Jeg er nå på jakt etter min første landeveissykkel og trenger i den forbindelse litt hjelp til valg av sykkel. Jeg har sett mye på hva som ligger på finn og ser at det er mye penger å spare på å kjøpe brukt vs. nytt. Budsjettet ligger på 10-15k alt etter som hvor mye sykkel jeg får for pengene, men selvfølgelig helst så rimelig som mulig. Sykkelen vil kun bli brukt på landevei/asfalt, så grus vil ikke være grunn til å ta høyde for. Ser for meg at jeg først og fremst vil bruke den til trening noen dager i uka, men også lange turer i sommerens solskinn. Jeg bor i Oslo området, så det må da være noen muligheter nedover Oslofjorden?
Jeg er ca.187cm høy og har normal kropp, med noe forholdsmessig lengre overkropp enn underkropp.
Jakten etter sykkel har pågått en stund, men jeg er rett og slett for usikker på hva som er et godt kjøp til å faktisk gå det. Her er blant annet en jeg har sett på: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=178230345 Den streker seg mot toppen av mitt budsjett, men virker å være mye sykkel for pengene i og med at jeg også for med kjørecomputer?
Jeg håper noen mer erfarne sjeler enn meg kan rekke ut en hjelpende hånd opp den bratte bakken mot et første sykkelkjøp!
Velkommen til forumet, jeg er svært lite oppdatert i Giant-verdenen, og ser meg bare "blind" på det litt rare merket på kjedestaget. Utover det er det sikkert en fin-fin sykkel.
De fleste anbefaler vel det de har selv, jeg synes du skal se på du kan få en CAAD 12 eller 13 ny innenfor budsjettet ditt, da kan du splitter ny sykkel(jada, det er aluramme, men det er ingenting å gråte for)hos en forhandler som kan bistå deg bedre enn noen som har gått lei og bare vil bli kvitt sykkelen sin
Støtter Caad12/13 (siden jeg har en selv, som min første landeveissykkel), men tror de kan ligge en god del for høyt i pris nå.
Ut fra specs synes jeg det ser ut som XXLs White RR Pro 20 gir mye for pengene, som en første landeveissykkel. Ligger til 12k nå, men mener den var på tilbud til under 10k i forrige uke.
Propel er en fet sykkel, men er jo ikke akkurat noen typisk langtursykkel. Hvis du er ung og sprek bør ikke det være noe problem. Har en studiekompis som kjøpte en tilsvarende det der i fjor og han trives godt på den. Omtrent samme høyde som deg.
Nedover langs fjorden er det masse fine steder å sykle, men anbefaler virkelig Follo altså, det er et smykke. Jeg bor ganske langt sør i Oslo og bruker ti min ned til hvervenbukta, eller femten til klemetsrud og derfra er det bare kos.
Re: Kjøp av første landeveissykkel
[Re: gare]
#260627509/05/202013:24
Takk for gode svar! Veldig gode poeng her, CAAD 12 og 13 virker som et godt valg med tanke på å få hjelp av fagkyndige i butikk. Jeg er nok litt "skadet" av yrkesvalg innen økonomi og er på jakt etter et godt kjøp, er forskjellen på ny sykkel vs. brukt sykkel verdt den ekstra summen? For en nybegynner er det nok lett å se seg blind på enkle verdier som vekt og lignende.
Jeg ønsker helst en sykkel som jeg kan bruke i flere år framover og ikke vokser ut av innen neste år. Blir ofte fort bitt av basillen Er syklene nevnt her noe som dekker dette? Ser ut som CAAD og Gavia ville vært bedre sykler enn den fra white etter som erfaringen øker, også selvsagt et prishopp selvfølgelig.
Ja, Propel dekker definitivt mine syn på sykkelens utseende, rett og slett en utrolig vakker sykkel og noe lignende denne hadde vært helt konge!
Takk for tips om veivalg Vetleg, jeg har sett for meg turer nedover vestlige Oslofjord da jeg har lite kjennskap til østsiden, men turen ned til hvervenbukta og videre skal være en av mine første turer!
Om du vil ha noe "fremtidrettet" og valget står mellom Caad12 og 13 velger du 13 som er konstruert for skiver i utgangspunktet. Disse Caad'ene er uansett så bra at de tåler det fjongeste av både hjul og gruppesett.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
skal du ha mest for pengene kjøper du en en brukt aluminiumsmodell med 105 gir til +/- 5000. Det er kun marginal opplevd forskjell som du uansett ikke kommer til å merke med det første. Da har du rikelig til overs til alt det andre. Når du har syklet et par år og vet hva du vil ha og hva som er rett størrelse kan du bytte til en sykkel som er mer optimal for ditt bruk. Den gamle sykkelen kan du selge nesten uten verditap så lenge den er brukbart vedlikeholdt.
Utvilsomt enklere å kjøpe sin andre sykkel så jorn (Jørn?) sitt forslag er absolutt fornuftig. Min tredje sykkel vil bli den perfekte hva gjelder geometri, krank, krankarmlengde, styrebredde, drop, reach, stemlengde osv.
Jeg bytter mellom min billige og dyre sykkel. Det er forskjell, men vi snakker ikke Ferrari vs. Fiat Panda.
CAAD blir blir "alltid" anbefalt her inne. Etter alt å dømme et bra valg, men går du veien med å kjøpe for 15k hadde jeg kjøpt noe brukt som jeg synes ser bra ut. Hvis det er CAAD så strålende, men finnes mye bra der ute som ikke er CAAD.
Veldig forskjellig fra person til person, men greit å tenke på at man muligens trenger en annen type sal og nytt stem for å justere sittestillingen - noe som også vil koste litt. Apropos komfort er riktig sal viktigere enn noe annet for meg.
Hei, prøver meg i denne tråden ettersom jeg er omtrent samme høyde. Har dog litt lavere budsjett, helst maks 7K ish. Holder til i Trondheim så er ikke allverdens av muligheter.
Tusen takk for all hjelp, jeg endte opp med å kjøpe sykkel brukt denne gangen, mye grunnet det økonomiske aspektet om jeg ikke skulle trives med sporten. Sykkel er mottatt, første tur er unnagjort og jeg er helt hekta!
Jeg gikk forresten for en Synapse carbon med mye tilbehør, virker å være en god allrounder til en god pris
Ang. annonsen du linket til: CAAD 10 med 105 og Rs11 hjul. Ser veldig "stock" ut. Lugano er nok dekkene han kjøpte med, og de ser veldig lite brukt ut.
MINUS: Ble vel solgt for 13-14 000 som veildende pris i Norge fra 2012 av. Er 10-delt 105-gruppe, og to generasjoner er kommet av CAAD-en etter denne. 10-delt, felgbrems, og 8 år gammel ramme vil mange si er noe utdatert. Så prisen er nok litt høy.
PLUSS: CAAD 10-rammen er nesten like bra som CAAD 12, bare litt hardere (karbonsetepinne bør være første oppgradering). Shimano 105 5800 er solid og tåler mye bruk, billig i drift. Kjøper du denne kan du trygt oppgradere komponenter (hjul, gruppe, styre og stem) etter hvert som du blir hekta.
SUM: Veldig trygt kjøp, kan brukes lenge og vil være billig i drift. Kan prøve å prute litt, men jeg hadde slått til. Finn-utvalget i Trondheim var labert gitt
Sniker meg inn i denne tråden siden trådstarter har handlet seg sykkel nå
Hva tror folket om denne sykkelen? Mye sykkel for pengene? Virker som Xxl kjører et lanseringstilbud(?) på den frem til 24.mai. Nysjerrig på hva veiledende pris blir på denne etterhvert. Merida Mission Road 300 Tiagra
Ingen ekspert på sykler i den prisklassen der, men virker ganske normalt priset for meg. Får vel 105 med felgbrems nytt i det prisleiet. Så koster det av en eller annen grunn noen tusen ekstra for skiver så da blir det slik. Tviler på at den går permanent mye opp i pris etter det såkalte lanseringstilbudet, men mulig jeg tar feil der - som sagt ingen ekspert.
Storebroren med samme ramme i karbon har fått god omtale som en allsidige doning med spenstig kjørefølelse på variert underlag, god dekklaring helt opp til 42 mm eller 35 mm under skjermer, og praktiske fordeler som fester for heldekkende skjermer. Se f.eks. Road.cc: Merida Mission Road 7000-E 2020.
Men: Dette er strengt tatt ikke en landeveissykkel. Eller komfortracer, som XXL skriver.
Merida har tatt sin siste cyclocross/kross-ramme og satt på komponenter - gruppe/utveksling og dekk - egnet for landevei. Dette er en løsning vi kjenner fra flere år siden, da nettopp krossykler ble brukt som helårssykler.
Rammen på Mission CX og Mission Road er altså den samme. Men rammen har hyppig fått ros for å være allsidig. Den er amerikansk lang og stabil, ikke europeisk høy og bratt.
Hva betyr det i praksis?
Ettersom dette opprinnelig er en krossramme designet for krossritt, er sittestillingen i utgangspunktet aggressiv. Faktisk mer aggressiv enn en del ritt-racere. Merida kompenserer for dette ved å sette på kortere styrefremspring/stem enn vanlig på landeveissykkel, og øke antallet avstandsskiver/spacers under styret. Dette med avstandsskiver er ikke en fleipete bemerkning fra min side - det opplyses også på Meridas hjemmeside.
Vi finner det også igjen på bildene hos XXL. Og uten at det er et problem, er det tydelig at Road-modellen som er avbildet er satt opp med underlig styrevinkel. Kan enkelt rettes opp, men er enda et eksempel på at ikke alle syklene fra XXL er satt korrekt opp.
Om vi ser på målene som avgjør kjøreegenskapene, ser vi at sykkelen har slakkere styrevinkel enn det vi finner på de fleste landeveissykler. Det vil gjøre den stabil i høy hastighet og egnet for grovere underlag. Men det vil gi en noe annen styrefølelse enn en gjennomsnittlig landeveissykkel.
Kjedestagene er også markant lengre, for å gi plass til brede dekk og gjørme, noe som igjen gir lengre akselavstand. På samme måte som den slakke fronten, gir lange kjedestag og akselavstand stabilitet, men bidrar til en annen kjørefølelse og krever noe mer input fra fører.
Krankdrop er som forventet av en krossrammen beskjedent, med andre ord noe høyere krankhus enn man typisk finner på en landeveissykkel.
Dette er etter alt å dømme er en utmerket blandeveissykkel om man skal bruke brede dekk på grovt underlag eller vil ha brede landeveisdekk under heldekkende skjermer, forutsatt at man liker aggressiv sittestilling eller kan leve med mange avstandsskiver under styret. Og perfekt om man har lyst til å sette på knudrete dekk og prøve seg på kross.
Om man derimot trenger en alminnelig landeveissykkel med dekklaring på ikke mer enn rundt 32 mm, er Mission-rammen unødvendig lang og slakk. Se da heller på en racer med god dekklaring.
Re: Kjøp av første landeveissykkel
[Re: yolo]
#260724313/05/202017:30
Takk for svar og hjelp. Finn-markedet i Trondheim er nok ganske dårlig i forhold til østlandet. Caad 10 var populær så den ble solgt gitt..
Sjekker hva som kommer på Finn hver dag, men skjer ikke så mye.. Kan ha noe med at det har snødd hele den siste uka, frister vel ikke akkurat for folk å ta frem sykkelen..
Ja har vist seg å være litt vanskeligere enn jeg trodde å få tak i noe her. Har bare litt over en mnd før jeg er tilbake på østlandet, kanskje likegjerne vente på det..
Min erfaring fra da jeg kjøpte første brukte racer i fjor er at mange har urealistiske forventninger til hva sykkelen er verdt. Satt i en måned ca for å finne den beste dealen med mye frem og tilbake. Var en del selgere som skulle være litt ekstra lure.
Her kommer en liten motivasjonshistore for deg...
Hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe brukt caad 12 105 til rundt 13k. Kom så over en artikkel på finn hvor en kar solgte en Gavia Verona med ultegra di2 og ultegra hjulsett. Møter fyren og han er en kjempekar. Han drev egentlig med terrengsykkel og skulle prøve racer. Som mange andre fant han ut at det ikke var noe for han etter en sesong. Endte med at jeg fikk sykkelen, karbonflaskeholdere, pedaler, sko og en haug av slanger til 13k. Sykkelen var så godt som ubrukt, kanskje kjørt 30-50 mil.
Gavia er ikke ett "spennende" merke, men sykkelen er veldig god og det er en sykkel jeg tenker å ha en del sesonger fremover. Lykke til med jakten
Den ser jo forholdsvis pen ut, så tipper at du får mer for penga enn om du skulle kjøpt noe til 5500kr nytt. Med forbehold om at du ikke må bytte kjede og kassett. I tillegg ser den kassetten nokså liten ut, så med mindre du er rimelig godt trent fra før, får du nok kjørt deg litt i bakkene med den utvekslinga der
Bare jeg som er fan av å kjøpe første sykkel fra lokal butikk? Som ny satt jeg stor pris på å få en sykkel som er ordentlig satt opp fra starten, få hjelp dersom det skulle være problemer med sykkelen, og ikke minst få noe som passer meg.
Brukte sykler er often en risikosport om man ikke vet hva man skal se etter.
Min første sykkel fra LBS ble satt opp med flere cm for lav sal og det ble byttet til et meget optimistisk stem. Salen var også alt for smal. Det beviser ingenting selvsagt, men basert på alle samtaler jeg har hatt med folk som jobber i slike butikker vil jeg påstå at kunnskapsnivået er veldig varierende.
Hos den riktige butikken og den riktige personen er jeg enig, men hvordan skal man vite hvem det er?
Jeg har aldri kjøpt en brukt sykkel, men av alt det jeg har handlet brukt i livet har jeg aldri opplevd å få noe som ikke stemmer overens med beskrivelsen. Selvsagt skjer det, men med tanke på alt som kjøpes og selges brukt vil jeg påstå det skjer sjelden. Kommer vel mer an på ens personlighet enn noe annet - ikke noe rett eller feil som vil gjelde for alle.
Hatt to kjøpere som aldri møtte opp. Det er det nærmeste jeg kommer den type tillitsbrudd.
Har sett litt i butikker her nå. Mest aktuelt er kanskje 2019 Bianchi IMPULSO Alu, som koster 10-11k. Det er jo egentlig utenfor budsjettet mitt, men er ikke mange sykler under den prisen som har samme kvalitet virker det som.
Har ikke prøvd den enda. Hadde et møte med asfalten i en rundkjøring den uka her etter at kjedet røk rett av, så har et kne som ikke er helt klart for å prøve sykkel
Litt vanskelig å finne konkret informasjon om vekta på den, har sett tall på rundt 21-22 pounds, så er vel oppunder 10 kg trolig.