Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Vestfoldinger

Re: Vestfoldinger [Re: Gubbe] #2609576 25/05/2020 12:52
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: Gubbe

Hva tror du om sannsynligheten for at disse du har slått i bilen til slutter å være drittsekker? Jeg kan skjønne resonnementet ditt, og kan godt være enig, men i praksis er det vel nokså utopisk å tro at de skjerper seg og endrer innstilling?


Slå i bilen gjør jeg bare for å få oppmerksomhet. Den samtalen som følger etter at jeg eventuelt har fått oppmerksomheten, satser jeg på at setter såpass spor at enkelte tenker seg om før de gjør noe lignende neste gang. Nei - jeg kjefter ikke, men jeg er SVÆRT direkte og tydelig i formulerinene mine.

Og så håper jeg selvsagt at fler tar sitt samfunnsansvar og konfronterer drittsekkene.De jeg snakker til når de kaster søppel på gata, slutter sikkert ikke å kaste søppel etter én tilsnakkelse fra én person, men dersom de blir irettesatt nærmest HVER gang, slutter de kanskje.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Vestfoldinger [Re: GeirK] #2609577 25/05/2020 12:57
Registrert: May 2019
Innlegg: 469
G
Gubbe Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
G
Registrert: May 2019
Innlegg: 469
Jeg redigerte posten min mens du svarte, så jeg rakk ikke å lese svaret ditt. Vet ikke om det har så mye å si, men greit å gjøre deg oppmerksom.

Re: Vestfoldinger [Re: Gubbe] #2609586 25/05/2020 13:19
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Da konkluderer jeg med at vi ser forskjellig på dette. Noen av dem får seg en skikkelig støkk når de hører dunket fordi de tror de har kjørt på deg.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Vestfoldinger [Re: GeirK] #2609588 25/05/2020 13:23
Registrert: May 2019
Innlegg: 469
G
Gubbe Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
G
Registrert: May 2019
Innlegg: 469
Sitat: GeirK
Da konkluderer jeg med at vi ser forskjellig på dette. Noen av dem får seg en skikkelig støkk når de hører dunket fordi de tror de har kjørt på deg.

Noen av dem. De andre som ikke får seg en skikkelig støkk, men snarere blir enda mer forbannet og tar det enda mer ut på neste syklist de møter? Provokasjoner og selvtekt er sjelden fruktbart i konfliktløsning.

Re: Vestfoldinger [Re: HM1100] #2609589 25/05/2020 13:27
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
S
Supermann Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Jeg lurer på når Garmin, Hammerhead, Wahoo osv. integrerer "handlebar-cam"-funksjonalitet på GPS-enhetene sine? De har jo masse minne og burde ha nok prosessorkraft. Det skjer jo stadig ulykker som følge av hodeløs kjøring, og jeg mistenker at problemet ikke vil bli løst før sannsynligheten for å bli konfrontert av politi i etterkant blir høyere. Å drasse rundt på en gopro for å sykle langs en offentlig vei kan bli litt voldsomt og kan gi litt uheldige signaler.

Samtidig så har selv bilvennlige Tyskland innført konkret krav til minste avstand til syklist ved forbikjøring. Da er saken i mange tilfeller klar hvis det blir ulykke. I norge finnes ikke 1,5m eller 2m krav utover paragraf 3. Brudd på paragraf 3 alene blir sjeldent slått hardt ned på.


Ut på tur!

Re: Vestfoldinger [Re: Gubbe] #2609590 25/05/2020 13:29
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
En situasjon der man trues med et dødelig våpen - som den LarsB beskriver, er selvtekt helt innafor etter min mening.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Vestfoldinger [Re: GeirK] #2609594 25/05/2020 13:36
Registrert: May 2019
Innlegg: 469
G
Gubbe Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
G
Registrert: May 2019
Innlegg: 469
Sitat: GeirK
En situasjon der man trues med et dødelig våpen - som den LarsB beskriver, er selvtekt helt innafor etter min mening.

Det kan du gjerne mene, og i all selvrettferdighet har jeg full forståelse. Men risikovurderingen da?

Re: Vestfoldinger [Re: Gubbe] #2609595 25/05/2020 13:39
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: Gubbe
Sitat: GeirK
En situasjon der man trues med et dødelig våpen - som den LarsB beskriver, er selvtekt helt innafor etter min mening.

Det kan du gjerne mene, og i all selvrettferdighet har jeg full forståelse. Men risikovurderingen da?


Lav - siden dette er en situasjon man kommer seg ut av om den eskalerer.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Vestfoldinger [Re: GeirK] #2609599 25/05/2020 13:45
Registrert: May 2019
Innlegg: 469
G
Gubbe Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
G
Registrert: May 2019
Innlegg: 469
Sitat: GeirK
Sitat: Gubbe
Sitat: GeirK
En situasjon der man trues med et dødelig våpen - som den LarsB beskriver, er selvtekt helt innafor etter min mening.

Det kan du gjerne mene, og i all selvrettferdighet har jeg full forståelse. Men risikovurderingen da?


Lav - siden dette er en situasjon man kommer seg ut av om den eskalerer.

Har du ofte vært i slike situasjoner, siden du kan hevde dette?
Jeg vet ikke, men jeg er ikke tøff nok til å være forberedt på en lynforbannet reaksjon fra en (mest sannsynlig ustabil, ubalansert og noe retadert) bilist som jeg ikke kjenner. Om du mener du er det, kudos til deg.

Re: Vestfoldinger [Re: Gubbe] #2609600 25/05/2020 13:46
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Jeg har tenkt gjennom scenariet at han går ut av bilen, ja. Som sagt, da sykler jeg det jeg kan i motsatt retning av den bilen står eller inn på gang- og sykkelveg dersom slikt finnes.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Vestfoldinger [Re: GeirK] #2609606 25/05/2020 13:54
Registrert: May 2019
Innlegg: 469
G
Gubbe Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
G
Registrert: May 2019
Innlegg: 469
Sitat: GeirK
Jeg har tenkt gjennom scenariet at han går ut av bilen, ja. Som sagt, da sykler jeg det jeg kan i motsatt retning av den bilen står eller inn på gang- og sykkelveg dersom slikt finnes.

Litt som å ringe på og stikke av?

Re: Vestfoldinger [Re: Gubbe] #2609608 25/05/2020 13:59
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Nesten. Ringe på fordi man vil snakke med den som bor i huset og så stikke av hvis vedkommende synes det kvalifiserer til fysisk avstraffelse.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Vestfoldinger [Re: GeirK] #2609611 25/05/2020 14:04
Registrert: May 2019
Innlegg: 469
G
Gubbe Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
G
Registrert: May 2019
Innlegg: 469
Sitat: GeirK
Nesten. Ringe på fordi man vil snakke med den som bor i huset og så stikke av hvis vedkommende synes det kvalifiserer til fysisk avstraffelse.

Artig, jeg lo høyt av dette! Så man er i bunn og grunn 11 år gammel for resten av livet.

Re: Vestfoldinger [Re: GeirK] #2609616 25/05/2020 15:11
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Sitat: GeirK
Jeg har tenkt gjennom scenariet at han går ut av bilen, ja. Som sagt, da sykler jeg det jeg kan i motsatt retning av den bilen står eller inn på gang- og sykkelveg dersom slikt finnes.



I mitt konkrete tilfelle var vi på et stykke fylkesvei midt i skauen, langt fra hus og kryss et sted jeg ikke var kjent.
Sannsynligheten for at plageåndene kunne snudd og kjørt etter var absolutt et mulig utfall.

Men som sagt alt er etterpåklokskap.
Kanskje de bare hadde gjort som han jeg faktisk dunket i bilen til når han presset seg gjennom fotgjengerovergangen full av folk fra Nesoddbåten.
Han stoppet den digre varbilen, hoppet ut, kikket under og bak og brølte: "Unnskyld da", hoppet inn igjen og forsvant i en sky av diesel.

LarsB

Re: Vestfoldinger [Re: Gubbe] #2609635 25/05/2020 18:27
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Sitat: Gubbe
Sitat: GeirK
Nesten. Ringe på fordi man vil snakke med den som bor i huset og så stikke av hvis vedkommende synes det kvalifiserer til fysisk avstraffelse.

Artig, jeg lo høyt av dette! Så man er i bunn og grunn 11 år gammel for resten av livet.


Så klart blir vi aldri voksne.
Det finnes ikke menn, bare store gutter.

(Ja, jeg bruker lignede taktikk.
Det er også gøy å stoppe helt opp i veibanen når noen tuter bak for så å gå over sykkelen, rette blikket på sjåføren med tommel opp for å signalisere at alt er i orden med sykkelen, og sykle videre.)

Re: Vestfoldinger [Re: Gubbe] #2609657 25/05/2020 20:18
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: Gubbe
Sitat: GeirK
Nesten. Ringe på fordi man vil snakke med den som bor i huset og så stikke av hvis vedkommende synes det kvalifiserer til fysisk avstraffelse.

Artig, jeg lo høyt av dette! Så man er i bunn og grunn 11 år gammel for resten av livet.


Hmm. Hvis jeg ringer på hos naboen fordi jeg vil konfrontere han med at katta hans driter på plenen min, og jeg springer når han henter balltreet og skal banke meg, så er jeg 11 år igjen?

Hvis du opplevde mye av det som 11-åring, har våre oppvekster vært ganske ulike, for det kan jeg ikke relatere til.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Vestfoldinger [Re: GeirK] #2609662 25/05/2020 20:44
Registrert: May 2019
Innlegg: 469
G
Gubbe Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
G
Registrert: May 2019
Innlegg: 469
Sitat: GeirK
Sitat: Gubbe
Sitat: GeirK
Nesten. Ringe på fordi man vil snakke med den som bor i huset og så stikke av hvis vedkommende synes det kvalifiserer til fysisk avstraffelse.

Artig, jeg lo høyt av dette! Så man er i bunn og grunn 11 år gammel for resten av livet.


Hmm. Hvis jeg ringer på hos naboen fordi jeg vil konfrontere han med at katta hans driter på plenen min, og jeg springer når han henter balltreet og skal banke meg, så er jeg 11 år igjen?

Hvis du opplevde mye av det som 11-åring, har våre oppvekster vært ganske ulike, for det kan jeg ikke relatere til.

Det er jo noe med å lese med litt velvilje. Det var ikke meningen å sette deg ut eller utfordre deg eller kreve et svar/forklaring på noen måte, bare en (i mitt enkle hode) humoristisk kommentar. Beklager at du så det slik.

Re: Vestfoldinger [Re: HM1100] #2609711 26/05/2020 07:19
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Dette problemet var løst allerede sent på 1800 tallet.
Desverre har det vel kommet en og annen forskrift i senere tid som gjør løsningen tungvint. Sikkert pga UCI-regler.

https://www.theengineer.co.uk/february-1896-the-gun-bike/


Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Vestfoldinger [Re: Gubbe] #2609714 26/05/2020 07:20
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: Gubbe
Det var ikke meningen å sette deg ut eller utfordre deg eller kreve et svar/forklaring på noen måte, bare en (i mitt enkle hode) humoristisk kommentar. Beklager at du så det slik.


Følte meg verken satt ut eller utfordret. Jeg bare forstod ikke kommentaren din. Jeg prøvde med et hint av ironisk understatement å fortelle at dette er noe HELT annet en å ringe på og stikke av som svar på det første spørsmålet ditt, men du tok den ikke.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Vestfoldinger [Re: GeirK] #2609716 26/05/2020 07:23
Registrert: May 2019
Innlegg: 469
G
Gubbe Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
G
Registrert: May 2019
Innlegg: 469
Sitat: GeirK
Sitat: Gubbe
Det var ikke meningen å sette deg ut eller utfordre deg eller kreve et svar/forklaring på noen måte, bare en (i mitt enkle hode) humoristisk kommentar. Beklager at du så det slik.


Følte meg verken satt ut eller utfordret. Jeg bare forstod ikke kommentaren din. Jeg prøvde med et hint av ironisk understatement å fortelle at dette er noe HELT annet en å ringe på og stikke av som svar på det første spørsmålet ditt, men du tok den ikke.

Nei, det gjorde jeg ikke gitt.

Re: Vestfoldinger [Re: Gubbe] #2609723 26/05/2020 07:30
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Her er en liten norsktime:

Jeg skrev: "Nesten: Ringe på fordi man vil snakke med den som bor i huset og så stikke av hvis vedkommende synes det kvalifiserer til fysisk avstraffelse."

Når man ringer på og springer, er a) formålet med å ringe på ikke fordi man vil snakke med den som bor i huset og b) formålet med å springe ikke å slippe unna fysisk avstraffelse som følge av at man ville snakke med naboen.

Det to scenariene er veldig langt fra hverandre i hendelse og motivasjon. Derfor blir mitt "nesten" et ironisk understatement.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Vestfoldinger [Re: HM1100] #2609728 26/05/2020 07:38
Registrert: May 2019
Innlegg: 469
G
Gubbe Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
G
Registrert: May 2019
Innlegg: 469
Slapp av, du skylder meg ingen forklaring, eller norsktime for den saks skyld.
Kan vi ikke bare konstatere at det var noe som forsvant i tolkningen her?
Altså, at jeg ikke forsto. Det er en viss fare for at det gikk begge veier her.

Du kan ellers gjerne legge av deg den belærende stillen du har i norsktimen din, etter mitt syn er den både usympatisk og unødvendig.

Re: Vestfoldinger [Re: Gubbe] #2609744 26/05/2020 08:05
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: Gubbe
Slapp av, du skylder meg ingen forklaring, eller norsktime for den saks skyld.
Kan vi ikke bare konstatere at det var noe som forsvant i tolkningen her?
Altså, at jeg ikke forsto. Det er en viss fare for at det gikk begge veier her.

Du kan ellers gjerne legge av deg den belærende stillen du har i norsktimen din, etter mitt syn er den både usympatisk og unødvendig.


Joda. Det er allerede konklusjonen. Jeg tenkte du var interessert i å vite hvorfor..

Jeg kan sikkert oppleves som belærende fordi jeg aldri opplever andre som "belærende" selv, så her svikter empatien min. Dersom noen deler kunnskap eller informasjon jeg allerede har, byr jeg meg ikke om det, og dersom noen deler kunnskap eller inforamasjon jeg IKKE har, overser jeg den hvis den er unyttig, eller er takknemlig dersom den er nyttig. Dersom noen deler kunnskap eller informasjon jeg stusser på, ber jeg dem underbygge med kilder.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Vestfoldinger [Re: GeirK] #2609755 26/05/2020 08:22
Registrert: May 2019
Innlegg: 469
G
Gubbe Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
G
Registrert: May 2019
Innlegg: 469
Sitat: GeirK
Sitat: Gubbe
Slapp av, du skylder meg ingen forklaring, eller norsktime for den saks skyld.
Kan vi ikke bare konstatere at det var noe som forsvant i tolkningen her?
Altså, at jeg ikke forsto. Det er en viss fare for at det gikk begge veier her.

Du kan ellers gjerne legge av deg den belærende stillen du har i norsktimen din, etter mitt syn er den både usympatisk og unødvendig.


Joda. Det er allerede konklusjonen. Jeg tenkte du var interessert i å vite hvorfor..

Jeg kan sikkert oppleves som belærende fordi jeg aldri opplever andre som "belærende" selv, så her svikter empatien min. Dersom noen deler kunnskap eller informasjon jeg allerede har, byr jeg meg ikke om det, og dersom noen deler kunnskap eller inforamasjon jeg IKKE har, overser jeg den hvis den er unyttig, eller er takknemlig dersom den er nyttig. Dersom noen deler kunnskap eller informasjon jeg stusser på, ber jeg dem underbygge med kilder.

Takk for forklaringen.

Re: Vestfoldinger [Re: olelovold] #2610918 01/06/2020 13:15
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 630
B
Brabus Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 630
Sitat: olelovold
Jeg retta finger til en sota BMW som snitta meg på Hurumlandet sist uke. Fyren bråbremsa midt i veibanen, til stor forfjamselse for sine medtrafikanter. Heldigvis var det fortau på strekket, som jeg elegant hoppet opp på og benyttet som fluktrute. Han fulgte etter meg, rulla ned ruta og bjeffet "next time I stick finger up your ass!!" med tung østeuropeisk aksent. Kom ikke på noe godt motsvar, smilte tilbake, sakket farten og lot han kjøre videre. Skal innrømme at jeg var litt paranoid for å bli meid ned bakfra resten av turen. Jeg har nå revurdert min policy på tilbakemelding til bilister, og konkludert med at det for hyggens del er best å ikke la seg provosere.


Jeg har gitt fingeren til feil fyr,
tydeligvis en som har blitt gruppevoldtatt i ett eller annet fengsel. han ble ikke blid og sa i klare ordelag hva han skulle gjøre når han fikk tak i meg. etter det har jeg om ikke annet prøvd å styre gestene mine litt


Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Vestfoldinger [Re: HM1100] #2610927 01/06/2020 13:57
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Yeah, you gotta pick your battles.


Pleier å ikke bruke langfingeren, men heller pekefingeren mot panna. Kanskje det hjelper?

Re: Vestfoldinger [Re: HM1100] #2610955 01/06/2020 18:33
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 1,349
CyberTrack Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 1,349
Jeg har både sparket i bil (noe jeg egentlig er veldig imot, men bilmanøveren var direkte livsfarlig) og vist fingeren uten at det har kommet noe mer ut av det. Det som var "gøy" var da jeg klarte å huske reg.nummeret på bilen til idioten sneiet meg, ropte ukvemsord, spylte spylervæske og bråbremset. Det dummeste var at dette var på en rett åpen strekning, uten møtende trafikk og jeg lå klin inntil den hvite stripa. Da jeg kom hjem søkte jeg opp reg.nummeret og sendte fyren en sms der jeg uten å skrive noe direkte fikk ham til å tro at jeg hadde ham på video og at lappen hang i en tynn tråd. Det ble noen langflate unnskyldninger og bortforklaringer, før jeg lot ham slippe med skrekken...jeg var nok litt for snill med ham, men på den annen side så tror jeg ikke han gjør det der en gang til.


Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Vestfoldinger [Re: HM1100] #2610961 01/06/2020 19:05
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
De verste er jo folk fra Bærum. De har ofte hytte på Tjøme så kan møte de i Vestfold og. Hah!
Hadde siste år en hvit Mercer som kjørte ut foran meg selv han hadde ubetinget vikeplikt.
Jeg dunka hånden i sidevinduet under min unnamanøver.
Han kjørte opp på siden av meg og ropte al mulig faenskap. Fristelsen ble for stor og jeg spylte hele fanget hans full av energidrikk (halv flaske).
Fy søren han ble forbanna og prøvde å kjøre meg ned etterpå, jeg måtte flykte inn på sykkelveien (gud forby), han kjørte etter (!). Kom meg heldigvis ned en viadukt og ut på annen side.
Pulsen ble litt høy en kort periode.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå