Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes

Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes #2601967 19/04/2020 21:02
P
PerA Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Heisann!

Jeg skulle gjerne hatt noen tips i forbindelse med kjøp av stisykkel, og håper noe av kompetansen her inne kan peke meg i riktig retning.

Syklisten er forøvrig 185 cm og 82 kg. Budsjettet er på maks 30k.

Jeg har med jevne og ujevne mellomrom syklet lettere skogsstier med en enkel hardtail og kost meg mye med det. Nå har jeg lyst til å prøve det samme med en skikkelig stisykkel, og samtidig utvide løypereportoaret.

Bruksområder til ny sykkel vil være:

- Stier i skog
- Stier på fjell
- Både dagsturer på sti i fjellet og kortere turer i skogen - samt det meste midt i mellom

Brukerens preferanser:

- Jeg trives best på flytstier i nedoverbakke i fin fart, men sykkelen må også være god å sykle oppover med. Jeg har lyst til å kunne sykle både opp til og ned fra fjelltopper og skogsløpyer
- Jeg har ingenting imot om et lite hopp eller to blir en del av turen, men sykkelen trenger ikke å være spesialisert for de luftigste svev

Det er mulig dette er å be om for mye i én og samme sykkel, men jeg gir det et forsøk. I utgangspunktet har jeg tenkt å kjøpe nytt, men om et godt bruktkjøp skulle dukke opp så er det også av interesse.

Jeg har inntil nylig vært nærmest bestemt på en Canyon Spectral AL 6.0 (Lenke), men jeg har også lest at mange sier fine ting om Ibis Ripmo AF, og det har dukket opp et par kandidater (?) på Finn i henholdsvis en Santa Cruz Bronson 2018 (Lenke) og en Trek Fuel Ex 8 2018 (Lenke).

Er det noen som har noen gode tips? Gjerne også til hvor jeg kan kjøpe - både over disk og på nett.

Mange takk så lenge!

Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: PerA] #2601972 19/04/2020 21:54
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Litt tunge de du har linket til tror jeg.. Bør være 13 kg`ish eller lettere om du skal sykle en del oppover og vandring på 120-140 foran kanskje.

iq
Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: PerA] #2601975 19/04/2020 22:43
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Det er gode sykler alle de du linker til. Du kan også sjekke ut canyon neuron al eventuelt nye yt izzo. Sistnevnte tipper nok litt over budsjett så lenge krona er holder seg svak.

Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: PerA] #2601978 20/04/2020 00:22
S
Skikongen Offline
Avhengig
Avhengig
S
Bronson blir kanskje litt grov for bruken du beskriver? Vurdert brukt Tallboy eller Hightower?

• Endless Winter
  • In Tartiflette We Trust
Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: Gammelogdesperat] #2601988 20/04/2020 06:43
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Gammelogdesperat
Litt tunge de du har linket til tror jeg.. Bør være 13 kg`ish eller lettere om du skal sykle en del oppover og vandring på 120-140 foran kanskje.

Helt uenig. Opp til fjelltopp og liker fart nedover, og ett og annet hopp, og Bronson eller RIpmo AF er helt kurrante. Normal stisykkelvekt nå om dagen er 14kg+, og det er fordi de er laget for å kjøres godt. Sykler med "lett" stisykkel på 15,5kg og 130mm vandring.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: Paulus] #2602085 20/04/2020 12:00
P
PerA Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Sitat: Paulus
Det er gode sykler alle de du linker til. Du kan også sjekke ut canyon neuron al eventuelt nye yt izzo. Sistnevnte tipper nok litt over budsjett så lenge krona er holder seg svak.

Takk for tips! Neuron AL ser lovende ut. Ville du heller gått for Neuron AL om det stod mellom den og Spectral AL? Hva med Neuron CF 8? Jeg er usikker på om karbon i seg selv er verdt den ekstra investeringen. Man kvitter seg med et par kilo i vekt, men er det utelukkende positivt til slik bruk jeg beskriver?

Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: PerA] #2602087 20/04/2020 12:05
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Sitat: PerA
Sitat: Paulus

Takk for tips! Neuron AL ser lovende ut. Ville du heller gått for Neuron AL om det stod mellom den og Spectral AL? Hva med Neuron CF 8? Jeg er usikker på om karbon i seg selv er verdt den ekstra investeringen. Man kvitter seg med et par kilo i vekt, men er det utelukkende positivt til slik bruk jeg beskriver?

Gode hjul merkes bedre enn forskjellen mellom al og cf ramme.

Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: Skikongen] #2602088 20/04/2020 12:05
P
PerA Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Sitat: Skikongen
Bronson blir kanskje litt grov for bruken du beskriver? Vurdert brukt Tallboy eller Hightower?

Takk for tilbakemelding! Det er absolutt av interesse, og jeg har kikka litt uten å finne en skikkelig match til mitt bruk (slik jeg ser det). Det ligger et par ute til rundt 30k. Da er det 2017-modeller, og da blir jeg litt usikker på om det er verdt å bruke de pengene på en 3 år gammel sykkel? Har det skjedd ting på de årene av utvikling jeg ikke vil gå glipp av, eller går det helt fint sett at sykkelen er i god stand? Vet du om noen av de nevnte modellene til salgs så tas tips imot med takk ICON_SMILE

Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: baronKanon] #2602091 20/04/2020 12:12
P
PerA Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Sitat: baronKanon

Helt uenig. Opp til fjelltopp og liker fart nedover, og ett og annet hopp, og Bronson eller RIpmo AF er helt kurrante. Normal stisykkelvekt nå om dagen er 14kg+, og det er fordi de er laget for å kjøres godt. Sykler med "lett" stisykkel på 15,5kg og 130mm vandring.

Det ligger ute en Bronson jeg har vurdert litt, men det har ikke blitt fulgt opp fordi jeg mangler nok kunnskap til å si hva som er dens hjemmebane hva angår bruk, og den i så fall ville passe for meg. Hvis det er slik at den funker fint både opp og ned, så er den absolutt aktuell.

Ripmo AF vil passe akkurat innenfor budsjett, da gjelder det den "minst påkosta" varianten. En annen variant enn den som blant annet var til test her på Terrengsykkel.no. Er den mest basice varianten av ripmo af også hel ved og verdt å vurdere nøyere?

Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: PerA] #2602105 20/04/2020 12:30
E
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
E
En 3 år gammel Tallboy har litt eldre geometri enn dagens Tallboy men den er fortsatt en vanvittig bra sykkel. Spesielt til rask stisykling og kan kanskje sammenliknes litt med en Scott Spark. Så du gjør ingenting feil ved å kjøpe en slik. En 3 år gammel Hightower er veldig lik dagens Tallboy så den blir heller ikke helt feil. De fleste Santa Cruz eiere er veldig nøye med vedlikehold og service så jeg vil tippe at de vil være i veldig god stand selv om de er brukt.

Alle sykler som er nevnt til nå tror jeg vil passe din bruk bra. En ting er imidlertid viktig å påpeke: Samtlige er bedre til å klatre enn en hardtail (min svært så subjektive påstand men jeg tror mange vil være enig med meg). I hvert fall i teknisk terreng. Dette delvis pga geometrien, men først og fremst pga kontakten du får med underlaget med en fulldemper i forhold til en hardtail. En hardtail følger ikke underlaget like bra og du glipper mye på bakhjulet (mister grep). En fulldemper vil følge underlaget mye bedre slik at grepet også blir bedre. Ja, geometrien er annerledes på en fulldemper vs hardtail og mange kan føle at de "steiler" i motbakkene med en fulldemper men dette er kun en vanesak og noe man lærer seg å utlikne ved å flytte balansepunktet litt fremover.

Lettere sykkel vil gjøre klatringene enklere (mindre slitsomt) da mindre vekt sparer krefter. Enkel fysikk...Motsatt vil en tyngre sykkel være mindre nervøs nedover. Om du vil ha mest mulig klatrevennlig sykkel av de du har nevnt er nok karbon veien å ga, dvs Spectral CF eller en brukt Tallboy C. Dette fordi den (sannsynligvis?) vil være lettere enn tilsvarende alu sykler å dra med seg opp motbakkene.

En annen mulighet er å gå for en av alu alternativene men oppgradere til et lettere hjulsett og bytte til lettere dekk. Mindre roterende vekt vil også være merkbart i motbakkene. Jeg gjorde faktisk dette før gårsdagens tur. Byttet ut Cush Core med Huck Norris og Minion DHF med Barzo/Mezcal og sparte nesten 1kg roterende vekt. Forskjellen var helt ekstrem (ifølge Strava iallfall).

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Race face Next krank
Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: PerA] #2602109 20/04/2020 12:42
E
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
E

Det ligger ute en Bronson jeg har vurdert litt, men det har ikke blitt fulgt opp fordi jeg mangler nok kunnskap til å si hva som er dens hjemmebane hva angår bruk, og den i så fall ville passe for meg. Hvis det er slik at den funker fint både opp og ned, så er den absolutt aktuell.

Ripmo AF vil passe akkurat innenfor budsjett, da gjelder det den "minst påkosta" varianten. En annen variant enn den som blant annet var til test her på Terrengsykkel.no. Er den mest basice varianten av ripmo af også hel ved og verdt å vurdere nøyere?

Ripmo og Bronson er begge enduro maskiner. Ingenting feil med noen av dem men jeg tror de vil være litt grove i forhold til den bruken du skisserer. Uten å ha prøvd noen av dem vil jeg påstå at begge klatrer bra (om enn litt tunge) og er fantastiske nedover. Men de vil ikke oppleves som spesielt kvikke og det er miiiilevis mellom disse og en hardtail. Jeg ville heller kikket på en Ripley om du liker Ibis. Eller ny/gammel Tallboy, evt gammel Hightower. Scott Spark er jo også en veldig bra sykkel og de vet jeg florerer på Finn. Trek Fuel EX er også verdt å kikke på da de også er å finne på Finn. Det var faktisk etter å ha testet en Spark i fjor høst som overbeviste meg om å bytte ut min Specialized Stumpjumper Evo med 150/140mm vandring med en Tallboy med 130/120mm vandring. Ny vel og merke, den gamle Tallboy'en har 120/110mm vandring.

Redigert av erijon; 20/04/2020 12:43.

Er på utkikk etter:
Race face Next krank
Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: PerA] #2602132 20/04/2020 14:04
D
daktari Offline
Avhengig
Avhengig
D
Mange nyere Scott Spark på finn.no om dagen også. Mye mer for pengene enn Santa Cruz. Stor overgang fra halvdemper/HT til enduro, så en Spark/Tallboy er et fint steg. (på veien kanskje?)

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: erijon] #2602318 21/04/2020 11:44
P
PerA Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Sitat: erijon
En 3 år gammel Tallboy har litt eldre geometri enn dagens Tallboy men den er fortsatt en vanvittig bra sykkel. Spesielt til rask stisykling og kan kanskje sammenliknes litt med en Scott Spark. Så du gjør ingenting feil ved å kjøpe en slik. En 3 år gammel Hightower er veldig lik dagens Tallboy så den blir heller ikke helt feil. De fleste Santa Cruz eiere er veldig nøye med vedlikehold og service så jeg vil tippe at de vil være i veldig god stand selv om de er brukt.

Alle sykler som er nevnt til nå tror jeg vil passe din bruk bra. En ting er imidlertid viktig å påpeke: Samtlige er bedre til å klatre enn en hardtail (min svært så subjektive påstand men jeg tror mange vil være enig med meg). I hvert fall i teknisk terreng. Dette delvis pga geometrien, men først og fremst pga kontakten du får med underlaget med en fulldemper i forhold til en hardtail. En hardtail følger ikke underlaget like bra og du glipper mye på bakhjulet (mister grep). En fulldemper vil følge underlaget mye bedre slik at grepet også blir bedre. Ja, geometrien er annerledes på en fulldemper vs hardtail og mange kan føle at de "steiler" i motbakkene med en fulldemper men dette er kun en vanesak og noe man lærer seg å utlikne ved å flytte balansepunktet litt fremover.

Lettere sykkel vil gjøre klatringene enklere (mindre slitsomt) da mindre vekt sparer krefter. Enkel fysikk...Motsatt vil en tyngre sykkel være mindre nervøs nedover. Om du vil ha mest mulig klatrevennlig sykkel av de du har nevnt er nok karbon veien å ga, dvs Spectral CF eller en brukt Tallboy C. Dette fordi den (sannsynligvis?) vil være lettere enn tilsvarende alu sykler å dra med seg opp motbakkene.

En annen mulighet er å gå for en av alu alternativene men oppgradere til et lettere hjulsett og bytte til lettere dekk. Mindre roterende vekt vil også være merkbart i motbakkene. Jeg gjorde faktisk dette før gårsdagens tur. Byttet ut Cush Core med Huck Norris og Minion DHF med Barzo/Mezcal og sparte nesten 1kg roterende vekt. Forskjellen var helt ekstrem (ifølge Strava iallfall).

Takk for super tilbakemelding med mange gode tips - settes stor pris på! ICON_SMILE Det virker veldig fristende med en Tallboy. Det finnes ikke all verden av de på Finn. Jeg har funnet Tallboy A med D-oppsett på norske utsalgsteder på nett, men de er dessverre utsolgt. Det er så vidt jeg kan se kun den varianten av nye sykler av Tallboy som ikke vil bikke budsjettet. Men jeg skal fortsette å undersøke. Nå er det vel uansett prisøkninger i emning, så det spørs om det ikke må bli brukt, hvis ikke det dukker opp igjen på lager hos noen salgssteder til rundt 30 k.

Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: erijon] #2602319 21/04/2020 11:48
P
PerA Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P

Ripmo og Bronson er begge enduro maskiner. Ingenting feil med noen av dem men jeg tror de vil være litt grove i forhold til den bruken du skisserer. Uten å ha prøvd noen av dem vil jeg påstå at begge klatrer bra (om enn litt tunge) og er fantastiske nedover. Men de vil ikke oppleves som spesielt kvikke og det er miiiilevis mellom disse og en hardtail. Jeg ville heller kikket på en Ripley om du liker Ibis. Eller ny/gammel Tallboy, evt gammel Hightower. Scott Spark er jo også en veldig bra sykkel og de vet jeg florerer på Finn. Trek Fuel EX er også verdt å kikke på da de også er å finne på Finn. Det var faktisk etter å ha testet en Spark i fjor høst som overbeviste meg om å bytte ut min Specialized Stumpjumper Evo med 150/140mm vandring med en Tallboy med 130/120mm vandring. Ny vel og merke, den gamle Tallboy'en har 120/110mm vandring.

Takk for gode tips! Ja, det er i hvert fall ikke tilgjengeligheten det skal stå på når det gjelder Spark, og det kan jo bli en faktor. Da hjelper det at den får så gode skussmål ICON_SMILE Du endte opp med en Tallboy du også ja ICON_SMILE Kan jeg spørre hvor du kjøpte den?

Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: daktari] #2602320 21/04/2020 11:51
P
PerA Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Sitat: daktari
Mange nyere Scott Spark på finn.no om dagen også. Mye mer for pengene enn Santa Cruz. Stor overgang fra halvdemper/HT til enduro, så en Spark/Tallboy er et fint steg. (på veien kanskje?)

Det virker veldig aktuelt med en av de! ICON_SMILE Er det en spesiell modell/variant av Spark som anbefales ekstra varmt?

Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: PerA] #2602388 21/04/2020 17:07
E
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
E

Takk for gode tips! Ja, det er i hvert fall ikke tilgjengeligheten det skal stå på når det gjelder Spark, og det kan jo bli en faktor. Da hjelper det at den får så gode skussmål ICON_SMILE Du endte opp med en Tallboy du også ja ICON_SMILE Kan jeg spørre hvor du kjøpte den?

Jeg kjøpte den hos Mikes bikes på Jessheim. Han skaffer det meste men selger mye SC, DeVinci og Giant. Koster ingenting å ta en telefon til han og høre om han har noen tilbud eller enbefalinger i forhold til ditt bruk :-)

P.S. Vet det er håpløst vanskelig å lande på ny sykkel når man først begynner å lete men du går glipp av mye sjukt bra føre jo lenger du venter nå ;-)

Er på utkikk etter:
Race face Next krank
Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: erijon] #2602423 21/04/2020 20:15
P
PerA Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P

P.S. Vet det er håpløst vanskelig å lande på ny sykkel når man først begynner å lete men du går glipp av mye sjukt bra føre jo lenger du venter nå ;-)

Akkurat dét der er vel det beste tipset av alle her, hehe! ICON_LAUGH Men takk så mye, da veit jeg om et bra sted å gjøre et forsøk! ICON_SMILE

Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: PerA] #2602446 22/04/2020 06:52
D
daktari Offline
Avhengig
Avhengig
D
Sitat: daktari

Det virker veldig aktuelt med en av de! ICON_SMILE Er det en spesiell modell/variant av Spark som anbefales ekstra varmt?

For stibruk så er vel "vanlig" Spark å foretrekke da den har 120 mm vandring. Spark RC er mer rittorientert og tror den har 10 cm vandring og litt brattere vinkler. Du kan også velge mellom en 27+ og en 29er. 29er har litt mindre klaring i baktriangel. Husker ikke hva 27+ Spark heter. De har like mye vandring. Ellers er vel rammene like, så det er utstyr/vekt som skiller. De billigere e.g. 950 har enklere gaffel/gir/hjul enn 920 etc. Du har også Genius for litt slakere og 3 cm mer vandring.

Redigert av daktari; 22/04/2020 06:54.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: baronKanon] #2602685 23/04/2020 06:12
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran

Lett stisykkel på 15, 5..haha....Om man skal sykle noen timer oppover(ikke slepe) så er 12-13 kg nok synes jeg. Specialized Camber eller Scott Genius feks.

Redigert av Gammelogdesperat; 23/04/2020 06:13.

iq
Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: PerA] #2602733 23/04/2020 07:41
E
EmilZipp Offline
Besatt
Besatt
E
Fulldempere deles gjerne inn i ca tre grupper, 1) rittfulldempere med typisk 100 mm dempere foran og bak mange uten senkepinne (eksempler Cannondale Scalpel og Canyon Lux) 2) Kvikke stisykler med dempere typisk 120-130 foran og bak (eksempler Ibis Ripley, Santa Cruz Tallboy og Canyon Neuron) og 3) stisykler / endurosykler med typisk 150 mm vandring (eksempler Canyon Spectral, Ibis Ripmo og Santa Cruz Hightower). På toppen troner grovere verktøy for gutta (og jentene) med helhjelm og noen brudd hist og pist i året. De to siste kategoriene har normalt senkepinne som er utrolig praktisk og gir masse trygghet nedover. Det er en haug tester av de ulike på forumet. Til bruken du beskriver synes jeg en Ibis Ripmo AL er litt for treig og tung (men det er en strålende sykkel til sitt bruk), jeg har lillebror, Ibis Ripley med 120 mm bak, 130 mm foran, senkepinne og vekt under 13 kg. Den blir tilnærmet pinne stiv og gir deg et effektivt tråkk på grus, flytstier og oppover mens en grovere sykkel gjerne er tyngre og blir ikke så effektiv i tråkket. En "kvikk stisykkel" er mer enn tilstrekkelig kapabel nedover og det er hodet ditt (og teknikken) som begrenser farten. Canyon Neuron som du nevner gjetter jeg på er midt i blinken for deg. Det man ønsker er gjerne en lang og slakk sykkel med store 29" hjul som triller lett over hindringer.

Her er en test av gruppen "kvikke stisykler" ... du må være betalende medlem og får gleden av å få bladet terrengsykkel på papir og de samme utgavene på nett tilbake til tidenes morgen. https://www.terrengsykkel.no/tester/test-av-kvikke-stisykler-med-120-130-mm-dempervandring

En slik sykkel bør du få prøve før du bestiller. Jeg er 177 høy og sykler på S/M på landevei men etter to timer hver på Ibis Ripley i str M og L valgte jeg den største, super trygg, går som et tog og kjennes likevel rask. Sammenlignet med en lettere rittfulldemper er den selvsagt treigere i lett terreng.

Diskusjonen "hva er en sti og hvordan beskriver du den" er ikke så lett å definere. Men det høres ikke ut som du ser for deg stier med masse røtter, steiner og partier som du såvidt greier å sykle om du øver. Stiene vi sykler på er ofte en blanding hvor de med tekniske ferdigheter forsvinner i de mest krevende partiene mens lycra-bukse mafia'n er raskest i enklere terreng og ofte på litt mindre grovt utstyr.

Et lite tips, vær forsiktig med å høre på folk du ikke kjenner på et forum, vi har en tendens til å anbefale det vi har selv og tenke at de vi gir råd til sykler på samme stier som oss....

Redigert av EmilZipp; 23/04/2020 07:44.

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley
Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: EmilZipp] #2603244 25/04/2020 12:26
P
PerA Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Sitat: EmilZipp
Fulldempere deles gjerne inn i ca tre grupper, 1) rittfulldempere med typisk 100 mm dempere foran og bak mange uten senkepinne (eksempler Cannondale Scalpel og Canyon Lux) 2) Kvikke stisykler med dempere typisk 120-130 foran og bak (eksempler Ibis Ripley, Santa Cruz Tallboy og Canyon Neuron) og 3) stisykler / endurosykler med typisk 150 mm vandring (eksempler Canyon Spectral, Ibis Ripmo og Santa Cruz Hightower). På toppen troner grovere verktøy for gutta (og jentene) med helhjelm og noen brudd hist og pist i året. De to siste kategoriene har normalt senkepinne som er utrolig praktisk og gir masse trygghet nedover. Det er en haug tester av de ulike på forumet. Til bruken du beskriver synes jeg en Ibis Ripmo AL er litt for treig og tung (men det er en strålende sykkel til sitt bruk), jeg har lillebror, Ibis Ripley med 120 mm bak, 130 mm foran, senkepinne og vekt under 13 kg. Den blir tilnærmet pinne stiv og gir deg et effektivt tråkk på grus, flytstier og oppover mens en grovere sykkel gjerne er tyngre og blir ikke så effektiv i tråkket. En "kvikk stisykkel" er mer enn tilstrekkelig kapabel nedover og det er hodet ditt (og teknikken) som begrenser farten. Canyon Neuron som du nevner gjetter jeg på er midt i blinken for deg. Det man ønsker er gjerne en lang og slakk sykkel med store 29" hjul som triller lett over hindringer.

Her er en test av gruppen "kvikke stisykler" ... du må være betalende medlem og får gleden av å få bladet terrengsykkel på papir og de samme utgavene på nett tilbake til tidenes morgen. https://www.terrengsykkel.no/tester/test-av-kvikke-stisykler-med-120-130-mm-dempervandring

En slik sykkel bør du få prøve før du bestiller. Jeg er 177 høy og sykler på S/M på landevei men etter to timer hver på Ibis Ripley i str M og L valgte jeg den største, super trygg, går som et tog og kjennes likevel rask. Sammenlignet med en lettere rittfulldemper er den selvsagt treigere i lett terreng.

Diskusjonen "hva er en sti og hvordan beskriver du den" er ikke så lett å definere. Men det høres ikke ut som du ser for deg stier med masse røtter, steiner og partier som du såvidt greier å sykle om du øver. Stiene vi sykler på er ofte en blanding hvor de med tekniske ferdigheter forsvinner i de mest krevende partiene mens lycra-bukse mafia'n er raskest i enklere terreng og ofte på litt mindre grovt utstyr.

Et lite tips, vær forsiktig med å høre på folk du ikke kjenner på et forum, vi har en tendens til å anbefale det vi har selv og tenke at de vi gir råd til sykler på samme stier som oss....

Jeg tar av meg hatten for en veldig grundig og oppklarende tilbakemelding - mange takk! ICON_SMILE Jeg ble faktisk en hel del klokere av forklaringen av de tre hovedkategoriene med eksempel på hvilken sykkel som hører hjemme hvor. Jeg har også lest testen du viser til (og er selvfølgelig en fornøyd abonnent ICON_SMILE ). Selv om de fleste syklene som ble testet er noe utenfor mitt budsjett per i dag, så er det kjekt å vite om modellene hvis det skulle dukke opp gode bruktalternativer. Det er også mulig jeg går for en rimeligere bruktvariant i år og heller går for en skikkelig nysykkel om et år.

Apropos: Jeg får ekstra lyst til å kjøpe fra noen av de norske entusiastutsalgene for tida, har du / dere noen anbefalinger av butikker - gjerne på nettet og som sender? Eventuelt som er plassert på det sentrale Østlandsområdet?

Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: PerA] #2603248 25/04/2020 12:36
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V

Apropos: Jeg får ekstra lyst til å kjøpe fra noen av de norske entusiastutsalgene for tida, har du / dere noen anbefalinger av butikker - gjerne på nettet og som sender? Eventuelt som er plassert på det sentrale Østlandsområdet?

https://flytsti.no
http://20-9.no

Vpg.no har rocky mountain, ripmo af får du hos probike.no.

Her er en video om spectral og ripmo af:

Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: PerA] #2603398 26/04/2020 16:26
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Altså, begge disse forslagene er endel over budsjett henholdsvis 9000,- og 10000,- Dog skal de nok tikke av de meste av boksene dine. De er norske lokale butikker, med godt utstyrte sykler som bør passe bruksområdet meget bra. Denne; https://www.rojanrundfahrt.no/produ...9/lygna-275-29-shimano-slx#product-tabs1 med 130 og 120 mm vandring er kanskje midt i blinken? De har også en lillebror med 100mm vandring som kanskje kan bli litt i minste laget for den bruken du skisserer, den finner du her; https://www.rojanrundfahrt.no/produkt/sykler/terreng-2/gutua-29-fs/gutua-29-fs-shimano-slx

Annen veldig lokal butikk er Skørn (http://skorn.no/sykler/fulldempere.aspx), men her ser det ut som det fort kan bli dyrere enn RR, over her.

Vil i tillegg kanskje anbefale deg å priortere et skikkelig kjøp først som sist. Hvis du kjøper en halv god sykkel i år med tanke på å bytte neste år, det vil du nok tape endel penger på det.

Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: EmilZipp] #2603414 26/04/2020 18:52
DesmoSkier Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EmilZipp
Fulldempere deles gjerne inn i ca tre grupper, 1) rittfulldempere med typisk 100 mm dempere foran og bak mange uten senkepinne (eksempler Cannondale Scalpel og Canyon Lux) 2) Kvikke stisykler med dempere typisk 120-130 foran og bak (eksempler Ibis Ripley, Santa Cruz Tallboy og Canyon Neuron) og 3) stisykler / endurosykler med typisk 150 mm vandring (eksempler Canyon Spectral, Ibis Ripmo og Santa Cruz Hightower). På toppen troner grovere verktøy for gutta (og jentene) med helhjelm og noen brudd hist og pist i året. De to siste kategoriene har normalt senkepinne som er utrolig praktisk og gir masse trygghet nedover. Det er en haug tester av de ulike på forumet.

Jeg er enig i inndelingen for 1) og 2). Bare ikke syklene du putter inn i 2) ICON_WINK
Men 3) er ikke en kategori, det er to:
3) Stisykler som f.eks. Transition Scout, Ibis Ripley og Canyon Spectral. Her er det fokus på både lekenhet og trygghet. Du trenger ikke kjøre kjempefort for å sette pris på sykkelen, men om du er en habil syklist så tar den deg gjennom alt. Du må bare slakke av litt på farten i forhold til neste kategori.
4) Endurosykler som f.eks. Transition Patrol, Santa Cruz Megatower, Canyon Strive. Her må du være en trygg og god syklist som tør å sette fart nedover for å få godfølelsen. De spiser opp alt av terreng når det går skikkelig fort. Dette er i praksis mini-utforsykler som kan tråkkes oppover.

Og så er jeg uenig i at Canyon Neuron er en bra sykkel for trådstarter når han i hovedsak beskriver gledes-området sitt til å være nedover. Neuron er en helt fin Østmarka-sykkel, til topptur blir den for veik nedover.

Redigert av DesmoSkier; 26/04/2020 18:53.

Helge
Strava
Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: PerA] #2603592 27/04/2020 11:31
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Helge: du må ikke være trygg syklist for å ha en endurosykkel. Jeg vil heller snu på flisa. En endurosykkel får deg ut av flere kniper og er mer tilgivende for mindre erfarne syklister.

Det er mange her som sier at trådstarter må ha en pinglesykkel, men når han skriver fjelltopp, så må han jo ha en grov stisykkel for å komme seg ned. Strive er konge i sånn henseende, da den også kan kjøres i XC modus til det meste.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: PerA] #2603648 27/04/2020 14:55
DesmoSkier Offline
Besatt
Besatt
Kristian, jeg ordla meg kanskje litt feil. Jeg er helt enig i at en endurosykkel vil føles trygg for en som ikke er så erfaren. Men mange endurosykler vil også være dvaske når terrenget er flatt/oppover, og vanskelige å svinge om du ikke vet hva du gjør eller at farten er lav. Jeg sykler jo ikke like fort som deg nedover, men det går nå sånn helt greit unna. Og jeg synes f.eks. at min Transition Patrol er i grenseland til å være for mye sykkel for meg. Andre sykler i enduro-kategorien kan være mer allround, som f.eks. Ibis Ripmo og Canyon Strive (har bare trillet litt på Ripmo).

Derfor tenker jeg at for en som ikke har syklet så lenge så er det litt skummelt å anbefale en endurosykkel, ihvertfall uten å være veldig spesifikk på modell.

Ellers så er jeg helt enig i at det blir feil å anbefale pinglesykler når behovet inkluderer "fjelltopp" ICON_WINK

Helge
Strava
Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: PerA] #2603740 27/04/2020 21:23
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Sitat: DesmoSkier
Kristian, jeg ordla meg kanskje litt feil. Jeg er helt enig i at en endurosykkel vil føles trygg for en som ikke er så erfaren. Men mange endurosykler vil også være dvaske når terrenget er flatt/oppover, og vanskelige å svinge om du ikke vet hva du gjør eller at farten er lav. Jeg sykler jo ikke like fort som deg nedover, men det går nå sånn helt greit unna. Og jeg synes f.eks. at min Transition Patrol er i grenseland til å være for mye sykkel for meg. Andre sykler i enduro-kategorien kan være mer allround, som f.eks. Ibis Ripmo og Canyon Strive (har bare trillet litt på Ripmo).

Derfor tenker jeg at for en som ikke har syklet så lenge så er det litt skummelt å anbefale en endurosykkel, ihvertfall uten å være veldig spesifikk på modell.

Ellers så er jeg helt enig i at det blir feil å anbefale pinglesykler når behovet inkluderer "fjelltopp" ICON_WINK

Jeg tror endurosykler ikke trenger å oppleves feil bortover og oppover, så lenge man har gjort alt ved geometrien riktig. Lengre kjedestag har gjort det mye enklere (og morsommere) for meg oppover fordi det blir mer stabilt, og jeg tror en endurosykkel med kortere kjedestag oppleves som mer begrensende fordi den "bare" er god nedover.

Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: PerA] #2603754 28/04/2020 05:56
E
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
E
Hva mener man med å sykle til en fjelltopp?

Skal man opp et fjell med sykkel er det en stor fordel at sykkelen er forholdsvis lett. Jeg har vært på mange toppturer med sykkel (ikke sånne pinglefjell sør for Trondheim hvor man begynner på 1000m, sykler opp noen 100 meter før man sykler ned igjen men skikkelige fjell lengre nord i landet hvor man begynner på 0, pusher i 2-3 timer til +1000m før man sykler ned). Dette har jeg klart helt fint på en Stumpjumper og har vært raskere opp og ned enn flere jeg har vært sammen med som har syklet på grovere sykler som Strive, Slash og Trance. Jeg har til og med opplevd at et par ikke har klart de siste meterne opp til toppen da sykkelen har vært såpass tung at de har vært tom for krefter.

Det er ekstremt stor forskjell å sykle/pushe sykkel på 13 kg vs sykkel på 15-16kg opp et fjell og man vil jo helst ha krefter til å sykle ned når man har vært på toppen...

Er på utkikk etter:
Race face Next krank
Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: erijon] #2603757 28/04/2020 06:26
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S

Skal man opp et fjell med sykkel er det en stor fordel at sykkelen er forholdsvis lett. Jeg har vært på mange toppturer med sykkel (ikke sånne pinglefjell sør for Trondheim hvor man begynner på 1000m, sykler opp noen 100 meter før man sykler ned igjen men skikkelige fjell lengre nord i landet hvor man begynner på 0, pusher i 2-3 timer til +1000m før man sykler ned). Dette har jeg klart helt fint på en Stumpjumper og har vært raskere opp og ned enn flere jeg har vært sammen med som har syklet på grovere sykler som Strive, Slash og Trance. Jeg har til og med opplevd at et par ikke har klart de siste meterne opp til toppen da sykkelen har vært såpass tung at de har vært tom for krefter.

Det er ekstremt stor forskjell å sykle/pushe sykkel på 13 kg vs sykkel på 15-16kg opp et fjell og man vil jo helst ha krefter til å sykle ned når man har vært på toppen...

Jeg kjenner ikke til noen 13kg fulldempere til under 40 lapper som ville hatt solide nok komponenter til at jeg kunne kost meg på en topptur i grovt terreng. Det ville tvunget meg til å kjøre reservert hele turen. Å stå med revnet dekk med 1000hm utforkjøring foran seg er ikke kult. Bare fordi man mener at den siste kiloen spart var så forbannet viktig. Kjenner du til gode eksempler?

Dere som forfekter 13kg sykler bør tenke over bruken når det nevnes fjelltopp. Det er sjelden en 13kg sykkel tåler den slags bruk uten å kjøre reservert, med mindre man bygger noe eksotisk. 13kg dekk betyr ofte (svært) pinglete dekk på en 29 tommer sykkel.

Ofte er den siste kg også kun dekk. Sett bort fra egen fysisk kapasitet; Hvis plattformen(demperoppheng og sittestilling) er god, så er det dekkene som avgjør hvor fort man kommer fram.

Forskjellen på en 130mm stisykkel og en 160mm endurosykkel bortsett fra dekk er ofte ikke mer enn 1 til 1,5kg. Det er faktisk nesten uvesentlig i forhold til tidsforbruk over en lengre distanse. Såfremt demperne ikke er veldig ineffektive så er forskjellen i tidsbruk på en lengre distanse nesten uvesentlig - selv i lettere terreng.

Ut på tur!

Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: PerA] #2603776 28/04/2020 07:36
E
EmilZipp Offline
Besatt
Besatt
E
PerA, masse tips og detaljer fra div forum folk inkl meg, men fortsatt kaster vi ut forslag uten at vi vet helt hva slags terreng du skal bruke sykkelen i, hva du liker, hvor tøff du er, hvor teknisk du er osv. Jeg har syklet sti med fulldemper i snart 4 år og bla vært med på Ultrabirken 3 ganger. I Ultrabirken er det nesten halvparten grus og behov for en sykkel som får opp farten uten om de mest tekniske partiene (synes jeg). Og for meg er det slik jeg sykler flest timer også. Jeg sykler hele året og bruker stisykkel i tillegg til landevei, grus og fatbike på snø, gjetter på 140-150 timer i året på sti. Fortsatt er jeg ikke så god teknisk at jeg tror jeg kan utnytte egenskapene til en grov stisykkel fullt ut i høy fart, jeg feiger ut før sykkelen. Stiene jeg sykler på er passe kupert, masse røtter og stein og noen passasjer jeg må ha litt flaks for å greie uten at farten nødvendigvis er veldig høy, dvs en del knot (slik jeg ser det). Jeg starter hjemmefra med bittelitt transport-strekninger til og fra (lengre transportstrekninger på langturer i helgene), liker følelsen av en kvikk sykkel fremfor en tyngre, grovere og mer gyngete sykkel. Jeg synes det er like artig oppover som nedover, hva tenker du ? er turen opp bare et nødvendig onde for å kaste deg nedover, er det slik, så kjøp en grov sykkel ?? Samtidig synes jeg det er mye artigere (les tryggere) på en sykkel med "sti-geometri" fremfor en rittfulldemper hvor jeg føler at risiko for å gå over styret trumfer ønsket om fart i lette partier. Det kan hende jeg ville vært raskere i Ultrabirken med en rittfulldemper men garantert ikke så artig på stiene og for meg er jo det poenget. Den jeg har nå er for meg akkurat et perfekt kompromiss mellom grovt nok nedover og kvikt nok i lett terreng eller på transportstrekninger.

Før det gir mening å gi deg råd gjør du lurt i å beskrive bittelitt mer av hva du ser for deg av bruk (igjen, hva er en sti, hva er en fjelltopp og hvordan er tuern ned). Det var et vepsebol av meg å stikke nesen inn i oppdeling av fulldempere men jeg synes bladet/nettstedet Terrengsykkel deler det grovt inn veldig bra med rittfulldemper, kvikk stisykkel og grovere/enduro, så får andre gjerne være uenig i hvilke sykler som passer inn i de ulike kategoriene og om kategoriene i det hele tatt er helt riktige. Uansett får du ikke en sykkel som er 100% egnet til å bombe ned utforløypa i Hafjell (om du tør), samtidig veie en fjær og klatre som en geit. Fulldempere er dyre i innkjøp og du må regne med høyere servicekostnader når du sykler i grovere terreng med flere bevegelige deler som slites (eller ødelegges). Og du får ikke en ny, grov og moderne stisykkel til 22.999 som veier 12,7 kg...

Lykke til !

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley
Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: erijon] #2603791 28/04/2020 08:24
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Det å stå på toppen å vite at man har for lett/pinglete sykkel, og må lirke seg nedover må være den kjipeste følelsen ever :-)

Men, en Stumpjumper med gode dekk takler MYE, dytt på noe 1100g dekk og insert bak, så kan du kjøre fort på en slik.

Redigert av RazeFaze; 28/04/2020 08:42.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: PerA] #2603809 28/04/2020 09:27
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hør på Supermann!

Jeg har syklet sti i snart 30 år, siste 12 årene på fulldemper, så jeg har litt erfaring å komme med når det gjelder dette. Normen på stisykler er tyngre enn den var for 5 år siden, men nå har vi produkter som har bedre funksjon og som varer lenger. Jeg har hatt sesongkort i Hafjell i to sesonger, og har syklet enduro siden det kom til Norge, samt at jeg har syklet sti. Jeg synes det er rart at folk her ikke leser hva trådstarter spør om. Han spør om noe han kan sykle nedover med og hoppe med, samt at han kommer fra hardtail.

Det er ikke sånn at man må gå gradene fra kortvandret stisykkel før man "fortjener" en langvandret! Makan til tøv. Min første fulldempa stisykkel var en Yeti 575, som hadde 146mm bak og 140mm foran. Jeg kom fra Cannondale F700 med 80mm vandring. Jeg synes det virket mye med mer enn 120mm, men den hadde de ikke, så da ble det enda grovere. Det er det beste valget jeg har gjort. Den åpnet mange dører for meg, for å si det sånn! Har en nabo som etter å ha syklet mye på tur ville begynne på sti, og kjøpte en Spectral. Gliset går hele veien rundt når vi snakker om de første turene han har hatt. Trådstarter sier han trives godt på nedoverflytstier og hopp. Da må man ikke ha en kortvandret sykkel for å ha det gøy. Man må heller ikke ha en full endurosykkel.

NÅr det gjelder Patrolen din, Helge, så er den ikke like god som andre oppover. Chili byttet fra Patrol til en Pole Machine, og fikk bedre klatreegenskaper med mer vandring og større hjul, fordi dempingen og ikke minst geometrien er mye mer egnet. Folk driver og synser så mye uten å ha prøvd (til tider undertegnede også), men her har vi litt empiri å gå etter også. Pole, som er blant de lengste syklene der ute er helt konge opp og ned, selv om de "ikke kan sykles rundt svinger". jeg har prøvd en kortere Mondraker Dune, og den ble dau, med mindre hjul også. Min nåværende 29" er bedre opp og ned og bort.

Mye av klatring (dvs. det meste) er ikke bare avhengig av vekt. Totalvekten er viktigst oppover, og den ene kiloen (som for mange av oss er rundt 1% av totalekvipasjen) er revnende likegyldig. Men en god sitteposisjon og plassering på sykkelen relativt for- og bakhjul er vesentlig mer utslagsgivende. Det er flere erfarne journalister og bransjefolk som har satt seg ned og tenkt, og funnet ut etter hvert at vekt ikke er alt, og langt fra viktigst for hvor bra en sykkel er til å komme frem. Men det er et flott salgstriks, da. Eneste stedet du vil merke forskjell på vekt er i hjulene. Har en del lettere hjul på halvdemperen min, og den føles kvikkere i akselerasjoner. Eneste gangene jeg har hatt litt lyst på lettere sykkel er ved mye pushbiking (alpers' regel nr x: "ta deg sammen") og når jeg ser på den og tenker "hvor kan jeg spare vekt, egentlig" (Kristians regel nr 84: "skjerp deg, din tullebukk")

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: PerA] #2603825 28/04/2020 10:27
jsdk Offline
Avhengig
Avhengig
Selv så det virker det som jeg bytter mellom grov og mindre-grov hver gang jeg bytter sykkel. Forrige var en 120/130mm 27,5 som føltes som den manglet et par 10 millimeter når det gikk unna nedover, så da ble det grovere saker med 150mm og fjær i begge ender og nå heller jeg lissom mot andre enden igjen. Men aldrig pga tekniske klattre egenskaper, lang sykkel klattre bedre uansett da det er mye enklere og fordele egen vekt, men mer fordi det til tider blir litt mye sofa når stiene ikke peker nedover.

Men moderne lang geometri har de alle hatt i senere tid (large med 495+mm reach) og kan bare si meg enig med baronKanon at det funker mye bedre oppover og nedover, uten jeg ska kunne si hvor mye bedre enda lenger (pole/geometron) er siden jeg ikke har testet de. En ting er sikkert, ønsker meg ikke tilbake til gamle dager der geometrien generellt var kortere, spesielt ikke med ape-armer og bein som jeg har.
Men så ska det kanskje også ses i dagens sammenheng med hvor bra moderne dempere og 3D modellerte/simulerte oppheng er, tror ikke Pole-style geometri men med 1995 URT oppheng og med skumgummi Judy SL hadde vært så veldig fett.

Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: baronKanon] #2603850 28/04/2020 11:38
R
rokkitan Offline
Entusiast
Entusiast
R
..
Mye av klatring (dvs. det meste) er ikke bare avhengig av vekt. Totalvekten er viktigst oppover, og den ene kiloen (som for mange av oss er rundt 1% av totalekvipasjen) er revnende likegyldig. Men en god sitteposisjon og plassering på sykkelen relativt for- og bakhjul er vesentlig mer utslagsgivende. Det er flere erfarne journalister og bransjefolk som har satt seg ned og tenkt, og funnet ut etter hvert at vekt ikke er alt, og langt fra viktigst for hvor bra en sykkel er til å komme frem. Men det er et flott salgstriks, da. Eneste stedet du vil merke forskjell på vekt er i hjulene. Har en del lettere hjul på halvdemperen min, og den føles kvikkere i akselerasjoner. Eneste gangene jeg har hatt litt lyst på lettere sykkel er ved mye pushbiking (alpers' regel nr x: "ta deg sammen") og når jeg ser på den og tenker "hvor kan jeg spare vekt, egentlig" (Kristians regel nr 84: "skjerp deg, din tullebukk")

Jeg byttet for mange år siden til lette dekk og slanger på sykkelen, og du verden hvor stor forskjell det gjorde under akselerasjon. Det var skikkelig artig, inntil jeg traff en fortauskant litt fort og punkterte, så jeg tenker at hjul og dekk (og dermed vekt) må tilpasses bruken. På den annen side så tror jeg at en del av grunnen til at 29" ruller bedre over ujevnheter kommer av større vekt i hjul/treghetsmoment (samt for noen plasser bedre klaring fra krankarmer/pedaler til underlaget med samme dropp av kranklager i forhold til nav), så større vekt er ikke nødvendigvis alltid en ulempe selv om alt annet er likt.

Et større eller mindre tall er som regel lettere å kommunisere til en kjøper, men er ikke alltid bedre; Jeg mener en balanse er best og den avhenger av bruken.

Ellers så har jeg sansen for fokuset på å bedre klatreegenskapene; Når man må jobbe hardt og konstant med å fordele vekten mellom bakhjul for feste og framhjul for å unngå å steile, så klatrer ikke sykkelen så bra som rytteren kan klare med en bedre geometri. Så spørs det hvor mye det går ut over lekenheten. Angående vekt så er ikke noen ekstra kilo undergangen heller; Nå er ikke Danny Macaskill en vanlig rytter, men jeg er imponert over hvor bra det går med den ekstra vekten på elsykkel, selv om jeg personlig ikke er så glad i el: https://www.youtube.com/watch?v=K5XpNONcsNw

Karbonbasert livsform.
Ønsker å bytte 175mm X0 GXP sort krank/armer til 170mm (X0 eller X01).
Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: PerA] #2603869 28/04/2020 12:43
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Et lite innspill herfra også:
Jeg hadde tidligere en Bronson. Delvis fordi jeg kjørte mye enduro for noen år siden. Det var en fantastisk sykkel, og jeg hadde bygd den akkurat sånn jeg ville ha den for å matche mine preferanser og ferdigheter - ned til den minste detalj. Det var virkelig ikke noe galt med sykkelen i seg selv, men derimot med kategorien den hørte hjemme i (les: vandring, vinkler/geomteri) til mitt bruk. Nær sagt alle mine sykkelturer starter med en nokså bratt stiklatring, nær 200 høydemeter fordelt på en kilometer. Det blei et ork.

Derfor kjøpte jeg heller en sykkel som hører hjemme i kategorien kvikk og allsidig.

Jeg kan også legge til at det er veldig stor forskjell på Tallboy 3 og Tallboy 4, jeg har prøvd begge. Begge er flotte, men førstnevnte er betraktelig mer XC-orientert, og kan fort føles litt sped nedover. Det gjør ikke Tallboy 4. Oppover tråkker de to utgavene like godt.

Det er flere av syklene i den tidligere nevnte gruppetesten som matcher ønskene dine bra, kanskje særlig Tallboy og Ripley.

I tillegg vil jeg nevne Whyte 130 og Rocky Mountain Instinct. Jeg har ikke prøvd noen av dem selv, men har hørt mye bra, tipper de også kan gjøre det du ber om med glans.

Alle disse har fine oppheng og tråkker bra. Kvalitet på hjul er verdt å vektlegge, det er ofte de som ryker når grensene tøyes.
Som ytterpunkter på grovhet til din bruk vil jeg kanskje si noe à la Santa Cruz Hightower eller Trek Fuel EX (140/130 mm). Sistnevnte i utgaven 8 XT koster 35k ny, den er sikkert brillefin rett ut av esken, inkludert store, solide dekk som gir ekstra selvtillit og tilgir slurvete linjevalg.

Jo mer jeg tenker meg om, jo sikrere føler jeg meg på at jeg ville gått for den Trek'en om jeg var deg. Uten stor budsjettsprekk.

Gaute
Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: gauter] #2603871 28/04/2020 12:53
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: gauter
Jeg hadde tidligere en Bronson. Delvis fordi jeg kjørte mye enduro for noen år siden. Det var en fantastisk sykkel, og jeg hadde bygd den akkurat sånn jeg ville ha den for å matche mine preferanser og ferdigheter - ned til den minste detalj. Det var virkelig ikke noe galt med sykkelen i seg selv, men derimot med kategorien den hørte hjemme i (les: vandring, vinkler/geomteri) til mitt bruk. Nær sagt alle mine sykkelturer starter med en nokså bratt stiklatring, nær 200 høydemeter fordelt på en kilometer. Det blei et ork.

Derfor kjøpte jeg heller en sykkel som hører hjemme i kategorien kvikk og allsidig.

Jeg kan også legge til at det er veldig stor forskjell på Tallboy 3 og Tallboy 4, jeg har prøvd begge. Begge er flotte, men førstnevnte er betraktelig mer XC-orientert, og kan fort føles litt sped nedover. Det gjør ikke Tallboy 4. Oppover tråkker de to utgavene like godt.

Det er flere av syklene i den tidligere nevnte gruppetesten som matcher ønskene dine bra, kanskje særlig Tallboy og Ripley.

I tillegg vil jeg nevne Whyte 130 og Rocky Mountain Instinct. Jeg har ikke prøvd noen av dem selv, men har hørt mye bra, tipper de også kan gjøre det du ber om med glans.

Alle disse har fine oppheng og tråkker bra. Kvalitet på hjul er verdt å vektlegge, det er ofte de som ryker når grensene tøyes.
Som ytterpunkter på grovhet til din bruk vil jeg kanskje si noe à la Santa Cruz Hightower eller Trek Fuel EX (140/130 mm). Sistnevnte i utgaven 8 XT koster 35k ny, den er sikkert brillefin rett ut av esken, inkludert store, solide dekk som gir ekstra selvtillit og tilgir slurvete linjevalg.

Jo mer jeg tenker meg om, jo sikrere føler jeg meg på at jeg ville gått for den Trek'en om jeg var deg. Uten stor budsjettsprekk.

Mye enig her.

Og man gjør MYE på de syklene du nevner med to par dekk. Et lett og kjapt, samt et tungt og beefy. Det totalendrer hvordan en sykkel funker og oppfører seg, hver til sitt bruk.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: DesmoSkier] #2603945 28/04/2020 19:49
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg synes det er et veldig interessant spørsmål hvor mye eller lite nytte en som er nybegynner, eller som meg, litt feig rett og slett, har av grovere redskap.

Jeg har syklet på Transition Smuggler 130/100mm f/b (gammel versjon), Scott Genius LT (170mm f/b) og nå Transition Scout (150/130mm f/b).

Hvis vi ser bort fra bortover og oppoveregenskapene, så har jeg vanskelig for å se at mye vandring er negativt, men jeg er også veldig usikker på om jeg fikk noe særlig ut av det når jeg hadde 170mm vandring.

Det er ikke tvil om at jeg er overbiked på de stiene jeg sykler mest med Scout (og var enda mer overbiked med Genius). Men jeg har fortsatt til gode å føle at det er for mye vandring når nesa peker nedover og ofte opplever jeg mer selvtillit som er trygghetsskapende.

Geometri er viktigere og det er ikke tvil om at moderne geometri gjør deg til en tryggere og mer selvsikker syklist (om det går raskere er vel mer opp til deg selv). Jeg tror man skal være medium + god eller hvert fall bedre enn meg for at mer vandring gjør større utslag enn geometri.

En kjepphest som jeg ofte gjentar er at sykkeltester og omtaler i sykkelblader ofte er preget av at de som tester er ekstremt gode syklilster. Det gir et dårlig utgangspunkt for oss som er litt feigere eller har dårligere skills.

Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: PerA] #2603952 28/04/2020 20:15
E
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Supermann

Jeg kjenner ikke til noen 13kg fulldempere til under 40 lapper som ville hatt solide nok komponenter til at jeg kunne kost meg på en topptur i grovt terreng. Det ville tvunget meg til å kjøre reservert hele turen. Å stå med revnet dekk med 1000hm utforkjøring foran seg er ikke kult. Bare fordi man mener at den siste kiloen spart var så forbannet viktig. Kjenner du til gode eksempler?

Jeg glemte helt trådstarters første innlegg om budsjett og er helt enig med deg. En grov (nok) fulldemper på 13kg til under 40 lapper er nok ikke mulig å finne med mindre man handler brukt. Siden jeg lider av oppgraditarius var min Stumpy strippet for originale deler og bygd opp med toppturer som fokus og jeg har nok brukt langt over 40k for å få den akkurat slik jeg ville ha. Den måtte være lett nok til at jeg ikke skulle slite meg heeelt ut på vei opp men samtidig være robust nok til nedkjøringene. Som Razefaze skriver er en Stumpjumper nok sykkel til hårete nedkjøringer om man smeller på skikkelige dekk og det er nok akkurat derfor min taklet slikt terreng de 4 årene jeg eide den. Den veide rett i overkant av 13kg med MM og HD men delene var robuste men lette.

Uansett, jeg hang meg nok litt for mye opp i ordet fjelltopp. Kanskje fordi jeg har dette som lidenskap da jeg tilbringer hver sommer i topptur land (Skibotn). Alt annet, det være sti, enduro osv kommer i andre rekke selv om det aller aller meste av det jeg driver med er helt vanlig stisykling på Østlandet.

Til trådstarter: Veldig mange gode tips i denne tråden. Håper du finner rett sykkel for deg og ditt bruk før sommeren er over ;-)

Er på utkikk etter:
Race face Next krank
Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: larsdx] #2603961 28/04/2020 21:02
DesmoSkier Offline
Besatt
Besatt
Sitat: larsdx

Jeg synes det er et veldig interessant spørsmål hvor mye eller lite nytte en som er nybegynner, eller som meg, litt feig rett og slett, har av grovere redskap.

Jeg har syklet på Transition Smuggler 130/100mm f/b (gammel versjon), Scott Genius LT (170mm f/b) og nå Transition Scout (150/130mm f/b).

Hvis vi ser bort fra bortover og oppoveregenskapene, så har jeg vanskelig for å se at mye vandring er negativt, men jeg er også veldig usikker på om jeg fikk noe særlig ut av det når jeg hadde 170mm vandring.

Det er ikke tvil om at jeg er overbiked på de stiene jeg sykler mest med Scout (og var enda mer overbiked med Genius). Men jeg har fortsatt til gode å føle at det er for mye vandring når nesa peker nedover og ofte opplever jeg mer selvtillit som er trygghetsskapende.

Geometri er viktigere og det er ikke tvil om at moderne geometri gjør deg til en tryggere og mer selvsikker syklist (om det går raskere er vel mer opp til deg selv). Jeg tror man skal være medium + god eller hvert fall bedre enn meg for at mer vandring gjør større utslag enn geometri.

En kjepphest som jeg ofte gjentar er at sykkeltester og omtaler i sykkelblader ofte er preget av at de som tester er ekstremt gode syklilster. Det gir et dårlig utgangspunkt for oss som er litt feigere eller har dårligere skills.

Jeg har syklet littegrann rundt på en Scout helt tilsvarende din. Den synes jeg er en kvikk, morsom og leken stisykkel som fremdeles spiser unna veldig mye. Den kjennes ikke i det hele tatt ut som Patrol'en min, eller som en mini-versjon av den.

Patrol trenger mye mer fart og grovt terreng (der var den igjen ICON_WINK ) for å komme til live og føles ut som en sykkel som gir mening.
Jeg er sikker på at om du satte en nybegynner på Patrolen min så ville den kjennes trygg ut. Men nybegynneren ville også føle Patrol som veldig tung, og vanskelig å ha med å gjøre i den lave farten man har som fersk. Styringen er tung pga gaffelvinkel, krankarmene slår nedi bakken og den er et drog oppover siden jeg har skikkelige dekk på den.
Vent litt - jeg har faktisk satt en nybegynner på Patrol'en, og det var akkurat opplevelsen hun hadde ICON_WINK Da vi byttet sykkel og hun fikk sykle sti-hardtailen min i stedet for så ble hun mye mer fornøyd ICON_WINK

Min opplevelse av Patrolen er selvsagt en annen, ellers hadde jeg solgt den for lengst. Jeg liker faktisk den sykkelen kjempegodt, men må innrømme at jeg ikke ville hatt den som eneste stisykkel. Da hadde jeg heller hatt noe som f.eks. Scout/Ripley osv.

La oss også snakke litt om følelsen av å ha noe å strekke seg etter, noe å vokse inn i. En sykkel som er litt mer enn en man trenger er supert, for da har man noe å vokse på, samtidig som det er håndterbart. En sykkel som er mye mer enn man trenger er bare et dråg. Denne opplevelsen har jeg på motorsykkel, ski og tråsykkel. Det er det samme.

Helge
Strava
Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: DesmoSkier] #2603975 28/04/2020 21:42
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

La oss også snakke litt om følelsen av å ha noe å strekke seg etter, noe å vokse inn i. En sykkel som er litt mer enn en man trenger er supert, for da har man noe å vokse på, samtidig som det er håndterbart. En sykkel som er mye mer enn man trenger er bare et dråg. Denne opplevelsen har jeg på motorsykkel, ski og tråsykkel. Det er det samme.

Veldig enig i alt du skriver og særlig dette. Litt avhengig av hvordan man ønsker å utvikle seg som syklist, så kan det være greit å ha en sykkel som er litt mer enn det man "må ha" på sine lokale stier. Jeg vet jeg godt kunne hatt en god del mindre vandring og klart meg veldig greit på de stiene jeg sykler ca. 80 prosent av tiden, men synes også det er veldig greit å ha et såpass grovt redskap at jeg aldri er i tvil om at sykkelen er kapabel, så får det heller være at syklisten trekker seg av og til.

Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: PerA] #2604024 29/04/2020 07:04
K
knutspeed Offline
Ivrig
Ivrig
K
Masse gode råd. Litt til ettertanke for meg selv, er at jeg for ca 8-9 år siden begynte med en fulldemper som nå regnes som ganske XC. 120mm, ikke veldig slakk, 29", senkepinne. Dette kom etter mange hardtails. Jeg tenker at 80% av skillza jeg har kom fra de første 2 årene med den.

Siden det har jeg handlet litt vel mange sykler, men det gikk i retning grovere/mer vandring, men etter hvert bikket det andre veien igjen.

Som erijon er innpå - f.eks en sykkel i Stumpjumper/Remedy-klassen fikser det meste, og det er der jeg er nå. Men så var det dette med moderne geo. Jeg kjørte forrige gen Stumpy (16-18) og digget den, og har nå en '19. Den regnes som ganske så konservativ hva angår geometri, men sammenliknet med forrige generasjon er det en Downhill-sykkel. Det er en god ting når jeg er på fjellet, i en bikepark, eller kjører enduroritt, men her hjemme i Østfold...not so much. Har derfor prøvd det meste, dvs bygge om til ST med 130/120, lette hjul med XC-dekk osv, men den sykkelen blir stående i garasjen her hjemme med fjelloppsett, og jeg kjører heller en '17 Camber (130/120).

Poenget mitt er litt vagt, men jeg er fortsatt fan av å velge sykkel etter terrenget du kjører mest. Smaken er som baken også - må ikke glemmes ICON_SMILE

Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: knutspeed] #2605810 07/05/2020 14:26
P
PerA Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P

Til trådstarter: Veldig mange gode tips i denne tråden. Håper du finner rett sykkel for deg og ditt bruk før sommeren er over ;-)

Sitat: gauter

Sitat: knutspeed

Poenget mitt er litt vagt, men jeg er fortsatt fan av å velge sykkel etter terrenget du kjører mest. Smaken er som baken også - må ikke glemmes ICON_SMILE

Jeg må si at det er veldig interessant å følge med på diskusjonene deres, og grave dypere i alle de gode tipsene dere gir - gøy!

For å gi en liten oppdatering så har den siste tidas prisøkning gjort at mange av de gode kandidatene akkurat har bikka utenfor rekkevidde med tanke på budsjettet. Etter at Gauter konkluderte med Trek-en så hadde jeg mer eller mindre bestemt meg for å gå de 5k over budsjettet som den lå på da (35k), men nå ligger den på 40k. Da blir det neste at jeg tenker - "hm, når jeg først bruker 40, så kan jeg likegodt strekke meg til 50 for å få en _skikkelig_ maskin". Så, jeg har satt nykjøp litt på hold, og heller intensivert leting etter brukt. Har vurdert både Rocky Mountain Instinct, Tallboy 3 2017 og diverse Spark-er. Sagaen fortsetter inntil videre. Jeg gir en oppdatering om jeg noen gang får handlet før snøen begynner å melde ankomst ICON_WINK

Takk så lenge for alle tips!

Per

Re: Kjøp av stisykkel - råd og tips ønskes [Re: PerA] #2609909 26/05/2020 14:57
simenberg Offline
Avhengig
Avhengig
Se melding, PerA

2020 Specialized Levo | 2015 Trek Remedy 9.8 29 | 2012 RM Flatline WC | 2016 Trek Powerfly 7+
facebook.com/SimenBergPhotography
Side 1 av 2 1 2

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå