Hei,
Vurderer å renske opp i utstyrsparken, og har med stor interesse lest saken
gravel-sykkel mot aero. Jeg ser på muligheten for å bytte ut en landeveissykkel og en cyclocross / pendlesykkel mot en skikkelig gravelsykkel hvor jeg i stedet har to hjulsett.
Jeg er klar over at dette blir et kompromiss mot egenskapene til landeveissykkelen. Samtidig sykler jeg ikke ritt, og med unntak av noen få årlige turer fra 15 mil og oppover, så er de fleste turene på rundt ti mil og under. Jeg bor langs markagrensen, og regner med å bruke en del mer tid i marka i år sammenlignet med tidligere år. I tillegg ser jeg at en gravel i praksis vil fungere bedre på hytta i Jotunheimen (hvor store deler av omkringliggende veier er grus/jord).
Kandidater jeg ser på er Basso Palta fra Bikeshop, GT Grade, Nakamura XC60 (er vel fort utsolgt nå?). Enkelte av de mer etablerte sykkelmerkene er også spennende (Cervelo Aspero f.eks, Topstone etc), men disse er noen knepp opp i pris. Jeg strekker budsjettet langt om jeg betaler 30.000, men riktig sykkel, utstyr og vekt kan rettferdiggjøre det. Jeg ønsker gjerne at det er lavere. I praksis vil jeg under 9 kilo og ønsker hydrauliske skivebremser. Gir er jeg mer usikker på. Har 1 x 11 på CX-en (SRAM Apex 1), og det funker bra (om enn litt tungt). Er mer usikker på hvordan det blir på landevei. Om man snur på det, så er jeg usikker på hvordan landeveis-girsettene fungerer i marka. I den grad det er mulig vil jeg unngå at kjeder osv. hopper av.
Bør naturligvis ha klaring på opp mot 40 mm, ser for meg et hjulsett på rundt 38mm til gravel og ett på rundt 28mm til landevei.
Så, hva bør jeg gjøre, hva bør jeg velge og hva er de gode kjøpsmulighetene?