Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Flytter til Stavanger - hva trenger jeg?

Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? #2607153 13/05/2020 11:27
pharynx Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Nå får det være nok finvær og lite vind her i Oslo, om to mnd går turen til Stavanger og der skal jeg nok være livet ut. Trønderdialekta skal dog være med hele veien.

Men hva trenger jeg sykkelmessig? Det ryktes om litt vind og vær der, så kom med tips til nye jakker, hansker, løse ermer og ben, ja egentlig alt av utstyr som trengs for å sykle mye landevei på den delen av landet. Det eneste jeg har som kan være nyttig i dagens garderobe er Nanoflex-ermer, ellers er alt veldig vårlig og sommerlig.

[Linket bilde fra ichef.bbci.co.uk]

Stjålet i Oslo, feb. 2020: 2017 Canyon Ultimate CF SL Disc 9.0 Aero blå XS. Finnerlønn <3
Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: pharynx] #2607156 13/05/2020 11:40
gare Online
More than words
More than words
Du trenger alt det Sepeda har tenkt på og linket til i diverse innlegg ICON_WINK

Seiøst(i hvert fall litt mer)så ble livet mitt bedre av vintersko, og ellers er det bare å kle på seg nok og innse at trikset er å forsøke å holde varmen, for det går ikke an å holde seg tørr.

Velkommen skal du i hvert fall være. Si fra om du trenger tips om div ruter her. Starter man i selve Stavanger er det fort omkring 20-25 kjedelige km før de fine veiene begynner, men det kan jo være oppvarming ICON_SMILE

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: pharynx] #2607166 13/05/2020 12:14
K
king195 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Jeg har endel titallstusen kilometer på landeveien og bor i området.

Det enkle først:

- Sommerbekledning er grei nok, er det fint vær så er det kort/kort her som i resten av landet.
- Skikkelig kald vinter har vi så sjelden at de dagene kan du heller bare sitte inne. (type flere minusgrader)

Hva med resten av året ? Kaldt, vind og vått.

- Jakker: Santini Vega når det er kaldt, tørt og lav intensitet. Ellers sykler jeg veldig ofte med Castelli Perfetto ("Gabba") og en litt tynnere jakke med lange ermer. Justerer med ull eller noe annet tynnere under.
- Benklær: Vinterbukse og bib av typen med litt for i. Jeg bruker Assos T.Tiburu S7 og løse ben av samme type.
- Skotrekk: Nesten alltid, veksler mellom tåtrekk og vanlige. Begge er i neopren. I vinter hadde jeg også varmeposer i skoene og byttet ut landeveisko med samme vintersko som jeg bruker på MTB.
- Hansker: Lange hansker, i år har jeg vel enda ikke syklet uten. Min absolutt favoritt er noen billige Craft fra XXL som har vindtrekk man kan dra over. De har jeg brukt i hele vinter og bruker de enda.
- Hodeplass: Nesten alltid en buff under hjelmen, aldri caps eller andre ting. Buff også i halsen (jeg tar som regel en buff og klipper den i 2)

Regntøy: Har en god regnjakke fra 7Mesh som jeg tar på hvis det er mye regn og utsikt for at det skal vare en stund. I det store og hele prøver jeg å bruke regnjakke minst mulig. Man blir våt uansett.

Jokeren: Det aller beste plagget jeg har til bruk i dårlig vær er en gore-text shorts, den bruker jeg store deler av høsten og vinteren. Den beskytter godt mot vind, regn, sprut fra de rundt meg, osv osv. Tror det er denne https://bikeshop.no/gore-wear/nygor...ex-shorts-gore-tex-vanntett-lett-pakkbar

Nå høres jo dette ut som et fælt sted å være syklist. Det er det tvertimot ikke! Jeg har syklet flere steder både i Norge og det store utland. Det er lite som slår variasjon, terreng og utvalg av ruter vi har her. Ikke minst at du nå kan bli helårssyklist ICON_SMILE

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: pharynx] #2607176 13/05/2020 12:44
Ivarh Offline
Ringrev
Ringrev
Velkommen til Palmekysten :-)

Jeg har ikke så mye mer å tilføye enn det som sies over, bortsett fra at et godt skjermsett også er en sikker vinner. Har hatt mange jakker opp gjennom årenes løp, og Santini Vega må være den beste av dem.
@Gare: du tar godt i når du sier 20-25 km til godsakene:-). 1 mil til Sola, så er man ved starten av godsakene.

Ellers er det som de andre sier bare å ta kontakt for tips om turer eller guiding:-)

Mvh
Ivar

Each day is a gift, not a given right
Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: Ivarh] #2607177 13/05/2020 12:49
gare Online
More than words
More than words
Sitat: Ivarh

@Gare: du tar godt i når du sier 20-25 km til godsakene:-). 1 mil til Sola, så er man ved starten av godsakene.

Hadde kanskje de strenge buksene på ICON_WINK

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: king195] #2607190 13/05/2020 13:46
Valentino Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sørvestlandet er herlig for sykling. Man slipper norsk vinter. Ikke uten grunn at Kristoff og andre har valgt å bo hjemme. Vintertemp er +5 og sommertemp +15... Så:
En varm og vannavstøtende kortbukse eller to er smart (Tiburu og de)
Vindvest med vannavstøtende egenskaper
Varmere med vannavstøtende egenskaper
Gabba/Perfetto eller tilsvarende
Ullsokker (man blir våt)
En ok regnjakke til å ha på baklomma (best så dårr regne så komme dårr ei bøya), som Assos Schlosshund
Neoprenhansker
Sykkellue for varme på knotten og regnvann på utsiden av brilleglassene
AssSavers, minimum

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: pharynx] #2607193 13/05/2020 13:55
Sepeda Online
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Gode lister der fra king195 og Valentino.

Men bare for å være vanskelig, så kan man altså sykle timesvis i regn uten å bli våt på føttene, forutsatt gode skotrekk og vannavvisende sko med vanntette såler. For min del blandeveissko med Gore-Tex under lange skotrekk. Blant landeveissko er utvalget dessverre begrenset. Jeg leter.

Vet at mange ikke ser vitsen med det, men om man daglig sykler et par turer i tett regn - tenk f.eks. pendling av en viss lengde på våteste høsten - er det greit å unngå våte, klamme og etterhvert stinkende sko. Og ditto sokker. Særlig på kjølige dager.

Hvor våt man blir på kroppen under godt sykkelregntøy i regnvær har gjerne mest å gjøre med hvor mye fuktighet kroppen produserer. Tur og pendling skiller seg gjerne fra trening og ritt.

Pluss til Gabba/Perfetto og ikke minst Nanoflex i ruskevær.

En god følgesvenn til Ass Savers er minste versjon av Neoguard Rigid. Tilnærmet vektløs, tilnærmet usynlig, fjerner effektivt sprut fra forhjulet. Gaffatape gjør samme nytten, men vi er jo ikke terrengsyklister heller.

Nå skal jeg stoppe, siden jeg ikke bor i Stavanger. Men vokste opp i Bergen, da. Og var innom Madla!

Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: gare] #2607196 13/05/2020 14:03
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: gare
Du trenger alt det Sepeda har tenkt på og linket til i diverse innlegg ICON_WINK

Seiøst(i hvert fall litt mer)så ble livet mitt bedre av vintersko, og ellers er det bare å kle på seg nok og innse at trikset er å forsøke å holde varmen, for det går ikke an å holde seg tørr.

Velkommen skal du i hvert fall være. Si fra om du trenger tips om div ruter her. Starter man i selve Stavanger er det fort omkring 20-25 kjedelige km før de fine veiene begynner, men det kan jo være oppvarming ICON_SMILE

Det er jo nettopp derfor man bosetter seg på Bogafjell.

Det artige med å sykle i Rogaland er at du opplever alle årstider på en to-tre timers tur. Mitt beste tips er derfor en god sykkelvest, caps og evt en lommejakke.

'...once more, and more intensity!'
Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: pharynx] #2607345 14/05/2020 07:36
pontiff Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Rapha neseklyper i Bianchi Celeste.

Jeg har fortsatt gjødselstanken i nesa fra mine 4 måneder på Jæren.

Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: pontiff] #2607348 14/05/2020 07:42
Ivarh Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: pontiff
Rapha neseklyper i Bianchi Celeste.

Jeg har fortsatt gjødselstanken i nesa fra mine 4 måneder på Jæren.

ICON_LAUGH ICON_LAUGH. Det er lukten av penger sier de på jæren :-)
Man må bli vant til lukta, og vind. Jeg syklet mye sammen med en forretningsforbindelse fra Oslo for noen år siden da han bodde i Stvgr.
Gutta hjemme i Oslo aner ikke hva vind er kom det fra ham under en vindfull økt :-)

Mvh
Ivar

Each day is a gift, not a given right
Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: Ivarh] #2607353 14/05/2020 07:52
Valentino Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Heh. På slutten av nittitallet da jeg var på rullelaget til BOC snudde vi aldri rulla etter vindforholdene. Der vi trente var det sjelden vindforhold som kunne vise folk at det kunne ha noe for seg, så vi var raskere med vinden fra venstre enn fra høyre ved Hjerkinn.

Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: pharynx] #2607468 14/05/2020 15:12
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Når man har kjørt lagrulle frem og tilbake på Orreveien i sterk pålandsvind, så får man virkelig erfart effekten av en god vifteformasjon ICON_SMILE

Hilsen en som faktisk flyttet til Rogaland på grunn av været. Og oppdaget syklingen mens han bodde der.

'...once more, and more intensity!'
Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: pharynx] #2607564 15/05/2020 06:51
S
Sixtus Offline
Entusiast
Entusiast
S
Regnet venner du deg fort til. Det er vinden som suger livskraften ut av deg.

Nedbør har vi i hele Norge, men "det er 30 gongar vanlegare med vind sterkare enn liten kuling i Stavanger enn i Oslo."
https://www.yr.no/artikkel/ekstrem-forskjell-pa-vanleg-ver-1.13412189

Velkommen skal du være! Denne tråden har kanskje gitt et litt stusselig bilde på været i regionen, men det er et nydelig sted for sykling. Man kan sykle ute hele året, landskapet er fint og variert og den lokale rittscenen holder høy standard.

Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: pharynx] #2607663 15/05/2020 11:41
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Velkommen til Rogaland. Selv bor jeg på Sola, og det er et svært nettverk av tilnærmet bilfrie veier sør for meg. Nord for meg er det betydelig vanskeligere å finne bilfrie veier. Ulempen er nordvestvinden, da blir det nesten alltid motvind hjem.

Skal du bo sentralt i selve Stavanger? Jeg ville personlig mye heller bosatt meg i Sandnes eller på Bryne. På bryne kan man få medvind hjem uansett vindretning,og det tar kort tid inn til Sandnes og Stavanger med toget. Kan være fint i Stavanger også men for meg føles det langt mer klaustrofobisk med trafikk, bebyggelse og mennesker i alle retninger.

Redigert av torinb; 15/05/2020 11:44.
Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: king195] #2607723 15/05/2020 15:47
P
Paulus Online
Besatt
Besatt
P
Sitat: king195

Det enkle først:

- Sommerbekledning er grei nok, er det fint vær så er det kort/kort her som i resten av landet.

Hahahaha

Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: Paulus] #2607724 15/05/2020 15:54
skubisan Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Paulus
Sitat: king195

Det enkle først:

Hahahaha

ICON_GRIN santa

Van der Poel: "Waarschijnlijk toch te weinig gegeten en gedronken"
Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: torinb] #2607967 16/05/2020 20:08
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: torinb
Velkommen til Rogaland. Selv bor jeg på Sola, og det er et svært nettverk av tilnærmet bilfrie veier sør for meg. Nord for meg er det betydelig vanskeligere å finne bilfrie veier. Ulempen er nordvestvinden, da blir det nesten alltid motvind hjem.

Skal du bo sentralt i selve Stavanger? Jeg ville personlig mye heller bosatt meg i Sandnes eller på Bryne. På bryne kan man få medvind hjem uansett vindretning,og det tar kort tid inn til Sandnes og Stavanger med toget. Kan være fint i Stavanger også men for meg føles det langt mer klaustrofobisk med trafikk, bebyggelse og mennesker i alle retninger.

Om man utelukkende flytter til Stavangerområdet for å sykle kan jeg være enig med deg, ellers, hold deg langt unna Sadness! Spesielt Ruten på kveldstid! ICON_GRIN

Flytta fra Stavanger til Oslo i fjor, hvordan er det med sykling på tausia nå? Bør vel være greit å komme seg gjennom ryfast med buss?

Redigert av GGG; 16/05/2020 20:09.
Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: GGG] #2608028 18/05/2020 04:09
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Du trenger banesykkel pluss et surfebrett;-)
Ellers virker jo ordinært sykkeloppsett , eller vent litt, overgang fra Bergen til Stavanger er kanskje mindre...

Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: vortex surfer] #2608030 18/05/2020 05:32
Valentino Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: vortex surfer
Du trenger banesykkel
Det hadde jeg glemt. Viktig.

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå