Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Nekter å erstatte sykkel

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Hoaas] #2609210 23/05/2020 17:42
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg mener det er urimelig å forvente at en bilfører skal se en mobiltelefon som ligger på bakken. Det blir noe annet. Man kan dra det enda lenger og si at naboen kjørte over monokkelen hans.

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: GeirK] #2609211 23/05/2020 17:45
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: GeirK
Sitat: Gubbe
Det er jo ikke naboen din sitt ansvar å følge med om det kan ligge henslengte sykler i oppkjørselen.
Men det er bare min mening, og den har jo selvsagt ingen juridisk tyngde.

Jo. Det er naboens ansvar å følge med på om han kan kjøre på noe når han rygger.

Han rygget ikke, han kjørte fremover. Fokuset var nok på en adskillig mindre glassflate enn en ei frontrute. Men det er bare en antagelse fra min side.

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Hoaas] #2609213 23/05/2020 17:50
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Nå har vel folk blitt frikjent for å ha drept barn på den måten så å si at man har ansvar for alt man treffer er nok ikke riktig. Enig at eksemplet med en mobil viser dette også.

Umulig å si på generelt grunnlag synes jeg. Hvor synlig var sykkelen? I hvor stor grad skal man forvente å finne ting i veibanen osv.

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Tor Arne] #2609214 23/05/2020 17:54
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: Tor Arne
Jeg mener det er urimelig å forvente at en bilfører skal se en mobiltelefon som ligger på bakken. Det blir noe annet. Man kan dra det enda lenger og si at naboen kjørte over monokkelen hans.

Fantastisk.

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Gubbe] #2609218 23/05/2020 18:11
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Tor Arne

Fantastisk.

Meget overbevisende.

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Tor Arne] #2609220 23/05/2020 18:15
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Manglet en smiley der. Jeg likte godt referansen til monokkelen!

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Hoaas] #2609222 23/05/2020 18:26
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Åja. ICON_SMILE

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Gubbe] #2609224 23/05/2020 18:52
Hoaas Online OP
Søk hjelp!
OP Online
Søk hjelp!
Sitat: Paulus
Synes skylddeling for skadene på sykkelen slik naboen har foreslått høres ut som en grei løsning. Så kan ha selv dekke eventuelle skader på egen bil.

Det nevnes at man ikke kan kjøre på ting for eget godtfinnende og sammenligner med å kjøre på andre biler. Min mening er at det ikke er så enkelt. Hva om det lå en mobil på veien og du kjørte over den. Hadde du vært så gira på å erstatte den? Neppe.

Begge parter har utvist en viss uaktsomhet. Du kan ikke legge ting i veien og tro at disse ikke skal komme til skade, samtidig skal man kjøre slik at man kan stoppe for hindre i veibanen. Det kan argumenteres for at bilisten har det største ansvaret, og det er jeg forsåvidt enig i. Men samtidig har det vært en viss medvirkning til skaden og derfor tenker jeg at ansvaret kan lempes noe i naboskapets ånd.

Dette.

Nå skal det sies at sykkelen lå kun delvis inn på veien med framhjulet. Den er kjørt over bakfra så naboen har jo vært utenfor veien med dekka. I tillegg var hen ute av bilen for å flytte dattera sin sykkel som stod like ved vår sykkel før hen kjørte.

Jeg har aldri ment at de skal erstatte ny sykkel, men en symbolsk sum på 1/3 av bruktpris for tilsvarende sykkel fremstår mest som provoserende. Da sitter vi med den største regninga for en tabbe begått av andre. Når personen i tillegg presterer å si "dette var vel delvis deres skyld" som det første man sier blir det ikke bedre.

Det ble selvsagt ikke skader på bilen, det er en SUV.

Jeg har tilbydd de å betale 1800kr for å få saken ut av verden, da står de for 60-70% av tapet, men det var ikke interessant. Småpenger, men neste gang kan det være noe dyrere..

You are what you eat...mmm nuts
Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Havre] #2609225 23/05/2020 18:57
Hoaas Online OP
Søk hjelp!
OP Online
Søk hjelp!
Sitat: Havre
Nå har vel folk blitt frikjent for å ha drept barn på den måten så å si at man har ansvar for alt man treffer er nok ikke riktig. Enig at eksemplet med en mobil viser dette også.

Umulig å si på generelt grunnlag synes jeg. Hvor synlig var sykkelen? I hvor stor grad skal man forvente å finne ting i veibanen osv.

Det var på høylys dag med sol, og den er knæsjgrønn, det er omtrent umulig å ikke få øye på den. Jeg tipper blikket har vært en annen plass. Men det er bare min antakelse. Den lå dessuten ikke midt i veibanen, kun framhjulet stakk ut i veien.
Saken er mest irriterende enn økonomisk

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Appelsin] #2609227 23/05/2020 19:06
stalsan Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Appelsin
Sitat: stalsan

Bilansvarsloven, paragraf 4 sier vel også noe om at erstatningsansvar ligger på fører av bil

Du tenkte ikke på å lese videre til paragraf 7?

(Jeg tror gjerne naboen har ansvaret, men paragraf 4 er litt vel enkelt)

Joda, har lest det og. Og hele saken med vurdering av aktløshet, skylddeling og erstatningskrav blir såpass spissfindig at det aller enkleste må være å overlate det til forsikringsselskap. Å sende inn skademelding er såpass enkelt og lavterskel (selv om skademeldingsskjema er pyton), og vil mest sannsynlig gi en akseptabel løsning på hele saken

Ståle
Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Hoaas] #2609233 23/05/2020 20:04
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
Ref saken om Fred. Olsen så er det jo forskjell på strafferettslig ansvar og privatrettslig. Nok av eksempler på folk som er frikjent for voldtekt, men dømt til å betale erstatning osv.

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Hoaas] #2609240 23/05/2020 21:20
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Har ikke naboen/bileieren et objektivt ansvar?
I så fall er det ikke noe poeng å diskutere skyld.

Uansett - lever inn skademelding til ditt eget forsikringsselskap. De vil sannsynligvis utbetale til deg og så kreve regress av naboens selskap.

Helge
Strava
Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Hoaas] #2609243 23/05/2020 21:45
Iselilja Online
Bileier har et objektivt ansvar, helt uavhengig av hvem sin skyld det er.

Man trenger ikke rette et krav mot bileier, men ta det via forsikringsselskapet. I mange saker kan det være vanskelig å konstatere skyld. Det er jo litt derfor man er pålagt forsikring.

Redigert av Iselilja; 23/05/2020 21:55.
Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Hoaas] #2609246 23/05/2020 22:04
Iselilja Online
Men må bare legge til at det er en kjip situasjon da. Dumt å komme på kant med naboer, det kan forsure naboskapet i lang tid fremover og potensielt ødelegge for deg selv senere. Er det verdt prisen av ny sykkel?

Hilsen hun som ved et uhell fikk nabokatta sterilisert, det ble det ikke god stemning av da de hadde planlagt kull på katta, så nå lister jeg meg forbi huset deres. Ikke så gøy.

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Iselilja] #2609247 23/05/2020 22:17
Harald_D Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Iselilja

Hilsen hun som ved et uhell fikk nabokatta sterilisert, det ble det ikke god stemning av da de hadde planlagt kull på katta, så nå lister jeg meg forbi huset deres. Ikke så gøy.

Hvordan kan man ved et «uhell» få nabokatta sterilisert 😂

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Harald_D] #2609248 23/05/2020 22:21
Iselilja Online
Sitat: Harald_D

Jeg trodde den var hjemløs og leverte den inn til dyrebeskyttelsen som chippet og steriliserte den og satte den i fosterhjem.

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Iselilja] #2609250 23/05/2020 22:35
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: Harald_D

Jeg trodde den var hjemløs og leverte den inn til dyrebeskyttelsen som chippet og steriliserte den og satte den i fosterhjem.

Jeg ser at jeg må passe på å være pen i tøyet rundt Lørenskog. Jeg er for glad i bjellene mine til at jeg kan risikere å bli tatt for å være hjemløs.

Helge
Strava
Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Hoaas] #2609251 23/05/2020 22:44
Iselilja Online
Haha det er bare jeg som foretrekker menn som har kappet strengen. Mer praktisk. Men det er en avsporing ICON_WINK

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Hoaas] #2609254 24/05/2020 00:01
Hoaas Online OP
Søk hjelp!
OP Online
Søk hjelp!
Ja, det er jo det da. Forsuring av naboskapet, men er det virkelig vi som forsurer det? Valget om å ikke ville dekke tapet av en dyr barnesykkel er jo ikke vårt. At de aldri ville kjøpt så dyre sykler er helt irrelevant. Ofte blir det sånn at den som skal kreve inn noe føler seg som en hk når motparten ikke er enig, selv om det så måtte være det rette.
Jeg føler jeg langt på vei har kommet de i møte med de 1800kr. En ny koster tross alt 4200kr, og en brukt eldre modell enn vår sykkel koster 2500 + frakt.

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Hoaas] #2609255 24/05/2020 05:07
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Selv om du føler at det er naboen som forsurer naboskapet, er det du som skal leve i det. Jeg ville ha strukket meg langt for å tilpasse meg naboen og muligens bitt i det sure eplet og lagt saken død. I bunn og grunn er verdien av et godt naboskap av høyere verdi enn 1800 kroner.

Div. sportsremedier :-)
Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Hoaas] #2609259 24/05/2020 06:23
Iselilja Online
Ta det med forsikringsselskapet, så trenger du ikke forholde deg til bileier og saken løses rettferdig. Det hadde jeg gjort ICON_SMILE

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: universalis] #2609260 24/05/2020 06:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: universalis
Selv om du føler at det er naboen som forsurer naboskapet, er det du som skal leve i det. Jeg ville ha strukket meg langt for å tilpasse meg naboen og muligens bitt i det sure eplet og lagt saken død. I bunn og grunn er verdien av et godt naboskap av høyere verdi enn 1800 kroner.

Drittsekker som mener seg hevet over lovverket har jeg ikke noe behov for å ha et godt forhold til. Men jeg kan ikke helt se hva som ville forsuret naboskapet ytterlig om han leverte en skademeldiing. Da skyver han hk-rollen mer eller mindre over på en tredjepart.

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Hoaas] #2609263 24/05/2020 07:02
Panda Offline
Ivrig
Ivrig
«Godt naboskap» har jo ikke TS uansett når naboen nærmest blånekter alt.
Blås i han og kjør på via forsikringen.

Lære ungen samtidig at folk ikke bare kan kjøre på andres ting uten å ta ansvar.

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Hoaas] #2609282 24/05/2020 09:25
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Hoaas

Det var på høylys dag med sol, og den er knæsjgrønn, det er omtrent umulig å ikke få øye på den. Jeg tipper blikket har vært en annen plass. Men det er bare min antakelse. Den lå dessuten ikke midt i veibanen, kun framhjulet stakk ut i veien.
Saken er mest irriterende enn økonomisk

Gjør det din stilling bedre eller dårligere?

Jeg har ingen sterke meninger her og hadde jeg sett åstedet er det mulig jeg hadde skiftet mening, men akkurat nå basert på informasjonen gitt synes jeg naboen din egentlig kom deg greit i møte prinsipielt.

1. Hva var den faktiske verdien av sykkelen nå? Begge kan være enige om at den er lavere enn kjøpspris. Hvor mye er vanskeligere å si.

2. Hvor mye skal han dekke? For meg høres det ikke urimelig ut at det er under 100%. 50% er jo veldig enkelt og ikke fullstendig urimelig rent prinsipielt. I USA er det så vidt jeg vet 50/50 hvis man kræsjer med noen 4-way stop (mulig jeg er på jordet der). Uavhengig av om en part har mer skyld. Å regne seg frem til 73% er vanskelig (umulig).

Er noe med psykologien her også. Jeg kjenner hverken deg eller naboen, men fort gjort å bli defensiv hvis man vet man har gjort noe dumt som koster sure penger. Da er det enklere å diskutere prinsipper enn absolutte tall. Ingen ønsker å føle seg som en "sucker" i slike situasjoner. Han vet ikke, men i hans hode er det verste som kan skje at du skriver her inne "hæ hæ den dumme naboen ga meg nok penger til å oppgradere til en bedre sykkel osv".

Litt som hvis jeg hadde ødelagt noens mixebord på fest. Jeg har da 0 peiling på hva en rettferdig erstatning ville vært - og ville da fort naturlig blitt litt paranoid for å ikke bli den "suckeren".

Håper det ordner seg. Nettopp blitt kvitt en nabo det har vært litt styr med (heldigvis kun vært en i all min tid på denne kloden). Kjedelig (og deilig når hun flyttet).

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Hoaas] #2609290 24/05/2020 09:52
Hoaas Online OP
Søk hjelp!
OP Online
Søk hjelp!
Som skrevet over, jeg mener det riktige er at den som voldet skaden har det største ansvaret, ergo bør betale størst del av faktisk kostnad. Har også skrevet tidligere at bruktpris på en 16 modell er 2500kr + frakt, vår var en 17 modell. 19 modell ligger ute til 3500kr + frakt.
Med andre ord hadde vi en sykkel med en antatt verdi på i underkant av 3000kr.

I mitt hode fremstår det som ganske tullete å krangle over slike småsummer, hadde det vært jeg som kjørte over en annens eiendel hadde jeg betalt, blitt ferdig med det og sannsynligvis vært litt flau over hendelsen. Men her er det veldig tydelig at folk er forskjellig.

Hvorfor er det slik at det er vi som skal føye oss etter deres oppfatning? Gjør vi ikke det er det vi som skaper bråk. Det er vi som er skadelidende uansett, med mindre vi hadde fått full dekning for å kjøpe en tilsvarende sykkel, noe vi er innstilt på at vi ikke får.
Jeg har ikke noen vanskeligheter med å gå videre etter dette, om de ikke klarer eller ønsker å forholde seg normalt til oss etter dette så får det være deres valg.

Jeg tror nok jeg ender opp med å sende en skademelding til vårt forsikringsselskap, så får det gå sin gang.
Det at de skulle reparere sykkelen virker mest som tullprat for å få tiden til å gå. Den er uansett ikke mulig å reparere uten å bruke det dobbelte av hva en ny sykkel koster.

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Hoaas] #2609291 24/05/2020 09:56
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Man kan jo også spørre seg om hvorfor denne sykkelen lå lagelig til for overkjørsel i veien for naboen din...?

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Hoaas] #2609293 24/05/2020 09:58
P
Paulus Online
Besatt
Besatt
P
Sitat: Hoaas
Ja, det er jo det da. Forsuring av naboskapet, men er det virkelig vi som forsurer det? Valget om å ikke ville dekke tapet av en dyr barnesykkel er jo ikke vårt. At de aldri ville kjøpt så dyre sykler er helt irrelevant. Ofte blir det sånn at den som skal kreve inn noe føler seg som en hk når motparten ikke er enig, selv om det så måtte være det rette.
Jeg føler jeg langt på vei har kommet de i møte med de 1800kr. En ny koster tross alt 4200kr, og en brukt eldre modell enn vår sykkel koster 2500 + frakt.

Ja dere forsurer begge forholdet. Han vil ikke gå med på din løsning som du synes er rimelig, og du sier at prinsippet er det viktigste. Det høres ut som dere begge er prinsippfaste. Hvis du mener at han har kjørt ut av veien for å skade sykkelen med overlegg høres det ikke ut som at naboskapet er noe å berge uansett.

Selv om trafikkforsikringsselskapet hefter på objektivt grunnlag betyr ikke det at man ikke må vurdere skyld. Hvis det var slik kan jeg bare stille meg opp på motorveien og drefse ibisen fremfor første og beste vogntog for deretter å bestille meg en ny på probike fra forventet forsikringsoppgjør.

Alt i alt er dette en kjip situasjon som sikkert er vanskelig å løse uten at enten du, naboen eller begge blir misfornøyd med løsningen.

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Hoaas] #2609295 24/05/2020 10:07
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Vet ikke hvem svaret var til om det var rettet til meg, men at du mener noe spiller ikke så mye rolle når naboen mener noe annet. Hvorfor er din mening mer gyldig enn hans? Det er vel spørsmålet?

Og om det er tullete i ditt hode er det tydeligvis ikke det for han. Kan det ha noe med deres økonomiske situasjon å gjøre? Evt. prinsippet at man ikke gir fra seg penger man selv mener man ikke skal? Ikke uvanlig at de som har penger har et slikt forhold til nettopp penger. Du snakker jo selv om prinsippet her og ikke pengene i seg selv.

Jeg mener heller ikke at man nødvendigvis skal føye seg, men litt usikker på hva du egentlig ønsker å oppnå.

Som sagt hadde jeg sett åstedet er det mulig jeg hadde vært helt enig med deg. Mulig jeg hadde ment at naboen opplagt burde erstatte sykkelens bruksverdi 100%. Ikke noe av det er opplagt for meg basert på hvordan du beskriver det som har skjedd.

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Gubbe] #2609298 24/05/2020 10:12
Hoaas Online OP
Søk hjelp!
OP Online
Søk hjelp!
Man kan jo også spørre seg om hvorfor denne sykkelen lå lagelig til for overkjørsel i veien for naboen din...?

Den lå ikke lagelig til, man måtte kutte svingen for å kjøre over den. Hadde det nå vært sånn at guttungen slengte den fra seg rett bak bilen like før naboen skulle kjøre hadde jeg selvsagt tatt det på egen kappe. Men her ble hans sykkel og dattera til naboen sin sykkel satt i veikanten av ungene, hvorpå naboen flytter dattera sin sykkel uten å se vår, for så å kjøre over den. Er ganske sikker på at det ikke var meninga, men gjort er gjort.

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Havre] #2609303 24/05/2020 10:27
Hoaas Online OP
Søk hjelp!
OP Online
Søk hjelp!
Vet ikke hvem svaret var til om det var rettet til meg, men at du mener noe spiller ikke så mye rolle når naboen mener noe annet. Hvorfor er din mening mer gyldig enn hans? Det er vel spørsmålet?

Og om det er tullete i ditt hode er det tydeligvis ikke det for han. Kan det ha noe med deres økonomiske situasjon å gjøre? Evt. prinsippet at man ikke gir fra seg penger man selv mener man ikke skal? Ikke uvanlig at de som har penger har et slikt forhold til nettopp penger. Du snakker jo selv om prinsippet her og ikke pengene i seg selv.

Jeg mener heller ikke at man nødvendigvis skal føye seg, men litt usikker på hva du egentlig ønsker å oppnå.

Som sagt hadde jeg sett åstedet er det mulig jeg hadde vært helt enig med deg. Mulig jeg hadde ment at naboen opplagt burde erstatte sykkelens bruksverdi 100%. Ikke noe av det er opplagt for meg basert på hvordan du beskriver det som har skjedd.

Sant nok, jeg er dog av den oppfatning at om man ødelegger noe så erstatter man det. Meningen deres er jo at de aldri ville brukt så mye på en barnesykkel, derfor kan de ikke betale så mye, selv om den så hadde kostet 20000.

Ingen av oss har dårlig råd.

Jeg vil oppnå rettferdighet. Tenker at den enkleste måten å oppnå det på er ved å sende saken til en tredjepart, forsikringsselskapet. Det virker ikke som vi kommer noen vei med de uansett. Har forsøkt å få til en samtale med den andre parten i husstanden uten hell, så der står vi nå.

Skjønner at det ikke er så enkelt å danne seg et bilde av hva og hvordan ting har skjedd og hvordan veien ser ut. Men det er i allefall oversiktlig, og det skulle ikke være noe problem å se hindringer med mindre man er uoppmerksom. Det er et tosifret antall barn i gata, så det ligger som regel strødd med ting på og langs utkjørselen, det er første gangen på 10 år at noe har blitt overkjørt.

Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå