Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Landeveis hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30)

Landeveis hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) #2600518 12/04/2020 20:32
C
clilleboe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Hei

Kjøpte for 3 uker siden en Orbea Terra M30 grussykkel hos Unaas sykkel. Er strålende fornøyd med denne. Når det gjaldt hjul og dekk, så tok jeg bare de som fulgte med sykkelen som standard. Dette er:

Hjul: Orbea wheels, 12mm E-Thru hubset Shimano RS470 28-32H Tubeless Ready
Dekk: Vittoria Terreno Dry CX-Gravel G2.0 TNT 700x38c

Sykkelen skal brukes mest i marka så da fungerer de dekkene fint, men også endel til pendling til og fra jobb (Asker - Oslo)

Mitt spørsmål er om noen har erfaring med å kjøpe til et landeveishjulsett til en grussykkel. Har dette noe for seg? om ja, Hva anbefaler man?

Redigert av clilleboe; 12/04/2020 20:43.
Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: clilleboe] #2600521 12/04/2020 20:40
tregil Online
Entusiast
Entusiast
På min Terra har jeg 2 hjulsett. Ett for landevei/pendling med 30 mm og ett med 40 mm for markaturer. Det går kjempefint med 30 mm varianten i marka også.

Kan anbefale 2 hjulsett for lettvint bytte mellom ulike egenskaper på dekk.

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: tregil] #2600524 12/04/2020 20:44
C
clilleboe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
takk for raskt svar. Hvilke hjulsett og dekk anbefales til landevei?

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: clilleboe] #2600528 12/04/2020 21:02
Petter Storm Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Grattis med ny sykkel!
Kjøpte med Unaas AS-20 Disc til min Terra M30 og er strålende fornøyd. Lettere og stivere med en herlig lyd fra bosset for de som liker det ICON_SMILE
Medfølger 2 års retteservice, og koster ikke akkurat skjorta. Kjører disse med de relativt lette Panaracer Gravelking Slick 38mm som til mitt bruk fungerer vel så bra til landevei som til grusbanking bare man setter riktig trykk. Satt opp slangeløst veier sykkelen da 8,7 kg.
For grus/snill sti pumper jeg dekkene til hhv 35/40psi foran/bak. 55/60psi til landevei. Forøvrig veier jeg ca. 90kg.

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: Petter Storm] #2600531 12/04/2020 21:06
C
clilleboe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Sitat: Petter Storm
Grattis med ny sykkel!
Kjøpte med Unaas AS-20 Disc til min Terra M30 og er strålende fornøyd. Lettere og stivere med en herlig lyd fra bosset for de som liker det ICON_SMILE
Medfølger 2 års retteservice, og koster ikke akkurat skjorta. Kjører disse med de relativt lette Panaracer Gravelking Slick 38mm som til mitt bruk fungerer vel så bra til landevei som til grusbanking bare man setter riktig trykk. Satt opp slangeløst veier sykkelen da 8,7 kg.
For grus/snill sti pumper jeg dekkene til hhv 35/40psi foran/bak. 55/60psi til landevei. Forøvrig veier jeg ca. 90kg.

Takk for det og i lige måde. Hva vil du si er største forskjellen med denne oppgraderingen vs de standard som fulgte med? Går det raskere både på landevei og på grus, men at man kanskje mister litt "feste". Hva måtte du ut med for denne oppgraderingen? Jeg er forøvrig 196cm og ca 115kg.

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: clilleboe] #2600538 12/04/2020 21:22
tregil Online
Entusiast
Entusiast
Sitat: clilleboe
Hvilke hjulsett og dekk anbefales til landevei?

Har selv DT Swiss noe lignende disse: https://www.dtswiss.com/en/products/wheels-road/gravel/g-1800-spline/g-1800-spline-25/

Bruker Callenge Strada Bianche 30 mm på landevei. Mye annet bra å velge i...

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: clilleboe] #2600541 12/04/2020 21:30
Petter Storm Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg har ikke prøvd det originale hjulsettet, men største forskjellen er nok vekten, og så føler jeg maskinlagere er enklere å ha med å gjøre hva angår vedlikehold og levetid over Shimano sine koniske lagere. Litt smak og behag der.
Akselerasjonen og responsen er nok noe raskere da det er mindre roterende masse som skal settes i gang. I og med at du er en tyngre rytter vil jeg påstå at Unaas's 2 års retteservice alene er verdt oppgraderingen.

Jeg fikk med Vittoria-dekkene, men de kommer nok aldri til å bli brukt da dekkene jeg har satt opp viser seg å være svært kapable til mitt bruk - grusveier, brostein og dårlige asfalterte veier. Over røtter og moselagte svaberg kan jeg se for meg at jeg hadde måtte tatt bena fatt.

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: Petter Storm] #2600544 12/04/2020 21:37
C
clilleboe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Jeg har ikke prøvd det originale hjulsettet, men største forskjellen er nok vekten, og så føler jeg maskinlagere er enklere å ha med å gjøre hva angår vedlikehold og levetid over Shimano sine koniske lagere. Litt smak og behag der.
Akselerasjonen og responsen er nok noe raskere da det er mindre roterende masse som skal settes i gang. I og med at du er en tyngre rytter vil jeg påstå at Unaas's 2 års retteservice alene er verdt oppgraderingen.

Jeg fikk med Vittoria-dekkene, men de kommer nok aldri til å bli brukt da dekkene jeg har satt opp viser seg å være svært kapable til mitt bruk - grusveier, brostein og dårlige asfalterte veier. Over røtter og moselagte svaberg kan jeg se for meg at jeg hadde måtte tatt bena fatt.

Takk for gode svar. Var dumt jeg ikke tenkte på dette når jeg kjøpte sykkelen, siden det blir betydelig dyrere å oppgradere nå enn når jeg kjøpte den. Eller vil jeg få en effekt av å bare bytte dekk og ikke hjulsett Hvor mye ligger i dekket og hvor mye er i hjulsettet? ? Bruksområdet mitt er også grus, brostein og asfalt. Når det blir sti, så går jeg rolig av sykkelen

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: tregil] #2600546 12/04/2020 21:38
C
clilleboe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Sitat: tregil

Har selv DT Swiss noe lignende disse: https://www.dtswiss.com/en/products/wheels-road/gravel/g-1800-spline/g-1800-spline-25/

Bruker Callenge Strada Bianche 30 mm på landevei. Mye annet bra å velge i...

Takk for svar:) Skal kikke på det. Så da bruker du DT Swiss hjulesetteet og Challaende Strada Bianche som ditt "Landeveishjulsett"?

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: clilleboe] #2600550 12/04/2020 21:57
Petter Storm Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hvor mye ligger i dekket og hvor mye er i hjulsettet?

Ca. 150g pr. dekk. Unaas-hjulsettet mener jeg veier under 1700g, Orbea-hjulsettet ca 1900g, men det har jeg ingen kilde på da AS-20 Disc ikke er å se på Unaas sine sider lengre(!?). Så ca et halvkilo vekt spart i roterende masse, mer om man setter opp slangeløst.

For min egen del er jeg sikker på at det vil få større utslag på fart og følelse om jeg får brent vinterkiloene av kroppen ICON_WINK

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: Petter Storm] #2600552 12/04/2020 22:13
C
clilleboe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C

Hvor mye ligger i dekket og hvor mye er i hjulsettet?

Ca. 150g pr. dekk. Unaas-hjulsettet mener jeg veier under 1700g, Orbea-hjulsettet ca 1900g, men det har jeg ingen kilde på da AS-20 Disc ikke er å se på Unaas sine sider lengre(!?). Så ca et halvkilo vekt spart i roterende masse, mer om man setter opp slangeløst.

For min egen del er jeg sikker på at det vil få større utslag på fart og følelse om jeg får brent vinterkiloene av kroppen ICON_WINK

Vist vekt er største grunnen for å bytte hjulsett og dekk, så tror jeg faktisk at jeg skal konsentrere meg om de 20kg ekstra vekt jeg har på kroppen før jeg går ned på gram på hjulsettet:) Det virker som du har da tatt et litt lettere hjulsett enn meg og har en annen type "gravel dekk" , men du har fotsatt holdt deg til dekk som kan brukers på grus og i marka. Du har aldri vurdert rene landeveis hjulsett/dekk på din Orbea sykkel? En ting er vekten (som jeg ikke bryr meg om), men du får jo på dekk med mye mindre rullemotsand. Tenker at det kan være greit å ha et ekstra hjulsett for rene landeveisturer..

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: clilleboe] #2600555 12/04/2020 22:43
Petter Storm Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Du har aldri vurdert rene landeveis hjulsett/dekk på din Orbea sykkel? En ting er vekten (som jeg ikke bryr meg om), men du får jo på dekk med mye mindre rullemotsand. Tenker at det kan være greit å ha et ekstra hjulsett for rene landeveisturer..

Vurderte dette, men etter å ha skumlest diverse tester og teorier om dekk, trykk og rullemotstand har jeg konkludert med at ett hjulsett og én type dekk vil fungere for meg, og erfaringen etter noen få turer på div underlag er at jeg setter større pris på komforten et graveldekk gir enn den marginalt mindre rulle/luft-motstanden de 25mm tynne landeveisdekkene som jeg har syklet med tidligere ga. For meg; lite kompromiss - stor oppside.

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: Petter Storm] #2600561 13/04/2020 06:59
C
clilleboe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Du har aldri vurdert rene landeveis hjulsett/dekk på din Orbea sykkel? En ting er vekten (som jeg ikke bryr meg om), men du får jo på dekk med mye mindre rullemotsand. Tenker at det kan være greit å ha et ekstra hjulsett for rene landeveisturer..

Vurderte dette, men etter å ha skumlest diverse tester og teorier om dekk, trykk og rullemotstand har jeg konkludert med at ett hjulsett og én type dekk vil fungere for meg, og erfaringen etter noen få turer på div underlag er at jeg setter større pris på komforten et graveldekk gir enn den marginalt mindre rulle/luft-motstanden de 25mm tynne landeveisdekkene som jeg har syklet med tidligere ga. For meg; lite kompromiss - stor oppside.

Jeg sitter å vurderer å kjøpe til et ekstra hjulsett, men om det er som du sier bare marginale forskjeller, så legger jeg det fra meg. (selv om jeg har enda grovere dekk enn deg igjen.) Hadde MTB før, så setter pris på godt feste på veien.

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: Petter Storm] #2600569 13/04/2020 07:34
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Unaas-hjulsettet (AS-20) mener jeg veier under 1700g, Orbea-hjulsettet ca 1900g, men det har jeg ingen kilde på da AS-20 Disc ikke er å se på Unaas sine sider lengre(!?).

Jeg oppgraderte også til AS-20 ved sykkelkjøp. Med forbehold om at modellene endres over tid, veide jeg mine AS-20 LTD 2017 til 1520 gram. Det var under oppgitt vekt. Målt uten felgtape og satt opp for gjennomgående akslinger. Hjulene har 25 mm felgprofil, 19 mm indre felgbredde målt på smaleste punkt mellom felgleppene, 24,8 mm ytre felgbredde, 24 eiker og 6-bolts feste for bremseskivene.

Siste versjon av hjulet har nå centerlock-feste, se Nytt 2020. Du finner det i nettbutikken. Oppgitt vekt er 1570 gram. Men for andre lesere: Det er en bedre opplevelse å handle i butikk, og få prate med hjulbygger om de forskjellige alternative, og hva som er tanken bak valg av komponenter på de forskjellige hjulsettene. Vet at det er svært travelt og krevende for små forhandlere som Unaas under korona, men i roligere tider, kan man også få bygget hjul etter egne preferanser.

Har ikke bil, så har brukt AS-20 til alt, fra landeveissykling, grussykling og bikepacking over flere dager, til daglig pendling og vintersykling. Lagre er blitt byttet etter harde vintre, men ellers må jeg ærlig talt si at jeg aldri har hatt så solide hjul som i så høy grad tåler røff og omfattende bruk.

Har oppgradert til 40 Wide med bred felg i karbon på en av syklene. Så langt har det fungert utmerket.

Mitt spørsmål er om noen har erfaring med å kjøpe til et landeveishjulsett til en grussykkel. Har dette noe for seg?

Det har absolutt noe for seg, om du i praksis har hyppig behov for å bytte mellom grovere blandeveisdekk og rendyrkede landeveisdekk. Eller mellom sommerdekk og vinterdekk i milde vintre der isen kommer og går.

Men vær oppmerksom på at ørsmå forskjeller mellom nav og boss kan gi behov for å justere både bremsekalipere og gir ved hjulbytte. Her er det forskjellige erfaringer på forumet. Det tryggeste er hjul med like nav.

Om de to hjulsettene i utgangspunktet plasserer bremseskivene ørlite forskjellig, finnes det en enkel måte å regulere hvordan skiven plasseres på navnet, forutsatt at minst et av hjulene har seks-bolts feste. Du kan bruke Syntace Disc Shim og dermed få skiven nøyaktig plassert i forhold til kaliper. Fungerer utmerket. Ørjan på Sykkelkomponenter kan sikkert skaffe.

Vær også oppmerksom på at dersom du bruker et hjulsett betraktelig mer enn et annet, vil kjedeføringen på det andre hjulsettet visstnok kunne lide. Kjedet slites sammen med kassett. Et mye brukt, slitt kjede vil ikke nødvendigvis fungere optimalt på et hjulsett med en bortimot ny kassett. Igjen er det forskjellige erfaringer på forumet.

Du vil finne mange tråder om hjulsett på landeveisforumet. Se f.eks.karbonhjul disc. I ditt sted ville jeg valgt bred felg, og gjerne undersøkt om felgen er designet etter den varslede, nye ISO-standarden for slangeløse felger. Den er basert på Mavic UST. Det gir enklere montering, forutsatt at dekk er laget etter samme standard, slik som f.eks. nye Pro One og GP5000 skal være. Om du velger Mavic, får du felg og dekk i den nevnte standarden, ofte med dekk ferdig oppsatt slangeløst inkludert.

Hva gjelder landeveisdekk, kan du ikke gå feil med anerkjente Pro One TLE, GP5000 TL eller Vittoria Corsa TLR, men det kommer stadig flere slangeløse dekk fra f.eks. italienske Challenge og Pirelli eller japanske Panaracer.

Selv hadde jeg i sin tid en stor sykkelpark med forskjellige hjulsett satt opp med optimale dekk for ethvert underlag. Men det ble for komplisert, og forestillingen om den perfekte sykkel og de perfekte dekk til enhver etappe kom til slutt i veien for sykkelgleden. Så jeg solgte hele rukkelet, og med pengene tjent, søkte jeg å rendyrke én sykkel, étt hjulsett og étt dekk for alt. Kom ikke helt i mål, så har to sykler, mest p.g.a. behovet for stor dekklaring vinterstid.

I Nordmarka har jeg gjennom årene syklet på alt fra brede terrengdekk på 2,1" eller mer, blandeveisdekk på 35-40 mm, krossdekk på 33-35 mm, og landeveisdekk på 25-30 mm.

Jeg sverget lenge til bredere dekk med lavt lufttrykk. De siste årene har jeg revurdert det. Jeg trives best med smalere dekk på middels lufttrykk, forutsatt slangeløst oppsett og en viss vibrasjonsdemping i rammesettet. Har vært på 28-30 mm de siste sesongene og elsker den spenstige følelsen både på grus og landevei. Savner bredere dekk med mønster kun på strekk med den aller groveste grusen, evt. på helt ny grus på vårparten, eller på gjørmete føre, slik som på de sleipeste strekkene under vårsmeltingen i Marka.

Samtidig kan et bredere, lettrullende dekk også fungere utmerket på både landevei og røffere underlag. Jeg syklet f.eks. tur/retur Oslo-Stockholm, Washington DC-Harpers Ferry og Madrid-Sierra de Guadarrama på vidt forskjellig underlag på G-One Speed 40 mm. Deilig å være inne på grov kjerrevei det ene øyeblikk, og i det neste øyeblikk gli friksjonsløst avsted på landeveien.

Drømmen har uansett alltid vært å sluke mil etter mil på landeveien med lav rullemotstand, men å kunne svinge innom grovere veier når som helst, og ende opp med en totalt uplanlagt, tilfeldig og episk tur i ukjent strøk. I den drømmen er det ikke plass til forskjellige sykler, hjul og dekk for ethvert underlag jeg måtte komme innom ICON_SMILE

Jeg må bare spørre, clilleboe: Det var ikke deg jeg pratet med på Kikut i går? ICON_SMILE

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: clilleboe] #2600577 13/04/2020 08:15
C
clilleboe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
takk for svært godt og utfyllende svar og nei, det var desverre ikke meg som var på Kikut igår.

Etter å ha lest gjennom ditt svar og gjort annen research, så har jeg funnet ut at det å ha 2 hjulsett kanskje blir mer styr enn det er verdt det. Jeg vil tro at dekkene jeg har nå fungerer bra til mitt bruk. (Pendling og turer i marka) SIden jeg er helt ny på gravel bike er det også en trygghet med tykkere mer stabile dekk, så kan jeg heller engang i fremtiden kjøpe et nytt oppgradert hjulsete med tynnere gravel dekk for enda mer fart både på grus og landevei. Det jeg liker med gravel sykkelen er å kunne ligge på landevei, men samtidig bare kjøre inn på en grusvei for å oppdage nye veier, så et rent landeveishjulsett er kanskje ikke tingen for meg likevel.

Det store spørsmålet er jo hvor stor forskjell ville det være på å oppgradere det dekket jeg har nå (som fulgte med standard) til et AS 20 hjulsett meg tynnere gravel dekk ?

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: clilleboe] #2600579 13/04/2020 08:34
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Det store spørsmålet er jo hvor stor forskjell ville det være på å oppgradere det dekket jeg har nå (som fulgte med standard) til et AS 20 hjulsett meg tynnere gravel dekk?

Om vi tar hjulsettet først, vil du etter min erfaring ved direkte sammenlikning kunne merke en forskjell på rundt 400 gram ved akselerasjon og klatring. Men viktigere er følelsen i hjulet. Alt etter komponenter og byggekvalitet, vil forskjellige hjul ha forskjellig grad av fleks i felgen og spenst i eikene. Et knallstivt hjul er fint på jevn asfalt, men på grovt underlag er det derimot fint med en viss svikt. Jeg har ingen erfaring med originalhjulene på Terra, så kan ikke si noe spesifikt. Ville gått innom Unaas og rådført meg til Emil. Han gir deg gode råd, og pusher ikke på deg annet hjulsett om det ikke har noe for seg.

Uansett: Man venner seg raskt til ethvert hjulsett. Det er vel så viktig at vissheten om lett hjulsett gjør at man slipper søvnløse netter med funderinger om oppgradering ICON_SMILE

Hva gjelder dekk, kan som kjent brede dekk ha lik eller lavere rullemotstand som smale dekk, alt etter lufttrykk.

Luftmotstanden vil til en viss grad avhenge av bredden på felgen. Men på lavprofilsfelg og for blandeveissykling, ville jeg sett bort fra spørsmålet om luftmotstand. Noen mm forskjell i dekkbredde gir ikke nevneverdig utslag. Det er rett og slett ikke viktig.

Det avgjørende er kvalitetene i dekket. Mønster, gummiblanding og oppsett. Det er et paradoks at vi syklister ofte synes mer opptatt av gruppen enn dekkene, når det er dekket som i så høy grad definerer både prestasjon og følelse. Mitt råd er å anskaffe slangeløse kvalitetsdekk med høy TPI (tetthet i veven) med bredde og mønster etter tiltenkt bruk og egne preferanser.

Det er et mylder av aldeles utmerkede alternativer. Selv har jeg brukt mye Schwalbe. De har så mange forskjellige versjoner at man lett blir forvirret, men til gjengjeld kan man finne akkurat hva man trenger. G-One-serien har alt fra landeveisdekk til gjørmedekk:

[Linket bilde]

Her ser du forskjellene mellom Ultrabite, Bite, Allround og Speed.

[Linket bilde fra s27394.pcdn.co]

Finnes mange andre og kanskje kulere og mer eksotiske blandeveisdekk, også etterhvert slangeløse med lekker tanwall, men jeg har altså ikke personlig erfaring med dem. Vurderer i år Challenge ICON_SMILE

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: clilleboe] #2600581 13/04/2020 08:44
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Glemte å si: Originaldekkene på Terra, Vittoria Terreno Dry TNT, ser meget bra ut. Slangeløse og med høy TPI, så vidt jeg kan se. Om du er fornøyd med mønsteret, burde det være en god løsning.

Originalfelgene er også egnet for slangeløst oppsett. Om du ikke allerede har satt dekkene opp slangeløst, vil det være den enkleste og rimeligste oppgraderingen ICON_SMILE Kanskje er det alt du trenger å gjøre. Gratulerer med topp sykkel - kos deg med Terra!

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: Sepeda] #2600645 13/04/2020 16:25
C
clilleboe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Sitat: Sepeda
Glemte å si: Originaldekkene på Terra, Vittoria Terreno Dry TNT, ser meget bra ut. Slangeløse og med høy TPI, så vidt jeg kan se. Om du er fornøyd med mønsteret, burde det være en god løsning.

Originalfelgene er også egnet for slangeløst oppsett. Om du ikke allerede har satt dekkene opp slangeløst, vil det være den enkleste og rimeligste oppgraderingen ICON_SMILE Kanskje er det alt du trenger å gjøre. Gratulerer med topp sykkel - kos deg med Terra!

Nok en gang takk for meget utfyllende og gode svar. Ble en 3timers sykkeltur idag hvor jeg syklet både sti, grus og asfalt. Prøvde å kjenne "ekstra godt" etter i forhold til dekk og hjulsett. Jeg tror dagens opplegg fungerer for mitt bruk, Dekkene har godt feste på grus og sti noe som gjør hele opplevelsen med å sykle "of road" mye artigere. Tørr liksom å gi på litt ekstra på grusen vs tynnere dekk som kanskje glipper lettere på løst terreng. Jeg får heller se med tiden om jeg kanskje kjøper til et landeveis sett for pendling til og fra jobb (Billingstad - Oslo) hvor jeg kun sykler på asfalt, men er ikke noe jeg ser behov for nå.

Dekkene jeg har nå har slange, hva vil jeg kunne forvente av forbedringer om jeg gjør det "tubeless"?

Redigert av clilleboe; 13/04/2020 16:26.
Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: clilleboe] #2600659 13/04/2020 17:18
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Dekkene jeg har nå har slange, hva vil jeg kunne forvente av forbedringer om jeg gjør det "tubeless"?

Au! Vet ikke om jeg tør svare. Dette er fortsatt omstridt, nesten som skiver versus felgbremser var i sin tid, før alle plutselig skulle ha skiver likevel ICON_SMILE

Kort sagt gir slangeløst oppsett disse fordelene:

- Større frihet til å regulere lufttrykk ettersom du per definisjon ikke risikerer såkalt snake bite eller gjennomslagspunktering, altså at slangen kommer i klemme mellom felg og dekk. På grovt, humpete underlag er dette særlig viktig. Ikke bare kan du trygt senke lufttrykket for komfort og grep, du behøver heller ikke frykte gjennomslagspunktering i den dype dumpen du ikke klarte å manøvrere deg forbi. Det gjelder bare å ikke ha så lavt lufttrykk at du får slag rett opp i felgen. Mange felger har blitt slått skjeve i begeistringen over endelig å kunne senke lufttrykket ICON_SMILE

- Guffen i dekket vil automatisk tette de fleste punkteringer. Du vil ikke engang merke det. De kjedelige sivepunkteringene man kan oppleve med slange er en saga blott. Merk at guffe kommer i forskjellige versjoner, der den groveste guffen gjerne gir best tetteevne, men til gjengjeld må byttes hyppigere, mens mindre grov guffe gjerne gir noe mindre tetteevne, men til gjengjeld varer den lengre. Jeg velger god tetteevne, ettersom det tar minimalt med tid å bytte guffe.

- Ved punkteringer som guffen mot formodning ikke tetter automatisk og umerkelig, vil ofte en dash med fersk, velristet guffe inn i dekket og litt spinning av hjulet være tilstrekkelig til å tette hullet. Om hullet er så stort at det ikke lar seg tette med guffe, finnes det enkle reparasjonssett der man plugger inn en gummilarve som reagerer med guffen og tetter hullet umiddelbart. Kjapt gjort og intet behov for å fikle med å ta hjulet av, ta dekket av, sette inn ny slange, dekket på igjen osv. Kun dersom du har en så stor flenge at det ikke lar seg plugge, må du ty til slange. Det forekommer oftere på stisykling enn blandeveissykling. Har aldri opplevd det det selv.

- Jeg tør nesten ikke si det, men de fleste tester viser at slangeløst oppsett gir mindre rullemotstand enn med slange fordi det ikke oppstår friksjon mellom slange og dekk. Til og med mindre rullemotstand enn pariser/tubular. Vi ser også at slangeløst blir hyppigere og hyppigere brukt i proffeltet, der man før brukte pariser, men aldri slange. Dette bør ikke sies høyt.

Et par andre forhold:

- Industrien legger nå midler og innsats i slangeløst fremfor slange. Tilnærmet alle nye felger designes for slangeløst oppsett. Nye slangeløse dekk utvikles. Ny standard for slangeløse felger og dekk kommer snart, basert på Mavic UST. Mavic leverer sine hjul ferdig slangeløst oppsatt med dekk. Giant har allerede i flere år levert sin landeveissykler ferdig slangeløst oppsatt rett fra butikken. Slangeløst er i ferd med å bli den nye standarden, men det vil ta noen år.

- Dekk beregnet på slangeløst oppsett, som dine Vittoria-dekk, har både gummiblanding, utforming og dekkanttråder beregnet på slangeløst oppsett. De er derfor noe tyngre enn dekk laget for slange. Ved å bruke et slangeløst dekk med slange, både øker du vekten mer enn du trenger, og du går glipp av de optimale egenskapene i dekket.

Særlig de to første punktene er særlig relevante for blandeveis/grussykler. I utmerkede CyclingTips' guide til rimelige grussykler, oppsummeres det noen faktorer som er viktig for god funksjon. Det illusterer poenget.

En god kilde som stadig oppdateres er An endless FAQ to tubeless bicycle tyres.

Her er en grei video om hvordan man setter opp slangeløst, vel å merke fra fjerne 2017 da slangeløst fortsatt var eksotisk og nytt på landevei:

Merk at mange slangeløse dekk er trange å få på felgen. Det er et spørsmål om teknikk, som man lærer seg, men om man sliter med gjenstridige dekk, er Challenge Clincher Mounting Tool en enkel løsning.

Og her er en ny, grei illustrasjon på hvordan guffen fungerer:

Når alt dette er sagt: Ikke gå over til slangeløst oppsett med mindre du virkelig vil det selv!

Slangeløst er noe annet enn slange, fra A til Å. Man må legge gamle vaner til side og gjøre ting på annet vis. Om man ikke virkelig vil det, og egentlig ikke er åpen for å lære noe nytt, er det bare irriterende.

Om du derimot vil det, lærer du raskt teknikken, og vil etter en tid oppleve det som vel så enkelt som slange. Tror jeg.

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: clilleboe] #2600701 13/04/2020 19:16
Elmersen Offline
Avhengig
Avhengig
Og så må du regne med litt mer tid til vedlikehold. I tillegg til at du må etterfylle guffe (dette kan gjøres enkelt gjennom ventilen), må den gamle guffen som regel fjernes manuelt. Da må du av og på med dekket (minst én kant, i alle fall). Gammel guffe som står i dekket, samler seg ofte i gummiklumper som kan skape ubalanse i dekket.

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: Sepeda] #2600704 13/04/2020 19:35
C
clilleboe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C

Au! Vet ikke om jeg tør svare. Dette er fortsatt omstridt, nesten som skiver versus felgbremser var i sin tid, før alle plutselig skulle ha skiver likevel ICON_SMILE

Kort sagt gir slangeløst oppsett disse fordelene:

- Større frihet til å regulere lufttrykk ettersom du per definisjon ikke risikerer såkalt snake bite eller gjennomslagspunktering, altså at slangen kommer i klemme mellom felg og dekk. På grovt, humpete underlag er dette særlig viktig. Ikke bare kan du trygt senke lufttrykket for komfort og grep, du behøver heller ikke frykte gjennomslagspunktering i den dype dumpen du ikke klarte å manøvrere deg forbi. Det gjelder bare å ikke ha så lavt lufttrykk at du får slag rett opp i felgen. Mange felger har blitt slått skjeve i begeistringen over endelig å kunne senke lufttrykket ICON_SMILE

- Guffen i dekket vil automatisk tette de fleste punkteringer. Du vil ikke engang merke det. De kjedelige sivepunkteringene man kan oppleve med slange er en saga blott. Merk at guffe kommer i forskjellige versjoner, der den groveste guffen gjerne gir best tetteevne, men til gjengjeld må byttes hyppigere, mens mindre grov guffe gjerne gir noe mindre tetteevne, men til gjengjeld varer den lengre. Jeg velger god tetteevne, ettersom det tar minimalt med tid å bytte guffe.

- Ved punkteringer som guffen mot formodning ikke tetter automatisk og umerkelig, vil ofte en dash med fersk, velristet guffe inn i dekket og litt spinning av hjulet være tilstrekkelig til å tette hullet. Om hullet er så stort at det ikke lar seg tette med guffe, finnes det enkle reparasjonssett der man plugger inn en gummilarve som reagerer med guffen og tetter hullet umiddelbart. Kjapt gjort og intet behov for å fikle med å ta hjulet av, ta dekket av, sette inn ny slange, dekket på igjen osv. Kun dersom du har en så stor flenge at det ikke lar seg plugge, må du ty til slange. Det forekommer oftere på stisykling enn blandeveissykling. Har aldri opplevd det det selv.

- Jeg tør nesten ikke si det, men de fleste tester viser at slangeløst oppsett gir mindre rullemotstand enn med slange fordi det ikke oppstår friksjon mellom slange og dekk. Til og med mindre rullemotstand enn pariser/tubular. Vi ser også at slangeløst blir hyppigere og hyppigere brukt i proffeltet, der man før brukte pariser, men aldri slange. Dette bør ikke sies høyt.

Et par andre forhold:

- Industrien legger nå midler og innsats i slangeløst fremfor slange. Tilnærmet alle nye felger designes for slangeløst oppsett. Nye slangeløse dekk utvikles. Ny standard for slangeløse felger og dekk kommer snart, basert på Mavic UST. Mavic leverer sine hjul ferdig slangeløst oppsatt med dekk. Giant har allerede i flere år levert sin landeveissykler ferdig slangeløst oppsatt rett fra butikken. Slangeløst er i ferd med å bli den nye standarden, men det vil ta noen år.

- Dekk beregnet på slangeløst oppsett, som dine Vittoria-dekk, har både gummiblanding, utforming og dekkanttråder beregnet på slangeløst oppsett. De er derfor noe tyngre enn dekk laget for slange. Ved å bruke et slangeløst dekk med slange, både øker du vekten mer enn du trenger, og du går glipp av de optimale egenskapene i dekket.

Særlig de to første punktene er særlig relevante for blandeveis/grussykler. I utmerkede CyclingTips' guide til rimelige grussykler, oppsummeres det noen faktorer som er viktig for god funksjon. Det illusterer poenget.

En god kilde som stadig oppdateres er An endless FAQ to tubeless bicycle tyres.

Her er en grei video om hvordan man setter opp slangeløst, vel å merke fra fjerne 2017 da slangeløst fortsatt var eksotisk og nytt på landevei:

Merk at mange slangeløse dekk er trange å få på felgen. Det er et spørsmål om teknikk, som man lærer seg, men om man sliter med gjenstridige dekk, er Challenge Clincher Mounting Tool en enkel løsning.

Og her er en ny, grei illustrasjon på hvordan guffen fungerer:

Når alt dette er sagt: Ikke gå over til slangeløst oppsett med mindre du virkelig vil det selv!

Slangeløst er noe annet enn slange, fra A til Å. Man må legge gamle vaner til side og gjøre ting på annet vis. Om man ikke virkelig vil det, og egentlig ikke er åpen for å lære noe nytt, er det bare irriterende.

Om du derimot vil det, lærer du raskt teknikken, og vil etter en tid oppleve det som vel så enkelt som slange. Tror jeg.

Supert, takk for tips.. Det at det er mer punkteringssikkert og man får mindre rullemotstand er to gode grunner for at jeg må undersøke dette nærmer.. Gutta på Unaas var ikke så veldig fan av tubeless forstod jeg?

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: Elmersen] #2600705 13/04/2020 19:40
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: Elmersen
Gammel guffe som står i dekket, samler seg ofte i gummiklumper som kan skape ubalanse i dekket. Da må du av og på med dekket (minst én kant, i alle fall).

Ikke uenig, men med sykler som brukes daglig eller med kun få dagers mellomrom, opplever jeg heldigvis ikke dette. Guffen fordeler seg jevnt rundt innsiden av dekket.

Ville bare nevne det som en fordel med å ha få sykler og hjul (n-1) siden det også var tema i tråden ICON_SMILE Eller kanskje er det en fordel med ikke å ha bil, og bo på et sted der bussen store deler av døgnet går kun én gang i timen ICON_SMILE

Om sykkelen/hjulet derimot står i ro lenge, har jeg opplevd det du nevner. Så jeg rengjør gjerne dekket på slutten av sesongen.

Når vi først er inne på utfordringer, må det også nevnes at mange opplever at man hyppigere må pumpe dekket p.g.a. tap av trykk. Dette lærer man også å unngå ved å se til at hele systemet er lufttett - felgbånd, ventil, dekkant og evt. sidevegger - ved både korrekt montering og rett mengde guffe.

Særlig dekk med tan walls, altså brunlige sidevegger, har hatt en tendens til å svette guffe og miste trykk. Her går utviklingen fort, og så vidt jeg forstår, har man nå kommet frem til gummiblandinger som holder på landeveistrykk. Med unntak av noen tidligere spesialutgaver, er det nytt av året at slangeløse landeveisdekk, les: dekk for høyt lufttrykk, kommer med kledelige tan walls.

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: clilleboe] #2600707 13/04/2020 19:44
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Gutta på Unaas var ikke så veldig fan av tubeless forstod jeg?

ICON_SMILE

De har vært veldig imøtekommende med meg, men jeg har jo vært tydelig på at jeg kan med det.

For travle butikker, kan jeg forstå at de gjerne er tilbakeholdne med å anbefale noe som er nytt, og som krever egeninnsats og motivasjon fra kundenes side. Kanskje er de også skeptiske ettersom nye, felles standarder ennå ikke er formelt fastsatt og implementert, og en del kombinasjoner av dekk og felger dermed ikke fungerer optimalt.

Som de skriver i Nytt 2020 legger de nå vekt på å tilby felger som skal være egnet for enkelt oppsett slangeløst.

Jeg skriver forresten så langt at det gjerne ikke er smart å quote alt når du svarer. Enkelt å redigere bort det meste og bare la noen hovedsetninger stå igjen som sitert ICON_SMILE

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: Sepeda] #2600716 13/04/2020 20:11
C
clilleboe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Gutta på Unaas var ikke så veldig fan av tubeless forstod jeg?

ICON_SMILE

De har vært veldig imøtekommende med meg, men jeg har jo vært tydelig på at jeg kan med det.

For travle butikker, kan jeg forstå at de gjerne er tilbakeholdne med å anbefale noe som er nytt, og som krever egeninnsats og motivasjon fra kundenes side. Kanskje er de også skeptiske ettersom nye, felles standarder ennå ikke er formelt fastsatt og implementert, og en del kombinasjoner av dekk og felger dermed ikke fungerer optimalt.

Som de skriver i Nytt 2020 legger de nå vekt på å tilby felger som skal være egnet for enkelt oppsett slangeløst.

Jeg skriver forresten så langt at det gjerne ikke er smart å quote alt når du svarer. Enkelt å redigere bort det meste og bare la noen hovedsetninger stå igjen som sitert ICON_SMILE

Er helt sikkert som du sier at jeg er såpass ny i gamet at de gikk for "the safe bet" for min del. Mindre telefoner og mailer da. Har kikket på endel videoer rundt Tubeless nå og spesielt det rundt mindre punktering risiko er en grunn alene til å skifte over. Frykten er å bli stående opp i marka å må skifte dekk, noe jeg ikke er spesielt god på. Hva trenger jeg av utstyr for å legge om fra slange til tubeless igrunn? Ventil(hvordan vet jeg hva som er riktig) Teip til felgen(hvordan vet jeg hva som er riktig) Sånn guffe også et reperasjonskit?

Tusen takk for strålende hjelp så langt. Har lært veldig mye de siste dagene:)

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: clilleboe] #2600717 13/04/2020 20:12
HM1100 Offline
Ringrev
Ringrev
Av en eller annen grunn har jeg kviet meg litt for å ta skrittet over til tubeless på min Orbea Terra. Men rett før jeg svingte innom denne siden bestilte jeg Schwalbe Speed Evo 700x35 og remedier for tubeless oppsett på Bike Shop. Blir artig å prøve.
Og jeg tør nesten ikke dette høyt, men min "gamle" MTB fikk jeg som tubeless for ti år siden. Jeg har aldri tatt av dekka, aldri punktert, aldri gjort noe som helst med den annet enn å etterfylle luft. Ikke før i høst, da bytta jeg til piggdekk og kasta de gamle. De var utslitt.

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: HM1100] #2600720 13/04/2020 20:28
C
clilleboe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Sitat: HM1100
Av en eller annen grunn har jeg kviet meg litt for å ta skrittet over til tubeless på min Orbea Terra. Men rett før jeg svingte innom denne siden bestilte jeg Schwalbe Speed Evo 700x35 og remedier for tubeless oppsett på Bike Shop. Blir artig å prøve.
Og jeg tør nesten ikke dette høyt, men min "gamle" MTB fikk jeg som tubeless for ti år siden. Jeg har aldri tatt av dekka, aldri punktert, aldri gjort noe som helst med den annet enn å etterfylle luft. Ikke før i høst, da bytta jeg til piggdekk og kasta de gamle. De var utslitt.

Så da skal du sette på de nye dekka tubeless på standardfelgen som fulgte med Orbea Terra? Du må holde oss oppdatert på hvordan det gikk og hvor enkelt/vanskelig det var å få på. Vurdereer å gjøre det samme selv:) Bare at jeg bruker det gravel dekket som jeg har nå i første omgang. Hva annet enn selve dekket må du kjøpe til for å få satt det opp tubeless?

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: clilleboe] #2600722 13/04/2020 20:33
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Hva trenger jeg av utstyr for å legge om fra slange til tubeless igrunn? Ventil(hvordan vet jeg hva som er riktig) Teip til felgen(hvordan vet jeg hva som er riktig) Sånn guffe også et reperasjonskit?

ICON_SMILE

Google er din venn. En mengde guider og anbefalinger der ute.

Begynn gjerne med å lese det jeg har lenket til, også FAQ, herunder Tubeless-specific products, Installing tubeless og Fixing tubeless flats, og se videoene.

Hør siden med din lokale forhandler hva de har inne og anbefaler. Om du vil gjøre det på nett, er Sykkelkomponenter overmåte imøtekommende, vil gi deg all informasjon, og sikkert skaffe det du trenger.

En annen ting er at slangeløst oppsett gjerne vil gå betydelig lettere om du anskaffer en kompressorpumpe, altså med trykkammer, slik at du kan poppe dekket kjapt på felgen. Jeg har en slik, som kompiser er ivrige etter å låne.

Så vet jeg at mange synes at det bare viser at slangeløst er altfor dyrt og komplisert. Men slangeløst er bare ikke det samme som slange, selv om det ser likt ut. Andre felger, andre dekk, andre ventiler, annen felgtape, annet oppsett, andre lappesaker, andre rutiner. Og gjerne annen pumpe, selv om vanlig pumpe også fungerer ICON_SMILE

(Huffameg, hver gang jeg anbefaler slangeløst, frykter jeg at jeg bare skaper frustrasjoner. Som sagt - gjør det kun om du virkelig vil. Slange har fungert i årtier og gjør det selvsagt fortsatt!)

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: clilleboe] #2600726 13/04/2020 20:37
HM1100 Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg innbiller meg at det skal gå greit. I tillegg til dekka kjøpte jeg tape (21 mm, hjula på min er Fulcrum racing 600), ventiler og guffe. Spaker og litt verktøy har jeg fra før. Sett noen videoer på YouTube, ser jo overkommelig ut.

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: clilleboe] #2600733 13/04/2020 21:02
HM1100 Offline
Ringrev
Ringrev
Dette var videoen som sparka meg i gang. Samme sykkel, samme hjul: https://m.youtube.com/watch?v=lrwTumYqxT8

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: HM1100] #2600739 13/04/2020 21:27
C
clilleboe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Jeg innbiller meg at det skal gå greit. I tillegg til dekka kjøpte jeg tape (21 mm, hjula på min er Fulcrum racing 600), ventiler og guffe. Spaker og litt verktøy har jeg fra før. Sett noen videoer på YouTube, ser jo overkommelig ut.

Da skal jeg prøve samme opplegget, jeg må bare finne ut hva hjulsett jeg faktisk har stående på sykkelen, sjekke at det er tubeless ready og hvilke mål det har slik jeg får kjøpt riktig teip og ventil.

Var ut i garasjen å skulle se om jeg fant ut av noe, men det eneste som stod på hjulet var: Black Jack Alloy 6063 ETRTO 622 *21C

Etter litt googling fant jeg ut at Black Jack er faktisk en hjulsett leverandør og det virker som det er tubeless ready. Siden det står 21C, så regner jeg med at det er 21mm teip jeg trenger?

PS. Er det noe som har erfaring med dette hjulsettet?

Redigert av clilleboe; 13/04/2020 22:51.
Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: Sepeda] #2600742 13/04/2020 22:15
C
clilleboe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Hva trenger jeg av utstyr for å legge om fra slange til tubeless igrunn? Ventil(hvordan vet jeg hva som er riktig) Teip til felgen(hvordan vet jeg hva som er riktig) Sånn guffe også et reperasjonskit?

ICON_SMILE

(Huffameg, hver gang jeg anbefaler slangeløst, frykter jeg at jeg bare skaper frustrasjoner. Som sagt - gjør det kun om du virkelig vil. Slange har fungert i årtier og gjør det selvsagt fortsatt!)

Ser den, men etter å ha gjort noe research og bare det å få ned punkteringsfaren, så er det verdt litt jobbing og sliting i garasjen. Tipper at dekket ikke popper på som en lek første gangen:) takk for gode innspill

Re: Landeveis hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: clilleboe] #2600748 14/04/2020 05:49
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Var ut i garasjen å skulle se om jeg fant ut av noe, men det eneste som stod på hjulet var: Black Jack Alloy 6063 ETRTO 622 *21C (...) PS. Er det noe som har erfaring med dette hjulsettet?

Både Orbea og tester bekrefter at Black Jack-felgene og Vittoria-dekkene er egnet for slangeløst oppsett ICON_SMILE

Se f.eks. Terrengsykkels Test av Orbea Terra M30-D. (Om du er sykkelinteressert, men ennå ikke abonnerer, så bare gjør det først som sist. Nå får du all informasjon om alle typer bukkestyresykler i Landevei. Et abonnement der gir tilgang til de digitale versjonene av Terrengsykkel og andre magasiner i FriFlyt.)

Sitat: Terrengsykkel/Øyvind Aas
Både felger og de småmønstrede Vittoria-dekkene er klargjort for slangeløs sykling. Dekkene ruller supert både på vei og grus og har akkurat passelig med knaster på sidene for trygg svingavikling. (...) Supre hjul og dekk.

PS: Det er godt mulig at felgene allerede er satt opp med slangeløs tape originalt. Ta gjerne en titt på felgtapen.

Ettersom de fleste nye felger og dekk etterhvert er slangeløse, finner man stadig oftere sykler der felg er slangeløs, felgtape er slangeløs og dekk er slangeløst, men det er likevel puttet en slange i fra produsent eller forhandler. Et typisk eksempel er de populære kombinasjonene av WTB felger og dekk på blandeveissykler.

I de nærmeste årene, vil vi se at man begynner å selge sykler komplett oppsatt slangeløst, og dermed gjør livet enklere for kundene. Verdens største sykkelprodusent, Giant, har gjort det i en årrekke, og jeg har ikke hørt annet enn at det har fungert utmerket. Denne er fra helt tilbake i 2016:

Siden det står 21C, så regner jeg med at det er 21mm teip jeg trenger?

Ja, dersom felgene ikke allerede er satt opp med slangeløse tape, som nevnt over. Du kan også gjerne bruke et par mm bredere, siden tapen trekker ned i fordypningen i felgen under trykk, men helst ikke smalere enn 21 mm.

21c betyr for øvrig at indre felgbredde målt på det smaleste punktet mellom felgleppene (bead hooks) er 21 mm. Det er fint for både landevei og blandevei.

Stan's Notubes er veteranene fremfor noen på slangeløst. Deres FAQs gir svar på de vanligste tekniske spørsmålene.

Nyttig er også Troubleshooting og ikke minst deres brede utvalg av instruksjonsvideoer. F.eks. denne.

Du vil oppdage etterhvert at man kan sette opp på forskjellig vis. Alle veier fører til Rom.

Etter at felgen er satt opp med tape og ventil, som vist i videoen over, er det minst to måter å sette opp dekket med guffe:

1. Ta på dekket. Pump luft og popp dekket på felgen. Skru ut ventilkjernen. Hell inn guffe gjennom ventilen. Skru på ventilkjernen. Pump luft i dekket.

2. Ta på dekket, men la en glipe mellom dekk og felg være åpen. Hell guffe direkte inn i dekket. Ta på dekket fullstendig. Pump luft og popp på dekket.

Jeg synes det er enklest å gjøre som beskrevet under 2, men andre foretrekker 1. Og så finnes det forskjellige varianter av de to fremgangsmåtene ICON_SMILE

Om man er påpasselig, er det ingen grunn til å søle en dråpe guffe under oppsett.

Lykke til!

Re: Landeveis hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: Sepeda] #2600927 14/04/2020 20:06
C
clilleboe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C

Sitat: Terrengsykkel/Øyvind Aas
Både felger og de småmønstrede Vittoria-dekkene er klargjort for slangeløs sykling. Dekkene ruller supert både på vei og grus og har akkurat passelig med knaster på sidene for trygg svingavikling. (...) Supre hjul og dekk.

PS: Det er godt mulig at felgene allerede er satt opp med slangeløs tape originalt. Ta gjerne en titt på felgtapen.

Nok en gang, takk for ekstremt bra hjelp:) Har du sett, virker som jeg vist har både gode dekk og felger da, så da lar jeg den med å skifte dette ut ligge en gang for alle, men å legge om til tubeless det skal jeg.

Jeg er faktisk abonnent på friflyt, men akkurat den testen der har gått meg hus forbi. Bra å få bekreftet at man har gjort et bra kjøp:)

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: HM1100] #2602413 21/04/2020 19:16
HM1100 Offline
Ringrev
Ringrev

Det var så nære at dette gikk knirkefritt. I går fikk jeg to stk Schwalbe Speed og et sett Tubeless Easy kit (også Schwalbe) fra Bikeshop. Av med dekk og slange på forhjulet, rev av tapen som satt på felgen, rensa skikkelig med isopropanol, så på med to lag felgtape. Litt vrient å få på det nye dekket, det var skikkelig stramt, men det gikk til slutt vha litt bike-fit (også med i pakka). Justerte dekket på felgen, pumpa med fotpumpe og "popp" på plass.
Men arghh. Det lekker som bare f... langs ventilen. Disse fulgte også med i Easy Kit`et og har rund base/fot. Jeg tror jeg burde hatt noen med avlang, konveks base som følger formen på felgen bedre. Er det riktig? Andre tips? Hvilken butikk har best utvalg av slikt i Oslo?
Jeg må dessverre ta bilen til jobb i morgen. Viktig for meg å få dette på plass så fort som mulig.

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: clilleboe] #2602414 21/04/2020 19:20
HM1100 Offline
Ringrev
Ringrev
Forresten, jeg vurderte å prøve å tette med guffe, men "turte" ikke. Iflg videoen fra Schwalbe skal dekket først pumpes med luft, så slippe lufta ut, ta av ventil å fylle 40-50 ml guffe gjennom ventilen. Så mao, jeg brukte ikke guffe under forsøket. Men det lakk skikkelig. Ikke bare siving.

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: HM1100] #2602415 21/04/2020 19:32
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Viktig for meg å få dette på plass så fort som mulig.

Skjønner frustrasjonen.

Sjekk om felgtapen er revet/skadet ved ventilen. Sjekk om ventilen er skrudd alminnelig godt til.

Om alt ser greit ut, prøv å sette opp igjen, men fyll på guffe denne gang. Det vil forhåpentligvis fikse lekkasjen ved ventilen, om oppsettet er noenlunde i orden,

Når guffen er fylt på og dekket blåst opp, rist på hjulet så guffen fordeler seg godt, også ved ventilen.

Ellers er det alltid smart å bevege hjulet i sirkulær bevegelse mens du holder det flatt, slik at guffen fordeler seg langs dekkanten. Snu hjulet og gjenta. La det siden gjerne ligge flatt en god stund. Snu og la det ligge flatt med andre siden opp. Rull siden gjerne en tur.

Første gangs slangeløst oppsett bør man gjøre når man har god tid og er mett og utsovet ICON_SMILE Vanlig med komplikasjoner første gang. Siden går det som regel bra.

Om det ikke går, og du vil prøve andre ventiler med annet gummihode, vet jeg dessverre ikke hvem som har hva inne. Ring til f.eks. Oslo Sportslager, Spinn, Sørensen, Milslukern eller den sykkelbutikken du måtte ha nær deg. Kanskje får du bedre tips der enn jeg kan gi deg for å fikse det hele!

Og så er det jo alltid mulig å sette inn en slange i mellomtiden, om du ikke vil ta bilen i finværet ICON_SMILE

En del tips i Slangeløst lekker - vil guffe fikse?

Jeg gjør det forresten enkelt ved oppsett, som forklart over:

2. Ta på dekket, men la en glipe mellom dekk og felg være åpen. Hell guffe direkte inn i dekket. Ta på dekket fullstendig. Pump luft og popp på dekket.

Som han her, altså (se fra 1:42):

Lykke til - ikke gi opp, men ta det gjerne på en fridag ICON_SMILE

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: Sepeda] #2602428 21/04/2020 20:41
HM1100 Offline
Ringrev
Ringrev
Takk. Prøvde igjen og tror jeg fikk det til nå. Gjentok prosessen men smurte litt guffe rundt ventilen etter å ha skrudd den skikkelig thight, dekket poppa igjen på plass, men fortsatt litt lekk. Fylte på 50 ml gjennom ventilen, snurra rundt i alle mulige vinkler, og nå virker det tett. Bakhjulet får vente til i morra.

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: HM1100] #2602429 21/04/2020 20:54
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
yes

Dette ordner seg garantert.

Det er bare første gangs oppsett som er litt vrient.

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: clilleboe] #2602912 23/04/2020 17:02
HM1100 Offline
Ringrev
Ringrev
Tubeless prosjekt ferdig. Var ekstremt nøye med å sette i ventilen da jeg satte opp bakhjulet, så det gikk uten problemer. Virket tett før jeg hadde i guffe, men fulgte instruksjon og fylte på uansett.
Jeg har bytta fra Schwalbe allround 40c med slange til Schwalbe speed 35c tubeless. Kanskje placebo, men jeg synes virkelig sykkelen er blitt kvikkere/raskere. Er veldig fornøyd. Bare prøvd på en slags asfalt (mao Maridalen) foreløpig. 50 psi foran og bak.

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: HM1100] #2602913 23/04/2020 17:06
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Tubeless prosjekt ferdig. (...) Jeg har bytta fra Schwalbe allround 40c med slange til Schwalbe speed 35c tubeless. Kanskje placebo, men jeg synes virkelig sykkelen er blitt kvikkere/raskere.

yes ICON_SMILE

Det er ikke placebo.

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: Sepeda] #2606553 10/05/2020 20:28
C
clilleboe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Tubeless prosjekt ferdig. (...) Jeg har bytta fra Schwalbe allround 40c med slange til Schwalbe speed 35c tubeless. Kanskje placebo, men jeg synes virkelig sykkelen er blitt kvikkere/raskere.

yes ICON_SMILE

Det er ikke placebo.

Har akkurat bestilt inn tubeless utstyr selv, så skal igang med å sette opp til tubeless . Hvordan merker du forskjell?

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: clilleboe] #2606710 11/05/2020 12:35
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Har akkurat bestilt inn tubeless utstyr selv, så skal igang med å sette opp til tubeless . Hvordan merker du forskjell?

Hei igjen!

Altså, med "ikke placebo" tenkte jeg primært på overgangen fra G-One Allround til Speed. Begge er utmerkede, lettrullende dekk, men førstnevnte er designet som et dekk for skogsvei/grus, mens sistnevnte opprinnelig var utviklet som et solid dekk for landevei/brostein. Derav noe forskjellige egenskaper og følelse.

Et avansert slangeløst dekk med tett gummivev (høy TPI) vil være ettergivende og gi en myk følelse, men det vil også tilsvarende slange- eller pariserdekk kunne være. Tilsvarende for mer slitesterke og noe hardere dekk.

Anbefaler Landeveis Hva er forskjellene på gode og dårlige dekk på en racersykkel?

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: clilleboe] #2606798 11/05/2020 17:55
HM1100 Offline
Ringrev
Ringrev
Som Sepeda nevner, jeg skiftet dekk også. Jeg er veldig fornøyd med oppsettet nå, og som jeg skrev, jeg synes sykkelen kjennes raskere og kvikkere ut. Om det bare skyldes dekka veit jeg ikke. Men har persa med flere minutter på min faste, 15 km pendler-rute. Det er forresten litt slitsomt å montere på en Wahoo Bolt.
Men det er også underkommunisert er hvor mye man lærer av å sette opp slangeløst. Å plugge dekk feks. Eller hvor lurt det er å ha med litt guffe i seteveska. Hvor flink man blir til å ta bakhjulet raskt av og på osv osv ICON_WINK

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: HM1100] #2606807 11/05/2020 18:36
yolo Online
Avhengig
Avhengig
Tar man av bakhjulet?

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: yolo] #2606838 11/05/2020 20:23
HM1100 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: yolo
Tar man av bakhjulet?
hehe. Jeg pleier å gjøre det hvis jeg skal ta av dekket. Jeg fant ikke ut hvor det lakk heller, og fikk ikke lov å sette hele sykkelen i badekaret.

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: HM1100] #2606923 12/05/2020 12:23
yolo Online
Avhengig
Avhengig
Aha, skjønner, trodde du mente underveis på tur siden du skrev "raskt av og på".

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: HM1100] #2606981 12/05/2020 17:53
C
clilleboe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Som Sepeda nevner, jeg skiftet dekk også. Jeg er veldig fornøyd med oppsettet nå, og som jeg skrev, jeg synes sykkelen kjennes raskere og kvikkere ut. Om det bare skyldes dekka veit jeg ikke. Men har persa med flere minutter på min faste, 15 km pendler-rute. Det er forresten litt slitsomt å montere på en Wahoo Bolt.
Men det er også underkommunisert er hvor mye man lærer av å sette opp slangeløst. Å plugge dekk feks. Eller hvor lurt det er å ha med litt guffe i seteveska. Hvor flink man blir til å ta bakhjulet raskt av og på osv osv ICON_WINK

Oppdaget i forrige uke hvor dårlig jeg var å få på bakhjulet igjen, så må det øves på ICON_SMILE HVordan er disse dekkene på grus da? Sykler endel på grusveier i marka i tillegg til landevei

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: clilleboe] #2606984 12/05/2020 18:08
HM1100 Offline
Ringrev
Ringrev
Det har så langt funket fint for meg. På vanlige grusveier i Nordmarka, med ganske lavt dekktrykk (35 + 40). Men dette er nok best for den/de som sykler mest på asfalt. Punga gjorde jeg på rester av strøgrus i byen. Med ganske harde dekk (55 + 60).

Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30) [Re: clilleboe] #2608060 18/05/2020 09:02
M
mb84 Offline
Fersking
Fersking
M
Sykler på en BMC Crossmachine CX - https://unaascycling.no/products/bmc-crossmachine-cxa01-rival-1 som også er kjøpt hos Unaas.

Den er utstyrt med Vittoria Dry 33mm som jeg kjører på ca 45 psi. Veier ca 85kg selv.

Bor på Sagene så blir ofte en rask kveldstur til Bygdøy eller nordmarka med maridalsvannet, sognsvann / ullevålseter.

Er det noe poeng å velge noe som er enda mer "slicks" for å rulle bedre eller noe enda smalere? Evt enda mer trykk?

Side 1 av 2 1 2

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå