Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter

Re: Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter [Re: SiljeKH] #2591198 14/02/2020 07:08
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
E
eOpseth Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
Spennende!

Skille mellom kvalitet og rolig - betyr det ogå at dette skillet er strengt også for lengden på turen?


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter [Re: eOpseth] #2591295 15/02/2020 09:30
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,752
SiljeKH Offline OP
Fjellrev
OP Offline
Fjellrev
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,752
Sitat: eOpseth
Spennende!

Skille mellom kvalitet og rolig - betyr det ogå at dette skillet er strengt også for lengden på turen?


Foreløpig ikke fått noe strenge formaninger, og ikke syklet de skikkelige lange turene, men har feks skjønt et og annet om recovery ride (max 50 % av ftp og max en time). Jeg ser nå på historikken min at de lange "rolige" turen jeg har hatt før er noe annet enn rolig. Det er vel en ganske vanlig mosjonist-tabbe har jeg skjønt. Vi får se hvordan det blir etterhvert som mer og mer av treningen skjer ute ICON_SMILE

Re: Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter [Re: SiljeKH] #2594443 10/03/2020 10:32
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 261
S
Shellpropell Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 261
Hei Silje!
Kunne du ikke fortalt helt nøyaktig hvordan du har trent den siste måneden (februar), og hvordan du kommer til å trene denne måneden.
Hvor mange timer i uka? Ser du tidligere skriver 7-8 timer, intensitet, eller rettere sagt helt nøyaktig tid i soner fra hver enkel økt.
Er nysgjerrig hvor mye hardt du sykler i uka (sone 3 og oppover), og også mellomhardt sone 2 og sone 1.
Trener du alltid 7-8timer hver uke gjennom hele året, ingen uker uten noe trening så sant du ikke er syk?






Redigert av Shellpropell; 10/03/2020 10:34.
Re: Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter [Re: Shellpropell] #2594476 10/03/2020 11:34
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,752
SiljeKH Offline OP
Fjellrev
OP Offline
Fjellrev
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,752
Hoppsann, jeg vet ikke hvor nøyaktig jeg greier å være men..

Februar vet jeg jo siden jeg har historien, men mars vet jeg ikke enda siden jeg holder på. Får økter hver søndag en uke frem i tid. Fra og med mars har jeg en økning i lengde så jeg vil si jeg nærmer meg 10 timer +. Jeg har ikke hatt noe fast treningsantall i timer i årevis men vil tro jeg har snittet på 8 timer i flere år ja. I februar slang jeg meg med på kalas Cup, som kostet litt for det er ganske lange ritt. Det vil påvirke tallene i høy sone så vil ikke nødvendigvis stemme med det jeg burde gjort. Ser litt fra uke til uka hva jeg vil prioritere. Nå får jeg syklet noen korte invitational-ritt på Zwift som koster litt mindre så...

Februar (37 timer + 10 % mtb ute uten wattmåler som er sone 1/2, pittelitt sone 3 kanskje oppover men prøvd å unngå bratte klatringer på tungt forhold når det skal være chil- pulsen er ihvertfall det som tilsier lav sone inne)

sone 1-2 Ca 70 % i uka i tid ( 40 % i sone 1, altså størst)
Sone 3: 16 %
Sone 4: 8 %
Sone 5/6 : 3 + 3 ish

Redigert av SiljeKH; 10/03/2020 11:37.
Re: Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter [Re: SiljeKH] #2594477 10/03/2020 11:39
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,752
SiljeKH Offline OP
Fjellrev
OP Offline
Fjellrev
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,752
Dette er standardsonene i TP, jeg vet ikke hva det betyr, jeg syntes sånn sone-greier er litt slitsom materie siden det finnes forskjellige former ...

Re: Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter [Re: SiljeKH] #2594486 10/03/2020 11:56
Registrert: May 2012
Innlegg: 933
John_Harald Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 933
Sitat: SiljeKH
Dette er standardsonene i TP, jeg vet ikke hva det betyr, jeg syntes sånn sone-greier er litt slitsom materie siden det finnes forskjellige former ...

Allen & Coggans wattbaserte soner.
1 aktiv hvile mindre enn 55% av FTP
2 utholdenhet 56-75% av FTP
3 tempo 76-90% av FTP
4 terskel 91-105% av FTP
5 VO2 maks 106-120% FTP
6 anaerob 121-150% av FTP

Guttungen min på 7 år, har dette skrevet opp på rommet sitt ICON_SMILE

Re: Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter [Re: SiljeKH] #2594498 10/03/2020 12:56
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 261
S
Shellpropell Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 261
Sitat: SiljeKH
Hoppsann, jeg vet ikke hvor nøyaktig jeg greier å være men..

Februar vet jeg jo siden jeg har historien, men mars vet jeg ikke enda siden jeg holder på. Får økter hver søndag en uke frem i tid. Fra og med mars har jeg en økning i lengde så jeg vil si jeg nærmer meg 10 timer +. Jeg har ikke hatt noe fast treningsantall i timer i årevis men vil tro jeg har snittet på 8 timer i flere år ja. I februar slang jeg meg med på kalas Cup, som kostet litt for det er ganske lange ritt. Det vil påvirke tallene i høy sone så vil ikke nødvendigvis stemme med det jeg burde gjort. Ser litt fra uke til uka hva jeg vil prioritere. Nå får jeg syklet noen korte invitational-ritt på Zwift som koster litt mindre så...

Februar (37 timer + 10 % mtb ute uten wattmåler som er sone 1/2, pittelitt sone 3 kanskje oppover men prøvd å unngå bratte klatringer på tungt forhold når det skal være chil- pulsen er ihvertfall det som tilsier lav sone inne)

sone 1-2 Ca 70 % i uka i tid ( 40 % i sone 1, altså størst)
Sone 3: 16 %
Sone 4: 8 %
Sone 5/6 : 3 + 3 ish


Forstår jeg det rett at det blir da ca som følgende:
4 timer sone 1 (+0,5 hvis 10 timer i uka)
3 timer sone 2, sonen jeg prøver å unngå (+0,5 hvis 10 timer i uka)
2 timer sone 3 og oppover

Sone inndelingen er jo innenfor, selv om jeg mener sone 2 trening ikke gir noe utbytte når det kan trenes på lavere intensitet. Men ved utesykling synes jeg at noen sekunder i sone 2-3 løser opp bena.
Men skiller du på intensiteten, for eksempel en uke som denne.
3 dager med hardt, 40min i sone 3 og oppover + pauser og oppvarming/nedsykling ca 1,5t
2 dager med rolig sone 1-2 totalt ca 5,5t.

Nå kjenner jo du hvilke talent du har, men trener du som over hver uke, ja veldig viktig hver uke, gjennom hele åre over tid vil du bli veldig god.
Jeg mener du også over tid vil tåle mer hard trening, men kan bytte ut trening i sonene 5 og 6 på høst og vinter med sone 3. Eller forskyve alt slik at de høye sonene trenes et par måneder før du skal være i form.
Gjør selvsagt ikke noe om du trener litt i høye soner av og til, men dette krever lengre restitusjonstid og du må da ned på mengden av hard trening.
Siden jeg bor sammen med ei som høres ut som var i samme situasjon som deg, så kan jeg gi deg litt info.
I starten var det 2 dager i uka med lapskausturer som gjaldt, helt greit da dette vekket interesse for trening igjen.
Heldigvis skjønte vi raskt hvor viktig det var å skille mellom rolig og hard trening, da lyset gikk opp om hva som fungerer ved å lese "er sone 1 veien å gå"
Sykkelturer med klubben eller andre ble avsluttet, nå var all trening kun for henne.
Sone 1 turer, ja det ble rolig veldig rolig. Ble syklet forbi av de fleste men brydde seg ikke. Hadde 2stk slike 2-3t turer i uka. Så ble det i tillegg intervalltrening 2 ganger i uka med 4-5x4min med det hun klarte full gass.
Etter vært ble intensiteten justert ned til opp mot terskel (fikk wattmåler), mens lengden på draga ble økt.
I dag klarer hun stort sett absorbere sine 3 dager med intervaller i uka + sine 2 dager med langtur som fremdeles er veldig rolige.
Intervallene høst og frem til nå er kun av den lengre sorten 10-20min intensitet like under og opp til terskel. Hver hardøkt gir 1 time hard trening.
De samme folkene sykler fremdeles forbi på de rolige turene, mens i løp er det motsatt.
Etter og ha sett gjennom hvordan mange trener fra det de legger ut på Strava, forstår jeg rask hvorfor noen er gode og motsatt.
Kan ikke si det nok ganger, skill mellom hard og rolig trening for fremgang, ikke alt i samme økt.
Dette opplegget er jeg sikker på ville gjort at de fleste mosjonister som trener ca 10-15 timer i uka hadde fått ut sitt beste. Dette er ut i fra 12 timer i uka hele året, trenes det 10 timer eller opp til 15 timer justeres den rolige langturen ikke hardøktene.
Selvsagt må dette bygges opp gradvis gjennom noen år med trening for å tåle belastningen og det man må også lytte til kroppen.
Er man sliten en dag bytter man ut den harde økta med samme tid som rolig tur.




Redigert av Shellpropell; 10/03/2020 13:21.
Re: Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter [Re: Shellpropell] #2594499 10/03/2020 13:02
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Du blander i OLT pulssoner og coggan sine wattsoner nå? Wattsone 2 ser jeg ingen grunn til å unngå, da dette tilsvarer OLT i1

Edit: Det kan fort være at jeg misforstår og at det faktisk er tid i pulssoner hun har skrevet.

Redigert av Hoaas; 10/03/2020 13:06.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter [Re: SiljeKH] #2594505 10/03/2020 13:20
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,752
SiljeKH Offline OP
Fjellrev
OP Offline
Fjellrev
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,752
Kjapt svar; jeg tror en del av sone 2-tiden er oppvarming/nedvarming som ila en uke fort blir noen prosenter ICON_SMILE Egentlig så vet jeg ikke forskjell på sone 1 og 2 i denne sammenhengen eller hva TP mener. Jeg bare sykler den watten som blir sagt som er % utifra min ftp verdi som jeg tror jeg holder bra oppdatert.

Jeg har trent halvseriøst i kanskje 5 år, før det mer i mørket men prøvd å trene for å kunne sykle ritt i kanskje 8-9 år. Så kroppen er nok på et visst nivå vant til å bli herja med.




Redigert av SiljeKH; 10/03/2020 13:27.
Re: Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter [Re: Hoaas] #2594508 10/03/2020 13:25
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 261
S
Shellpropell Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 261
Sitat: Hoaas
Du blander i OLT pulssoner og coggan sine wattsoner nå? Wattsone 2 ser jeg ingen grunn til å unngå, da dette tilsvarer OLT i1

Edit: Det kan fort være at jeg misforstår og at det faktisk er tid i pulssoner hun har skrevet.


Det har du nok helt rett i, for jeg skiller mine treninger i rolig, hardt og knallhardt. Trening mellom rolig og hardt prøver jeg å unngå ICON_SMILE

Re: Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter [Re: SiljeKH] #2594510 10/03/2020 13:38
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,752
SiljeKH Offline OP
Fjellrev
OP Offline
Fjellrev
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,752
Jeg har skrevet i watt. Jeg bruker ikke puls til noe annet enn en indikator eller signal om noe, men helt meningsløs å trene etter for meg. Den lever sitt eget liv gjennom måneden.

Re: Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter [Re: SiljeKH] #2594511 10/03/2020 13:43
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,752
SiljeKH Offline OP
Fjellrev
OP Offline
Fjellrev
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,752
Jeg kunne skrevet masse, men det er litt dumt å gå i diskusjon og forfekte noe man ikke har faglig tyngde i.
Kort sagt så har min trener ikke en veldig tydelig off/onseason- splitt. Det er intervaller året rundt men i forskjellige porsjoner og med forskjellig fokus, og det er en hvileperiode men hun leverer helårsutøver, noe som passer meg fint. Jeg sykler ritt på Zwift og ser på det som eventer jeg planlegger for (typisk på vinteren)

Jeg er med på dette eksperimentet, har ingenting å tape på det, så kan heller huske å skrive her neste mars hvordan det gikk gjennom sesongen og hvor jeg "starter" igjen hvis jeg har en liten høstpause. Jeg syntes det er så gøy å trene i seg selv, spesielt intervaller, at jeg ikke ser helt poenget med å ikke gjøre det deler av året

Re: Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter [Re: Shellpropell] #2594512 10/03/2020 13:43
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Sitat: Shellpropell
Sitat: Hoaas
Du blander i OLT pulssoner og coggan sine wattsoner nå? Wattsone 2 ser jeg ingen grunn til å unngå, da dette tilsvarer OLT i1

Edit: Det kan fort være at jeg misforstår og at det faktisk er tid i pulssoner hun har skrevet.


Det har du nok helt rett i, for jeg skiller mine treninger i rolig, hardt og knallhardt. Trening mellom rolig og hardt prøver jeg å unngå ICON_SMILE


Så langturene dine ligger i OLT i0 eller wattsone 1? Også kalt active recovery?
Mange vil nok karakterisere timer i i0/z1 som junk miles som ikke gir særlig utbytte.


You are what you eat...mmm nuts
Re: Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter [Re: SiljeKH] #2594527 10/03/2020 15:11
Registrert: May 2012
Innlegg: 933
John_Harald Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 933
Det er helt naturlig å ligge i wattsone 1, både ute og på rulla. Ble overrasket når jeg oppdaget hvor mye tid proffene bruker i sone 1 under ritt.

Redigert av John_Harald; 10/03/2020 15:20.
Re: Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter [Re: Hoaas] #2594531 10/03/2020 15:32
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 261
S
Shellpropell Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 261
Sitat: Hoaas
Sitat: Shellpropell
Sitat: Hoaas
Du blander i OLT pulssoner og coggan sine wattsoner nå? Wattsone 2 ser jeg ingen grunn til å unngå, da dette tilsvarer OLT i1

Edit: Det kan fort være at jeg misforstår og at det faktisk er tid i pulssoner hun har skrevet.


Det har du nok helt rett i, for jeg skiller mine treninger i rolig, hardt og knallhardt. Trening mellom rolig og hardt prøver jeg å unngå ICON_SMILE


Så langturene dine ligger i OLT i0 eller wattsone 1? Også kalt active recovery?
Mange vil nok karakterisere timer i i0/z1 som junk miles som ikke gir særlig utbytte.


Min rolige trening Hoaas er en tur fra A til B der jeg er alene og hører på musikk og koser meg. Watt puls og fart får bli det den blir for dagen, men fort unna går det ikke. Har flere ganger hatt med meg guttungen på tur, min overvektige arbeidskompanjong, naboen med sykkel og korg men bare en gang, og min venn fra India som syklet i vinterbuksa på sommeren da vi var på Mallorca. Han har nå også sluttet å røyke, stå og sykle klarer han også endelig, og imponerer meg stadig.
Min samboer sykler som oftest også alltid alene, hører på musikk og koser seg. Da har hode våres og bein fått det den trenger for å være klar til neste økt.
Så er vi sammen på intervalltreningene og motiverer hverandre. Vi har aldri brydd oss om lengder på pauser, jeg har eller aldri tatt en ftp test. Men har jo en følelse og formening sånn ca hvor terskel er for dagen.
Så fra høsten og frem til nå er det stort sett hard og rolig trening som gjelder. Nå i mars blir mye av de harde langintervallene byttet ut med kortere og knallharde intervaller som i min sone kalles knallhard trening.
Som du ser er jeg en enkel person som også mener det samme om trening. Tror mange her inne blir ganske så forvirret av alle soner pauser prosenter av det ene og andre.
Mange savner nok en enkel måte å trene på, som fungerer og de er trygg på virker. Det er grunnen til jeg deler inn som følgende.
Rolig trening = kosetur (se over)
Hard trening = litt under og opp til terskel ( mitt utgangspunkt er snittwatt på 6x10min som jeg mener er rundt terskel, dette passer bra med samboer som har tatt 20min. ftp test.)
Knallhard trening = over terskel

Redigert av Shellpropell; 10/03/2020 15:36.
Re: Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter [Re: John_Harald] #2594539 10/03/2020 16:30
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Sitat: John_Harald
Det er helt naturlig å ligge i wattsone 1, både ute og på rulla. Ble overrasket når jeg oppdaget hvor mye tid proffene bruker i sone 1 under ritt.


Hvem er proff her?


You are what you eat...mmm nuts
Re: Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter [Re: Shellpropell] #2594540 10/03/2020 16:31
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Enkelt og greit, det funker helt klart det også. Jeg er av typen som liker tall, uten at jeg synes det blir innviklet, jeg motiveres av det og synes det er interessant ICON_SMILE


You are what you eat...mmm nuts
Re: Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter [Re: Hoaas] #2594542 10/03/2020 16:50
Registrert: May 2012
Innlegg: 933
John_Harald Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 933
Sitat: Hoaas
Sitat: John_Harald
Det er helt naturlig å ligge i wattsone 1, både ute og på rulla. Ble overrasket når jeg oppdaget hvor mye tid proffene bruker i sone 1 under ritt.


Hvem er proff her?

Det gjelder mange, bare sjekke på Strava under sonedistribusjon. Her er et eksempel med 2 timer og 16 min i sone 1 av totalt 4 timer og 46 min.

https://www.strava.com/activities/2305427491/zone-distribution

Fordelen mange av oss har er at vi produserer mye watt i sone 1 og 2.

Re: Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter [Re: John_Harald] #2594546 10/03/2020 17:19
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Det var ikke poenget. Poenget er at det er en viss forskjell å trene 5-8 timer i uka og 30 timer.

Og hvor mye watt man produserer i z1 har niks og nada å si for hvilken treningseffekt det gir ICON_SMILE

Redigert av Hoaas; 10/03/2020 17:20.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter [Re: Hoaas] #2594566 10/03/2020 20:33
Registrert: May 2012
Innlegg: 933
John_Harald Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 933
Sitat: Hoaas
Det var ikke poenget. Poenget er at det er en viss forskjell å trene 5-8 timer i uka og 30 timer.

Og hvor mye watt man produserer i z1 har niks og nada å si for hvilken treningseffekt det gir ICON_SMILE

Ja, men også når man trener 5 til 8 timer i uka er det helt naturlig at en del av dette blir i z1

Re: Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter [Re: SiljeKH] #2594596 11/03/2020 08:16
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Det er helt naturlig at man får en del tid i z1 når man sykler ute. Man får også perioder man ikke tråkker i det hele tatt.
Jeg mener at det bare er tull å "dasse rundt" i z1 på "langturer" når man har så begrenset med tid. Har du turer på 4-6 timer derimot blir det naturligvis en del z1 uten at det betyr så fryktelig mye. Skal man ut på en 1.5-2 timers trill vil det være naturlig at man ligger mest mulig i z2, da 1.5-2 timer z1 gir deg svært lite, annet enn frisk luft. Jeg tror ikke vi er veldig uenig, det bare fremstilles på litt forskjellige måter.


You are what you eat...mmm nuts
Re: Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter [Re: SiljeKH] #2620671 05/08/2020 10:10
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
E
eOpseth Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
En oppdatering på fremgangen så langt? ICON_SMILE


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter [Re: eOpseth] #2620823 06/08/2020 04:55
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,752
SiljeKH Offline OP
Fjellrev
OP Offline
Fjellrev
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,752
Sitat: eOpseth
En oppdatering på fremgangen så langt? ICON_SMILE


Heisann!

Jeg har siden mai syklet mest utendørs (med wattmåler på terrengsykkelen) Hadde et bra lokalt rundbaneritt i juni, og nå lades det til Offroad Valdres Halv-vegs. (82 km singleklasse) Derfor har juli blitt en mnd med fokus på terskel-styrking, ikke så mye "top end" selv om det også har vært noen sinnsykt harde økter i vo2 maks landskapet. De siste to ukene har jeg sluppet opp etter ganske mye trening i juli mens jeg hadde ferie. Jeg er ganske spent å se hvordan jeg absorberer treningen og hvordan jeg føler meg på lørdag. OR Valdres er litt sånn utenfor min komfortsone, jeg liker best rundbaneformatet med vondt som er over etter en time, så blir spennende å se hva en slik langdrøy affære gjør med kroppen og hodet. Etter Valdres må jeg få omstilt meg til rundbane NM i slutten av august. Jeg har ikke tatt noen ny ftp test etter jeg fikk 4.0 w/kg, plutselig ble ikke tallet i seg selv så viktig, mer følelse av fremgang. Jeg har perset mye på stravasegmenter av en viss lenge i år (bortover/oppover) så noe funker definitivt og jeg føler meg ganske kjøresterk.

Ellers har jeg lært at jeg spiser alt for lite karbohydrater på/nært rittdager, så det prøver jeg å bli mye flinkere på og har opplevd at har mye å si ICON_SMILE Jeg gjorde et etapperitt på Zwift hvor jeg møtte veggen dag 3, som var interessant. Helt umulig å få pulsen ut av lav sone 2. Dette er to uker siden så håper og tror jeg har kommet meg etter den fadesen.

Re: Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter [Re: SiljeKH] #2641829 11/12/2020 12:06
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,752
SiljeKH Offline OP
Fjellrev
OP Offline
Fjellrev
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,752
Hoppla, lenge siden jeg har skrevet her!

Går så det suser ICON_SMILE Jeg starter "off season" * sterkere enn noensinne. Har alltid følt jeg har ramla av når høsten kommer og må bygge opp på nytt. år etter år, men ikke i år. Stikkord er strukturert trening hver uke, men selvsagt utporsjonerte hvileuker her og der. Så er min off season ikke helt off siden det er mye morsomme ritt på Zwift (og andre plattformer i vinter) som skal kjøres.

Jeg holder på å gå over på et opplegg med personlige wattsoner, og skal ikke trene kun basert på en teoretisk ftp. Det er spennende! Jeg har kjørt diverse tester for å finne styrker og svakheter og for å få buketten av soner, for en bukett er det. hele 11 stk ICON_LAUGH

Trening foregår stort sett inne, sykler "fritt", velger land i Zwift eller RGT etter planen og har en tekstlig beskrivelse av hva jeg skal gjøre foran meg. Øktene er stort sett 90 minutter, med innslags av diverse intervaller eller soner jeg skal være i. Siden i fjor har jeg økt arbeidskapasiteten på kortere intervaller ganske så mye. Jeg kan kjøre 4 minutter på 320 watt, mot 265 watt i fjor feks men jeg skal utvikle top end enda mer i vinter for å kunne få et skikkelig, skikkelig trøkk i terrenget neste år Jeg skal oppdatere litt underveis hvordan dette går. Det er utrolig befriende og kaste fra seg FTP som måleenhet. Det å få et knippe skreddersydde soner til meg føles veldig "empowering", for det sier mer om meg som individuell rytter og hva slags verktøy jeg har i skuffen min. Merker at jeg er mer bevisst på det i Zwift ritt nå og, hvor mye jeg kan bruke de forskjellige sonene og hvor mange harde innsatser jeg har tilgjengelig innen en gitt tid. Får holde denne tråden litt oppdatert utover gjennom vinteren ICON_SMILE

Re: Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter [Re: SiljeKH] #2642755 19/12/2020 22:15
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
E
eOpseth Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
Spennende!

Betyr det at du jobber spesifikt på prestasjon på gitte typer intervaller, og beregner ingenting basert på ftp alene?


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter [Re: eOpseth] #2642758 20/12/2020 09:15
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,752
SiljeKH Offline OP
Fjellrev
OP Offline
Fjellrev
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,752
Sitat: eOpseth
Spennende!

Betyr det at du jobber spesifikt på prestasjon på gitte typer intervaller, og beregner ingenting basert på ftp alene?


Ja, det stemmer. Jeg må skrive ned hvordan forskjellige intervaller føltes i dagboka mi. Siden jeg ikke bruker workout mode så trenger jeg egentlig ikke verdien i det hele tatt, men har satt en cirka verdi for å ha noe + TodaysPlan plan som jeg bruker nå også vil ha en verdi.

Er i en litt ritt-intensiv fase for tiden og har ganske mye fatigue, men skal ha et par uker helt uten ritt så da får jeg kjent mer på hvordan ting føles vil jeg tro.

Re: Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter [Re: SiljeKH] #2648203 14/02/2021 20:33
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,031
Z
zero Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Z
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,031
Kul omtale i A-magasinet. Prøvde å legge ved artikkel som pdf men fikk ikke til.


-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter [Re: SiljeKH] #2648310 15/02/2021 13:36
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
A-Zwift-kjendis i vinter. Kult!
Her er artikkelen for abonnenter:
https://www.aftenposten.no/amagasin...ng-virtuell-landeveissykling-har-tatt-av

[Linket bilde]

LarsG

Vedlegg
Skjermbilde 2021-02-15 143513.jpg (392.43 KB, 677 nedlastinger)
Redigert av larsb; 15/02/2021 13:36.
Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå