Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny gammel sykkel, BMC SLC01

Ny gammel sykkel, BMC SLC01 #2608658 20/05/2020 16:39
Registrert: May 2013
Innlegg: 31
T
Tore M. Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Registrert: May 2013
Innlegg: 31
Hei!
Siden jeg fortsatt regner meg selv som en fersking, ser jeg til noen som kan litt mer enn meg i valget av en ny gammel racer.

Sykkelen det er snakk om er en BMC ProMachine SLC01 fra 2009. Den har SRAM Force gir/bremser og Zipp 404 hjul.
Den skal ikke være utsatt for velt, og har stått i ro de siste 4-5 årene så dekkene må byttes.
Størrelsen er litt i underkant av hva jeg trenger, med en størrelse på 55 og 190 på henholdsvis sykkelen og meg. Dette ser jeg allikevel på som greit.

Det er en gammel drøm som blomstret opp igjen da jeg fikk se denne for salg. Er det noen som kan hjelpe meg på rett vei.
Er dette en sykkel å satse på, for 10-15 tusen kroner, selv om den er fra 2009? Blir den for liten for meg?


Hard Rocx Superleggera
Kirk Special
Re: Ny gammel sykkel, BMC SLC01 [Re: Tore M.] #2608659 20/05/2020 16:43
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,654
Panda Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,654
Det er da ALT for dyrt.
By 5000 kr eller kjøp en ny CAAD12 til 15k

Re: Ny gammel sykkel, BMC SLC01 [Re: Tore M.] #2608733 21/05/2020 06:49
Registrert: May 2013
Innlegg: 31
T
Tore M. Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Registrert: May 2013
Innlegg: 31
Okei godt tips! Enn med størrelsen?


Hard Rocx Superleggera
Kirk Special
Re: Ny gammel sykkel, BMC SLC01 [Re: Tore M.] #2608742 21/05/2020 08:00
Registrert: Sep 2017
Innlegg: 524
vetleg Online
Avhengig
Online
Avhengig
Registrert: Sep 2017
Innlegg: 524
Jeg synes det høres lite ut til en på 190.

[Linket bilde]

Vedlegg
Screenshot_20190602-230632_Manga Rock.jpg (482.21 KB, 394 nedlastinger)
Redigert av vetleg; 21/05/2020 08:01.
Re: Ny gammel sykkel, BMC SLC01 [Re: Tore M.] #2608746 21/05/2020 08:18
Registrert: May 2013
Innlegg: 31
T
Tore M. Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Registrert: May 2013
Innlegg: 31
Hmm tar det med til betraktning når jeg prøver den. Er det noe fare med at den er fra 2009, og stått ubrukt de siste årene?


Hard Rocx Superleggera
Kirk Special
Re: Ny gammel sykkel, BMC SLC01 [Re: Tore M.] #2608756 21/05/2020 08:51
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 9,501
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Offline
Kaffi a gitt
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 9,501
Sitat: Tore M.
Hmm tar det med til betraktning når jeg prøver den. Er det noe fare med at den er fra 2009, og stått ubrukt de siste årene?

Den har altså vært brukt i seks år før den ble parkert i fem år.

Du må ta høyde for potensielt omfattende behov for service og utskifting av slitedeler, herunder lagre, med mindre eier kan gjøre rede for, og helst dokumentere, full service med bytte av slitedeler før den ble satt bort.

Foruten at dekk må byttes, kan bremsebanen på felgene potensielt være slitt ned, og hjulene kan ha behov for retting og/eller nye lagre og smøring.

Gruppesett har utviklet seg siden 2009, så du kan ikke forvente funksjon på linje med samme gruppe i dag. Heller som de rimeligste gruppene.

Karbonteknologien har også utviklet seg siden 2009, så du kan heller ikke forvente de samme egenskapene i rammesettet som på en nyere sykkel.

Dersom sete og styretape er skittent, er det dessverre en indikasjon på at eier ikke tar seg så godt av sykkelen.

Størrelsen passer trolig ikke, nei.

Prisen er også allerede kommentert.


Re: Ny gammel sykkel, BMC SLC01 [Re: Sepeda] #2608781 21/05/2020 10:22
Registrert: May 2013
Innlegg: 31
T
Tore M. Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Registrert: May 2013
Innlegg: 31
Sitat: Sepeda
Gruppesett har utviklet seg siden 2009, så du kan ikke forvente funksjon på linje med samme gruppe i dag. Heller som de rimeligste gruppene.
Karbonteknologien har også utviklet seg siden 2009, så du kan heller ikke forvente de samme egenskapene i rammesettet som på en nyere sykkel.
Dersom sete og styretape er skittent, er det dessverre en indikasjon på at eier ikke tar seg så godt av sykkelen.

Her hjelper du meg stort! Tusen takk for svært utfyllende svar! Karbonteknologien kan jeg leve med tenker jeg da den var over alt og alle i 2010, slik jeg forstår det.
Med sete og styretape kommer du med et godt triks. Tenker du det samme med hvit styretape?
Takk igjen!


Hard Rocx Superleggera
Kirk Special
Re: Ny gammel sykkel, BMC SLC01 [Re: Tore M.] #2608797 21/05/2020 12:10
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 9,501
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Offline
Kaffi a gitt
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 9,501
Kommentarene om gruppesett og egenskaper i karbon var i grunnen ment kun som en ettertanke. Eldre grupper og rammesett kan åpenbart fungere helt fint, selv om teknologien utvikler seg.

Hovedpoenget var mulig behov for service og bytte av slitedeler. Flere gode tips i videoen jeg lenket til.

Hva angår skittent sete og styretape, uansett farge, ville det for min del ha inngått i helhetsinntrykket. Mangel på renhold kan indikere mangel på service og omtanke for sykkelen for øvrig.

Re: Ny gammel sykkel, BMC SLC01 [Re: Sepeda] #2608803 21/05/2020 13:51
Registrert: May 2013
Innlegg: 31
T
Tore M. Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Registrert: May 2013
Innlegg: 31
Dette er ting jeg ikke hadde tenkt på. Takk skal du ha!
Så videoen, og fortsatte med foreslåtte videoer. Var en del snacks der!


Hard Rocx Superleggera
Kirk Special
Re: Ny gammel sykkel, BMC SLC01 [Re: Tore M.] #2608935 22/05/2020 09:04
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 19,333
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 19,333
Jeg hadde en slik BMC i noen år, men med Campa Record. Den var utsatt for rammebrudd i seteklemma - jeg fikk ny ramme på reklamasjon en gang. Hovedproblemet var at flere av denne ble levert med Easton setepinne som var flat bak. Når man da strammet den integrerte seteklemma sprakk ofte ramma bak setepinne.

I tillegg var denne modellen ganske myk i styringen etter dagens standard. Superlett gaffel og ramme på under 900 gram var ikke like robust da som nå.

Jeg likte uansett sykkelen veldig godt og syklet mange av mine aller fineste turer på den høsten 2011 da jeg hadde nærmere 30 000 høyemeter i november.
Med tidelt SRAM Force-gruppe virker det ganske dyrt med 10-15 000 kroner for denne. Jeg tror jeg solgte min i 2013 for 20 000 kroner.

Jeg endte opp med å kjøpe min tilsvarende denne: https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showthreaded&Number=516967 - ikke testsykkelen, etter denne testen. Jeg hadde en med Astana-ramme, før jeg fikk ny ramme etter seterør-sprekk.


Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Ny gammel sykkel, BMC SLC01 [Re: Tore M.] #2608955 22/05/2020 10:48
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 1,633
H
Havre Online
Ivrig
Online
Ivrig
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 1,633
Jeg hadde ikke betalt mer enn et par tusen for en slik sykkel. Da hadde det sannsynligvis vært et godt kjøp for å se hvilken sittestilling som passer osv. til man kjøper en ny sykkel senere. Å betale 10-15k for noe så gammelt hadde jeg ikke gjort så fremt den ikke hadde vært signert av Elvis.

Gammelt er greit, men det finnes en grense. Spesielt hvis man som Sepeda skriver ender opp med å bruke hva som relativt sett vil være ganske mye penger på enkle ting som slanger og dekk. Slitt drev foran så blir det plutselig ganske knotete og dyrt.

Re: Ny gammel sykkel, BMC SLC01 [Re: sykkeloyvind] #2608959 22/05/2020 10:58
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 19,333
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 19,333
Sitat: sykkeloyvind

Med tidelt SRAM Force-gruppe virker det ganske dyrt med 10-15 000 kroner for denne. Jeg tror jeg solgte min i 2013 for 20 000 kroner.




Jeg ser at jeg solgte min for ca 15 000 i 2013. https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1615261


Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå