Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 22 1 2 5 6 7 8 9 21 22

PROFFSESONGEN 2020

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: skubisan] #2587551 07/01/2020 15:30
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 8,632
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 8,632


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2587557 07/01/2020 16:26
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 4,252
E
EmilZipp Offline
Besatt
Offline
Besatt
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 4,252
Jeg er ikke like begeistret for Riis som danskene synes å være selv om han har pen håndballkone og sikkert er sportslig flink. Vinokurov og en haug andre gamle dømte ryttere er fortsatt sentrale i Sykkel, Virenque er i dag trekkplaster for Festina og fransk helt....


Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley
Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2587578 07/01/2020 21:12
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,719
Panda Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,719
Spennende når Velux går inn som general sponsor neste år også.
Kanskje en god sjanse for flere norske ryttere også.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2587604 08/01/2020 08:18
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 8,632
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 8,632
[Linket bilde fra randaberg24.imgix.net]

Den vakre bakre støtfangeren på Stavanger SKs pesbil.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2587631 08/01/2020 10:30
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,719
Panda Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,719
Møtte han på GranCa for 3 dager siden. Det var bedre vær da.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2587986 11/01/2020 21:16
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 4,832
skubisan Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 4,832
Deceuninck-Quickstep goes green! Gledelig overraskelse fra Don Lefevere og Fitte Peeters.

https://www.procycling.no/deceuninck-qs-forste-karbonnoytrale-sykkellag/


Van der Poel: "Waarschijnlijk toch te weinig gegeten en gedronken"
Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: EmilZipp] #2588345 16/01/2020 10:17
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 873
hinault Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 873
Sitat: EmilZipp
, Virenque er i dag trekkplaster for Festina og fransk helt....


tror ikke du har fått med deg hele bildet av Virenque i hjemlandet: fyren var en av de mest omtalte offentlige skikkelsene i perioden rundt skandalen, han ble latterliggjort, parodiert, ydmyket daglig i årevis av alle komikerne, det var en marionett av ham i det mest populære satireprogrammet. Han er fortsatt parodiert og mobbet i utallige sammenhenger samtidig som fyren er sjarmerende og genuint engasjert i diverse veldedige saker og appellerer til mange. Jeg kan garantere deg at de aller fleste i hans sko hadde vurdert selvmord og at ingen ville valgt å være en helt for noen hvis de måtte tåle mobbingen fra alle de andre i så mange år. Jeg var høylytt negativ til Virenque i skandaleperioden men gremmes over behandlingen han fikk/får og ser i dag hvilken fantastisk rytter han var tross alle feilene.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2588482 18/01/2020 12:53
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 9,839
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Offline
Kaffi a gitt
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 9,839
Road.cc har nylig lagt ut 2020 WorldTour race bikes - all the bikes (and all the changes) in this year's professional peloton.

Erfaring har lært meg at lenkede artikler sjelden blir lest, og lange artikler aldri blir lest i sin helhet, så for enkelhets skyld har jeg laget en oppsummerende ordsky:

[Linket bilde]

Vedlegg
2020 World Tour Race Bikes Word Cloud.jpg (604.95 KB, 958 nedlastinger)
Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2588484 18/01/2020 13:42
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,719
Panda Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,719
Ineos på felgbrems i 2020.
Raskere hjulbytte. Smart?!

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2588486 18/01/2020 14:25
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,085
H
Havre Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,085
Er vel et lag som har ei vitenskapelig tilnærming til ting og penger nok til å gjøre som de vil?

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2588498 18/01/2020 18:01
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,864
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,864
De Rosa inn i world tour altså. Mitt hjerte blir varmt. Trodde håpet var ute når jeg leste Israel skulle gå over til annet merke.

Men det blir hyggelig, kan jeg få daglig påminnelse om at ramma min er utdatert, og erstattet av en yngre, fagrere og slankere modell..


Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2588506 18/01/2020 19:02
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,085
H
Havre Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,085
Du får trøste deg med at lakken din ser uendelig mye bedre ut.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2588508 18/01/2020 19:34
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,864
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,864
Det er selvsagt en mager trøst 😂 men takk!


Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Panda] #2588513 18/01/2020 20:22
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 67
Sykkel-Petter Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 67
Også lettere sykler og lettere hjul. så jeg vil tro det er raskere og bedre (for en proffrytter). Jeg antar Ineos får drive som de ønsker uten påpakk fra sykkelmerket bak.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2588527 18/01/2020 23:39
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 4,832
skubisan Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 4,832
Det blir vanskelig å slå Ineos når de har sykler som veier en halv kilo mindre enn konkurrentenes.


Van der Poel: "Waarschijnlijk toch te weinig gegeten en gedronken"
Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: skubisan] #2588528 18/01/2020 23:41
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 9,839
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Offline
Kaffi a gitt
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 9,839
Sitat: skubisan
Det blir vanskelig å slå Ineos når de har sykler som veier en halv kilo mindre enn konkurrentenes.

ICON_SMILE

Men alvorlig, har de det - i 2020, altså? Med skivesykler som f.eks. Wilier Zero SLR, Factor 02 VAM og nye Scott Addict RC blant konkurrentene?

(Presisering: Disse kan selv vi alminnelig dødelige få nær eller på UCIs vektgrense ICON_SMILE )

Redigert av Sepeda; 19/01/2020 00:44.
Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2588530 19/01/2020 00:18
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,864
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,864
Altså, min skivesykkel er bygget for ett år siden, med en karbonramme som på det tidspunktet var relativt tung (målt mot hva som eksisterte for samme pris på daværende tidspunkt). Med 54/63mm felger veier den vel rundt 7300g slik UCI ville veid den. Ganske nøyaktig disse påståtte 500g "for mye" gitt at uci-grensa fortsatt er 6.8kg(?)

Gitt at ett proffteam sannsynligvis kan bruke dobbelt så mye penger per sykkel som jeg har gjort, gitt ett års ekstra teknologisk utvikling i komponenter, og gitt at teamet tar utg.pkt i en lettere ramme enn jeg gjorde, bør de være farlig nær (eller på) 6.8kg grensa, med skiver.

Redigert av vviz; 19/01/2020 00:18.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Sepeda] #2588531 19/01/2020 02:08
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 4,832
skubisan Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 4,832
Sitat: Sepeda
Sitat: skubisan
Det blir vanskelig å slå Ineos når de har sykler som veier en halv kilo mindre enn konkurrentenes.

ICON_SMILE

Men alvorlig, har de det - i 2020, altså? Med skivesykler som f.eks. Wilier Zero SLR, Factor 02 VAM og nye Scott Addict RC blant konkurrentene?

(Presisering: Disse kan selv vi alminnelig dødelige få nær eller på UCIs vektgrense ICON_SMILE )



Lotto sine nye Helium SLX Disc veier visstnok rundt 7,15 kilo og det er en av de lettere rammene. Mange andre lag har nå sykler på rundt 7,5 kg. Xandro Meurisse maste seg til en ulakkert Cube nå som Wanty har tatt steget til skiver og sparte visstnok 300-400 gram på det. Men den veier fortsatt 7,3 kilo. Det betyr at resten av laget sykler på skipsankre.

https://sporza.be/nl/2020/01/17/wanty-groupe-gobert-xandro-meurisse-hilaire-van-der-schueren/


Som en referanse så veier Katie Clouse sin knøttlille Cannondale SuperX med ASX 1x oppsett uten wattmåler 7,2 kg. Ingen tvil om at elektroniske grupper og skivebremser er blytungt.

https://www.cxmagazine.com/bike-profile-katie-clouse-cannondale-superx-2019-lakewood-nationals/5

Min gamle Ridley Excalibur 62 cm med 1,2kg ramme og 500g gaffel veier under 7,5 med fornuftige deler og alu hjul.


Van der Poel: "Waarschijnlijk toch te weinig gegeten en gedronken"
Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2588538 19/01/2020 08:13
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,300
J
joje Offline
Veteran
Offline
Veteran
J
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,300
Pinarellosyklene har vel aldri vært lette, så jeg tviler på at de er i nærheten av 6,8 kg i voksen størrelse med shimano hjul. Hvor mye mindre veier Lightweight-hjulene?

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: skubisan] #2588542 19/01/2020 09:16
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 9,839
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Offline
Kaffi a gitt
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 9,839
Sitat: skubisan
Ingen tvil om at elektroniske grupper og skivebremser er blytungt.

Takk for utfyllende svar. Enig at skiver fortsatt er tyngre, men du sa ikke noe om at flere nyere sykler med både skiver og elektroniske grupper - bl.a. de nevnte Wilier Zero SLR, Factor 02 VAM og Scott Addict RC - ligger nær eller på UCIs vektgrense ICON_SMILE

F.eks. Adam Yates Scott Addict RC ble allerede i fjor sommer målt til 6,85 kg i fullt rittoppsett med DA Di2, wattkrank, dype felger, pedaler, computer-feste og endog Garmin og flasker. Liten størrelse, men likevel.

[Linket bilde fra i.ytimg.com]
GCN: Adam Yates New Scott Addict RC / Tour de France 2019 Pro Bike

Og flere skivebremssykler på 6,8 kg ut av boksen er en av hovedtrendene for 2020 ifølge Landevei. Gjenstår å se nøyaktig vekt i fullt rittoppsett av flere nye sykler.

Letteste serieproduserte komplette skivesykkel er så vidt jeg vet Canyon Ultimate CF Evo Disc 10.0 LTD med SRAM Red eTap AXS og oppgitt vekt på 6 kg ut av boksen. Vekten er bekreftet i tester.

Trek Émonda SLR 9 Disc med DA Di2 er heller ikke så verst med 6,4 kg ut av boksen.

Testvinner Specialized S-Works Tarmac SL6 Disc med samme DA Di2 ble av Gran Fondo Cycling Magazine veid til 6,6 kg i standardoppsett med 50 mm felger.

Som nevnt tidligere, ser jeg fortsatt fordelene med felgbremser. For min del kunne gjerne alle proffritt vært på felgbremser, om det ikke hadde vært for konsekvensene for oss alminnelige syklister.

Det følger av UCIs regelverk at alle sykler ikke bare må være innenfor de presise, tekniske kravene til utforming, men også være i serieproduksjon. Disse reglene har mange fordeler for sykkelsporten, men har ført til en konservering av gamle standarder og løsninger for alminnelige syklister, som betaler for gildet.

Vi har gjennom mange år vært vant til at konservative hensyn til proffrittene har vært førende, nedfelt i f.eks. UCIs tidligere forbud mot skivebremser, og alminnelige syklister pent har måtte klare seg uten landeveissykler med moderne bremser bedre egnet til allsidig bruk, og pent har måtte leve med de begrensningene på dekkbredde som felgbremsene gir. Nettopp gitt UCIs krav om serieproduksjon. Doble produksjonslinjer er ikke noe produsentene ønsker.

Etter frislepp av skivebremser i proffsirkuset kan man i en overgangsfase argumentere for at hensynet til alminnelige syklister veier tyngre enn hensyn til proffrittene, ettersom produsentene går over til serieproduksjon av sykler med skiver. Jeg gråter ikke over det.

Nå er vi allerede i ferd med å gå ut av denne overgangsfasen, og vi ser stadig lettere og mer aerodynamiske rittsykler med skiver. Jeg er ikke i tvil om at rittsyklene i 2025 vil være overlegne sine forgjengere i 2015.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2588549 19/01/2020 11:12
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,085
H
Havre Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,085
Blir spennende å se om man får noe inntrykk av om Ineos taper eller tjener på valget.

Hva gjelder felgbrems og dekk/felgbredde så snakker vi vel her om begrensninger basert på dagens felgbremser? Aldri hatt MTB med felgbrems, men antar det rent teknisk er null problem å lage en "større" felgbrems ettersom det lenge også var i bruk på MTB?

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Havre] #2588550 19/01/2020 11:22
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 9,839
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Offline
Kaffi a gitt
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 9,839
Sitat: Havre
Hva gjelder felgbrems og dekk/felgbredde så snakker vi vel her om begrensninger basert på dagens felgbremser?

V-bremser, kantilever og lignende har bedre dekklaring enn landeveisgruppenes kaliperbremser, men jeg kjenner ikke til at slike løsninger har vært aktuelle i landeveisritt eller på serieproduserte landeveissykler i vår tid.

Overgangen fra kantilever til skiver i krossritt fulgte for øvrig et spor som minner om det vi ser i landevei. Utbredt skepsis da UCI tillot skiver i 2010, men etter noen år var "alle" på skiver. I overgangsperioden tilbød flere produsenter, bl.a. Trek, sine kross-rammesett med begge bremsesystemer. Enkelte, som tradisjonsrike Ridley, tilbyr fortsatt modeller med kantilever.

Skiver har umiddelbart flere fordeler i gjørmete kross enn i landeveisritt, så jeg vil anta at overgangen vil ta lengre tid på landeveien. Og utenfor proffsirkuset er det all grunn til å tro at forskjellige typer kaliper/landeveisfelgbremser fortsatt vil være mer utbredt enn kantilever har vært, og få et lengre liv enn kantilever har fått. Tror ikke den klassiske felgbremsen vil dø, til det er den for høyt elsket blant entusiaster. Og rimelig, lett, enkel og funksjonell.

V-bremser lever som kjent videre bl.a. på de rimeligste brukssyklene og enkelte solide touringmodeller.

Se Sheldon Brown om forskjellige typer felgbremser, derunder kaliperbremser.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2588556 19/01/2020 12:12
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,085
H
Havre Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,085
Så med andre ord er ikke dekklaring et felgbremsproblem egentlig?

Vet ikke hvordan UCI står til dette, men personlig kan jeg ikke helt forstå at det skulle være så vanskelig å lage en felgbrems som er helt integrert i ramma?

Det vil være ei enkel løsning som gir lav vekt og som burde være klart mest aero.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Havre] #2588561 19/01/2020 13:30
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 4,905
Alpers Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 4,905
Sitat: Havre
Så med andre ord er ikke dekklaring et felgbremsproblem egentlig?

Vet ikke hvordan UCI står til dette, men personlig kan jeg ikke helt forstå at det skulle være så vanskelig å lage en felgbrems som er helt integrert i ramma?

Det vil være ei enkel løsning som gir lav vekt og som burde være klart mest aero.


Dette har mange merker gjort utallige ganger, men det viser seg i praksis å bremse ganske dårlig. En annen ting er at de er balle å mekke på. Mekanikerne til Lotto-Soudal ga klar beskjed om at Noah i sin tid måtte gå tilbake til vanlig bremsekaliper, den integrerte bremsen under rammen var umulig å jobbe med.

Aero-aspektet har ikke noe å si i praksis i proffeltet. Det er kun en gimmick for å få deg og meg til å kjøpe sykler.


Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2588569 19/01/2020 18:13
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,085
H
Havre Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,085
Kult. Ante ikke at det fantes en slik Noah. Jeg tenker fortsatt at det burde være mulig å lage noe slikt som faktisk fungerer. Så ser jeg poenget med at for profflag må man ha noe som ikke krever for mye styr. Og for amatører kan det fort bli dårlig merkevarebygging hvis det blir veldig mye knoting. Da blir det et spørsmål om det er verdt det.

Vet ikke om jeg deler de synspunktene. Ligger man i brudd teller hver watt etter mitt syn. Så selv om en rytter som ligger 20 mil i feltet ikke har noe bruk for aero (eller lett vekt for den del) så kan det bety noe den ene gangen man ligger i et brudd eller alene foran.

Hva gjelder oss andre så blir det litt som å kjøpe ei klokke til alt over 300kr for min del. På et tidspunkt blir det et smykke, en hobby utover det "rasjonelle" osv. Og når jeg kjører Eddy Merckx-stil tempo mot venner på Strava er aero definitivt "viktig". Ikke viktig nok til at jeg legger voldsomt mye penger i det, men prøver å få mest mulig igjen for pengene når jeg handler.

Blir kanskje fort off-topic denne diskusjonen (tar på meg skylden der) så for å komme tilbake til topic litt igjen. Heier aldri på Ineos, men blir morsomt å se hva de andre lagene gjør neste år hvis det blir dannet et inntrykk i feltet at Ineos drar fordel av å ha felgbrems.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2588583 19/01/2020 21:51
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 9,839
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Offline
Kaffi a gitt
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 9,839
For den interesse det måtte ha, vant Caleb Ewans (Lotto Soudal) nettopp Tour Down Under Schwalbe Classic Criterium på sin Ridley Noah Fast Disc Super Record EPS på 7,6 kg.

Chris Lawless (Ineos) på 9. plass.

Jeg mener selvsagt ikke at det beviser noe som helst (og ja, kriterium...), bare nevner det siden laget er nevnt over.

[Linket bilde fra cdn.mos.cms.futurecdn.net]
Cycling News: Caleb Ewan's Ridley Noah Fast Disc - Gallery

Og Ruth Winder (Trek Segafredo) vant Women's Tour Down Under på sin Madone SLR Disc 9 eTap, som heller ikke er noen lettvekter.

[Linket bilde fra keyassets.timeincuk.net]
Cycling Weekly: Ruth Winder seals overall victory at Women’s Tour Down Under 2020

Jeg har ikke greie på proffsykling, men har fått med meg at bremsesystemer og sykkelens vekt som regel kommer et stykke ned på listen over hva som avgjør ritt ICON_SMILE

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2588587 19/01/2020 22:09
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,864
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,864
Husk det allerede nevnte poenget med flere parallelle produksjonslinjer for hjulprodusentene. Hvor lenge gidder de eksterne hjulprodusentene å lage hjulsett for felgbrems, dersom markedet begynner å dabbe av? Shimano, Zipp og Campa må nødvendigvis lage hjulsett for felg så lenge disse selskapene (SRAM for Zipp sin del) tilbyr felgbrems-grupper. Men hvor lenge gidder resten? Om utvalget av hjul blir dårligere, blir etterspørselen etter felgbrems dårligere, osv. It's a downward spiral.

Hjulsett som produseres for å være mer Aero enn konkurrenten må bruke mye penger om de skal tilby begge deler. Det er ikke bare å lage ett disc-hjul og bolte på en bremsebane. Det blir i realiteten to selvstendige utviklingsløp med dertil kostnad først i R&D og deretter i produksjon. Enda verre om man skal begynne å fragmenteres selve felgbremsen med ulike typer, som kan føre til at ett felgbremshjulsett passer på sykler med felgbrems, dersom [...]

Hva er andelen sykler som selges med felgbrems i 2020? Hva vil det være i 2023? Hvor mange av de uavhengige hjulprodusentene kommer til å gidde å holde særlig fokus på disse hjulene da?


Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Sepeda] #2588590 20/01/2020 05:50
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,512
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,512
Sitat: Sepeda
V-bremser, kantilever og lignende har bedre dekklaring enn landeveisgruppenes kaliperbremser, men jeg kjenner ikke til at slike løsninger har vært aktuelle i landeveisritt eller på serieproduserte landeveissykler i vår tid.

Det er fleire som har sykla P-R på CX-sykkel.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2588596 20/01/2020 07:54
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,085
H
Havre Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,085
7.6kg Campagnolo-kg. Blir noe helt annet.

Nå er jeg av den oppfatning (som jeg mener er ettertrykkelig bevist) at aero er mye viktigere enn vekt. I den grad man velger det ene eller andre snart. Slik sett forundrer det meg at man fortsatt kan se lave felger opp fjell i TdF. For meg kan ikke det være noe annet enn misforstått konservatisme (evt "følelse")? Mulig vinden opp et fjell alltid vil være så ujevn at man ikke drar fordel av mindre luftmotstand på samme måte? Det er den eneste vitenskapelige forklaringen jeg kan finne.

Hva gjelder Ewan vil han aldri vinne noe der vekt er av betydning. Som lang og "tung" vet jeg godt hvordan det der fungerer. Dra på flata før man mister feltet i første bakken. Alltid like gøy.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Sepeda] #2588597 20/01/2020 07:57
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,776
jan erik Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,776
Sitat: Sepeda
For den interesse det måtte ha, vant Caleb Ewans (Lotto Soudal) nettopp Tour Down Under Schwalbe Classic Criterium på sin Ridley Noah Fast Disc Super Record EPS på 7,6 kg.

Jeg har ikke greie på proffsykling, men har fått med meg at bremsesystemer og sykkelens vekt som regel kommer et stykke ned på listen over hva som avgjør ritt ICON_SMILE

Jeg vil tro at 500 gram sykkelvekt vil ha ganske mye å si på utfallet av en klatreetappe i feks Touren?

Side 7 av 22 1 2 5 6 7 8 9 21 22

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå