Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Anbefaling til blandevei

Anbefaling til blandevei #2608365 19/05/2020 13:33
R
Rocambole Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Hei,

Vurderer å renske opp i utstyrsparken, og har med stor interesse lest saken gravel-sykkel mot aero. Jeg ser på muligheten for å bytte ut en landeveissykkel og en cyclocross / pendlesykkel mot en skikkelig gravelsykkel hvor jeg i stedet har to hjulsett.

Jeg er klar over at dette blir et kompromiss mot egenskapene til landeveissykkelen. Samtidig sykler jeg ikke ritt, og med unntak av noen få årlige turer fra 15 mil og oppover, så er de fleste turene på rundt ti mil og under. Jeg bor langs markagrensen, og regner med å bruke en del mer tid i marka i år sammenlignet med tidligere år. I tillegg ser jeg at en gravel i praksis vil fungere bedre på hytta i Jotunheimen (hvor store deler av omkringliggende veier er grus/jord).

Kandidater jeg ser på er Basso Palta fra Bikeshop, GT Grade, Nakamura XC60 (er vel fort utsolgt nå?). Enkelte av de mer etablerte sykkelmerkene er også spennende (Cervelo Aspero f.eks, Topstone etc), men disse er noen knepp opp i pris. Jeg strekker budsjettet langt om jeg betaler 30.000, men riktig sykkel, utstyr og vekt kan rettferdiggjøre det. Jeg ønsker gjerne at det er lavere. I praksis vil jeg under 9 kilo og ønsker hydrauliske skivebremser. Gir er jeg mer usikker på. Har 1 x 11 på CX-en (SRAM Apex 1), og det funker bra (om enn litt tungt). Er mer usikker på hvordan det blir på landevei. Om man snur på det, så er jeg usikker på hvordan landeveis-girsettene fungerer i marka. I den grad det er mulig vil jeg unngå at kjeder osv. hopper av.

Bør naturligvis ha klaring på opp mot 40 mm, ser for meg et hjulsett på rundt 38mm til gravel og ett på rundt 28mm til landevei.

Så, hva bør jeg gjøre, hva bør jeg velge og hva er de gode kjøpsmulighetene?

Re: Anbefaling til blandevei [Re: Rocambole] #2608376 19/05/2020 13:48
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skivebremser og dobbel-krank ville jeg definitivt valgt. Har sykla mye grus og dårlig vei. Kjedet har aldri falt av. Er du veldig bekymra for det, kjøp GRX bakgir med clutch. Fordel med single-drev på landevei sliter jeg med å se, mens ulempene er åpenbare.

Topstone er fin, men har for mange sære løsninger etter min smak. Aspero synes jeg er veldig pen og ment for rask sykling på både grus og landevei. Det liker jeg. Nye Diverge ser også veldig spennende ut.

For øvrig ville jeg prioritert ramme og gruppe mer enn to hjulsett. Et moderne hjulsett er både aero og klar for grus. Kjøp heller to sett med dekk, hvis du skal ut på noe virkelig grovt underlag.

Re: Anbefaling til blandevei [Re: Rocambole] #2608385 19/05/2020 14:13
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Noen innspill:

Jeg har ironisk nok 2x11 på grus og 1x11 på landevei, begge fungerer fint til mitt bruk (ikke ritt). Litt tilfeldig at det ble sånn.

På grus har jeg RX bakgir med clutch, ellers "vanlige" landeveiskomponenter som fungerer glimrende. Skivebremser riktignok.

Mange skryter av den nyere GRX gruppen, og særlig den beste mekaniske varianten og DI2 som har såkalte servo wave bremser.

Om du skal ha én sykkel til alt ville nok jeg valgt 2x, for å sikre at du kan få lett nok gir for marka og raskt nok for landeveien. Hvis du kommer over en god deal på sykkel med nye Force AXS Wide bakgiret og 10-36 kassett kan kanskje 1x være dekkende, kommer an på form, hvor du sykler og hva du vil prioritere. Det sagt ville jeg prioritert tetthet og lavt nok gir fremfor høyt toppgir. Går det bratt nok nedover kan du trill uansett.

Jeg tenkte opprinnelig likt (én sykkel, bytte hjul), men har landet på å ha en sykkel satt opp til hver sitt bruk. Da kommer jeg meg kjappere ut døra når anledningen byr seg, uavhengig av hvilket underlag som frister. Selv om grussykkelen selvfølgelig er mer enn rask nok med landeveishjul/dekk (egentlig med knaster og ICON_WINK ). Å bare bytte hjul høres jo forlokkende ut, men du må da også tenke på å ha riktig kjedelengde til begge oppsett og ulik slitasje på kjede/kassetter (evt. bytte kjede hver gang og), leve med landeveis eller terreng-pedaler på alle turer og finne en "allround" geometri/stilling.

Redigert av BZE; 19/05/2020 14:15.
Re: Anbefaling til blandevei [Re: Rocambole] #2608424 19/05/2020 16:30
H
hvordetgaar Offline
Medlem
Medlem
H
Eller bare en sykkel med ett hjulsett og ett par dekk. Så slipper man å styre med alle disse tingene.

Velg glatte dekk (altså uten knaster) på rundt 38-40. Schwalbe G-One Speed, Panaracer Gravelking slick, etc. Går fint uten knaster på grusveiene i marka, og brede dekk er fint på landeveien også så lenge de er raske. Da er ikke dårlig asfalt noe problem. Trådstarter sier han ikke sykler ritt. Da ser jeg ikke poenget med å skulle ned på 28mm på landeveien.

Edit: Ser du sier noe om hytta og jordveier. Da kan kanskje litt grovere dekk være tingen. Kanskje ha et par hyttedekk? ICON_SMILE

Redigert av hvordetgaar; 19/05/2020 16:31.
Re: Anbefaling til blandevei [Re: Rocambole] #2608454 19/05/2020 19:12
R
Rocambole Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Dette er nyttige innspill, og enig i at to hjulsett kanskje i praksis høres lettere ut enn det er. 38-40 dekk uten knaster høres bra ut. Hvordan vil disse rulle sammenlignet med et vanlig oppsett?

Leste naturligvis testen av Dare Bikes GFX - men den ligger et lite stykke over budsjettet.

Re: Anbefaling til blandevei [Re: Rocambole] #2608459 19/05/2020 20:16
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Ja ett hjulsett og dekk som kan funke til alt (evt. skifte sjelden) vil naturligvis være enklest. Tenk da på hva slags rammegeo du ønsker mesteparten av tiden, noen grusalternativer er nesten som aggressive racere bare med plass til brede dekk. Andre mye mer avslappet. Det er ikke vits i å gå helt til bikepacking enden av skalaen om du nesten aldri drar nytte av de egenskapene, og motsatt.

Anbefaler å prøve sikre deg et moderne, bredt hjulsett. Det vil gi mer støtte til de bredere dekkene, gjøre at du kan kjøre med lavere lufttrykk og andre fordeler. Ville valgt 700c i dette tilfellet.

I labtester er gjerne smalere dekk raskere på papiret, og det er litt delte meninger. Men i virkeligheten kan det å ha bredere dekk gjøre at du som nevnt kjører lettere over dårligere asfalt, og ikke oppleves noe tregere. Mange har gjerne rundt 35 til "all road". Om du skal bry deg om aerodynamikk vil også forholdet mellom hjul og ramme spille inn, noen rammer er optimalisert for bredere dekk.

Uten knaster er raskest, for min del liker jeg litt knaster når det går unna nedover på løst underlag. Er også fint med nok feste til å kunne stå oppover på grus. Rene Herse (Compass) Steilacoom er rask også på asfalt (til å ikke være slick). Må si meg enig med denne artikkelen når det gjelder dekk med knaster kun på siden.

Oppsummert: Jeg tror du vil bli godt fornøyd med 1 sykkel, 1 godt hjulsett og 1-2 par med gode dekk. Kanskje til og med så godt fornøyd at du ikke vil risikere å pendle med den året rundt ICON_TONGUE

Re: Anbefaling til blandevei [Re: Rocambole] #2608498 20/05/2020 07:04
P
Plodder Offline
Entusiast
Entusiast
P
Jeg kjøpte en Hard Rocx cx For en del år siden. Fin på landevei med 28 mm og skivebremser men alt for stiv foran med 32 mm på steinete veier i marka. Kjøpte et billig 650 hjulsett og satte på Wtb Horizon 47 mm dekk. Nå er det en utrolig god markasykkel som også er behagelig rask på asfalt. Litt utfordrende i bakkene med slicks men jeg sykler ofte deler av turene på asfalt så det er et bra kompromiss for meg.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå