Teknisk klatring, hva er best hjul/nav?
|
Teknisk klatring, hva er best hjul/nav?
03/05/2020 15:41
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Bytta i fjorårets sesong fra bakhjul med 24 innslagspunkt i navet til et med 36. Etter byttet så kommer jeg nå opp tekniske klatringer jeg aldri kom opp før. Men, jeg gikk samtidig ned i hjulstørrelse fra 29x2.5» Aggressor Dual til 27.5x2.8» Rekon Maxterra. Før Aggressor dekket så hadde jeg på DHR II i 2.3 Dual, syns ikke det klatra noe spesielt bedre enn Aggressor dekket.
Klarer ikke helt å fri meg fra tanken om at 29» hjul med 36 eller mer innslagspunkt vil klatre ennå bedre enn 27.5 oppsettet jeg har i dag. Men da med 2.4-2.5» dekk, feks Maxxis Dissector.
Noen som har testa slike forskjellige oppsett?
Vektmessig skiller disse forskjellige kombinasjonene 100-150g, 29» oppsettet er tyngst.
Gresset er like brunt på den andre siden.
|
|
|
Re: Teknisk klatring, hva er best hjul/nav?
[Re: svene]
03/05/2020 18:59
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Interessant video ja. Der snakker vi vel om 120 mot 690. Tydelig at mange innslagspunkt hjelper godt.
Hva med forskjellen «Lettrullende» 27.5x2.8 i forhold til «litt tyngre» 29x2.4? Vil det bredere dekket klatre bedre enn det smale, selv om det smalere 29» oppsettet i teorien har lettere for å rulle over ujevnhetene og har grovere knaster/mykere gummi?
|
|
|
03/05/2020 19:55
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Eller viser videoen at han får mer trening på klatringene og derfor går det bedre? Det ser ut som han først prøver med Torch, så med Hydra, i alle klatringene.
|
|
|
03/05/2020 20:12
|
Anders
Besatt
|
Besatt
Det der er jo bare en helt vanlig reklamevideo.
Anders
|
|
|
03/05/2020 22:05
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Min lille erfaring. Jeg sykler nå med Hope Pro4, de har 44 inngrepspunkter. Det synes jeg er akkurat litt for lite. Tidligere har jeg syklet med Chris King, de har 72 inngrepspunkter. Det holdt i massevis. Så med mindre du er innmari god i trials så tenker jeg at fasiten ligger et sted mellom 44 og 72 
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
04/05/2020 06:48
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Min lille erfaring. Jeg sykler nå med Hope Pro4, de har 44 inngrepspunkter. Det synes jeg er akkurat litt for lite. Tidligere har jeg syklet med Chris King, de har 72 inngrepspunkter. Det holdt i massevis. Så med mindre du er innmari god i trials så tenker jeg at fasiten ligger et sted mellom 44 og 72  Jeg har ingen inngrepspunkter, det er fint i tekniske klatringer.  (men bæltungt nav). Jeg er i hvert fall solgt på å ha minst CK-inngrep, men vurderer muligens nye DT 240 EXP med 54T neste gang det skal bygges bakhjul.
|
|
|
04/05/2020 07:14
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg tenker fasiten ligger aller mest i rytteren ikke i inngrepspunktene :-D
Men det er jo alltid lov å ha lyst på noe nytt.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
04/05/2020 07:16
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har Onyx med ingen inngrepspunkt på Calling og Offering, DHR på ene og HR2 på andre. Offering klatrer best av de to, på tross av utslitt HR2. Onyx-nav er avhengighetsskapende. Det er magisk kjensle å sette seg på en av syklene, helt lydløst, og umiddelbar respons. Og desto mer noia når noe rasler eller knirker.
Det som overrasket meg stort, var nå i vår da jeg for alvor tok i bruk stivhekksykkel, Transition Throttle (Hope Pro 4-nav). Jeg satte på gamle dekk, Magic Mary framme, og et Nobby Nic som jeg hadde avvist som stidekk for noen år siden, bak. Den sykkelen banker de to andre på teknisk klatring så det holder. Jeg brukte samme Nobby Nic for noe år siden og vraket det, siden jeg ca. ikke greide noen crux med det dekket. Nå er situasjonen en helt annen, sykkelen med det dårligste bakdekket kommer seg opp en god del vanskelige ting, som ikke Calling kommer opp, med DHR2.
Må måle diverse ting, og finne ut hva som gjør utslaget, når tiden er inne.
|
|
|
04/05/2020 07:33
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Masse inngrepspunkter er muligens flott det. Kanskje spesielt oppover i teknisk klatring, men utelukkende positivt er det ikke. Nesten alle fulldempere har mer eller mindre variabel kjedestagslengde ettersom man beveger seg gjennom vandringen. Mange inngrepspunkter vil påvirke hvor fritt bakhjulet beveger seg. Det er ikke så mange år siden alle snakket om hvor fint en fulldempet sykkel fungerer når kjedet mangler(ref Mulally i Hafjell og Gwin i Leogang). Når man har færre inngrepspunkter så vil nappingen i bakhjulsopphenget forekomme mindre hyppig. Napping betyr mer vibrasjon i sykkel og rytter => bevegelsesenergi går til spille => bremsende effekt. Flere inngripspunkter vil derfor, alt annet likt, bremse deg på en fulldemper, all den tid du er i bevegelse uten å tråkke over ujevnt terreng.
På en halvdemper er selvfølgelig ikke dette noe problem...
Redigert av Supermann; 04/05/2020 07:35.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
04/05/2020 07:57
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Når man har færre inngrepspunkter så vil nappingen i bakhjulsopphenget forekomme mindre hyppig. Napping betyr mer vibrasjon i sykkel og rytter => bevegelsesenergi går til spille => bremsende effekt. Flere inngripspunkter vil derfor, alt annet likt, bremse deg på en fulldemper, all den tid du er i bevegelse uten å tråkke over ujevnt terreng.
Dette betinger jo at rotasjonen til opphenget går raskere enn rotasjonen til hjulet, og det er da ikke tilfellet, stort sett? Jeg er ikke i stand til å kjenne noe napping på mine sykler, men jeg er ingen prinsesse. (På erten). Om kranken holdes låst vil jo evt kompresjon med tilsvarende kjedestrekk føre til at kompresjon i opphenget konverteres til framoverpuff, gitt at ikke beina gir etter.
|
|
|
04/05/2020 08:07
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Om man følger med kranken i videoen under, der hjulet har rotasjon idet landingen skjer, så er ikke kranken påvirket nevneverdig, man kan tilogmed se at kjedet over og under krankdrevet slenger ganske kvapsete i de fleste tilfellene. Siden AS er nær 100% for det meste av sykler nå så vil det bli strekk i kjedet, men det ser ikke ut som det påvirker kranken, her: https://www.youtube.com/watch?v=V1XYCVJt3VE
|
|
|
[Re: ØysteinS]
04/05/2020 08:10
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Når man har færre inngrepspunkter så vil nappingen i bakhjulsopphenget forekomme mindre hyppig. Napping betyr mer vibrasjon i sykkel og rytter => bevegelsesenergi går til spille => bremsende effekt. Flere inngripspunkter vil derfor, alt annet likt, bremse deg på en fulldemper, all den tid du er i bevegelse uten å tråkke over ujevnt terreng.
Dette betinger jo at rotasjonen til opphenget går raskere enn rotasjonen til hjulet, og det er da ikke tilfellet, stort sett? Jeg er ikke i stand til å kjenne noe napping på mine sykler, men jeg er ingen prinsesse. (På erten). Om kranken holdes låst vil jo evt kompresjon med tilsvarende kjedestrekk føre til at kompresjon i opphenget konverteres til framoverpuff, gitt at ikke beina gir etter. Det er nok tilfellet når du kjører over røtter og steiner som gir raske slag - i lavere hastighet. Trege slag er ikke noe problem, det er jo heller ikke disse man ønsker at dempingen skal ta unna. Beina er ikke egnet til å ta i mot momentet du får fra pedalene da du ellers ikke vil stå i balanse før slagene kommer. Skal du være i stand til å ta i mot slaget må du vekte foten du har foran. Du balanserer jo tross alt over krankakselen. Hvis du sitter og tråkker så vil du kunne ta i mot noe, men dette vil ikke komme gratis på noen måte da du bruker de samme musklene som du når du tråkker vanlig, men dette skjer uavhengig av hvor mange inngrepspunkter du har fordi navet uansett har grepet inn. Så kan man heller diskutere hvor mye tap denne nappingen er, og hvor kompromisset skal ligge.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: ØysteinS]
04/05/2020 08:17
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Om man følger med kranken i videoen under, der hjulet har rotasjon idet landingen skjer, så er ikke kranken påvirket nevneverdig, man kan tilogmed se at kjedet over og under krankdrevet slenger ganske kvapsete i de fleste tilfellene. Siden AS er nær 100% for det meste av sykler nå så vil det bli strekk i kjedet, men det ser ikke ut som det påvirker kranken, her: https://www.youtube.com/watch?v=V1XYCVJt3VEFin video. Kjedet over er betydelig mindre kvapsete enn under. Samtidig så vil kjedet uansett måtte bevege seg fordi det er tungt og det er som en strukket line. Og man utøve enormt med horisontalt moment ved lite kraft på en strukket linje ved å utøve selv begrenset moment vertikalt. (ref nm belastning på festepunktene til en stram slakklinje når en voksen mann står på.)
Ut på tur!
|
|
|
[Re: baronKanon]
04/05/2020 08:39
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Se det du sier er at jeg allikevel ikke har en unnskyldning for ikke å oppgradere mine DT-nav? Håpløst, dette var mitt siste halmstrå...
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
04/05/2020 08:48
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Se det du sier er at jeg allikevel ikke har en unnskyldning for ikke å oppgradere mine DT-nav? Håpløst, dette var mitt siste halmstrå... Correctomundo! Jeg har hele tiden vært av din oppfatning, men har aldri klart å oppnå pedal kickback selv, og har spurt folk om de har opplevd noe sånt på sykler med sykt høy AS (VPP, bl.a), og ingen kan egentlig si noe. Angvik overbeviste meg også om at det bare var tull med King og sånn på utforsykkel pga dette, men poenget til Steve er jo logisk. Ser meg ikke tilbake nå. Nå er det i9 eller Onyx (selv om sistnevnte påvirker dempingen i negativ retning p.g.a. høy udempet vekt (200g+ i forhold til andre nav i samme prisklasse).
|
|
|
04/05/2020 08:51
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Prøver ikke å arrestere noen, men jeg gikk inn i en nerdepsykose, i varierende grad: Iht Push så måler de i snitt ca 0.2 m/s og maks 2,1 m/s i hastighet på skaftet. Omsetningen til en sykkel er gjerne ca 2,5, så hastighet til hjulet oppover er gjerne 0,5 til maks 5 m/s. Som vil si 1,8 og 21 km/t. Om man tar seg sammen og ikke henfaller helt inn i psykosen, så kan man relatere til framoverfart, dvs 1,8 km/t i opphenget vs 8-10 km/t trillefart, for moderate småslag. Kan jo regne på rotasjonshastighet og slikt, men jeg må visst jobbe litt, sier klokka. Push-data: https://forums.mtbr.com/shocks-suspension/does-anybody-have-suspension-velocity-data-796871.html
|
|
|
04/05/2020 11:19
|
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
Jeg sto opp med høyrefoten en gang jeg kom opp et crux. Bør jeg da alltid stå opp med høyrefoten? Erfaringsmessig er venstrefoten best å stå opp med når det skal gå fort nedover. Fra spøk til alvor: Da "Ochain" lanserte et produkt som skulle fikse pedal-kickback, slo bulshit-seismografen min ut. Regnet meg frem til at du skal sykle jævlig sakte mens du dropper sjukt høyt før det i det hele tatt vil være antydning til PK. Bare snakeoil. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1T2O7zkf_E8tI9E3FywBmD6Ge4_eDJI5-JLyon1Hn6Sk/edit?usp=sharingDet gikk opp for meg i denne keyboard-warrior-seansen at det faktisk er vekten til kjedet som evt. lager trøbbel og som delvis hindrer demping til å fungere optimalt. (så kom Vorsprung noen dager senere og bekreftet mistanken) Har begynt å lage en kjedeførerdings som festes på kjedestag og er oljedempet (med demper fra en RC-bil). Holder kjedet på plass under raske slag, men flytter seg etter kjedet når man girer. Målet er *HELT* stille sykkel (ingen kjedelyd, har ikke råd til ONYX), og minimal chainslap.
|
|
|
04/05/2020 14:49
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Da konkluderer ihvertfall jeg med at mange inngrepspunkter på navet er bra. Helst over 50 etter en enkel analyse av alle innleggene. Så da blir det å sette nytt bakhjul på ønskelista igjen. Og samtidig følge litt med om noen butikker kommer med noen bra tilbud.
|
|
|
04/05/2020 15:19
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Da konkluderer ihvertfall jeg med at mange inngrepspunkter på navet er bra. Helst over 50 etter en enkel analyse av alle innleggene. Så da blir det å sette nytt bakhjul på ønskelista igjen. Og samtidig følge litt med om noen butikker kommer med noen bra tilbud. Vil tro at dekkene, samt dekktrykk har større betydning enn noe som helst annet.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
04/05/2020 15:33
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Da konkluderer ihvertfall jeg med at mange inngrepspunkter på navet er bra. Helst over 50 etter en enkel analyse av alle innleggene. Så da blir det å sette nytt bakhjul på ønskelista igjen. Og samtidig følge litt med om noen butikker kommer med noen bra tilbud. Vil tro at dekkene, samt dekktrykk har større betydning enn noe som helst annet. Ja, må nok se litt på det også. Ønsker meg et dekk som har knastestørrelse mellom Rekon+ og DHR II+, men samtidig ikke veier så mye over 900 gram. Skal uansett ikke la det stoppe ønsket om nytt (og bedre) hjul :-)
|
|
|
04/05/2020 18:05
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ønsker meg et dekk som har knastestørrelse mellom Rekon+ og DHR II+, men samtidig ikke veier så mye over 900 gram. Skal uansett ikke la det stoppe ønsket om nytt (og bedre) hjul  Hva med Maxxis Aggressor? Jeg har kjørt det noen uker nå og er veldig fornøyd. DD casing for stivere sidevegger og da blir det kanskje litt tungt, men 2.5 er helt i grenseland for felgene mine. Det kan jo hende at det ikke griper like bra som DHR, men det triller helt ok. Har DHR II i front forøvrig. Pink Bike review
Redigert av Garpen; 04/05/2020 18:08.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
04/05/2020 18:30
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ønsker meg et dekk som har knastestørrelse mellom Rekon+ og DHR II+, men samtidig ikke veier så mye over 900 gram. Skal uansett ikke la det stoppe ønsket om nytt (og bedre) hjul  Hva med Maxxis Aggressor? Jeg har kjørt det noen uker nå og er veldig fornøyd. DD casing for stivere sidevegger og da blir det kanskje litt tungt, men 2.5 er helt i grenseland for felgene mine. Det kan jo hende at det ikke griper like bra som DHR, men det triller helt ok. Har DHR II i front forøvrig. Pink Bike reviewHar prøvd Aggressor i 29x2.5, fikk ikke skikkelig grep med det syns jeg. Men det var med 24 innslagspunkter på baknavet. Kjørte back-to-back test med det mot 27.5x2.8 Rekon i fjor (nav med 36 innslagspunkt) Klart lettest å komme opp alle typer tekniske klatringer med Rekon da. Jeg tenker Aggressor kanskje hadde vært bedre med litt større sideknaster, derfor jeg tror Dissector kan være bedre.
|
|
|
[Re: bøttesmetten]
05/05/2020 07:40
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Har begynt å lage en kjedeførerdings som festes på kjedestag og er oljedempet (med demper fra en RC-bil). Holder kjedet på plass under raske slag, men flytter seg etter kjedet når man girer. Målet er *HELT* stille sykkel (ingen kjedelyd, har ikke råd til ONYX), og minimal chainslap. Finnes flere som gir deg det du trenger allerede på markedet: https://chaintameruk.co.uk/https://stfubike.com/Jeg har sistnevnte, men den passet bare delvis inn i baktriangelet mitt. Ble splitt så litt på halvdemper, litt på fulldemper, kan legge ut bilder etter hvert.
|
|
|
05/05/2020 10:08
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
Aggressor kommer jo bare i dual compound, av en eller annen grunn. Føler jeg har bedre grep med Rekon 2.6 enn jeg hadde med Aggressor 2.5, hvertfall på vått. Dissector kommer som standard framdekk på Genius i år ser jeg. Det virker veldig likt DHF og DHR2 da.
|
|
|
05/05/2020 10:26
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er for langt unna nerd til å greie å følge denne tråden men av en eller annen grunn sitter jeg å leser. Kan noen på en kortfattet måte fortelle meg sammenhengen mellom angrepspunkter og demperoppheng, dekk, hjul, vekt klatreegenskaper ?
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: baronKanon]
05/05/2020 11:32
|
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
Har begynt å lage en kjedeførerdings som festes på kjedestag og er oljedempet (med demper fra en RC-bil). Holder kjedet på plass under raske slag, men flytter seg etter kjedet når man girer. Målet er *HELT* stille sykkel (ingen kjedelyd, har ikke råd til ONYX), og minimal chainslap. Finnes flere som gir deg det du trenger allerede på markedet: https://chaintameruk.co.uk/https://stfubike.com/Jeg har sistnevnte, men den passet bare delvis inn i baktriangelet mitt. Ble splitt så litt på halvdemper, litt på fulldemper, kan legge ut bilder etter hvert. Er klar over begge disse. Chaintamer virker å være den beste løsningen. STFU vil fortsatt la kjedet bevege seg ganske mye. Jeg vil minimere bevegelsen av kjedet både over og under kjedestaget. Min løsning vil minne mest om førstnevnte, men der chaintamer bruker friksjon til å holde kjedet på plass, vil jeg bruke oljedemping. Så nei, de gir meg ikke det jeg trenger. Vi har vel ish samme baktriangel også (jeg har evolink 158), så det kan hende du kan få teste løsningen min etterhvert.
|
|
|
[Re: espenta]
05/05/2020 16:24
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Aggressor kommer jo bare i dual compound, av en eller annen grunn. Føler jeg har bedre grep med Rekon 2.6 enn jeg hadde med Aggressor 2.5, hvertfall på vått. Dissector kommer som standard framdekk på Genius i år ser jeg. Det virker veldig likt DHF og DHR2 da. Samme erfaring jeg har, men da mot Rekon 2.8. Virker som det er for tett mellom knastene og at de er for harde på Aggressor. Er vel DC gummien som gjør det.
|
|
|
[Re: EmilZipp]
05/05/2020 16:32
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg er for langt unna nerd til å greie å følge denne tråden men av en eller annen grunn sitter jeg å leser. Kan noen på en kortfattet måte fortelle meg sammenhengen mellom angrepspunkter og demperoppheng, dekk, hjul, vekt klatreegenskaper ? Er vel omtrent slik veldig kort forklart: Energibruk oppoverbakke skal minimeres -> lav vekt på alt inkludert rytter Best mulig energioverføring fra motor (menneske) til fremdrift av ekvipasjen -> God kobling uten tap mellom menneske (føtter)-pedaler-nav i bakhjul (innslagspunkter)-dekk (ikke for mye og ikke for lite grep)-bakke Demperoppheng påvirker forskjellige deler av dette avhengig av type.
|
|
|
|
|