Kjøpte en
Croozer Pakko i fjor og som jeg har brukt på grusveier. Modellen finnes også i mindre utgave. Valgte typen og størrelsen pga. vekt (9kg) og volum (135l og 45kg) og at den er sammenleggbar hvor hjul og trekkstag får plass inne i den ved lagring.
Jeg byttet dekk til litt grovere og litt bredere med en gang fordi jeg var usikker på egnetheten på grov grus til de som satt på. Etter første tur la jeg en tynn skummatte innvendig i bunn for å dempe lyden fra bunnplaten og løse harde ting som lå oppå den og gav skranglelyder samt at jeg laget til fester for et lett transportnett innvendig under selve lokket som gjør at ting&tang ikke slenger rundt og lager støy. Croozer har også samme samme størrelse med en slags dempere som gjør den tyngre. Reviews på effekten av demperne har vært sånn ymse. Bruk av regntrekk er en fordel selv om den er vanntett da en slipper rengjøring pga. sandstøv og søle.
Ulempen med 2 hjul er på humpete og trillestier med store steiner er at den lett kan velte. Jeg har ikke noen erfaring med en-hjuls hengere i slikt terreng, og om de holder seg på rett kjøl. Uansett er vel volum på 135l ikke noe en får med en-hjuls. På vei merkes ikke mye annet enn vekten, og da kan det være lett å glemme seg bort når en svinger for å unngå dypere hull, og glemmer hengeren bak.
Sykkelens tillate totalvekt har jeg alltid lurt på i denne sammenheng. Vekt på sykkel, meg og fullastet henger på 45kg blir langt over sykkelens tillatte totalvekt. Men om det er "akseltrykk" som gjelder så blir det noe annet da den skal være 3-11 kg ifølge manualen. Mailet Croozer spørsmål om det men fikk aldri noe svar.