Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Hvem blir IKKE smittet?

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2601679 17/04/2020 19:39
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/...ungerer-bare-skikkelig-nar-appen-er-apen

interessant, så appen fungerar alltså inte før alle som har iphone. Att man kan få meter nøyaktighet med gps, peiling av master etc tror jag inte alls på och definitivt inte inomhus.

Men antar att det är en förklaring till att appen inte drar så mye ström på iphone.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Juffe] #2601680 17/04/2020 19:43
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Juffe
Sitat: fredriks
Testar appen. Drar en hel del batteri på min telefon. 23% på 3 timmar utan att jag nestan brukt telefonen till annat.
Da holder det akkurat for en 12 timers sykkeltur da ICON_SMILE

Ja, om telefonen är fullladad och man inte bruker den till noe annet. Jag ser mer för mig en vardag med utladat batteri väldigt ofta om jag inte klarar av att ändra på mina laddningsvanor väldigt mycket. Tror jag laddar var andre tredje dag nu.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: GeirK] #2601696 17/04/2020 21:12
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Sitat: GeirK

Dette var jo hvordan Sør-Korea kvalte utbruddet fordi de hadde tilgang på disse dataene uten å gå via en app.

Nei, det er bare en liten del av grunnen, for det de gjorde var å teste, teste, teste, de har både selvdisiplinen og politikere til å tenke fellesskap og ansvar, samt helsevesen med kapasitet som vi mangler etter noen bortskjemte tiår i en neoliberal såpeboble.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2601723 18/04/2020 07:16
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Ja, Sør-Korea er et 'overvåkingssamfunn', men som Ingeplinge skriver er det et par andre relevante faktorer.

Folk i Sør-Korea er vant til å bruke munnbind (og bruker dem på riktig måte).
Det viktigste er det Ingeplinge er inn på. Sør-Korea ble truffet av MERS i 2015.
Totalt under 200 registrerte smittede, men med en DR på 20-25% fikk det den Sør-Koreanske regjering til å forberede seg grundig på kommende pandemitrusler både med lovgivning, utstyr og utstrakt planlegging.

I de fleste vestlige land har man heller hatt en omvendt tilnærming.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: ingeplinge] #2601734 18/04/2020 08:04
G
GeirK Online
More than words
More than words
G
Sitat: ingeplinge

Nei, det er bare en liten del av grunnen, for det de gjorde var å teste, teste, teste, de har både selvdisiplinen og politikere til å tenke fellesskap og ansvar, samt helsevesen med kapasitet som vi mangler etter noen bortskjemte tiår i en neoliberal såpeboble.

Ja - men mobilsporingen gjorde at de kunne teste dem som hadde større sannsynlighet for å ha fått viruset. Det er det samme vi prøver å oppnå her. Det var således ikke en liten del av grunnen, men selve forutsetningen for å teste effektivt.

Det samfunnet der politikerne kan gjøre dette uten en app som ivaretar personvernet tror jeg ikke du ønsker deg.

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: fredriks] #2601737 18/04/2020 08:14
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Testar appen. Drar en hel del batteri på min telefon. 23% på 3 timmar utan att jag nestan brukt telefonen till annat.
Da holder det akkurat for en 12 timers sykkeltur da ICON_SMILE

Ja, om telefonen är fullladad och man inte bruker den till noe annet. Jag ser mer för mig en vardag med utladat batteri väldigt ofta om jag inte klarar av att ändra på mina laddningsvanor väldigt mycket. Tror jag laddar var andre tredje dag nu.

I det siste døgnet så har smiteapp trukket 3% totalt strømforbruk med bakgrunnsaktivet og facebook har trukket 17% med bakgrunnsakvitet på min iphone 8.

For min del er dette uproblematisk ettersom jeg stort sett holder meg hjemme uansett. Med unntak av en tur på butikken ett par ganger i uka og 1-3 timer trening daglig. Men jeg kan forstå at det kan være utfordrene for de som er ute fra morgen til kveld.

'...once more, and more intensity!'
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Juffe] #2601741 18/04/2020 08:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nu verkar problemet med batteri vara ett android problem och det verkar också variera mellan olika telefoner (eller kanske beroende på hur folk bruker telefonen och vad de har installerat för appar). Sen fungerar ju inte ens appen som den ska på iphone som jag skrev tidigare.

För mig är det en väldigt stor skillnad om telefonen tappar 3-4% av batterier över en natt eller kanske 80%. Jag bruker inte telefonen så väldigt mycket men vill gärna ha batteri når jag vill bruke telefonen

Men hvis jag husker att stänga av spårningen eller har telefonen på laddning hela tiden så fungerar det säkert.

Men det verkar som att min telefon drar 20 gånger mer ström i bakgrunden än vad den gör utan appen och det är ju en väldigt stor skillnad.

Såg på batteri bruket över tid och det var väldigt lätt å se når jag stängde av spårningen.

Edit: Lurer på når jag har slagit på och av spårningen ICON_CONFUSED
[Linket bilde]

Vedlegg
WIN_20200418_10_49_48_Pro (2) - Copy.jpg (52.17 KB, 868 nedlastinger)
Redigert av fredriks; 18/04/2020 08:59.
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2601753 18/04/2020 10:32
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Noen som vet hur strömförbruket beräknas?

Sen min test begynte har jag förlorat 30% av batteriet. 3-4% skedde under ett tiotal timmar når smitteappen inte var på. Under 4 timmar har den alltså brukt 26-27% av batteriet når smittestopp var på. Jag har inte brukt telefonen förutom att se på grafen över några gånger.

Telefonen sier nu att den har brukt 7% på google play tjänster och 6% på smittestopp...

Kör smittestopp google play eller finns inte gps eller blåtandsförbruket med i förbruket för smittestopp?

Noe är iallafall missvissande då det är uppenbart vilken app som har tagit närmare 25% av batterikapaciteten medans resten av telefonen har brukt 5%.

Er skeptisk till att en telefon som inte drar en massa extra ström med appen kör appen på rätt sätt (om nu inte folk kör en massa andra appar som drar väldigt mycket ström). Gps tar väl fremdeles en del ström att bruke?

Men det är klart att når de inte går ut med att appen normalt inte bruker blåtand på iphone så kan man ju inte lite på att något annat är som de säger heller med tanke på att bestämma närhet och positioner.

edit: Sökte och ser ut som att folk hade problem med google play tjänster når min telefon kom ut på marknaden.

Redigert av fredriks; 18/04/2020 11:00.
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: GeirK] #2602223 21/04/2020 02:09
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Sitat: GeirK
Ja - men mobilsporingen gjorde at de kunne teste dem som hadde større sannsynlighet for å ha fått viruset. Det er det samme vi prøver å oppnå her. Det var således ikke en liten del av grunnen, men selve forutsetningen for å teste effektivt.
Det samfunnet der politikerne kan gjøre dette uten en app som ivaretar personvernet tror jeg ikke du ønsker deg.

Det de gjorde i Sør-Korea var å bruke alle sporbare data, slik som kortdata og øvrige elektroniske spor, dette i et samfunn som har tilnærmet full mobildekning og full aksept for statlig overvåkning i denne forbindelse. For som Tange var inne på: de hadde fått mye (urettferdig) kritikk for håndteringen av nesten-utbruddet av den forrige sars-varianten for fem år siden, og tok følgene, i motsetning til alle andre vestlige land. Sør-Koreas infrastruktur og samfunnets øvrige sosiale karakter er ulik vår. I Norge har vi faktisk elendig "full" mobildekning veldig mange steder der sårbare folk bor, blant annet, større tetthet av iphoner og andre faktorer som gjør denne appen til falsk trygghet. Det vi trenger er trygghet og oversikt gjennom bevissthet. Derfor sier jeg fortsatt: ta dagene som en øvelse i "mindfullness", i stedet. Det er kanskje ikke så trendy på coachingscenen i 2020, men om alle praktiserte det kunne hele denne plagen vært utradert, nå.

Hehe, og om samfunnet jeg ønsker meg: i denne forbindelse tar du også feil. Jeg ønsker meg bare politikere som kan stå etterrettelige for sikringen og anvendelsen av de dataene som hentes og oppbevares, jeg syns nemlig det er altfor mange nyttige idioter i samfunnet vårt, og de fleste som mistenker at noe galt skjer tar ikke ansvar for å forhindre det. Bare se hvor mange kommersielle API'er (fra gigantene som selger livene våre til høystbydende hver dag) som brukes i det offentlige Norge, i skoleverket, overalt.. Og nå har vi disse som sitter i statsråd og later som de tar ansvar, men driver mest med overføringer til næringsvennene sine, og så tror visst noen for ramme alvor at vi har en universalvaksine mot alle koronamutasjoner om et par uker. ICON_SMILE

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2602255 21/04/2020 07:41
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Denne gir en grei oversikt over både 'overvåkingsamfunnet' og strategiene de har brukt mot COVID-19 i Sør-Korea.

https://theconversation.com/coronav...to-its-acceptance-of-surveillance-134068

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2602305 21/04/2020 10:31
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Nå har smishing kommet som et problem også... så FHI sier man kan/bør logge inn på innsynsløsning for å være sikker på at sms er ekte.

Og enda, hvor nyttig er dette, all den tid man må være innafor blåtann-rekkevidde i 15 minutter med en smittet for at det skal trigge en sms.
Folk puler jo på kortere tid...

I blokker, der blåtann går gjennom veggen, hotellrom... der vil man kunne få false-positives...
Et nys tar 2 sek... masse falsk trygghet i denne appen.
Om du passerer en smitta person på butikken, hvor lenge er du innafor blåtann-rekkevidde... men du passerer kanskje personen 5-6 ganger i løpet av storhandel..du blir ikke varsla.

Nei...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: RazeFaze] #2602361 21/04/2020 13:44
M
mroek Online
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: RazeFaze
Om du passerer en smitta person på butikken, hvor lenge er du innafor blåtann-rekkevidde... men du passerer kanskje personen 5-6 ganger i løpet av storhandel..du blir ikke varsla.

Nei...

Enig i denne kritikken, men husk at kriteriene ikke ligger i selve appen, den er bare en "dum" datalogger. Hvis FHI senere kommer frem til at det bør brukes andre kriterier, så kan de endre disse, og gjøre ny kjøring/spørring mot databasen.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: mroek] #2602364 21/04/2020 14:29
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: mroek
Sitat: RazeFaze

Nei...

Enig i denne kritikken, men husk at kriteriene ikke ligger i selve appen, den er bare en "dum" datalogger. Hvis FHI senere kommer frem til at det bør brukes andre kriterier, så kan de endre disse, og gjøre ny kjøring/spørring mot databasen.

Ja, men jag tror desverre att huvudproblemet är att de inte kan få till bättre nöyaktighet. Tvivlar på att de ens kan få till det de sier. På iphone brukes ju normalt inte ens blåtand och gps och peiling av master är nog inte så väldigt bra inomhus.

Har de senaste uker brukt orienterings appen usynligo som bruker gps för att si når man är vid en kontroll. Inte direkt 2 m nöyaktig på den för våra telefoner iallafall (och det är ju alltså liknande data som iphone normalt bruker).

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2606741 11/05/2020 13:45
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Veldigt vad tyst det blev i media om den appen. Hvis de tror att den gör en skillnad så borde man väl försöka få fler att bruke den genom att reklamera lite för den? Nu antar jag att det är många som har glömt bort att den finns...

Uppdateringen gjorde att den numera inte drar speciellt mycket ström. Har brukt den men är sikker på att jag hittills inte har varit tillräckligt nära någon för att den ska registrera kontakt.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: fredriks] #2607170 13/05/2020 12:21
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2607493 14/05/2020 17:51
M
mroek Online
Ivrig
Ivrig
M
Jeg installerte appen umiddelbart da den kom, men endte opp med å ikke bruke den. Primært var det fordi den slukte batteri, men selv etter at den ble mindre strømsulten, så har jeg problemer med å se nytteverdien, både på grunn av selve implementasjonen, men også fordi det viser seg at folk endte opp med å ikke bruke den (som meg selv). Ganske mange installerte, men antall aktive brukere er veldig lavt.

Det må sies at dette var et solid bomskudd fra myndighetene våre. De skulle aldri sluppet appen med det latterlige strømforbruket, jeg tror mange falt av bare på grunn av det (selv om det nå er forbedret), men det er også kommet nok kritikk mot overvåkningsaspektet til at mange betakker seg av den grunn også.

Så er jo nå DP-3T-rammeverket sluppet, det fungerer på tvers av iOS og Android, og det ivaretar personvernet på en ypperlig måte. Sveits har sluppet sin offisielle app nå, og den baserer seg på dette. Rett og slett en mye bedre løsning så lenge formålet utelukkende er å gjøre smittesporing/varsling, og ikke i tillegg spore befolkningens bevegelsesmønstre slik den norske appen gjør.

Her er en bra video som beskriver hvordan DP-3T fungerer:

https://www.youtube.com/watch?v=D__UaR5MQao

Jeg tror at våre myndigeter snarest bare bør droppe den nåværende appen, og heller kopiere Sveits sin (som er sluppet med åpent tilgjengelig kildekode på github), for den tror jeg de har en sjanse til å få en bred andel av folket til å faktisk ta i bruk.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2607501 14/05/2020 19:01
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Selv har jeg installert appen da den kom. Så har jeg ikke brukt mer energi på den annet enn å svare ja hver tredje dag om jeg vil at den skal fortsette gå i bakgrunnen.

Dataunderlaget blir jo ikke bedre av at folk, som kanskje mener at den ikke vil ha noe for seg på grunn av ditt og datt, skrur den av.
Dersom flere bare fremsnakket appen fremfor å proklamere at de skrudde den av, så tror jeg flere ville hatt den aktivert.

Redigert av Juffe; 14/05/2020 19:04.

'...once more, and more intensity!'
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: mroek] #2607522 14/05/2020 20:07
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie

Jeg tror at våre myndigeter snarest bare bør droppe den nåværende appen, og heller kopiere Sveits sin (som er sluppet med åpent tilgjengelig kildekode på github), for den tror jeg de har en sjanse til å få en bred andel av folket til å faktisk ta i bruk.

Norske myndigheter og 'open source'?!

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2607526 14/05/2020 20:29
M
mroek Online
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Tange

Norske myndigheter og 'open source'?!

Ja? Jeg vet jo at den nåværende appen øyensynlig ikke tåler åpen granskning (uten å gå inn i den debatten nå), men hvorfor skulle ikke norske myndigheter kunne gjøre som de sveitsiske? Dataene som lagres med denne metodikken er jo betydelig mindre sensitive enn slik det er i Smittestopp-systemet.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2607527 14/05/2020 20:34
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Det er mer at jeg ville være overrasket om norske myndighter vil velge 'open source' frem for noe kommersielt.
Og da blir det vanskelig å avgjøre om de eventuelt har en underliggende tanke med 'smittestopp'-appen.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Juffe] #2607547 14/05/2020 22:02
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Dataunderlaget blir jo ikke bedre av at folk, som kanskje mener at den ikke vil ha noe for seg på grunn av ditt og datt, skrur den av.
Dersom flere bare fremsnakket appen fremfor å proklamere at de skrudde den av, så tror jeg flere ville hatt den aktivert.

Fler kanske men hur många fler?

Jag tycker att det verkar som att de stressade för att få ut en halvdårlig app (ingen användare vet väl egentligen ens hur bra den gör det den ska) för att sen sluta bry sig om folk bruker den eller inte.

Möjligt att jag läser fel media och inte får rätt information men hvis jag inte hade lastat ned den på en gång så tror jag inte jag hade gjort det senare för att jag helt enkelt hade glömt att den existerade.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2607586 15/05/2020 07:44
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hadde vi ikke en ganske stor sak i nyhetene nylig om hvor viktig det var å begrense antall apper som får tilgang til GPS på telefonen?

The only reason a bicycle should ever be in an upside down position is during mid-rotation while crashing.
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2607589 15/05/2020 07:47
M
mroek Online
Ivrig
Ivrig
M
Det er mer at jeg ville være overrasket om norske myndighter vil velge 'open source' frem for noe kommersielt.
Og da blir det vanskelig å avgjøre om de eventuelt har en underliggende tanke med 'smittestopp'-appen.

Jeg forstår nok ikke helt hvor du vil hen. Det er ikke nødvendgvis en motsetning mellom "kommersielt" og "open source". I Sveits er det jo et kommersielt selskap (Ubique) som har utviklet appen som baserer seg på DP-3T, og det er ikke noe i veien for at norske myndigheter f.eks kunne engasjert Simula (eller et annet selskap) til å lage noe tilsvarende for Norge.

Hvorfor mener/tror du at dette ikke er noe norske myndigheter kunne vært villig til, eller interessert i å gjøre?

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Knirkekne] #2607592 15/05/2020 07:53
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: Knirkekne
Hadde vi ikke en ganske stor sak i nyhetene nylig om hvor viktig det var å begrense antall apper som får tilgang til GPS på telefonen?

Du tenker på denne?

https://www.nrk.no/norge/xl/avslort-av-mobilen-1.14911685

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Knirkekne] #2607924 16/05/2020 15:20
Hoaas Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Knirkekne

Så du er her altså, men svare på PM gidder du ikke. Tragisk..

You are what you eat...mmm nuts
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: mroek] #2607931 16/05/2020 16:05
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie

Jeg forstår nok ikke helt hvor du vil hen. Det er ikke nødvendgvis en motsetning mellom "kommersielt" og "open source". I Sveits er det jo et kommersielt selskap (Ubique) som har utviklet appen som baserer seg på DP-3T, og det er ikke noe i veien for at norske myndigheter f.eks kunne engasjert Simula (eller et annet selskap) til å lage noe tilsvarende for Norge.

Hvorfor mener/tror du at dette ikke er noe norske myndigheter kunne vært villig til, eller interessert i å gjøre?

Mitt inntrykk er at 'open source' (det samme om det er 'kommersialisert' eller ikke) som grunnlag ikke er populært i stat og kommune. Nå er min erfaing ikke fasit og derav at jeg startet det hele med et spørsmålstegn/utropstegn og ikke en påstand.

Nei,jeg tror ikke det er noe i veien for det, spørsmålet mitt er om det er vilje for det.

Hvorfor jeg tror det? En magefølelse, for mye penger til å vurdere 'gratis-løsninger'?
Litt som å skaffe MS-lisens isf. AOO/LO for å kunne skrive brev.

Side 3 av 3 1 2 3

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå