Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til næring ved sykling til jobb

Tips til næring ved sykling til jobb #2600744 13/04/2020 22:39
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 434
E
eskval82 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 434
Sykler til jobb 3-4 dager i veka. Bruker litt over timen hver vei, og eter ein porsjon med havregrøt før start heimefra. Det fungere fint, men dilemmaet er når eg kommer fram til jobb og retur-turen. Arbeidsdagen(8-timers) er travel og litt krevende fysisk, lunsj som regel midt på arbeidsdagen(går som regel i brødmat).

Bortsett fra lunsjen så har eg den siste tiden brukt muslibars som eg har laget selv(etter denne oppskriften: https://www.matprat.no/oppskrifter/kos/muslibars/ , har brukt mer sjokolade, honning og peanøttsmør for å få det blandet bedre sammen. I tillegg drikker eg vatn gjennom dagen(burde nok drukket mer enn eg gjør idag, noen "tunge" dager blir det sjokolademelk også). Har ikke vært flink med næringsinntaket så noen turer hjem igjen blir tunge. Hva burde eg få i meg? Tenker spesielt når eg kommer fram og når eg skal være klar til å sykle hjem igjen. Føler at vann alene blir for lite...

Googlet meg fram til denne: https://www.sykkelkomponenter.no/products/sponser-pro-recovery-4444-sjokolade , kunne noe sånt vært bra når eg kom fram? Syns den var veldig dyr, så egentlig ute etter en rimeligere løsning...Foretrekker ting som er lett/raskt å lage til, eller som eg kan lage i store porsjoner hjem i helgene og ta med hver dag..

Re: Tips til næring ved sykling til jobb [Re: eskval82] #2600754 14/04/2020 07:00
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Jeg spiser en skive eller to en times tid før arbeidsdagen slutter og synes det er supert.


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Tips til næring ved sykling til jobb [Re: eskval82] #2600763 14/04/2020 07:57
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Juffe Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Hvor lang tid bruker du på å sykle til jobb og har du eventuelt muligheter for å spise når du kommer frem?


'...once more, and more intensity!'
Re: Tips til næring ved sykling til jobb [Re: eskval82] #2600767 14/04/2020 08:23
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Spiser selv en helt lett eller ingen frokost. Når jeg siden kommer på jobb etter pendling, er jeg raskt sulten som en ulv.

Er så heldig å ha kantine på jobb, og spiser gjerne dagens største, varme måltid når den åpner, kl. 10:30. Fyller siden på før sykkeltur hjem på ettermiddag. Det gir meg energi til utvidet pendling i en av retningene, altså nyte en litt lengre tur på morgenkvisten eller ettermiddagen. Daglig 3-5 mil i alt, noen ganger lengre. Gir mentalt overskudd, og holder meg rimelig slank.

I ditt sted ville jeg rett og slett tatt med, eller sørget for å ha tilgjengelig på jobb, næringsrik og god mat du selv liker, for et måltid kort tid etter ankomst på jobb, og siden en sen lunsj før hjemreise. Har tro på hverdagslig, enkel, variert, sunn mat ICON_SMILE Liker selv brødmat før tur, og varm mat etter.

Re: Tips til næring ved sykling til jobb [Re: eskval82] #2600769 14/04/2020 08:27
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Eg undrar meg kvifor det er nødvendig å stille spørsmålet. Ein kvar vaksen person bør vel vera i stand til å lage seg noko enkel mat som ein kan stappe i kjeften rett etter sykkelturen. Det er jo ikkje vits i å gjere dette så komplisert. Og nei, dyr restitusjonsdrikke er ikkje betre enn vanleg mat. Ta med ein tube kaviar og eit par brødskiver så kjem du langt. Så kan du suplere med ei gulrot, banan eller peanøtter. Ting som ikkje tek tid å lage, og som kan etast når som helst.

Re: Tips til næring ved sykling til jobb [Re: Juffe] #2600770 14/04/2020 08:30
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Sitat: Juffe
Hvor lang tid bruker du på å sykle til jobb


"litt over timen hver vei"

Re: Tips til næring ved sykling til jobb [Re: eskval82] #2600797 14/04/2020 10:13
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 1,230
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 1,230


iq
Re: Tips til næring ved sykling til jobb [Re: -Jan] #2600806 14/04/2020 10:43
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Juffe Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Sitat: -Jan
Sitat: Juffe
Hvor lang tid bruker du på å sykle til jobb


"litt over timen hver vei"


Du store min, der sto det jo gitt. For har du sett, jeg overså det totalt. Og det til tross for at jeg kan lese. Fillern og søren klype. Jeg legger jeg meg flat og kryper videre.


'...once more, and more intensity!'
Re: Tips til næring ved sykling til jobb [Re: eskval82] #2600840 14/04/2020 12:47
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Juffe Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Hei,

Jeg tror sjokolademelk er best når du er fremme på jobb da det er etter aktivitet at kroppen behøver karbohydrat og protein. Det er mange som sverger til sjokolademelk her. Pøser du på med noe veldig søtt før hjemreise (sjokolade) uten å ha noe som er litt mer langtvirkende (brød), så kan du oppleve at kroppen bli daff når blodsukkeret kommer over toppen og synker som en sten. To brødskiver, en med syltetøy og en med noe som ikke er søtt er derfor fint. Prøv deg frem.

Selv har jeg pleid å lage en batch av disse hvert år. Hiv dem i fryseren og ta med en eller en halv som du kan hive i deg når du kommer frem og evt før eller på hjemveien. Disse vil ikke smule så de er fine å spise på både inn- og utpust med mindre risiko for luftveisforstyrrelser mens du sykler.

2 dl rapsolje
2 dl vann
5 dl sukker
2 dl fruktose
6 egg
4,5 dl sammalt hvete finmalt
4 ss kakao/bakekakao
3 ts vaniljesukker
2 ts salt
1 ts bakepulver
500 gr. mandler
En udefinerbar mengde rosiner, dadler etter ønske og smak

Mandlene finhakkes eller males i kjøkkenmaskin. Bland alle ingredienser. Dersom du ønsker kan du blande i bær, eller tørketfrukt for smakens skyld. Mango er bra.

Kakene stekes i vanlige muffinsformer, bruk 2 former pr. kake men ikke fyll formene mer enn ca. 2/3 for å unngå at massen flyter ut. Evt kan du bruke langpanne og så dele opp i passelige stykker.


'...once more, and more intensity!'
Re: Tips til næring ved sykling til jobb [Re: eskval82] #2602461 22/04/2020 07:47
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881
S
simson Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
S
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881
For min del gjør jeg det så enkelt som mulig - samtidig som jeg ønsker å unngå unødvendig usunt eller å skape søtsug.

Jeg har en pakke med kornmo-knekkebrød og en boks med peanøttsmør stående på kontoret. Smører meg en eller to, ca 20-60 minutter før hjemturen - sammen med et glass vann eller to.


Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå