Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sprekk i karbonramme

Sprekk i karbonramme #2608349 19/05/2020 13:03
D
dkaradash Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
D
Usikker på om jeg har lagt tråden i riktig del av forumet...

Jeg har en Gavia LTD 29 som er helt strøken, men har nå fått en sprekk i overrøret. Selv kjenner jeg ikke til hvordan dette har skjedd... Sykkelen har blitt syklet både sti og grus jevnlig med, men alltid tatt veldig godt vare på.

Sendte den så inn til Bikeshop for å sjekke og trodde dette var en garantisak. Får nå følgende beskjed:
"Vi mener at dette er en klemmskade av ett slag. som ofte kommer fra ett stativ av etter eller annet slag.
Grunnen til vi mener at denne skaden kommer ifra klemmskade er fordi skaden er på plassen der du normalt har sykkelen i mekkestativ heller i ett sykkelstativ.

Vi kan dessverre ikke godkjenne dette som en reklamasjon, da vi mener at dette er en brukerfeil og ikke en fabrikkfeil."

Er dette en kjent problemstilling? Skal ikke en sykkel til veilpris på over 30 000 kunne henges i mekkestativ uten at slikt skjer? Jeg er ikke noe sykkelmekanikker, så har kun hatt den i mekkestativ for å justere gir og bremser, samt vaske den. Kan ikke skjønne hvordan dette har skjedd av å ha den i et mekkestativ...

Legger ved noen bilder av sprekken. Noe som har vært borti dette og har noe innvendinger?

Vedlegg
IMG_0905 (1) (2).jpg (4.93 MB, 210 nedlastinger)
IMG_0911 (1).jpg (2.39 MB, 171 nedlastinger)
IMG_0906 (1).jpg (6.09 MB, 151 nedlastinger)
IMG_0909 (1).jpg (6.03 MB, 130 nedlastinger)
Redigert av dkaradash; 19/05/2020 13:07.
Re: Sprekk i karbonramme [Re: dkaradash] #2608361 19/05/2020 13:27
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Jeg aner ikke om det der er en klemmeskade eller ikke, men karbon-strukturer er gjerne sensitive til å bli klemt sammen. Man legger karbonen for at den skal være sterkt i spesifikke retnin(er), og ei sykkelramme er gjerne ikke laget for å bli klemt sammen akkurat der.

Så har jeg ingen peiling på hva det egentlig betyr i forbindelse med f.eks et mekkestativ. Om vi snakker 3 nm eller 50 nm. Aner ikke. Ei heller hvor mye det evt. har å si at du vil få vridninger i det du f.eks skrur på noe mens den henger i stativet.

Prisen på ramma og "kvaliteten" har nok lite å gjøre med om den tåler den påkjenningen eller ikke.

Det mest konstruktive er sannsynligvis å se om du kan finne noen med ekspertise på området. Kanskje dukker det opp noen her inne. Hvis det er en skade som også kan skyldes vanlig bruk vil du ha en mulighet til å utfordre bikeshop sitt svar.

Re: Sprekk i karbonramme [Re: Havre] #2608384 19/05/2020 14:13
alfen Offline
Ivrig
Ivrig
Ekspertise på dette området er vel kanskje i hovedsak jaeger-liteseat. men om han vil uttale seg i en diskusjon med Bikeshop, eller bare evt fikse sjkaden vet jeg jo ikke.

Kunne evt Bikeshop utfordres til å tilby en ny ramme til fin pris?

Sufferlandria: Like fun, without the fun parts.
Re: Sprekk i karbonramme [Re: dkaradash] #2608439 19/05/2020 18:00
T
Toillball Offline
Entusiast
Entusiast
T
Du kan fint knuse en carbonramme ved å klemme den fast i stativ. Fest derfor alltid sykkelen etter setepinnen og ikke klem hardt hvis den er carbon , men den kan iallefall i verste fall byttes...

Redigert av Toillball; 19/05/2020 18:01.
Re: Sprekk i karbonramme [Re: dkaradash] #2608458 19/05/2020 20:02
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Silca har skrevet litt om dette i bloggpost. En del pro team tillater visstnok ikke bruk av vanlige sykkelstativ med klemme. Silca har selvsagt et produkt for å hjelpe oss ...

Re: Sprekk i karbonramme [Re: dkaradash] #2608464 19/05/2020 20:31
vids Offline
Ivrig
Ivrig
En grovere sti-sykkel tåler veldig mye, men racere skal man være forsiktig med og lette hardtails er nok midt i mellom tipper jeg?

Uansett skal man ikke klemme hardt akkurat der, men å feste sykkelen løst i stativet har aldri vært noe problem på mine sykler.

Santa Cruz Nomad mulle
Re: Sprekk i karbonramme [Re: dkaradash] #2608489 20/05/2020 06:34
D
daktari Offline
Avhengig
Avhengig
D
Hvor hardt satte du den fast i mekkestativet egentlig?
Nå er denne Cannondalen noen år og kanskje litt kraftigere enn en Gavia, men allikevel, tålte jo mye.
https://youtu.be/-lsDXEEUlRE. Hammer
https://youtu.be/SDVpRSNtcPQ skrustikke

Redigert av daktari; 20/05/2020 06:37.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Sprekk i karbonramme [Re: dkaradash] #2608500 20/05/2020 07:10
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Mulig det finnes utenlandske forum hvor man kan få ei vurdering?

Kan fort være en kombinasjon av at det er en svakhet i ramma hvor feilen ble fremprovosert av stativet? I så fall kan ikke bikeshop fraskrive seg alt ansvar.

Så får det bli ei vurdering hvor mye tid og krefter man ønsker å bruke på det. Også meget mulig at man ikke kommer noen vei og at rammen er innenfor spesifikasjon.

Re: Sprekk i karbonramme [Re: dkaradash] #2608532 20/05/2020 08:34
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dessverre ser dette ut som en klassiker: mekkestativklemme på overrøret (eller alle andre steder på ramma enn setepinne/seterør med setepinne inni). Ikke for å dømme deg, men det er hva selger ser basert på mange liknende skader. Jeg har ikke vært borti noen karbonsykler som tåler å klemmes på overrør/underrør, men som sagt over er lettvektsracere enda mer utsatt en grovere sykler. Denne problemstillingen burde vært bedre opplyst om fra alle butikker.

Sjekk med Otto Jaeger (https://www.jaeger-liteseat.no/) eller en annen god karbonreparatør. Tror slike reparasjoner starter på rundt 4 000 uten lakkering. Alternativet er jo å kaste ramma eller sykle på den til noe skjer (men den går på tvers, så jeg anbefaler en reparasjon).

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley 29"/Trek Farley/Giant Defy - nots.no
Re: Sprekk i karbonramme [Re: dkaradash] #2608566 20/05/2020 10:22
D
dkaradash Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
D
Takk for svar alle sammen!

Den har aldri blitt klemt noe hardt i stativet. Kun meget svakt for å holde sykkelen på plass til justering av gir/bremser, samt vaske sykkelen. Aldri tatt hardt i for å bytte noe bolter osv.. Så ikke noe hardere enn hva den helt klart burde tåle, men dette blir jo mitt ord mot de igjen.

Sammenlignet med venner som har "tilsvarende" karbonramme fra Scott, har det ikke skjedd noe med de.

Slik jeg forstår det, så kan dette ha kommet av:
- En svakhet i ramma og burde blitt dekket av reklamasjon
- At den rett og slett ikke tåler mekkestativ, og at det da blir min feil.

Ser ut til at jeg uansett har en dårlig sak, da det er umulig for meg å bevise at det er en svakhet i ramma...

Re: Sprekk i karbonramme [Re: dkaradash] #2608568 20/05/2020 10:31
Stefan77 Online
Besatt
Besatt
Sitat: dkaradash

Ser ut til at jeg uansett har en dårlig sak, da det er umulig for meg å bevise at det er en svakhet i ramma...

Jeg er desverre redd for det.....

- Stefan
Re: Sprekk i karbonramme [Re: dkaradash] #2608570 20/05/2020 10:45
Iselilja Offline
Det har jeg tenkt på hver gang jeg fester sykkelen i stativet bak på bilen. Hvor hardt kan jeg stramme den. Må jo sitte fast.

Re: Sprekk i karbonramme [Re: dkaradash] #2608596 20/05/2020 11:26
Øyvind V Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Den har aldri blitt klemt noe hardt i stativet. Kun meget svakt for å holde sykkelen på plass til justering av gir/bremser, samt vaske sykkelen.

Jeg synes jeg må klemme ganske hardt for å få en sykkel til å sitte godt nok fast selv for slike enkle operasjoner. Og midt på røret der er veggene syltynne, så det er kanskje mindre som skal til enn det du tror.

Har klemt i stykker en ramme ved at girskifteren sneiet overrøret, så det er ikke så mye som skal til.

Re: Sprekk i karbonramme [Re: dkaradash] #2608597 20/05/2020 11:28
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O

Den har aldri blitt klemt noe hardt i stativet. Kun meget svakt for å holde sykkelen på plass til justering av gir/bremser, samt vaske sykkelen. Aldri tatt hardt i for å bytte noe bolter osv.. Så ikke noe hardere enn hva den helt klart burde tåle, men dette blir jo mitt ord mot de igjen.

Så du har festet sykkelen i mekkestativ akkurat der skaden er? I så fall har nok bikeshop helt rett.

Fest sykkelen i mekkestativ med setepinnen, som nevnt tidligere her er det fint mulig å bytte en setepinne om den skulle bli skadet. Men den er også helt rund(som oftest), og tåler dermed de klemmemekanismene til mekkestativ mye bedre. Klemmene på mekkestativ er gjerne laget for setepinner.
Carbonrammer har gjerne litt spesielle profiler på overrør / underrør, både av estetiske hensyn og for å få en bestemt styrke / stivhet. Derfor har de ofte en veldig dårlig passform til mekkestativ, som igjen betyr at man må stramme klemma på mekkestativet ekstra hardt, og da går det gærnt.
Tenk på en carbonramme som et egg når du skal spenne den fast i noe, tåler veldig mye om du får jevnt fordelt klemkraft, tåler veldig lite om du får punktlast.

Hør gjerne med bikeshop om de kan være litt på tilbudssida, f.eks god pris på ny ramme, flytting av komponenter over til ny ramme eller lignende.
Reparasjon hos f.eks Jaeger Liteseat vil gjøre ramma "god som ny", men det vil koste en del om du skal få den tilbake i tilnærmet original stand utseendemessig. I tillegg vil du trolig vil få en noe lavere gjensalgsverdi på sykkelen, da dette er noe du absolutt bør opplyse en eventuell kjøper om.

Re: Sprekk i karbonramme [Re: Øyvind V] #2608604 20/05/2020 11:36
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V

Den har aldri blitt klemt noe hardt i stativet. Kun meget svakt for å holde sykkelen på plass til justering av gir/bremser, samt vaske sykkelen.

Jeg synes jeg må klemme ganske hardt for å få en sykkel til å sitte godt nok fast selv for slike enkle operasjoner. Og midt på røret der er veggene syltynne, så det er kanskje mindre som skal til enn det du tror.

Har klemt i stykker en ramme ved at girskifteren sneiet overrøret, så det er ikke så mye som skal til.

I tillegg kan det være det å ikke klemme sykkelen ordentlig fast som kan føre til mest skade - da kan sykkelen vippe litt inne i klemma og dermed få belastningen på et mindre område i ytterkant av klemma.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Sprekk i karbonramme [Re: dkaradash] #2608630 20/05/2020 13:19
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Burde vel være mulig ved å scanne ramma å finne ut om det var en svakhet der? Men om det er verdt innsatsen er en annen sak. Og meget mulig du aldri vil få noe klart svar på en eventuell svakhet.

Å evt. få litt rabatt på ny ramme hos bikeshop er nok muligens det mest realistiske av løsninger som er bedre enn ingenting.

Re: Sprekk i karbonramme [Re: Havre] #2608635 20/05/2020 13:38
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Havre
Burde vel være mulig ved å scanne ramma å finne ut om det var en svakhet der? Men om det er verdt innsatsen er en annen sak. Og meget mulig du aldri vil få noe klart svar på en eventuell svakhet.
.

Midten av overrøret er svakt ved design. Det er her rørtykkelsen er tynnest og at en ramme er mest utsatt for ytre slag og belastninger.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå