radontiltak.

Re: Kutte ut balansert ventilasjon? [Re: sanouka] #2639136 21/11/2020 20:00
A
Appelsin Online
Avhengig
Avhengig
A
Handler ikke hele tråden om hvorfor man vil ha over- eller undertrykk da?

Re: Kutte ut balansert ventilasjon? [Re: Appelsin] #2639142 21/11/2020 21:27
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Appelsin
Handler ikke hele tråden om hvorfor man vil ha over- eller undertrykk da?

Ikke hele vel, men du kom med en litt forsiktig antakelse om at disse systemene nok hadde overtrykk som premiss litt uti der, andre igjen mente at hele poenget med balansert vent var at det skulle like mye inn som ut, noe som umiddelbart høres ut som en meget krevende øvelse og som nok fordrer besøk av mannen i kassebilen både titt og ofte. Andre igjen ser ut til å ta det som en selvfølge at ventilasjon er basert på undertrykk.
Anyway det var din antakelse som satte meg på sporet. Selv er jeg så old skool at jeg aldri har bodd i mer avanserte hus enn de hvor døra møter motstand når man skal ut og ventilasjonen må slåes av når man skal fyre i peisen for å unngå trekk feil vei. Nu er det hele i sin skjønneste orden og komforten er på topp. Den siste meldingen på tråden her om Radon har jeg allerede glemt ICON_WINK

Redigert av sanouka; 21/11/2020 21:28.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Kutte ut balansert ventilasjon? [Re: sanouka] #2639143 21/11/2020 21:35
T
TrondAM Offline
Ringrev
Ringrev
T
25 grader inne? Då hadde eg rømt rimeleg raskt. Shorts og t-skjorte stort sett året rundt ved 20-22 grader her i huset ICON_TONGUE

Redigert av TrondAM; 21/11/2020 21:35.
Re: Kutte ut balansert ventilasjon? [Re: sanouka] #2639146 21/11/2020 21:36
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: sanouka
En oppsummering og foreløpig konklusjon på å snu ovetrykk til undertrykk som kanskje kan være til nytte for andre med denne typen ventilasjon.

- Utsuget er nå på 60% og inn er rundt 40%
- Tilluftsventiler er åpne i alle rom, men mindre på soverommene
- Temp er skrudd opp til 25 grader med gjenvinning på

Følt resultat er godt og tørt inneklima med mulighet for krisp og fresh luft fra det øyeblikket man åpner et vindu. Siden trykket er snudd så holder det på denne årstiden med å kun ha det på gløtt.
Krisp på soverommene på morgenen, men lukker man vinduet så blir det fort fin komfort temp.

Til den varme årstiden ser jeg for meg flg basert på suksessen

- Mer avtrekk for å hjelpe til med gjennomtrekk og samtidig kvitte seg med oppvarmet luft som tidligere magasinerte seg i 2 etg grunnet overtrykket

- Mindre innluft på med laveste mulig temp evt maks 18

Dette blir bra!

Godt at dette ser ut til å løse seg uten nye tiltak.
Men når du må skru anlegget på 25 grader, betyr det effektivt at det er 25 grader i de vanlige oppholdsrom, som vel er bo-etasjen (husker ikke om dere også har stue i sove-etasjen)? Og hvordan blir dette da på soverommene? Har det blitt kaldere eller er det rett og slett at dere får trukket inn frisk luft som gjør at soveromsklimaet har blitt så mye bedre?

Re: Kutte ut balansert ventilasjon? [Re: TrondAM] #2639149 21/11/2020 21:46
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: TrondAM
25 grader inne? Då hadde eg rømt rimeleg raskt. Shorts og t-skjorte stort sett året rundt ved 20-22 grader her i huset ICON_TONGUE

Nei ikke nå lenger. Men med såpass lite tilluft og høyt undertrykk/avsug så kan/bør jeg kjøre det såpass høyt for å holde ca 22 grader i stua nede og stua oppe. Siden man ikke kan regulere varmluften i soner som feks på soverommene så vil tempen der inne også teoretisk bli ca 22 grader, men nå ved å ha floppet systemet til undertrykk er det nå, i motsetning til før bare å sette vindu på gløtt for å få inn frisk uteluft og fin sovetemp. Tidligere med overtrykket så skapte dette sammen med varmen som stiger (og ant designet på huset innvendig med veldig åpen løsning) en barriere mot luft utenfra. Så alt man opplevde ved å åpne vinduet var å få varmen nede ut av det åpne vinduet. Ville man ha det kjølig på soverommet så måtte man også akseptere kjølig luft i stuene og andre steder man kanskje ikke ønsket dette. Kjølig nok for meg ble det heller ikke all den tid systemet varmer opp all luft inn til 12 14 grader. Jeg vil gjerne ha det under 10 grader. Men nå ved å ha flippet systemet fra overtrykk til undertrykk så er alt tiptop ICON_LAUGH

Redigert av sanouka; 21/11/2020 21:48.

Re: Kutte ut balansert ventilasjon? [Re: sanouka] #2639151 21/11/2020 22:26
A
Appelsin Online
Avhengig
Avhengig
A

Ikke hele vel, men du kom med en litt forsiktig antakelse om at disse systemene nok hadde overtrykk som premiss litt uti der, andre igjen mente at hele poenget med balansert vent var at det skulle like mye inn som ut

Ja, er vel mange teorier og greier her. Oppsummert for eirikbk er vel saken at du vil ha luft inn vinduet på soverom, og dermed heller vil ha undertrykk enn overtrykk. Overtrykk er bra å holde ting ute, type ABC-vern, men man får ikke til å lufte...

Re: Kutte ut balansert ventilasjon? [Re: Tange] #2639152 21/11/2020 22:32
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Tange
En oppsummering og foreløpig konklusjon på å snu ovetrykk til undertrykk som kanskje kan være til nytte for andre med denne typen ventilasjon.

Følt resultat er godt og tørt inneklima med mulighet for krisp og fresh luft fra det øyeblikket man åpner et vindu. Siden trykket er snudd så holder det på denne årstiden med å kun ha det på gløtt.
Krisp på soverommene på morgenen, men lukker man vinduet så blir det fort fin komfort temp.

Til den varme årstiden ser jeg for meg flg basert på suksessen

- Mer avtrekk for å hjelpe til med gjennomtrekk og samtidig kvitte seg med oppvarmet luft som tidligere magasinerte seg i 2 etg grunnet overtrykket

- Mindre innluft på med laveste mulig temp evt maks 18

Dette blir bra!

Godt at dette ser ut til å løse seg uten nye tiltak.
Men når du må skru anlegget på 25 grader, betyr det effektivt at det er 25 grader i de vanlige oppholdsrom, som vel er bo-etasjen (husker ikke om dere også har stue i sove-etasjen)? Og hvordan blir dette da på soverommene? Har det blitt kaldere eller er det rett og slett at dere får trukket inn frisk luft som gjør at soveromsklimaet har blitt så mye bedre?

Jeg liker å kunne tusle rundt i kimono på morran og er heller ikke noe fan av raggsokker i heimen så mange synes vi har det litt varmt, men med den forsiktige tilluften som er nå kombinert med avtrekket på litt mer enn vanlig vil jeg anta at det er ca 22 grader her akkurat nå. Gikk opp fra 20 og satt også på varmegjenvinneren siden tempen i stua oppe godt kunne opp et par hakk. Vi har noen av soverommene oppe og disse har tilnærmet samme temp, kanskje litt lavere siden tilluften her er mye mindre åpen. Det som gjør den store forskjellen er jo at når man nå åpner vinduet så kommer det luft inn og den går gjennom huset til avtrekket så hvis man tenker at nå ble det litt varmt så er det bare å åpne et vindu old skool style liksom...hehe.
Blir det litt kaldt etterhvert så kan jeg gjøre forskjellige ting. Enten skru opp varmen på tilluften, senke avtrekket eller øke tilluften (men tenker at det blir liggende siden det ikke er allverdens å gå på lengre med 60/40. Eller sette på en ovn man har stående. Til sommeren så ser jeg for meg at en økning på avtrekket vil gjøre susen, men muligens ikke nødvendig. Å ha det slått av på sommeren er også en reel mulighet. Jeg har vinduer på begge badene og vaskerommet og vindu og dører er åpne så lenge det er mulig på den årstiden så fukt bør neppe være noe tema. Nede i stua og på det ene soverommet som er her har vi ikke opplevd de samme problemene. Det er nok i kombo med to etasjer og muligens også hvordan disse er knyttet sammen at overtrykk ikke fungerer helt etter teorien. Vi har veldig åpen løsning opp. Kan også hende at problemet hadde blitt mindre med avslått gulvvarme, men hvem slår av deilig vannbåren varme under tæra på vinteren frivillig. På sommeren er gulvvarmen slått av dog, men problemet med heten som bygger seg opp i andre etg var et stort problem fordi den etterhvert kjøligere natteluften ikke kom inn og gjennomtrekk har vært bortimot umulig å få til. Pyton på hete stillestående netter, til å leve med på en vanlig norsk sommerkveld med litt vind og 12 grader, men kommer til å bli tiptop med de siste dagers dypdykk i ventilasjon. Forumet var ikke dødt likevel. Har prøvd meg på flere grupper på FB, men har bare møtt folk som er for eller mot balansert ventilasjon ( og Tek 10/17) uten egentlig å ha noen formening om hva som egentlig skjer samt VVS karer med kassebil som ber meg holde fingra av fatet og ikke kødde med det de anser som deres domene og vil jeg anta gode levebrød, men her inne som mange ganger før så dukker det opp en kommentar fra noen som har nørda litt og funnet ut at kanskje det kan henge sammen med dette eller hint........

Re: Kutte ut balansert ventilasjon? [Re: Appelsin] #2639154 22/11/2020 00:09
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Appelsin

Ikke hele vel, men du kom med en litt forsiktig antakelse om at disse systemene nok hadde overtrykk som premiss litt uti der, andre igjen mente at hele poenget med balansert vent var at det skulle like mye inn som ut

Ja, er vel mange teorier og greier her. Oppsummert for eirikbk er vel saken at du vil ha luft inn vinduet på soverom, og dermed heller vil ha undertrykk enn overtrykk. Overtrykk er bra å holde ting ute, type ABC-vern, men man får ikke til å lufte...

Ingen fare. Får vi et nytt Tsjernobyl så flopper jeg systemet tilbake til opprinnelig setting. Behovet for lufting på østadrag vil nok også føles mindre presserende i et slikt tilfelle. I mellomtiden nyter jeg frisk høstluft i de rommene jeg føler behov for. ICON_LAUGH

Re: Kutte ut balansert ventilasjon? [Re: sanouka] #2639301 23/11/2020 13:10
pedalglipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nice! Nå ble jeg inspirert til å teste neste gang jeg i leil i Oslo. Blir jo ikke ordentlig kaldt på soverommet om det er 0 grader ute engang.

Statistically speaking, racing is mostly for losers.
Re: Kutte ut balansert ventilasjon? [Re: sanouka] #2639328 23/11/2020 14:13
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er heller ikke helt happy med den balanserte ventilasjonen. Den funker jo, og det er som regel tørr fin luft. Men det er to ting:

1. Fyring i ovnen er en balansekunst. Jeg må for all del ikke holde på med middag mens jeg fyrer i ovnen, avtrekksvifta suger ALL røyk rett inn i huset selv med full trekk på ovnen.

2. Det er så godt som umulig å få luft inn vinduene, eller gjennomtrekk i 2.etg (hvor soverommene er).

Punkt 2 høres jo litt ut som TS sitt problem i utgangspunktet. Og det dreier seg vel om at det er overtrykk i huset? Åpner jeg et vindu kommer det ikke luft inn pga overtrykket. Og om jeg endrer til undertrykk, vil problemet med fyring i ovnen blir enda verre. Løsninga måtte jo blitt mer overtrykk på vinteren og undertrykk på sommeren?

You are what you eat...mmm nuts
Re: Kutte ut balansert ventilasjon? [Re: sanouka] #2639362 23/11/2020 16:20
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Bra tråd.. ICON_SMILE
Inspirert og sjekka mitt. Det stod på 70-70 nå.

Men ser ikke ut som jeg får stilt inn det jeg vil.
Fikk til 68 på avtrekk og 56 på tilluft nå, men ser ikke ut som jeg får dratt på med mer undertrykk.
Det er villavent VR400. Flere som er inspirert å har begynt og skru?

Re: Kutte ut balansert ventilasjon? [Re: pedalglipp] #2639413 23/11/2020 22:45
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: pedalglipp
Nice! Nå ble jeg inspirert til å teste neste gang jeg i leil i Oslo. Blir jo ikke ordentlig kaldt på soverommet om det er 0 grader ute engang.

Tek 17 opprøret er i gang!

Re: Kutte ut balansert ventilasjon? [Re: Hoaas] #2639416 23/11/2020 23:13
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Hoaas
Jeg er heller ikke helt happy med den balanserte ventilasjonen. Den funker jo, og det er som regel tørr fin luft. Men det er to ting:

1. Fyring i ovnen er en balansekunst. Jeg må for all del ikke holde på med middag mens jeg fyrer i ovnen, avtrekksvifta suger ALL røyk rett inn i huset selv med full trekk på ovnen.

2. Det er så godt som umulig å få luft inn vinduene, eller gjennomtrekk i 2.etg (hvor soverommene er).

Punkt 2 høres jo litt ut som TS sitt problem i utgangspunktet. Og det dreier seg vel om at det er overtrykk i huset? Åpner jeg et vindu kommer det ikke luft inn pga overtrykket. Og om jeg endrer til undertrykk, vil problemet med fyring i ovnen blir enda verre. Løsninga måtte jo blitt mer overtrykk på vinteren og undertrykk på sommeren?

Fyring i peisen i mitt gamle 80 tallshus med undertrykk altså kun avtrekk løste jeg med å enten slå av eller åpne en dør/
vindu. Når pipa ble varm så var det trekk nok i pipa til å slå på igjen. Kjk vifter tror jeg i utgpkt er det samme.

Du kan jo prøve å senke tilluften, avtrekket ditt forblir kanskje det samme. Det trekkes jo luft av huset ditt via ventilene selv om man har overtrykk. Ingen ekspert på dette tenker bare høyt. Hovedpoenget for å få inn luft er å kvitte seg med luften som bygger seg opp i mitt tilfelle spes i andre etg.
Med overtrykk så ble uteluften stående og sperre mot varmluften som gikk ut. Spes ille på stille dager. Vinduet på vid vegg og ingenting skjer. Startet litt friskt med avtrekket på 80% Da sto gardinen inn i rommet som en ballong og soverommet var krisp på et blunk. Har roet meg ned til 60 nå og da henger gardinen igjen og ting tar litt lengre tid. Uten å være for skråsikker her så tror jeg at jeg feks kunne ha kjørt 20/30 feks hvis jeg ønsker mindre luftutskiftning I mitt hode ser jeg da bare et mer forsiktig undertrykk.
NB Det bør noteres for alle her inne at jeg ikke har funnet noen som kan bekrefte eller avkrefte om maskinene tåler dette. Jeg tar sjansen. Sånn den er ment å funke er den nytteløs for meg uansett.

Redigert av sanouka; 23/11/2020 23:15.

Re: Kutte ut balansert ventilasjon? [Re: Kriss] #2639417 23/11/2020 23:23
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Kriss

Bra tråd.. ICON_SMILE

Fikk til 68 på avtrekk og 56 på tilluft nå, men ser ikke ut som jeg får dratt på med mer undertrykk.

Det bør i teorien holde Jeg har 60/40 nå. Du merker om du har undertykk hvis du åpner en dør/vindu bittelitt. Da skal du kjenne at det trekker.
På min Flexit er det kun på 2 jeg kan manipulere inn og ut.
Kanskje har du større spillerom på en av hastighetene du også?

Re: Kutte ut balansert ventilasjon? [Re: Kriss] #2639447 24/11/2020 08:07
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Bra tråd.. ICON_SMILE

Har også VR400, var så vidt inne og fikla litt i systemmenyen på det i går kveld. Skal bytte den lille motoren som roterer veksleren i dag, så skal se om jeg blir litt klokere. Justerte du dette i systemmeny eller fysisk inni boksen?
Nå på vinteren har vi veldig fin temperatur i 2.etg. Har kun en liten panelovn i loftstua, ellers ingen varme. Men på sommeren er det helt for jævlig der oppe, selv med alt av vinduer på vidt gap. Om det så er 10 grader ute og litt drag, så lenge sola har stekt er det 40 grader. Undertrykk på sommeren høres ut som noe som må testes.

Re: Kutte ut balansert ventilasjon? [Re: sanouka] #2639482 24/11/2020 09:07
pedalglipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: pedalglipp

Tek 17 opprøret er i gang!

Antakeligvis er dette strengt ulovlig :-D. Følers skumlere enn hjemmebrenning.

Re: Kutte ut balansert ventilasjon? [Re: sanouka] #2639620 24/11/2020 20:44
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hjemmebrenning og bestillingsmord er bare peanøtter sammenliknet med økningen i energibehovet på 15%.
Mann i kassebil og plombert styringspanel under armen og to politibetjenter forventes å stå på tunet ganske raskt.

Re: Kutte ut balansert ventilasjon? [Re: sanouka] #2639626 24/11/2020 21:28
A
Appelsin Online
Avhengig
Avhengig
A
Hjemmebrenning er vel ennå verre i et tek-17 hus, sammenlignet med et gammelt trekkfullt?

Re: Kutte ut balansert ventilasjon? [Re: sanouka] #2639630 24/11/2020 21:52
pedalglipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En liten snarvisitt innom Oslo. Fikle med styringa, hører det piper her og der i dører og halvåpne vinduer. Litt Teams og Skype i noen timer.

Bikkjekald på soverommet! 80% innblås og 60% innsug var nesten for mye mtp kulde. Men endelig et utganspunkt. Digger det forumet her!

Re: Kutte ut balansert ventilasjon? [Re: Hoaas] #2639652 25/11/2020 08:46
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Har også VR400, var så vidt inne og fikla litt i systemmenyen på det i går kveld. Skal bytte den lille motoren som roterer veksleren i dag, så skal se om jeg blir litt klokere. Justerte du dette i systemmeny eller fysisk inni boksen?
Nå på vinteren har vi veldig fin temperatur i 2.etg. Har kun en liten panelovn i loftstua, ellers ingen varme. Men på sommeren er det helt for jævlig der oppe, selv med alt av vinduer på vidt gap. Om det så er 10 grader ute og litt drag, så lenge sola har stekt er det 40 grader. Undertrykk på sommeren høres ut som noe som må testes.

Har bytta den lille motoren jeg og.
Justerte i system meny ja. Fant denne nå og her står det 20 prosent forskjell og ser jeg.
[Linket bilde]

Fant denne til slutt som er for alle funksjoner på betjeningspanelet: http://www.hmikkelsen.no/as_H.Mikkelsen/pdf_files/CD%20panel%20bruk.pdf

Redigert av Kriss; 25/11/2020 09:52.
Re: Kutte ut balansert ventilasjon? [Re: sanouka] #2639676 25/11/2020 10:36
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Den lille motoren har jeg måttet bytte 2 ganger på garanti. Ifølge montør sist fikk jeg nå en bedre variant, som ikke skulle kvelde fortere enn hamstere.
Men nå er garantien min snart utløpt..
Disse og andre deler(viftemotorer) er dyre hvis vi må kjøpe dem fra systemair, feks. koster den lille motoren over 2500,- og vifte motor er enda dyrere. Tipper sånt kan skaffes relativt mye billigere, alternativt i bedre kvalitet for pengene andre steder.

Noen med erfaring rundt dette?
Tipper at ting kommer til å begynne å ryke i raskt tempo nå som garantien utløper;)
Ser eksempelvis at prisen for den gamle typen motor som systemair solgte for kr1900 er 67 dollar i Kina.
Tipper at produsenten (steiga) av den nye typen motor har varianter i standardsortimentet som passer og vil anta at disse kan være billigere å kjøpe fra dem direkte.. må bare finne ut korrekte spesifikasjoner.

Har lyst til å betale minst mulig for drift av dette anlegget i fremtiden..

Re: Kutte ut balansert ventilasjon? [Re: ML1] #2639701 25/11/2020 13:54
E
eSkåra Online
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: ML1
Den lille motoren har jeg måttet bytte 2 ganger på garanti. Ifølge montør sist fikk jeg nå en bedre variant, som ikke skulle kvelde fortere enn hamstere.
Disse og andre deler(viftemotorer) er dyre hvis vi må kjøpe dem fra systemair, feks. koster den lille motoren over 2500,- og vifte motor er enda dyrere. Tipper sånt kan skaffes relativt mye billigere, alternativt i bedre kvalitet for pengene andre steder.

Tipper at ting kommer til å begynne å ryke i raskt tempo nå som garantien utløper;)
Ser eksempelvis at prisen for den gamle typen motor som systemair solgte for kr1900 er 67 dollar i Kina.
Tipper at produsenten (steiga) av den nye typen motor har varianter i standardsortimentet som passer og vil anta at disse kan være billigere å kjøpe fra dem direkte.. må bare finne ut korrekte spesifikasjoner.

Jeg har også fått byttet motoren til varmeveksleren x-antall ganger pga. støy, fikk den nyeste med soft start for et år siden, den virker overraskende nok fint fortsatt!
Jeg hadde det nettopp oppe å byttet lagre i viftemotorene for å få bort støy, kjøpte først en ny vifte før jeg tok sjansen på å plukke de i fra hverandre, men det var helt kurant å bytte lagrene.

Re: Kutte ut balansert ventilasjon? [Re: ML1] #2639707 25/11/2020 15:00
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Er andre gangen jeg bytter vår. Første gangen var rett etter garantien gikk ut, så da kjøpte jeg fra kina for noen hundrelapper. Den har nå holdt i 5 år, men det er mye vibrasjon fra den selv om den fortsatt snurrer. Nå kjøpte jeg den nye varianten fra Ventdeler eller noe sånt til et par tusenlapper.
Sjekka prisene fra kina når vi skulle kjøpe ny nå, og det var ikke mye å spare om man skulle ha identisk og regnet inn frakt/mva/toll. Jeg kan selvsagt ta feil, jeg søkte ikke veldig grundig.

Re: Kutte ut balansert ventilasjon? [Re: Kriss] #2639708 25/11/2020 15:00
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Har bytta den lille motoren jeg og.
Justerte i system meny ja. Fant denne nå og her står det 20 prosent forskjell og ser jeg.
[Linket bilde]

Fant denne til slutt som er for alle funksjoner på betjeningspanelet: http://www.hmikkelsen.no/as_H.Mikkelsen/pdf_files/CD%20panel%20bruk.pdf

Nydelig, mange takk ICON_SMILE

Re: Kutte ut balansert ventilasjon? [Re: Hoaas] #2639713 25/11/2020 16:56
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M

Er andre gangen jeg bytter vår. Første gangen var rett etter garantien gikk ut, så da kjøpte jeg fra kina for noen hundrelapper. Den har nå holdt i 5 år, men det er mye vibrasjon fra den selv om den fortsatt snurrer. Nå kjøpte jeg den nye varianten fra Ventdeler eller noe sånt til et par tusenlapper.
Sjekka prisene fra kina når vi skulle kjøpe ny nå, og det var ikke mye å spare om man skulle ha identisk og regnet inn frakt/mva/toll. Jeg kan selvsagt ta feil, jeg søkte ikke veldig grundig.

Ja jeg mener ikke å gå ned i kvalitet for å få det billigere men jeg tror det godt mulig å få eksempelvis motorer med tilsvarende eller bedre kvalitet for tilsvarende eller en lavere pris. En fin bonus ville samtidig være å slippe å stappe penger i lomma på systemairs ettermarkedsavdeling..
Når det skal sies er den nye motoren foreløpig stille i drift og vibrasjonene som var årsaken til de to foregående byttene er uteblitt. (motorene virket ved bytte, men støyet) Men ser uansett for meg at de bevegelige delene i dette utstyret vil over tid koste å drifte. Jeg tenker jo at i og med de solgte utstyr med "billigste sort" motor uten softstart og lot reima og lagrene i motoren ta støyten har de sikkert spart endel på andre komponenter også ICON_WINK

Det med lagerbytter som eSkåra nevner er jo et godt tips og noe som potensielt kan forlenge levetiden til flere av motorene. Kjøper man gode lager er jo sjansen stor for forbedring..
Dersom vi hadde visst og delt info om dette ville det vært mulig å vært i forkant på sånne ting.

Jeg tipper også at kretskortene har noen akilleshæler (typ kondiser e.l.) som det hadde vært greit å visst om.

Side 3 av 3 1 2 3

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå