Dette nebbdyret fra den italienske produsenten av vakre, silkemyke, håndlagede dekk med skyhøy TPI, presenteres som den endelige løsningen for supertighte dekk. I praksis det gjenstridige, nye, slangeløse dekket som helst ikke vil på den like gjenstridige, slangeløse felgen. Eller kanskje et Challenge Open Tubular
La oss få unna innvendingene først:
- Du trenger det ikke, for du har aldri problemer med å få et dekk på en felg. - Det er for stort til å ha i baklomma. - Det er for dyrt. - Du har allerede UST. - Hva er slangeløst for noe tull?
Sånn, da er vi ferdig med det.
Tilbakemeldingen min er at... dette fungerer veldig bra.
Man støtter verktøyet mot den motsatte felgkanten og rett og slett løfter den vanskelige, siste biten av den dekkanten inn på felgen. Ikke stort mer å si. For mer utfyllende kommentarer, se testen i Road.cc.
Rimelig smalt dekk på bred felg eller bredt dekk på rimelig smal felg - du løfter dekket rett på.
Nei, jeg har ikke prøvd nebbdyret på nye dekk. Det skal jeg gjøre, men etter test på mine kjære, om enn usexy, men solide og allsidige G-One Speed, som faktisk er litt vrien å få på felgene mine, er jeg ikke tvil om at det skal gå utmerket.
Jeg kjøpte denne mer av nysgjerrighet enn behov, men den kommer kommer garantert til å inngå blant standardverktøyene ved oppsett av slangeløse dekk. Gjør det rett og slett enklere og kjappere å sette opp gjenstridige dekk. Som en lek.
Kanskje må sommerdekkene i år bli Challenge
Re: Aldri mer vanskelig å få på slangeløse dekk
[Re: Sepeda]
#259870901/04/202021:10
Hjelper den også med å få dekket av felgen? Foreløpig har jeg hatt større problemer med det på slangeløst.
Godt poeng. Nei, jeg forsøkte å bruke verktøyet til det, men kan ikke se at det lar seg gjøre. Med mindre min minimale tekniske innsikt svikter meg, er nebbdyret kun for å få dekket på felgen, ikke av felgen.
For å få de mest gjenstridige dekkene av felgen, løsner jeg først dekkantene fra felgkantene, og bruker siden to solide spaker samtidig for å løfte opp dekkanten. Gjelder å finne den rette avstanden mellom de to spakene slik at resten av dekkanten lar seg føre ut av felgen.
For å ta dekket raskt av og på felgen, om enn ikke de aller mest gjenstridige, er jeg forresten blitt glad i Crankbrothers Speedier Lever.
Spaken gir god beskyttelse for knokene og endene kan brukes slik:
For å ta av dekk:
Dytt dekkantene løs fra felgen. Plasser ende nr. 1 av spaken under dekkanten, løft opp dekkanten og dra rundt felgen. Dekket løsner.
For å sette på dekk:
Plasser ende nr. 2 av spake mellom felgkant og dekkant. Dra rundt felgen for å føre dekkanten inn i felgen.
Enkelt å bruke, mindre søl enn med såpevann, tørker raskt, etterlater ingen såperester mellom dekk og felg eller i felgbåndet, og er suveren for å sikre at dekket popper rett på. Kan fås i større beholdninger som er mer økonomisk om man hyppig bytter dekk. Vet at mange synes det er noe tull, ettersom alle vet at Zalo ble designet av Tullio sammen med hurtigkoblingen spesifikt for bruk på sykkelhjul.
Se ca. 3:00.
Re: Aldri mer vanskelig å få på slangeløse dekk
[Re: Sepeda]
#259875702/04/202007:06
Det er absolutt ingen grunn til å velge slangeløst oppsett om du er godt fornøyd med slange til ditt bruk.
Dette er en beskjeden, liten tråd om et verktøy som kan brukes for dekk både med og uten slange.
Jeg valgte vinklingen med slangeløst oppsett siden det er en del interesse for det, og fordi jeg tilfeldigvis bruker det selv.
Challenge derimot profilerer det som et verktøy for alle clincher/kanttråddekk. Trolig kom det til verden fordi en del av Challenges Open Tubular-dekk er kjent for.å være tighte.
Sitat: Challenge
Strong and indestructable, this heavy-duty tool uses much more leverage than the weaker, more brittle tire lever. It also never intrudes with the inner tube, so you will never puncture it!
Det er heller absolutt ingen grunn til at du skal vurdere å kjøpe dette verktøyet om du ikke føler noe behov for det. Tomler eller dekkspaker fungerer utmerket
Re: Aldri mer vanskelig å få på slangeløse dekk
[Re: Sepeda]
#259897202/04/202021:36
Tusen takk for tips! Noen dager før denne tråden monterte jeg veldig stramme dekk, Vittoria Corsa. Vanlige dekk pleier jeg å montere med tomler, her gikk flere dekkspaker heden... så et slikt verktøy skal i boden på sikt. Nettopp tilbake etter første tur på tubeless. Før bare en til to punkteringer pr år, så det med tubeless var mest for å prøve noe nytt og utfordringen med å få det til.
Problemstilling nå er hva hvis jeg må montere slange ute i felten, får se på slike spesial dekkspaker også. Prøvde å montere Vittoria'ene med slange for å sette felgbåndet skikkelig, det var bare å gi opp, tok de gamle vinterdekka istedet.
Re: Aldri mer vanskelig å få på slangeløse dekk
[Re: Panda]
#259904903/04/202011:14
Hva får jeg ut av å begynne med TL dekk? Punkterer jo uansett aldri.
Trenger jeg mer komfort enn mine 26mm Turbo dekk gir meg? Nei. Får jeg lavere vekt?
Jeg punkterer OFTE med dekk+slange. Byttet nylig => Resultat: Vektmessig så sparer man fint lite. Schwalbe Pro One 25mm + guffe ≈ Veloflex Master 25mm + slange
Re: Aldri mer vanskelig å få på slangeløse dekk
[Re: Sepeda]
#260765315/05/202011:27
Ny sykkel i hus. Denne er satt opp med tubeless ready Schwalbe Pro One som er poppa på. Ikke noe guffe. Kan jeg fylle på luft og ta den med på en spinn i området? Ikke langtur altså.
Redigert av pharynx; 15/05/202012:07.
Re: Aldri mer vanskelig å få på slangeløse dekk
[Re: Sepeda]
#260765815/05/202011:34
Ny sykkel levert med DT Swiss PR1400 Dicut DB 21 og Schwalbe Pro One (TLE tror jeg, står iallefall tubeless easy på de). Greit nok, googler meg frem til at disse kan brukes med slange (har ingen interesse av slangeløst enda).
Får lagt i slange og prøver å få på dekket igjen. At både felg og fingre og dekkspake overlevde er et enormt mirakel, for makan til trang dekk/felg-kombo har jeg aldri vært borti. Synes også det så litt snodig ut ved ventilen etter at slangen ble montert. Pyttpytt, fyller opp med luft og dekket er så ujevnt som jeg aldri har sett det.
Hva er greia her? Er det noe jeg har oversett?
Re: Aldri mer vanskelig å få på slangeløse dekk
[Re: Sepeda]
#260777515/05/202019:14
Ujevnt på hvilken måte? Hørte du det "poppe" skikkelig på plass? Antar de så fine ut før demonterte.
Generelt uten å kjenne felgen: Slangeløse dekk og felger kan fint brukes med slange ja. Ofte anbefalt å la felgtapen for slangeløst være på uavhenig.
Er det "vanlige" slanger? Lærte nylig at f.eks. Tubolito ikke skal pumpes opp for mye utenfor dekket, da mangel på press kan føre til deformering. Så bare pumpe opp litt så den får formen før man tar på dekk.
Redigert av BZE; 15/05/202019:19.
Re: Aldri mer vanskelig å få på slangeløse dekk
[Re: Sepeda]
#260778815/05/202020:53
Ujevnt som at når det spinnes rundt så bølger det opp og ned. Slangene er Conti race, ganske standard. Pumpa opp til 100 psi, står maks 95 på dekket. Hørte ikke noe poppelyd.
Re: Aldri mer vanskelig å få på slangeløse dekk
[Re: Sepeda]
#260779015/05/202021:03
Med andre ord er dekkanten ikke jevnt nede i felgen. Du vil se at deler av dekket ligger dypere ned i felgen, kanskje inn mot fordypningen i midten.
Det er en linje på dekkanten som skal følge felgkanten. Nå vil du nok se at linjen går ut og inn av felgkanten.
I verste fall er slangen kommet i klemme mellom dekkant og felgkant, men det er mindre sannsynlig.
Du nevner at det ser snodig ut ved ventilen. Dersom ventilen er skjev, har slangen forskjøvet seg inne i dekket under oppsett.
Som sagt over - ta ut luften, ta såpevann (eller Schwalbe Easy Fit, om det fulgte med) langs dekk/felgkant, juster eventuelt plassering av slange i dekket, prøv igjen.
Forumet har lenge vært fullt av folk av som har hjul og dekk satt opp med slange, og strever litt med å konvertere til slangeløst.
Men om jeg forstår deg rett, har du fått hjul og dekk komplett oppsatt slangeløst, og strever litt med å konvertere tilbake til slange.
Her har altså Tyskland og Sveits' fremste ingeniører innen sine respektive fagfelt konstruert dekk og felg for optimal funksjon og følelse, og du får det i hendene komplett satt opp, fiks ferdig, men du tenker: Nei, det er ikke bra nok, jeg vil ha mer gummi langs felgene! La meg legge en slange inn der!
Uansett: Slangeløse dekk kan selvsagt brukes med slange. Men det gir lite mening. Om du ikke er interessert i slangeløst oppsett, bør du egentlig ikke bruke slangeløse dekk.
- Slangeløse dekk har en forsterket kanttråd. Kanttråden skal ikke kunne strekkes, slik som kantråden på slangedekk til en viss grad kan. Forsterkningen skal enkelt sagt hindre at dekket blåser av felgen. Stivere kanttråd gjør dekket i praksis trangere. Avhengig av felg, kan det være vanskeligere å få av og på, slik du opplever. Særlig når man skal dytte en slange inn mellom dekk og felg. (Dette er diskutert i andre tråder, flere nekter å tro på den forsterkede dekkanten, særlig terrengsyklister, en kar skrev til og med til Schwalbe om det, men ja, det er slik. Nå også bekreftet av Schwalbe til det allvitende forum ) Selve dekkanten er også utformet for maksimalt grep mot felgkanten.
- Gitt forsterket kanttråd, til dels annen gummiblanding og ofte litt stivere sidevegger, er slangeløse dekk typisk tyngre enn slangedekk. Ved å bruke slangeløse dekk med slange, får du dermed en unødvendig tung kombinasjon.
- Schwalbe understreker ved enhver anledning at om du vil ha optimal funksjon, og komme nær egenskapene som Schwalbe oppgir, som den lave rullemotstanden, forutsettes det at slangeløse dekk settes opp slangeløst.
- I forrige generasjon, var Pro One det slangeløse dekket og One slangedekket. Mange brukte likevel Pro One med slange, i tro på at det var det raskeste dekket. Schwalbe har forsøkt å oppklare misforståelsen ved å tilby siste generasjon av Pro One i to versjoner - TLE og Tube Type. One er et mer hardført dekk som nå også kommer i de samme to versjonene - TLE og Tube Type.
***
Nå er det slangeløst industrien satser på.
En ny, felles ETRTO/ISO-standard som skal sikre at dekk og felg faktisk passer sammen, etter modell av Mavics UST, er nært forestående. Schwalbe har gått så langt som å kutte ut all produksjon av pariserdekk og konsentrerer seg om slangeløst, både for amatører og proffer. Continental, som ventet helt til det kom industristandarder for slangeløst, hadde planlagt å erstatte pariserdekk med slangeløse dekk i flere av vårens ritt, om det bare ikke hadde vært for korona. Challenge har lansert sine håndlagede slangeløse dekk med skyhøy TPI. De andre italienerne, som Vittoria og Pirelli, har allerede et stadig bredere utvalg slangeløse dekk. Giant har i flere år levert sine rittsykler ferdig oppsatt slangeløst. Flere produsenter og forhandlere av dekk gjør som Mavic, og leverer hjulsett ferdig oppsatt slangeløst.
Man kan bli med på den slangeløse ferden eller holde seg til slange. Begge deler fungerer utmerket. Men det er ikke noen grunn til å blande systemene, tvert imot.
Re: Aldri mer vanskelig å få på slangeløse dekk
[Re: Sepeda]
#260782916/05/202007:05
Takk Sepeda. Men OK. Da har jeg Pro One og et sett med felger. Ingenting annet. Det jeg trenger for å sykle slangeløst er da en eller annen guffe, samt en kompressor eller spesialpumpe som får dekket til å poppe på felgen? Samt felgbånd?
Og jeg som bare ville ta med nysykkelen ut på tur
Re: Aldri mer vanskelig å få på slangeløse dekk
[Re: pharynx]
#260783316/05/202007:26
Er det rett forstått at du fikk hjul og dekk ferdig oppsatt slangeløst, altså med dekk på felg? I så fall har du allerede egnet felgtape og ventiler, og jeg vil tro at det var en viss mengde guffe i det allerede.
Men det blir litt komplisert nå som du har tatt av dekket og fjernet ventilene.
- Når du først har tatt dekket av, og du ikke har guffe, tror jeg ærlig talt jeg ville satt det opp med slange, dersom målet er å få sykkelen ut på veien så raskt som mulig. Ulempene jeg beskrev er ikke store. Det er nerding som du trygt kan ignorere.
- Om du vil sette det opp slangeløst nå, må du sette den slangeløse ventilen tilbake på plass, ta på dekket og pumpe det opp til det popper på. Du må ikke nødvendigvis ha pumpe med trykkammer/kompressorpumpe, men det gjør jobben enklere.
- Dersom du er heldig, vil dekket holde på lufttrykket slangeløst uten guffe, men det er ikke garantert. Jeg vet ikke om felgen er laget etter siste standard, etter modell av Mavic UST. Industrien synes å mene at dette er for komplisert for almuen, så det oppgis ofte ikke. Det er uansett en fordel å ha guffe, både for å forhindre trykktap, og for å få den ekstra beskyttelsen.
- Om du vil sette det opp slangeløst etter at du har fått tak i guffe, er det greit forklart her. Litt markedsføring av Pirelli, Pinarello og Zipp lever vi godt med. Som kjent, er det flere måter å helle inn guffe, enten rett i dekket og siden poppe, som vist her, eller ved først å poppe, siden fjerne ventilkjernen (med ventilverktøy), helle guffen inn der, og pumpe opp igjen.
Ellers finner du instruksjonsvideoer om det meste for slangeløst oppsett hos Stan's Notubes. Alt fra å ta felgtape og ventil på, til oppsett med guffe, og hva du gjør om det lekker luft.
Re: Aldri mer vanskelig å få på slangeløse dekk
[Re: Sepeda]
#260783816/05/202007:45
Takk for nyttig tips @Sepeda. Det er likevel en ting som gjør at jeg vegrer meg for å ta tubeless i bruk på landevegssykkelen.
Etter at jeg omsider klarte å få dekket på og ikke minst pumpet opp med guffe, kompressor & zalo, så begynte jeg å tenke på hvordan det vil fortone seg dersom jeg punkterer ute på veien og guffa ikke tetter.
Tanken om hvordan jeg skulle få dekket av og på for å legge i slange fikk meg til å droppe det. Og på Jotunheimen rundt ble det 25mm Conti GP5000 (non-tubeless) med senkede skuldre da jeg visste at det kan jeg ta av og uten verktøy.
Er det noen som har erfaring med å få til dette ute på landeveien?
Redigert av Juffe; 16/05/202007:47.
'...once more, and more intensity!'
Re: Aldri mer vanskelig å få på slangeløse dekk
[Re: Juffe]
#260784316/05/202008:03
Er det noen som har erfaring med å få til dette ute på landeveien?
Tre muligheter jeg vet om når man får punktering/hull i dekket med slangeløst oppsett: 1) Guffen tetter hullet av seg selv. Oftest vil du ikke merke det. 2) Guffen i dekket tetter ikke. Da har du minst to muligheter. - En liten dash med fersk, grov guffe som Stan's Race eller Orange Seal kan gjøre susen. Jeg har guffen med i den vesle flaska som følger Schwalbe Doc Blue. Liten, lett og går rett inn i ventilen. Jeg har ventilverktøy på pumpen Blackburn Core. - Man kan bruke slangeløst punkeringsreparasjon, bedre kjent som plugg. Man plugger inn en liten gummilarve, den reagerer med dekkgummi og guffe, problemet er løst. Tar sekunder. Dynaplug Racer skal være blant de beste og kjappeste. 3) Hullet er for stort til å plugge. Da snakker vi revne. Gjerne mer aktuelt i terrenget enn på landeveien. I så tilfelle må dessverre slange inn. Og det kan være komplisert med en gjenstridig kombinasjon av dekk og felg, ja.
Jeg sykler ikke ritt, og bryr meg ikke om gram, så er egentlig ikke den rette til å svare.
Har selv punktert slangeløst kun én gang gjennom årene jeg har brukt slangeløst, det var da jeg syklet på sti med Vittoria Corsa. Plugget uten problemer. Med litt tålmodighet, ville trolig fersk guffe vært tilstrekkelig.
For øvrig:
Sitat: Valentino
Rittet i Norge som krever mest av dekk er Gylne Gutuer. I fjor hadde Joker, som kjørte Conti pariserdekk, 12 punkteringer. mens Uno-X som kjørte Schwalbe Pro One slangeløst 1 - én punktering.
Merk: Dette er ikke argumenter mot bruk av slange. kun et svar på spørsmålet. Jeg mener at enhver må velge slange eller slangeløst etter egne preferanser og erfaringer. Begge systemer fungerer åpenbart, men altså verdt å se på det som forskjellige systemer, og bruke dekk som faktisk er laget for enten slangeløst eller slange.
Re: Aldri mer vanskelig å få på slangeløse dekk
[Re: Sepeda]
#260784416/05/202008:07
Spørs vel på dekk og felg. Men på mine Aerlite og Pro One (gammel versjon) har det ikke vært problem å fjerne dekk og legge inn slange da det ikke tettet skikkelig på tur.
Re: Aldri mer vanskelig å få på slangeløse dekk
[Re: KER]
#260784716/05/202008:18
Spørs vel på dekk og felg. Men på mine Aerlite og Pro One (gammel versjon) har det ikke vært problem å fjerne dekk og legge inn slange da det ikke tettet skikkelig på tur.
Absolutt.
Hele poenget med ny ETRTO/ISO-standard er nettopp å få kombinasjonen av dekk og felger som både oppnår lufttetthet og er enkle å ta av og på.
Grunnen til at vi har hatt så mange gjenstridige kombinasjoner, altså når det oppleves at dekket er for stramt/trangt, er mangel på felles standard. Dermed har produsentene måtte lage både felger og dekk ekstra tighte av sikkerhetshensyn.
Samtidig har vi hatt kombinasjoner som er enkle å ta av og på. Men det hele har vært en smule uforutsigbart.
Ettersom slangeløst blir et modent system for landeveisbruk, vil vi se at barnesykdommene forsvinner.
For øvrig tror jeg bruken av slange ved punktering er et overgangsfenomen. Jeg tror slangeløst vil utvikle seg og bli et komplett system, med bedre løsninger for å tette også større hull.
I overgangen fra felgbremser til skiver, var det åpenlyst for alle at man går fra et system til et annet, med annen funksjon, andre komponenter og andre rutiner.
I overgangen fra slange til slangeløst, er det mindre åpenlyst at det er et annet system. Derfor ser vi denne frustrasjonen og disse blandingene av løsninger for slange og slangeløst. Men med tiden vil det bli helt naturlig at man velger rette dekk, egnet pumpe, egnet lappesett, lærer egnede rutiner osv.
Forresten interessant at satsingen på slangeløst som en erstatning for pariser i proffsirkuset, fører til krav om f.eks. at slangeløse dekk skal holde seg på felgen også etter punktering - slik pariser gjør. Man vil se mer avanserte løsninger på slangeløst enn for slange. Slange har som kjent aldri vært aktuelt for proffene.
Re: Aldri mer vanskelig å få på slangeløse dekk
[Re: Sepeda]
#260784916/05/202008:22
Det er nesten ingen grunn til å ikke kjøre slangeløst. Bare den økte komforten overgår enhver fænsi karbonramme. Du merker ikke om du punkterer. Skulle mot formodning guffe ikke tette hullet kan du plugge dekket der og da, det tar sekunder. Hvis du er skikkelig skeptisk anbefaler jeg at du første sesongen tar med på tur et dekk og en slange som er lett å legge på. Tipper du ikke får bruk for det.
Re: Aldri mer vanskelig å få på slangeløse dekk
[Re: Sepeda]
#260785516/05/202008:35