Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Teknisk klatring, hva er best hjul/nav?

Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? #2604891 03/05/2020 15:41
Registrert: May 2014
Innlegg: 213
S
svene Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Registrert: May 2014
Innlegg: 213
Bytta i fjorårets sesong fra bakhjul med 24 innslagspunkt i navet til et med 36. Etter byttet så kommer jeg nå opp tekniske klatringer jeg aldri kom opp før. Men, jeg gikk samtidig ned i hjulstørrelse fra 29x2.5» Aggressor Dual til 27.5x2.8» Rekon Maxterra. Før Aggressor dekket så hadde jeg på DHR II i 2.3 Dual, syns ikke det klatra noe spesielt bedre enn Aggressor dekket.

Klarer ikke helt å fri meg fra tanken om at 29» hjul med 36 eller mer innslagspunkt vil klatre ennå bedre enn 27.5 oppsettet jeg har i dag. Men da med 2.4-2.5» dekk, feks Maxxis Dissector.

Noen som har testa slike forskjellige oppsett?

Vektmessig skiller disse forskjellige kombinasjonene 100-150g, 29» oppsettet er tyngst.


Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: svene] #2604925 03/05/2020 18:00
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 30,140
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 30,140
Her kan du se at inngrepspunkter har mye å si på teknisk klatring:
https://www.youtube.com/watch?v=13Reqo55xdg


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: svene] #2604949 03/05/2020 18:59
Registrert: May 2014
Innlegg: 213
S
svene Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Registrert: May 2014
Innlegg: 213
Interessant video ja. Der snakker vi vel om 120 mot 690. Tydelig at mange innslagspunkt hjelper godt.

Hva med forskjellen «Lettrullende» 27.5x2.8 i forhold til «litt tyngre» 29x2.4? Vil det bredere dekket klatre bedre enn det smale, selv om det smalere 29» oppsettet i teorien har lettere for å rulle over ujevnhetene og har grovere knaster/mykere gummi?


Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: svene] #2604958 03/05/2020 19:55
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 10,568
Arne_And Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 10,568
Eller viser videoen at han får mer trening på klatringene og derfor går det bedre? Det ser ut som han først prøver med Torch, så med Hydra, i alle klatringene.



Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: svene] #2604963 03/05/2020 20:12
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 2,944
Anders Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 2,944
Det der er jo bare en helt vanlig reklamevideo.


Anders

JA, du trenger selvsagt en utforsykkel! Toppspekka Turner DHR til salgs BILLIG!
Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: svene] #2604995 03/05/2020 22:05
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 2,812
DesmoSkier Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 2,812
Min lille erfaring.
Jeg sykler nå med Hope Pro4, de har 44 inngrepspunkter. Det synes jeg er akkurat litt for lite.
Tidligere har jeg syklet med Chris King, de har 72 inngrepspunkter. Det holdt i massevis.
Så med mindre du er innmari god i trials så tenker jeg at fasiten ligger et sted mellom 44 og 72 ICON_WINK


Helge
Strava
Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: DesmoSkier] #2605008 04/05/2020 06:48
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 30,140
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 30,140
Sitat: DesmoSkier
Min lille erfaring.
Jeg sykler nå med Hope Pro4, de har 44 inngrepspunkter. Det synes jeg er akkurat litt for lite.
Tidligere har jeg syklet med Chris King, de har 72 inngrepspunkter. Det holdt i massevis.
Så med mindre du er innmari god i trials så tenker jeg at fasiten ligger et sted mellom 44 og 72 ICON_WINK

Jeg har ingen inngrepspunkter, det er fint i tekniske klatringer. ICON_TONGUE (men bæltungt nav).

Jeg er i hvert fall solgt på å ha minst CK-inngrep, men vurderer muligens nye DT 240 EXP med 54T neste gang det skal bygges bakhjul.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: svene] #2605013 04/05/2020 07:14
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 16,132
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 16,132
Jeg tenker fasiten ligger aller mest i rytteren ikke i inngrepspunktene :-D

Men det er jo alltid lov å ha lyst på noe nytt.


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: svene] #2605014 04/05/2020 07:16
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,521
ØysteinS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,521
Jeg har Onyx med ingen inngrepspunkt på Calling og Offering, DHR på ene og HR2 på andre. Offering klatrer best av de to, på tross av utslitt HR2. Onyx-nav er avhengighetsskapende. Det er magisk kjensle å sette seg på en av syklene, helt lydløst, og umiddelbar respons. Og desto mer noia når noe rasler eller knirker.

Det som overrasket meg stort, var nå i vår da jeg for alvor tok i bruk stivhekksykkel, Transition Throttle (Hope Pro 4-nav). Jeg satte på gamle dekk, Magic Mary framme, og et Nobby Nic som jeg hadde avvist som stidekk for noen år siden, bak. Den sykkelen banker de to andre på teknisk klatring så det holder. Jeg brukte samme Nobby Nic for noe år siden og vraket det, siden jeg ca. ikke greide noen crux med det dekket. Nå er situasjonen en helt annen, sykkelen med det dårligste bakdekket kommer seg opp en god del vanskelige ting, som ikke Calling kommer opp, med DHR2.

Må måle diverse ting, og finne ut hva som gjør utslaget, når tiden er inne.

Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: svene] #2605017 04/05/2020 07:33
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,502
S
Supermann Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,502
Masse inngrepspunkter er muligens flott det. Kanskje spesielt oppover i teknisk klatring, men utelukkende positivt er det ikke. Nesten alle fulldempere har mer eller mindre variabel kjedestagslengde ettersom man beveger seg gjennom vandringen. Mange inngrepspunkter vil påvirke hvor fritt bakhjulet beveger seg. Det er ikke så mange år siden alle snakket om hvor fint en fulldempet sykkel fungerer når kjedet mangler(ref Mulally i Hafjell og Gwin i Leogang). Når man har færre inngrepspunkter så vil nappingen i bakhjulsopphenget forekomme mindre hyppig. Napping betyr mer vibrasjon i sykkel og rytter => bevegelsesenergi går til spille => bremsende effekt. Flere inngripspunkter vil derfor, alt annet likt, bremse deg på en fulldemper, all den tid du er i bevegelse uten å tråkke over ujevnt terreng.

På en halvdemper er selvfølgelig ikke dette noe problem...

Redigert av Supermann; 04/05/2020 07:35.

Ut på tur!

Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: Supermann] #2605027 04/05/2020 07:57
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,521
ØysteinS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,521
Sitat: Supermann
Når man har færre inngrepspunkter så vil nappingen i bakhjulsopphenget forekomme mindre hyppig. Napping betyr mer vibrasjon i sykkel og rytter => bevegelsesenergi går til spille => bremsende effekt. Flere inngripspunkter vil derfor, alt annet likt, bremse deg på en fulldemper, all den tid du er i bevegelse uten å tråkke over ujevnt terreng.


Dette betinger jo at rotasjonen til opphenget går raskere enn rotasjonen til hjulet, og det er da ikke tilfellet, stort sett?

Jeg er ikke i stand til å kjenne noe napping på mine sykler, men jeg er ingen prinsesse. (På erten).

Om kranken holdes låst vil jo evt kompresjon med tilsvarende kjedestrekk føre til at kompresjon i opphenget konverteres til framoverpuff, gitt at ikke beina gir etter.

Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: svene] #2605030 04/05/2020 08:07
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,521
ØysteinS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,521
Om man følger med kranken i videoen under, der hjulet har rotasjon idet landingen skjer, så er ikke kranken påvirket nevneverdig, man kan tilogmed se at kjedet over og under krankdrevet slenger ganske kvapsete i de fleste tilfellene. Siden AS er nær 100% for det meste av sykler nå så vil det bli strekk i kjedet, men det ser ikke ut som det påvirker kranken, her:

https://www.youtube.com/watch?v=V1XYCVJt3VE

Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: ØysteinS] #2605032 04/05/2020 08:10
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,502
S
Supermann Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,502
Sitat: ØysteinS
Sitat: Supermann
Når man har færre inngrepspunkter så vil nappingen i bakhjulsopphenget forekomme mindre hyppig. Napping betyr mer vibrasjon i sykkel og rytter => bevegelsesenergi går til spille => bremsende effekt. Flere inngripspunkter vil derfor, alt annet likt, bremse deg på en fulldemper, all den tid du er i bevegelse uten å tråkke over ujevnt terreng.


Dette betinger jo at rotasjonen til opphenget går raskere enn rotasjonen til hjulet, og det er da ikke tilfellet, stort sett?

Jeg er ikke i stand til å kjenne noe napping på mine sykler, men jeg er ingen prinsesse. (På erten).

Om kranken holdes låst vil jo evt kompresjon med tilsvarende kjedestrekk føre til at kompresjon i opphenget konverteres til framoverpuff, gitt at ikke beina gir etter.


Det er nok tilfellet når du kjører over røtter og steiner som gir raske slag - i lavere hastighet. Trege slag er ikke noe problem, det er jo heller ikke disse man ønsker at dempingen skal ta unna.

Beina er ikke egnet til å ta i mot momentet du får fra pedalene da du ellers ikke vil stå i balanse før slagene kommer. Skal du være i stand til å ta i mot slaget må du vekte foten du har foran. Du balanserer jo tross alt over krankakselen. Hvis du sitter og tråkker så vil du kunne ta i mot noe, men dette vil ikke komme gratis på noen måte da du bruker de samme musklene som du når du tråkker vanlig, men dette skjer uavhengig av hvor mange inngrepspunkter du har fordi navet uansett har grepet inn.

Så kan man heller diskutere hvor mye tap denne nappingen er, og hvor kompromisset skal ligge.


Ut på tur!

Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: ØysteinS] #2605038 04/05/2020 08:17
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,502
S
Supermann Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,502
Sitat: ØysteinS
Om man følger med kranken i videoen under, der hjulet har rotasjon idet landingen skjer, så er ikke kranken påvirket nevneverdig, man kan tilogmed se at kjedet over og under krankdrevet slenger ganske kvapsete i de fleste tilfellene. Siden AS er nær 100% for det meste av sykler nå så vil det bli strekk i kjedet, men det ser ikke ut som det påvirker kranken, her:

https://www.youtube.com/watch?v=V1XYCVJt3VE


Fin video.

Kjedet over er betydelig mindre kvapsete enn under. Samtidig så vil kjedet uansett måtte bevege seg fordi det er tungt og det er som en strukket line. Og man utøve enormt med horisontalt moment ved lite kraft på en strukket linje ved å utøve selv begrenset moment vertikalt. (ref nm belastning på festepunktene til en stram slakklinje når en voksen mann står på.)


Ut på tur!

Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: svene] #2605042 04/05/2020 08:24
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 30,140
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 30,140
Her har du god forklaring på hvorfor chainless gjør at det fungerer bedre uten kjede.
https://www.youtube.com/watch?v=grNUgu0H9YA
Sjekk også Seb Stott sine videoer på Instagram her:
https://www.instagram.com/p/B_r0nUCHALX/

Det er ikke inngrepspunktene som er synderen, men kjedet. - med mindre du har høkk to flat uten avrulling.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: baronKanon] #2605049 04/05/2020 08:39
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,502
S
Supermann Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,502
Sitat: baronKanon
Her har du god forklaring på hvorfor chainless gjør at det fungerer bedre uten kjede.
https://www.youtube.com/watch?v=grNUgu0H9YA
Sjekk også Seb Stott sine videoer på Instagram her:
https://www.instagram.com/p/B_r0nUCHALX/

Det er ikke inngrepspunktene som er synderen, men kjedet. - med mindre du har høkk to flat uten avrulling.


Se det du sier er at jeg allikevel ikke har en unnskyldning for ikke å oppgradere mine DT-nav?

Håpløst, dette var mitt siste halmstrå...


Ut på tur!

Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: Supermann] #2605052 04/05/2020 08:48
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 30,140
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 30,140
Sitat: Supermann
Sitat: baronKanon
Her har du god forklaring på hvorfor chainless gjør at det fungerer bedre uten kjede.
https://www.youtube.com/watch?v=grNUgu0H9YA
Sjekk også Seb Stott sine videoer på Instagram her:
https://www.instagram.com/p/B_r0nUCHALX/

Det er ikke inngrepspunktene som er synderen, men kjedet. - med mindre du har høkk to flat uten avrulling.


Se det du sier er at jeg allikevel ikke har en unnskyldning for ikke å oppgradere mine DT-nav?

Håpløst, dette var mitt siste halmstrå...

Correctomundo!

Jeg har hele tiden vært av din oppfatning, men har aldri klart å oppnå pedal kickback selv, og har spurt folk om de har opplevd noe sånt på sykler med sykt høy AS (VPP, bl.a), og ingen kan egentlig si noe. Angvik overbeviste meg også om at det bare var tull med King og sånn på utforsykkel pga dette, men poenget til Steve er jo logisk. Ser meg ikke tilbake nå. Nå er det i9 eller Onyx (selv om sistnevnte påvirker dempingen i negativ retning p.g.a. høy udempet vekt (200g+ i forhold til andre nav i samme prisklasse).


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: svene] #2605053 04/05/2020 08:51
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,521
ØysteinS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,521
Prøver ikke å arrestere noen, men jeg gikk inn i en nerdepsykose, i varierende grad:

Iht Push så måler de i snitt ca 0.2 m/s og maks 2,1 m/s i hastighet på skaftet. Omsetningen til en sykkel er gjerne ca 2,5, så hastighet til hjulet oppover er gjerne 0,5 til maks 5 m/s. Som vil si 1,8 og 21 km/t. Om man tar seg sammen og ikke henfaller helt inn i psykosen, så kan man relatere til framoverfart, dvs 1,8 km/t i opphenget vs 8-10 km/t trillefart, for moderate småslag.

Kan jo regne på rotasjonshastighet og slikt, men jeg må visst jobbe litt, sier klokka.

Push-data:
https://forums.mtbr.com/shocks-suspension/does-anybody-have-suspension-velocity-data-796871.html

Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: svene] #2605083 04/05/2020 11:19
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,192
bøttesmetten Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,192
Jeg sto opp med høyrefoten en gang jeg kom opp et crux. Bør jeg da alltid stå opp med høyrefoten? Erfaringsmessig er venstrefoten best å stå opp med når det skal gå fort nedover.

Fra spøk til alvor:

Da "Ochain" lanserte et produkt som skulle fikse pedal-kickback, slo bulshit-seismografen min ut.
Regnet meg frem til at du skal sykle jævlig sakte mens du dropper sjukt høyt før det i det hele tatt vil være antydning til PK.
Bare snakeoil.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1T2O7zkf_E8tI9E3FywBmD6Ge4_eDJI5-JLyon1Hn6Sk/edit?usp=sharing

Det gikk opp for meg i denne keyboard-warrior-seansen at det faktisk er vekten til kjedet som evt. lager trøbbel og som delvis hindrer demping til å fungere optimalt. (så kom Vorsprung noen dager senere og bekreftet mistanken)

Har begynt å lage en kjedeførerdings som festes på kjedestag og er oljedempet (med demper fra en RC-bil). Holder kjedet på plass under raske slag, men flytter seg etter kjedet når man girer. Målet er *HELT* stille sykkel (ingen kjedelyd, har ikke råd til ONYX), og minimal chainslap.


@tarhof på instagram
Pole Evolink 158/176 2019
Banshee Prime 2016
Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: svene] #2605134 04/05/2020 14:49
Registrert: May 2014
Innlegg: 213
S
svene Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Registrert: May 2014
Innlegg: 213
Da konkluderer ihvertfall jeg med at mange inngrepspunkter på navet er bra. Helst over 50 etter en enkel analyse av alle innleggene. Så da blir det å sette nytt bakhjul på ønskelista igjen. Og samtidig følge litt med om noen butikker kommer med noen bra tilbud.


Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: svene] #2605142 04/05/2020 15:19
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,085
tmork Offline
Lilloman
Offline
Lilloman
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,085
Sitat: svene
Da konkluderer ihvertfall jeg med at mange inngrepspunkter på navet er bra. Helst over 50 etter en enkel analyse av alle innleggene. Så da blir det å sette nytt bakhjul på ønskelista igjen. Og samtidig følge litt med om noen butikker kommer med noen bra tilbud.

Vil tro at dekkene, samt dekktrykk har større betydning enn noe som helst annet.


Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: tmork] #2605146 04/05/2020 15:33
Registrert: May 2014
Innlegg: 213
S
svene Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Registrert: May 2014
Innlegg: 213
Sitat: tmork
Sitat: svene
Da konkluderer ihvertfall jeg med at mange inngrepspunkter på navet er bra. Helst over 50 etter en enkel analyse av alle innleggene. Så da blir det å sette nytt bakhjul på ønskelista igjen. Og samtidig følge litt med om noen butikker kommer med noen bra tilbud.

Vil tro at dekkene, samt dekktrykk har større betydning enn noe som helst annet.


Ja, må nok se litt på det også. Ønsker meg et dekk som har knastestørrelse mellom Rekon+ og DHR II+, men samtidig ikke veier så mye over 900 gram. Skal uansett ikke la det stoppe ønsket om nytt (og bedre) hjul :-)


Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: svene] #2605183 04/05/2020 18:05
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,631
Garpen Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,631
Sitat: svene
Ønsker meg et dekk som har knastestørrelse mellom Rekon+ og DHR II+, men samtidig ikke veier så mye over 900 gram. Skal uansett ikke la det stoppe ønsket om nytt (og bedre) hjul ICON_SMILE


Hva med Maxxis Aggressor?

Jeg har kjørt det noen uker nå og er veldig fornøyd. DD casing for stivere sidevegger og da blir det kanskje litt tungt, men 2.5 er helt i grenseland for felgene mine. Det kan jo hende at det ikke griper like bra som DHR, men det triller helt ok.

Har DHR II i front forøvrig.

Pink Bike review


Redigert av Garpen; 04/05/2020 18:08.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: Garpen] #2605190 04/05/2020 18:30
Registrert: May 2014
Innlegg: 213
S
svene Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Registrert: May 2014
Innlegg: 213
Sitat: Garpen
Sitat: svene
Ønsker meg et dekk som har knastestørrelse mellom Rekon+ og DHR II+, men samtidig ikke veier så mye over 900 gram. Skal uansett ikke la det stoppe ønsket om nytt (og bedre) hjul ICON_SMILE


Hva med Maxxis Aggressor?

Jeg har kjørt det noen uker nå og er veldig fornøyd. DD casing for stivere sidevegger og da blir det kanskje litt tungt, men 2.5 er helt i grenseland for felgene mine. Det kan jo hende at det ikke griper like bra som DHR, men det triller helt ok.

Har DHR II i front forøvrig.

Pink Bike review



Har prøvd Aggressor i 29x2.5, fikk ikke skikkelig grep med det syns jeg. Men det var med 24 innslagspunkter på baknavet. Kjørte back-to-back test med det mot 27.5x2.8 Rekon i fjor (nav med 36 innslagspunkt) Klart lettest å komme opp alle typer tekniske klatringer med Rekon da. Jeg tenker Aggressor kanskje hadde vært bedre med litt større sideknaster, derfor jeg tror Dissector kan være bedre.


Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: bøttesmetten] #2605288 05/05/2020 07:40
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 30,140
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 30,140
Sitat: bøttesmetten
Har begynt å lage en kjedeførerdings som festes på kjedestag og er oljedempet (med demper fra en RC-bil). Holder kjedet på plass under raske slag, men flytter seg etter kjedet når man girer. Målet er *HELT* stille sykkel (ingen kjedelyd, har ikke råd til ONYX), og minimal chainslap.

Finnes flere som gir deg det du trenger allerede på markedet:
https://chaintameruk.co.uk/
https://stfubike.com/

Jeg har sistnevnte, men den passet bare delvis inn i baktriangelet mitt. Ble splitt så litt på halvdemper, litt på fulldemper, kan legge ut bilder etter hvert.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: svene] #2605328 05/05/2020 10:08
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 399
espenta Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 399
Aggressor kommer jo bare i dual compound, av en eller annen grunn. Føler jeg har bedre grep med Rekon 2.6 enn jeg hadde med Aggressor 2.5, hvertfall på vått. Dissector kommer som standard framdekk på Genius i år ser jeg. Det virker veldig likt DHF og DHR2 da.

Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: svene] #2605332 05/05/2020 10:26
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 4,175
E
EmilZipp Offline
Besatt
Offline
Besatt
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 4,175
Jeg er for langt unna nerd til å greie å følge denne tråden men av en eller annen grunn sitter jeg å leser. Kan noen på en kortfattet måte fortelle meg sammenhengen mellom angrepspunkter og demperoppheng, dekk, hjul, vekt klatreegenskaper ?


Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley
Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: baronKanon] #2605344 05/05/2020 11:32
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,192
bøttesmetten Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,192
Sitat: baronKanon
Sitat: bøttesmetten
Har begynt å lage en kjedeførerdings som festes på kjedestag og er oljedempet (med demper fra en RC-bil). Holder kjedet på plass under raske slag, men flytter seg etter kjedet når man girer. Målet er *HELT* stille sykkel (ingen kjedelyd, har ikke råd til ONYX), og minimal chainslap.

Finnes flere som gir deg det du trenger allerede på markedet:
https://chaintameruk.co.uk/
https://stfubike.com/

Jeg har sistnevnte, men den passet bare delvis inn i baktriangelet mitt. Ble splitt så litt på halvdemper, litt på fulldemper, kan legge ut bilder etter hvert.

Er klar over begge disse. Chaintamer virker å være den beste løsningen. STFU vil fortsatt la kjedet bevege seg ganske mye. Jeg vil minimere bevegelsen av kjedet både over og under kjedestaget. Min løsning vil minne mest om førstnevnte, men der chaintamer bruker friksjon til å holde kjedet på plass, vil jeg bruke oljedemping.

Så nei, de gir meg ikke det jeg trenger. Vi har vel ish samme baktriangel også (jeg har evolink 158), så det kan hende du kan få teste løsningen min etterhvert.


@tarhof på instagram
Pole Evolink 158/176 2019
Banshee Prime 2016
Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: espenta] #2605419 05/05/2020 16:24
Registrert: May 2014
Innlegg: 213
S
svene Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Registrert: May 2014
Innlegg: 213
Sitat: espenta
Aggressor kommer jo bare i dual compound, av en eller annen grunn. Føler jeg har bedre grep med Rekon 2.6 enn jeg hadde med Aggressor 2.5, hvertfall på vått. Dissector kommer som standard framdekk på Genius i år ser jeg. Det virker veldig likt DHF og DHR2 da.


Samme erfaring jeg har, men da mot Rekon 2.8. Virker som det er for tett mellom knastene og at de er for harde på Aggressor. Er vel DC gummien som gjør det.


Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: EmilZipp] #2605420 05/05/2020 16:32
Registrert: May 2014
Innlegg: 213
S
svene Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Registrert: May 2014
Innlegg: 213
Sitat: EmilZipp
Jeg er for langt unna nerd til å greie å følge denne tråden men av en eller annen grunn sitter jeg å leser. Kan noen på en kortfattet måte fortelle meg sammenhengen mellom angrepspunkter og demperoppheng, dekk, hjul, vekt klatreegenskaper ?


Er vel omtrent slik veldig kort forklart:
Energibruk oppoverbakke skal minimeres -> lav vekt på alt inkludert rytter
Best mulig energioverføring fra motor (menneske) til fremdrift av ekvipasjen -> God kobling uten tap mellom menneske (føtter)-pedaler-nav i bakhjul (innslagspunkter)-dekk (ikke for mye og ikke for lite grep)-bakke
Demperoppheng påvirker forskjellige deler av dette avhengig av type.


Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: svene] #2605497 06/05/2020 07:47
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 30,140
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 30,140
Sitat: bøttesmetten
Er klar over begge disse. Chaintamer virker å være den beste løsningen. STFU vil fortsatt la kjedet bevege seg ganske mye. Jeg vil minimere bevegelsen av kjedet både over og under kjedestaget. Min løsning vil minne mest om førstnevnte, men der chaintamer bruker friksjon til å holde kjedet på plass, vil jeg bruke oljedemping.

Så nei, de gir meg ikke det jeg trenger. Vi har vel ish samme baktriangel også (jeg har evolink 158), så det kan hende du kan få teste løsningen min etterhvert.

Nå sporer vi egentlig bananas av fra opprinnelig tråd, så kanskje en egen tråd hadde vært å foretrekke?

Det jeg ser som fordelen med Chaintamer er at denne vil holde posisjonen sin basert på hvilket gir du er i (statisk), slik at kjedet holdes så statisk som mulig. Det er jo det man ønsker med å redusere kjedeslag. Med demping vil du jo la kjedet bevege seg mer, vil du ikke? Tror nok friksjon vil holde seg mer statisk enn dempet. Det er også viktig at man ikke får for mye subbing, så der er STFU ganske fin. Der måtte jeg på min evolink kun bruke den lille (fremre), festet på setestag.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: svene] #2605870 07/05/2020 19:55
Registrert: May 2014
Innlegg: 213
S
svene Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Registrert: May 2014
Innlegg: 213
Sitter å ser på forskjellige hjul/nav med mange innslagspunkt. Hvorfor er det ingen flere produsenter som gjør slik som Bontrager med sitt RapidDrive system. De lager bosset med 2x3 spor til palene, der settene er forskjøvet litt for å doble innslagspunktene. De leverer så samme boss til 54 og 108 navet. Eneste forskjellen er i selve bosset. For 54 er det kun 3 paler, på 108 er det alle 6 installert. Man kan da oppgradere fra 54 til 108 med å kjøpe 3 ekstra paler! Så hvorfor er det ingen 3dje parts produsenter eller produsentene selv som lager boss med 6 spor i stedet for 3? Da ville jo alle nav med et gitt antall spor kunne oppgraderes med det dobbelte på en enkel og rimelig måte. Prinsipielt kan man jo frede opp et eksisterende boss man har liggende og sette inn flere paler. Men det krever nok en ok CNC fres for å få presisjon nok til de 3 ekstra sporene.


Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: svene] #2605874 07/05/2020 20:09
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,483
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,483
Det er mange produsentar som har liknande løysingar, der palane grip inn på ulike tidspunkt.

Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: -Jan] #2605876 07/05/2020 20:20
Registrert: May 2014
Innlegg: 213
S
svene Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Registrert: May 2014
Innlegg: 213
Ja det stemmer, men etter det jeg finner så har alle de et høyt antall innslagspunkt. Jeg finner ingen av de litt rimelige navene med boss med mer enn 3 paler og da heller ikke boss klargjort for 6. Et godt eksempel er DT Swiss 370 som leveres med en hel masse sykler fra ganske så billige til høye prisklasser. DT Swiss (eller noen andre for den saks skyld) kunne tatt seg bryet med å maskinere boss med plass til 6 paler til det navet.


Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: svene] #2605880 07/05/2020 20:37
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,483
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,483
Sram (900 og andre) har fire palar og 26 inngrepspunkt, men dobler til 52. https://www.singletracks.com/mtb-ge...tachment/sram_mtb_double_time_techimage/

Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: -Jan] #2605911 08/05/2020 05:26
Registrert: May 2014
Innlegg: 213
S
svene Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Registrert: May 2014
Innlegg: 213
Akkurat det jeg savner fra flere leverandører. De har vært smarte der, og de skryter av det i tillegg i beskrivelsen. Dette er bra:
DOUBLE TIME™ Freehub
Ratcheting up the smarts. This straight-aligned, 4-pawl design turns the 26-tooth ratchet ring into 52 points of contact. The result: smooth 6.9-degree engagement without reducing tooth size or offsetting internal geometry-which means serious long-term durability.


Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: svene] #2605925 08/05/2020 06:54
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 30,140
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 30,140
Sitat: svene
Sitter å ser på forskjellige hjul/nav med mange innslagspunkt. Hvorfor er det ingen flere produsenter som gjør slik som Bontrager med sitt RapidDrive system. De lager bosset med 2x3 spor til palene, der settene er forskjøvet litt for å doble innslagspunktene. De leverer så samme boss til 54 og 108 navet. Eneste forskjellen er i selve bosset. For 54 er det kun 3 paler, på 108 er det alle 6 installert. Man kan da oppgradere fra 54 til 108 med å kjøpe 3 ekstra paler! Så hvorfor er det ingen 3dje parts produsenter eller produsentene selv som lager boss med 6 spor i stedet for 3? Da ville jo alle nav med et gitt antall spor kunne oppgraderes med det dobbelte på en enkel og rimelig måte. Prinsipielt kan man jo frede opp et eksisterende boss man har liggende og sette inn flere paler. Men det krever nok en ok CNC fres for å få presisjon nok til de 3 ekstra sporene.

KTL gjorde noe tilsvarende med Hope Pro 2. Han gjorde noe enklere: filte ned to av palene, slik at det ble to og to istedenfor 4 som grep samtidig. Hvis du ikke har elsykkel, veier mye eller har bananas mye styrke i sprintbeina, så bør det holde for en stund, i hvert fall.

Ellers er jo Industry Nine Hydra helt konge der. Med 690 inngrep, så har de en og en pale som slår inn av gangen, men på grunn av fleks etc, så vil alle gripe når man legger på moment. Der er det 115 tenner i ringen, men 6 paler. Se video for forklaring (av mye mer også):
https://www.youtube.com/watch?v=tqXDsuS73fQ


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: baronKanon] #2605957 08/05/2020 07:40
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,230
marley Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,230
Sitat: baronKanon

Ellers er jo Industry Nine Hydra helt konge der. Med 690 inngrep, så har de en og en pale som slår inn av gangen, men på grunn av fleks etc, så vil alle gripe når man legger på moment. Der er det 115 tenner i ringen, men 6 paler. Se video for forklaring (av mye mer også):
https://www.youtube.com/watch?v=tqXDsuS73fQ


Vil ikke det si at man har 1/2 grad dødgang, og deretter opptil 5.5 grader fleks før full kontakt av alle paler? Blir det like kontant som 690 inngrep uten fleks?

Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: marley] #2605965 08/05/2020 08:03
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 30,140
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 30,140
Sitat: marley
Sitat: baronKanon

Ellers er jo Industry Nine Hydra helt konge der. Med 690 inngrep, så har de en og en pale som slår inn av gangen, men på grunn av fleks etc, så vil alle gripe når man legger på moment. Der er det 115 tenner i ringen, men 6 paler. Se video for forklaring (av mye mer også):
https://www.youtube.com/watch?v=tqXDsuS73fQ


Vil ikke det si at man har 1/2 grad dødgang, og deretter opptil 5.5 grader fleks før full kontakt av alle paler? Blir det like kontant som 690 inngrep uten fleks?

Jeg vil nok tro den fleksen er lite merkbar, evt. at man vender seg til det. Samme med mitt Onyx. Ørlite fleks/gummifølelse, men den vender man seg til. Er uansett mindre kakk enn om man har mye dødgang, noe som gjør at man får mykere start og potensielt bedre grep, siden man ikke får den brå starten. I teorien.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: svene] #2605966 08/05/2020 08:04
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,483
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,483
Denne såg eg ikkje komma. Newmen har gått over til palar i dei nye nava, og har bevisst valt berre 36 inngrepspunkt for å unngå kickback: https://www.pinkbike.com/news/newmen-advanced-sl-a30-wheelset-first-ride-2020.html

Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: marley] #2605974 08/05/2020 08:11
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,483
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,483
Sitat: marley
Vil ikke det si at man har 1/2 grad dødgang, og deretter opptil 5.5 grader fleks før full kontakt av alle paler? Blir det like kontant som 690 inngrep uten fleks?
Nei, men så vidt eg har fått med meg så vil heller ikkje alle palane gripe inn ved normal bruk. Kanskje berre 2 eller 3.

Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: -Jan] #2605976 08/05/2020 08:19
Registrert: May 2014
Innlegg: 213
S
svene Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Registrert: May 2014
Innlegg: 213
Sitat: -Jan
Denne såg eg ikkje komma. Newmen har gått over til palar i dei nye nava, og har bevisst valt berre 36 inngrepspunkt for å unngå kickback: https://www.pinkbike.com/news/newmen-advanced-sl-a30-wheelset-first-ride-2020.html


Den var kjedelig, jeg hadde håpet de skulle komme med 54T ratchet som DT Swiss har. Da hadde jeg kjøpt nytt bakhjul med en gang. Har et forhjul fra de og det er helt knall.


Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: svene] #2605979 08/05/2020 08:29
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,483
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,483
Den optimale løysinga er kanskje å lage eit nav der ein frå styret kan kople ut og inn halvparten av palane etter behov. Kople inn i teknisk klatring, og kople ut når det går nedover.

Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: svene] #2605983 08/05/2020 08:33
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 30,140
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 30,140
Sitat: svene
Sitat: -Jan
Denne såg eg ikkje komma. Newmen har gått over til palar i dei nye nava, og har bevisst valt berre 36 inngrepspunkt for å unngå kickback: https://www.pinkbike.com/news/newmen-advanced-sl-a30-wheelset-first-ride-2020.html


Den var kjedelig, jeg hadde håpet de skulle komme med 54T ratchet som DT Swiss har. Da hadde jeg kjøpt nytt bakhjul med en gang. Har et forhjul fra de og det er helt knall.

Du kan jo få bygget opp med andre nav, da. Jeg er selv veldig glad i stillheten fra Onyx-navet mitt. Selv om jeg ikke føler jeg mangler noe på inngrep når jeg går over til Industry Nine Torch-navet mitt (120POE), så er stillheten magisk!


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: svene] #2605984 08/05/2020 08:34
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,483
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,483
Ser at Newmen er inne og svarer i kommentarfeltet til artikkelen.

Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav? [Re: svene] #2606090 08/05/2020 11:53
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,483
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,483

Side 1 av 2 1 2

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå