Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Birken 2020

Birken 2020 #2602184 20/04/2020 18:22
E
erik e Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
130 dager igjen . Blir det ritt? Håper det. Det er mitt mål i år også. Satser på ca. 100 turer fra 2-8 mil,de fleste tur/retur jobb og ca 15 langturer. Hva med dere ?

Re: Birken 2020 [Re: erik e] #2602192 20/04/2020 19:00
olechr Online
More than words
More than words
Jeg har trua, men tror ikke det blir så mye ritt før Birken.

Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.
Re: Birken 2020 [Re: erik e] #2602202 20/04/2020 20:00
larsdx Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Blir 95% sikkert ikke ritt eller større arrangementer i år. Guldvang i Helsedirektoratet sa det var lite sannsynlig i år.

Re: Birken 2020 [Re: erik e] #2602203 20/04/2020 20:00
E
EspenS Offline
Avhengig
Avhengig
E
Jeg holder det som relativt lite sannsynlig at det blir avholdt massearrangementer ut resten av 2020, og jeg tror det blir avklaring på det ila neste uke - siden kulturministeren (som også har idrett som ansvarsområde) har mye pes på seg nå for en avklaring på hva som vil gjelde fra en samlet festivalbransje som venter på å kunne løse ut force majeure.

Re: Birken 2020 [Re: erik e] #2602236 21/04/2020 06:22
E
eOpseth Offline
Veteran
Veteran
E
Hvis lite sannsynlig så ryker alle Birken-arrangementer i år. Har de rygg til å bære det?

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Birken 2020 [Re: erik e] #2602245 21/04/2020 06:46
K
knutspeed Offline
Ivrig
Ivrig
K
Har tygget litt på ritt i år, etter å ha hatt en fantastisk lørdag med DH i Kjerringåsen. Folk var flinke, holdt avstand. Heishåndtak ble spritet kontinuerlig osv.

Tenker jo at dersom man skal åpne for ritt i år, bør jo enduro være det mest hensiktsmessige mtp muligheten til å holde god avstand, kanskje også ritt som UB og Offroad Valdres. Mer usikker på marathon og rundbane.

Re: Birken 2020 [Re: knutspeed] #2602249 21/04/2020 07:11
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: knutspeed
Har tygget litt på ritt i år, etter å ha hatt en fantastisk lørdag med DH i Kjerringåsen. Folk var flinke, holdt avstand. Heishåndtak ble spritet kontinuerlig osv.

Tenker jo at dersom man skal åpne for ritt i år, bør jo enduro være det mest hensiktsmessige mtp muligheten til å holde god avstand, kanskje også ritt som UB og Offroad Valdres. Mer usikker på marathon og rundbane.

Enten så blir det tillatt med alt av ritt eller ingenting. Uansett hvilken type ritt, så vil det samles mye folk på ett og samme sted. Og starten på UB kan vel sammenlignes både med rundbane og Maraton. Samlet flokk som sykler for å komme først inn på stien. Og på Enduro står vel flere samtidig og venter på start. Nei, 2020 tror jeg blir rittfritt.

I have the power.
Re: Birken 2020 [Re: erik e] #2602252 21/04/2020 07:14
E
eOpseth Offline
Veteran
Veteran
E
DK hever nå grensen til 500 på forsamlinger.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Birken 2020 [Re: eOpseth] #2602262 21/04/2020 08:07
olechr Online
More than words
More than words
Sitat: eOpseth
DK hever nå grensen til 500 på forsamlinger.

Håper dette også skjer her etter midten av juni. Da kan hvertfall noen arrangementer komme i gang igjen.

Re: Birken 2020 [Re: NjuK] #2602276 21/04/2020 08:52
K
knutspeed Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: NjuK

Enten så blir det tillatt med alt av ritt eller ingenting. Uansett hvilken type ritt, så vil det samles mye folk på ett og samme sted. Og starten på UB kan vel sammenlignes både med rundbane og Maraton. Samlet flokk som sykler for å komme først inn på stien. Og på Enduro står vel flere samtidig og venter på start. Nei, 2020 tror jeg blir rittfritt.

Tja, ikke noe problem å organisere avstand i Enduro slik jeg ser det. Som du påpeker kan det være kø ved start, spesielt om første etappe har heis. Men erfaringen min er at det kunne løses mye enklere enn f.eks å gå på butikken. Når man er i gang med rittet, ditto. Bør være fullt mulig å holde minst like god avstand som folk ellers på helgetur i marka.

Start UB kan være vanskelig, men tror mest av alt at det er alt rundt som vil by på problemer. Messe, hoteller, innsjekk, buss til start osv. For Offroad Valdres sin del er det ikke i nærheten samme rush i starten, da de har lang defilering, og bare et par hundre deltakere totalt. Null prob å holde avstand. De årene jeg har vært med er det ikke lenge man ser andre deltakere i løpet av 10t på setet, bortsett fra lagkompisene.

Om grensa settes på 500 her også går vel nesten samtlige enduroritt godt innenfor det, inkl funksjonærer. Det er jo også mulig å be om at alle deltakerene er 100% selvhjulpne med drikke/mat.

I don't know, men antar at det vil komme muligheter til å være kreative. Litt teit om man f.eks skal stoppe de mindre endurorittetene fordi man ikke kan arrangere grusbirken.

Re: Birken 2020 [Re: knutspeed] #2602386 21/04/2020 16:54
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig

Tja, ikke noe problem å organisere avstand i Enduro slik jeg ser det. Som du påpeker kan det være kø ved start, spesielt om første etappe har heis. Men erfaringen min er at det kunne løses mye enklere enn f.eks å gå på butikken. Når man er i gang med rittet, ditto. Bør være fullt mulig å holde minst like god avstand som folk ellers på helgetur i marka.

Start UB kan være vanskelig, men tror mest av alt at det er alt rundt som vil by på problemer. Messe, hoteller, innsjekk, buss til start osv. For Offroad Valdres sin del er det ikke i nærheten samme rush i starten, da de har lang defilering, og bare et par hundre deltakere totalt. Null prob å holde avstand. De årene jeg har vært med er det ikke lenge man ser andre deltakere i løpet av 10t på setet, bortsett fra lagkompisene.

Om grensa settes på 500 her også går vel nesten samtlige enduroritt godt innenfor det, inkl funksjonærer. Det er jo også mulig å be om at alle deltakerene er 100% selvhjulpne med drikke/mat.

I don't know, men antar at det vil komme muligheter til å være kreative. Litt teit om man f.eks skal stoppe de mindre endurorittetene fordi man ikke kan arrangere grusbirken.

Kan man garantere at alle deltagere holder avstand, ikke berører heis osv. Og hva med helsehjelp underveis?

I have the power.
Re: Birken 2020 [Re: NjuK] #2602457 22/04/2020 07:30
K
knutspeed Offline
Ivrig
Ivrig
K

Kan man garantere at alle deltagere holder avstand, ikke berører heis osv. Og hva med helsehjelp underveis?

Kommunelegen fant det trygt å åpne DH-anlegg her i Østfold. Forskjellen mellom det og å kjøre et enduroritt er vel egentlig ikke veldig stor. Siden man ikke sykler pesende/svettende nær hverandre, anser jeg enduro som mye tryggere enn å gå på Coop, kjøre barna i barnehagen, eller handle maling til å pusse opp stua - når det gjelder smittefare. Kan man garantere at alle holder avstand på skogstur i Nordmarka?

Vi får se - jeg bestemmer jo absolutt ingenting, men tenker kun at det er lettere å gjennomføre enduro trygt enn maraton eller landevei. Når det gjelder ulykker/helsehjelp tenker jeg også at enduro er blant de tryggeste idrettene.

Re: Birken 2020 [Re: erik e] #2603289 25/04/2020 19:16
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig

Re: Birken 2020 [Re: erik e] #2604340 30/04/2020 10:47
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig

Redigert av NjuK; 30/04/2020 10:52.

I have the power.
Re: Birken 2020 [Re: erik e] #2604413 30/04/2020 18:06
E
erik e Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Trist. Er redd det blir noe redusert trening for min del. Birken er målet gjennom sommer’n. Klare merke og slå nabo’n har motivert meg . Kanskje jeg skulle satse på løpet helgen etter. Lover og komme tilbake i -21. God sommer.

Re: Birken 2020 [Re: erik e] #2605073 04/05/2020 10:46
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: erik e
Trist. Er redd det blir noe redusert trening for min del. Birken er målet gjennom sommer’n. Klare merke og slå nabo’n har motivert meg . Kanskje jeg skulle satse på løpet helgen etter. Lover og komme tilbake i -21. God sommer.

Er man strukturert og motivert kan det året vi har nå uten ritt være en gavepakke for formen. Endelig er det tid til å jobbe med de tingene som virkelig kan forbedres. Å slippe og hvile etter ritt og lade opp før dem kan gi vesentlig bedre kontinuitet i treningen. Dette er en av hemmelighetene bak Johaugs overlegenhet etter utestengelsen. Å kunne fokuserer 100 % på trening i lengre perioder kan være veldig nyttig. Konkurranser kommer ofte i veien for god trening, men sykler man bare Birken i løpet av et år endrer ikke ting seg så mye uten dette.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Birken 2020 [Re: sykkeloyvind] #2605102 04/05/2020 12:46
olechr Online
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: erik e

Er man strukturert og motivert kan det året vi har nå uten ritt være en gavepakke for formen. Endelig er det tid til å jobbe med de tingene som virkelig kan forbedres. Å slippe og hvile etter ritt og lade opp før dem kan gi vesentlig bedre kontinuitet i treningen. Dette er en av hemmelighetene bak Johaugs overlegenhet etter utestengelsen. Å kunne fokuserer 100 % på trening i lengre perioder kan være veldig nyttig. Konkurranser kommer ofte i veien for god trening, men sykler man bare Birken i løpet av et år endrer ikke ting seg så mye uten dette.

For min del som mosjonist så er det rittene som er den gode treningen :-)

Re: Birken 2020 [Re: erik e] #2609284 24/05/2020 09:32
Skogsmann Offline
Medlem
Medlem
Birken utgikk, så da har man 1 år å spare på.

Gode forslag til birken sykkel til 20-30.000,-?
Eneste jeg vet er at jeg skal ha stiv gaffel og 27,5".

Hva ser man etter på sånne type ritt.
Sykler utelukkende landevei, men har ønske om å delta på birken ett år.

Zwifter
Re: Birken 2020 [Re: erik e] #2609286 24/05/2020 09:39
Tange Online
Flittig Bie
Flittig Bie
Om man ønsker å delta kan man bruke hva som helst.
Om man ønsker å 'vinne' velger man best verktøy etter sine egne firutsetninger.
Sykler du kun landevei er demper nok fordel i siste tilfelle.

Hvorfor låse seg til 27.5"?

Re: Birken 2020 [Re: erik e] #2609299 24/05/2020 10:17
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Til Birken kan du egentlig nesten bruke hva som helst. Brukte 26-tommere av høy klasse får du nærmest kastet etter deg. En utfordring kan være tilgang til gode dekk. Samtidig holder det med ett par til Birken.
Skal du kjøpe nytt er det få gode argumenter for 27,5 kontra 29. Merkene satser på 29, så de nye syklene med 27,5 er gjerne i lavere prisklasser, eller i små størrelser.
Brukte 27,5 kan du også få billig.

Stiv gaffel eller ei har forsvinnende lite å si i klatringene, men kan utgjøre forskjellen mellom tryn og ikke i de få slagete partiene. Sluttiden i Birken er hovedsaklig avhengig av to faktorer - Hvor god gruppe du havner i fra etter Djuposet og hvor god du er til å holde jevnt høy fart i for det meste slak motbakke.

Redigert av sykkeloyvind; 25/05/2020 06:48.

Øyvind Aas
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Birken 2020 [Re: erik e] #2609367 24/05/2020 17:41
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Litt artig med 27,5. Det skulle jo liksom erstatte både 26" ved at den var lett å håndtere og ha framkommeligheten til 29". Personlig merket jeg nesten ingen forskjell fra 26" og fra jeg gikk over til 29" har jeg ikke sett meg tilbake.

Var vel i samme kategori som Skogsmann og syklet stort sett bare landevei fram til 2010. Kjøpte 29" i 2014 og med unntak av et år har det vært stiv gaffel. På mitt nivå spiller det egentlig ingen rolle om man kjører med demper eller stiv gaffel, det er kjørestyrken som er avgjørende for sluttida. Men min erfaring med demper vs stiv gaffel etter noen hundre ganger fra starten på Birken og opp til Skramstadsætra og ned Djuposet er at 29" med stiv gaffel og volum i framdekket demper nok til at man ikke har problem med å holde plassen sin i den pulja man ligger.

Jeg ville ikke låst meg til 27.5". En Scott Scale f.eks. med stiv gaffel og bra oppsett veier omtrent 7.5 kg med pedaler og er en drøm å kjøre opp bakkene fra start.

Re: Birken 2020 [Re: sykkeloyvind] #2609457 25/05/2020 07:29
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Året kan være perfekt for å ta igjen de andre om man er dedikert som faan ja.. Man tar lett igjen mange som er avhengig av ritt for å trene, f.eks meg selv.. For meg er ritt den aller beste treninga, desto fler desto bedre.. Og ritt treninga skaper motivasjon for å komme seg ut til den vanlige treninga. Bedriftsserie, lokale småritt, mini ritt med klubben er for meg genialt. Føler jeg får hardøkta gratis uten at det koster noe, får jeg på meg klærne og kommer meg til start så er det jo så godt som gjennomført..
Nå deriomot, er det bekmørkt hva form angår. Årets skippertak på Mallorca ble byttet ut med 0 timer i stedet, ingen ritt, ingen fellestreninger med laget, med andre ord alle grunner for å trene er borte, jeg gidder ikke trene når jeg ikke har noe å trene mot så er jo helt håpløs der..
Men neste år kanskje.. Kanskje jeg kommer igang på sti når snøen tiner en gang i juli.. ICON_SMILE
Så til dere strukturerte, sånne som meg som har svært begrenset treningsmoral har dere tatt igjen allerede og dere plukker flere utover året.. ICON_SMILE

Når det gjelder Johaug så tror jeg ikke hun er så suveren nå fordi hun ikke hadde konkurranser på et par år, tror hun ville vært akkurat like suveren med de konkurransene! Det er i all hovedsak Johaug, Bjørgen; Kowalsyk og Kalla som har vunnet viktige distanserenn de siste 10-15 åra. De tre andre er ute av drift. (Kalla er bare en skygge av seg selv fordi om hun fortsatt går på ski). Det er ingen som har det Johaug har nå. Men forhåpentligvis kommer det noen ganske snart, et av årets høydepunkt på ski var jo at hun endelig ble slått i Holmenkollen og håper jo det skjer oftere fremover!

Re: Birken 2020 [Re: sykkeloyvind] #2609460 25/05/2020 07:39
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Stiv gaffel eller ei har forsvinnende lite å si i klatringene, men kan utgjøre forskjellen mellom tryn og ikke i de få slagete partiene. Sluttiden i Birken er hovedsaklig avhengig av to faktorer - Hvor god gruppe du havner i fra etter Djuposet og hvor god du er til å holde jevnt høy fart i for det meste slak motbakke.

Høres ut som at det nærmest er vanskelig å holde seg på sykkelen med stiv gaffel.. ICON_WINK
Velg den sykkelen som passer det du er god på..Jeg syns stiv gaffel gir meg flere bakdeler enn fordeler, forskjellen er ikke stor, men er nå en kilo.
De få terrengpartiene er jo over på få minutter og det er knapt en stein igjen i noen av de så jeg hverken tryner eller blir frakjørt i de på grunn av at jeg ikke har dempere. Det er ingen tvil om hvor jeg blir frakjørt, det er oppover så da får jeg begrense skaden med å ha så lett sykkel som mulig.
Det er min enkle vurdering..

Rart det der giit, å kjøre med stiv gaffel blir sett på som forferdelig, mens gravel bike er genierklært.. ICON_WINK

Re: Birken 2020 [Re: Kriss] #2609532 25/05/2020 10:49
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Kriss

Høres ut som at det nærmest er vanskelig å holde seg på sykkelen med stiv gaffel.. ICON_WINK

Rart det der giit, å kjøre med stiv gaffel blir sett på som forferdelig, mens gravel bike er genierklært.. ICON_WINK

For noen er det jo også vanskelig å holde seg på hjula i de slagete partiene. Ett tryn kan fort utgjøre mer tid enn man har spart på hele løypa forøvrig med stiv gaffel.
Og, ja, Birken med bukkestyre er ikke for alle, og selv om jeg er overbevist om at en grusracer er raskere på alle strekningene på grusen, kan det fort tapes mye tid på de korte strekkene som ikke er grus.

Øyvind Aas
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Birken 2020 [Re: Kriss] #2609542 25/05/2020 11:12
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Kriss

Velg den sykkelen som passer det du er god på..Jeg syns stiv gaffel gir meg flere bakdeler enn fordeler, forskjellen er ikke stor, men er nå en kilo.
De få terrengpartiene er jo over på få minutter og det er knapt en stein igjen i noen av de så jeg hverken tryner eller blir frakjørt i de på grunn av at jeg ikke har dempere. Det er ingen tvil om hvor jeg blir frakjørt, det er oppover så da får jeg begrense skaden med å ha så lett sykkel som mulig.
Det er min enkle vurdering..

Stiv gaffel vil også medføre at alt som vaskebrett, hull i veien osv rister løs plombeme i tenna dine. Og i noen av utforkjøringene kan det også være godt å ha en demper. Selv om demperen er låst, tar den unna noe av støtene.

I have the power.
Re: Birken 2020 [Re: sykkeloyvind] #2609618 25/05/2020 15:51
E
EspenS Offline
Avhengig
Avhengig
E
Kanskje vi kan lande et svar på lett grussykkel med lauf og cane creek eeSilk? mangler vel bare flatt styre da så...

Re: Birken 2020 [Re: sykkeloyvind] #2609743 26/05/2020 08:05
Skogsmann Offline
Medlem
Medlem
Til Birken kan du egentlig nesten bruke hva som helst. Brukte 26-tommere av høy klasse får du nærmest kastet etter deg. En utfordring kan være tilgang til gode dekk. Samtidig holder det med ett par til Birken.
Skal du kjøpe nytt er det få gode argumenter for 27,5 kontra 29. Merkene satser på 29, så de nye syklene med 27,5 er gjerne i lavere prisklasser, eller i små størrelser.
Brukte 27,5 kan du også få billig.

Takk for godt svar. Hørtes utfyllende og konkret nok ut til at jeg tror deg.
Det med utforkjøringer og dempegaffel har jeg ikke tenkt nok på. Så får vurdere dette allikevel.

Zwifter
Re: Birken 2020 [Re: erik e] #2609779 26/05/2020 09:09
Juffe Online
Besatt
Besatt
Bruk dempegaffel. Den får du mest glede av etter birken også ICON_SMILE For en rendyrket landevegssyklist så tror jeg dessuten en dempegaffel vil gjøre deg tryggere i terrenget. Gikk ikke Willman glipp av seieren fordi han frøs opp ned (sic) i ballettbakken? Aret etter mener jeg å huske at han stilte med dempegaffel.

Nytt av året er at vi alle har 12 måneder ekstra å vurdere på ICON_SMILE

'...once more, and more intensity!'
Re: Birken 2020 [Re: Juffe] #2609797 26/05/2020 09:48
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Juffe
Bruk dempegaffel. Den får du mest glede av etter birken også ICON_SMILE For en rendyrket landevegssyklist så tror jeg dessuten en dempegaffel vil gjøre deg tryggere i terrenget. Gikk ikke Willman glipp av seieren fordi han frøs opp ned (sic) i ballettbakken? Aret etter mener jeg å huske at han stilte med dempegaffel.

Året kjørte han vel en Cannondale. Tror aldri jeg har sett en Cannondale terrengsykkel med stiv gaffel (Vet det går an å sette på stiv gaffel). Og, han vant vel pga. av Løvik syklet feil inne ved stadioen. Men, han holdt bedre følge i ballettbakken, og Løvvik hadde vel stiv gaffel.

Redigert av NjuK; 26/05/2020 09:49.

I have the power.
Re: Birken 2020 [Re: NjuK] #2609810 26/05/2020 10:24
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Juffe

Året kjørte han vel en Cannondale. Tror aldri jeg har sett en Cannondale terrengsykkel med stiv gaffel (Vet det går an å sette på stiv gaffel). Og, han vant vel pga. av Løvik syklet feil inne ved stadioen. Men, han holdt bedre følge i ballettbakken, og Løvvik hadde vel stiv gaffel.

Da Willman stoppet helt opp i Ballettbakken syklet han på en Hard Rocx.

Øyvind Aas
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Side 1 av 2 1 2

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå