Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ønsker tips om tursykling med vogn

Ønsker tips om tursykling med vogn #2606803 11/05/2020 18:21
torinb Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hei. Jeg og dama planlegger å gå til innkjøp av en sykkelvogn med ett hjul av typen Topeak Journey, eller den veldig prisgunstige Trygg Cargo fra bikeshop.

Planen er opp til ukesturer i Norge med telt, soveposer, liggeunderlag og det man ellers behøver for en behagelig telttur for to.

Er det noen som har erfaring med å sykle tur med en slik tilhenger og kan dele tips og råd for hva vi skal se etter når vi velger vogn, hvordan det er å ha en slik bak sykkelen, balanse etc?

Re: Ønsker tips om tursykling med vogn [Re: torinb] #2606811 11/05/2020 18:53
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Har god erfaring med bob yak. Lånte en billig variant alla trygg cargo først og fant ut det det funket litt under middels. Den var tung og opplevdes mindre stabil. Topeak Journey har jeg troen på, men aldri kjørt med. Ser veldig sammenlignbar ut med bob yak på vekt og kapasitet. Vekt har litt å si når du skal fylle vogna i tillegg.

Har du hurtigkobling ell thru axle på sykkelen? Verdt å sjekke ut hva vogn leveres med. Min vogn er pensjonert fordi thru axle til bob koster mer enn vogna er verdt nå.

Er også noe relevant her:
forumtråd

Redigert av soeder; 11/05/2020 19:03.
Re: Ønsker tips om tursykling med vogn [Re: torinb] #2607114 13/05/2020 09:10
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Har bob ibex, litt tyngre opp bakker enn med fex bikepacking. Tåler vel greit 20 kg, har hatt 40 kg engang og det var litt ustabilt.

Box axle project har thru axler, i mitt tilfelle hadde syklene samme dimensjon på akslel men forskjellige gjenger så akselen passer bare på den ene sykkelen......

Redigert av gutt45kg; 13/05/2020 09:10.
Re: Ønsker tips om tursykling med vogn [Re: torinb] #2607184 13/05/2020 13:32
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Du får thru axle fra robert axle project, men når jeg sjekka sist lå den på 1600-1700 på bikeshop. Topeak journey sin ligger på mer normale 350 for en bakaksling. Skal du bruke sykkel med QR til å trekke vogna er det mindre vesentlig kanskje, bortsett fra at du fort kan ende på thru axle ved neste sykkelbytte ev. Jeg ville nok siktet med inn mot Topeak journey uansett, med mindre bob leveres med thru axle nå.

Re: Ønsker tips om tursykling med vogn [Re: soeder] #2607207 13/05/2020 15:02
T
tommyfo Offline
Fersking
Fersking
T
Sitat: soeder
Du får thru axle fra robert axle project, men når jeg sjekka sist lå den på 1600-1700 på bikeshop. Topeak journey sin ligger på mer normale 350 for en bakaksling. Skal du bruke sykkel med QR til å trekke vogna er det mindre vesentlig kanskje, bortsett fra at du fort kan ende på thru axle ved neste sykkelbytte ev. Jeg ville nok siktet med inn mot Topeak journey uansett, med mindre bob leveres med thru axle nå.

Og hvis du finner en som passer fra Thule, så er det robert axle project som har laget den!

Re: Ønsker tips om tursykling med vogn [Re: torinb] #2607555 15/05/2020 05:52
pharynx Offline
Besatt
Besatt
problemet med de gjennomgående akslingene som sitter på sykkelen er at de er for tykke for hølet i Thule-festet. min aksling var 12mm tykk, så jeg kjøpte en 13mm bor og drilla større hull i den cup'en. fungerte helt ypperlig.

Re: Ønsker tips om tursykling med vogn [Re: torinb] #2705380 24/04/2022 12:16
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Denne ser ut til å ha kokt bort i kålen, og joda, jeg vet at jeg gjenoppliver en gammal tråd, men alt jeg vil, er å spørre trådstarter om et sluttinnlegg med informasjon om avgjørelse, og hvis man kjøpte, hva, og hvordan dette har fungert.

(Mere generelt kan dette være en ide å ha som vane sånne steder som her; er én interessert, kan fort andre være det, og henger man det på opprinnelig tråd, ja, så henger sluttrapporten der...)

På forhånd takk.

Re: Ønsker tips om tursykling med vogn [Re: torinb] #2705425 25/04/2022 06:16
torinb Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hei. Joda vi gikk for en trygg Cargo sykkelvogn, og den fungerte utmerket på den ene turen vi har brukt den, som var Rundt Hardanger i 2020.

Vi gikk for den i stål men hadde nok gått for den i aluminium i dag. Den ble litt tung i bakkene.

Men ellers veldig stødig nedover og merker ikke den er på slep bortsett fra vekten føler jeg.

Re: Ønsker tips om tursykling med vogn [Re: torinb] #2705434 25/04/2022 07:20
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
Kjøpte en Croozer Pakko i fjor og som jeg har brukt på grusveier. Modellen finnes også i mindre utgave. Valgte typen og størrelsen pga. vekt (9kg) og volum (135l og 45kg) og at den er sammenleggbar hvor hjul og trekkstag får plass inne i den ved lagring.
Jeg byttet dekk til litt grovere og litt bredere med en gang fordi jeg var usikker på egnetheten på grov grus til de som satt på. Etter første tur la jeg en tynn skummatte innvendig i bunn for å dempe lyden fra bunnplaten og løse harde ting som lå oppå den og gav skranglelyder samt at jeg laget til fester for et lett transportnett innvendig under selve lokket som gjør at ting&tang ikke slenger rundt og lager støy. Croozer har også samme samme størrelse med en slags dempere som gjør den tyngre. Reviews på effekten av demperne har vært sånn ymse. Bruk av regntrekk er en fordel selv om den er vanntett da en slipper rengjøring pga. sandstøv og søle.

Ulempen med 2 hjul er på humpete og trillestier med store steiner er at den lett kan velte. Jeg har ikke noen erfaring med en-hjuls hengere i slikt terreng, og om de holder seg på rett kjøl. Uansett er vel volum på 135l ikke noe en får med en-hjuls. På vei merkes ikke mye annet enn vekten, og da kan det være lett å glemme seg bort når en svinger for å unngå dypere hull, og glemmer hengeren bak.

Sykkelens tillate totalvekt har jeg alltid lurt på i denne sammenheng. Vekt på sykkel, meg og fullastet henger på 45kg blir langt over sykkelens tillatte totalvekt. Men om det er "akseltrykk" som gjelder så blir det noe annet da den skal være 3-11 kg ifølge manualen. Mailet Croozer spørsmål om det men fikk aldri noe svar.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå