Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fjørå Singletrack Camp 2020

Fjørå Singletrack Camp 2020 #2612941 10/06/2020 09:16
B
btm Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
B
Fjørå Singletrack Camp 2020
27. - 30. August
(helgen uten andre signifikante sykkelarrangement)

Fjørå - Valldal - Sunnmøre

Joda, også i annerledesåret 2020 holder vi tradisjonen vedlike og inviterer vi stisyklingskalas i indre Storfjorden på sunnmøre. Vi holder stier og guider, du bringer sykkel og smil til denne festen.

Arrangementet vil som tidligere ha fokus på sykling, for det meste nedover (regn dog med en del dytting oppover først)!
Stiene har etterhvert blitt til klassikere og ikke uten grunn. Det handler om kremsykling i idylliske omgivelser.

Vi bor samme sted som ifjor, på Muri Hytteutleige (og camping). Bofasiliteter fra telt til flotte hytter tilgjengelig. Deltagere må selv ta kontakt med Muri og booker overnatting.

På grunn av COVID-19-situasjonen er vi i år nødt til å gjeninnføre påmelding og en symbolsk deltageravgift (50,-), slik at vi har kontroll på hvor mange og hvem som kommer. Det er satt tak på maks 50 deltagere.

Påmeldingsskjema her.

Etter at du har mottatt bekreftelse på at du er påmeldt (dette kan ta litt tid da det gjøres manuelt), vippser du deltageravgiften til 93 åtti 62 tredve og da er du offisielt påmeldt.

Vi stiller med guider, så vi tar med alle på tur, både nye og faste gjester. Turopplegge tilpasses til enhver tid gjeldende smittevernsregler, men vi lover at alle skal få sykle fete stier i trygge grupper. Mer info om dette kommer når det nærmer seg og en ser hvordan situasjonen utvikler seg.

I fjor var det dårlige værmeldinger, likevel var stiene tørrere enn normalt, og ingen som deltok angret på det.

[Linket bilde]

Redigert av btm; 10/06/2020 09:17. Rediger grunn: Inn med bildet...

btm
Re: Fjørå Singletrack Camp 2020 [Re: btm] #2612948 10/06/2020 09:43
ventle Offline
Besatt
Besatt
Æ e med, hytte 1 er booket ICON_LAUGH

mvh Helge
Re: Fjørå Singletrack Camp 2020 [Re: btm] #2612952 10/06/2020 09:59
DesmoSkier Offline
Besatt
Besatt
Jeg er også med, gleder meg til årets vakreste helg ICON_LAUGH

Helge
Strava
Re: Fjørå Singletrack Camp 2020 [Re: btm] #2613029 10/06/2020 13:28
DesmoSkier Offline
Besatt
Besatt
Jeg har forresten tenkt å reklamere litt ekstra for campen i år, så ikke vent med påmelding. Det kan hende det blir fullt...

Helge
Strava
Re: Fjørå Singletrack Camp 2020 [Re: btm] #2613033 10/06/2020 13:42
Garpen Offline
Besatt
Besatt
Jeg er påmeldt allerede så det er helt greit. ICON_WINK

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Fjørå Singletrack Camp 2020 [Re: btm] #2614865 22/06/2020 08:33
DesmoSkier Offline
Besatt
Besatt
Før alle setter i gang med hyttebooking:
Alle 4 hyttene i front mot sjøen er booket av deltakere på campen. Jeg er ganske sikker på at det finnes ledige senger i disse hyttene.
Jeg har hytte nr. 2 (inkl anneks), og akkurat nå er det bare 2 av 6 senger som er opptatt.

Helge
Strava
Re: Fjørå Singletrack Camp 2020 [Re: DesmoSkier] #2614871 22/06/2020 09:05
Garpen Offline
Besatt
Besatt
Sitat: DesmoSkier
bare 2 3 av 6 senger som er opptatt.

edit: eller var jeg talt opp allerede?

Redigert av Garpen; 22/06/2020 09:06.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Fjørå Singletrack Camp 2020 [Re: Garpen] #2614879 22/06/2020 09:20
DesmoSkier Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Garpen
bare 2 3 av 6 senger som er opptatt.

edit: eller var jeg talt opp allerede?

Da er du booket inn på hytte2, og vi har opptil 3 ledige senger. (Vi får se om vi fyller rommet inne på hytta til randen... ICON_WINK )

Helge
Strava
Re: Fjørå Singletrack Camp 2020 [Re: btm] #2614885 22/06/2020 10:07
edmann Offline
lillofarer
lillofarer
Påmeldt en stund nå

Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride

- John F. Kennedy

http://www.nots.no/blimedlem
Re: Fjørå Singletrack Camp 2020 [Re: edmann] #2614887 22/06/2020 10:19
B
btm Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
B
Sitat: edmann
Påmeldt en stund nå

Du har vel fått mail med bekreftelse også ICON_SMILE

btm
Re: Fjørå Singletrack Camp 2020 [Re: btm] #2615311 23/06/2020 19:06
K
Kristin_CO Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
K
Vil bli med på dette! (Mitt første sykkelevent noensinne). Drar alene og ikke keen på å booke en hel hytte, så er det ledig soverom/ seng på en hytte vil jeg gjerne booke meg inn? ICON_SMILE

PS: drar fra Ås (Follo) sannsynligvis og har plass til en sykkel til på bilen om noen vil ha skyss til eventet fra samme område

Redigert av Kristin_CO; 23/06/2020 19:07.
Re: Fjørå Singletrack Camp 2020 [Re: Kristin_CO] #2615323 23/06/2020 20:03
DesmoSkier Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Kristin_CO
Vil bli med på dette! (Mitt første sykkelevent noensinne). Drar alene og ikke keen på å booke en hel hytte, så er det ledig soverom/ seng på en hytte vil jeg gjerne booke meg inn? ICON_SMILE

PS: drar fra Ås (Follo) sannsynligvis og har plass til en sykkel til på bilen om noen vil ha skyss til eventet fra samme område

Så bra! Det er bare å glede seg ICON_LAUGH

Vi har ledig plass i hytte en av hyttene ut mot sjøen. Hytta har ett soverom med 4 sengeplasser (2 X køyeseng) og et anneks med en køyeseng.
Det er 3 stk (menn) som er booket inn på den til nå. Vi kan f.eks ta soverommet, og om det kommer en dame til som trenger seng så kan dere jo dele annekset? Antar du føler deg mest komfortabel med å dele rom med en dame (og så antar jeg ut fra brukernavnet ditt at du ikke er mann ICON_WINK )

Helge
Strava
Re: Fjørå Singletrack Camp 2020 [Re: btm] #2615330 23/06/2020 20:33
B
bherman Offline
Fersking
Fersking
B
Hvilket nivå burde man være på, for å ha glede og utbytte av dette? Blir evt. min første arrangement også, har ikke lyst å være den som sinker andre...

@Kristin_CO: Går ut fra du passerer Oslo, er det mulig å tentativt bestille plass i bilen din? Eier ikke bil selv, har kun mc og med en slik blir det i overkant knotete å drasse med trøsykkel ICON_TONGUE

Redigert av bherman; 23/06/2020 20:33.
Re: Fjørå Singletrack Camp 2020 [Re: btm] #2615364 23/06/2020 23:27
DesmoSkier Offline
Besatt
Besatt
Sitat: bherman
Hvilket nivå burde man være på, for å ha glede og utbytte av dette? Blir evt. min første arrangement også, har ikke lyst å være den som sinker andre...

Hei og så bra du er interessert! ICON_SMILE

Det er ikke så lett å svare på, men jeg skal prøve så godt jeg kan ICON_SMILE

Jeg har vært på Fjørå Singletrack Camp siden 2011, og er nå med å arrangere campen. Jeg anser meg selv for å være en høyst middelmådig stisyklist, men innser jo at alt er relativt ICON_WINK

Det viktige:
Alle blir tatt vare på. Om du ikke sykler så fort, eller er utenfor komfortsonen din så kommer noen til å henge sammen med deg i baktroppen ICON_SMILE Så ikke stress med farten ICON_SMILE

Så, en helt ærlig beskrivelse av hva dette er for noe:
Fjørå Singletrack Camp er 3 dager med dytting av sykler opp på en fjelltopp i 2-4 timer før vi nyter episk utsikt over Sunnmøre, spiser matpakke og triller ned igjen. Noen steder finnes det seterveger vi kan sykle opp for å få noen høydemeter, deler av turene kan shuttles med bil, men alle turene involverer dytting/bæring av sykkel oppover.

Fjellsidene på Sunnmøre er bratte, men stiene går jo ikke rett ned. Stiene veksler mellom deilig nedover-flyt, bratt-crux her og der, før mer flyt og så kommer det alltid noen umulig-steder (nesten) alle hopper av sykkelen og går ned.
Det er vanskelig å sammenligne med noe som finnes i Oslo, for det finnes knapt. Men hvis jeg skal sammenligne de vanskelige/bratte partiene med noe så tenk Vettakollen Loam eller Skurken på Røverkollen (om det sier deg noe ICON_SMILE ) Men der Oslo-nedoverkjøringene er over på 2-3 minutter så varer nedoverstiene på Fjørå leeeenge. De fleste opplever en blanding av eufori og å bli sliten i hodet av kombinasjonen langvarig glede og utfordringer ICON_SMILE Det er ingen som synes det er rart om du når grensen din og rusler ned enkelte partier. Det gjør vi alle her og der ICON_SMILE Og så er det viktig å si at mange av stiene har store deler som ikke er vanskeligere enn f.eks. Pioneren i Østmarka.

Det finnes forskjellige turer på campen, noen har mye flyt, andre er for spesielt interesserte, men alle har sine øyeblikk. Se på det som et eventyr.
Om du er førstereis så er det mer enn nok av turer å velge blant som ikke er konstant angst ICON_LAUGH ICON_LAUGH

Personlig opplevelse:
Jeg tok med en daværende kjæreste på Fjørå. Hun lånte min gamle 2007-modell Rocky Mountain Slayer og ble med på camp. Den første daqen var søkkevåt, det regnet som det bare kan gjøre på Vestlandet. Jeg må innrømme at jeg lurte på hvordan dette skulle gå. Siden hun ikke er på dette forumet (tror jeg ICON_LAUGH ) kan jeg si at hun er en høyst middelmådig stisyklist. Men hun har en helt egen evne til å koble bort redsel og slippe seg utfor ting hun kanskje ikke burde. Vi valgte å sykle en light-versjon av Mefjellet som ikke går opp på toppen, men fremdeles er flotte Sunnmørs-stier som gir full opplevelse. Hun taklet det helt fint og koste seg. Så hva slags innstilling/hode du har teller like mye som at du er en superflink stisyklist ICON_SMILE
Moralen er at alle som er middelmådig-flinke har det fint på Fjørå Singletrack Camp om de vil. Også jeg ICON_WINK

Men:
Jeg må være helt ærlig og si at om du er helt i nybegynner-fasen med stisykling så kommer du til å verdsette den gode stemningen på kvelden mer enn syklingen ICON_WINK

Utstyr:
Noen kommer sikkert til å spørre om dette snart, så jeg legger til litt om hva slags greier de fleste bruker:
De fleste sykler på sti- og endurosykler med 140-170mm vandring.
Det er ca 70/30-fordeling mellom vanlig- og helhjelm. De som sykler fort og vil utfordre seg selv bruker helhjelm, de som bare er ute på tur bruker vanlig hjelm.
Alle jeg har sett bruker knebeskyttere, en god del koster på seg albuebeskyttere i tillegg.
Det er viktig å ha smileutstyret i orden når du kommer ned, du kommer til å trenge det ICON_WINK

Redigert av DesmoSkier; 23/06/2020 23:47.

Helge
Strava
Re: Fjørå Singletrack Camp 2020 [Re: bherman] #2615367 23/06/2020 23:58
DesmoSkier Offline
Besatt
Besatt
Om du fremdeles er usikker, send meg en PM eller tekst meg på 90973022 så tar vi en tur sammen ICON_SMILE

Helge
Strava
Re: Fjørå Singletrack Camp 2020 [Re: DesmoSkier] #2615370 24/06/2020 02:05
B
bherman Offline
Fersking
Fersking
B
Om du fremdeles er usikker, send meg en PM eller tekst meg på 90973022 så tar vi en tur sammen ICON_SMILE

Takk for tilbudet ICON_SMILE

Du skrev en setning som resonnerte ganske bra hos meg:
Men hun har en helt egen evne til å koble bort redsel og slippe seg utfor ting hun kanskje ikke burde.

Det er omtrent slik jeg ble beskrevet av de laaangt mer erfarne syklistene som tok meg med på mine første turer (Anders og andre her på forumet); et sitat som rinner meg i hu: "jeg har _aldri_ sett noen komme sidelengs der! (les: det var ikke et smart valg...) + "Du kommer til å skade deg en dag...".

Så helt nybegynner er jeg ikke, men det kan jaggu se sånn ut ICON_TONGUE Smileutstyret er på plass dog!

Hm, hvilket minner meg om at jeg burde ha tatt service på sykkærn...

Re: Fjørå Singletrack Camp 2020 [Re: btm] #2615462 24/06/2020 11:13
nr7wave Offline
Aquafil
Aquafil
Veldig hyggelig om vi kan får med noen nye ansikter i år.
Jeg har booket hytte nr 4 og vi er foreløpig to stk i den.

Christian S.

Re: Fjørå Singletrack Camp 2020 [Re: bherman] #2616977 05/07/2020 20:36
K
Kristin_CO Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
K
Hei, @bherman Du er velkommen til å sitte på!

@Kristin_CO: Går ut fra du passerer Oslo, er det mulig å tentativt bestille plass i bilen din? Eier ikke bil selv, har kun mc og med en slik blir det i overkant knotete å drasse med trøsykkel ICON_TONGUE

Sykkel på sykkel er litt vel spennende, ja ICON_SMILE Vi kan snakkes når helgen nermer seg. Tlf nr mitt 96647699

Re: Fjørå Singletrack Camp 2020 [Re: DesmoSkier] #2616978 05/07/2020 20:44
K
Kristin_CO Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
K

Så bra! Det er bare å glede seg ICON_LAUGH

Vi har ledig plass i hytte en av hyttene ut mot sjøen. Hytta har ett soverom med 4 sengeplasser (2 X køyeseng) og et anneks med en køyeseng.
Det er 3 stk (menn) som er booket inn på den til nå. Vi kan f.eks ta soverommet, og om det kommer en dame til som trenger seng så kan dere jo dele annekset? Antar du føler deg mest komfortabel med å dele rom med en dame (og så antar jeg ut fra brukernavnet ditt at du ikke er mann ICON_WINK )

Takk , Helge ICON_SMILE XX ja, og tar gjerne annekset om det viser seg å passe slik. Vi ses på Fjørå.

Re: Fjørå Singletrack Camp 2020 [Re: Kristin_CO] #2616987 05/07/2020 21:57
B
bherman Offline
Fersking
Fersking
B
Hei, @bherman Du er velkommen til å sitte på!

Sykkel på sykkel er litt vel spennende, ja ICON_SMILE Vi kan snakkes når helgen nermer seg. Tlf nr mitt 96647699

Ja, jeg er relativt sikker på at jeg ikke ville klart å komme helskinnet frem med en slik ekvipasje snurret fast på mc ICON_TONGUE

Takk for plass, da anser jeg meg selv herved for reservert plass hos deg ICON_SMILE

Tenker du avreise på torsdag forresten?

Re: Fjørå Singletrack Camp 2020 [Re: btm] #2617409 09/07/2020 12:32
cht Offline
Veteran
Veteran
Wow! Var ikke klar over at FSC fortsatt ble arrangert. Jeg satser på oppmøte ICON_LAUGH Veldig mange år siden sist, like før jeg må ta med gåstolen....

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå