Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelkoffert vs pappeske

Sykkelkoffert vs pappeske #2606261 09/05/2020 11:55
S
sarawfm Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei. Dette har nok blitt tatt opp før, men jeg velger å gjøre det igjen.. Uansett;
Skal 14. mai fly Oslo-Zurich (med mellomlanding i Amsterdam, 20t ventetid..) (forhåpentligvis, hvis flyet går), med KLM. Flyr pga. flytting, hvis ikke hadde jeg jo ikke reist utenlands nå... Skal såklart ha med sykkel! Har bestilt to bagasjer, men litt usikker på om jeg må betale noe ekstra pga sykkelen vil jo sikkert være større enn vanlig bagasje.

Uansett, hittil hadde jeg egentlig planlagt å bruke en pappeske, da det er det jeg har gjort tidligere, men vurderer nå å gå til anskaffelse av sykkelkoffert.

Fordelen med sykkelkoffert er jo at det er mer robust, har hjul, fungerer bra til å pakke mer utstyr i. Fordelen med pappeske er at det er gratis, lettere og kan jo sikkert kaste den på flyplassen så er det bare å trille sykkelen resten av reisen..

Dette er sykkelkoffertene jeg har sett på:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=173648242
finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=103673307
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=176643360

Så ja, det jeg lurer på er hva mer erfarne reisende anbefaler at jeg gjør?

(Forresten, hvis noen har noen anbefalinger om sykling i Sveits tar jeg også gjerne i mot det ICON_SMILE Skal bo i Emmental området, men håper på noen dager fri slik at jeg kan reise litt rundt og prøve meg på noen fjelloverganger også.)

edit: kan kanskje legge til at sykkelen som skal fraktes er en cannondale med skivebremser i størrelse 48. skal reise videre med tog/buss. Skal så bli hentet av de jeg skal bo hos, og vet jo ikke hvor stor bil det er (mtp om de har plass til en sykkelkoffert), slik hadde det vært mer 'sikkert' med pappesken, da jeg bare kunne syklet det siste stykket inn til dem.

Redigert av sarawfm; 09/05/2020 11:59.
Re: Sykkelkoffert vs pappeske [Re: sarawfm] #2606263 09/05/2020 12:13
Sepeda Online
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
KLM er veldig grei å ha med å gjøre hva gjelder sykkel. Fløy nylig med dem t/r Oslo-Madrid.

Sitat: KLM
Du kan ta med deg en sykkel (...) på maks. 23 kg (inkludert sykkelboksen) for et gebyr, forutsatt at den er pakket i en boks, beholder eller bag som er spesifikt designet for transport av sykkel. Maksimale mål for denne sykkelboksen er 176,5 x 23,0 x 101,5 cm. Den beste måten å beskytte sykkelen din på, er å bruke et stivt omslag.

Med KLM må man gi beskjed minst 48 timer på forhånd om at man har med sykkel, på nett under Min Reise eller ved å ringe KLMs kundekontaktsenter. Du må oppgi målene og vekten på esken/kofferten. Men du betaler gebyret først på flyplassen ved avreise. Selv om du får bekreftet plass for sykkel, må du altså ikke betale, med mindre du faktisk benytter muligheten. Det skiller seg fra f.eks. SAS, der man ikke får returnert pengene dersom man først har bestilt ekstra bagasje for frakt av sykkel, og siden ombestemmer seg. Litt gøy at koffert oversettes med stivt omslag ICON_SMILE

Se KLM Spesialbagasje.

Jeg vil anbefale at du ringer og hører direkte med KLM ang. sykkel og gebyr, spesielt siden du har stop over. Merk at dersom et annet, samarbeidende selskap faktisk opererer en av strekningene, er det dette selskapet sine regler som gjelder. Disse kan være ganske annerledes. F.eks. Lufthansa skiller seg fra SAS.

Eneste problem er mulig forsinkelse av bagasje ved kort stopp i Schiphol/Amsterdam. Vet at en del opplever det. Også jeg. Heldigvis ble den forsinket på returen, ikke turen. Fikk den kjørt hjem neste dag.

Har ikke selv sendt sykkel i pappeske, men forstår at det som regel fungerer helt fint. Se Landeveis Slik pakker du sykkelen i pappeske.

Hva gjelder sykkelkoffert, velger jeg selv hard koffert for beskyttelse.

Om du skal fly til land der bagasjen rutinemessig inspiseres, f.eks. USA, velg en koffert som er enkel å åpne og lukke. Ikke lås den, da vil den kunne bli brutt opp.

Siste tråd om koffert er så vidt jeg husker denne. Der skriver jeg litt om noen rimelige alternativer jeg hadde hjemme. Men endte opp med å kjøpe pent brukt på Finn.

Re: Sykkelkoffert vs pappeske [Re: Sepeda] #2606265 09/05/2020 12:22
S
sarawfm Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: Sepeda
KLM er veldig grei å ha med å gjøre hva gjelder sykkel. Fløy nylig med dem t/r Oslo-Madrid.

Sitat: KLM
Du kan ta med deg en sykkel (...) på maks. 23 kg (inkludert sykkelboksen) for et gebyr, forutsatt at den er pakket i en boks, beholder eller bag som er spesifikt designet for transport av sykkel. Maksimale mål for denne sykkelboksen er 176,5 x 23,0 x 101,5 cm. Den beste måten å beskytte sykkelen din på, er å bruke et stivt omslag.

Med KLM må man gi beskjed minst 48 timer på forhånd om at man har med sykkel, på nett under Min Reise eller ved å ringe KLMs kundekontaktsenter. Du må oppgi målene og vekten på esken/kofferten. Men du betaler gebyret først på flyplassen ved avreise. Selv om du får bekreftet plass for sykkel, må du altså ikke betale, med mindre du faktisk benytter muligheten. Det skiller seg fra f.eks. SAS, der man ikke får returnert pengene dersom man først har bestilt ekstra bagasje for frakt av sykkel, og siden ombestemmer seg. Litt gøy at koffert oversettes med stivt omslag ICON_SMILE

Se KLM Spesialbagasje.

Jeg vil anbefale at du ringer og hører direkte med KLM ang. sykkel og gebyr, spesielt siden du har stop over. Merk at dersom et annet, samarbeidende selskap faktisk opererer en av strekningene, er det dette selskapet sine regler som gjelder. Disse kan være ganske annerledes. F.eks. Lufthansa skiller seg fra SAS.

Eneste problem er mulig forsinkelse av bagasje ved kort stopp i Schiphol/Amsterdam. Vet at en del opplever det. Også jeg. Heldigvis ble den forsinket på returen, ikke turen. Fikk den kjørt hjem neste dag.

Tusen takk!! Dette hjalp masse. ICON_SMILE

Re: Sykkelkoffert vs pappeske [Re: sarawfm] #2606268 09/05/2020 12:34
Sepeda Online
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Litt av et tidspunkt å flytte på, ja.

Men Sveits er et mekka for sykling.

Har ikke utforsket det selv, men har en kollega i landet som har lovet meg husrom, så tenker å kombinere arbeid og hygge ved første anledning etter at verden er blitt frisk igjen. Legg gjerne ut tips på forumet om fine turer etterhvert som du blir kjent.

God tur - håper alt ordner seg!

ICON_SMILE

Re: Sykkelkoffert vs pappeske [Re: sarawfm] #2606536 10/05/2020 19:14
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Til kofferter: Jeg har reist med de fleste variantene enten selv eller som en del av et reisefølge, inkludert flere ganger til både Sveits, Spania, Italia, Frankrike.

Selv har jeg Evoc (eldre modell og noe tyngre enn dagens utgaver) og er veldig fornøyd med den. Jeg har (bank i bordet) til gode å oppleve skader med koffert på fly. Det gjaldt forsåvidt da jeg fløy med Ryanair og karbonsykkelen var såvidt pakket inn med litt papp rundt over/underrør også.

Har også reist med billig-billig utgave fra Birk, og dyrere hardcase kofferter som den du lenker til fra BW. Bakdelen med sistnevnte er større grad av demontering, og at de kan være tilpasset spesifike merker/sykkeltyper. Jeg liker derfor semi-rugged type som Evoc, som gir deg fleksibilitet og robusthet samtidig. At den har en bred hjulavstand gjør den mer stabil å trille på flyplasser. Det er en egenskap som er undervurdert dersom du har transfer og må forflytte sykkel selv fra gate til gate, eller skal rekke flytog eller annet med kort tid til rådighet.

Av samme årsak pakker jeg alltid med et par-tre strammebånd av type Biltema eller mindre for å kunne stroppe fast koffert i både bagasjetralle, sammen andres bagasje eller for å holde den oppreist på slingrete togforbindelser. De få grammene ekstra er undervurdert opp mot mengden plunder der er når man treffer en saueflokk på terminalen og ender opp med å velte sykkelkoffert(er) utover terminalgulvet...

Redigert av Anders A-R; 10/05/2020 19:16.

| NOTS Bærum - medlem & skribent i Stibyggerhåndboka | I wasn't wrong, I am just far more correct now than I was then. - A. Dershowitz

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå