Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gravelbike i karbon, noen risiko mtp. bikepacking?

Gravelbike i karbon, noen risiko mtp. bikepacking? #2599361 05/04/2020 17:01
A
Andreas83 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
Er det noen risiko vedrørende karbonrammer og bikepacking med salveske/styreveske? Tenker hovedsakelig på presset en 10-16L salveske på 2-5kg overfører til setepinnen og ned i rammen, og om dette kan gi slitasjebrudd over tid. Ser bort ifra det enkle som litt rubb i lakken, som fikses med helikoptertape e.l..

Hadde i utgangspunktet tenkt og kjøpe Rondo Ruut ST, men siden jeg er en vekth&%# fra gammelt av, og dette blir en sykkel som kommer til å brukes til pendling, grusturer og landeveisturer begynte jeg å titte på Ruut CF også. Den er en god del lettere enn ST, men når jeg var og tittet på den så var det veldig fleks i rammen. Mye mer enn jeg har kjent i Canyon/Specialized/Trek-landeveisrammer i karbon.

Ekstraspørsmål: Hvordan bør man se på standover height på gravelbikes? Etter å prøvd Ruut i butikken, opplevde jeg overrøret relativt tett opp i skrittet på en medium, alt annet passet ganske godt. En small virket kanskje litt kort med orginal stem, men god margin mtp. overrøret. Inseam er 77-78cm og høyde er 174cm, så svever i mellomskikket av S og M, ifølge Rondo sin størrelsesguide.

Re: Gravelbike i karbon, noen risiko mtp. bikepacking? [Re: Andreas83] #2599403 05/04/2020 21:34
runermm Offline
Besatt
Besatt
Med mindre du skal ha 16 mursteiner i den seteraketten er det litt vanskelig å se for seg at dette skal være et problem. Forskjellen i vekt på ryttere er langt over det du kan få satt fast i setet. Rubb og slitasje kan det seff bli, men trøtthetsbrudd i karbonramma? Det er veldig mye annet som kan holde meg våken før det skulle skje.
PS! Har karbonramme som av og til utsettes for seterakett, veldig få tegn til slitasje så langt. Kan være superduper karbon i ramma mi da ICON_SMILE

Re: Gravelbike i karbon, noen risiko mtp. bikepacking? [Re: Andreas83] #2599430 06/04/2020 06:23
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Mere redd for transportskader om det noen sinne blir mulig å fly igjen. Har hittil hatt al-sykkel på tur og de klarer å lage mange rare hull og skader i kartongen hver eneste gang. Har sykler blitt nærmest knust håndteringen. Mulig noen sykkel-hatere på båndet.

Re: Gravelbike i karbon, noen risiko mtp. bikepacking? [Re: Andreas83] #2599431 06/04/2020 06:27
E
EmilZipp Offline
Besatt
Besatt
E
Du bør uansett rammemateriale tape rammen så du ikke skader overflaten. Jeg har selv fått et par irriterende merker etter subbing under borrelåsfeste...

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley
Re: Gravelbike i karbon, noen risiko mtp. bikepacking? [Re: EmilZipp] #2599436 06/04/2020 06:52
Alpers Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EmilZipp
Du bør uansett rammemateriale tape rammen så du ikke skader overflaten. Jeg har selv fått et par irriterende merker etter subbing under borrelåsfeste...

Duh - det er jo dritfett. Akkurat som at boblejakka di skal ha litt sølvtape her og der og kulehull i Hummer'n.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Gravelbike i karbon, noen risiko mtp. bikepacking? [Re: Alpers] #2599727 07/04/2020 13:10
E
EmilZipp Offline
Besatt
Besatt
E
Sitat: Alpers
Sitat: EmilZipp

Duh - det er jo dritfett. Akkurat som at boblejakka di skal ha litt sølvtape her og der og kulehull i Hummer'n.

Assa, det har gått opp for meg at SuperX'n ikke bare er til sol & søndagsturer så jeg tar det ikke så tungt at den får noen battle scars. Men det første merket på bil, sykkel osv er jo irriterende der og da... Nå har den fått på et par gjennomsiktige foliebiter :-)

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley
Re: Gravelbike i karbon, noen risiko mtp. bikepacking? [Re: Andreas83] #2602054 20/04/2020 10:40
A
Andreas83 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
Sendte spørsmål til Rondo om Rondo CF egnet seg til bikepacking. De svarte at CF definitivt ikke var for bikepacking og at større vekt ikke var anbefalt. CF var designet for sporty eventyr og trening. Til bikepacking anbefalte de Bogan eller Ruut AL/ST.

Re: Gravelbike i karbon, noen risiko mtp. bikepacking? [Re: Andreas83] #2602113 20/04/2020 12:57
E
EspenS Offline
Avhengig
Avhengig
E
Hmm... høres ut som du må ha en titansykkel :-)

Re: Gravelbike i karbon, noen risiko mtp. bikepacking? [Re: Andreas83] #2602120 20/04/2020 13:21
sykkeloyvind Online
More than words
More than words
Det kommer nok litt an på hva du definerer som bike packing også.
Hvis du bare trenger seterakett og styremuffe så kan du bruke hvilken sykkel du vil. Bare se opp for gnissing.

Forresten: https://www.landevei.no/sykkelreiser/sykle-spania-paa-tvers - her syklet jeg med helt standard karbon Cannondale Supersix. Gjorde det samme over fire dager i Pyreneene året før. Da med vesentlig mer klatring, om det betyr noe.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Gravelbike i karbon, noen risiko mtp. bikepacking? [Re: sykkeloyvind] #2602160 20/04/2020 16:46
B
BZE Offline
Medlem
Medlem
B
Sitat: sykkeloyvind

Hvis du bare trenger seterakett og styremuffe så kan du bruke hvilken sykkel du vil. Bare se opp for gnissing.

Vil ikke en seterakett være mindre skånsomt enn en rammebag i trianglet? Tenker at seteraketten lettere kan bevege på seg, kanskje er tyngst (om man kun pakker foran og bak), og legger all belastning på sete/setepinnen. Mens en rammebag derimot kan fordele belastningen på 2-3 rør og kan pakkes og strammes mer stabitl, altså mindre gnissing og bevegelse. Eller tenker jeg helt feil her?

For øvrig tipper jeg noen rammeprodusenter kanskje er vel forsiktige i ordleggingen...

Re: Gravelbike i karbon, noen risiko mtp. bikepacking? [Re: Andreas83] #2602164 20/04/2020 17:28
S
sun flyer Offline
Ringrev
Ringrev
S
Syns man må tåle noen merker i lakken. Fint at det syns når sykkelen har fått litt livserfaring.

Re: Gravelbike i karbon, noen risiko mtp. bikepacking? [Re: Andreas83] #2602329 21/04/2020 12:09
H
H123 Offline
Fersking
Fersking
H
Hva om man har jålete sykkel med setepinne og seterails i karbon? Noen som har noen tanker om dette ved bruk av seterakett?

Re: Gravelbike i karbon, noen risiko mtp. bikepacking? [Re: H123] #2602336 21/04/2020 12:23
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Jeg har brukt karbonramme med karbonpinne og sete med rails i karbon med rimelig tungt lastet seterakett, både tradisjonell som Ortlieb og med feste som Arkel ICON_SMILE

Samme gjelder karbonstyre med styreveske.

Har vondt for å tro at noen kilo i seterakett eller styreveske skal belaste systemet mer enn kjøttklumpen av varierende vekt som humper og dumper i vei på doningen ICON_SMILE

Er altså enig med andre talere, men skal ikke anbefale noe annet enn de polske rockerne i Rondo tysker

[Linket bilde fra ep1.pinkbike.org]
PinkBike: Szymon 'Cowboylinski' Kobylinski

Re: Gravelbike i karbon, noen risiko mtp. bikepacking? [Re: H123] #2602408 21/04/2020 19:03
sykkeloyvind Online
More than words
More than words
Sitat: H123
Hva om man har jålete sykkel med setepinne og seterails i karbon? Noen som har noen tanker om dette ved bruk av seterakett?

Hadde akkurat det på sykkelen min da jeg syklet Spania på tvers. Hvis du ikke allerede veier på den øvre grensen av hva en slik sykkel kan tåle har pinne og ramme mye å gå. Jeg veier 75 kg og med 4 kilos seterakett er jeg fortsatt langt unna dem som veier over 100.

Øyvind Aas
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Gravelbike i karbon, noen risiko mtp. bikepacking? [Re: sykkeloyvind] #2604573 01/05/2020 15:53
A
Andreas83 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A

Forresten: https://www.landevei.no/sykkelreiser/sykle-spania-paa-tvers - her syklet jeg med helt standard karbon Cannondale Supersix. Gjorde det samme over fire dager i Pyreneene året før. Da med vesentlig mer klatring, om det betyr noe.

For ordens skyld, jeg spurte konkret om 16L salveske på 2-3kg var ok. Siden de fleste åpenbart opplever ingen problemer, antar jeg at de kun sikrer seg litt.

Re: Gravelbike i karbon, noen risiko mtp. bikepacking? [Re: Andreas83] #2605021 04/05/2020 07:47
sykkeloyvind Online
More than words
More than words
Sitat: Andreas83

For ordens skyld, jeg spurte konkret om 16L salveske på 2-3kg var ok. Siden de fleste åpenbart opplever ingen problemer, antar jeg at de kun sikrer seg litt.

2-3 kilo er ikke rare greiene, mange sykler med såpass skranglende rundt i en seteveske til daglig, i hvert fall nesten.
Hvis ikke du er akkurat på sykkelens vektgrense i nettoen er det ingenting å være redd for, annet enn gnissing.

Øyvind Aas
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå