Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Høyre bein sovner etter mange km

Høyre bein sovner etter mange km #2609113 23/05/2020 11:31
H
hvordetgaar Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
Hei

Jeg prøver meg her i stedet for i blandevei-tråden, selv om sykkelen min er en Cannondale Topstone. På torsdag syklet jeg ca. 90km og etter 60-70km opplevde jeg at det høyre beinet ble numment, eller sovnet. Det startet med en litt rar følelse i foten, men etter kort tid var det hele beinet som var problemet.

Jeg har romslige sko med plass til medium tykke ullsokker, så trange sko kan ikke være årsaken. Jeg lurer på om noen her har erfaring med slikt, og kan gi meg noen nyttige tips til ulike justeringer. Handler dette om plassering av cleats, eller er det kanskje setet det er noe galt med? Jeg er ganske sikker på at setet ikke er for høyt plassert.

Det føltes kanskje litt som om setet var for bredt slik at det klemte på innersiden av låret. Men samtidig er jeg usikker på om jeg skal ha noe smalere sete. Vil ikke at det skal føles som en øks. Og på venstre side var det ikke noe problem.

Jeg prøver å være flink til å reise meg opp av og til på lengre turer, særlig i oppoverbakker.

Alle tips og erfaringer mottas med stor takk.

Re: Høyre bein sovner etter mange km [Re: hvordetgaar] #2609124 23/05/2020 12:03
Panda Offline
Besatt
Besatt
Høres ut som et sete problem. Er det skeivt montert?

Re: Høyre bein sovner etter mange km [Re: hvordetgaar] #2609137 23/05/2020 12:59
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Problemet kan godt ligge i korsrygg/iliosakral/bekken/seteområdet. Kan være skjevt sete som er årsaken som Panda sier, for høyt sete, for lavt sete, en skjevhet i kroppen som fører til nerveklem etc. Klossposisjon Har også innvirkning. Sykkeltilpassere begynne med føtter, såler,sko og klosser.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Høyre bein sovner etter mange km [Re: hvordetgaar] #2609158 23/05/2020 13:51
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Et skudd i blinde: piriformis syndrom?

Re: Høyre bein sovner etter mange km [Re: hvordetgaar] #2609205 23/05/2020 17:09
Trofast Offline
Entusiast
Entusiast
Enig med HM1100 her.Kan være stram piriformis/indre hoftemuskulatur. Dette kan forårsakes av vridning i bekken,skjevt bekken, låst iliosacralledd mm. Beinlengdeforskjell spiller ofte inn som en faktor her og kan skape beskrevne problemer etter lang tid på setet. Vil anbefale en undersøkelse hos fysioterapeut og en sykkeltilpassing.

Alt eller ingenting,men i virkeligheten må det deles . Medlem av NOTS
Trond
Re: Høyre bein sovner etter mange km [Re: hvordetgaar] #2609231 23/05/2020 19:43
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg sleit med dette lenge. For min del gjorde et madrassbytte underverker.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Høyre bein sovner etter mange km [Re: hvordetgaar] #2609245 23/05/2020 22:03
H
hvordetgaar Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
Hm. Hvor finner man gode sykkeltilpassere eller eventuelt fysioterapeuter som har peiling på sykling? Det er vanskelig nok å finne et bra sykkelverksted, så å finne noe slikt på egenhånd er sikkert ikke lett. Tips?

@sykkeloyvind: Da tipper jeg at du prøvde det meste av tilpasninger på sykkelen uten noen stor suksess. For meg er det en indikasjon på at slikt kan være veldig vanskelig å finne ut av :/

Redigert av hvordetgaar; 23/05/2020 22:10.
Re: Høyre bein sovner etter mange km [Re: hvordetgaar] #2609252 23/05/2020 23:07
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Nå vet jeg ikke hvor du holder til, men hos sFit på Fornebu får du sykkeltilpasning av fysioterapeut. https://www.sfit.no/sykkeltilpasnin...hagelig-sittestilling-forebygger-skader/

Re: Høyre bein sovner etter mange km [Re: hvordetgaar] #2609256 24/05/2020 05:39
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Jeg jobber som helsepersonell og hadd en gang en syklist som kom inn med smerter i beinet da han syklet. Alle symptomer og tester tydet på at det var prolaps i korsryggen men han responderte ikke på behandlingen. Sendte han videre til annen spesialist og der kom det frem at problemet var iliac arterty. Tror ikke det var endofibrose, som er sjeldent, men en eller annen kompresjon av denne var årsaken.

Anekdotisk men det høres ut som at du bør undersøke det videre.

Re: Høyre bein sovner etter mange km [Re: hvordetgaar] #2609276 24/05/2020 08:54
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: hvordetgaar
Hm. Hvor finner man gode sykkeltilpassere eller eventuelt fysioterapeuter som har peiling på sykling? Det er vanskelig nok å finne et bra sykkelverksted, så å finne noe slikt på egenhånd er sikkert ikke lett. Tips?

@sykkeloyvind: Da tipper jeg at du prøvde det meste av tilpasninger på sykkelen uten noen stor suksess. For meg er det en indikasjon på at slikt kan være veldig vanskelig å finne ut av :/

Jeg har gjennomført en del sykkeltilpassinger opp gjennom, ja. Det er viktig å sitte riktig og jeg føler etter hvert at jeg har god kontroll på hva som fungerer for meg. Men små endringer på alt fra sko, klosseplassering, sete, kontorstol mm kan ha stor innvirkning på hvordan kroppen fungerer.

Madrassbyttet var litt tilfeldig, men jeg gikk fra å nesten ikke komme meg ut av senga om morgenen på grunn av vondt i ryggen og strålinger nedover i rumpe og lår til å være tilnærmet helt symtomfri, bokstavelig talt over natta. Det tok likevel noen dager før jeg forstod sammenhengen. All den tid jeg hadde trodd det var sykkelrelatert.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Høyre bein sovner etter mange km [Re: hvordetgaar] #2609409 24/05/2020 20:41
Panda Offline
Besatt
Besatt
Sitat: hvordetgaar

Sykkeltilpasning i Drøbak.
https://www.sykkeltilpasning.no/

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå